Toon posts:

Bizar Probleem Elektra

Pagina: 1
Acties:
  • 6.409 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb hier heel wat elektra topics bekeken als gast maar kon geen oplossing vinden voor mijn probleem.

We hebben 3 automaten, eronder een ALS.
Die ALS vloog eruit, en we kwamen erachter welke groep het probleem veroorzaakt.

Andere groepen er weer op gezet, geen enkel probleem. Bij het inschakelen van de boosdoener wederom ALS eruit.

Alles er weer op gezet behalve die boosdoener.

Dag later testen en verdomd hij deed het. Diezelfde avond knalde het er weer uit.

Op die groep zit een schuurlamp, contactdoos beneden, lampje gang, 2 schakeldozen slaapkamer en zolder cv.

Nu hebben we als test alles eruit gehaald, de schuurlamp van de hoofdvoeding gehaald dus de kabel naar de schuur toe ook uitgesloten.

Uitgepiept en nergens maken draden contact wat voor problemen met de automaat zou moeten veroorzaken.

Gistermiddag deed hij het weer, vanmorgen, vanmiddag vanavond geen enkel probleem en nu om 20.00 knalt het er weer uit random znder dat er iets inschakelt..

=====

TL/DR

=====

Probleem groep is bekend

1. Groep knalt er random uit en soms doet hij het weer.

2. Er staat helemaal niets op de groep.

3. Kabel vanaf de desbetreffende groep is uitgepiept en de kabel maakt nergens sluiting of contact wat de storing kan verklaren.

4. Kabel naar schuur is compleet van het net gehaald, dus die valt weg en het probleem blijft.

Iemand een verklaring? 🤔🤔

Help is greatly appreciated!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:43
CV?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:43

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Tuinverlichting of buitenlamp op tijdklok?

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Nee cv ketel doet het nu op een andere groep.

Zelfs gestest met alle stekkers eruit van elke groep hij valt er nog uit.

En een dag of wat later doet hij het weer een random aantal uren/dagen.

Verwijderd

Topicstarter
Lolhozer schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:53:
Die kabel was compleet afgekoppeld van het net, en ik heb nergens een tijdklok.

• boyette
Lolhozer schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:53:
Ja die tuin was er dus ook al af..

Verwijderd

Topicstarter
boyette schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:54:
[...]

Ja, je moet het zien als een bult stroomkabels die soms de automaat eruit laten knallen .. en soms weer werken.

Het is trouwens ook niet een automaat defect want we hebben die kabels eraf gehaald en op een andere automaat gezet en die knalde er ook uit!👎

• boyette
moet ergens een knooppunt zijn denk ik
achter de keuken of zo

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Koelkast? Vriezer?

En wat bedoel jij met doorpiepen? Een simpele weerstandsmeting met een multimeter is niet voldoende, daar heb je wel wat serieuzere apparatuur voor nodig.

De ene keer heb je het over een ALS die er uit gaat. De andere keer over "een andere automaat". Wat is het nou?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-01 17:43
Precies dit, een multimeter is niet in staat om een kleine kabelbreuk te meten. Met een "megger" kun je dit wel meten.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:10
Ik vind jouw uitleg heel erg verwarrend overkomen je hebt het eerst over een ALS die uitschakelt, en later over een andere groep, maar wat ik dus begrijp heb je een ALS die continue eruit springt. En heb je het volgende al geprobeerd;
  • De voeding van de schuur compleet losgekoppeld
  • Alle stekkers uit de wandcontactdozen gehaald
Wat kan gebeuren is dat er toch (ergens) een lasdoos ondergronds zit of in een vochtige ruimte, als er dan vocht komt kan er een lekstroom ontstaan waardoor de ALS eruit klapt. De enige manier om te ontdekken waar dit is, is door het hele huis lopen, en te kijken of er ergens vocht in een lasdoos zit of kan komen. Kijk hierbij ook op de meest aparte plaatsen als achter de keukenkastjes, onder de trap, in de kruipruimte etc.

Voron V0.2 | Prusa Core One+

Verwijderd

Topicstarter
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:34:
Ik vind jouw uitleg heel erg verwarrend overkomen je hebt het eerst over een ALS die uitschakelt, en later over een andere groep, maar wat ik dus begrijp heb je een ALS die continue eruit springt. En heb je het volgende al geprobeerd;
  • De voeding van de schuur compleet losgekoppeld
  • Alle stekkers uit de wandcontactdozen gehaald
Wat kan gebeuren is dat er toch (ergens) een lasdoos ondergronds zit of in een vochtige ruimte, als er dan vocht komt kan er een lekstroom ontstaan waardoor de ALS eruit klapt. De enige manier om te ontdekken waar dit is, is door het hele huis lopen, en te kijken of er ergens vocht in een lasdoos zit of kan komen. Kijk hierbij ook op de meest aparte plaatsen als achter de keukenkastjes, onder de trap, in de kruipruimte etc.
boyette schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:54:
[...]

