Koud in huis, CV stopt met branden ondanks lage temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:29
Thuis heb ik een Vaillant ThermoCOMPACT VCW NL 244/4-7 systeem die ik gebruik voor warmwater en CV en een VRT 25 thermostaat.

Nu geeft de ketel zelf geen foutmeldingen en produceert ie netjes warm water voor de ketels als ik de thermostaat even naar 5 graden zet en vervolgens weer de 'klik' opzoek rond de 20 graden. Ik hoor de ketel dan aan gaan en ook alle informatie op de display van de ketel wijst er op dat ie aan is. En hoewel het niet warmer wordt in huis stop de ketel na een aantal minuten weer.

Ik begin te vermoeden dat mijn thermostaat stuk is, omdat de ketel zelf geen foutmeldingen geeft en omdat als ik wat speel met de gewenste temperatuur de ketel wel aan gaat maar niet aan blijft.

Hoe sluit ik dit uit?
Hoe zorg ik dat ik vandaag niet de hele dag in de kou zit.
Kan ik de thermostaat 'hotwiren' zodat de ketel aan blijft?
Zijn dit dingen waar ik op zondag een storingsmonteur voor kan bellen?

ps. Een slimme thermostaat staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Misschien nu een mooi moment om er één aan te schaffen?

Manuals:
Installateur: https://www.smarthomesupp...cw-255-4-en-cwk-245-4.pdf
Gebruikers: http://www.steennis.info/...n-245_4_0020055068_01.pdf

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Rijtje vragen in random order:
1. Welke codes toont je ketel tussen inschakelen en stoppen?
2. Blijft het thermostaat-indicatie lampje op je ketel branden (dus vraagt de thermostaat warmte)?
3. Heb je een conventionele (aan/uit) of een modulerende thermostaat? De eerste kan je idd hotwiren, tweede weet ik niet.
4. Is de waterdruk in orde?
5. Kan je rookgasafvoer dicht zitten (met sneeuw)?
6. Sommige ketels hebben een 'schoorsteenveger mode', waarmee je de ketel handmatig op vol vermogen aan kan zetten. Niet vergeten ook weer uit te doen ;)

Ja, tuurlijk kan je hier een monteur voor bellen. Afhankelijk van een eventueel onderhoudsabonnement gaat dat wel geld kosten op een zondag... zeker als het iets als de waterdruk is. Maar kou is ook niks.

Zo scherp als een voetbal!

• HenkEisDS
Thanks voor je reactie. Goeie vragen inderdaad.

1.
De hele sequence:
Pomp start S 01 en S02
Ontsteking S 3
Brander aan S 4 (temperatuur stijgt naar 84 graden
Pompnaloop S 5(temperatuur keldert naar 68 graden)

2.
Geen idee welk icoon dat zou moeten zijn. Maar uit de manual zijn de volgende lampjes actief
CV-functie actief:
knippert: Branderwachttijd actief.
Warmstartfunctie actief:
permanent aan: Warmstartfunctie is standby.
CV-pomp is in werking.
3.
Volgens mij een AAN/UIT thermostaat, dus niet modulerend.
https://www.warmteservice...staat-2-draads/p/10351505
4.
Daar lijkt het wel op. 1.8 bar vanaf de digitale display, en ook de mechanische zit binnen de marges.
5. Oei dan zou ik het dak op moeten. Met dit weer durf ik dat niet.
6. Ook dit durf ik niet. Het apparaat is niet van mij. :) Hotwiren is beetje de grens van wat ik met zekerheid weer terug kan zetten in originele staat.

Verwijderd

Haal thermostaat van de muur en verbind de 2 draden met elkaar. Als hij dan wel blijft branden is je thermostaat de boosdoener.

Misschien is het overigens wel gewoon 20 graden binnen en vind jij het gewoon koud aanvoelen. Zet hem anders eens op 22 graden en kijk wat er gebeurt.

