Tuin automation welke software voor modbus aansturing.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hoi woon in Bergen Noorwegen, en hoewel het een leuk en mooi land is, is vooral een ding hier erg duur en dat is eten, dingen als bv 1KG oude kaas 30 euro (import), maar ook bepaalde groente en verse kruiden zijn behoorlijk aan de prijs, maar een moot (Noorse) zalm bv is wel weer goed te betalen, net als bv kleding en elektronica.

Nou hebben we een redelijk grote kas/serre aan ons huis gebouwd waar we verschillende groentes en verse kruiden groeien, en hoewel we beide vaak van huis zijn, ik offshore, en mijn vriendin regelmatig een paar dagen tot een week in Oslo moet zijn voor haar werk, worden dan de planten verzorgd door haar moeder, maar die raakt steeds slechter te been en kan het binnen 6~12 maanden niet meer doen.

Dus zat ik te denken om het een en ander te automatiseren, en waar ik op uit kwam was eigenlijk MODBUS modules als de meest flexibele oplossing, heb zo een beetje alle hardware gevonden die ik daar voor nodig heb maar weet niet welke software de beste oplossing is om alles aan te sturen, zat te denken aan bv Domoticz of een SCADA oplossing, of misschien is iets anders beter.

Hier onder een beschrijving van de verschillende hardware die ik wil gebruiken, en hoe.

1 - Als aansturing zat ik te denken aan een ASRock J3455M, prima bordje voor het doel samen met een of meerdere RS485/Modbus kaartje(s).

Na de adviezen in de reacties hier ben ik over gestapt op een ODROID-C2 als platform.

2 - Voor de grondvochtigheidsmeeting wou ik een aantal van deze sensoren gebruiken.

De sensor: Modbus RS485 soil moisture sensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NorsRdOhzWtSEZ0LFULfEf8C/medium.jpg

3 - Voor het water en voeding geven wou ik een grote peristaltisch pomp voor water en verschillende kleine peristaltisch pompen met stappen motoren gebruiken om pressies de juiste voeding te geven

De grote peristaltisch pomp zorgt voor een constante water toevoer 0.5L/min, met de kleine pompjes kan de verschillende voedingen aan het water worden toe gevoegd 0.1~10ml/min, en worden samen gevoegd in een injector manifold.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O0RYTdJKtnsG0RqnGubnAp9D/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bgyPFrfeWhpGbOaSKKOWMZAX/medium.jpg

4a - Voor aansturing van de stappenmotoren zat ik te denken aan een van deze stappen controllers, controller-1 en controller-2.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1XquAesnI8KJjSspeq6AwIpXaG/Stepper-Motor-Controller-Pulse-Generator-Servo-Potentiometer-Speed-Modular-Single-Axis-Modbus-RS-485.jpg_120x120.jpg Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1t70.NVXXXXc2XFXXq6xXFXXX5/TB6600-stepper-motor-control-drive-integrated-module-MODBUS-485.jpg_120x120.jpg

4b - Een misschien goedkoper en makkelijkere alternatief is een 16p digitaal uit module en een puls gestuurde stappen motor module, als dit ook werkt.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1InsgRpXXXXb6aFXXq6xXFXXXP/Digital-output-module-switch-module-isolated-16-roads-DO-RS485-MODBUS-communication.jpg_220x220.jpg Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1rWLZfNPI8KJjSspfq6ACFXXam/CNIM-Hot-CNC-Single-Axis-4A-TB6600-2-4-Phase-Hybrid-Stepper-Motor-Drivers-Controller-New.jpg_220x220.jpg

4c - Het gebruik van de GPIO aansluiting op R-Pi of Odroid C2 om de puls gestuurde stappenmotor van 4b aan te sturen.

