Toon posts:

Wat leer je nou eigenlijk van RH en M8 distros??

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of het wel de goede manier is om te leren als je al een tijdje gewend bent aan Unix en Linux. Ik heb dus weer me Linux bakje geinstalleerd met Mandrake 8.0 maar om nou te zeggen dat je er veel van leert. Alles werkt in een keer t lijkt wel windows. Misschien is Debian of slackware een betere leer ervaring als die distros met hun rpms..

Maar ff Debian op me werk downen..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Gaat het installeren een keer makkelijk en eenvoudig zonder problemen, is het weeeeer niet goed :7 Tja, het is niks nieuws dat RH en Mandrake userfriendly zijn en een boel uit handen nemen voor de gebruiker. Ze hebben ook een grote doelgroep voor ogen.

En als jij liever wilt zwoegen om het goed te leren, dan moet je idd Slackeware of Debian nemen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Nah ben ik niet helemaal met je eens.
Je RH systeem kan je helemaal aan gaan passen.
Bijvoorbeeld i.p.v. elke keer leuk RPM'tjes installeren, gewoon eens beginnen om source packages te configureren/compileren/installeren/configureren ;) om zodoende de progjes precies zo te krijgen zoals jij en waar jij het wil (geoptimaliseerd en al).

Stap gewoon van tooltjes ala linuxconf/webmin af en doe je aanpassingen op de command line.

Natuurlijk is het met slackware of debian zo, dat je min of meer eerder gedwongen wordt om zelf dingen uit te zoeken ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 11 juli 2001 21:39 schreef nelske het volgende:
Natuurlijk is het met slackware of debian zo, dat je min of meer eerder gedwongen wordt om zelf dingen uit te zoeken ;)
Da's precies waarom ik het zei: als RH eenmaal lekker loopt dan ga je niet zo snel meer vanalles uit zitten zoeken. Met spartaanse setups moet dat wel ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Tja, nou, als je het dan per se wil:

http://www.linuxfromscratch.org/

Als je daarmee begint en alles aan de praat weet te krijgen net zoals Mandrake of RedHat 'out-of-the-box' doet, heb je denk ik ondertussen wel het nodige bijgeleerd.

Slackware is ook een goed beginpunt (installeer dan alleen de A en N-series en werk vanuit daar zelf verder)

Succes ermee >:)

Verwijderd

Hmzzz om de een of andere reden heb ik het gevoel dat LFS niet helemaal z'n bedoeling is Wilke :)

Verwijderd

volgens mij leer je sowieso niet veel van distro's op zich. Je leert het meeste van de dingen waarvoor je de distro's gebruikt... Dus als je
een drukbezochte site wilt draaien,
veel users/data op je server hebt
flinke netwerkrouter bouwt
tig maildomeinen beheert/routeert
superstrakke firewall wilt hebben,
etc...
daar leer je veel van, het gaat niet zozeer om het OS, maar om wat je wilt doen ermee.

Als je eenmaal een beetje weet hoe unix/linux werkt zonder de hulptools die alles voor je doen, dan maakt de distro niet zoveel meer uit IMHO

• Wilke
Hee Nelske,

dan moet 'ie ook niet zeggen dat 'ie er van baalt dat alles in 1 keer werkt :)

Ik bedoel, wedden dat niet alles in een keer werkt als je LinuxFromScratch gebruikt? Heb het zelf trouwens nog niet geprobeerd hoor...

Trouwens, Slackware is prima te installeren, je moet wat meer dingen zelf doen maar het valt nogal mee....

Maar goed: wat wil de originele poster wel leren dan? PHP? bash-scripting? Systeem-beheer?

Laat maar horen....

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Op woensdag 11 juli 2001 22:08 schreef Wilke het volgende:
Ik bedoel, wedden dat niet alles in een keer werkt als je LinuxFromScratch gebruikt? Heb het zelf trouwens nog niet geprobeerd hoor...
Ik heb LFS geprobeerd, en er zijn twee manieren om het te installeren:

- Blind alles cutten en pasten van de website, waar je dus niets van leert, of

- De website gebruiken als leidraad en zelf leuke nieuwe dingen proberen, die in een bestaande distributie lastig in te passen zijn omdat er al een heleboel voor je is gedaan.