Overigens is het gedrag heel normaal voor een aan/uit thermostaat. Snel naar 84 graden en dan rondpompen waarbij de temperatuur zakt. Als het 20 graden is in je woonkamer op dit moment heb je geen storing maar houdt hij gewoon de boel op 20 graden.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 14:18 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Om te hotwiren: wat zit er in je ketel? Een twee-aderige kabel aan klem 3 en 4 wat naar de thermostaat loopt?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:20
Volgens mij kun je zelfs Opentherm hotwiren. Maar een VRT25 is gewoon een maakcontact naar mijn weten dus zou geen probleem moeten zijn :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• HenkEisDS
Ik heb de thermostaat open gemaakt en de twee (!) dragen verbonden. Fingers crossed. :)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Overigens heb je (als dit werkt) voor twee tientjes een thermostaat en voor drie tientjes eentje met een klok, en de meeste bouwmarkten zijn gewoon open. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:29
Draait je circulatiepomp? Misschien draait die niet goed, en stopt de ketel omdat de gewenste watertemperatuur bereikt is, maar raakt dit water niet tot in je radiatoren. Waarschijnlijk is dit het eenvoudigst te controleren door te voelen of de buizen (zowel heen als retour opwarmen) of gewoon te luisteren of je water hoort stromen
Of zit er teveel lucht in je radiatoren?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Topic verplaatst van DED > WVB :)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:43

Rmg

Welke radiatoren staan aan/open? Alleen woonkamer? Dan kan namelijk het retour water wel eens te warm zijn.

• HenkEisDS
Mschamp schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:33:
Draait je circulatiepomp? Misschien draait die niet goed, en stopt de ketel omdat de gewenste watertemperatuur bereikt is, maar raakt dit water niet tot in je radiatoren. Waarschijnlijk is dit het eenvoudigst te controleren door te voelen of de buizen (zowel heen als retour opwarmen) of gewoon te luisteren of je water hoort stromen
Of zit er teveel lucht in je radiatoren?
Rmg schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:41:
Welke radiatoren staan aan/open? Alleen woonkamer? Dan kan namelijk het retour water wel eens te warm zijn.
Alle leidingen die de ketel in gaan, op de koudwater en de gasleiding na, zijn goed warm. Ik ben nu alle radiatoren nagelopen.

De radiator op de begane grond is heet.
Op de eerste etage is één van radiatoren bij het raam koud, de andere is heet.
Op de tweede etage zijn ze allebei heet.

Allemaal hebben ze een thermostaatknop behalve de radiator op de begane grond.

De radiator op de eerste die koud was stond wel aan, maar was koud. Ik heb nu de thermostaatknop een beetje heen en weer gedraaid en er stroomt nu ineens water doorheen. Ook heb ik de omkasting losgehaald om uit te sluiten dat de thermostaatknop de radiator uitzet omdat de temperatuur in de kast wel warm is, maar de omgeving niet.

Het lijkt nu wat warmer te worden in huis! :) Ik kijk het even een paar uur aan en zet dan de omkasting weer terug en vanavond de thermostaat weer in elkaar.

Verwijderd

HenkEisDS schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:59:
[...]

[...]

Alle leidingen die de ketel in gaan, op de koudwater en de gasleiding na, zijn goed warm. Ik ben nu alle radiatoren nagelopen.

De radiator op de begane grond is heet.
Op de eerste etage is één van radiatoren bij het raam koud, de andere is heet.
Op de tweede etage zijn ze allebei heet.

Allemaal hebben ze een thermostaatknop behalve de radiator op de begane grond.

De radiator op de eerste die koud was stond wel aan, maar was koud. Ik heb nu de thermostaatknop een beetje heen en weer gedraaid en er stroomt nu ineens water doorheen. Ook heb ik de omkasting losgehaald om uit te sluiten dat de thermostaatknop de radiator uitzet omdat de temperatuur in de kast wel warm is, maar de omgeving niet.

Het lijkt nu wat warmer te worden in huis! :) Ik kijk het even een paar uur aan en zet dan de omkasting weer terug en vanavond de thermostaat weer in elkaar.
Als de thermostaatknop niet functioneert, deze eraf halen. Dan zie je een pinnetje en die zal vast kunnen zitten door kalk. Met hamer zachtjes een tik op geven en dan zal hij weer loskomen en goed functioneren. En zo'n knop moet altijd vrij hangen en horizontaal.

Maar je weet dus eigenlijk nog niet waar het probleem zit? Of ik kan het niet volgen.... 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 16:28 ]

• HenkEisDS
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:25:
[...]

