Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• infinite-reflex
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 29-03 12:12
haaaii :)

ik ben al een tijdje aan het zoeken en graven maar kan niet echt duidelijkheid krijgen.
en ik moet helaas ook toegeven dat ik er totaal niet in thuis ben... maar here goes.

het verhaal is als volgt, mijn werkgever is onderdeel van... of beter gezegd zusterbedrijf van bedrijf A.
bedrijf A houd er nogal een rigide vorm van geldstroom op na, kort door de bocht financieel voert bedrijf A het beleid.

ik ben nieuw aangetrokken bij dit bedrijf en ik ben hard bezig het nivo hoger te tillen in het bedrijf.
echter zijn hier middelen voor nodig die wij (gelukkig) wel zelf kunnen bestellen.
maar dit kan slechts en uitsluitend op rekening.. en hier komt het probleem om de hoek.
we werken in zeer extreme omstandigheden onder water en wij werken veelal custom design.
veel producten die we moeten hebben kunnen we niet aanschaffen omdat het op rekening moet.
goedkeuring voor de producten hebben we al van bedrijf A... we kunnen alleen niets bestellen.

enigste geboden optie is de bestelling te outsourcen en dit via een extern bedrijf te laten lopen.
welke op zijn beurt de goederen achteraf factureert en dan is bedrijf A helemaal tevreden.
nu hoeven we natuurlijk geen extern bedrijf te betrekken maar dat kunnen we natuurlijk ook zelf.
mijn werkgever kan dit niet op zich nemen wegens belangenverstrengeling.
en toen kreeg ik de optie aangeboden.

als ik dit ga doen wil ik het wel goed aanpakken maar als het een flinke klus is dan zie ik er vanaf.
ik verdien nu prima en kom niets te kort, maar een leuk zakcentje erbij voor feitelijk niets doen is ook mooi.

ik heb veel gelezen over bedrijf aan huis en bestemmingsplannen en urenregistraties en wat allemaal nog meer. maar ik kan er niet duidelijk uit halen dat dat niet voor mij opgaat en ik dus alleen een kvk en btw nummer nodig heb... klopt dit?
edit. en uiteraard een zakelijke bankrekening.

[Voor 1% gewijzigd door infinite-reflex op 14-12-2017 20:06. Reden: iets vergeten]

Beste antwoord (via infinite-reflex op 14-12-2017 22:23)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:30
Ik weet wel, 10% is te weinig. Stel dat je door je extra inkomen in een hogere schijf zou vallen verdampt je "winst". Denk ook aan je tijd/kosten:
belastingaangifte, inkoopfacturen boeken, verkoopfacturen maken en controleren of betaald zijn, kosten zakelijke bankrekening (wel doen, overzicht!!!), toch aansprakelijkheidsverzekering misschien, just to be sure enz enz.
Denk ook aan de voordelen, mobiele abbo op de zaak, autokosten deels op de zaak, kan je dit wel betalen van de winst :?

Bij mijn vorige werkgever: minimaal 30% opslag op een artikel waar geen korting op zat, vanwege de tijd en administratieve last die het opbracht.

Ja, je kan er zeker leuk geld mee verdienen maar verkijk je niet in de tijd die er in kan gaan zitten (wel leerzaam!!!).

Alle reacties

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 30-03 20:22
Als het om producten met werken onder extreme omstandigheden gaat, dan is het eerste dat ik denk: aansprakelijkheid! Wat gebeurd er als door jou ingekochte producten een ongeval veroorzaken?

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:44
Met zakelijke bestellingen heb je geen Wet Koop Op Afstand... Jij loopt dus het risico voor je werkgever ? Laat ze lekker zelf z'n inkoopproces goed inregelen ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:49

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Je hebt geen zakelijke rekening nodig. Maar het zakcentje erbij is zeker niet "voor niets doen". Je gaat goederen voorfinancieren voor je werkgever en je loopt daarbij het risico dat je niet of veel te laat betaald wordt.