Zo ben ik zelf bezig een LDAP-directory te maken die ik gebruik voor zowel het beheer van Windows 2000-clients voor Samba, als voor de lijst met users die mogen inloggen, als users voor de database als users die mogen inloggen, dit alles vanuit dezelfde objecthierarchie. Dit is dan wel niet onmogelijk vanuit een bestaande distributie, maar je moet wel een heleboel omgooien.

Overigens kloppen de instructies op de LFS-site wel als je je strict houdt aan hun regels, maar ik heb af en toe het idee dat het ook een stelletje knulletjes is die niet weet hoe het allemaal hoort. Wil je bijvoorbeeld gebruik maken van een aparte /usr-partitie, wat heel gebruikelijk is, dan zullen de standaard initialisatiescripts van LFS niet werken. Ook rebooten ze een keer onnodig (maar dat is niet echt belangrijk), en kan ik me ergens een schoonheidsfoutje herinneren waardoor je niet je devices aan kon maken tenzij je wat van hun gebaande pad afweek. Maar goed, daar leer je alleen maar van en dat was de bedoeling. ;)

Trouwens, aan de vraagsteller: Wat wil je leren? :?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 11 juli 2001 21:33 schreef Aspi het volgende:
Alles werkt in een keer t lijkt wel windows.
Niet om vervelend te doen hoor, maar wat had je dan verwacht?
Je noemt 2 distro's die de gemiddelde computergebruiker als doelgroep in gedachten hadden. De gemiddelde computergebruiker wil niet leren hoe hij zijn X moet configgen, wat de ideale settings zijn voor ssh of hoe hij zijn kernel moet bakken.
Als je dat soort dingen wel wilt, dan kom je toch op de minder-newbie-vriendelijke distro's uit, namelijk diegenen die al door veel andere mensen zijn genoemd: Debian of Slackware (of LFS, maar das geen distro).

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 22:08 schreef Wilke het volgende:
Hee Nelske,

dan moet 'ie ook niet zeggen dat 'ie er van baalt dat alles in 1 keer werkt :)

[knip]
Tja met LFS is het gewoon een kwestie van opnieuw compileren/installeren van het betreffende programma; meestal zijn het mensen die al enige tijd ervaring met Linux/Unix hebben en dus wel weten waar ze mee bezig zijn ;)
Op woensdag 11 juli 2001 22:19 schreef rollebol het volgende:

[..]

Ik heb LFS geprobeerd, en er zijn twee manieren om het te installeren:

- Blind alles cutten en pasten van de website, waar je dus niets van leert, of

- De website gebruiken als leidraad en zelf leuke nieuwe dingen proberen, die in een bestaande distributie lastig in te passen zijn omdat er al een heleboel voor je is gedaan.

[knip]
Tja die eerste manier is nou ook niet echt helemaal de bedoeling van LFS ;) Dan hadden ze net zo goed een installer erbij kunnen frotten en gewoon de hele distro aanbieden.
Het is inderdaad de bedoeling dat jee het op de laatste manier doet!!
Huiswerk overschrijven leer je in het algemeen ook niet zoveel van.

Verwijderd

Topicstarter
Nou nou, linuxfromscratch is meteen weer de andere kant vind je ook niet. Of wil je ff laten zien hoe goed je bent ofzo..

Ik wil gewoon wat systeem beheer van Linux leren. Kutte is dat ze bij me werk helemaal gek zijn van Red hat omdat je je daarin kunt certificeren.
Ik heb RH en Mandrake al wel gezien, maar Debian nog nooit..

Verwijderd

wat ik van redhat leer???

Leuk dat je het vraagt. Ik ben met redhat (6.2) begonnen en draai het nog steeds (7.0) ook al staat er niks meer van redhat op (alles zelf gecompilet). Ik denk dat ik m.b.v. redhat zo ongeveer alles heb geleerd wat ik nu weet, inclusief al mijn programming skills etc...

Wat je ervan leert? Dat hangt NIET vna de distro af. Minkukels leren van slack nog niks en slimmerikken kunnen op mandrake netzoveel als op debian. Alle distro's zijn gelijk, de een alleen iets simpeler aangelegd als de andere. Maar je kan met elke distro hetzelfde

/me heeft gesproken (ugh) :D

Verwijderd

/me heeft naast 1,5 :P LFS systeem ook 2 Debian systeempjes op dit moment en twee RH 7.0 systemen (volledig verbouwd welliswaar ;) ).

