Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ontwerp (zones en verdelers) tbv vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Elpaso87
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 04-06-2018
Dag allemaal,

Wij krijgen een warmtepomp (we hebben geen gas) in ons nieuwe huis. Daarom wordt overal Lt-verwarming in de vorm van vloerverwarming geadviseerd.

Nu willen wij graag de volgende ruimtes verwarmen: (HoH is hart-op-hart-afstand)
zone 1 Begane grond 70m2 (HoH10)
zone 2 Garage 21m2 (HoH15) ivm vorstvrij
zone 3 1e verdieping 48m2 (HoH15)
zone 4 Badkamer 1 - 12m2 (HoH10)
zone 5 zolder - 50m2 (HoH15)
zone 6 Badkamer 2 - 10m2 (HoH10)

Zoals te zien is, zouden er eigenlijk 6 zones komen. Met ongeveer 16-19 groepen, servomotoren, etc. wordt e.e.a. aardig prijzig. Nu zou ik elke zone apart regelen met een draadloze thermostaat en bijhorende draadloze ontvanger.

Nu vroeg ik mij af of er slimme goedkopere manieren zijn om de badkamer/slaapkamer/zolder/garage te regelen.

In een hotel heb ik wel eens thermostaatknoppen uit de grond zien komen. M.a.w. kan je vloerverwarming binnen een zone ook uitschakelen door een draaiknop in een ruimte. Slaapkamers hoeven alleen aan/uit als iemand sporadisch studeert (heb nog geen kido's). Zo zou ik bijvoorbeeld de garage met een draaiknop kunnen regelen op de zone van de begane grond, en zouden de slaapkamers op de zone van de badkamer mee kunnen liften.

Zie jullie tips graag tegemoet :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Een warmtepomp werkt het beste, met een zo constant mogelijke delta T, tussen Taanvoer en Tretour.

Ik kan me zo voorstellen, dat wanneer je de garage opengooit, er ijskoud water aangeboden wordt en dus de WP plots weer harder wil gaan werken (omwille koude Tretour)

Ik zie het nut niet in van zoneregeling met een WP.
Geef de ruimtes, die je wat kouder wilt hebben, gewoon wat minder flow.
En bovendien is vloerverwarming erg traag, dus zeker slecht regelbaar op basis van ruimte temperatuur

Is er ook sprake van balansventilatie systeem D ( WTW ventilatie) in je huis?
Dan heeft het ook weinig nut, om zones te creeren.

Ga je toch zones doen, dan zou ik een buffervat installeren, zodat de WP zijn (liefst zo constant mogelijke )flow kwijt kan en niet beperkt word in de juiste flow (krijg je vreemd regelgedrag van) door het openen en sluiten van zones.

Een (kamstrup bijvoorbeeld) warmtemeter na de WP geeft inzicht in de juiste werking.
Die heb je ook met m-bus aansluiting
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz (schaamteloze reclame)

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2017 20:59]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:21

vso

raap voor zijn recht

ik snap niet waarom je op 2de en 3de verdieping vloerverwarming zou willen, tenzij je 24x7 thuis bent .. Maar budget technisch gezien lijkt me weinig gebruikte ruimtes verwarmen met vloerverwarming nogal verspilling, dan kan je beter ltv radiatoren neerzetten die je wireless iets opwarmt op bepaalde momenten v.d dag bv 20 graden en de rest v.d dag niet lager dan 15graden oid ..

ik zou als je echt vloerverwarming wilt bv nadenken over elektrische verwarming in badkamer / slaapkamer enzv die op gezette tijden aan/uit kan ofzo ..

ps je hebt ook plafond verwarming .. misschien handiger in een garage ?

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Elpaso87
Omdat we nu van radiatoren overgaan op vloerverwarming in goed geisoleerd huis moeten we ons stook gedrag denk ik ook aanpassen. Gevoelsmatig wil ik altijd de verwarming 'uitdoen'.

Gevoelsmatig is een verwarmingsvorm zoals infrarood of electrisch oppervlaktevloerverwarming dan ook genergiezuiniger dan continu verwarmen. Maar ik lees veel verschillende meningen.

Als ik de hele dag de badkamer en woonkamer op +/- 20C houdt en de garage minimale flow vorstvrij, is dit dan energiezuiniger dan spelen met je thermostaat bij radiatoren?

Ik ben erg benieuwd naar mensen die dit gemeten hebben. Ik had vroeger al discussie met iemand die meende dat je de radiatoren niet helemaal moest laten afkoelen :)

Wie heeft er een onderbouwde mening?

