Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-08 21:22
Morgen sollicitatie m.b.t. een afstudeerstage bij een kantoor.

Mijn eerste planning was om eerst volledig in pak te gaan, maar na het zien van de foto's wou ik het eigenlijk veranderen naar alleen een overhemd, chino en wat normale schoenen. Zou dat voldoende zijn?

Door het slechte weer loop ik eigenlijk liever niet in pak, want dan wordt die vies. :D

[ Voor 11% gewijzigd door Jiang153 op 12-12-2017 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:33
Lastig inschatten, maar bij 'accountant' heb ik het beeld van mensen die in pak lopen (ik neem aan dat je niet solliciteert voor koffiejufrouw). De foto's die je ziet zijn van een feestje, dat is altijd vaak meer casual. Op een sollicitatie mag je wel 2 stappen netter gekleed zijn dan op een feestje. Een pak lijkt me dus de juiste keuze.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Sollicitatie bij accountancy is gewoon pak met das, of het moet een wat kleiner kantoor zijn waarvan je weet dat een das niet nodig is. Je kan je later altijd nog iets meer casual kleden, maar het motto is altijd beter overdressed dan underdressed.

Bron: zelf in de accountancy gewerkt.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Misschien inmiddels een beetje laat, maar je kan ook gewoon vragen wat er van je verwacht wordt. Ik ken het bedrijf niet maar ik ken wel bedrijven waar je juist minder net gekleed moet zijn dan op een feestje, als je het niet kan inschatten, gewoon vragen.

Anders bij twijfel, gewoon pak aan doen (zonder stropdas)

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 11-12-2017 18:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:05
Pak.

Chino met normale schoenen, doe eens normaal. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
Avalaxy schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:14:
Lastig inschatten, maar bij 'accountant' heb ik het beeld van mensen die in pak lopen (ik neem aan dat je niet solliciteert voor koffiejufrouw). De foto's die je ziet zijn van een feestje, dat is altijd vaak meer casual. Op een sollicitatie mag je wel 2 stappen netter gekleed zijn dan op een feestje. Een pak lijkt me dus de juiste keuze.
Via insider info (kende iemand die daar eerst ook stageliep) had ik wel vernomen dat er eigenlijk zelden iemand in pak liep.

Mijn keuze kwam mede ook door de videos:
https://www.facebook.com/MPRAccountants/videos/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Zonder twijfel in pak en eigenlijk ook met das. Het kan best zijn dat ze niet heel erg formeel zijn, maar tenzij ze principieel informeel zijn wordt formele kleding bij een sollicitatie echt wel verwacht. Ze moeten je gewoon daar zien zitten als een accountant.. en als jij daar in casual kleding zit en een andere sollicitant past bij gelijke geschiktheid beter in het standaardplaatje is de kans groot dat die ander gekozen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:44
Pak, das en goed gepoetste schoenen. Doe een ander paar schoenen aan als je naar het gesprek gaat, en trek zo dicht mogelijk bij die locatie je nette schoenen aan :) Dan heb je die alvast gered.

Voor je pak, kan je een goede overjas aantrekken? Bij mogelijke neerslag ook een paraplu meenemen, zo blijf je verzorgd ogen. Als het echt baggerweer is, doe desnoods ook een andere broek aan en kleed je ter plekke om. Even glimlachen bij de receptie en vragen of je langs het toilet kan. Zo kom je goed verzorgd aan!

In het OV trek ik zelf vaak ook eerst een dikke trui aan, die trek ik dan ter plekke uit. No sweat :) Succes met je sollicitatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Bij accountancy lijkt een pak me inderdaad wel passend. Je kan bij een eventueel 2de gesprek altijd nog iets anders aantrekken als je het gevoel hebt dat het wat informeler kan.

Verder: Maak jezelf niet al te druk over je kleding. Natuurlijk moet je er netjes en verzorg uitzien, maar het gaat uiteindelijk om de inhoud van het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
Trenchdog schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:42:
Pak, das en goed gepoetste schoenen. Doe een ander paar schoenen aan als je naar het gesprek gaat, en trek zo dicht mogelijk bij die locatie je nette schoenen aan :) Dan heb je die alvast gered.

Voor je pak, kan je een goede overjas aantrekken? Bij mogelijke neerslag ook een paraplu meenemen, zo blijf je verzorgd ogen. Als het echt baggerweer is, doe desnoods ook een andere broek aan en kleed je ter plekke om. Even glimlachen bij de receptie en vragen of je langs het toilet kan. Zo kom je goed verzorgd aan!

In het OV trek ik zelf vaak ook eerst een dikke trui aan, die trek ik dan ter plekke uit. No sweat :) Succes met je sollicitatie!
Dat met die trui dan gaat mn haar door de war. :+

Scheelt dat ik met de auto kan en recht voor de deur/achter het gebouw kan parkeren. Indien ik met pak ga dan laat ik de das achterwege.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Laatst online: 15:44
Studenten van tegenwoordig :X :+ Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pieter van Ras schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:49:
Bij accountancy lijkt een pak me inderdaad wel passend. Je kan bij een eventueel 2de gesprek altijd nog iets anders aantrekken als je het gevoel hebt dat het wat informeler kan.
Ik denk dat je wellicht niet door hebt dat TS 't over een stage heeft? En daar ben je denk ik niet de enige in.

Ik heb in de afgelopen 15 jaar maar 1x een sollicitant voor een stage in pak zien komen, en die hebben we niet aangenomen. En een stagiair die voor een 2e gesprek kwam was al helemaal geen ding.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 11-12-2017 18:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je wilt bij sollicitatie netjes verschijnen. Als je aangenomen bent kleed je je als de meeste collega's. Als je slim bent neem je nette schoenen mee en trek je die elders aan. In WC ruimte of elders. Je kunt de situatie zelf het best beoordelen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
Trenchdog schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:55:
Studenten van tegenwoordig :X :+ Succes!
Ik assimileer mij aan de bedrijfsomgeving. :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
Trenchdog schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:42:

Heb eigenlijk ook geen overjas/mantel maar wel een trenchcoat. Zou dat werken?

Anders gewoon bikkel voor de deur parkeren en met alleen pak naar binnen lopen en beetje praten met de receptie over het weer. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

beetje laat maar er zijn gratis pakken voor sollicitatie beschikbaar ff googlen ..

Maar gewoon overhemd + nette broek en stropdas .. de rest kan je inderdaad aan/uit trekken daar hebben ze altijd wel begrip voor ..

Je scoort veel punten door eerder aan te komen en je persoonlijke verzorging op orde te brengen.
een kladblok met pen en een 2x kopie van je cv (mocht de mensen tegen over je er geen hebben)

Wees gewoon voorbereid maar ook niet absuurd, beter je zelf blijven .. voorbereid zijn scoort punten maar als je irriteert aan de kleding of ongemakkelijk voelt en gaat zitten vreemd doen ben je die punten net zo hard kwijt .. val gewoon niet buiten de boot

als ik de facebook foto's zie zou ik zeggen gewoon donkere nette broek, overhemd, das en overhemd (das kan je altijd uitdoen als de gespreks partners het ook niet aanhebben, je kan dan gewoon vragen of ze bezwaar hebben als je hem af doet omdat je anders "overdressed" bent ..dit levert ook paar punten op.. )

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 11:06
Zelf heb ik gesolliciteerd bij een big 4 voor een meeloopstage.
Ik had natuurlijk mijn stropdas omgedaan. Mij werd direct verteld bij het sollicitatiegesprek dat niemand een stropdas draagt binnen het bedrijf, deze kon ik dus ook in vervolg thuis laten.

Verder hangt het natuurlijk erg af van het bedrijf. Zelf zou ik gewoon in pak gaan zonder stropdas.

[ Voor 5% gewijzigd door larsiey op 25-08-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pak en das. Beter overdressed dan underdressed. Accountacy dus das gewoon aan doen (in de ICT is een das een nono imho).

Dat je pak een beetje vies wordt is dan maar zo, ze zien iig dat je er je best voor doet. Goede jas er over en gaan. Je zult nog wel eens vaker in pak in de regen lopen als je daar aangenomen wordt en naar klanten gaat.

