Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Is dit een goede upgrade van mijn AMD phenom systeem

Pagina: 1
Acties:

• mrbert
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22-02 19:28
Vervanging Key componenten huidige PC :
Waarom?
- snelheid begint achter te lopen bij PC op het werk.
- Gemiddels stroom verbruik bij 24/7 ondang dat ik nu de frequentie naar de minimum waarde 800MHz laat terugregen
- Andere PC van mijn vrouw begint te sterven, oa door afbreken nokken voor heatsink

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor:
- Mediastreamen
- paar uur per week oudere games als UT2004 via LAN welke door huidige GPU nog goed worden ondersteund
- Foto bewerken (multicore ondersteund)
- Home storage center met 24/7 encrypted VPN backup
- CAD design electronica bij incidenteel thuiswerken (multicore ondersteund)
- Standaard internet/email

oude systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ (HDX945FBGIBOX) Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA790X-UD3P€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 6570 2GB DDR3€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda, 4TB€ 116,-€ 116,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 88,-€ 88,-
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P180€ 0,-€ 0,-
1Zalman ZM600-HP€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,92€ 89,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,92

Geheugen : 8GB Speed geen idee van merk
+ 2 external USB3 drives

Een groot deel van de onderdelen zou ik willen handhaven behalve als dat grote nadelen heeft.
Ik wil deze onderdelen vervangen: Budget ca 500 a 600 is mijn eerste gok

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 194,90€ 194,90
1Gigabyte GA-AX370-Gaming K3€ 135,-€ 135,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R€ 193,75€ 193,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,65

GPU : (mogelijk later)

Wat ik verder nog belangrijk vind is dat het systeem wat stiller wordt.
De harddisks laat ik al in 'power down' gaan om geluid en vermogen te beperken.
Ik ga niet overklokken en ik heb verder niet echt een voorkeur voor merk.
Wel denk ik dat ik een MB met meer dan 6 SATA kanalen wil hebben omdat deze PC oop de thuis server is.

Het was mij niet duidelijk of dit nou onder discussie of vragen hoort dus als vraag geplaatst maar discussie kan natuurlijk ook;)
Is dit een verstandige upgrade of ben ik dan verkeerd bezig?
Kan ik hier een goed merkbare performance winst verwachten?
Kan ik voor sommig componenten beter een andere kiezen?
GPU ugrade zie ik voor nu niet als noodzakelijk maar advies mag altijd als het erg verleidelijk is.:)

[Voor 77% gewijzigd door mrbert op 12-12-2017 19:18. Reden: Kleine aanvulling en pricewatch/invertaris lijst toegevoegd]

mrbert

• Anoniem: 683497
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Ziet er op zich al goed uit. Het moederbord zou je denk prima kunnen veranderen naar een pricewatch: MSI B350 PC Mate wat meteen meer dan €50,- scheelt. Dit kun je dan in een nieuwe voeding stoppen, want een ZM600-HP is inmiddels wel aan zijn einde (versleten condensatoren). Dit zal steeds erger worden en dat vinden de componenten die er aan hangen niet fijn. dat doe je je nieuwe setje liever niet aan.

De pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W is een goede en erg stille voeding voor de prijs. De pricewatch: Seasonic G-series 450 watt is bij Megekko momenteel ook goed geprijsd, maar wordt vanaf 50% belasting wel luider. Wel is de kwaliteit wat beter dan de be quiet! waardoor hij iets langer betrouwbaar mee gaat.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 is nog wat sneller voor dezelfde prijs.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 12-12-2017 19:22]

• mrbert
Hi JVRadeon,
Allereerst dank voor je response.
Een interessant MB maar als ik het zo zie kom ik daar aan 4x SATA ik denk dat ik het daar niet mee ga redden. Ik heb op dit moment al 5 kanalen in gebruik. IK was dan ook bij het kiezen van een MB in eerste instantie uitgegaan van 8 SATA kanalen en met oog op de toekomst M2. Misschien geen handig keuze dat laatste.
Ik zal eens kijken naar de rimpel op de voeding. Kan idd zijn dat de elco's in de voeding te lijden hebben gehad. Ik heb geen idee welk type elco's er gebruikt is in die voeding, maar ook is het natuurlijk afhankelijk van de rimpelstroom die de componenten hebben gevraagd. Maar is een 400W voeding niet wat krap bemeten?
Geluidsproductie is voor mij wel belangrijk want de PC staat in de hoek van de huiskamer. gelukkig niet naast de zithoek maar mij vorige PC waar een wat luidruchtiger voeding in zat kon ik duidelijk horen. Vandaar dat ik deze Zalman toen heb gekocht. Dus mochten er andere stillere voedingen zijn die ook wat vermogen net wat ruimer in hun jasje steken hou ik me natuurlijk aanbevolen.
Dat geheugen is een goeie tip:)