5 - Voor het openen van de water toevoer bij de verschillende planten wou ik deze klepjes gebruiken, aangestuurd door deze meerdere 8 relais module.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1aDkSHVXXXXbUXFXXq6xXFXXXR/Free-Shipping-140PCS-LOT-1-8-Plastic-Solenoid-Valve-2P025-06.jpg_220x220.jpg Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1H5JPRXXXXXasapXXq6xXFXXXj/8RO-Module-8-Channel-Relay-Output-Isolated-RS485-Modbus-RTU-Communication.jpg_220x220.jpg

6 - We hebben op het moment maar 6~7 uurtjes licht, dus een 3 in 1 licht/temp/lucht vochtigheidssensor is denk ik ook wel handig om wat LED verlichting aan te sturen.

En een 10 poort 0~10V/20mA analoog uitgangsmodule om verschillende verlichting/ventilatie aan te sturen aan de hand van de licht sensor en temp/vochtigheidssensor.

Afbeeldingslocatie: https://ae02.alicdn.com/kf/HTB1xGLRRXXXXXX.apXXq6xXFXXXE/Free-shipping-0-65535lux-3in1-light-intensity-sensor-RS485-modbus-protocol-Temperature-and-humidity-Transmitter-sensor.jpg_120x120.jpg Afbeeldingslocatie: https://ae04.alicdn.com/kf/HTB1d3EARpXXXXXeaFXXq6xXFXXXB/10-analog-output-5V-10V-20mA-Modbus-RTU.jpg_120x120.jpg

Wat moet de software kunnen doen?

Vooral wat de de dosering moet doen is redelijk uitgebreid, aan de hand van de bodem sensor moet hij water/voeding geven, maar planten hebben ook een ontkiem, groei, bloei en vrucht fase, en gedurende die verschillende fases moet er steeds verschillende hoeveelheden van de verschillende voeding stoffen gegeven worden.

Wat doen we nu, we hebben verschillende voedingsschema's voor de verschillende planten en kruiden, en mengen de de voedingsstoffen nu met een maatglas in een maatbeker aan de hand daar van, lijkt en is ook veel werk in het begin, maar als je eenmaal een goede stappen plan en uitvoering hebt valt het wel mee.

Nu is de vraag, is dit zelfde moet dus ook per dag/week in de software in te voeren en uitgevoerd worden, is dit op een redelijke manier doen, en weet iemand welke software daar het meest geschikt voor is, vind het eventueel niet erg om voor een licentie te betalen, maar nog steeds als echte Hollander, mits net zo goed, gratis is altijd beter. :+

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

in de kassen word er gebruik gemaakt van een rasberry pi ..

stap 3 is ok of (aquarium doseer pomp) Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/aquariumstunter/image/cache/full/5722f71e0032da02e682c58fe93edca25be7b488.jpg

let wel dat je wellicht verstandig doet aan glazen vloeistof containers met magnetische "roerdingetjes" die regelmatig even draaien zodat de vaste stoffen niet naar de bodem zakken. voordat je het aan het water toevoegt.

Overgens heb je al eens gekeken naar hydro ponics ? en planten op "grind" ? je kan ook een constante flow gebruiken maar op lagere snelheid .. als de wortels het water raken . (niet de gehele wortel)

ik zou niet te complex beginnen.. denk dat je het over engineerd :)

verlichting, voeding en water is denk al genoeg .. als je het simpel houd is het het voor je wederhelft ook makkelijker vervangbaar. maak een printbaar word/pdf bestand met foto's waar wat is .. zodat je op reis je wederhelft / oma aan kan sturen

Stuur me een foto van onderdeel 12 (pagina 3 .. 2de plaatje) .. zie nummertje 12 .. bla ..
vervang met onderdeel x op plank y (zie pagina 20) .. ;)

verwerk nog wat verwachtingen en grafieken in het document .. :) en wat te doen als .. .. ;)
if it does not worx = reboot, wait 5 minutes .. test again .. THEN call me :P

betreft software .. probeer Wikipedia: IFTTT sommige domotica producten hebben het .. OpenHAB bv (denk ik)
Als vochtmeter = 0 dan voeg water toe .. als vochtmeter = 1 stop met water

je kan in het zelfde document dit uitschrijven (maakt programmeren makkelijk) en leesbaar voorjezelf/wederhelft .