Eerste opmerking wordt iets in de trant van "ja, pestweer, maar dit vond ik belangrijker". Spreekt alleen maar voor je :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
The Eagle schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:10:
Pak en das. Beter overdressed dan underdressed. Accountacy dus das gewoon aan doen (in de ICT is een das een nono imho).

Dat je pak een beetje vies wordt is dan maar zo, ze zien iig dat je er je best voor doet. Goede jas er over en gaan. Je zult nog wel eens vaker in pak in de regen lopen als je daar aangenomen wordt en naar klanten gaat.

Eerste opmerking wordt iets in de trant van "ja, pestweer, maar dit vond ik belangrijker". Spreekt alleen maar voor je :)
Ik doe fiscaal.

Denk eigenlijk niet dat ik na dat gesprek in pak hoeft, maar dat zie ik wel mits ik er komt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Ik krijg het gevoel dat veel mensen hier het woord 'afstudeerstage' over het hoofd zien. Voor een afstudeerplek hoef je echt niet in pak te komen. gewoon beetje netjes aankleden, overhemd aan, fatsoenlijke broek (kan ook best een spijkerbroek zijn zolang hij maar een beetje netjes is), beetje neutrale/nette schoenen (dus niet je air max oid) en dan kom je al een heel eind. Betekent niet dat je niet in pak mag komen (gewoon doen als je dat graag wilt), maar het is echt niet dat je daarop een stageplek niet gaat krijgen of dat dat ook maar enigszins meetelt.

Kleine disclaimer, ik zit zelf in de (precisie)techniek dus heb geen ervaring met de accountancy wereld. Ze zullen hier wel iets losser zijn qua kleding, maar hier krijg je met n tshirt en korte broek ook gewoon je stageplek. Ik weet nog dat ik op een vorige stageplek een verhaal te horen kreeg over 'die kerel die in pak naar zn stagegesprek kwam'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mark-k schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:19:
Ik krijg het gevoel dat veel mensen hier het woord 'afstudeerstage' over het hoofd zien. Voor een afstudeerplek hoef je echt niet in pak te komen. gewoon beetje netjes aankleden, overhemd aan, fatsoenlijke broek (kan ook best een spijkerbroek zijn zolang hij maar een beetje netjes is), beetje neutrale/nette schoenen (dus niet je air max oid) en dan kom je al een heel eind. Betekent niet dat je niet in pak mag komen (gewoon doen als je dat graag wilt), maar het is echt niet dat je daarop een stageplek niet gaat krijgen of dat dat ook maar enigszins meetelt.

Kleine disclaimer, ik zit zelf in de (precisie)techniek dus heb geen ervaring met de accountancy wereld. Ze zullen hier wel iets losser zijn qua kleding, maar hier krijg je met n tshirt en korte broek ook gewoon je stageplek. Ik weet nog dat ik op een vorige stageplek een verhaal te horen kreeg over 'die kerel die in pak naar zn stagegesprek kwam'.
De accountancy-wereld is echt behoorlijk traditioneel wat dat betreft. Ook voor een afstudeerstage zou ik in eerste instantie een pak dragen. Een goede eerste indruk helpt altijd mee en in de accountancy-wereld doe je het nooit fout als je een pak draagt is mijn persoonlijke ervaring. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MacorgaZ schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:15:
Je kan je later altijd nog iets meer casual kleden, maar het motto is altijd beter overdressed dan underdressed.
Dat is een van de grootste misverstanden die je met regelmatig hoort als het op sollicitaties en kleding aankomt en een slecht advies. Het punt gaat om goed en passend gekleed te zijn voor de situatie en het bedrijf waar je solliciteert. Over dressed en under dressed zijn beide niet optimaal. Een tip die ik wel eens hoorde is gewoon vragen wat de dresscode is bij de receptie (indien die er is) of kijken wat de medewerkers dragen die er al werken.

Wanneer je overdressed bij de groenteboer komt (overstatement natuurlijk) zal je net zo goed niet in de bedrijfscultuur passen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacorgaZ
Hilarisch om dit te lezen zo vanuit mijn accountancy-achtergrond, ook de mensen die dus vanuit de IT/techniek zeggen dat een pak bij hun raar is dus dat het vast niet nodig is.
Daarnaast is een tweede gesprek voor een stage echt niks bijzonders hoor, eerst heb je algemeen kennismakingsgesprek met bijvoorbeeld een partner erbij, later een gesprek met een teamleider (controleleider, etc). Hierbij is bij beide gesprekken een pak gewoon normaal, zelfs bij de regionale kantoren.

Het is inderdaad een misverstand dat je beter overdressed kan zijn, maar het is ook een stukje logica. Als ze jou in pak met das verwachten en je komt in een overhemd en spijkerbroekje, wat kan je daar dan aan doen? Dan ben je juist in de accountancy de enige sollicitant die aankomt in z'n normale kleren, dat zijn juist de memorabele verhalen in plaats van iemand die te netjes is gekleed. Verwachten ze je in simpel overhemd en je komt in pak met das, dan doe je je das af en klaar. Dat is meer het punt. Het ligt aan de bedrijfscultuur, bij mijn oude kantoor dragen ze ook geen dassen meer, maar dat is toch nog best partnerafhankelijk. De ene wil zelfs dat je je das om hebt als je een vrijdag alleen op kantoor zit met collega's, want stel er komt een klant langs ;)

Accountancy is traditioneel, tijdens de gesprekken merk je wel in hoeverre dat kantoor de traditie bij jou verwacht.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Fiscalist hier. Geen pak/geen das = geen baan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bor

Bor

Geen pak/geen das = geen baan = erg kortzichtig.

Je laat hiermee zien dat het niet gaat om de kwaliteiten van iemand maar om de verpakking bij de eerste indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat het idioot is ben ik compleet met je eens, en ook dat ik nooit bij zo'n bedrijf zou willen werken. Echter als het de gehele branch is waar je nu in afgestudeerd ben waar ze zo kortzichtig zijn, dan heb je toch weinig keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Laatst online: 01-08 14:49
Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:31:
[...]

Je laat hiermee zien dat het niet gaat om de kwaliteiten van iemand maar om de verpakking bij de eerste indruk.
Helaas denken de meeste fiscalisten niet zo en kan je beter overdressed zijn dan niet.

Als men moet kiezen tussen een gelijkwaardige kandidaat in pak of in normale kleding dan gaat de voorkeur toch uit voor de kandidaat in pak. Het is toch wel een beejte etiquette.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bor schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:35:
[...]

Dat is een van de grootste misverstanden die je met regelmatig hoort als het op sollicitaties en kleding aankomt en een slecht advies. Het punt gaat om goed en passend gekleed te zijn voor de situatie en het bedrijf waar je solliciteert. Over dressed en under dressed zijn beide niet optimaal. Een tip die ik wel eens hoorde is gewoon vragen wat de dresscode is bij de receptie (indien die er is) of kijken wat de medewerkers dragen die er al werken.

Wanneer je overdressed bij de groenteboer komt (overstatement natuurlijk) zal je net zo goed niet in de bedrijfscultuur passen.
Natuurlijk kan je altijd het beste passend gekleed zijn, maar overdressed is vrijwel altijd beter dan underdressed. En dat is simpelweg zo omdat velen liever iemand zien die bij twijfel iets teveel moeite doet dan iemand die helemaal geen moeite doet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
[...]

Dat mag je vinden, maar dan wens ik je veel plezier met je uitkering.

Het is in deze business gebruikelijk om bij klanten en bij sollicitaties een das te dragen. Dat is nou eenmaal de status quo, en je moet je afvragen of je die wil veranderen als je net komt kijken. Verder: vind jij het wel OK als bij jou een sollicitant (voor een buitenfunctie) langskomt in een korte broek, crocs en een Cradle of Filth T-shirt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zijn nu eenmaal nog enkele beroepsgroepen, waarvan accountancy er een is, waarbij iedereen in pak loopt.
Zelfs voor een stage zou ik dan een pak aan doen.

Je wilt eigenlijk gewoon hetzelfde gekleed zijn als het management op een werkdag. iig niet ver daaronder.
Das kun je af doen mocht je toch wat overdressed blijken te zijn.

Eenmaal aangenomen kun je je verder aanpassen naar de rest, maar ik vermoed dat iedereen daar dagelijks in pak rond loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
defusion schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:53:
Er zijn nu eenmaal nog enkele beroepsgroepen, waarvan accountancy er een is, waarbij iedereen in pak loopt.
Zelfs voor een stage zou ik dan een pak aan doen.