Toen ik van niets wist en de lamp deed het niet zag ik dat de ALS naar beneden was.. toen dacht ik probleem van de ALS.

Maar toen ik met die automaten ging kloten kwam ik erachter dat het een probleem van een automaat was, en dat de ALS dus prima functioneert.

Sorry voor de verwarrende uitleg!

Is het te verklaren waarom hij het soms wel doet en soms weer uitvalt..? Condensatie die weer verdampt ofzo?

• boyette
omdat de massa verandert bij belasting?

Verwijderd

Topicstarter
boyette schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:43:
omdat de massa verandert bij belasting?
Ik ben geen elektra kenner, vandaar de vraag hier. Heb 2 elektromonteurs over de vloer gehad waar ik mee werk (infra) en hun begrijpen het ook niet, de een verdenkt toch een apparaat dat inschakelt ergens en kortsluiting eroorzaakt en de ander denkt een kabelstoring ergens die niet door de megger (pieper) is gedetecteerd...

Conclusie, ik baal net zo voor de feestdagen en het probleem is een waar mysterie!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:10
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:42:
[...]

[...]

Toen ik van niets wist en de lamp deed het niet zag ik dat de ALS naar beneden was.. toen dacht ik probleem van de ALS.

Maar toen ik met die automaten ging kloten kwam ik erachter dat het een probleem van een automaat was, en dat de ALS dus prima functioneert.

Sorry voor de verwarrende uitleg!

Is het te verklaren waarom hij het soms wel doet en soms weer uitvalt..? Condensatie die weer verdampt ofzo?
Een installatie automaat schakelt alleen uit bij een overbelasting van je elektra. Dus in dit geval gaat er op sommige momenten een hoge stroom lopen. Een reden die ik hiervoor kan geven is dat een apparaat teveel stroom trekt, en de installatie automaat zijn werk doet en uitschakelt.
Wat echter ook kan is dat de installatie automaat defect is, de enige manier om hier achter te komen is door een nieuwe te kopen, of tijdelijk de draden om te wisselen met een andere groep.

Voron V0.2 | Prusa Core One+

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit is meer iets voor Wonen & Verbouwen, dus ik verplaats je topic even. Aldaar vind je overigens ook topics zoals Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:51
Als ik de TS lees, lees ik dat een aardlekschakelaar eruit klapt?

Dit na bijschakelen van een bepaalde groep.

Correct?

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Wordt je stroom niet afgetapt door een nabijgelegen wietplantage? ;)

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-01 12:43
Ergens vocht in een lasdoos?

Zodra de weerstand van fase naar nul te laag wordt (niet te meten met multimeter, wel met isolatieweerstandsmeter) gaat er een stroom lopen > aardfout.
Door de stroom die er loopt (vonk die overspringt) ontstaat er warmte > dus vocht verdampt.

Vervolgens springt de aardlekschakelaar er uit. Als je die weer inschakelt is het vocht verdampt, en blijft hij dus in.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
Het kan ook zijn dat je aardlek op is. dan gaat het met 2 groepen goed en bij de derde klapt ie eruit.
Gooi eens je andere (goede) groepen uit en de bewuste(kapotte) groep aan ? blijft die er dan wel inzitten dan is je aardlek kapot. klapt die er dan als nog uit trek alle plafondozen stopcontacten ed open. heb me 1 keertje wezenloos gezocht. oorzaak draad welke erg beschadigd was in een lasklem waardoor er geen goed contact meer was. maar kans op vocht zoals post hierboven is groter.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 16-12-2017 12:46 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
En in heel oude woningen kan zo'n lasdoos ook nog van staal zijn, met bedrading waarvan de isolatie geheel gaar is...
Denk ook aan lekkende afvoer in de vloer van bijvoorbeeld een wastafel.
Uit eigen ervaring weet ik dat lasdozen door op één volgende verbouwingen soms onbereikbaar wég-getimmerd zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
miciel schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:23:
1 keertje wezenloos gezocht. oorzaak draad welke erg beschadigd was in een lasklem waardoor er geen goed contact meer was.
Ik ben elektromonteur, 1 keer gezien dat een 'steek-lasdop' roodgloeiend heet was, ik was daar vlakbij aan het werk en rook een brandgeur, indien die lasdoos tegen de betimmering was gemonteerd en ik had het niet opgemerkt had er gegarandeerd brand uitgebroken.