mrbert

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:59
Een 1600X met 6570 verbruikt minder dan 200W (ook met 4 harde schijven), 400W is dus ruim voldoende.
Be Quiets zijn 1 van de stilste voedingen, zeker bij de wat goedkopere modellen is er eigenlijk geen concurrentie.

• Gopher
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 04-03 14:52
quote:
mitsumark schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:37:
Een 1600X met 6570 verbruikt minder dan 200W (ook met 4 harde schijven), 400W is dus ruim voldoende.
Be Quiets zijn 1 van de stilste voedingen, zeker bij de wat goedkopere modellen is er eigenlijk geen concurrentie.
kijk uit met die uitspraak er zijn genoeg goedkopere be quiet! voedingen die niet zo zo zijn.

• mrbert
@mitsumark , Thanks ik ga daar eens naar kijken. Ik moet er natuurlijk ook genoeg aansluitingen aan hebben.
@Gopher Weet jij ergens te vinden welke goed of slecht zijn?

Ander punt blijft het aanta SATA poorten. IK heb er dus minstens 6 nodig. Maar misschien wil ik in de toekomst wel een M2 SSD gaan gebuiken. Ik heb begrepen dat dat weer een paar (2?) STA poorten op het MB kost?
Ik heb geen SLI oid nodig want ik ga geen zware gamer worden.
Wat ik me nog wel afvraag: Op mijn huidige Gigabyte boarden zit 1 chip die erg warm word. Denk zo 50 a 60 graden. Is dat op deze nieuwe MB's van dit merk ook zo? Is het normaal dat er zulke warme chips op zitten buiten te eventuele voedingsdelen?

[Voor 25% gewijzigd door mrbert op 13-12-2017 12:25]

mrbert

• Gopher
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 04-03 14:52
@mrbert

Dit topic is meestal up to date, ik vertrouw die mensen, maar ik doe meestal nog een google naar reviews voor ik iets koop.

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• Ludwig005
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 23:28
Voor de voeding is er een goede keuze
pricewatch: Corsair RM650x Zwart
Voldoende om jouw systeem en een nieuwe gpu te draaien (equivalent van amd HD7970 of beter)
Waarom een moederbord met X370 chipset? je gaat toch geen gpus in sli of crossfire draaien.
pricewatch: MSI B350 PC Mate
Nog steeds goed genoeg voor een ryzen 5 1600X
Wil jij overclocken of niet?

[Voor 7% gewijzigd door Ludwig005 op 13-12-2017 20:05]

• DarkBlaze
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 29-03 23:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@Ludwig005
Hij heeft al aangegeven 5 sata apparaten in gebruik te hebben, dat gaat niet passen op de PC Mate helaas.
Een pricewatch: Asus Prime B350-Plus of pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 zou wel kunnen, scheelt toch nog.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 3900X - 16GB Crucial Ballistix Elite 3600CL16 - 1080ti - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire 270X - Corsair AX850

• mrbert
Dank allen voor al deze info zover.

klopt, ik heb minimaal 6x SATA nodig.
Ik ben me nog flink wat verder aan het inlezen.
Ik zou ook een B350 moederboard kunnen kiezen. Overclocken doe ik niet en zoals gezegd ben ik geen echte gamer.
Verder heb ik ook gekeken welke wat ruimer in de IO zitten en dan zijn de 370 boarden in het voordeel. Ik kon buiten de voeding op 4 configuraties die mij wel aanspreken allen wel voordeliger dan mijn 1e opzet in de start. Die is eigenlijk de enige waar ik SATA over ga hebben vandaar dat ik die als eerst had gekozen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 195,-€ 195,-
1ASRock X370 Killer SLI€ 109,-€ 109,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 193,-€ 193,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,-

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime B350-Plus€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,-