Ook ik ben met RH begonnen (Eigenlijk Suse, maar die "poging" telt niet mee).
Ik heb nog heel wat te leren, maar het merendeel van wat ik geleerd heb, heb ik op een RH-systeem geleerd; Conclusie mijnerzijds :P : Distro maakt geen hout uit.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 23:11 schreef nelske het volgende:
[
Ook ik ben met RH begonnen (Eigenlijk Suse, maar die "poging" telt niet mee).
Ik heb nog heel wat te leren, maar het merendeel van wat ik geleerd heb, heb ik op een RH-systeem geleerd; Conclusie mijnerzijds :P : Distro maakt geen hout uit.
Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, je zegt zelf dat je bent begonnen met rh6.2 Ik ook. En daar moest ik meer moeite voor doen om alles werkend te krijgen als ik met Mandrake 8.0 moest doen. Dus jij hebt veel geleerd omdat je iets meer zelf moest doen misschien?

Verwijderd

Ik weet niet hoe je tot de conclusie bent gekomen dat ik met RH6.2 begonnen ben? Dat was RH5.2, maar dat even terzijde :)

Het klopt wel, dat hoe jonger de distro, hoe meer het lijkt dat hij op newbies gericht is.
Wat dat betreft heb je wel gelijk; maar neemt niet weg dat je op zo'n systeem niet de fijne kneepjes van Linux en haar programma's kan leren. Een eerste stap is gewoon afstappen van al die grafische config-tooltjes.

• Martien
  • Laatst online: 09:48
Op woensdag 11 juli 2001 23:52 schreef nelske het volgende:
Een eerste stap is gewoon afstappen van al die grafische config-tooltjes.
precies, ik zit nu +/- 2 maanden met linux te klooien (rh7.1) waarvan 2 weken zonder X erop... ik gebruik ook geen tools als linuxconf etc, gewoon lekker in de .conf filetjes knoeien... daar leer ze het meest van 8-)

@iMartien

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Naar mijn idee leer je weinig van distro's die alles voor je doen, met name Mandrake.

Ik ben begonnen met FreeBSD, zonder X.
Daarna Slackware, ook zonder X. Toen ik dat door had, met de hand X gecompileerd met KDE er bij en zo verder.
Dat vind ik de beste manier om het te leren.

Verwijderd

Je leert net zoveel als je zelf wilt. Je hebt het helemaal in eigen hand. Wat dat betreft sluit ik me aan bij beelzebubu.

Ik heb er sindskort Mandrake 8 opstaan. Ik dacht bij mezelf 'ha lekker vakantie, laat ik mezelf es fijn wat nieuwe dingen gaan leren!'. Ik ben nu enkele dagen bezig mezelf aan te leren hoe ik mezelf zonder al te veel moeite door m'n systeem kan manouvreren.

'k Heb BASH doorgenomen, rpm-packages onder de loep genomen, hier en daar wat fine-tuning/tweaking gedaan om alles lekker naar m'n zin te laten lopen, mezelf verdiept in de kernel etc...

En ik ben van plan om nog wel meer dingen te gaan doen in en opsteken van Linux. Zo kan ik bijvoorbeeld al leuk beginnen met het porten van al m'n grafische shit van DDRAW naar SVGAlib en zo ;)

Afijn, er rijzen vanzelfsprekend wel eens wat vragen. Zie bijvoorbeeld mijn thread http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/181488, die in principe best educatief was voor mij :)

Verwijderd

Iedereen heeft het hier overigens heel mmooi over "zelf compileren" en "LFS", maar ook dan geldt dat je er veel van kan leren maar net zo goed geen f*ck wijzer kan worden...

Zelf compileren heeft alleen zin als je snapt wat je doet. Wat is configure. Wat is make. Wat doet "make install"? Alleen als je de diepere betekenis van dit soort dingen snapt snap je linux en leer je er iets van. Ik heb iemand over de telefoon uitgelegd hoe je iets kon compilen en als ie na drie keer nog steeds vraagt "hoe pak ik deze tar.gz dan uit?" dan leer je er natuurlijk niks van.

