Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01
Situatie:

Mijn normaal uiterst stabiele PC valt sinds kort spontaan uit, met of zonder stress/load op het systeem.

Na het uitvallen start hij niet meer op, pas als ik de stroom er een paar minuten af haal wil hij soms wel weer op starten, maar ook niet altijd direct na die handeling.

Ik vermoed dat door slijtage/ouderdom mijn moederbord zijn beste tijd heeft gehad, waar denken jullie aan?

Setup:
Intel Core 2 Quad Q9550
Asus P5QL-E
Seasonic Voeding S12II-520 520W
AMD Radeon 3850 video kaart
1x SSD Harde schijf
2x 3.5inch 5400 rpm harde schijven

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-06 12:29
Ik gok eerder dat je voeding op is misschien met een andere testen?
Eventueel in je eventlog kijken of je iets kan vinden van fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:38
Ik denk dat je voeding aan het creperen is.
De enigste manier om dat te testen is om een andere voeding te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Aan de naam en leeftijd van die voeding alleen al te zien kun je er van uit gaan dat je voeding op zijn sterfbed ligt, ik zou even een andere voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:13
Anoniem: 767375 schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:24:
Aan de naam en leeftijd van die voeding alleen al te zien kun je er van uit gaan dat je voeding op zijn sterfbed ligt, ik zou even een andere voeding proberen.
Naam, leeftijd? Bij mijn weten wordt Seasonic gezien als een betrouwbaar merk. En hij staat nog gewoon in de PriceWatch (pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W dus over leeftijd kan je dan toch weinig zeggen, lijkt mij?

Desondanks, ik heb al twee keer eerder een Seasonic voeding gehad met vage storingen/uitvallen, dus ben het wel met de reacties hiervoor eens dat voeding uitsluiten de beste eerste stap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Strider schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:34:
Situatie:

Mijn normaal uiterst stabiele PC valt sinds kort spontaan uit, met of zonder stress/load op het systeem.

Na het uitvallen start hij niet meer op, pas als ik de stroom er een paar minuten af haal wil hij soms wel weer op starten, maar ook niet altijd direct na die handeling.

Ik vermoed dat door slijtage/ouderdom mijn moederbord zijn beste tijd heeft gehad, waar denken jullie aan?

Setup:
Intel Core 2 Quad Q9550
Asus P5QL-E
Seasonic Voeding S12II-520 520W
AMD Radeon 3850 video kaart
1x SSD Harde schijf
2x 3.5inch 5400 rpm harde schijven
Daar is niets zinnigs over te zeggen met de summiere informatie die jij geeft. Componenten vervangen en metingen doen (temperatuur is een goede start), dan kan je er achterkomen. Als je een BSOD krijgt, Bluescreenviewer downloaden en zien wat de BSOD veroorzaakt.
Zo lostte ik bij mijn eigen computer uiteindelijk het probleem op, het bleek dat de RAID-controller die Intel gebruikte nogal buggy was waardoor die spontaan crashte op willekeurige momenten ondanks dat ik geen RAID gebruikte. Met flink wat zoekwerk kwam ik erachter dat je een gepatchte versie van Intel kon downloaden en dat het disablen van RAID in de BIOS ook mogelijk is (ik dacht dat het niet mogelijk zou zijn omdat de BIOS nogal gesloten is omdat het een OEM-bakje is, ik zou nu nooit meer een OEM kopen).
Een aantal mogelijkheden: versleten voeding, versleten moederbord, versleten RAM waarbij de timings aangepast moeten worden om het nog te gebruiken (Mem86 kan jouw helpen om dit vast te stellen) en temperaturen die te hoog worden doordat je veel te veel stof in de ventilatiegaten hebt verzameld. Ik zou zeker eens kijken of dat die ventilatiegaten open zijn. Als ze niet open zijn, maak ze open. Het komt niet heel erg nauw maar als het vol zit met hard geworden stof, wat waarschijnlijk het geval is als je 9 jaar lang (jij hebt zo te zien sinds 2008 dit systeem) nooit de stof zou hebben verwijderd, dan kan de ventilatie problematisch worden.

Terzijde, jeuken jouw handen niet inmiddels om een nieuw systeem te bouwen? :)
Ik heb een i5-750 en een HD-7850 en dat is al belachelijk zwak in deze tijd, laat staan wat jij gebruikt.
vanaalten schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:59:
[...]