Je wilt eigenlijk gewoon hetzelfde gekleed zijn als het management op een werkdag. iig niet ver daaronder.
Das kun je af doen mocht je toch wat overdressed blijken te zijn.

Eenmaal aangenomen kun je je verder aanpassen naar de rest, maar ik vermoed dat iedereen daar dagelijks in pak rond loopt.
Als je dus de filmpjes kijkt zie je dat iedereen er zeer casual bijloopt. Een pak zou redelijk overdressed zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28
MacorgaZ schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:57:
Hilarisch om dit te lezen zo vanuit mijn accountancy-achtergrond, ook de mensen die dus vanuit de IT/techniek zeggen dat een pak bij hun raar is dus dat het vast niet nodig is.
...
Verwachten ze je in simpel overhemd en je komt in pak met das, dan doe je je das af en klaar. Dat is meer het punt. Het ligt aan de bedrijfscultuur, bij mijn oude kantoor dragen ze ook geen dassen meer, maar dat is toch nog best partnerafhankelijk.

Accountancy is traditioneel, tijdens de gesprekken merk je wel in hoeverre dat kantoor de traditie bij jou verwacht.
Helemaal eens en zeker in deze branche. Kom liever overdressed, dus inclusief das. Stel dat in je gesprek niemand een das draagt, doe deze dan af als je het gesprek begint en benoem dat letterlijk dat je door hebt dat dit niet past in de bedrijfcultuur: "Ik zal deze maar snel afdoen..." Je hebt al snel een klik met je gesprekspartner als je laat zien dat je hier sensitief voor bent. Andersom zal niet makkelijk gaan als je geen das draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
Ernemmer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:05:
[...]

Als je dus de filmpjes kijkt zie je dat iedereen er zeer casual bijloopt. Een pak zou redelijk overdressed zijn hier.
Ik heb de video's niet bekeken maar zie op de foto's toch een aantal keer mensen in pak staan. En verder, we hebben het hier over een (stage, ok) sollicitatie. Daarin wil je ook laten zien dat je dit serieus neemt. En in deze bracnhe is dat vaak nog old fashioned inderdaad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Conono schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:48:
[...]

Wauw wat een enorm kortzichtige opmerking. Zoals eerder aangegeven, zoek gewoon uit hoe de huidige werknemers gekleed gaan en het "probleem" is in 1x opgelost.
Verder: vind jij het wel OK als bij jou een sollicitant (voor een buitenfunctie) langskomt in een korte broek, crocs en een Cradle of Filth T-shirt?
Totaal irrelevant. Je schiet enorm door in vergelijking. Er zit een behoorlijk verschil tussen een 3 delig kostuum, een pak zonder das, een pantalon met business overhemd, business casual en gewoon casual natuurlijk. Daarbij, het gaat hier om een stageplek.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 12-12-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:08:
[...]
Wauw wat een enorm kortzichtige opmerking. Zoals eerder aangegeven, zoek gewoon uit hoe de huidige werknemers gekleed gaan en het "probleem" is in 1x opgelost.
Waarom is dat kortzichtig? Probeer het eens uit te leggen, in plaats van gelijk in een stuip te schieten.
Totaal irrelevant. Je schiet enorm door in vergelijking. Er zit een behoorlijk verschil tussen een 3 delig kostuum, een pak zonder das, een pantalon met business overhemd, business casual en gewoon casual natuurlijk. Daarbij, het gaat hier om een stageplek.
En waarom is dat zo verschillend? Het ging bij jou toch niet om de eerste indruk, maar om iemands kwaliteiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Conono schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:16:
[...]

Waarom is dat kortzichtig? Probeer het eens uit te leggen, in plaats van gelijk in een stuip te schieten.
Draai het eens om zou ik zeggen en kom zelf eens met objectieve onderbouwing voor je dit soort sterke uitspraken doet.
En waarom is dat zo verschillend? Het ging bij jou toch niet om de eerste indruk, maar om iemands kwaliteiten?
Het is verschillend omdat jouw voorbeeld vrij zwart-wit is terwijl de praktijk vele grijstinten daartussen kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:20
Ga gewoon in de kleren welke je dagelijks draagt, en waar men jou op straat ook in tegen zou kunnen komen.
Dan vraag je tijdens het gesprek wat er verwacht wordt dat er gedragen wordt in jouw functie.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:05:
[...]

Heb inderdaad nu wat filmpjes gekeken, waarvan een gewoon onder werktijd (vermoed ik). Daarin zie je inderdaad de werknemers gewoon netjes maar niet in pak, althans zonder stropdas rondlopen.

Waarschijnlijk maakt het bij dit specifieke bedrijf dan ook weinig uit of je chino+overhemd doet of in pak.
Het lijkt ook een relatief jong bedrijf, althans wat de reguliere werknemers betreft. Dit helpt waarschijnlijk mee.
Persoonlijk zou ik alsnog in pak gaan, en evt. de stropdas af doen als blijkt dat je je dan beter kleedt dan het management.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:27:
Draai het eens om zou ik zeggen en kom zelf eens met objectieve onderbouwing voor je dit soort sterke uitspraken doet.
Het is niet kortzichtig, omdat iemands presentatie iets zegt over hoe hij als persoon is. Een werknemer is meer dan alleen zijn intrinsieke kwaliteiten, hij moet ook in een team passen. Iemand die zich per se niet wil conformeren aan de status quo, is doorgaans niet iemand die goed te sturen is.
Het is verschillend omdat jouw voorbeeld vrij zwart-wit is terwijl de praktijk vele grijstinten daartussen kent.
Dat is toch gek. Jij schrijft:
...Je laat hiermee zien dat het niet gaat om de kwaliteiten van iemand maar om de verpakking bij de eerste indruk.
...
Wijs mij even de grijstinten aan in jouw stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
MaD_co schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:30:
Ga gewoon in de kleren welke je dagelijks draagt, en waar men jou op straat ook in tegen zou kunnen komen.
Dan vraag je tijdens het gesprek wat er verwacht wordt dat er gedragen wordt in jouw functie.
Dat is te laat. Het is wel een goeie tip om het te vragen als je twijfelt, maar dan zou ik een dag eerder even bellen met het algemene nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Als het gaat om een stage, zorg gewoon voor nette kledij.
Ik zou een nette broek, hemd, vest zonder das dragen.

Veel belangrijker is je voorbereiding.
Zorg dat je altijd je CV en de jobomschrijving mee hebt, en zorg voor een 3-tal voorbereide vragen die vooral over de jobinhoud/stage gaan.
Neem een notaboek mee, en neem ook af en toe een nota, vooral als je uitleg krijgt over het bedrijf en wat er van jou verwacht wordt.

Begin niet te vragen naar vakantieregelingen en of je op vrijdag om 15h30 naar huis kan omdat je bij mama patatjes moet gaan eten en die woont in Eindhoven.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 12-12-2017 09:40 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35
Zeer simpel in deze sector, hoewel het formele er in de accountancy steeds iets meer af gaat is een pak bij een sollicitatie echt een MUST!

Anders sta je gegarandeerd met 1-0 achter en het zou mij verbazen als je er geen opmerking over krijgt. Uiteindelijk gaat het om je kwaliteiten en kun je ook met een spijkerbroek en sneakers nog aangenomen worden, maar met een pak aan heb je net dat ene streepje voor.

Stropdas kun je wellicht nog overwegen om niet om te doen, die zie ik in de accountancy nog zeer zelden maar voor een sollicitatie gesprek zou ik ook die gewoon om doen.

Oh en v.w.b. het smerig worden van je pak door het weer. Je zegt dat je vrijwel voor de deur kunt parkeren, dan zal het met die viezigheid wel meevallen lijkt me. Daarnaast, als je aangenomen wordt is je pak uiteindelijk ook maar werkkleding en kan dat vies worden. Niets wat de stomerij niet op kan lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
Ja weetje ik ga maar gewoon in pak (wel zonder stropdas).

Kwa voorbereiding doe ik gewoon improv zoals een echte student het betaamt. Kan ik meteen mezelf eloquenter maken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Conono schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:48:
[...]

