Nieuwe Router.

Pagina: 1
Acties:

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:20
Hallo,

Wij hebben dus het probleem dat onze router (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (DE model) om de haverklap de wifi eruit gooit. Dit probleem is plotseling opkomen dagen en ik denk dat de router zijn beste dagen wel heeft gehad en zouden wij graag een nieuwe willen!

Nu heb ik totaal geen kaas gegeten van routers, maar ik kwam hetvolgende tegen. http://www.totolink.net/s...il.asp?product_num=100150. Hij is ongeveer 15-20 euro maar is dit überhaupt wat? Daarnaast wat zijn momenteel echt goede routers voor een gezin van 3 personen die niet overdreven duur zijn maar wel vergelijkbaar of beter dan onze oude?

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Puddi Puddin op 09-12-2017 09:36 ]

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:26
Welke internetprovider heb je?
Meestal krijg je tegenwoordig al een vrij goede router cadeau..

• pws34
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:32
De N600R heeft geen 5 GHz en de wan/lan poorten zijn 100 Mbps.
Hoeft geen probleem te zijn, maar ligt aan je woon situatie en abbo bij provider.
Voor een paar tientjes meer heb je bijv deze:

pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200

• Puddi Puddin
boyette schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:39:
Wij zitten bij Caiway. Ziggo is hier vertrokken en enkel KPN of Caiway waren beschikbaar. Ons pakket bestaat uit 100Mbps up en download.
pws34 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:11:
De N600R heeft geen 5 GHz en de wan/lan poorten zijn 100 Mbps.
Hoeft geen probleem te zijn, maar ligt aan je woon situatie en abbo bij provider.
Voor een paar tientjes meer heb je bijv deze:

pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200
Wij hebben momenteel ook geen 5Ghz router, ik zie dat de snelheden wel enorm hoog zijn, blijft dit ook redelijk met muren ertussen? Momenteel haal ik naast de router 30Mbps download en 40Mbps upload. Dat is op 40mhz / 2.4Ghz.

• boyette
dat zijn prima snelheden
maar je hebt geen router van caiway dan?

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik zie dat je via Caiway ook een WiFi-router kan bestellen, is dat iets?

https://www.caiway.nl/klantenservice/bestellen/wifi-router

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:10
Voor je een nieuwe koopt, heb je al gecheckt op welk kanaal de wifi van de buren zitten? Kan zijn dat iedereen op hetzelfde kanaal zit en daarom elke keer de wifi stoort. Een ander kanaal kiezen 1 6 of 11 kan soms het probleem oplossen. Zou nog even de kanalen checken met een android appje voor meteen een nieuwe router te kopen.

• Puddi Puddin
aljooge schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:47:
Voor je een nieuwe koopt, heb je al gecheckt op welk kanaal de wifi van de buren zitten? Kan zijn dat iedereen op hetzelfde kanaal zit en daarom elke keer de wifi stoort. Een ander kanaal kiezen 1 6 of 11 kan soms het probleem oplossen. Zou nog even de kanalen checken met een android appje voor meteen een nieuwe router te kopen.
Het is hem dat we jaren geen problemen hebben gehad en nu op eens wel. Heb uiteraard al meerdere kanalen geprobeerd. Probleem blijft echter bestaan daarnaast zijn we ook aan wat anders toe eventueel met een snellere wireless verbinding.
daupie schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:40:
Ik zie dat je via Caiway ook een WiFi-router kan bestellen, is dat iets?

https://www.caiway.nl/klantenservice/bestellen/wifi-router
't aparte is dat ik hier nergens qua specificaties iets kan vinden. Het is bestellen en maar zien wat je in huis krijgt en ik hou daar zelf niet zo van.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Vroeger leverde Caiway een Sitecom prul, geen idee of dat of dat nog steeds zo is.

Wat voor apparatuur gebruik je allemaal? Ik zou tegenwoordig toch wel naar iets met 5ghz ondersteuning zoeken.

• Puddi Puddin
nooberke schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:34:
Vroeger leverde Caiway een Sitecom prul, geen idee of dat of dat nog steeds zo is.