• Elpaso87
In de praktijk verwarmen wij alleen sochtends de badkamer en woonkamer kortstondig (max 1 uurtje). In het weekend en de avonden dan hebben we de woonkamer alleen aan en die gaat om 22:00 naar 15C.

Dit zouden we prima kunnen voortzetten, zou het niet zo zijn dat vloerverwarming traag opwarmt en gebaad is bij een vaste temperatuur.

Enige reden van vloerverwarming op slaapkamers en zolder is dat we hééél soms stoken. ivm studeren of op tijd naar de ouderslaapkamer gaan ;)

Een idee is ook vloerverwarming in de badkamer op bijv 18C en dan met een electrische designradiator voor stralingswarmte.

De slaapkamers kunnen wat mij betreft onverwarmd staan. Omdat het nieuwbouw is willen we natuurlijk nu alles correct inbouwen/installeren.

Dank voor jullie reacties!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ben toch erg blij met vloerverwarming op alle verdiepingen.
Zomers ook lekker koelen (maar er ontvochtigd niets helaas...) en je voelt de koude naar beneden gaan vanuit het trappenhuis.

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2017 22:01]

• vso

vso

raap voor zijn recht

quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:01:
Ik ben toch erg blij met vloerverwarming op alle verdiepingen.
Zomers ook lekker koelen (maar er ontvochtigd niets helaas...) en je voelt de koude naar beneden gaan vanuit het trappenhuis.
Tja dat is 1 van de redenen waarom ik ook hieraan aan denken ben, niet zozeer verwarmen maar verkoelen van :)

lucht ontvochtigen is inderdaad nog een dingetje :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vso
Heb hier ook met een fancoil gedraaid (en de vloer) en een watertemperatuur van 14 graden (=condens)
Toch ontvochtigd de fancoil dan iets (heeft condensaftap)

Maar ik kan de vloer(temperatuur) niet scheiden van de fancoil (temperatuur) helaas, dus alles condenseert dan.

Wil je in de zomer echt ontvochtigen is een L/L warmtepomp meer geschikt.
Maar de L/W warmtepomp, houd de temperatuur in huis netjes in bedwang (wat normaal doorschiet bij hete dagen)

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2017 23:14]

• vso

vso

raap voor zijn recht

quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:04:
@vso
Heb hier ook met een fancoil gedraaid (en de vloer) en een watertemperatuur van 14 graden (=condens)
Toch ontvochtigd de fancoil dan iets (heeft condensaftap)

Maar ik kan de vloer(temperatuur) niet scheiden van de fancoil (temperatuur) helaas, dus alles condenseert dan.
fancoil zegt me niks, is dat een lucht ontvochtiger ? of moet je die nog apart erbij zetten ?

• AUijtdehaag
  • Niet online

• Elpaso87
Verkoeling is bij ons minder relevant, denk ik. Ik gooi de zonnewering overdag en raam met ventilator snachts aan.

Inmiddels tot de conclusie dat een goede warmtepomp icm douche wtw een goede basis vormt. We hebben dan CO2 gestuurde ventilatie.

Elke niet uitgegeven euro is er weer 1. Ik denk nu aan een 300l boilervat die ik primair door warmtepomp laat verwarmen. Ik twijfel daarbij of ik enkel zonnepanelen niet doen of ze moet uitbreiden met zonnecollectoren.

• Elpaso87
Vandaag offerte ontvangen

72m2 woonkamer HoH 10cm
52m2 bovenverdieping HoH 15cm
12m2 badkamer 1e verdieping HoH 10cm

3210 euro incl Btw
+ 800 euro incl Btw voor 4 extra zoneregelingen (slaapkamers)

Wat vinden jullie van deze prijs?

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:47:
Een warmtepomp werkt het beste, met een zo constant mogelijke delta T, tussen Taanvoer en Tretour.

Ik kan me zo voorstellen, dat wanneer je de garage opengooit, er ijskoud water aangeboden wordt en dus de WP plots weer harder wil gaan werken (omwille koude Tretour)

Ik zie het nut niet in van zoneregeling met een WP.
Geef de ruimtes, die je wat kouder wilt hebben, gewoon wat minder flow.
En bovendien is vloerverwarming erg traag, dus zeker slecht regelbaar op basis van ruimte temperatuur
Ik heb prima ervaring met het regelen van de temperatuur via stelventielen op de vloerverwarmingsverdelers. Ik gebruik 1-wire temperatuursensoren met een nauwkeurigheid van 0,05℃, zodat de ventielen nauwkeurig gestuurd kunnen worden. Als de temperatuur zich rond de doeltemperatuur begeeft zie je dat de thermo-elektrische stelventielen via laagfrequente PWM worden geregeld door een paar minuten het ventiel open te zetten en daarna weer dicht. Omdat dit langzaam gebeurd bij een thermo-elektrisch ventiel kun je flow quasi variabel regelen. Het voordeel is dat er waterzijdig niets ingeregeld hoeft te worden, het systeem is volledig adaptief. De vloer wordt bijvoorbeeld niet onnodig opgewarmd als er al genoeg warmte de ruimte in komt via instraling van de zon.

