Toon posts:

Linux rpm package probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Zojuist probeerde ik ircii met rpm te installeren. Er was alleen een dependency fail.

"ld.so.1" needed.

Dus ik ga naar rpmfind.net en zoek op in welke rpm ld.so.1 staat. Dat blijkt glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm te zijn.

Dus ik doe rpm -i glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm en krijg te zien dat het al geinstalled is.

Doe ik echter rpm -e glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm, dan krijg ik te zien dat het nog niet geinstalled is.

Een package dat tegelijkertijd wel en niet is geinstalleerd? :?

Dat kan niet kloppen lijkt mij...

Iemand een oplossing?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Use the source, luke..

Verwijderd

Topicstarter
En dat houdt precies in?

Source van die package downen en zelf compilen... ?

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
waarschijnlijk een oude versie geinstalleerd.
probeer de versie eens up te daten dmv.
rpm -U glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal het probleem denk ik niet zijn...

glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm is namelijk de enige versie die ik in m'n Mandrake/rpms/ heb staan. Het lijkt me stug dat ie een oudere versie heeft geinstalleerd.

Ik probeer het overigens morgen effe, want ik ben nu even windows ingevlucht om normaal te kunnen surfen.

En nu ik hier toch een Linux-topic open heb:

1: Waarom lopen alle GUI's (windowmaker, enlightenment etc) bij mij traag als stront, zelfs op 16 bits?

2: Waarom kan ik geen normaal leesbaar font instellen in Mozilla?

3: Hoe kan ik een shutdown doen vanuit WindowMaker? In KDE en Gnome was die optie er, maar onder WindowMaker is er alleen een restart, die me bij een loginscherm plaatst.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op woensdag 11 juli 2001 00:09 schreef Codin het volgende:
Dat zal het probleem denk ik niet zijn...

glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm is namelijk de enige versie die ik in m'n Mandrake/rpms/ heb staan. Het lijkt me stug dat ie een oudere versie heeft geinstalleerd.

Ik probeer het overigens morgen effe, want ik ben nu even windows ingevlucht om normaal te kunnen surfen.

En nu ik hier toch een Linux-topic open heb:

1: Waarom lopen alle GUI's (windowmaker, enlightenment etc) bij mij traag als stront, zelfs op 16 bits?

2: Waarom kan ik geen normaal leesbaar font instellen in Mozilla?

3: Hoe kan ik een shutdown doen vanuit WindowMaker? In KDE en Gnome was die optie er, maar onder WindowMaker is er alleen een restart, die me bij een loginscherm plaatst.
1: Gebruik je wel optimalized Xfree server ? Gebruik je versie 3.3.x overweeg dan een upgrade naar de Xfree4

2: Lijkt me sterk, het kost een beetje werk, maar met een beetje spelen met fontsize enzo is het redelijk goed te krijgen (zal inderdaad nooit zijn wat je in windows gewend bent)

3: CTRL-ALT-Backspace en je zit weer op de prompt ;)

Verwijderd

Topicstarter
1: De nieuwste versie heb ik ja.

WindowMaker moet toch een beetje normaal kunnen draaien op een P2 450, 192MB RAM, of niet soms?

2: Zeker weten....? Moet te fixen zijn lijkt mij.

3: Thanks.

[edit]
1: Oh gaaf.... ik zie al dat ie normaal draait nu ik heb gereboot en nu pakt ie blijkbaar de 16 bits mode :)

2: Ehm.... in de adresbalk zie ik een font wat prima leesbaar is en in geen enkel opzicht onderdoet voor fonts onder windows, en dan kan ik geen leesbaar font krijgen bij het bekijken van pages? Dat *kan* haast niet...

Weet iemand een browser die me een wat netter font kan geven?

3: Ik bedoelde eigenlijk een complete system shutdown. Zo eentje als je er ook hebt als je gewoon op de uit-knop van je PC ragt :)

Verwijderd

Topicstarter
Om even terug te komen op het oorspronkelijke probleem:
Op dinsdag 10 juli 2001 23:59 schreef a casema user het volgende:
waarschijnlijk een oude versie geinstalleerd.
probeer de versie eens up te daten dmv.
rpm -U glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm
Geprobeerd...

Zelfe melding: ... is already installed.

Ideas....... anybody?

