g0tanks schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:28:
[...]
Bij al mijn sollictatiegesprekken binnen strategie consulting heb ik deze vraag gekregen. Nooit heb ik het als een shitvraag danwel onprettig ervaren. Het is toch niet gek om bij een kennismaking jezelf voor te stellen i.e. te vertellen over jezelf?
Voor mij was dat altijd een mooi moment om kort mijn passies te noemen, iets dat niet op mijn CV staat.
Even los van dat ik het een ontzettend uitgekauwde, totaal onorignele en fantasieloze vraag vind, vind ik het ook een vraag waar je niets mee kunt.
Ik wil best wat over mezelf vertellen, maar wil dan wel graag van de vraagsteller horen wáár ze wat over willen weten. Gaat het ze om mijn privé leven, hobbies, etc, of willen ze weten hoe ik de zachte kant van mijn vak bedrijf, hoe ik in een team opereer, etc.
Kortom, het is een absurd brede vraag die ze best specifieker kunnen stellen en juist door 'm zo breed en open te stellen, voor ongemakkelijke situaties kan zorgen.
Precies wat @
Sissors dus ook schrijft.
Sowieso vind ik dat ze wel eens wat meer originaliteit mogen tonen bij sollicitatievragen. Die 13 in een dozijn vragen zijn zo uitgekouwd...
Ik heb bij de rondes die ik zelf van de andere kant van de tafel heb gevoerd juist heel gerichte vragen gesteld. Praktijksituaties geschetst. Gevraagd naar hoe de sollicitant zich kon voorstellen dat onze opslag en backup er uit zou kunnen zien gegeven de grootte van het bedrijf. (Waarbij het me niet ging om dat diegene precies zou schetsen wat wij hadden, maar een realistisch scenario kon tekenen voor een situatie zoals die van ons en alle componenten zelfstandig kon benoemen.)
Ook heb ik bij een eerdere ronde een bus PUR schuim op tafel gezet met de vraag "wat zou je doen als ik je op de 2e dag zou vragen die bus PUR te pakken en de serverruimte af te kitten". 1 kandidaat gaf als antwoord "doe ik niet, ben ik niet voor aangenomen". Dat was einde gesprek. Die vraag klonk misschien heel bizar, maar daadwerkelijk is dat hetgeen al een tijdje gedaan moest worden om de ruimte brandveilig te maken volgens de brandweer.
Verder weet ik niet meer precies wat voor vragen ik heb gesteld maar ik heb altijd wel heel specifiek de sollicitant opgezocht. Praktijksituaties geschetst, gericht ingegaan op dingen die de sollicitant vertelde of in zijn/haar CV stonden, etc. Precies geprobeert niet die uitgekauwde saaie vragen te stellen waar ik zelf zo'n spuughekel aan heb, zonder dat ik ingewikkelde vragen stelde enkel om in gewikkelde vragen te stellen. Ofwel, gewoon heel nuchter, concrete maar orignele vragen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.