Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• peer1979
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 29-05 10:47
Ben al verschillende jaren werkzaam als zelfstandige ondernemer in de IT. Ik bouw allerlei maatwerk PHP-applicaties, modules en webshops. Maar met één ding blijf ik moeite houden: Inschatten van het aantal uren. Het probleem zit hem in de maatwerk en de variatie. Ik bouw zelden tweemaal dezelfde zaken.

Wat is nou een goede methode om een realistische inschatting te maken van het aantal uren?

Vroeger ging ik voor grotere projecten elk scherm/stukje functionaliteit langs en hing daar een gevoelsmatige aantal uren aan. Vervolgens deed ik dat aantal uren keer 1,4 - 1,6, afhankelijk van de complexiteit. Tegenwoordig doe ik het wat sneller (op een kladje), maar het gaat gewoonweg te vaak mis (lees: het kost meer tijd).
  • Wat is nou een goede methode om tijd (snel) in te schatten?
  • Hoe 'verkoop' je uitloop aan de eindklant? Of neem je het verlies?

Alle reacties

• peer1979
quote:
bregweb schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:09:
Ik denk dat de factor 1.4/1.6 een beetje natte vingerwerk is, of heb je daar een stevige onderbouwing voor? Is het niet gewoon een idee om die factor op te hogen? Gebruikers worden veeleisender, dus ook het maatwerk vereist meer werk.
Het is inderdaad natte vingerwerk. Ik kan inderdaad de factor omhoog brengen, maar omdat dan de bandbreedte groter wordt (x-y uur werk), is het lastiger te verkopen. Daarnaast is het commercieel een probleem, ik loop door te hoge schattingen werk mis.

Mijn ideaalplaatje zou inderdaad zijn: Dit project kost tussen de 100-500 uur werk en vervolgens specifiek worden over de kleinere stapjes. Maar dat is een hard sell.
quote:
Superdaantje schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:20:
Eerste vraag die bij mij opkomt, waarom kost het meer tijd?
* veranderd de vraag van de opdrachtgever gaande weg. (requirements)
* of heb je zelf gaande weg onderdelen niet voorzien?
* hoe is het contact gaande weg deze projecten/opdrachten. Laat je tussentijds resultaten zien (demo's etc etc...) Of ga je aan de slag en kom je bovenwater, zodra alles klaar is?
* etc etc
Heb beide problemen wel gezien. Verandering in vraag kan ik gelukkig verklaren en verkopen. Maar het is vaker zo dat ik werk onderschat (in uren) of simpelweg niet alles voorzie. En ik heb regelmatig contact met opdrachtgevers, ook als het lastig wordt. :)
quote:
Ascension schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:21:
Het allerbelangrijkste is een hele duidelijke scope af te spreken en vast te leggen samen met je klant. Het komt namelijk heel vaak voor dat de scope gedurende een project af gaat wijken van wat is afgesproken, dat is niet zo erg natuurlijk maar als je duidelijke afspraken hebt gemaakt kan je daar ook naar verwijzen aan geven dat het meerwerk is tegen x-uurtarief.
Vroeger was ik daar vrij extreem in, maar dat koste bij grotere projecten soms wel dagen / enkele weken. En die tijd kan je niet berekenen (is mijn gedachte in elk geval). Of doe je dat wel?

• peer1979
Allereerst, hartelijk dank voor al jullie reacties. Top dat jullie meedenken, hier heb ik heel veel aan. Zoals ik aangaf, inschatten van software-ontwikkeling ben ik zwak in en het kost me teveel geld. Ik was gelukkig al wel duidelijk in requirements en heb geen probleem in het factureren van meerwerk :)

Ik vat dit alles samen en wil de volgende zaken voor mezelf aanpakken:
  • Bijhouden planningen + verbeteren factor
  • Grotere projecten -> deelprojecten
  • Factor verhogen naar 2 - 3 (dus als ik 100 uur inschat wordt het tussen de 200-300 uur)
  • Variabele zaken zoals design op basis van nacalculatie (uurtje / factuurtje)
  • Bekijken welke onderdelen ook geschikt zijn voor variabele uren
  • Lezen over plannen / projectmanagement, ik ben op zoek naar wat goede boeken.
Is er wellicht ook een website / serious game / etc. waar je het schatten van dit soort projecten kunt oefenen? Dus dat je een voorbeeld project ziet en dat andere ontwikkelaars hun inschatting geven.

Bedankt allemaal! _/-\o_
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True