Oorzaak is veelal het meerdere keren loshalen en hergebruiken (nooit doen!) van steeklasdoppen; het niet ver genoeg indrukken van de koperdraad (gebruik doorzichtige steeklasdoppen) en door beweging van de lasdop door bijvoorbeeld het trekken van een kabel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
frisianstar schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:43:
[...]

Ik ben elektromonteur, 1 keer gezien dat een 'steek-lasdop' roodgloeiend heet was, ik was daar vlakbij aan het werk en rook een brandgeur, indien die lasdoos tegen de betimmering was gemonteerd en ik had het niet opgemerkt had er gegarandeerd brand uitgebroken.

Oorzaak is veelal het meerdere keren loshalen en hergebruiken (nooit doen!) van steeklasdoppen; het niet ver genoeg indrukken van de koperdraad (gebruik doorzichtige steeklasdoppen) en door beweging van de lasdop door bijvoorbeeld het trekken van een kabel.
Ik ben het met je eens. (ik ben loodgieter weet wel iets van elektra maar het is niet m,n vak) Het kon net zo goed de 'steek-lasdop' zijn.(deze is vervangen voor een nieuwe 'steek-lasdop') maar zo,n draad knapt er ook niet van op als deze meerdere malen word losgehaald en hergebruikt.(oud huis/meerdere verbouwingen) de draad was behoorlijk beschadigd op de plek klemmechanisme van de steek-lasdop. (inkeping/krassen) om problemen te voorkomen ook de draad ingekort en opnieuw aangestript.

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 16-12-2017 23:59 ]

• borgdrone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Hoe oud is de automaat? en wat voor type?

Ook automaten hebben niet het eeuwige leven, en kunnen ook intern een probleem hebben.

Dus check ook je automaat/ of vervang hem....zijn niet al te duur.

• Eirik
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
Ook eens zoiets gehad met een steek-lasdop.
Een gloeilamp gaf de geest en had daarbij waarschijnlijk sluiting gemaakt.
Ne vervanging van de zekering werkte lamp niet meer.
Oorzaak bleek een steek-lasdop te zijn, de draad naar de lamp zat los omdat het veertje in de dop daar weggesmolten was.
Preventief dus maar alle lasdoppen vervangen door antieke uitvoering.
Zoiets kan het dus ook zijn, aan de andere kant als het vocht zou zijn kun je altijd een centraaldoos o.i.d. met een haardroger opwarmen om te zien of het probleem dan tijdelijk verdwijnt, je weet dan tenminste waar je zoeken moet.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 20:54
zoals al gezegd kan je automaat defect zijn, maar ook kabelbreuk of iets dergelijks zou kunnen?

Je geeft aan dat de tuinkabel al af is gekoppeld want dat zijn vaak boosdoeners, maar ook in de woning als er ergens draad bloot ligt, muizen die knabbelen of iets dergelijks?

andere oorzaken van onwillekeurig uitvallen zijn vaak vocht gerelateerd.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 15:09

Ravefiend

Carpe diem!

Een defect aan de automaat zelf ook al uitgesloten?

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 20:14

wowi

Het kan wel zijn dat je in totaal over je groepen een te grote lekstroom krijgt ik neem aan dat je aardlek op een paar groepen tegelijk zit, laat in je groepen de lekstroom meten en zet dan alles aan wat je daarop gebruikt dan moet dat apparaat er vanzelf uitkomen.
Maar het kan een heel gezoek zijn. Je hebt al veel uitgesloten door het af te koppelen. :)
Het kan best een combinatie van een paar apparaten zijn die een beetje teveel lekstroom hebben.
dan knalt de boel eruit als je dan in totaal boven de 40 mA komt. En door piepen zal je niet veel helpen.
Heb het hier wel eens gezien met een wasdroger als ik die in het stopcontact deed, daar zat een ontstoor condensator aan en die gaf problemen.
Het beste is gewoon nieuwe groepen blokken erin zetten met elk een aardlek erop. Dat kan veel gezeur voorkomen. Dus een aardlekautomaat erin zetten voor alle groepen apart en de losse aardlek die je daar voor hebt weghalen. Dan zie je vanzelf op welke groep je teveel lekstroom hebt.