Qua belastingdienst heb je aan kvk en btw-nummer verder wel genoeg. De kans dat de belastingdienst je als ondernemer voor de inkomstenbelasting gaat aanzien is nihil. Dat is waarvoor je aan het urencriterium zou moeten voldoen. Je zult dus geen ondernemersaftrek krijgen.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Superkanjo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:10
quote:
Oekiejoekie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:24:
Laat ze lekker zelf z'n inkoopproces goed inregelen ??
Precies dit! En waarom kunnen de producten die jullie zelf aan willen schaffen niet op rekening? Maak afspraken met de leveranciers dat bepaalde mensen bevoegd zijn spullen te halen/bestellen en de rekening naar het bedrijf gaat.

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:44
Wat voor probleem heb je eigenlijk ? Geen company-credit-card voor online bestellingen ? Daar ben ik bij een werkgever ook ooit tegenaan gelopen. Hebben we toen creatief opgelost door een prepaid credit card te halen bij het GWK :D Die kwam gewoon uit de kleine kas, en toen waren we overal vanaf :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:58

Yucon

*broem*

Ik zou me niet met dit soort schimmige cowboyconstructies inlaten.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:26
Heb je geen enkele goedgekeurde groothandel met een groot krediet?

Dit heb ik namelijk ook ooit een keer gezien, en daar stuurden ze de vreemdste verzoeken naar de groothandel ter bestelling. Helemaal niet het vakgebied van de groothandel. Maar dat maakte niets uit, die verdienen er dan aan, en de klus is op tijd af.
Anders moest er weken worden gewacht op goedkeur, of maanden op je declaratie.

Die constructie die jij wilt beginnen is dat je aankopen voor je werkgever via jouw privébedrijf voorschiet.
Dat is leuk, totdat de werkgever niet meer wilt betalen, maar de producten al wel heeft.

[Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 14-12-2017 21:02]

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is dit niet gewoon te doen door de goederen zelf aan te schaffen en te declareren bij de werkgever?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat een vaag verhaal, en dan bedoel ik toch ook wel hoe TS het allemaal heeft opgeschreven...

Maar goed, het is nooit een kwestie van niet kunnen. Het is niet willen. Als een leverancier namelijk geld wil verdienen dan moeten ze verkopen en dat doen ze maar wat graag. Alleen schijnbaar niet aan jullie. Ik vraag me af waarom... “belangenverstrengeling” “alleen op rekening” etc etc het klinkt mij allemaal als smoesjes in de oren...

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Waarom zou jij als "tussenpersoon" willen fungeren? Je trekt alle risico's naar je toe!
Als ik je verhaal goed lees, ga jij straks alles (privé) bestellen (en dus betalen) en aan je werkgever leveren. Deze betaald na X dagen, waarbij jij dus het risico loopt dat er eventueel niet betaald wordt. Jij hebt immers al (privé) de zaken besteld en kan dit wellicht niet retourneren.
Daarbij trek je ook alle verantwoordelijkheden naar je toe, omtrent verkeerde bestellingen en de gevolgen hiervan.

Ik zou er ver vandaan blijven!

Niet jouw probleem maken, waar jouw werkgever tegen aan loopt!

• infinite-reflex
de spullen die besteld moeten worden kunnen niet via de reguliere groothandels aka nedis velleman etc.
wij hebben geen bankpas, geen creditcard en geen kleine kas.
dit is er niet en komt er niet.
het zijn friezen misschien ligt het daar aan, dunno.

achterstand in betaling is geen factor.
enige vorm van aansprakelijkheid is ook niet van toepassing.
ik fungeer puur als doorgeefluik voor niet op rekening bestelbare onderdelen.
en voor 10% commisie.
en beide partijen zijn op de hoogte van deze constructie... niets schimmigs aan dus!

kunnen jullie meningen en speculaties aub achterwege laten?
is in mijn situatie een kvk genoeg en hoef ik verder niets te doen?

[Voor 6% gewijzigd door infinite-reflex op 14-12-2017 21:15]

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoezo is het geen belangenverstrengeling als jij dat doet ? Je besteld dan bij jezelf.. dikke no-go in mijn opinie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:25

Speedmaster

Make my day...

Kijk uit dat je door dit soort constructies niet zelf financieel het schip in gaat. 2 maanden netjes betalen en daarna niet meer, wie eet er aan het eind van die maand droog brood......?