Je krijgt geen uitkering als je geen stageplek kon vinden.
UniCache2 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:06:
[...]

Helemaal eens en zeker in deze branche. Kom liever overdressed, dus inclusief das. Stel dat in je gesprek niemand een das draagt, doe deze dan af als je het gesprek begint en benoem dat letterlijk dat je door hebt dat dit niet past in de bedrijfcultuur: "Ik zal deze maar snel afdoen..." Je hebt al snel een klik met je gesprekspartner als je laat zien dat je hier sensitief voor bent. Andersom zal niet makkelijk gaan als je geen das draagt.
Ja, je half uitkleden en laten zien dat je je niet op je gemak voelt als je je niet conformeert aan wie er tegenover je zit is idd het beste idee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik werk zelf als controller, dus vaak contact met accountants. Ik heb in de laatste jaren nauwelijks een accountant met das gezien (ja ook bij de grote kantoren).

Maar wat hier al vaker gezegd is beter overdressed dan underdressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-09 12:47
Ik zou voor pak met das en nette schoenen gaan.
Zelf werkzaam in accountancy (big 4) en op kantoor draagt menigeen normale kleding (nette trui met chino of spijkerbroek). Echter werd tijdens de sollicatie echt 'verwacht' dat je je netjes kleedt.
Beter overdressed dan underdressed is inderdaad het motto bij solliciteren. Je kunt niet overdressed zijn.
Daarbij komt in pak (imo) veel volwassener over dan in niet-pak, iets wat alleen maar in je voordeel kan werken tijdens solliciteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40
B-Real schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:37:
Zeer simpel in deze sector, hoewel het formele er in de accountancy steeds iets meer af gaat is een pak bij een sollicitatie echt een MUST!

Anders sta je gegarandeerd met 1-0 achter en het zou mij verbazen als je er geen opmerking over krijgt. Uiteindelijk gaat het om je kwaliteiten en kun je ook met een spijkerbroek en sneakers nog aangenomen worden, maar met een pak aan heb je net dat ene streepje voor.

Stropdas kun je wellicht nog overwegen om niet om te doen, die zie ik in de accountancy nog zeer zelden maar voor een sollicitatie gesprek zou ik ook die gewoon om doen.

Oh en v.w.b. het smerig worden van je pak door het weer. Je zegt dat je vrijwel voor de deur kunt parkeren, dan zal het met die viezigheid wel meevallen lijkt me. Daarnaast, als je aangenomen wordt is je pak uiteindelijk ook maar werkkleding en kan dat vies worden. Niets wat de stomerij niet op kan lossen :)
Helemaal mee eens. Ik krijg het idee dat sommigen hier advies geven zonder deze branche te kennen, en er vervolgens vanuit hun eigen optiek iets van vinden.

Wat betreft de discussie over: gaat om uiterlijk of inhoud; het een sluit het ander natuurlijk niet uit, dit is een verzonnen spanningsveld. Je mag van een kandidaat beide verwachten, en indien er met andere kandidaten geconcureerd wordt, wint doorgaans diegene die het beste aan het totaalplaatje voldoet.

Wb wel of geen stropdas, ik merk in mijn dealings met accountants dat er zelfs bij klantbezoek geen stropdas meer gedragen wordt, maar ik werk wel bij een infortmeel bedrijf. Bij wat meer formele bijeenkomsten zie je de dassen wel weer.

[ Voor 0% gewijzigd door smurfinmark op 12-12-2017 10:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
Jiang153 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:46:
Ja weetje ik ga maar gewoon in pak (wel zonder stropdas).

Kwa voorbereiding doe ik gewoon improv zoals een echte student het betaamt. Kan ik meteen mezelf eloquenter maken. :+
Lijkt mij een goed plan. Het dragen van een kostuum geeft ook aan dat je de gesprekspartner serieus neemt. Bij een sollicitatie kleed je je dan meestal ook minimaal een stap netter dan dat de norm is op de werkvloer. Echter moet het verschil ook weer niet te groot zijn. voor "overal functies" zou ik niet in pak gaan.
Aan de andere kant is het ook belangrijk dat je je comfortabel voelt in wat je aan hebt. Dus als je je niet comfortabel voelt bij een das, doe hem dan ook niet om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destiny
  • Laatst online: 15:40
Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:27:
[...]

Objectief bestaat niet. Het is subjectief, maar als sollicitant ben je een product waar het bedrijf voor gaat betalen en daar mogen ze eisen aan stellen. Je kunt het kortzichtig vinden, maar bij sollicitaties is een eerste indruk erg belangrijk (er zijn zelfs onderzoeken die aangeven dat het bepalend is). Bedrijven zoeken mensen die in een organisatie passen. Loopt iedereen in een pak, dan zitten ze niet te wachten op iemand in een t-shirt. Loopt iedereen in een t-shirt dan willen ze vaak geen "stropdas".

Als je bij een accountancybedrijf gaat solliciteren in korte broek en op slippers (niet aan te raden met dit weer :+ ) dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk ook al ben je de beste accountant. Bij een dergelijk bedrijf krijg je ook vaak te maken met klanten (op directieniveau) en die hebben een bepaald beeld van een accountant. Je verwacht geen bouwvakker in een driedelig pak en je verwacht ook geen accountant op sandalen met een slobbertrui (ook al zijn ze nog zo goed).

Kortzichtig? Misschien maar zo zit de wereld in elkaar. Je nieuwe iPhone zit ook in een fraai doosje en niet in een boterhammenzakje. Hoe je je kleedt als sollicitant is persoonlijke marketing. Als je daar niet aan mee wil doen is dat je eigen keuze, maar als je denkt dat alleen de inhoud telt: bij de meeste organisaties is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Destiny schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:05:
[...]

Objectief bestaat niet. Het is subjectief, maar als sollicitant ben je een product waar het bedrijf voor gaat betalen en daar mogen ze eisen aan stellen. Je kunt het kortzichtig vinden, maar bij sollicitaties is een eerste indruk erg belangrijk (er zijn zelfs onderzoeken die aangeven dat het bepalend is). Bedrijven zoeken mensen die in een organisatie passen. Loopt iedereen in een pak, dan zitten ze niet te wachten op iemand in een t-shirt. Loopt iedereen in een t-shirt dan willen ze vaak geen "stropdas".

Als je bij een accountancybedrijf gaat solliciteren in korte broek en op slippers (niet aan te raden met dit weer :+ ) dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk ook al ben je de beste accountant. Bij een dergelijk bedrijf krijg je ook vaak te maken met klanten (op directieniveau) en die hebben een bepaald beeld van een accountant. Je verwacht geen bouwvakker in een driedelig pak en je verwacht ook geen accountant op sandalen met een slobbertrui (ook al zijn ze nog zo goed).

Kortzichtig? Misschien maar zo zit de wereld in elkaar. Je nieuwe iPhone zit ook in een fraai doosje en niet in een boterhammenzakje. Hoe je je kleedt als sollicitant is persoonlijke marketing. Als je daar niet aan mee wil doen is dat je eigen keuze, maar als je denkt dat alleen de inhoud telt: bij de meeste organisaties is dat niet zo.
Wat vaak ook vergeten wordt is dat de solicitant welliswaar nog niet bij de eindklant zit, maar zich wel presenteert zoals hij/zij later bij klanten zal komen.

Je ziet af en toe mensen in pakken waarbij je oprecht het idee hebt dat het 30 jaar oude trouwpak opgegraven is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:13
[...]

Onzin, het gaat om beiden. Als je al nieteens netjes komt bij een sollicitatie in de financiele sector, dan kan dat wel wat zeggen over hoe serieus iemand de etiquette neemt.

Dat daarop gelet wordt, sluit toch niet uit dat er ook op kwaliteit geoordeeld wordt? Die aanname van je, dié is kortzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het beste is jezelf te kleden zoals zij zich daar ook kleden, dat is per bedrijf anders (ongeacht branche). De truc is er voor je sollicitatie achter te komen. Eventueel kan je net iets netter gaan, als zij zich voor de sollicitatie netter kleden dan gebruikelijk zit je safe, zo niet dan kan je altijd een kleding stuk uit doen, bijvoorbeeld je stropdas of jasje, zodat je weer matched.