Wat voor apparatuur gebruik je allemaal? Ik zou tegenwoordig toch wel naar iets met 5ghz ondersteuning zoeken.
Twee computers, een direct op de Lan kabel de andere doormiddel van een powerline daarnaast nog een smartTv ook op Lan Kabel. Verder 3 telefoons en een tablet en een printer. Snelheden op kabel zijn maxed out tenzij we een sneller pakket nemen. Echter valt er op de wifi niet sneller dan 30mbps / 40mbps te halen. Bereik is opzich super met deze router, echter jammer dat hij nu kuren vertoont. 5Ghz lijkt me inderdaad een leuke maar hoe zit dit met de snelheden als er een paar muren tussen zitten? We zijn met z'n drieën in huis.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puddi Puddin schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:36:
Wij hebben dus het probleem dat onze router (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (DE model) om de haverklap de wifi eruit gooit. Dit probleem is plotseling opkomen dagen en ik denk dat de router zijn beste dagen wel heeft gehad en zouden wij graag een nieuwe willen!
Kun je wat specifieker zijn dan "de wifi eruit gooit"?

Je verliest blijkbaar internetverbinding, maar:
- kun je bedraad nog internetten op moment dat het fout gaat?
- is de draadloze verbinding verbroken als het fout is, of heb je verbinding maar kan er geen data overheen?

Geef eens op moment dat het fout gaat de output van:
code:
1
netsh wlan show interface

De WR1043ND staat nog steeds in pricewatch, maar de eerste versie is al jaren oud. Welke revisie heb je (zie sticker onderop, daar zal achter "WR1043ND" ws nog een "v2" of "v4" ofzo staan) en hoe lang heb je hem?

Op basis van de info die je nu deelt verwacht ik een van twee problemen:
- router is prima, maar de 2.4GHz band wordt op bepaalde momenten verstoord (door WiFi van buren, door magnetronovens, door beveiligingscamera's of 1001 andere mogelijke oorzaken)
- router zelf doet het nog, maar het voedingsblokje ervan is langzaam aan het overlijden waardoor het niet stabiel de juiste voltage kan leveren. Als je een ander adapter hebt met zelfde voltage en minimaal zelfde vermogen kun je dit makkelijk uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• Puddi Puddin
dion_b schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:16:
[...]

Kun je wat specifieker zijn dan "de wifi eruit gooit"?

Je verliest blijkbaar internetverbinding, maar:
- kun je bedraad nog internetten op moment dat het fout gaat?
- is de draadloze verbinding verbroken als het fout is, of heb je verbinding maar kan er geen data overheen?

Geef eens op moment dat het fout gaat de output van:
code:
1
netsh wlan show interface

De WR1043ND staat nog steeds in pricewatch, maar de eerste versie is al jaren oud. Welke revisie heb je (zie sticker onderop, daar zal achter "WR1043ND" ws nog een "v2" of "v4" ofzo staan) en hoe lang heb je hem?

Op basis van de info die je nu deelt verwacht ik een van twee problemen:
- router is prima, maar de 2.4GHz band wordt op bepaalde momenten verstoord (door WiFi van buren, door magnetronovens, door beveiligingscamera's of 1001 andere mogelijke oorzaken)
- router zelf doet het nog, maar het voedingsblokje ervan is langzaam aan het overlijden waardoor het niet stabiel de juiste voltage kan leveren. Als je een ander adapter hebt met zelfde voltage en minimaal zelfde vermogen kun je dit makkelijk uitsluiten.
Zodra de router eruit vliegt is er zowel draadloos als bedraad geen internet meer verbinding is ook weg, ik kom er dan ook niet in via 192.168.1.1. Lampjes veranderen niet, een reset door middel van de stroom stekker eruit te halen is het enigste middel wat helpt. Router is inmiddels 3-4 jaar oud. Dit probleem doet zich voor sinds een maandje of twee en verergert langzaam.

pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 leek mij wel een hele mooie.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puddi Puddin schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:34:
[...]

Zodra de router eruit vliegt is er zowel draadloos als bedraad geen internet meer verbinding is ook weg, ik kom er dan ook niet in via 192.168.1.1.
Dan heeft het niets met je WiFi te maken. Hij gooit je WiFi niet uit, hij loopt geheel vast.
Lampjes veranderen niet, een reset door middel van de stroom stekker eruit te halen is het enigste middel wat helpt. Router is inmiddels 3-4 jaar oud. Dit probleem doet zich voor sinds een maandje of twee en verergert langzaam.
Het is in ieder geval je router waar het probleem vandaan komt. Toch zou ik drie dingen aanraden voordat je het weg doet:

- probeer een factory reset (resetknop >10sec ingedrukt houden), kijken of het probeem dan weg is.
- mogelijk komt het door een bug (memory leak) in je firmware. Kijk of er een nieuwere firmware van TP-Link beschikbaar is. Zo niet, flash er een alternatieve firmware zoals DD-WRT, OpenWRT of LEDE op (nagenoeg alles support de WR1043ND). Je noemt steeds niet welke revisie je hebt, dat is voor deze stap wel noodzakelijk aangezien er onder de motorkap nogal wat verschilt tussen de revisies.
- probeer alsnog een andere voedingsadaper.