• infinite-reflex
ik keur de bestelling niet goed... dat doet mijn werkgever.
als hij zou goedkeuren en zou doorleveren.. dat noem je dus belangenverstrengeling.

• infinite-reflex
goed punt speedmaster, het zal ook niet over megabedragen gaan. ik schiet voor wat ik ruim kan missen.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:46
Los van de vraag of je hier aan moet willen beginnen is het vrij simpel. Je schrijft je in bij de KvK als eenmanszaak, dan krijg je een BTW-nummer en kan je gaan beginnen. Lees je wel even in hoe je een goede administratie opzet en dergelijke.

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wie gaat die bestellingen voorschieten? En wat als er een conflict onstaat?
Als het maximaal om enkele duizenden euros gaat, snap ik niet waarom het niet gewoon met corporate credit card kan.
Als het om meer dan duizenden euros gaat, zou ik het risico niet willen lopen als ik jouw was.

Verder veranderd er balanstechnisch voor bedrijf A helemaal niets. Waneer ze een bestelling bij jou plaatsen, moeten ze dat opnemen in hun debiteuren administratie. Dat is financieel gezien het zelfde als een creditcard bij een bank hebben.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:27

Roozzz

Plus ultra

Wat een briljante oplossing. Laat ze gewoon zelf een fatsoenlijk inkoopproces optuigen. Het is duidelijk dat er een probleem is; nu alleen nog de mensen die de besluiten nemen hiervan overtuigen. Hoe groot is dit bedrijf? :P

Ik zou mijn vingers hier in ieder geval niet aan willen branden...

• infinite-reflex
kijk daar heb ik wat aan!
als het zou moeten kan ik ondersteuning krijgen vanuit het bedrijf dat is geen probleem.
en ik heb nog ergens een stoffig diploma liggen wat zegt dat ik moet kunnen boekhouden.

maargoed tijden veranderen dus inlezen is altijd goed om te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:30
Ik weet wel, 10% is te weinig. Stel dat je door je extra inkomen in een hogere schijf zou vallen verdampt je "winst". Denk ook aan je tijd/kosten:
belastingaangifte, inkoopfacturen boeken, verkoopfacturen maken en controleren of betaald zijn, kosten zakelijke bankrekening (wel doen, overzicht!!!), toch aansprakelijkheidsverzekering misschien, just to be sure enz enz.
Denk ook aan de voordelen, mobiele abbo op de zaak, autokosten deels op de zaak, kan je dit wel betalen van de winst :?

Bij mijn vorige werkgever: minimaal 30% opslag op een artikel waar geen korting op zat, vanwege de tijd en administratieve last die het opbracht.

Ja, je kan er zeker leuk geld mee verdienen maar verkijk je niet in de tijd die er in kan gaan zitten (wel leerzaam!!!).

• infinite-reflex
dank voor je reactie.
de inkomsten zullen niet al te hoog zijn, ik verwacht niet veel meer dan 2000 euro op jaarbasis.
volgens mijn info hoef ik dit alleen op te geven bij mijn eigen aangifte.
kvk en zakelijke rekening zou ik doen al is het maar om de uitstraling naar buiten toe.
en die 30% snap ik wel maar als het feitelijk alleen in en uitboeken is dan is dat no problem.

ter info ik heb ruim 6 jaar het reilen en zeilen in een kleine winkel gedaan.
met elke dag ongeveer 2500/3000 euro omzet, het liep best goed.
er was wel een eigenaar maar ik deed eigenlijk het meeste, en hij had een accountant.
dus het legale spul heb ik daar nooit van meegekregen... wel de rest.

ik liep er als verkoper maar ook als inpakker en koffiezetter of ik maakte de pro-forma's of deed de dagelijkse boekhouding inlcusief kas.

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Voor max 2000€? Doe het alsjeblieft niet zeg... er hoeft maar 1 dingetje te gebeuren en je kan gebroullieerd raken met je baas. En dan?