Ik zet lekker RH-7.1 op mijn laptop (net nieuw :) ), maakt goede beinginstellingen voor me, scheelt mij weer een hoop gemierenuek en de fijne configuratie doe ik zelf wel met de hand :)

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op woensdag 11 juli 2001 21:33 schreef Aspi het volgende:
Ik vraag me af of het wel de goede manier is om te leren als je al een tijdje gewend bent aan Unix en Linux. Ik heb dus weer me Linux bakje geinstalleerd met Mandrake 8.0 maar om nou te zeggen dat je er veel van leert. Alles werkt in een keer t lijkt wel windows. Misschien is Debian of slackware een betere leer ervaring als die distros met hun rpms..
Maar ff Debian op me werk downen..
Mijn Slackware 8 werkte ook in 1 keer, paar keer op enter drukken en je bent er.. :)

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 19:12 schreef TripleM het volgende:

[..]

Mijn Slackware 8 werkte ook in 1 keer, paar keer op enter drukken en je bent er.. :)
Controleer de datum ;)

• Wilke
Op woensdag 11 juli 2001 22:53 schreef Aspi het volgende:
Nou nou, linuxfromscratch is meteen weer de andere kant vind je ook niet. Of wil je ff laten zien hoe goed je bent ofzo..
Als je het tegen mij hebt (?): hierboven zei ik al dat ik het zelf nooit heb geprobeerd. Heb helaas niet zoveel tijd over :)
Ik wil gewoon wat systeem beheer van Linux leren. Kutte is dat ze bij me werk helemaal gek zijn van Red hat omdat je je daarin kunt certificeren.
Ik heb RH en Mandrake al wel gezien, maar Debian nog nooit..
Debian of Slackware is dan waarschijnlijk de way to go. Dan heb je wel een fatsoenlijk installatie-script maar kun je daarna naar hartelust zelf pielen met alle instellingen (en niet met een of andere grafische tool, maar gewoon lekker met vi in /etc/*.conf klooien :9

• Wilke
Op donderdag 06 september 2001 19:14 schreef nelske het volgende:

[..]

Controleer de datum ;)
Ach, een oude discussie vervolgen is ook leuk op z'n tijd nietwaar >:)

Bedankt voor het ophalen van de thread Triplem :)

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
moet je iets leren van jo OS dan?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 06 september 2001 20:41 schreef Prozaq het volgende:
moet je iets leren van jo OS dan?
Nee, maar dat is wel leuk, en een hoop mensen doen dat graag en maken er hun hubby van (en mogelijk hun baan).

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 20:37 schreef Wilke het volgende:

[..]

Ach, een oude discussie vervolgen is ook leuk op z'n tijd nietwaar >:)

Bedankt voor het ophalen van de thread Triplem :)
:)
Yupz en aangezien dit wel een leuke discussie was, heb ik er ook maar geen SU-post van gemaakt.
De discussie kan nog leuk verder gaan nu. :)

Ik ben nog steeds van mening in ieder geval, dat het helemaal aan de leergierigheid van de persoon ligt en niet aan de distributie of je iets ervan kan leren.
Hoewel sommige distro's natuurlijk meer forceren dat je moet leren (of geleerd hebben).

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik ben nog steeds van mening in ieder geval, dat het helemaal aan de leergierigheid van de persoon ligt en niet aan de distributie of je iets ervan kan leren.
Hoewel sommige distro's natuurlijk meer forceren dat je moet leren (of geleerd hebben).
helemaal mee eens, hoewel ik ook wel veel van redhat (mn laaste was echter 6.2) geleerd heb (dr ging met een standaard install altijd zoveel fout ;)).
Met mandrake leer je (net als bij windows) idd niet superveel van je systeem, maar ja, dat willen (en kunnen) veel mensen nu eenmaal niet

ik ben van redhat (4.x/5.x/6.x) naar suse gegaan (6.nogiets) en toen naar mandrake (beter dan redhat), nu draai ik debian 9absoluut een van de beste vind ik), vnl voor het gebruiksgemak (apt-get en deb zijn gewoon superieur aan urpmi)

De install van debian is dan wel tekst-based, maar zeker niet moeilijk (wel onduidelijk vergeleken met de rh tekst install), en als je m eenmaal ebt staan is updaten (anders dan bij mandrake) een eitje, probeer van de mandrake-cooker maar eens je kernel te updaten...:)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 11 juli 2001 22:19 schreef rollebol het volgende:

Zo ben ik zelf bezig een LDAP-directory te maken die ik gebruik voor zowel het beheer van Windows 2000-clients voor Samba, als voor de lijst met users die mogen inloggen, als users voor de database als users die mogen inloggen, dit alles vanuit dezelfde objecthierarchie. Dit is dan wel niet onmogelijk vanuit een bestaande distributie, maar je moet wel een heleboel omgooien.
Even pam_ldap en nss_ldap configgen noem jij alles omgooien? :?