o en een extra backupo sd kaartje met kopie + rasberry pi kost je 50,- oid (inclusief case) .. een goeie case kan later zou eerst beetje ervaring opbouwen :) maar wederom gemakkelijk vervangbaar.. en denk goedkoper dan je start post :)

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 12-12-2017 00:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:16:
in de kassen word er gebruik gemaakt van een rasberry pi ..
Een Pi of arduino is een optie maar niet mijn eerste keuze.
stap 3 is ok of (aquarium doseer pomp)
ben bekend met die pompen, maar zijn minder geschikt voor mijn doel, daar in een kas wordt er een grote hoeveelheid van de zelfde planten bewaterd, en 1~2x per week aanpassen is geen probleem voor een tuinder, waar in mijn geval ik verschillende planten verschillende voeding mixen wil geven, de meeste planten krijgen de (gedeeltelijk) zelfde voeding, maar in verschillende verhoudingen, en sommige krijgen groei en andere bloei mix afhankelijk hoever ze gegroeid zijn of hoe snel ze groeien.
let wel dat je wellicht verstandig doet aan glazen vloeistof containers met magnetische "roerdingetjes" die regelmatig even draaien zodat de vaste stoffen niet naar de bodem zakken. voordat je het aan het water toevoegt.
Dat heb ik al, ik heb zelf een plaat met een aantal magneetroerders gemaakt waar alle voeding flessen op staan in de koelkast, paar uur op aliexpress onderdelen zoeken, en paar uur in elkaar zetten, met de gedachte om het hier ook voor te kunnen gebruiken.
Overgens heb je al eens gekeken naar hydro ponics ? en planten op "grind" ? je kan ook een constante flow gebruiken maar op lagere snelheid .. als de wortels het water raken . (niet de gehele wortel)
Met hydroponics is het moeilijk om volledig organisch te groeien, dus nee niet echt naar gekeken.
ik zou niet te complex beginnen.. denk dat je het over engineerd :)
Misschien maar ik ben behoorlijk goed in het opzetten van "If this, then that," schema's, dus als ik software heb waar ik een beetje thuis in ben geraakt denk ik dat ik het redelijk werkend voor me kan krijgen, en ik vind het leuk om zoiets werkend te krijgen, en heb genoeg vrije tijd, werk op het moment 2 weken op 4 af.
verlichting, voeding en water is denk al genoeg
Ja, maar heb iets van 10 tot 20 verschillende planten en kruiden het hele jaar door, die elk hun eigen voeding nodig hebben, vandaar de wat ingewikkeldere opzet.
THEN call me :P
dat gaat echt niet werken met mijn vriendin of moeders. 8)7
betreft software .. probeer Wikipedia: IFTTT sommige domotica producten hebben het .. OpenHAB bv (denk ik)
Als ik daar voor elke bodemvochtsensor een spreadsheet kan koppelen of een andere manier een tabel met waardes en datums zal dat prima voor me werken.
Als vochtmeter = 0 dan voeg water toe .. als vochtmeter = 1 stop met water
Dat is de bedoeling.
je kan in het zelfde document dit uitschrijven (maakt programmeren makkelijk) en leesbaar voorjezelf/wederhelft .
Die heb ik nu al, dat zijn de huidige schema's die ik in Exel heb gemaakt.

Als 4b opstelling werkt dan zou ik dat vrij simpel kunnen opzetten, en aangepaste kopieën van kunnen maken voor elke sensor.
o en een extra backupo sd kaartje met kopie + rasberry pi kost je 50,- oid (inclusief case) .. een goeie case kan later zou eerst beetje ervaring opbouwen :)
Heb alleen het mobo en RS485 kaartje nodig alle andere hardware heb ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel een flinke opstelling als ik het zo lees, met meststoffen meegeven etc. Toch wel een stuk uitgebreider dan ik verwacht bij een thuis-kweker. Dan zou ik denken aan planten die in de potgrond staan, en gewoon water krijgen via druppelslang of sproeiers.