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Op woensdag 11 juli 2001 00:18 schreef RedRoon het volgende:

[..]
2: Lijkt me sterk, het kost een beetje werk, maar met een beetje spelen met fontsize enzo is het redelijk goed te krijgen (zal inderdaad nooit zijn wat je in windows gewend bent)
[..]
Wel hoor, ik zit nu in Mandrake 8.0 met Mozilla 0.9.2 en GoT enzo zien er prima uit, heb gewoon Windows fonts geinstalleerd met DrakFont. Verdana enzo doen 't nu prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 01:03 schreef rb338 het volgende:

[..]

Wel hoor, ik zit nu in Mandrake 8.0 met Mozilla 0.9.2 en GoT enzo zien er prima uit, heb gewoon Windows fonts geinstalleerd met DrakFont. Verdana enzo doen 't nu prima :)
Kijk, hier heb ik wat aan. 8-)

Ik stuit zojuist op nog een probleempje:

Ik merk dat ik geen C++ sources kan compilen, omdat gxx niet bekend is bij bash. Nu moet ik natuurlijk nog een rpm'etje hiervoor installeren.

Maar hoe weet ik welke rpm ik moet hebben? Deze info laat zich niet zo gemakkelijk opzoeken in google vrees ik...

Dus hoe kan je uberhaupt weten welk package je moet hebben als je op zoek bent naar een bepaalde functionaliteit?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

"ld.so.1" needed.
Geeft ls -l /lib/ld.so* uitvoer ? ld.so.1 is namelijk de glibc 2.1.3 linker lib.

[quote]
Dus ik ga naar rpmfind.net en zoek op in welke rpm ld.so.1 staat. Dat blijkt glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm te zijn.

[/quote[

Wat zegt rpm -ql glibc | grep ld\.so
??
Dus ik doe rpm -i glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm en krijg te zien dat het al geinstalled is.

Doe ik echter rpm -e glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm, dan krijg ik te zien dat het nog niet geinstalled is.
De syntax is rpm -e glibc of rpm -e glibc-2.2.2-4mdk. Aangezien het je glibc is kun je dat ding beter niet weggooien.
Een package dat tegelijkertijd wel en niet is geinstalleerd? :?

Dat kan niet kloppen lijkt mij...

Iemand een oplossing?
Is die IRC package wel voor Mandrake ? Zo te zien heeft die ld.so file een andere naam.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 09:32 schreef igmar het volgende:

[..]

Geeft ls -l /lib/ld.so* uitvoer ? ld.so.1 is namelijk de glibc 2.1.3 linker lib.
[..]
Aha... Ik heb glibc 2.2.2, dus vandaar dat die ld.so.1 er niet in zit.

Dan zal ircii wel niet bestemd zijn voor mijn linux-distro, of trek ik nu een foute conclusie?
De syntax is rpm -e glibc of rpm -e glibc-2.2.2-4mdk. Aangezien het je glibc is kun je dat ding beter niet weggooien.
[..]
Is die IRC package wel voor Mandrake ? Zo te zien heeft die ld.so file een andere naam.
Ik heb zo'n vermoeden van niet.

Maar goed, 'k heb nog twee vragen:

1) Ik wil natuurlijk gewoon C++ code kunnen compilen door gxx aan te roepen. Helaas... gxx is niet bekend bij bash. En dat terwijl ik toch echt wel packages heb geselecteerd om die C++ support gaven bij de GNU compiler gcc.

Hoe krijg ik gxx geinstalleerd?

2) Bij die C++ package (gcc-C++ heette het geloof ik) stond in het informatie panel wel dat de linker libraries apart waren te verkrijgen. Dus ik heb gezocht tot ik een package tegenkwam waarin linker libraries staan. Dat bleek cracklib te zijn. "This package contains library files that are needed for development." (oid), stond erbij.

Waarom staan belangrijke libraries in een rpm met een vage naam als 'cracklib'?