Bij een statisch waterzijdig ingeregeld systeem vraag ik me af hoe je de temperatuur nauwkeurig kunt regelen als bijvoorbeeld de ene kant van het huis veel meer zonlicht vangt dan de andere kant. Zo'n systeem kan onmogelijk goed reageren op wisselende externe factoren, lijkt me.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:55
quote:
Elpaso87 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:31:
Verkoeling is bij ons minder relevant, denk ik. Ik gooi de zonnewering overdag en raam met ventilator snachts aan.

Inmiddels tot de conclusie dat een goede warmtepomp icm douche wtw een goede basis vormt. We hebben dan CO2 gestuurde ventilatie.

Elke niet uitgegeven euro is er weer 1. Ik denk nu aan een 300l boilervat die ik primair door warmtepomp laat verwarmen. Ik twijfel daarbij of ik enkel zonnepanelen niet doen of ze moet uitbreiden met zonnecollectoren.
Vergeet dat maar. In een nieuwbouw huis heb je meer aan koeling dan aan verwarming. Hier screens en toch koeling nodig in een nieuwbouwhuis. Het eerste jaar valt het door het bouwvocht nog wel mee, maar daarna merkt je dat de warmte slecht kwijt kan. Eea hangt ook af van je zonneinstraling, maar als je veel ramen hebt gaat het heel hard, ook met zonwering.

• Elpaso87
@jerh Ai, dan is dat toch heel anders dan we gewend zijn :| Ieder voordeel hep ze nadeel hè. Gelukkig kunnen we met onze warmtepomp ook actief koelen.

@Femme Heb ik het goed begrepen dat je de vloerverwarming op 2 manieren kan regelen:
1.) zoneregeling met draadloze temperatuurmeter en bijhorende servomotoren/ontvangers op de verdeler, zoals beschreven op : https://www.heatnet.nl/zoneregeling-vvw.html

2.) Alternatieve regeling waarbij de temperatuursensor niet bij de temperatuurregelaarknop zit, maar dus met losse 1-wire kabels met de regelunit verbonden is, zodat elke groep kan meten of hij open of dicht moet.

Klopt bovenstaande?

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
Elpaso87 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:27:

@Femme Heb ik het goed begrepen dat je de vloerverwarming op 2 manieren kan regelen:
1.) zoneregeling met draadloze temperatuurmeter en bijhorende servomotoren/ontvangers op de verdeler, zoals beschreven op : https://www.heatnet.nl/zoneregeling-vvw.html

2.) Alternatieve regeling waarbij de temperatuursensor niet bij de temperatuurregelaarknop zit, maar dus met losse 1-wire kabels met de regelunit verbonden is, zodat elke groep kan meten of hij open of dicht moet.
Ik heb de zoneregeling ingebouwd in mijn domoticasysteem. In de ruimtes zelf heb ik geen thermostaat of tempratuurregelaarknop in de ruimte, vandaar dat ik met losse sensoren werk die achter de drukknoppen van de verlichting zijn weggewerkt. De temperatuur kan ingesteld worden via de app van het domoticasysteem, wat prima is omdat we de temperatuur toch bijna nooit bijstellen. Het systeem doet automatisch een beetje temperatuurverlaging in de nacht en als er geen aanwezigheid is. De domotica doet tevens een beetje bijregeling van de warmtepomp.

Het principe is hetzelfde als bij zoneregeling via een daarvoor geschikt thermostaatsysteem zoals Evohome: je meet de temperatuur in de ruimte en regelt op basis van die informatie de stand van een ventiel. De goedkoopste oplossing daarvoor is een thermische stelmotor van zo'n acht euro per stuk als je goed zoekt.

• Elpaso87
Hartelijk dank voor jullie reacties!

@Femme Je maakt me bijzonder nieuwsgierig naar een dergelijk systeem. Ontzettend leuk om dat natuurlijk zelf in elkaar te draaien!

Vraagje 1: Is er ook een centrale unit beschikbaar met lcd (primair), zodat je telefoon secundair wordt?
Vraagje 2: heb/weet je een topic of webpagina waarin jouw systeem beschreven is?

Ik ben erg benieuwd welke onderdelen ik moet aanschaffen om dit systeem te maken. Ik zou de energieman dan alleen de vloerverwarming laten aanbrengen en zelf domotica regelen dan!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True