Kom op tijd, dan kan je nog last minute wijzigingen uitvoeren in het toilet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Vesper64 op 12-12-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
CyBeR schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:51:

[...]

Ja, je half uitkleden en laten zien dat je je niet op je gemak voelt als je je niet conformeert aan wie er tegenover je zit is idd het beste idee.
Haha dus je stropdas afdoen is hetzelfde als je half uitkleden 8)7 En verder: Uit eigen ervaring weet ik dat als je dit op een luchtige en grappige manier doet het je in dit soort situaties juist kan helpen in snel een klik te krijgen met je gesprekspartners. Ook bij klantgesprekken waarbij je de dresscode niet zeker weet regelmatig toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Conono schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:35:
Iemand die zich per se niet wil conformeren aan de status quo, is doorgaans niet iemand die goed te sturen is.
Iemand die zelfverzekerd is, die weet wat hem goed zit en - neem ik aan - goed zijn voorkeur kan uitdragen is IMHO een waardevol iemand in een team, meer dan iemand die dingen doet omdat het zo hoort.

Het is maar net wat voor iemand je zoekt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:30
smurfinmark schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:11:
[...]

Je ziet af en toe mensen in pakken waarbij je oprecht het idee hebt dat het 30 jaar oude trouwpak opgegraven is :)
Precies. Zorg wel voor een beetje vlot pak op maat zodat je er comfortabel in bent. Is ook beter voor het zelfvertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Napo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:24:
[...]

Iemand die zelfverzekerd is, die weet wat hem goed zit en - neem ik aan - goed zijn voorkeur kan uitdragen is IMHO een waardevol iemand in een team, meer dan iemand die dingen doet omdat het zo hoort.

Het is maar net wat voor iemand je zoekt :)
Het hangt natuurlijk van het totaalplaatje "presentatie" af. Ik bedoel overigens absoluut niet te zeggen dat iemand niet in een team past als het geen één-op-één kopie is van de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Lijkt me geen goed idee. :)
Wie weet dat TS overdag wel in versleten metalshirts met bijpassende jeans en schoenen rond loopt.

Doe je dat aan tijdens je sollicitatie, moet je net dat éne bedrijf hebben waar het gewaardeerd (of zelfs noodzakelijk is) om niet na 5 minuten (of 20 omdat ze beleefd zijn) weer buiten te staan.

Ik begrijp dat het hier om een financiële instelling gaat. Daar lijkent de pak-norm wat zwaarder te wegen. (En in Nederland zijn we dan al vrij casual.)

Daar op voortbordurend: Wat voor oorsprong heeft het bedrijf? Ik heb begrepen dat Britse bedrijven bijvoorbeeld nogal flink meer waarde hechten aan pakken en die invloed ook in een Nederlandse tak merkbaar kan zijn. Wat ik begreep is dat bij een Brits bedrijf een Ted Baker pak al snel als "te casual" word gezien terwijl het toch echt heel nette pakken zijn. (Met een quirky twitst, dat wel. Daarom vind ik ze zo leuk.)

In andere sectoren is het niet anders. Wij zijn een MKB en ik als ICTer loop daar gewoon rond in mijn jeans en random t-shirt. Een enkele keer trek ik spontaan iets netters aan, gewoon omdat ik daar zin in heb of omdat ik een bespreking heb met een potentiële leverancier. (Soms trek ik dan ook heel bewust mijn sysadmin-outfit aan, dus t-shirt met tekst en jeans, soms wil ik juist wat meer zakelijkheid uitstralen en trek ik wat netters aan.) Sollicitanten kwamen bij ons ook gewoon in vrij nette kleding (tenminste overhemd, sommigen in pak) en we hadden eigenlijk niet minder verwacht. Het is een sollicitatiegesprek. Dan kun je 100x beter overdressed zijn dan underdressed.

"Gewoon aantrekken wat je dagelijks draagt" is zo'n beetje het slechtste advies dat je kunt geven.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:45
Ik vind een pak nooit teveel voor een sollicitatie. Stropdas kun je vaak achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als hier een sollicitant in een pak komt, en al helemaal voor een stage, kijk ik toch wel heel vreemd op. Uiteraard nog steeds diegene beoordelen op zijn kwaliteiten en niet zijn kleding, maar je krijgt er echt geen bonuspunten door. Nu is dat geen accountancy, maar wel gericht op bovenstaande posts.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 12-12-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Conono schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:35:
[...]

Iemand die zich per se niet wil conformeren aan de status quo, is doorgaans niet iemand die goed te sturen is.
In het geval van de TS gaat het toch helemaal niet om zich per se niet willen conformeren aan de status quo?
Wijs mij even de grijstinten aan in jouw stelling.
Je leest en quote verkeerd.
Er zit een behoorlijk verschil tussen een 3 delig kostuum, een pak zonder das, een pantalon met business overhemd, business casual en gewoon casual natuurlijk.
Genoeg grijstinten lijkt mij. Laten we het hier maar bij laten. Ik adviseer topicstarter gewoon contact op te nemen om zijn ideale outfit te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:04:
[...]
Genoeg grijstinten lijkt mij. Laten we het hier maar bij laten. Ik adviseer topicstarter gewoon contact op te nemen om zijn ideale outfit te bepalen.
Misschien dat dat in sommige sectoren gebruikelijk is maar mij lijkt dat persoonlijk wat gek. Ik zou het zelf in ieder geval niet snel doen. Hooguit zou ik kijken wat voor cultuur er in het bedrijf heerst en wat gebruikelijk is in de branche. Misschien kijken naar de achtergrond en de mensen met wie ik een gesprek heb eens even door Google heen trekken.

Maar verder zou ik vooral mijn eigen keuze maken. (En heel grote kans dat ik daarvoor gewoon mijn pak inclusief stropdas uit de kast trek. Dat heb ik letterlijk altijd gedaan. Ook bij bedrijven waar dat alles behalve gebruikelijk was zoals een Unix detacheerder. Hooguit bij mijn huidige werkgever niet omdat dat meer een soort omgekeerde sollicitatie onder bijzondere omstandigheden was met precies 1 kanditaat: Ik. Dus volgens mij ben ik daar gewoon in een nette blouse en jeans heen gegaan.)

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 12-12-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32
Vragen naar de kledingvoorschriften bij het bedrijf zelf toont wel dat je het serieus neemt en het durft te vragen. Hoeft dus niet, maar is zeker geen slechte move.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 12:56
TS: Succes vandaag met je gesprek. Persoonlijk zou ik bij een accountantskantoor in pak gaan (zonder das). Mijn persoonlijke ervaring bij de Big4 is dat een pak toch wel gewenst is, en eigenlijk überhaupt accountancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Giant87 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:11:
Vragen naar de kledingvoorschriften bij het bedrijf zelf toont wel dat je het serieus neemt en het durft te vragen. Hoeft dus niet, maar is zeker geen slechte move.
Niet perse, het gaat hier om accountancy, en daar is een pak de norm.

Bellen laat zien dat je dit niet weet, of het toont onzekerheid aan. Of dat je aangerekend wordt is een 2e, zeker bij een stage-plek.

Ik denk dat als we het sec hebben over advies in deze situatie, en niet soliciteren in het algemeen, is dat de topicstarter een pak aan moet trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

"Kleren maken de man" en "dress to impress" zeggen ze wel eens, handel hier naar is mijn advies. Das is tegenwoordig (vooral bij jongeren) niet meer aan de orde, een pak daarentegen lijkt me alles behalve overdressed voor de finance branche. Succes !

[ Voor 5% gewijzigd door Voodoo op 12-12-2017 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Voor Finance en Consultancy gewoon netjes in pak komen. Zorg wel even dat je pak goed past.

Of dit nou voor een baan of stage is, lijkt mij niet relevant.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:04:
...
Je leest en quote verkeerd.
Ik lees enkel wat er staat. Als jij iets anders bedoelt dan dat je opschrijft, stel ik voor dat je in het vervolg opschrijft wat je bedoelt. OK?
Genoeg grijstinten lijkt mij.
Maar dat is niet jouw stelling die ik quotte, wel?
Laten we het hier maar bij laten.
Wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
CtrAltDelicious schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:15:
"Kleren maken de man" en "dress to impress" zeggen ze wel eens, handel hier naar is mijn advies. Das is tegenwoordig (vooral bij jongeren) niet meer aan de orde
Omdat we hopelijk steeds minder naar de verpakking kijken en meer naar de inhoud.
De hedendaagse populatie wil liever een sneeuwvlokje zijn dan een eenheidsworst en daar hoort dus ook kledingkeuze bij.

