Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:42:
Over dat liegen.......deze van Warren Buffet somt het goed op.
"Somebody once said that in looking for people to hire, you look for three qualities: integrity, intelligence, and energy. And if you don’t have the first, the other two will kill you. You think about it; it’s true. If you hire somebody without [integrity], you really want them to be dumb and lazy."
Integriteit en ethiek vind ik persoonlijk de aller belangrijkste eigenschappen. In mijn eigen vak, maar ook in andere vakken. Misschien dat het in bepaalde beroepsgroepen wat meer geaccepteerd is om niet integer te zijn, ik zou daar niet mee om kunnen gaan. Het telt voor mij zo zwaar dat als ik een kandidaat op gesprek zou hebben en zou twijfelen aan diens integriteit, de rest totaal irrelevant is.
Sissors schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:55:
Ik begrijp het wel dat hij het heeft gedaan. Er zijn genoeg mensen die vinden dat er wat mis is met je als je niet je hele weekend hebt volgepland met eerst wat sporten, dan op bezoek bij die mensen, vervolgens nog naar die, op zondag nog daar naartoe, etc.
Ik weet niet of ik het begrijp. Persoonlijk vind ik dat TS er wat te licht over denkt en vanuit die mindset snap ik het. Als je er minder zwaar aan tilt of domweg nog niet zo veel ervaring hebt, mogelijk de gevolgen niet overziet, begrijp ik het. Ik keur het alleen absoluut niet goed en heb er geen begrip voor.
Maar onder de streep zou ik het toch ook zeer afraden, ook al horen die dingen er niet toe te doen. Als ze je erop pakken wordt het echt heel lastig om nog aangenomen te worden. Dat je wat je echte 'hobbies' overdrijft is één ding, maar ze verzinnen echt niet doen.
Sommige zaken wat dikker aanzetten is soms helaas noodzakelijk. Mensen verwachten dat en juist omdat ze het verwachten, loop je het risico dat als je het niet dikker aan zet, ze dat niet zien en ze de overdrijf-factor alsnog aftrekken van je verhaal waardoor het verhaal uiteindelijk minder over komt dan het is.
Daarbij hoef niet op alle vragen een heel uitgebreid antwoord te geven, je mag best sommige dingen subtiel of minder subtiel ontwijken.
Blijft, letterlijk dingen verzinnen en denken dat je met wat bij elkaar gegooglede termen je d'r wel doorheen kletst is een heel slecht idee. Even los van dat je het risico loopt dat iemand d'r keihard doorheen prikt en je direct in de ellende zit (want leg het maar eens uit als iemand zegt "volgens mij klopt je verhaal niet"), komt het later uit heb je alsnog een heel ander probleem.
Nu moet ik ook zeggen dat ik blij ben dat ik nooit bij @
unezra heb gesolliciteerd. Of nou ja, ik zou toch niet aangenomen worden. Want hij selecteert ook op andere dingen dan ik zou doen.
Ach.
Ik heb mijn eigen stijl gehanteerd en eigen selectiecriteria. Dat zal niet ieders ding zijn maar we hebben er tot nu toe wel 2 perfecte kandidaten aan over gehouden. De een heeft 4 jaar met veel plezier bij ons gewerkt, de ander (zijn vervanger) werkt er nu een maand of 7, 8 met veel plezier. De afgewezen kandidaten die ik na het gesprek heb gesproken hebben volgens mij best een positief gevoel aan het gesprek over gehouden.
Ik kan me voorstellen dat mijn woorden hier op het digitale Tweakers papier wat anders overkomen dan in het echt. Dat blijft lastig.
In de gesprekken heb ik in ieder geval altijd heel erg geprobeerd te letten op ethiek en eerlijkheid, maar ik heb ze ook met veel respect voor de kandidaten gevoerd. Mensen op hun gemak stellen, geen vervelende vragen stellen maar oprecht geïnteresseerd zijn. Ik heb eigenlijk domweg geprobeerd de selectie uit te voeren en gesprekken voeren zoals ik dat zelf aan de andere kant van de tafel graag had gezien. Een groot deel van mijn inspiratie komt daar vandaan, heel veel voorbeelden van hoe ik het niet fijn vond en een paar waar ik geïnspireerd door raakte. Dat alles bij elkaar, gecombineerd met de input van mijn manager, heeft de selectie en gesprekken opgeleverd die we hebben gevoerd. (
Overigens heb ik bij sollicitatie van huidige functie uit mijn hoofd een polo aangehad. Dus één stapje boven het t-shirt, maar niet veel. En als ik een vraag krijg of ik als ik op mijn tweede dag met een bus purschuim in de weer moet, wat ik dan doe, zou ik op zijn minst bijzonder geirriteerd over zijn, en nog erger als iemand dat daadwerkelijk op mijn tweede dag had geflikt. Dat is niet flexibel zijn als medewerker, maar misbruik van de positie van een nieuwe medewerker.
Tja. In dit geval moest het op last van de brandweer daadwerkelijk gebeuren. Het was er alleen nog niet van gekomen.
Uiteindelijk heb ik het zelf gedaan. (Later dan gepland en met andere PUR dan ik aanvankelijk van plan was. Er zit nu speciale brandwerende PUR in.)
Het had dus niets te maken met misbruik maken van een nieuwe medewerker, maar domweg met een werkelijke situatie die bij ons kon voorkomen en bij ons word er van je verwacht dat je inderdaad zo flexibel bent dat je daar "ja" op zegt.
Ik had ook kunnen vragen of diegene op maandagochtend even zijn boorhamer mee had willen nemen om een paar wallboards op te hangen of een paar accesspoints aan het plafond had willen hangen. (Wat ook de nodige troep oplevert. Van die systeemplaten los trekken en een gleuf uit snijden is wat stoffig zeg maar.)
Het is de mate van flexibiliteit en no-nonsense attitude (je nergens te goed voor voelen) die we verwachten van medewerkers. Dus hebben we daar in de sollicitatierondes specifiek op gelet. (En wat betreft die AP's, ik hoop donderdag of vrijdag weer op een trapje te staan om 8 van die dingen op te hangen. Vind het altijd wel fijn. Het is weer eens wat anders dan diep de systemen in.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.