Whoa, dinosaurus dus. Dan verdenk ik inderdaad die adapter.
Tweede hands krijg ik er helaas niet in bij mijn ouders, wat is dan eventueel een goed alternatief die iets boven het budget ligt of die jij persoonlijk aanraad voor een huishouden met 3 personen, twee computers, een smartTV en 3 smartphones en 1 tablet? Ben namelijk nogal bang als ik nu een router koop dat hij slechter is dan het huidige model aangezien de onze het perfect heeft gedaan. Bij het flashen van andere firmwares blijf ik liever weg, nog nooit geprobeerd op routers dan, telefoons is een andere zaak

Als je het aandurft op een telefoon is een router werkelijk peanuts, zeker in dit geval. Gewoon firmware voor de WR1043NDv1 downloaden, in de UI bij "Update Firmware" kiezen voor het gedownloade bestand, wachten tot reboot en klaar

Worst-case brick je er je router uiteraard mee - maar je wilt hem toch wegdoen, dus zie nul reden om niet die risico te nemen. Ja heb je, nee kun je krijgen.
Sterker nog, al wil je toch per se een nieuwe kopen, kan het nuttige ervaring zijn om alsnog op de oude een andere firmware te flashen.
In ieder geval zou ik voor een router met ingebouwde WiFi altijd zorgen voor:
- DFS support
- minimaal 2x2 MiMo in beide banden
- Gigabit Ethernet
- mogelijkheid tot alternatieve firmware mocht dat ooit nodig zijn
Om dat laatste toe te lichten: dat gaat vooral om security. Fabrikanten blijven routers gelukkig langer dan telefoons van updates voorzien, maar als je apparaten blijft gebruiken tot ze kapot gaan (die 7-jaar oude WR1043NDv1 van je als mooi voorbeeld) komt er een moment waarop ze niet meer actief ondersteund worden. Als er dan een grote lek komt dat jouw ding treft heb je een probleem. Of niet, als je andermans nog ondersteunde code erop kunt flashen. Zie de WPA2 KRACK van paar maanden terug. Raakt jouw router niet (want een attack op de client), maar was feest bij telefoons. En nagenoeg iedereen met telefoon van >1j oud had pech, want geen nieuwe update. Tenzij je LineageOS oid erop flashte. Mijn telefoon was zo 5 dagen na bekendmaking van de KRACK gepatched. Als de volgende vulnerability zich wel op de AP/router richt, wil je dat ook kunnen. Tot die tijd hoef je er niets mee te doen, maar het is gewoon de mogelijkheid tot plan B als dat ooit relevant is.
Nu, dan de vraag wat een goede router zou zijn... het lastige is dat met name DFS support op consumentenspullen zelden aanwezig is en nagenoeg nooit geadverteerd wordt (

) - het idiote is dat als je bij KPN of Ziggo een abo afneemt, zelfs het meegeleverde modemroutergeval al meerdere jaren prima DFS ondersteunt, maar zelf iets met die specs kopen is een uitdaging - en een des te grotere als je niet met andere firmwares aan de slag wilt (waarmee je het in veel gevallen zelf toe kunt voegen) en het dus out-of-the-box erin moet zitten.
Gelukkig zijn er meer mensen die het belang van DFS inzien, dus hebben we dit topic:
WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier
Ondertussen een jaar helaas niet meer geupdate, maar er staan nog goede opties tussen.
Goedkoopste met zowel DFS als mogelijkheid tot eigen fw: AVM Fritz!Box 4040 (EUR 59), met 2x2 MiMo
Dat is maar EUR 10 duurder dan de TP-Link die je noemt, en je krijgt er sowieso een beter apparaat voor (externe antennes zijn niet beter dan interne, puur voor de marketing/show - maar hebben wel de neiging beschadigd te raken).
Helemaal niets in de 5GHz? Dan denk ik eerder dat je client geen 5GHz aankan
Iig is het een brakke bedoening in de 2.4GHz - gelukkig komen de meeste netwerken zacht door, want ze staan lukraak op slechte, overlappende kanalen ingesteld. Er valt getuige dit plaatje echt geen eer te behalen aan de 2.4GHz band