[edit: hmm.. oeps... beetje oude post :o]

• Ro_meo
  • Laatst online: 09:31
wat verstaan jullie nu onder "Je kan niets leren onder Mandrake"..
en gelijk een ander zin (dacht van de topicstarter) "Ik wil systeembeheren"..

Ikzelf heb (willekeurig) Redhat en Mandrake gebruikt..
Op mijn gebruiken we Sun, HP-UX en een ding is nog steeds hetzelfde : nl. de man..
Nu draai ik thuis tenslotte Mandrake omdat ik wil zien wat de "gemiddelde" gebruiker zou zien als zij een distro installeren.

Als je iets wilt leren dan kan een gebruiker beter een werkende systeem + HOWTO's hebben en vandaaruit "systeembeheer" leren/doen..
Heb je ook nog 'ns gratis live-voorbeelden.

Niemand belet je om in wat voor distro/un*x dan ook :
- Kernel te compileren
- handmatig: apache+mysql+php te compileren/installeren/configgen
- te programmeren
- shell te beheersen
- users toe te voegen/verwijderen
- harddisks toe te voegen
- home-dirs te verplaatsen
- etc. etc.

iOS N3rd

• TripleM
Ahhh ja, juli! Dat is nou niet meer! :D
Op vrijdag 07 september 2001 00:28 schreef nelske het volgende:

Ben ik het helemaal mee eens! Er zijn twee redenen waarom ik zelf voor Slackware 8 ben gegaan, eigenlijk 3 zelfs:

- Een vriend van mij is er meer dan handig in en zei me dat ik, als ik Slackware nam, altijd bij hem terecht kon met vragen omdat hij dat zelf ook gebruikt.
- Het is een distributie die je inderdaad wat meer 'forceert' om te leren.
- Slackware 8 voldoet als ik het goed gelezen heb aan de LSB, Linux Standard Base (of richt zich op de LSB, hoe je het wil zeggen, moet me er nog eens wat meer in verdiepen). Ik noem het altijd maar "dat /opt gedoe".. Nu nog even lastig, maar straks kan ik daar mee overweg, beter dan dat ik nu eerst aanmodder met een oudere distro om vervolgens te moeten leren over (en werken met) /opt enz.

edit:
Goh wat kan ik het als linux noob toch weer lekker uitdrukken :D

Verwijderd

Ik ben (vroeger...) ooit eens begonnen met slackware, maar was daar nog niet erg klaar voor. Een paar jaar later maar met SuSE verdergegaan, en dat was wel ok. Alleen ben ik daarna overgestapt naar Red Hat en in het begin liep ik me weer rot te zoeken waar alles zat (veel bestanden op een andere plek dus) en veel commando's zijn nét weer iets anders...

Goede wijn moet ook jaren wachten...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 13 september 2001 16:27 schreef TripleM het volgende:
Ahhh ja, juli! Dat is nou niet meer! :D
[..]

- Slackware 8 voldoet als ik het goed gelezen heb aan de LSB, Linux Standard Base (of richt zich op de LSB, hoe je het wil zeggen, moet me er nog eens wat meer in verdiepen).
Nee, in tegendeel denk ik zelfs:
Possibly in response to last week's announcement of the FHS 2.1 (File System Hierarchy), a discussion began in the Slackware devel forum arguing against the possible adoption of the System V init script structure over the BSD structure. Some people did not care, but others felt strongly that the loss of the BSD init script structure would alter Slackware too much, lose a valuable feature of Slackware and make it too much like every other distribution. No official response was included, but if the opinions in this thread hold, Slackware is unlikely to ever being FHS (and therefore LSB) compliant. [bron: LWN]
Ze voldoen (of voldeden, bericht is vrij oud maar volgens mij nog steeds kloppend) niet eens aan de FHS (standaardplaatsing van files) en dus al helemaal niet aan de LSB. Niet dat dat erg zou zijn: zo zijn er genoeg distributies die prima zijn (debian comes to mind), maar die geen RPM gebruiken als standaard package-formaat. Dit formaat is door de LSB-ontwerpers voorgeschreven.

