Strider schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:34:
Situatie:
Mijn normaal uiterst stabiele PC valt sinds kort spontaan uit, met of zonder stress/load op het systeem.
Na het uitvallen start hij niet meer op, pas als ik de stroom er een paar minuten af haal wil hij soms wel weer op starten, maar ook niet altijd direct na die handeling.
Ik vermoed dat door slijtage/ouderdom mijn moederbord zijn beste tijd heeft gehad, waar denken jullie aan?
Setup:
Intel Core 2 Quad Q9550
Asus P5QL-E
Seasonic Voeding S12II-520 520W
AMD Radeon 3850 video kaart
1x SSD Harde schijf
2x 3.5inch 5400 rpm harde schijven
Daar is niets zinnigs over te zeggen met de summiere informatie die jij geeft. Componenten vervangen en metingen doen (temperatuur is een goede start), dan kan je er achterkomen. Als je een BSOD krijgt, Bluescreenviewer downloaden en zien wat de BSOD veroorzaakt.
Zo lostte ik bij mijn eigen computer uiteindelijk het probleem op, het bleek dat de RAID-controller die Intel gebruikte nogal buggy was waardoor die spontaan crashte op willekeurige momenten ondanks dat ik geen RAID gebruikte. Met flink wat zoekwerk kwam ik erachter dat je een gepatchte versie van Intel kon downloaden en dat het disablen van RAID in de BIOS ook mogelijk is (ik dacht dat het niet mogelijk zou zijn omdat de BIOS nogal gesloten is omdat het een OEM-bakje is, ik zou nu nooit meer een OEM kopen).
Een aantal mogelijkheden: versleten voeding, versleten moederbord, versleten RAM waarbij de timings aangepast moeten worden om het nog te gebruiken (Mem86 kan jouw helpen om dit vast te stellen) en temperaturen die te hoog worden doordat je veel te veel stof in de ventilatiegaten hebt verzameld. Ik zou zeker eens kijken of dat die ventilatiegaten open zijn. Als ze niet open zijn, maak ze open. Het komt niet heel erg nauw maar als het vol zit met hard geworden stof, wat waarschijnlijk het geval is als je 9 jaar lang (jij hebt zo te zien sinds 2008 dit systeem) nooit de stof zou hebben verwijderd, dan kan de ventilatie problematisch worden.
Terzijde, jeuken jouw handen niet inmiddels om een nieuw systeem te bouwen?

Ik heb een i5-750 en een HD-7850 en dat is al belachelijk zwak in deze tijd, laat staan wat jij gebruikt.
Ja, de meeste voedingen die je kan kopen (Corsair, EVGA, BeQuiet...) komen van Seasonic. Dat zegt echter niet alles, voedingen worden voor een groot deel met de hand geassembleerd, hierdoor ontstaan er fouten. Elk goed model heeft mindere exemplaren ertussen zitten. Voor een groot deel kan je dat ondervangen met kwaliteitscontrole maar soms gaat het mis. Daarnaast dateert de voeding waarschijnlijk van 2008 en is de techniek inmiddels verbeterd. Het is best mogelijk dat die voeding prima in orde was maar nu is versleten maar dat slechts een van de mogelijke oorzaken van het uitvallen van zijn systeem.
Maar goed, het heeft geen zin voor ons om te speculeren wat zijn systeem doet uitvallen, hij zal zelf meer data moeten verzamelen voordat mensen hem kunnen helpen. Tot die tijd kunnen wij hem enkel aandragen hoe hij dat kan doen.
[
Voor 54% gewijzigd door
Anoniem: 444127 op 17-12-2017 15:16
]