Als de thermostaatknop niet functioneert, deze eraf halen. Dan zie je een pinnetje en die zal vast kunnen zitten door kalk. Met hamer zachtjes een tik op geven en dan zal hij weer loskomen en goed functioneren. En zo'n knop moet altijd vrij hangen en horizontaal.

Maar je weet dus eigenlijk nog niet waar het probleem zit? Of ik kan het niet volgen.... 8)
Eigenlijk niet nee haha, maar het is warm dus ik ben tevreden. Ik vermoed dat de thermostaatknop vast zat en nu door het heen en weer bewegen is losgekomen. Ik ga straks de kasten weer terug zetten en dan later de thermostaat.

Deels offtopic: Echt heel nutteloos die 'mooie' kasten om de radiatoren. Helaas staat duidelijk in mijn contract dat ik die dingen moet laten staan.

100% offtopic: Achter één van de radiatoren een zak wiet gevonden die ik daar niet zelf heb geplaatst... Ik had al eens eerder wiet gevonden (in de luchtafvoer waar een open haard of gaskachel zou passen). Een truc van de huisbaas om mensen uit huis te kunnen krijgen of gewoon een gevolg van jarenlang (air)BnB toeristen over de vloer? (mijn huis was voor de 60 dagen regel in Amsterdam permanent een hotel)

Verwijderd

HenkEisDS schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:43:
[...]

Eigenlijk niet nee haha, maar het is warm dus ik ben tevreden. Ik vermoed dat de thermostaatknop vast zat en nu door het heen en weer bewegen is losgekomen. Ik ga straks de kasten weer terug zetten en dan later de thermostaat.

Deels offtopic: Echt heel nutteloos die 'mooie' kasten om de radiatoren. Helaas staat duidelijk in mijn contract dat ik die dingen moet laten staan.

100% offtopic: Achter één van de radiatoren een zak wiet gevonden die ik daar niet zelf heb geplaatst... Ik had al eens eerder wiet gevonden (in de luchtafvoer waar een open haard of gaskachel zou passen). Een truc van de huisbaas om mensen uit huis te kunnen krijgen of gewoon een gevolg van jarenlang (air)BnB toeristen over de vloer? (mijn huis was voor de 60 dagen regel in Amsterdam permanent een hotel)
Ik zou daar dus niet tevreden mee zijn, maar ik zit dan ook veel hier: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Radiatoren mogen nooit ingebouwd zijn. Lekker voor je rendement.....not. :'( Gas wordt steeds duurder jongen. ;)

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48

DirtyBird

Praktiserend denker

HenkEisDS schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:43:
[...]

Lijkt me niet haalbaar voor je baas om je met wiet eruit te kunnen zetten. Hij mag immers niet je huis in om te zoeken. Hij kan het dus nooit bewijzen. Daarnaast, zolang het geen plantage is kan hij je sowieso niks verbieden lijkt me.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• HenkEisDS
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:53:
[...]

Ik zou daar dus niet tevreden mee zijn, maar ik zit dan ook veel hier: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Radiatoren mogen nooit ingebouwd zijn. Lekker voor je rendement.....not. :'( Gas wordt steeds duurder jongen. ;)
Ik ben het met je eens. Ik ga denk ik volgend weekeinde eens wat gaatjes boven bovenin de omkisting. Maar ik ga nu iets zeggen waar jouw haren dan helemaal van overeind zullen gaan staan: mijn gordijnen hangen er ook nog eens voor! :+ Ik weet dat dit slecht is en daarom til ik altijd mijn gordijnen wat omhoog en leg ik de onderkant op de omkisting. Mooi? Nee. Iets beter voor het rendement? Ik hoop het.

Leuk topic waar je naar linkt. Ik zal volgende week eens dat stappenplan bekijken. Zo snel lezend lijkt het erop dat de enige investering een thermometer is! :)

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

Als de kasten er enkel moeten staan als de huisbaas langskomt, zou je kunnen overwegen ze gewoon weg te halen en ergens in een opbergruimte zetten o.i.d. Hier heb ik ook bepaalde accessoires die 'bij de flat' horen. Of ik ze permanent op hun plek laat zitten of tijdelijk weghaal maakt geen biet uit; zolang ze er maar weer zitten als ik mijn huurwoning verlaat.
Pagina: 1