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 23:43 schreef Codin het volgende:

De file heet glibc-2.2.2-4mdk.i586.rpm, maar de package heet glibc-2.2.2-4mdk

Je moet dus "rpm -e glibc-2.2.2-4mdk" gebruiken. Als je dat doet crasht je computer overigens ongeveer meteen dus ik zou dat maar niet doen. Je weet toch wat glibc is? >:)

Verwijderd

om je RPM probleem (misschien) op te lossen
Ik heb dit ook al voorgehad met packages die zeggen dat ze al installed zijn en dan als je ze wilt uninstallen blijken ze niet installed te zijn
Heel simpel in sommige gevallen:
rpm --rebuilddb

Hiermee herbouwt hij je hele RPM-database (klinkt logisch) en worden zo een corrupte entrys verwijderd

Dit heeft bij mij altijd al gewerkt maar ik heb ook nog nooit glibc via RPM te upgraden

Verwijderd

Topicstarter
Leerzaam, zo'n draadje ;)

Nog een vraag:

Waarom kan ik als root geen directories removen?

Ik heb per ongeluk kvirc een configfile-dir aan laten maken in m'n root dir.

Ik log in met 'su' om root te krijgen. Vervolgens doe ik rm -df dirnaam, maar hij haalt ze niet weg en geeft de melding:

Can't unlink file (dirnaam): Is directory.

• igmar

igmar

ISO20022

[quote]
Maar goed, 'k heb nog twee vragen:

1) Ik wil natuurlijk gewoon C++ code kunnen compilen door gxx aan te roepen. Helaas... gxx is niet bekend bij bash. En dat terwijl ik toch echt wel packages heb geselecteerd om die C++ support gaven bij de GNU compiler gcc.
De c++ compiler heet g++. Het is eigenlijk een wrapper die cc met de juiste opties aanroept.
Hoe krijg ik gxx geinstalleerd?
Het package heet vaag gcc-c++-x.x.x.i386.rpm[quote]
2) Bij die C++ package (gcc-C++ heette het geloof ik) stond in het informatie panel wel dat de linker libraries apart waren te verkrijgen. Dus ik heb gezocht tot ik een package tegenkwam waarin linker libraries staan. Dat bleek cracklib te zijn. "This package contains library files that are needed for development." (oid), stond erbij.
[quote]

Developtment voor cracklib ja. Voor C++ heb je d'r weinig aan. De libs die jij zoekt heet libstdc++
Waarom staan belangrijke libraries in een rpm met een vage naam als 'cracklib'?
Niet, dit is de verkeerde RPM :)

De -devel packages bevatten de headers files en libs om te kunnen compilen met die bepaalde package-functionaliteit.

• igmar

igmar

ISO20022

Waarom kan ik als root geen directories removen?

Ik log in met 'su' om root te krijgen. Vervolgens doe ik rm -df dirnaam, maar hij
Het juiste commando is rm -rf dirname

Kijk wel erg uit met dit commando, er is geen weg terug !

Verwijderd

Hallo Linux experts.

Een rpm verwijder je niet door het versie nummer mee te geven.

Installeren:
rpm -Ivh pietjepuk-2.3.4.sparc64.rpm

Upgraden met:
rpm -Uvh pietjepuk-2.3.4.sparc64.rpm
of
rpm -Fvh pietjepuk-2.3.4.sparc64.rpm (if exists, otherwise do not install)

Versie bekijken:
rpm -q pietjepuk

Deze haal je weg met:
rpm -e pietjepuk
Niet met rpm -e pietjepuk-2.3.4.sparc64.rpm !

:)

Verwijderd

Misschien is het wel een idee om op Debian over te gaan. Daarbij heb je niet zo'n gezeur met rpm's. Gewoon apt-get en het wordt allemaal wel geregeld. Ik zou een beetje voorzichtig zijn met mijn glibc, want die is best wel belangrijk.

Verwijderd

effe wat flamen op SaintNightmare >:)
Sun Sucks, Alpha rulezzz (toch nog zeker tot 2004)

Proud owner of:
Digital PWS500au, Alpha500 EV56, 2MB L2Cache, 256 MB ECC SDRAM, 18G U2W SCSI RH6.2 AlphaLinux

Verwijderd

Gelukkig heb ik m'n vuurvast zelfgebreid vestje aan :P

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 15:30 schreef CaDax het volgende:
effe wat flamen op SaintNightmare >:)
Sun Sucks, Alpha rulezzz (toch nog zeker tot 2004)

Proud owner of:
Digital PWS500au, Alpha500 EV56, 2MB L2Cache, 256 MB ECC SDRAM, 18G U2W SCSI RH6.2 AlphaLinux
Goh kan er op een Alpha systeem niet toevallig WinNT 4.0 gedraaid worden? :Z
Beeeeeeh :)

Ik had een SparcStation 5 + 20" en dat ding was echt goud! Ik heb weles een Alpha 166 met 16 mb gezien en dat mainboard zag er maar prut uit met zijn absurt grote coollichamen. Op dat ding werden ook simmetjes gebruikt, terwijl er op mijn Sun board Dimm's zaten en er op de cpu maar 2 kleine ronde coollichaampjes zaten :).