Niet zeggende dat een pak een goede of foute keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
Zo mooi om te zien dat iedereen het beter weet en dat we naar de inhoud van de persoon moeten kijken,
maar luister gewoon naar @Conono gezien die in deze sector werkt!

Het is nou eenmaal zo dat in de huidige financiele cultuur het normaal is om een pak te dragen.
Als stagair zou je eventueel de stropdas achterwege kunnen laten, maar zou dat zeker niet laten voor een functie in deze sector.

Pas je gewoon aan de huidige cultuur en wanneer deze veranderd dan ga je mee,

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Napo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:37:
[...]

Omdat we hopelijk steeds minder naar de verpakking kijken en meer naar de inhoud.
De hedendaagse populatie wil liever een sneeuwvlokje zijn dan een eenheidsworst en daar hoort dus ook kledingkeuze bij.

Niet zeggende dat een pak een goede of foute keuze is.
Waarom nou weer dat geneuzel over " sneeuwvlokjes" vs " eenheidsworsten"?

Hierdoor ontspoort de discussie alleen maar, tenzij je hier op uit bent, dan: chapeau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Conono schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:28:
[...]

Ik lees enkel wat er staat. Als jij iets anders bedoelt dan dat je opschrijft, stel ik voor dat je in het vervolg
opschrijft wat je bedoelt. OK?
Wat wil je hier nu mee beginnen? Lezen is blijkbaar lastig. Dit soort reacties mag je in het vervolg achterwege laten. Hier schiet de topicstarter toch niets mee op?
Maar dat is niet jouw stelling die ik quotte, wel?
Nee, je quote verkeerd zoals ik al aangaf en trekt daarmee zaken uit verband.

Het lijkt er op dat topicstarter zijn keuze al heeft gemaakt. Veel succes op het gesprek en zet hem op d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Financiële sector is nou eenmaal bovengemiddeld vaak jasje/dasje, dus in geval van twijfel is het gewoon verstandig om pak+stropdas doen. Heeft wellicht niks met kwaliteiten te maken maar het hoort er gewoon bij. Beschouw het als "u" zeggen tegen een ouder iemand: misschien niet meer helemaal van deze tijd, maar je doet het uit respect.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:24:

Wat wil je hier nu mee beginnen? Lezen is blijkbaar lastig. Dit soort reacties mag je in het vervolg achterwege laten. Hier schiet de topicstarter toch niets mee op?
Ik ga in op iets wat jij EXACT opschrijft, en daarna kom jij alleen met "je leest niet goed". Wat wil je nou?
Ik quote verkeerd? Hoe dan? Ik quote immers alleen wat jij opschrijft. Het zou je sieren om minder gebruik te maken van ad hominems (trap ik toch niet in) en wat meer je standpunten te onderbouwen. Als je daar geen zin in hebt kan je je meningen beter voor je houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eigenlijk is het nog veel simpeler: dont dress for the you you have, dress for the job you want. Wil jij accountant worden, trek je een pak aan.
Dat gaat op de werkvloer alleen mis als je een collega hebt die graag Batman wil zijn :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiang153
Gesprek klaar. Ging mwah maar gooide als student gewoon loze termen haha. Was eigenlijk al nat gegaan bij de vraag vertel eens wat over jezelf, maar voor de rest ging het wel oké denk ik. Zie het allemaal wel.

Ik ging gewoon in pak zonder stropdas en had gesprek met de supervisor die in overhemd + trui was en de office manager/secretaresse. Eventueel krijg ik hierna nog een vervolggesprek met de partner oid. Hoe moet ik dan gaan? Het is letterlijk zo business casual als wat ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Gewoon hetzelfde als vandaag. Succes!

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35
Jiang153 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:45:
Gesprek klaar. Ging mwah maar gooide als student gewoon loze termen haha. Was eigenlijk al nat gegaan bij de vraag vertel eens wat over jezelf, maar voor de rest ging het wel oké denk ik. Zie het allemaal wel.

Ik ging gewoon in pak zonder stropdas en had gesprek met de supervisor die in overhemd + trui was en de office manager/secretaresse. Eventueel krijg ik hierna nog een vervolggesprek met de partner oid. Hoe moet ik dan gaan? Het is letterlijk zo business casual als wat ik had verwacht.
Hoe moet ik dan gaan? Nog steeds in pak!

Maak je niet druk om je kleding, maar meer druk om je gespreksvoorbereiding. Uit je eerste alinea blijkt al dat je niets hebt voorbereid want deze vraag krijg je bij elk sollicitatie gesprek!

Dus verzin een passend en vooral pakkend antwoord op de vragen:
- Vertel eens wat over jezelf
- Waarom bedrijf ....
- Waarom deze sector
- Wat verwacht je van het werk/wat denk je dat het inhoud
- Waar zie je jezelf over x jaar
- etc etc

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar denk in elk geval na over dit soort vragen als je (vlot) ergens aangenomen wilt worden

Maargoed, dit is wellicht weer wat off-topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Relax. Trek gewoon een net shirt aan met een colbert of een pak en zorg vooral voor een kloppend verhaal en wees overtuigend.

Een zak aardappelen in een pak tegenover je is heel wat erger dan een enthousiaste iemand met een goed verhaal in "maar een colbert".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
B-Real schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:51:
[...]

Maak je niet druk om je kleding, maar meer druk om je gespreksvoorbereiding. Uit je eerste alinea blijkt al dat je niets hebt voorbereid want deze vraag krijg je bij elk sollicitatie gesprek!

- Waarom bedrijf ....
- Waarom deze sector
- etc etc

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar denk in elk geval na over dit soort vragen als je (vlot) ergens aangenomen wilt worden

Die heb ik zojuist al beantwoord?

Ze zeiden ook dat het niet echt een gesprek met de partner wordt maar meer gewoon beetje kennismaken/even zien, dus verwacht eigenlijk niks langer dan 15 min.

Maarja ca. weekie wachten dus. Merk ook dat ik op de een of andere manier soms zenuwtrekjes krijgt bij mn nek, terwijl het gewoon aardige mensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvusGS
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 22:28
Als ik zelf interviews afneem (meestal voor een functie als software developer) dan kan een onverzorgd voorkomen mij wel storen. Meestal zijn die interviews ook vlak na de kantoor uren dus als een kandidaat dan nog zijn kleren aan heeft van die dag op zijn werk vind ik geen probleem, maar het mag niet slordig of vuil zijn.

En af en toe komt er iemand in een pak langs, dit vind ik niet nodig maar dit is ook geen probleem. Het is leuk dat ze de moeite doen maar voor mij krijgen ze geen streepje voor op de goed geklede kandidaat zonder pak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:24:
[...]

[...]

Het lijkt er op dat topicstarter zijn keuze al heeft gemaakt. Veel succes op het gesprek en zet hem op d:)b
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar jij begint zelf dat hij kort door de bocht is terwijl @Conono alleen maar aangeeft wat de huidige cultuur is in de financiele sector.

Vervolgens gaat het heen en weer en probeer jij het laatste woord/gelijk te krijgen.
Hierdoor wordt er alleen maar olie op het vuur gegooid.

Je had beter kunnen vragen om het te onderbouwen ipv hem ongelijk te geven.
Het zou je sieren om hem te bedanken dat hij zijn ervaring deelt ook al is de opmerking kort door bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
smurfinmark schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:02:
[...]

Waarom nou weer dat geneuzel over " sneeuwvlokjes" vs " eenheidsworsten"?

Hierdoor ontspoort de discussie alleen maar, tenzij je hier op uit bent, dan: chapeau.
Omdat de mentaliteit/insteek van de huidige generatie klaarblijkelijk wat anders is dan enkele jaren geleden. Het niet conformeren aan huidige culturen is daar onderdeel van en dat resulteert impliciet aan wat aanpassingen aan kledingsstijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Quadradial schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:04:
[...]