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 475,-

Wat voeding aan gaat zou ik denk ik eerder voor iets duurder en stiller gaan als ik die ook zou vervangen. Daar zou ik denk ik één van deze willen als ik idd een nieuwe PSU er in zet.
#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
1Corsair RM550x Zwart€ 88,50€ 88,50
1Corsair RM650x Zwart€ 99,75€ 99,75
1Corsair VS450€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,20

Ik heb begrepen dat 400W eigenlijk wel voldoende zou moeten zijn maar voel me toch beter als het iets meer is ook als er eventueel in de toekomst wel een wat dikkere grafische kaar of zwaardere processor ik gaat. Dat heb ik met mijn huidige systeem na een paar jaar ook gedaan.

ik ga dus niet persé voor de goedkoopste als heb ik daar natuurlijk geen bezwaar tegen als dat net zo goed gaat presteren:) Verder vind ik modulair wel fijn ivm netjes wegwerken van de kabels.

Ik ga ook even kijken hoe de elco's van mijn huidige PSU er uit zien. De hoofd voeding heeft toch veel minder te lijden dan de on board regelaars qua piekstromen. En dat is toch de factor waar deze het meeste door lijden naast hoge temperaturen.

[Voor 84% gewijzigd door mrbert op 16-12-2017 12:14. Reden: aangevuld met mijn voorlopige keuzes]

mrbert

• mrbert
Grr zie net met chystaldisk dat één van mijn schijven een 'uncorrectable error count' van 100 heeft gekregen. Dus is zal ook daar een nieuwe voor moeten kiezen.
het is de ST300 (TB). Had net eigenlijk besloten om een nieuwe PSU toe te voegen dat kon net vanaf mijn initiele budget.
BitFenix Whisper BWG450M ik ben bang dat ik de Corsair VS450 toch ga horen en als ik het goed heb begrepen ken ik daamee ook niet genoeg SATA voedings stekkers.
grappig is dat tussen de laatste 3 setjes maar ca 20 euro prijsverschil is dat geeft voor mij geen doorslag in dit geval.
@Gopher @DarkBlaze @Ludwig005 @mitsumark @JVRadeon
Ik ben benieuwd welke jullie hiervan zouden kiezen en waarom.

Zou ik de windows installatie zo over kunnen prikken als ik zo veel mogelijk van de driver weg gooi? Of kan ik toch beter de moeite doen om alles helemaal opnieuw te installeren?

thanks,
Bert

mrbert

• Ludwig005
Grr zie net met chystaldisk dat één van mijn schijven een 'uncorrectable error count' van 100 heeft gekregen. Dus is zal ook daar een nieuwe voor moeten kiezen.
het is de ST300 (TB). Had net eigenlijk besloten om een nieuwe PSU toe te voegen dat kon net vanaf mijn initiele budget.
BitFenix Whisper BWG450M ik ben bang dat ik de Corsair VS450 toch ga horen en als ik het goed heb begrepen ken ik daamee ook niet genoeg SATA voedings stekkers.
grappig is dat tussen de laatste 3 setjes maar ca 20 euro prijsverschil is dat geeft voor mij geen doorslag in dit geval.

Ik ben benieuwd welke jullie hiervan zouden kiezen en waarom.

Zou ik de windows installatie zo over kunnen prikken als ik zo veel mogelijk van de driver weg gooi? Of kan ik toch beter de moeite doen om alles helemaal opnieuw te installeren?

thanks,
Bert
[/quote]
de 650 watt
voeding die ik jouw aanbeveel is geschikt voor jouw setup samen met een high end videokaart. ook een nieuwe harde schijf is benodigd. de ryzen 1600X is overkill. kies voor de ryzen 5 1500 en je kunt er ongeveer hetzelfde mee UT2004 kwam uit in 2004 en de hardware destijds was toen vele malen trager dan nu.

• fvdberg
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 04:52
@JVRadeon waarom zouden die condensatoren na een jaar of 5-7 al versleten zijn? Is de door Zalman gerelabelde FSP voeding zo'n slecht dan? Die Be Quiet is ook een FSP en doorgaans is een FSP qua ontwerp en materiaalkeuze niet slecht. ok het is geen Seasonic, maar komt erg in de buurt... (FSP = Fortron Source, of SPI Electronics Co., Ltd op oem producten)

Ik heb hier zelf een Seasonic S12+ (Energy Plus) 550 watt voeding uit 2007 (Geleverd in een Arctic Cooling Silentium T2 Eco 80 behuizing) functioneert nu na 10 jaar nog steeds prima. Ook de originele condensatoren zijn nog ok. de spanningen zijn nog net zo stabiel als 10 jaar terug. Dit ondanks dat deze tijdens het gamen heel zwaar belast wordt met 2x een GTX460 oftewel 2x 160 watt (oud, ik weet het, staat op de nominatie...)