Als dat alles niet helpt, is het inderdaad tijd voor een nieuwe.
Ik tweijfel... Uit je eigen link:
Let op: van dit product ondersteunt alleen V2 de 5Ghz-banden 100-140 dmv de radio BR4A (v2). Alleen V2 wordt door OpenWrt ondersteund.
Zonder support voor DFS (en dus kanalen 52-140) heb je nauweljks wat aan je 5GHz/WiFi-ac support. Maar ik vind nergens bij OpenWRT (of LEDE of DD-WRT) support voor dit apparaat, en het bevat een Broadcom chipset waar je normaliter niets mee kunt met opensource. Ik twijfel dus sterk of deze opmerking daadwerkelijk over dit apparaat gaat, dus vrees ik dat je geen DFS hebt en dus geen volledige 5GHz support :/

Met een budget van EUR 50 zou ik eerder aanraden om een goede 2e hands router te nemen dan een beperkte nieuwe. Voor EUR 40 heb je 2e hands een TP-Link Archer C7. Die doet out-of-the-box helaas ook geen DFS, maar je flasht er zo DD-WRT op waarmee dat wel werkt en je dus alle kanalen hebt. Oh ja, en 50% meer performance dan met die C1200.

Oslik blyat! Oslik!

• Puddi Puddin
dion_b schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:49:
[...]

Dan heeft het niets met je WiFi te maken. Hij gooit je WiFi niet uit, hij loopt geheel vast.

[...]

Het is in ieder geval je router waar het probleem vandaan komt. Toch zou ik drie dingen aanraden voordat je het weg doet:

- probeer een factory reset (resetknop >10sec ingedrukt houden), kijken of het probeem dan weg is.
- mogelijk komt het door een bug (memory leak) in je firmware. Kijk of er een nieuwere firmware van TP-Link beschikbaar is. Zo niet, flash er een alternatieve firmware zoals DD-WRT, OpenWRT of LEDE op (nagenoeg alles support de WR1043ND). Je noemt steeds niet welke revisie je hebt, dat is voor deze stap wel noodzakelijk aangezien er onder de motorkap nogal wat verschilt tussen de revisies.
- probeer alsnog een andere voedingsadaper.

Als dat alles niet helpt, is het inderdaad tijd voor een nieuwe.

[...]

Ik tweijfel... Uit je eigen link:

[...]

Zonder support voor DFS (en dus kanalen 52-140) heb je nauweljks wat aan je 5GHz/WiFi-ac support. Maar ik vind nergens bij OpenWRT (of LEDE of DD-WRT) support voor dit apparaat, en het bevat een Broadcom chipset waar je normaliter niets mee kunt met opensource. Ik twijfel dus sterk of deze opmerking daadwerkelijk over dit apparaat gaat, dus vrees ik dat je geen DFS hebt en dus geen volledige 5GHz support :/

Met een budget van EUR 50 zou ik eerder aanraden om een goede 2e hands router te nemen dan een beperkte nieuwe. Voor EUR 40 heb je 2e hands een TP-Link Archer C7. Die doet out-of-the-box helaas ook geen DFS, maar je flasht er zo DD-WRT op waarmee dat wel werkt en je dus alle kanalen hebt. Oh ja, en 50% meer performance dan met die C1200.
- Factory reset heb ik al eens geprobeerd, dit mocht niet baten.
- Firmware is volledige up to date.
- Andere adapter ben ik nu aan het proberen.

Btw, ik draai WR1043ND en dan de eerste revisie. (V1)

Tweede hands krijg ik er helaas niet in bij mijn ouders, wat is dan eventueel een goed alternatief die iets boven het budget ligt of die jij persoonlijk aanraad voor een huishouden met 3 personen, twee computers, een smartTV en 3 smartphones en 1 tablet? Ben namelijk nogal bang als ik nu een router koop dat hij slechter is dan het huidige model aangezien de onze het perfect heeft gedaan. Bij het flashen van andere firmwares blijf ik liever weg, nog nooit geprobeerd op routers dan, telefoons is een andere zaak :p

Toevoeging: Het lijkt er op alsof niemand hier in de buurt een 5Ghz router heeft, wellicht positief ivm met geen DFS support?!
https://photos.app.goo.gl/Y6RxCVzzitBCpubw1
https://photos.app.goo.gl/q6OIJaRYuwrXjxBL2

[ Voor 6% gewijzigd door Puddi Puddin op 10-12-2017 12:58 ]

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:32
Wil je perse een nieuwe router? Het kan namelijk best zo zijn dat de wifi van je router gewoon ruk is, maar dit zou je op kunnen lossen door te werken met losse access points (of routers die in access point mode staan). Je kunt dan op de router van de provider gewoon de wifi uitschakelen, en je gebruikt dan alleen nog de access points voor wifi.