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar jij begint zelf dat hij kort door de bocht is terwijl hij alleen maar aangeeft wat de huidige cultuur is in de financiele sector.
Ik heb gereageerd op een totaal niet onderbouwde en kortzichtige stelling welke is gebracht als feit. Daar werd nog eens een "Dat mag je vinden, maar dan wens ik je veel plezier met je uitkering." troll achter aan gegooid. Bij beide zat geen enkele vorm van onderbouwing. Het zijn stellingen waar de topicstarter niet veel aan heeft. Daarbij is ook de cultuur in de financiele sector aan het veranderen. 3 delig kostuum is absoluut niet meer de regel bij veel bedrijven in de sector.
Het zou je sieren om hem te bedanken dat hij zijn ervaring deelt ook al is de opmerking kort door bocht.
Wat is de reden waarom ik een dankwoord zou moeten richten? Zoals ik al zei: we sluiten de discussie hier gezien deze de sfeer niet ten goede komt en de topicstarter niet verder helpt naar een goede beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
Hahahahaha, na mijn serieuze reacties hier gerelateerd aan mijn werk in de accountancy moet ik hier toch even ongegeneerd hard om lachen. Thanks! _/-\o_

Edit: Daarnaast zie ik meerdere keren "Het is maar een stage" of "Het is máár een afstudeerstage" staan... Dat doet er hier echt totaal niet toe. Echt niet. Je solliciteert bij een accountantskantoor voor een hoogwaardige functie met dito imago, of dat nou afstudeerder, stagiair of controleleider is.

[ Voor 24% gewijzigd door MacorgaZ op 12-12-2017 13:26 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:16
1ste gesprek. Altijd overdressed. Pak met das. Laat zien dat je in staat bent je te presenteren op het hoogst of meest formeel nivo... jouw nieuwe baas heeft wellicht klanten en leveranciers met andere kledingverwachtingen... je zal eens naar de koning moeten of zo.
2e gesprek. Zelfde kleding, dasje af, bovenste knoop los.

Vervolg... casual met jasje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Napo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:14:
[...]

Omdat de mentaliteit/insteek van de huidige generatie klaarblijkelijk wat anders is dan enkele jaren geleden. Het niet conformeren aan huidige culturen is daar onderdeel van en dat resulteert impliciet aan wat aanpassingen aan kledingsstijl.
Daar ga je weer met het uitlokken van een discussie, dit is off-topic en ik ga niet happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
smurfinmark schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:29:
[...]

Daar ga je weer met het uitlokken van een discussie, dit is off-topic en ik ga niet happen.
En dat is prima, het punt is niet het aanzwengelen van de discussie maar deelt wel mee in de keuze van welke kleding op welk moment dragen. Het simpelweg stellen dat de huidige cultuur X is en dat die zo moet blijven is te gemakkelijk.

Mijn voorkeur is dat iemand zich kleed naar de manier hij/zij nodig acht. Dat kan overdressed zijn en dat kan underdressed zijn. Of die keuze bij het bedrijf past is een tweede maar de persoon in kwestie past derhalve wellicht niet bij het bedrijf. Juist beter om daar in een sollicitatie achter te komen dan dat je er dadelijk werkt.

Het vragen naar waarom ik bepaalde bewoording gebruik resulteert in een antwoord, als het antwoord niet in jou straat past is dat prima dan had je wellicht de vraag niet moeten stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Bor schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:20:
[...]

Ik heb gereageerd op een totaal niet onderbouwde en kortzichtige stelling welke is gebracht als feit. Daar werd nog eens een "Dat mag je vinden, maar dan wens ik je veel plezier met je uitkering." troll achter aan gegooid. Bij beide zat geen enkele vorm van onderbouwing. Het zijn stellingen waar de topicstarter niet veel aan heeft. Daarbij is ook de cultuur in de financiele sector aan het veranderen. 3 delig kostuum is absoluut niet meer de regel bij veel bedrijven in de sector.

[...]

Wat is de reden waarom ik een dankwoord zou moeten richten? Zoals ik al zei: we sluiten de discussie hier gezien deze de sfeer niet ten goede komt en de topicstarter niet verder helpt naar een goede beslissing.
Nu ben jij de persoon die het uit zijn verband trekt.
Hij heeft het over een pak met das. Geen 3 delig kostuum. Het immers geen trouwerij ;)

Dat hij het niet onderbouwd betekend niet dat het fout is. Zoals ik al aangaf had je ook om een onderbouwing kunnen vragen en het dankwoord is omdat hij zijn ervaring deelt.

Doordat je selectief quote/leest en de discussie sluit heb ik het gevoel dat je weer je gelijk probeert te halen.
Dat doet je goede naam geen eer aan.... Ik ben niet voor hem of tegen jou. Zo komt het alleen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jiang153 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:45:
"Vertel eens iets over jezelf" is ook wel een ongelooflijke shitvraag vind ik. Fantasieloos ook.
Het is een standaard vraag en je gaat 'm helaas vaak krijgen dus een zinvol antwoord is prettig, maar het blijft een lastige om te beantwoorden.
Zoals anderen ook zeggen:
Gewoon opnieuw in pak.
B-Real schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:51:
[...]

Give the kid a break.
Ik heb niet de indruk dat TS heel erg ervaren is met sollicitatiegesprekken. Vrij logisch dat de voorbereiding van iemand die misschien net een 1e (stage) sollicitatiegesprek heeft net even wat anders is dan iemand die al 100 sollicitaties er op heeft zitten.
- Waarom bedrijf ....
- Waarom deze sector
- etc etc

Net die eerst vraag is een shitvraag. Want wat willen ze weten?
Dat je in je vrije tijd graag naar concerten gaat? Of juist meer waarom je voor het vak hebt gekozen en hoe je als werknemer bent?

Verder zijn er inderdaad hordes standaard vragen en het kan zinvol zijn daar een beetje op voorbereid te zijn.

Aan de andere kant, ik heb me altijd vrij bewust níet perfect voorbereid. Reden is dat als mijn voorbereiding niet perfect is, mijn antwoorden spontaner zijn en ik meer agile ben in het beantwoorden. Het is spannender, waardoor ik denk ik beter word uitgedaagd en beter door het gesprek kom dan als ik half slapend de ingestudeerde antwoorden geef op alle standaard vragen.

Maar goed, da's heel persoonlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Conono schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:03:
Fiscalist hier. Geen pak/geen das = geen baan.
Wat een onzin. Overhemd met spijkerbroek is ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
B00st3r schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:54:
[...]

Wat een onzin. Overhemd met spijkerbroek is ook prima.
Onzin? Bedoel je daarmee "ik vind het onzin dat je een pak aan zou moeten"? Of "ik vind het onzin, in een spijkerbroek wordt je ook gewoon aangenomen want dat heb ik zelf al meerdere malen gezien bij diverse accountantskantoren"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Napo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:37:
[...]

En dat is prima, het punt is niet het aanzwengelen van de discussie maar deelt wel mee in de keuze van welke kleding op welk moment dragen. Het simpelweg stellen dat de huidige cultuur X is en dat die zo moet blijven is te gemakkelijk.

Mijn voorkeur is dat iemand zich kleed naar de manier hij/zij nodig acht. Dat kan overdressed zijn en dat kan underdressed zijn. Of die keuze bij het bedrijf past is een tweede maar de persoon in kwestie past derhalve wellicht niet bij het bedrijf. Juist beter om daar in een sollicitatie achter te komen dan dat je er dadelijk werkt.

Het vragen naar waarom ik bepaalde bewoording gebruik resulteert in een antwoord, als het antwoord niet in jou straat past is dat prima dan had je wellicht de vraag niet moeten stellen ;)
Vooruit dan 8)

Als het niet de bedoeling is om de " huidige cultuur" te bediscussieren, wat is dan wel de insteek van je argument? Verder stel ik niet dat de "huidige cultuur" zo moet blijven, dat is nou precies het tyoe discussie wat ik probeer te vermijden.

Het is zeker niet te makkelijk te stellen dat in de huidige accountantcy-cultuur je een pak dient te dragen, omdat het precies de vraag van de TS beantwoordt, en het blijft on-topic.