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:43

ralpje

Deugpopje

quote:
infinite-reflex schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:34:
dank voor je reactie.
de inkomsten zullen niet al te hoog zijn, ik verwacht niet veel meer dan 2000 euro op jaarbasis.
Dus jouw werkgever kan niet iets regelen waardoor voor 20.000 euro per jaar spullen ingekocht worden?
Ik zou nee zeggen en op zoek gaan naar een andere werkgever.

365Dude - Strava

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:58

Yucon

*broem*

Waarom kun je nu precies niet op rekening bestellen? Krijg je dat intern niet voor elkaar, of wil de leverancier dat perse niet? In dat laatste geval heb je misschien ook een indicatie over hoe moeilijk of makkelijk het bij garantie of aansprakelijkheid gaat. En denk er aan: als jij ineens de leverancier bent ben krijg je ook een heel stuk aansprakelijkheid er bij. En dat kan in de offshore niet mals zijn.

Waarom denk je dat dat niet van toepassing zal zijn? Als je gaat trouwen verwacht je ook niet dat je ooit gaat scheiden. Maar helaas komt dat toch echt wel eens voor. Je uitspraak doet me een beetje denken aan webshops die doodleuk verklaren dat de wet Koop op Afstand voor hun niet van toepassing is.

Hoe diep zijn je zakken voor een juridisch conflict als zakelijke afnemer tegen die leverancier? had je trouwens ook een aansprakelijkheidsverzekering meegenomen in je berekening?

[Voor 20% gewijzigd door Yucon op 15-12-2017 09:40]

• Superkanjo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:10
quote:
infinite-reflex schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:13:
Zolang alles goed gaat ja, waak hiervoor. Zodra het fout gaat kan de situatie ineens heel anders zijn.

• PetervdM
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
- verkeerd product geleverd: retour procedure?
- faillisement van je werkgever?
- garantie claims?
- heb je al algemene voorwaarden?
- bijkomende kosten zoals vervoer, verpakking en retourkosten?

dit zijn er zomaar een paar. en elk van die bijkomende zaken kan je werknemersrelatie met die werkgever onder druk zetten. is dat het je waard?

naar mijn idee nooit, maar dan ook nóóít doen!

• Spectaculous
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:18
Ik vind dit te makkelijk:
quote:
Wat als er een ongeval ontstaat vanuit het gebruik met de door jou geleverde producten. Ik snap dat je slechts een doorgeefluik van de spullen bent, maar dezelfde aansprakelijkheid wordt ook doorgegeven. Door deze constructie heeft jou werkgever niets meer van doen met de originele verkoper. Als jij iets verkoopt aan je werkgever ben jij daar aansprakelijk voor, en natuurlijk kan jij deze aansprakelijkheid weer doorzetten naar jou leverancier, maar kan jij de juridische kosten die daarbij komen kijken ook dragen? De werkgever kan deze aansprakelijkheid namelijk niet bij jou leverancier claimen, want daar heeft hij immers geen overeenkomst mee. Dit zal dus bij jou gebeuren.

• Logico
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:28
Wat mij betreft is het heel simpel: als je werkgever zo weinig flexibel is met iets simpels als betalingscondities, wat geeft je dan reden om te denken dat die flexibiliteit er wel is als het gaat om aansprakelijkheid en/of verkeerd geleverde producten (zeker bij custom design)? Als je er 2000 euro aan verdient gaat het om 22 duizend euro omzet per jaar, dat is voor een particulier in loondienst een enorm risico.

Ik ben wel benieuwd wie het nu tegenhoudt: de financiële afdeling die zich aan de gestelde regels houdt of de directeur die weigert om in dit geval flexibel met de regels om te gaan? Als het het eerste is zou ik het escaleren naar boven, als het het tweede is zou ik de hele order laten zitten. Het levert hem/haar uiteindelijk geld op, als hij niet bereid is het ondernemersrisico te lopen moet 'ie het maar doen met minder.

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22:14
10% is echt veel te weinig voor de werk die je er (in theorie) aan hebt en de risico die je zou kunnen lopen. Daarnaast begrijp ik ook niet echt wat de toegevoegde waarde is.