Naam, leeftijd? Bij mijn weten wordt Seasonic gezien als een betrouwbaar merk.
Ja, de meeste voedingen die je kan kopen (Corsair, EVGA, BeQuiet...) komen van Seasonic. Dat zegt echter niet alles, voedingen worden voor een groot deel met de hand geassembleerd, hierdoor ontstaan er fouten. Elk goed model heeft mindere exemplaren ertussen zitten. Voor een groot deel kan je dat ondervangen met kwaliteitscontrole maar soms gaat het mis. Daarnaast dateert de voeding waarschijnlijk van 2008 en is de techniek inmiddels verbeterd. Het is best mogelijk dat die voeding prima in orde was maar nu is versleten maar dat slechts een van de mogelijke oorzaken van het uitvallen van zijn systeem.
Maar goed, het heeft geen zin voor ons om te speculeren wat zijn systeem doet uitvallen, hij zal zelf meer data moeten verzamelen voordat mensen hem kunnen helpen. Tot die tijd kunnen wij hem enkel aandragen hoe hij dat kan doen.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 17-12-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01
Anoniem: 444127 schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:04:
[...]

Daar is niets zinnigs over te zeggen met de summiere informatie die jij geeft. Componenten vervangen en metingen doen (temperatuur is een goede start), dan kan je er achterkomen. Als je een BSOD krijgt, Bluescreenviewer downloaden en zien wat de BSOD veroorzaakt.
Zo lostte ik bij mijn eigen computer uiteindelijk het probleem op, het bleek dat de RAID-controller die Intel gebruikte nogal buggy was waardoor die spontaan crashte op willekeurige momenten ondanks dat ik geen RAID gebruikte. Met flink wat zoekwerk kwam ik erachter dat je een gepatchte versie van Intel kon downloaden en dat het disablen van RAID in de BIOS ook mogelijk is (ik dacht dat het niet mogelijk zou zijn omdat de BIOS nogal gesloten is omdat het een OEM-bakje is, ik zou nu nooit meer een OEM kopen).
Een aantal mogelijkheden: versleten voeding, versleten moederbord, versleten RAM waarbij de timings aangepast moeten worden om het nog te gebruiken (Mem86 kan jouw helpen om dit vast te stellen) en temperaturen die te hoog worden doordat je veel te veel stof in de ventilatiegaten hebt verzameld. Ik zou zeker eens kijken of dat die ventilatiegaten open zijn. Als ze niet open zijn, maak ze open. Het komt niet heel erg nauw maar als het vol zit met hard geworden stof, wat waarschijnlijk het geval is als je 9 jaar lang (jij hebt zo te zien sinds 2008 dit systeem) nooit de stof zou hebben verwijderd, dan kan de ventilatie problematisch worden.

Terzijde, jeuken jouw handen niet inmiddels om een nieuw systeem te bouwen? :)
Ik heb een i5-750 en een HD-7850 en dat is al belachelijk zwak in deze tijd, laat staan wat jij gebruikt.

[...]

Ja, de meeste voedingen die je kan kopen (Corsair, EVGA, BeQuiet...) komen van Seasonic. Dat zegt echter niet alles, voedingen worden voor een groot deel met de hand geassembleerd, hierdoor ontstaan er fouten. Elk goed model heeft mindere exemplaren ertussen zitten. Voor een groot deel kan je dat ondervangen met kwaliteitscontrole maar soms gaat het mis. Daarnaast dateert de voeding waarschijnlijk van 2008 en is de techniek inmiddels verbeterd. Het is best mogelijk dat die voeding prima in orde was maar nu is versleten maar dat slechts een van de mogelijke oorzaken van het uitvallen van zijn systeem.
Maar goed, het heeft geen zin voor ons om te speculeren wat zijn systeem doet uitvallen, hij zal zelf meer data moeten verzamelen voordat mensen hem kunnen helpen. Tot die tijd kunnen wij hem enkel aandragen hoe hij dat kan doen.
Thanks allemaal.

- De voeding is 3 jaar oud
- Ik heb geen last van BSOD's
- Temperaturen zijn ok, check ik met HW Monitor. Geen uitschieters.
- Ram heb ik nog niet getest, ik verwacht niet dat hier het probleem ligt omdat ik verder geen last heb van vastlopers. Maar ik ga zeker mijn ram voor de zekerheid testen.
- Kast is stofvrij
- Ik heb 6 weken geleden de voeding ter RMA naar 4launch verzonden, vorige week terug gekregen met de mededeling dat mijn voeding ok zou zijn. Als het probleem aan de voeding ligt wordt het lastig om 4Launch te overtuigen dat hun test methoden niet voldoende zijn.