* odysseus vraagt zich wel af waarom "File System Hierarchy" wordt afgekort tot "FHS" en niet FSH...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 september 2001 18:53 schreef odysseus het volgende:
* odysseus vraagt zich wel af waarom "File System Hierarchy" wordt afgekort tot "FHS" en niet FSH...
Filesystem Hierarchy Standard

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik ben ooit eens begonnen met redhat 5.2, omdat ik die via een vriend kon krijgen en hij werkte er tenslotte ook mee! Ik was toen al blij dat ik me internet kon delen langer als 2 dagen ( win98 ).
Toen uiteindelijk iets meer mee gaan doen, http, ftp, mail en dat via linux-nl.cx geupgrade naar 6.0 en later ook nog 6.1 geloof ik! dhcp opgezet, named en noem maar op.

Eindelijk overgestapt op Slackware na een tijd en draai nu al sinds het uitkomen van 7.1 Slackware als server en sinds het uitkomen van 8.0 als wks. Ondertussen nog veel & veel meer bijgeleerd!

Waar het op neerkomt is dat als je het zeker in stapjes opbouwt en niet te veel in 1x wilt doen het zeker te behappen is en goed te doen! Maar ga voor 1 ding tegelijk.

Ook is het niet overbodig om al enkele kennis van netwerken en mail-servers e.d. af te weten.

Sinds ik linux gebruik moet ik echt zeggen dat ik een nog veel bredere kennis heb opgebouwd dan denk ik ooit mogelijk was geweest met Microschoft spul.

My 2 eurocents

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• TripleM
Op donderdag 13 september 2001 18:53 schreef odysseus het volgende:
Ze voldoen (of voldeden, bericht is vrij oud maar volgens mij nog steeds kloppend) niet eens aan de FHS (standaardplaatsing van files) en dus al helemaal niet aan de LSB. Niet dat dat erg zou zijn: zo zijn er genoeg distributies die prima zijn (debian comes to mind), maar die geen RPM gebruiken als standaard package-formaat. Dit formaat is door de LSB-ontwerpers voorgeschreven.
Inderdaad, ik heb weer wat bijgelezen en dat /opt gedoe komt wel uit de LSB maar andere dingen voldoen ze weer niet aan, zoals dat System V init gedoe. Daar hebben ze wel weer omheen gewerkt maar tis allemaal niet precies hetzelfde..

Wat betreft die standaardplaatsing van files, dat werkt wel onder Slackware. Dat ze niet met rpms werken okee, maar als straks software standaard geplaatst moet worden in /opt dan gebeurt dat onder Slack 8 wel, dus kun je niet zeggen dat ze niet voldoen aan de standaardplaatsing van files. Da's overigens nieuw in Slack 8, ik weet niet hoe oud het artikel is dat je quote..

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Laat ik dan ook even hier wat melden:

Ben zelf begonnen met een opwarm-procedure met Mandrake 7.2 en draai nu op volle toeren met Mandrake 8.0. Dat het klik, klak, klaar werk is ben ik voor een groot deel met je eens, alhoewel ik toch nog diverse kleine probleempjes tegenkwam.

Maar als je voor het eerst met iets nieuws in aanraking komt, dan is het wel fijn als je iets hebt wat wèl wil werken. Niet dat je, als je niets weet en bijna geen hulp hebt, moet zoeken naar iets waarvan je nog niet eens weet wat het is...

De Linuxdoos heeft bijna een vaste SSH connectie met mijn laptop hier op het werk, dus een grafische omgeving gebruik ik niet... Dan leer je inderdaad heel snel de fundamentele dingen...

Inmiddels begin ik het allemaal wat beter te snappen, maar goed is iets heel anders.. Toch ga ik binnenkort de overtocht naar Debian denk ik maar eens wagen, want ik ben wel van mening dat als je echt serieus aan de slag wil met Linux en niet alleen wil klikken, dat je dan toch in die richting zal moeten.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik vind dat je van Slackware het makkelijkst dingen kunt leren, omdat het een heel basic systeem is. Geen 800 configuratiebestanden zoals alle andere distributies doen, maar netjes alleen wat basic scripten erop zeten die overzichtelijk zijn. Het hele SysV init gebeuren is zo'n grote zooi vergeleken bij de BSD init om maar eens wat te noemen.
Slackware is om te leren ideaal, maar dat wil niet zeggen dat je dat bij Rode Hoed en consorten niet kunt, alleen het is gewoon veel lastiger als je er nog weinig van weet dink ik.

[deze advertentieruimte is te koop]

Pagina: 1