[ Voor 49% gewijzigd door wowi op 16-12-2017 15:59 ]

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:05
Even een paar ervaringen delen.
@Verwijderd

ALS reageert niet op kortsluiting (overbelasting) tussen fasen maar op lek naar aarde.
Bijvoorbeeld als je met de vingers aan de stroom komt te hangen.

Komt je storing uit het niets en het is een groep die naar buiten gaat, tuin ofzo, buitenlamp, dan kan de lekstroom komen door smeltwater van de sneeuwval. Denk aan een lamp.

Stel je hebt een groep naar de tuin die je met een schakelaar uitzet, en het probleem blijft dan, besef dan dat de schakelaar misschien een enkelpolige is, die alleen de bruine draad afschakelt. Je kunt de lek hebben tussen blauw en aarde.
(een dubbelpolige schakelaar schakelt wel de kabel geheel af)

De ALS knalt eruit bij ongeveer 30 mA totaal lekstroom.

Mogelijk loopt er al een lekstroom (altijd wel iets) en geeft de extra lekstroom op een bepaalde groep de doorslag.
Meestal zitten er meerdere groepen achter 1 ALS.

Het is wijs op een tuingroep op een Alomat aan te sluiten, dan heeft die groep zijn eigen ALS en blijft je vriezer aan bij een probleem in de tuin.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• gerbie71
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:25
Knalt hij er misschien uit als het regent of geregend heeft?

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-01 03:54
Heb je in de slaapkamer een elektrische deken of een waterbed met verwarming?

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-01 13:12
De aardleksckakelaar meet het verschil in stroom tussen de fase(bruine draad) en de nul(blauwr draad). Een aardlekschakelaar schakelt meestal uit als deze een aardlekstroom van 20mA of meet.

Het probleem is 99% zeker een vocht probleem tussen de fase en de massa(geel-groene draad of gewoon de grond of een metalen behuizing). Het probleem met vocht is dat de weerstand te hoog is om met een multimeter (9V) te meten. Bij 230V~ wordt namelijk de weerstand een stuk lager. Ik heb dit gezien bij verwarmingselementen waar vocht in is gekomen maar ook bij dikke elektromotoren. In geen geval was er een lekweerstand met een multulimeter te zien, maar de aardlekschakelaar had toch echt een andere mening.

Als je alle apparatuur hebt uitgesloten dan kan je nog testen wat er gebeurd als je de fasedraad in een lasdoos/lasdop losmaakt. Wel goed isoleren met een andere lasdop om sluiting te voorkomen. Pas op dat je wel eerst van de groepen de spanning afhaalt en als je nog stoppen hebt deze in je eigen broekzak stopt. Gebruik een spanningstester voordat je ook maar iets aanraakt.

Ik denk niet dat dit een probleem is van vocht in een kabel tenzij er ergens de isolatie kapot is (door b.v knaagdieren) tenzij je nog antieke kabels hebt met katoenen isolatie. In dat geval zou ik deze zrker ( laten) vervangen.

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
VOCHT!
Het hoeft niet altijd te dooien om te moeten strooien!
zo hoeft het ook niet te regenen om condens te krijgen. dit kan ook gebeuren in een warme ruimte.
Bij bijvoorbeeld een sauna of bubbelbad.

Is uw verlichting laatst veranderd? er kan namelijk ook een tijd of schemerschakelaar zitten te plagen.
Dan zou ik u toch willen adviseren een installateur te laten kijken.

Mensen hechten vaak er een tijd aan wanneer t gebeurt dit is vaak erg handig maar hoeft niet altijd zo te zijn zo kan t ook zijn dat u elke dag om 2000uur dezelfde handeling onbewust doet waardoor het gebeurd.
Slimme domotica maakt hier zelfs al weleens gebruik van om in tijden dat u op vakantie bent inbrekers af te schikken, he 2000 uur tv aan, 20.05 toilet enz. 20.10 lamp trap enz enz.

Als het echt tijd gebonden is , denk ik zelf aan de dag en nachtstroom schakelaar. _/-\o_

Greetzz

Verwijderd

Op dit topic is al 2 jaar niet gereageerd! Zou over het algemeen wel opgelost moeten zijn nu

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-12-2025
@Lcanrinus Is druk bezig met oude topics weer omhoog halen :P

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57
Het is ook altijd wel fijn dat de TS de oplossing verteld......

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Goed oude koeien laten we in de sloot liggen, op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.