Het beste zou zijn om deze op iedere verdieping op een centrale plek neer te zetten (Of op te hangen), maar misschien dekt 1 AP wel al je gehele huis en heb je dus voldoende aan 1 nieuw AP..

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-10-2025
Puddi Puddin schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:48:
[...]

Tweede hands krijg ik er helaas niet in bij mijn ouders, wat is dan eventueel een goed alternatief die iets boven het budget ligt of die jij persoonlijk aanraad voor een huishouden met 3 personen, twee computers, een smartTV en 3 smartphones en 1 tablet? Ben namelijk nogal bang als ik nu een router koop dat hij slechter is dan het huidige model aangezien de onze het perfect heeft gedaan. Bij het flashen van andere firmwares blijf ik liever weg, nog nooit geprobeerd op routers dan, telefoons is een andere zaak :p

Toevoeging: Het lijkt er op alsof niemand hier in de buurt een 5Ghz router heeft, wellicht positief ivm met geen DFS support?!
Dat komt waarschijnlijk omdat je telefoon geen 5Ghz ondersteunt. Als dit wel zo is ziet de wifi analyser er iets anders uit. Er is namelijk een ander tabblad voor 5Ghz https://photos.app.goo.gl/6j2zZuEHopEN3lpA3

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puddi Puddin schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:48:
[...]

Whoa, dinosaurus dus. Dan verdenk ik inderdaad die adapter.
Als je het aandurft op een telefoon is een router werkelijk peanuts, zeker in dit geval. Gewoon firmware voor de WR1043NDv1 downloaden, in de UI bij "Update Firmware" kiezen voor het gedownloade bestand, wachten tot reboot en klaar :z
Worst-case brick je er je router uiteraard mee - maar je wilt hem toch wegdoen, dus zie nul reden om niet die risico te nemen. Ja heb je, nee kun je krijgen.

Sterker nog, al wil je toch per se een nieuwe kopen, kan het nuttige ervaring zijn om alsnog op de oude een andere firmware te flashen.

In ieder geval zou ik voor een router met ingebouwde WiFi altijd zorgen voor:
- DFS support
- minimaal 2x2 MiMo in beide banden
- Gigabit Ethernet
- mogelijkheid tot alternatieve firmware mocht dat ooit nodig zijn

Om dat laatste toe te lichten: dat gaat vooral om security. Fabrikanten blijven routers gelukkig langer dan telefoons van updates voorzien, maar als je apparaten blijft gebruiken tot ze kapot gaan (die 7-jaar oude WR1043NDv1 van je als mooi voorbeeld) komt er een moment waarop ze niet meer actief ondersteund worden. Als er dan een grote lek komt dat jouw ding treft heb je een probleem. Of niet, als je andermans nog ondersteunde code erop kunt flashen. Zie de WPA2 KRACK van paar maanden terug. Raakt jouw router niet (want een attack op de client), maar was feest bij telefoons. En nagenoeg iedereen met telefoon van >1j oud had pech, want geen nieuwe update. Tenzij je LineageOS oid erop flashte. Mijn telefoon was zo 5 dagen na bekendmaking van de KRACK gepatched. Als de volgende vulnerability zich wel op de AP/router richt, wil je dat ook kunnen. Tot die tijd hoef je er niets mee te doen, maar het is gewoon de mogelijkheid tot plan B als dat ooit relevant is.

Nu, dan de vraag wat een goede router zou zijn... het lastige is dat met name DFS support op consumentenspullen zelden aanwezig is en nagenoeg nooit geadverteerd wordt ( :( ) - het idiote is dat als je bij KPN of Ziggo een abo afneemt, zelfs het meegeleverde modemroutergeval al meerdere jaren prima DFS ondersteunt, maar zelf iets met die specs kopen is een uitdaging - en een des te grotere als je niet met andere firmwares aan de slag wilt (waarmee je het in veel gevallen zelf toe kunt voegen) en het dus out-of-the-box erin moet zitten.

Gelukkig zijn er meer mensen die het belang van DFS inzien, dus hebben we dit topic:
WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Ondertussen een jaar helaas niet meer geupdate, maar er staan nog goede opties tussen.