De elektronische luchtvochtigheidsmeters zijn trouwens onbetrouwbaar. Leuk voor een indicatie, maar zinloos als je op dauwpunt wil regelen ofzo. Dan kun je beter natte/droge bol gebruiken.

Misschien kun je het water met meststoffen van tevoren mengen (dag/weekvoorraad) en dat in een vat gieten (of automatisch laten vullen) en vanuit daar bewateren? Dan hang je er een pompje achter met een kleine retourpijp zodat het water zich weer goed mengt tijdens de watergift, en een aantal kleppen voor de watergift richting planten.

Verder zijn er wel systemen die precies doen wat je zoekt. Maar kostentechnisch zijn die (natuurlijk) een stuk duurder dan zelf ontwikkelen. Dan kom je bij Hortimax, Priva, of Sercom uit. Voor consumenten is Rainbird dan weer interessant. Zag dat ze ook met vochtigheid sensors werken, en meerdere zones, dus daar kom je al een heel eind mee qua watergift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 23:27
Kan je e.e.a. wat 'meetbaarder' maken? Hoe groot is die "redelijk grote kas/serre"? En over hoeveel water/uur/dag/week hebben we het? Hoeveel verschillende soorten "eigen voeding" zijn er voor die 10-20 (ook vrij rekbaar) planten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Een paar dingetjes:

Als je voor RS485/modbus kiest heb je waarschijnlijk maar 1 insteekkaart nodig of welke andere oplossing je kiest. RS485 is geschikt voor single master multiple slave.

Als je voor een bepaalde manier kiest voor IO kijk of je alle IO via dezelfde verbinding kan laten lopen. Een combinatie van RS485, serieel, parallel, GPIO, USB, etc zorgt voor gecompliceerdere software.

Mocht je alles via modbus doen, er zijn test programma's/simulators die geautomatiseerd kunnen worden dmv scripts, misschien kun je daar wat mee.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:10:
De elektronische luchtvochtigheidsmeters zijn trouwens onbetrouwbaar. Leuk voor een indicatie, maar zinloos als je op dauwpunt wil regelen ofzo.
Is ook niet echt super interessant, ik wil het meer gebruiken om plant rot tegen te gaan, Bergen licht aan de oceaan en soms als het net niet te hard of te zacht waait kunnen er bij ons wolken tegen de bergen blijven hangen, en kan het zomaar een week of zo erg vochtig zijn, en hebben al eens gehad dat bepaalde planten en kruiden last van schimmels kregen, en we ze weg moesten gooien.

Met een dag is het geen probleem, maar na 3~4 dagen moet je gaan opletten, en dan wil we dat na zeg 2 dagen de luchtontvochtiger aan gaat, want in de serre mag het best wat vochtiger zijn dan in huis, maar ook weer niet te lang.
Misschien kun je het water met meststoffen van tevoren mengen (dag/weekvoorraad) en dat in een vat gieten (of automatisch laten vullen) en vanuit daar bewateren?
Dat zou een prima oplossing zijn, als je niet biologisch werkt, want veel van mijn voedingstoffen breken na 2 dagen of zo af.
Verder zijn er wel systemen die precies doen wat je zoekt. Maar kostentechnisch zijn die (natuurlijk) een stuk duurder dan zelf ontwikkelen.
De meeste zijn gewoon, of veel te duur of te beperkt om onafhankelijk te kunnen werken.
DurkVell schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:58:
Kan je e.e.a. wat 'meetbaarder' maken?
Tuurlijk. ;)
Hoe groot is die "redelijk grote kas/serre"?
Ongeveer 8x5m, dus 40m2, waarvan ongeveer 20m2 voor het groeien van plantjes gebruikt wordt, de rest voor paden en een zithoek voor rokers.
En over hoeveel water/uur/dag/week hebben we het?
Nu, 1x ongeveer 40L per dag over de verschillende plantjes
Hoeveel verschillende soorten "eigen voeding" zijn er voor die 10-20 (ook vrij rekbaar) planten?
Eigenlijk alle soorten hebben hun eigen ideale mix, en meestal veranderd die ook nog een over de tijd van de groei/bloei/vrucht periode, als je optimaal je planten wil laten groeien, maar er zijn ook plantjes/kruiden die prima groeien met water en wat Pokon, waar we geen idee van heb wat het ideale voeding er voor is, en ook nergens online echt goede voedingsadviezen kunnen vinden, maar men vriendin en haar moeder hebben beide een groene duim, en komt het meestal wel goed.
MewBie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:00:
Als je voor RS485/modbus kiest heb je waarschijnlijk maar 1 insteekkaart nodig of welke andere oplossing je kiest. RS485 is geschikt voor single master multiple slave.
Klopt, maar zat wel te denken om verschillende groepen te maken, zodat het overzichtelijker blijft, en betrouwbaarder, met kortere kabels, want totaal ongeveer 50 verschillende dingen aan een kabel hangen lijkt mij niet betrouw bevorderend.
Als je voor een bepaalde manier kiest voor IO kijk of je alle IO via dezelfde verbinding kan laten lopen. Een combinatie van RS485, serieel, parallel, GPIO, USB, etc zorgt voor gecompliceerdere software.
Dat ben ik me bewust, vandaar dat ik ook alleen voor een type communicatie heb gekozen.