Ik zou die Zalman voeding gewoon hergebruiken. Ik zie geen enkele reden om deze te vervangen als deze goed functioneert.

[Voor 23% gewijzigd door fvdberg op 16-12-2017 18:25]

• mrbert
@Ludwig005 Die voeding denk ik ook zeker over na als ik iets verdachts zie aan mijn huidige. Aleen las ik dat de kabels erg zwaar en stug zouden zijn van deze voeding Ik hoop dat dat geen last geeft met inbouwen. Verder ziet het er uit als een geweldige PSU
Bolle elco's zijn natuurlijk zo te zien maar eventueel kan ik met een oscilloscope kijken op de main power connector van het MB of daar veel rimpel op staat al heb ik even geen idee hoeveel rimpel normaal zou zijn voor een PC voeding.
@fvdberg ik heb tot nu toe nog nooit een probleem waargenomen met deze voeding.

Zag dat zo ongeveer één van mij configs als upgrade kit aangeboden wordt bij Alternate maar tijdelijk uitverkocht is.
Maar is bij bovenstaande setjes er één waar bedenkingen over zijn? Eventueel ook in power gebruik?
Of juist één die juist positief er uit springt?

[Voor 10% gewijzigd door mrbert op 16-12-2017 18:45]

mrbert

• mitsumark
Ik zou als hoofdregel aanhouden: nieuw moederbord = nieuwe installatie.
Maar eigenlijk is het altijd beter om opnieuw te installeren.

De Zalman heeft een relatief hoge ripple --> condensators hebben veel te doen.
Daarnaast zijn deze niet van goede kwaliteit --> grote kans dat ze na 5+ jaar kapot zijn.

De VS450 zou ik zeker niet doen, tenzij je hem over 3 jaar weer gaat vervangen.

Vind je het niet erg wat meer uit te geven en is stilte belangrijk zou ik voor de RM550x gaan.
Met 6 sata apparaten is stilte misschien toch al niet je-van-het, dan kun je ook de pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold overwegen.
Maar de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W lijkt me ook nog steeds prima, al zitten er 'maar' 5 sata stekkers op.

[Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 16-12-2017 19:48]

• mrbert
@mitsumark In mijn power schema van windows laat ik de harde schijven slapen na een tijdje, De enige schijven die dan denk ik nog actief zijn zouden mijn SSD schijf zijn een een synchronisatie / backup schijf.
Di VS450 is dus geen beste keuze, daar was ik al bang voor gezien de prijs.

mrbert

• Anoniem: 683497
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
quote:
fvdberg schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:18:
@JVRadeon waarom zouden die condensatoren na een jaar of 5-7 al versleten zijn? Is de door Zalman gerelabelde FSP voeding zo'n slecht dan? Die Be Quiet is ook een FSP en doorgaans is een FSP qua ontwerp en materiaalkeuze niet slecht. ok het is geen Seasonic, maar komt erg in de buurt... (FSP = Fortron Source, of SPI Electronics Co., Ltd op oem producten)
Eerder minimaal een jaar of 8 als hij net zo oud is als de rest van het systeem. En een slechte voeding was het ook niet, maar na 8 jaar gewoon echt niet handig meer om te gebruiken vanwege alsmaar toenemende ripple. De condensatoren aan de secundaire zijde van de voeding zijn namelijk van OST en Teapo, en de specifieke series hiervan die gebruikt worden zijn gewoon op of beginnen op te raken na zo'n tijd. En ja, de be quiet! Pure Power 10 kun je ook iets van 8 jaar betrouwbare levensduur rekenen, maar hij is wel stiller dan de Zalman ZM600-HP en hij vormt geen risico voor nieuwe componenten. 8 jaar is overigens een normale levensduur voor een midrange voeding.
quote:
Ik heb hier zelf een Seasonic S12+ (Energy Plus) 550 watt voeding uit 2007 (Geleverd in een Arctic Cooling Silentium T2 Eco 80 behuizing) functioneert nu na 10 jaar nog steeds prima. Ook de originele condensatoren zijn nog ok. de spanningen zijn nog net zo stabiel als 10 jaar terug. Dit ondanks dat deze tijdens het gamen heel zwaar belast wordt met 2x een GTX460 oftewel 2x 160 watt (oud, ik weet het, staat op de nominatie...)
Die Seasonic is kwalitatief dan ook beter dan de Zalman. De gebruikte condensatoren hiervan kunnen inderdaad gewoon prima 10 jaar mee.