Verwijderd

Als ik mij niet vergis was er van NT ook een SPARC en een MIPS versie

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt met die alpha 166
Ik heb zo nog een dat ik als vuurmuur gebruik
Maar dit is (als mijn informatie correct is) een OEM moederbordje met een alpha cpu
werkt nog heel goed

beter dan sun waar ik al enkele beschamende verhalen heb gehoord qua support en qua stabiliteit

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 14:42 schreef igmar het volgende:

Het package heet vaag gcc-c++-x.x.x.i386.rpm
[..]
Juist... die heb ik meegeinstalleerd toen ik Linux erop zette.

Zojuist probeerde ik nog even "rpm -i gcc-c++-2.96-0.48mdk.i586.rpm".

Ik kreeg de melding dat dat package al geinstalleerd is. Maar helaas: gxx is nog steeds niet bekend.

Hoe kan dit? :?

[edit]
Ah wacht effe.... nou zien ik hem!

g++ ipv gxx gebruiken...

Maar ik meen mij toch echt te herinneren dat ik onder Mandrake7.2 ooit nog een source had gecompiled met gxx, of ben ik nou gek?

Afijn, ik kan in elk geval C++ sources compilen, dus dat probleem is opgelost :).

Bedankt voor de goede adviezen en opgedane kennis allemaal :7

Verwijderd

Je oorspronkelijke probleem....

De rpm ld.so werd met Mandrake 7.2 meegeleverd. Deze bevat 2 bestanden die nodig zijn, /sbin/ldconfig en /lib/linux.so.1
/sbin/ldconfig wordt nu geprovide door de rpm ldconfig, die min of meer hoort bij de glibc rpm.
De rpm die je wilt installeren heeft als dependancy ld.so staan, die bij mandrake 8 niet geinstalleerd is.
Dit kan 2 dingen betekenen;
Of hij is afhankelijk van /sbin/ldconfig...geen probleem, deze is al geinstalleerd met de ldconfig rpm.
Of hij is afhankelijk van /lib/ld.linux.so.1....wel een probleem.
Wat je in dat geval kunt doen is de libc5 rpm van Caldera installeren, welke /lib/ld-linux.so.1 provide. Er zijn ook andere mogelijkheden, maar dan moet je wat goochelen met rpm commando's, wat waarschijnlijk niet echt handig voor je is.
De uiteindelijke rpm kun je dan met rpm -Uvh --nodeps installeren. Volgens de database van rpm zijn niet alle dependancies vervult, maar dat zijn ze dan wel!

Succes.

Verwijderd

Paniek:

"terwijl er op mijn Sun board Dimm's zaten en er op de cpu maar 2 kleine ronde coollichaampjes zaten"

Ik heb hier naast de Ultra10 ook een SparcStation 5 staan en dat van dat schattige koellichaampje klopt maar dat ding wordt HEET !!!
Kost je echt een 2e graadje hoor.

Verwijderd

dat alpha166 MB is nog erger
er zit enkel een grote koelvin op en deze heeft mij na een 3 uur draaien een mooie rooie vinger gegeven van te voelen of hij niet te warm werd

Ik denk dat die CPU ergens een 70-90 graden word maar hij blijft draaien :)

• igmar

igmar

ISO20022

[quote]
Op woensdag 11 juli 2001 14:53 schreef SaintNightmare het volgende:
Hallo Linux experts.

Een rpm verwijder je niet door het versie nummer mee te geven.
[quote]

Het hoeft niet nee, maar het is wel toegestaan. Soms moet het zelfs, aangezien je meerdere versies van een package kan installeren.
rpm -e pietjepuk
Niet met rpm -e pietjepuk-2.3.4.sparc64.rpm !

:)
wel met rpm -e pietjepuk-2.3.4
Pagina: 1