*Mijn PC is inderdaad aardig oud en is ook wel aan vervanging toe. Wellicht volgend jaar ergens :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als een PC uitvalt zonder vastlopen of BSOD zit dit 9 van de 10x in de temps of voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59

nelizmastr

Goed wies kapot

PilatuS schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:17:
Als een PC uitvalt zonder vastlopen of BSOD zit dit 9 van de 10x in de temps of voeding.
Of sluiting >:)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PilatuS schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:17:
Ik weet niet of dat het 9 op 10 keer is maar dat zijn inderdaad de grootste kanshebbers.
Met een voeding die zo oud is als die van hem is zou het niet zo gek zijn als er iets aan het slijten is.
Strider schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:13:
[...]

Thanks allemaal.

- De voeding is 3 jaar oud
- Ik heb geen last van BSOD's
- Temperaturen zijn ok, check ik met HW Monitor. Geen uitschieters.
- Ram heb ik nog niet getest, ik verwacht niet dat hier het probleem ligt omdat ik verder geen last heb van vastlopers. Maar ik ga zeker mijn ram voor de zekerheid testen.
- Kast is stofvrij
- Ik heb 6 weken geleden de voeding ter RMA naar 4launch verzonden, vorige week terug gekregen met de mededeling dat mijn voeding ok zou zijn. Als het probleem aan de voeding ligt wordt het lastig om 4Launch te overtuigen dat hun test methoden niet voldoende zijn.

*Mijn PC is inderdaad aardig oud en is ook wel aan vervanging toe. Wellicht volgend jaar ergens :+
Ik weet niet of dat dat alles zegt, ik heb niet al te beste verhalen gehoord over de 'controle' (of kwaliteit in het algemeen) bij sommige van die winkels, ik doe er geen uitspraak over of dat dit er een van is. Laat ik het er maar op houden dat het kennisniveau niet altijd hoog ligt bij die medewerkers en dat dit eufemistisch is uitgedrukt, het is goed mogelijk dat het niet verder gaat dan even kijken of dat een PC aangaat wanneer ze die ergens in stoppen in plaats van netjes metingen met een oscilloscoop te verrichten. ;)
Voor wanneer je een nieuwe voeding gaat kopen raad ik je aan om hier een kijkje te nemen.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Mask heeft een mooie opening geschreven waarin je veel informatie kan vinden over voedingen waaronder een overzichtje van welke voedingen wel en niet goed zijn, regelmatig met bronvermelding (JonnyGuru is bijvoorbeeld een goede bron).Vraag rustig daar om advies en hoe je kan vaststellen of dat je voeding wel of niet versleten (en hoe groot de kans is dat dat zo is met die leeftijd en dat model). Op zich kan je risicoloos alvast een nieuwe voeding kopen als je toch van plan bent om volgend jaar of kort daarna te upgraden, een goede voeding gaat tegenwoordig langer dan 10 jaar mee. Maar goed, daar zitten mensen die jou beter kunnen helpen met je voeding dan ik, dus ga er even langs.

Je kan RAM testen met Mem86, hoe lang je het moet laten lopen is een heikel punt van discussie waarover mensen het nooit eens worden, vaak wordt 8 uur aanbevolen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 18-12-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:05:
[...]

Ik weet niet of dat het 9 op 10 keer is maar dat zijn inderdaad de grootste kanshebbers.
In mijn ervaring wel. Het zou ook iets van het moederbord kunnen zijn, maar dingen als RAM zijn eigenlijk uitgesloten. Bij defect RAM krijg je een BSOD of een vastloper, niet een PC die zonder melding uitvalt.

Wanneer een PC spontaan uitgaat zonder melding geeft aan dat de stroom spontaan onderbroken word. Dit kan als een CPU in de thermalbeveiliging gaat of wanneer de voeding niet stabiel is. Andere onderdelen zouden het opzich kunnen zijn, maar dit maar zeer zelden voor.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 18-12-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PilatuS schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:30:
[...]