Wat jouw voorkeur verder is, tja... Er wordt advies gevraagd over deze specifieke sutuatie, niet onze meningen over dresscodes bij solicitaties, of overkoelende zaken als (is ie weer) " huidige cultuur" of " generatie X".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is 100% prima om ze te bellen en te vragen naar de dresscode. Heb ik ook weleens gedaan.
Maar ik draag eigenlijk nooit (meer) een pak. Ook niet als ik op intake gesprekken ga als ZZP'er.
Als een partij daar moeite mee heeft weet ik ook gelijk dat het geen match is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:18

g0tanks

Moderator CSA
unezra schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:51:
[...]
"Vertel eens iets over jezelf" is ook wel een ongelooflijke shitvraag vind ik. Fantasieloos ook.
Het is een standaard vraag en je gaat 'm helaas vaak krijgen dus een zinvol antwoord is prettig, maar het blijft een lastige om te beantwoorden.
Bij al mijn sollictatiegesprekken binnen strategie consulting heb ik deze vraag gekregen. Nooit heb ik het als een shitvraag danwel onprettig ervaren. Het is toch niet gek om bij een kennismaking jezelf voor te stellen i.e. te vertellen over jezelf? :s

Voor mij was dat altijd een mooi moment om kort mijn passies te noemen, iets dat niet op mijn CV staat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
  • Laatst online: 05-09 14:53
Jiang153 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:54:
[...]
Maarja ca. weekie wachten dus. Merk ook dat ik op de een of andere manier soms zenuwtrekjes krijgt bij mn nek, terwijl het gewoon aardige mensen zijn.
Die zenuwen had ik ook heel erg toen ik voor een stage solliciteerde in 2006. Nu werk ik daar nog steeds in vaste dienst ;)

Wordt wel spannend als ik in de toekomst elders moet solliciteren...

Ben benieuwd naar het resultaat van het tweede gesprek. Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Robbio85 op 12-12-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
g0tanks schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:28:
[...]

Bij al mijn sollictatiegesprekken binnen strategie consulting heb ik deze vraag gekregen. Nooit heb ik het als een shitvraag danwel onprettig ervaren. Het is toch niet gek om bij een kennismaking jezelf voor te stellen i.e. te vertellen over jezelf? :s

Voor mij was dat altijd een mooi moment om kort mijn passies te noemen, iets dat niet op mijn CV staat.
Het is een vraag waar je niet weet wat ze nou precies willen horen, en in principe totaal irrelevant. Dat de sollicitant opgezette cavia's verzamelt is leuk hoor, en als degene die het interview doet die ook verzamelt is het natuurlijk geweldig voor je sollicitatie gesprek, maar dan heb je toch wel erg veel pech als diegene net ziek is en zijn vervanger niks heeft met opgezette cavia's.

Die andere vragen uit dat rijtje die hierboven zijn gepost zijn overigens ook allemaal van hetzelfde niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Even los van dat ik het een ontzettend uitgekauwde, totaal onorignele en fantasieloze vraag vind, vind ik het ook een vraag waar je niets mee kunt.

Ik wil best wat over mezelf vertellen, maar wil dan wel graag van de vraagsteller horen wáár ze wat over willen weten. Gaat het ze om mijn privé leven, hobbies, etc, of willen ze weten hoe ik de zachte kant van mijn vak bedrijf, hoe ik in een team opereer, etc.

Kortom, het is een absurd brede vraag die ze best specifieker kunnen stellen en juist door 'm zo breed en open te stellen, voor ongemakkelijke situaties kan zorgen.

Precies wat @Sissors dus ook schrijft.

Sowieso vind ik dat ze wel eens wat meer originaliteit mogen tonen bij sollicitatievragen. Die 13 in een dozijn vragen zijn zo uitgekouwd...

Ik heb bij de rondes die ik zelf van de andere kant van de tafel heb gevoerd juist heel gerichte vragen gesteld. Praktijksituaties geschetst. Gevraagd naar hoe de sollicitant zich kon voorstellen dat onze opslag en backup er uit zou kunnen zien gegeven de grootte van het bedrijf. (Waarbij het me niet ging om dat diegene precies zou schetsen wat wij hadden, maar een realistisch scenario kon tekenen voor een situatie zoals die van ons en alle componenten zelfstandig kon benoemen.)

Ook heb ik bij een eerdere ronde een bus PUR schuim op tafel gezet met de vraag "wat zou je doen als ik je op de 2e dag zou vragen die bus PUR te pakken en de serverruimte af te kitten". 1 kandidaat gaf als antwoord "doe ik niet, ben ik niet voor aangenomen". Dat was einde gesprek. Die vraag klonk misschien heel bizar, maar daadwerkelijk is dat hetgeen al een tijdje gedaan moest worden om de ruimte brandveilig te maken volgens de brandweer.

Verder weet ik niet meer precies wat voor vragen ik heb gesteld maar ik heb altijd wel heel specifiek de sollicitant opgezocht. Praktijksituaties geschetst, gericht ingegaan op dingen die de sollicitant vertelde of in zijn/haar CV stonden, etc. Precies geprobeert niet die uitgekauwde saaie vragen te stellen waar ik zelf zo'n spuughekel aan heb, zonder dat ik ingewikkelde vragen stelde enkel om in gewikkelde vragen te stellen. Ofwel, gewoon heel nuchter, concrete maar orignele vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
@Jiang153

Heel goed dat je in pak bent gegaan.

Ik werk zelf bij een Big 4 (als management consultant), maar de accountancy sector is gewoon vrij formeel. Dan kun je het beste op safe spelen en gewoon in pak gaan. Dat in dit topic een paar techneuten een pak onzin vinden is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiang153
[...]

Passies zijn allemaal leuk en al maar dan moet je die wel hebben. :+

Moet notabene zelfs hobbies verzinnen om in het "straatje" te passen. Bedoel mijn dagbesteding na werk etc. omvat meestal gewoon beetje kamperen op de bank en series kijken. Maarja als je dat zegt dan ben je lui. :|
_vision schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:03:
@Jiang153

Heel goed dat je in pak bent gegaan.

Ik werk zelf bij een Big 4 (als management consultant), maar de accountancy sector is gewoon vrij formeel. Dan kun je het beste op safe spelen en gewoon in pak gaan. Dat in dit topic een paar techneuten een pak onzin vinden is niet relevant.
Tja was niet prettig maarja wel safe.

Bij die eventuele 2e kennismaking moet ik nog even kijken, want de reden voor die kennismaking met de vennoot is juist omdat dat mijn eventuele begeleider zou worden (95% van het kantoor zijn accountants). Zag vandaag ook gewoon een kerel met een bodywarmer lopen dus zal vast allemaal niet zo traditioneel zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Jiang153 op 12-12-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jiang153 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:34:
[...]
Passies zijn allemaal leuk en al maar dan moet je die wel hebben. :+

Moet notabene zelfs hobbies verzinnen om in het "straatje" te passen. Bedoel mijn dagbesteding na werk etc. omvat meestal gewoon beetje kamperen op de bank en series kijken. Maarja als je dat zegt dan ben je lui. :|
Hobbies verzinnen is nooit een goed idee. Gewoon niet doen.
Als je geen hobbies hebt, moet je daar eerlijk over zijn.

Ze prikken er toch wel doorheen als ze een beetje doorvragen en mensen zijn buitengewoon bedacht op bullshit situaties. (Daarbij, liegen op je CV of tijdens je sollicitatiegesprek is een absolute NOGO.)
[...]
Tja was niet prettig maarja wel safe.
Huh.
Je vind een pak niet prettig maar hebt gestudeerd voor accountant?
Lijkt me toch dat je bij het begin van je studie wel wist dat in die sector een pak redelijk de norm is...

Het is een beetje als autodealer willen worden en het dan niet prettig vinden in pak naar de showroom te komen. (Of je hebt gewoon een verkeerd pak. Een goed pak zit *prima*.)
Bij die eventuele 2e kennismaking moet ik nog even kijken, want de reden voor die kennismaking met de vennoot is juist omdat dat mijn eventuele begeleider zou worden (95% van het kantoor zijn accountants). Zag vandaag ook gewoon een kerel met een bodywarmer lopen dus zal vast allemaal niet zo traditioneel zijn.
Ik zou de gok niet nemen.
Misschien is die kerel in bodywarmer wel de directeur of de eigenaar en net díe is in de positie dat 'ie zich dat kan veroorloven.

Pagina: 1 2 Laatste