• Vayra
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 03-12-2019
Mijn twee centen als het gaat om componentkeuze en prijs/kwaliteit...

Een goede voeding betaalt zichzelf vele malen terug, bespaar er niet op. En als het om stilte gaat: een voeding die tegen de 80% of meer van zijn vermogen moet leveren gaat geluid maken, terwijl een 100w hoger wattage soms maar vijf euro meer kost. Altijd doen, je PC wordt er niet minder zuinig van. En het mag tegenwoordig ook wel een Bronze of Silver zijn. Nog een aandachtspunt is de fan die erin zit, hier wordt vaak op bespaard en dan zit je alsnog met een lawaaibak. Alle andere componenten kunnen fluisterstil blijven tegenwoordig dus dat zou zonde zijn. De RM550 is een goede keuze overigens wat dat betreft; zelf zou ik een 650 overwegen in dit geval.

Ik draai zelf een 750w voeding op een single GPU systeem met een i5. Geen centje pijn, meerkosten 10-15 euro, en als ik ooit dikkere componenten eraan wil hangen dan kan dat.

Verder vwb de moederbord-keuze - alle bordjes zijn in beginsel vrij gelijkwaardig en het valt me op dat hier steevast de goedkoopste opties worden geopperd...maar. De noemenswaardige verschillen zitten met name in:
- Degelijke VRM+koeling; als je de Ryzen ooit wil gaan overklokken, doe het ajb niet op een bord van zeven tientjes. Als ik zelf ga shoppen, is dit naast de featureset mijn belangrijkste koopargument. Je zegt niet te gaan overklokken, prima, dan voldoet het. Tegelijkertijd is daar op deze CPU behoorlijke winst te halen.
- Audio. Een ALC1220 betaalt zich terug als je leuke audio uit je bord wil halen. Hoeft ook niet duur te zijn.
- USB 3.1 / C: iets om op te letten, vaak wordt hierop bespaard. Check ook of het een goede implementatie is.
- Featureset: genoeg poorten voor al je randapparatuur, USB aantallen op de achterkant, SATA.

Verder denk ik dat je een mooi lijstje hebt zo, die Ryzen is een prachtige allround CPU.

[Voor 11% gewijzigd door Vayra op 16-12-2017 20:28]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• mitsumark
650W voeding voor een PC die max 200W verbruikt?

• Vayra
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 03-12-2019
quote:
mitsumark schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:45:
650W voeding voor een PC die max 200W verbruikt?
Nee zeker niet. Nu ik aandachtiger teruglees - 400-450w absoluut voldoende. Als het bij deze GPU blijft.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Ludwig005
Er moet trouwens een dikke gpu bijkomen zoals je zei. Dan mag je rekenen op 450 watt en de rest is nodig voor her uiterste van je pc halen.

• mitsumark
quote:
Ludwig005 schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:45:
Er moet trouwens een dikke gpu bijkomen zoals je zei. Dan mag je rekenen op 450 watt en de rest is nodig voor her uiterste van je pc halen.
'Een wat dikkere GPU' betekent niet gelijk een 300W topmodel.

• mrbert
@Vayra Bedoel je dat al de boarden die ik in mijn lijst heb staan wat minimaal zijn? Ik kan dat over VRM niet echt terug vinden. Bijzondere goede audio is niet echt nodig voor films e.d. heb ik een mediacenter bij mijn AV systeem staan.
Op deze PC staat een 2.1 setje van redelijke kwaliteit, maar geen top. Ik kijk hier wat youtube filpjes e.d. en soms een beetje internet radio voor de vogels als ik van huis ben;) En dan verder wat oudere spellen.

Als ik naar de USB kijk:
Asus prime heeft als ik het plaatje zie: 2xUSB2, 4xuSB3.1 gen1 en 2x USB3.1 gen2 op de achterkant. Het ziet er naar uit dat ik op de plaatjes 3PCIEx16 slots zie en 1 PCIx1 EN 2xUSB2.0 en 2xUSB3.1 voor front.