Waarvan de voedingsmachine het meest complexe is, maar als ik dat eenmaal heb werken voor een bodemvochtsensor heb opgezet, kan ik met lichte aanpassingen gebruiken voor de andere bodemsensoren.
Mocht je alles via modbus doen, er zijn test programma's/simulators die geautomatiseerd kunnen worden dmv scripts, misschien kun je daar wat mee.
Ben gewoon te onbekend met de vele verschillende oplossingen van welke Domoticz of een SCADA oplossing de beste is, en vraag daarom hier, en hoop dat er iemand is die weet welke software oplossing het beste voor mij zou werken, voordat ik mij in het verkeerde verdiep wat niet of minder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik zelf modbus voor domotica/gebouwautomatisering in combinatie met IP-Symcon. Dat is betaalde software waarmee je via php-scripts kunt programmeren en die goede ondersteuning heeft voor modbus. OpenHab kan ook modbus. Home Assistant heeft er beperkte support voor.

De app van IP-Symcon kun je helemaal inrichten zoals je wilt, dus je ziet niet vast aan de structuur van een woning. Je kunt 'm ook inrichten voor tuindingen al zal je dan wellicht soms geen passende iconen kunnen vinden.

Voor je aansturing zou je kunnen kijken naar deze Chinese plc's, die je via modbus kunt uitlezen/aansturen (je zou ook logica op de PLC zelf kunnen programmeren maar via domoticasoftware is het veel makkelijker om een mooie app in te richten):
https://www.lollette.com/plc-controller/ex1s-plc-controller

Er zitten modellen tussen die je met 0-10V of 0-20mA ingangen en uitgangen kunt bestellen.

Ik gebruik zelf modbus RTU (dus via RS-485) voor energiemeetsystemen. De besturing/logging draait op een Odroid C2 met een rs-485 usb-stick. Dit draait prima betrouwbaar en is niet duur. Ik begrijp niet goed zo waarom je hier een lompe pc voor wil gebruiken, een ARM-based single board computer is een logischer oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 13-12-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Ik weet niet of het een optie voor je is:

https://farmbot.io/

opensource farm bot waar je hoop zelf mee kunt regelen. Als je niet voor hun kit gaat maar e.a. zelf maakt / laat maken zal het je al gauw weer 30% van de kosten afhalen.

Waarschijnlijk kun je er ook andere zaken mee schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:58
Gave plannen!

Ik doe het op veel kleinere schaal, met een arduino op het netwerk met een vochtigheidssensor en een goedkoop pompje. Krijg een notificatie wanneer het water op is, best grappig om in werking te zien. Heb het wel lelijk geïmplementeerd, door te kijken of het aanzetten van de pomp ook daadwerkelijk leidt tot een verhoging van de vochtigheidsgraad.

Ben benieuwd naar je resultaat!

If it ain't broke, don't fix it

Pagina: 1