In mijn ervaring wel. Het zou ook iets van het moederbord kunnen zijn, maar dingen als RAM zijn eigenlijk uitgesloten. Bij defect RAM krijg je een BSOD of een vastloper, niet een PC die zonder melding uitvalt.
Normaal gesproken wel, ik ben het met je eens dat het onwaarschijnlijk is dat defect RAM de oorzaak is, ik opperde het als suggestie omdat hij niets had vermeld over het al dan niet hebben van BSOD's.
Ik dacht ook nog aan het moederbord, het is meer gebruikelijk dat het alles of niets is maar het valt zeker niet uit te sluiten. Hij kan eens kijken of dat hij iets geks ziet op het moederbord (doorgebrande condensator of zo).
Ik gok ook dat ergens de temperaturen te hoog oplopen of dat de kwaliteitscontrole bij 4launch nogal gebrekkig is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:35:
[...]

Normaal gesproken wel, ik ben het met je eens dat het onwaarschijnlijk is dat defect RAM de oorzaak is, ik opperde het als suggestie omdat hij niets had vermeld over het al dan niet hebben van BSOD's.
Ik dacht ook nog aan het moederbord, het is meer gebruikelijk dat het alles of niets is maar het valt zeker niet uit te sluiten. Hij kan eens kijken of dat hij iets geks ziet op het moederbord (doorgebrande condensator of zo).
Ik gok ook dat ergens de temperaturen te hoog oplopen of dat de kwaliteitscontrole bij 4launch nogal gebrekkig is. ;)
De temps zegt ie van dat ze goed zijn. Verder gebeurt het dus ook wanneer de PC idle is. Iets als moederbord zou inderdaad kunnen. Alleen de kans dat de voeding hier het probleem is met de info die er nu gegeven word is wel heel erg groot denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PilatuS schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:37:
[...]

De temps zegt ie van dat ze goed zijn.
Dat zegt hij maar weten we zeker dat de temperaturen voor zijn moederbord ook in orde zijn? Hij zou de eerste niet zijn die een adequte koeling heeft voor de rest van zijn hardware maar hoge temperaturen op het moederbord krijgt doordat daar geen lucht over heen blaast. Daarom sluit ik het niet volledig uit. Maar ja, als dat zo zou zijn dan had hij het eerder gemerkt tenzij hij recent iets veranderde aan zijn systeem. Ik ga er ook van uit dat de voeding het probleem is. Mijn advies aan hem, koop alvast een nieuwe voeding, maar niet zonder eerst rustig je erin te verdiepen, als je toch aan een nieuw systeem wil beginnen binnen een niet al te lange tijd en die voeding 9 jaar oud is, waarom niet? Tenzij hij nu niet het geld kan missen natuurlijk. Vervang die voeding en je merkt het vanzelf.

Ik heb eens even gekeken, voor €60-70 kan hij een goede voeding kopen van 550 W, voor rond de €50 een voeding van 450 W. Maar ja, kies een goede uit en je doet er 10 jaar mee, €6-7 valt nogal mee, lijkt mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 18-12-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:10:
[...]

Dat zegt hij maar weten we zeker dat de temperaturen voor zijn moederbord ook in orde zijn? Hij zou de eerste niet zijn die een adequte koeling heeft voor de rest van zijn hardware maar hoge temperaturen op het moederbord krijgt doordat daar geen lucht over heen blaast. Daarom sluit ik het niet volledig uit. Maar ja, als dat zo zou zijn dan had hij het eerder gemerkt tenzij hij recent iets veranderde aan zijn systeem.
Het bord is passief gekoelt en mag ook best heet worden. Zolang de CPU niet te heet is moet zijn CPU fan draaien en zal het bord ook voldoende koeling hebben. Dat het bord nu ineens te heet word zou kunnen als er een heatsink vanaf gevallen is, anders is het, zoals je zelf ook aangeeft niet waarschijnlijk.

Bij AMD zijn er inderdaad wel soms problemen met de VRM's. Met Intel borden heb ik dat nog niet meegemaakt. Ik draai zelf al zo'n 15 jaar met waterkoeling en heb nu mijn eerste Monoblock wat ook de VRM's meepakt. Al die jaren daarvoor heb ik met Intel geen problemen gehad terwijl het moederbord zo goed als geen airflow had. Ga je gamen verbrand je makkelijk de vingers aan de VRM heatsinks, maar qua stabiliteit nooit problemen gehad in die jaren met Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor de volledigheid, voor AM4 zijn er niet zulke problemen, als hij volgende jaar gaat upgraden dan raad ik van harte AM4 met een Zen-CPU aan, minstens 6 kernen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 18-12-2017 21:57 ]

Pagina: 1