Asrock 370 :Totaal 6x USB3.1Gen1 EN geen USB2.0 porten op de achterkant. Ik zie 2 x PCI E 3.0x16 Slots (single at x16 (PCIE2); dual at x8 (PCIE2) / x8 (PCIE4)) HIer staat wel iets over de voeding, 12 Phase supply met Polymer caps (deze gaan over het algemeen langer mee dan gewone elco's)

Gigabyte 350:2xUSB2.0, 4xUSB3.1 gen1 en 2xUSB3.1 gen2 op de achterkant Verder 4x USB2.0 3m 2xUSB3.2 gen1 voor front, alleen minder PCI-E sloten 1xPCIE16, 1xPCIE4 en 1xPCIE1

Gigabyte 370 Heeft zelfs 10 SATA connectors en 6xUSB3.1 gen1 + 2xUSB3.1 gen2 en verdern nog 2xUSB2.0 4xUSB3.2gen1 voor front,alleen minder PCI-E sloten 1xPCIE16, 1xPCIE4 en 1xPCIE1

Verder als ik ga kijken op de websites een hoop commerciele kreten die me zo DIRECT weinig zeggen.
Als ik het zo zie hebben ze allemaal een uitgebreid temperatuur managenet voor de FAN contro.

Het aantal PCI sloten lijkt me niet zo heel erg van belang voor mij. Als ik al een zwaardere videokaart plaats is dat toch een enkele. EN verder zou ik zo geen extra kaartjes kunnen bedenken. Veel IO functies worden tegenwoordig op USB niveau ingevuld volgens mij.
@mitsumark mee eens dat ik vast geen top model GPU ga inbouwen
@JVRadeon Wat piekstromen aan gaat. Dat zouden hoogstens de oplaadstromen van de voeding zelf moeten zijn. Die naar het moederbord toe zit een lang stuk draad tussen daar is de bandbreedte denk ik flink beperkt.
Gevoelsmatig neig ik naar deze volgorde in mijn keuze. Gigabyte 350, Asus 350 en dan als ik puur naar de uitrusting kijk de Gigabyte 370 vanwege de uitgebreide features, ik den dat ik de Asrock dan als laatste zet al lijkt me dat toch een mooi board.

mrbert

• mrbert
Het is deze set geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime B350-Plus€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,-

Zojuist bij Alternate besteld 484 euro:)

Voeding heb ik een mooie van een RM550 overgenomen:)

mrbert

• -NJ-
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-03 21:39
Prima keuze en een hele vooruitgang t.o.v. je oude Phenom II. Alvast veel plezier ermee!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• mrbert
@-NJ- thanks.
Helaas is het niet makkelijk om hier zomaar te zeggen wat het beste antwoord is. en daar ene vinkje bij te zetten Het zijn de diverse leden van de community die hier aan hebben bijgedragen waarvoor allen mijn dank:)

mrbert

• mrbert
Ik had het systeem redelijk vlot aan de praat en vooral werk aan alle software opnieuw te configureren.
verder is het best een lekker stil systeem. Duidelijk vlotter dan het oude.

Maar nu heb ik toch nog even een vraagje:

Als ik met CPU-Z kijk zie een max bandwidth van DDR4-2132 (1066MHZ staan )
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

dat terwijl ik 3 zover ik begrepen heb DDR4- 3000 modules heb ingebouwd.
helaas lukt het me niet om een screenshot toe te voegen. Dat moet via een URL?

Ook in de bios kon ik geen 3000 MHz ram instellen en kwam te herstel mode bij het booten in actie en werd de snelheid terug gedraaid.
ik had al de bios ge-update met PRIME-B350-PLUS-ASUS-3401.CAP.
(PRIME B350-PLUS BIOS 3401 Update to AGESA 1071 for new upcoming processors)

Ik heb de ram modules in de verst verwijderde slots van elk kanaal gezet dus DIMM_A2 en DIMM B2 zoals het volgens mij in de manual van het MB staat.

Doe ik iets fout? Kan ik veilig DOCP inschakelen?

mrbert

• mrbert
Update. IK heb geprobeerd met DOCP. dan wordt in de bios aangegeven dat het 3000MHz zou moeten zijn en de Ram spanning gaat omhoog. Maar bij het rebooten wordt er een paar keer opnieuw geboot en eindigt het met de F! melding en de oude settings in de bios.