Mag je ook aan andere bedrijven leveren (concurrenten?) of wat als je werkgever stopt met dit product, stop je dan ook met het bedrijf? Mijn vrouw rekent al 30-40% bruto marge op producten (en dat is alleen dozen schuiven en mooier verpakken etc).
Wie handelt de retouren af?
Stel je werkgever wil korting, moet jij dan ook met korting gaan leveren en gaat dat van jou 10% af?
Wat is de betaaltermijn van je werkgever? Je hebt al een slechte onderhandelingspositie en je kunt moeilijk een incassobureau sturen naar je eigen werkgever.
Zijn er nog valuta risico's? Product is in euro's of zijn het ponden etc.. Hier moet je al heel erg mee uitkijken.

Voor 2000 euro zou ik deze zooi echt niet op je hals halen en daarnaast is het ook niet jouw probleem, maar van je werkgever.

[Voor 3% gewijzigd door DeveloperNL op 15-12-2017 14:55]

• hansie_k
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:37
Wat een wazig verhaal zeg...niet alleen qua onderwerp, maar ook qua uitleg.

Ik (het bedrijf waar ik voor werk..) levert aan zeer grote bedrijven, ook custom spul, ook voor extreme omstandigheden....op rekening/krediet.
Waarom heeft bedrijf A nergens een krediet?
Slechte financiële stand van zaken?
Twijfelachtig verleden?

Ik zou zo’n constructie niet opzetten...

• 26779
  • Registratie: april 2020
  • Niet online
Dit is echt een slecht plan. En waarom zou je dit doen? Je haalt je echt enorme risico's op de hals. Voor de verdiensten hoef je het al niet te doen., 10% is gewoon peanuts en _veel_ te weinig voor het werk dat er bij komt kijken. Dan hebben we het nog niet gehad over de vergoeding om alle risico's af te dekken.
Vooral (op deze manier) niet aan beginnen!

• hajee999
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:30
Vaag verhaal, beetje dom om voor 2 duizend euro per jaar. denk aan: kvk inschrijving, btw aangiftes, boekhouding los van het financiële risico wat je op je hals haalt. Dat is het niet waard, los van het feit dat het lijkt dat je werkgever risico wil verleggen naar een werknemer. Kijk uit, maak eerst een afspraak met een goede boekhouder volgens mij realiseer je zelf niet waar je instapt en laat je je ompraten door een mooi verhaal van je werkgever; Kost je misschien 250 euro maar kan je een hoop ellende besparen.

• Rolla
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14:39
Zoals ik het begrijp kun je bij de leverancier niet op rekening kopen en zijn andere betalingsmogelijkheden, denk aan vooruitbetalen, geen optie voor je het bedrijf waar je werkt. Nu kun je zelf wel een BV gaan starten, maar aangezien je nog geen jaarcijfers hebt, wordt waarschijnlijk onmogelijk om überhaupt ergens op rekening te kopen. Er zijn nl. leveranciers die je kredietwaardigheid checken.

Nu kun je wel op basis van vooruitbetaling gaan bestellen, en als je geluk hebt accepteert de leverancier dat je pas het geld overmaakt op het moment dat de goederen gereed voor verzending zijn, maar als het bedrijf waar je werkt een betalingstermijn van 30 dagen hanteert, betekent dit dat je na levering en facturering van de goederen nog 30 dagen op je geld kunt wachten.

Een marge van 10% is dan echt te weinig als je denkt aan de kosten. Je moet je eenmalig inschrijven bij de KVK en daarnaast betaal je waarschijnlijk maandelijks een bedrag voor de zakelijke bankrekening. Daarnaast ben jij werknemer in deze BV en zul je ook gedeelte salaris er uit moeten hebben. Dan heb ik het nog niet gehad over de risico's die je loopt.

Als je niet op rekening kunt kopen bij een bepaalde firma is dit meestal te wijten aan het betaalgedrag of het niet kredietwaardig zijn. Ik zou dit probleem bespreekbaar maken binnen het bedrijf en met de leverancier om tafel gaan om tot een oplossing te komen. Als je kunt inschatten wat je op jaarbasis verwacht te bestellen bij de leverancier, dan kun je dat als argument gebruiken om wel op rekening te kopen. Andere optie is om af te spreken dat je bij de eerste bestelling vooruit betaalt en daarna op rekening kunt kopen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True