Ook lukt het me nog net om de clocksnelheid onde lage processorbelasting te laten verlagen.
Met dezelde instelling in mijn phaenom werkte het wel gewoon.
Maar ik zie in mijn advancer power profiel maar 3 waarden die ik kan instellen
Minimum processor state =10%
cooling policy
maximum processor state-90%

Ik heb al heel wat gezocht om deze 2 zaken werkend te krijgen maar kan het niet vinden:S

mrbert

• mitsumark
Probeer eerst eens wat lagere kloksnelheden voor je geheugen, bv 2666MHz zonder aan andere settings te komen.
Kijk anders ook eens wat er gebeurt met 1 module.

• mrbert
@mitsumark Ik had al 2666 en zelfs nog een stap lager geprobeerd. Ik heb ondertussen ook contact opgenomen met ASUS support en deze lieten weten :

Houdt er allereerst rekeing mee dat Ryzen dergelijke snelheden standaard niet ondersteund. Het volgende wordt dan ook duidelijk vermeld op de AMD Website.
Max Memory Speed 2667MHz waarbij standaard 2133 wordt gehanteerd als er geen geheugen profiel wordt ingesteld. Wilt u dus een hogere snelheid dient u dit handmatig in het BIOS aan te passen.

hopelijk lukt het dan ook om de snelheid van de processor teruf te laten regelen mij lage belasting. Want meest tijds staat de belasting onder de 5 %
Ik had mijn geheugen vermeld bij de support vraag en daar was iig geen commentaar op. (staat ook gewoon in de lijst bij ASUS)
Ook kreeg ik het advies om CMOS reset uit te voeren. Dat zal ik later even beide proberen.
Positief is dat ik binnen een paar uur een antwoord kreeg.:) DAt heb ik met support vragen wel anders mee gemaakt.

mrbert

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik kreeg het met XMP ook niet voor elkaar op mijn Gigabyte moederbord. Ik heb toen met de hand de juiste instellingen ingevuld en toen werkte het wel. Hoe dat bij jouw moederbord moet weet ik niet (ik heb het niet zo op Asus dat merk mag mij niet ofzo :+ )

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 3900X - 16GB Crucial Ballistix Elite 3600CL16 - 1080ti - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire 270X - Corsair AX850

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Nu online
Zoals darkblaze hierboven zegt is dat een idee. Voer je kloksnelheden en timings handmatig in. Voer het DRAM voltage op naar 1.35 volt en zet het SoC voltage op 1.1 volt als dat nog niet het geval is. Mocht het dan nog fout gaan, zet dan al je timings 1 omhoog tov wat er op de achterkant van de sticks staat. Kijk even of het dan stabiel is

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• mrbert
@mitsumark @DarkBlaze @youridv1 Ik ben idd even gaan spelen met de RAM setting en ook in welke slots de modules gaan. Het draait nu 2800 MHz. Ik kon met 1 reepje wel 3000MHz halen maar nu met twee in modules, DIMM 1B en DIMM2B 2800.
Daar kan ik prima mee leven.

Verder heb ik geen verkeerd gevoel bij dit MB. Ook de reactie van support vond ik beter dan verwacht.
Als je van een 8 jaar oude bios komt is het wel flink wennen. IK weet niet of ik met het Gigabyte of Asrock board een beter keuze had. Ik heb zelf met Gigabyte wat mindere ervaringen gehad met hete chips op het board en afbrekende nokken van het cooler frame. Dat kan gelukkig met de ryzen niet meer:)

Wat mijn nog steeds niet is geluk is om bij lage belasting de clock omlaag te laten gaan. zelfs met 2 % belasting blijft alles full speed draaien. Ik zal vast iets fout doen maar kon dat nog niet achterhalen.

mrbert

• youridv1
  • Nu online
Asus en ASRock bioses zijn vergelijkbaar en imo marktleidend. Gigabyte zn versie is oke maar niet fantastisch.

Ryzen kun je gewoon zn ding laten doen. Er is nog een Ryzen optimized windows power profile te krijgen waarmee Ryzen precision boost en sense MI de boel kunnen overnemen voor optimale resultaten. Ryzen is echt energiezuinig van zichzelf.
Voedingen vallen qua efficientie toch heel snel naar beneden bij de echt lage load percentages, dus of je er veel mee wint is de vraag.
Volle clockspeed betekent trouwens niet full voltage / full powerdraw. Ryzen is nogal anders daar in. Op een goede manier anders

2800MHz is goed zat hoor. Alleen voor high refreshrate gaming heeft 3000-3200 nog zin.

[Voor 18% gewijzigd door youridv1 op 29-12-2017 14:48]

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• mrbert
@youridv1 die had ik idd al gevonden maar merkte daar niet veel verschil mee.
Ik zit hier even te kijken met de PCUID hardware monitor en zie dat de cores bij elkaar idd maar 13 watt dissiperen. Dat valt idd wel mee;)
de CPU wordt rond de 49 graden bij een MB temperatuur van ca 33 graden en dat met de standaard koeler vind ik eigenlijk ook best netjes.
Ik heb ook de over-clock tool van AMD opgehaald om te kijken wat ik daarmee zou kunne doen en dar kan ik de clock naar 3GHz terug zetten en dan zie ik det de HW monitor de juist freq, geeft en LMspeed dat niet doet.
Ik verwacht niet dat ik wil gaan over-clocken. Ik ga meer voor stabiliteit:)
Al met al ben ik best tevreden en zie het als een mooie vooruitgang.
Misschien binnenkort nog eens een andere grafisch kaart de huidige kaart is voor mijn gebruik nu nog prima maar mocht ik ooit iets pittiger games willen spelen dan is dat het juiste moment. De crypto bubble heeft geloof ik de markt wat opgedreven.

mrbert

• youridv1
  • Nu online
49 graden onder load? Heel netjes. Testament aan de Zen architectuur, het gebruiken van soldeer voor de interne warmte overdracht en die wraith koeler. Als je juiste info over Ryzen wil weten dan is HWInfo64 een handige tool.

• mrbert
Nou nee was onder stevig gebruik. Nu met heavy load de boel een tijdje 100% load laten draaien dan loopt het nog wel op tot 55 maar nog steeds erg stil . Met normaal huiskamer geluid hoor ik niets:) En dat is natuurlijk terwijl ik zelf naast de PC zit.
DIe antec kast is wel een kast die het geluid goed dempt.Ook de schijven opgehangen in rubber hoor ik niet of nauwelijks:)

Het enige wat ik me dus nog wel afvraag is of het opgenomen vermogen van het moederbord ook zou dalen als de processor frequentie lager wordt.

[Voor 45% gewijzigd door mrbert op 31-12-2017 11:24]

mrbert

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@mrbert
Het opgenomen vermogen hangt niet af van de clocks maar van het voltage + aantal ampere. Deze kan bij een lage belasting best lager zijn op gelijke clocksnelheid dan bij hoge belasting. Mijn Gigabyte bord clockt wel mijn Ryzen terug als de load lager is ondanks dat ik alle cores op 3.6Ghz heb gezet. In bijvoorbeeld HWInfo zie je dit niet zo goed terug omdat die de vaste 36x100 wardes laat zien. Maar ga er maar van uit dat je CPU/moederbord dat wel goed regelen. In taakbeheer kan je wel zien wat hij doet (bij mij schommelt mijn 1700 tussen de 3,2 en 3,6Ghz)

Overigens heeft dat nauwelijks effect op het verbruik zoals hier boven al aangegeven.

[Voor 7% gewijzigd door DarkBlaze op 31-12-2017 15:55]

• mrbert
@DarkBlaze Hoi het klopt dat Watts =voltagexamperes (voor DC). Maar over het algemeen gaat het verbruik wan digitale electronica omhoog met de schakelfrequentie. Gewoon door de op- en ontlaad-stromen van alle interne capaciteiten. IK was vannacht weg en mijn internet TPlink router was gecrashed ( waarschijnlijk om dat mijn neeftjes op bezoek bij mijn moeder weer met te veel apparaten ingelogd waren) nu was in HWmonitor te zien dat de clock naar rond de 218 MHz was terug gelopen. Dus dat lijkt wel te werken. Alleen het verbruik van de PC (zonder randapparatuur gemeten) blijft op ca 80 watt hangen volgend mijn power meter. Ik zou verwachten dat datr minder was. Ik heb mijn schijven op auto sleep staan na 20 min en mijn beeldschermen worden dan ook uitgeschakeld. Geen ramp, maar ik had hier eigenlijk wel wat minder verbruik verwacht.

mrbert

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True