Goedkoopste met zowel DFS als mogelijkheid tot eigen fw: AVM Fritz!Box 4040 (EUR 59), met 2x2 MiMo

Dat is maar EUR 10 duurder dan de TP-Link die je noemt, en je krijgt er sowieso een beter apparaat voor (externe antennes zijn niet beter dan interne, puur voor de marketing/show - maar hebben wel de neiging beschadigd te raken).
Helemaal niets in de 5GHz? Dan denk ik eerder dat je client geen 5GHz aankan :o

Iig is het een brakke bedoening in de 2.4GHz - gelukkig komen de meeste netwerken zacht door, want ze staan lukraak op slechte, overlappende kanalen ingesteld. Er valt getuige dit plaatje echt geen eer te behalen aan de 2.4GHz band :X

Oslik blyat! Oslik!

• Puddi Puddin
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:25:
[...]

Whoa, dinosaurus dus. Dan verdenk ik inderdaad die adapter.

[...]

Als je het aandurft op een telefoon is een router werkelijk peanuts, zeker in dit geval. Gewoon firmware voor de WR1043NDv1 downloaden, in de UI bij "Update Firmware" kiezen voor het gedownloade bestand, wachten tot reboot en klaar :z
Worst-case brick je er je router uiteraard mee - maar je wilt hem toch wegdoen, dus zie nul reden om niet die risico te nemen. Ja heb je, nee kun je krijgen.

Sterker nog, al wil je toch per se een nieuwe kopen, kan het nuttige ervaring zijn om alsnog op de oude een andere firmware te flashen.

In ieder geval zou ik voor een router met ingebouwde WiFi altijd zorgen voor:
- DFS support
- Gigabit Ethernet

Om dat laatste toe te lichten: dat gaat vooral om security. Fabrikanten blijven routers gelukkig langer dan telefoons van updates voorzien, maar als je apparaten blijft gebruiken tot ze kapot gaan (die 7-jaar oude WR1043NDv1 van je als mooi voorbeeld) komt er een moment waarop ze niet meer actief ondersteund worden. Als er dan een grote lek komt dat jouw ding treft heb je een probleem. Of niet, als je andermans nog ondersteunde code erop kunt flashen. Zie de WPA2 KRACK van paar maanden terug. Raakt jouw router niet (want een attack op de client), maar was feest bij telefoons. En nagenoeg iedereen met telefoon van >1j oud had pech, want geen nieuwe update. Tenzij je LineageOS oid erop flashte. Mijn telefoon was zo 5 dagen na bekendmaking van de KRACK gepatched. Als de volgende vulnerability zich wel op de AP/router richt, wil je dat ook kunnen. Tot die tijd hoef je er niets mee te doen, maar het is gewoon de mogelijkheid tot plan B als dat ooit relevant is.

Nu, dan de vraag wat een goede router zou zijn... het lastige is dat met name DFS support op consumentenspullen zelden aanwezig is en nagenoeg nooit geadverteerd wordt ( :( ) - het idiote is dat als je bij KPN of Ziggo een abo afneemt, zelfs het meegeleverde modemroutergeval al meerdere jaren prima DFS ondersteunt, maar zelf iets met die specs kopen is een uitdaging - en een des te grotere als je niet met andere firmwares aan de slag wilt (waarmee je het in veel gevallen zelf toe kunt voegen) en het dus out-of-the-box erin moet zitten.

Gelukkig zijn er meer mensen die het belang van DFS inzien, dus hebben we dit topic:
WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Ondertussen een jaar helaas niet meer geupdate, maar er staan nog goede opties tussen.

Goedkoopste met zowel DFS als mogelijkheid tot eigen fw: AVM Fritz!Box 4040 (EUR 59), met 2x2 MiMo

Dat is maar EUR 10 duurder dan de TP-Link die je noemt, en je krijgt er sowieso een beter apparaat voor (externe antennes zijn niet beter dan interne, puur voor de marketing/show - maar hebben wel de neiging beschadigd te raken).

[...]

Helemaal niets in de 5GHz? Dan denk ik eerder dat je client geen 5GHz aankan :o

Iig is het een brakke bedoening in de 2.4GHz - gelukkig komen de meeste netwerken zacht door, want ze staan lukraak op slechte, overlappende kanalen ingesteld. Er valt getuige dit plaatje echt geen eer te behalen aan de 2.4GHz band :X
Nouja, Adapter heeft niet geholpen. Was net dit berichtje aan het lezen toen het spul der uit klapte.

Ben wel erg gevorderd qua roms flashen en dergelijke, Oneplus 3 aka community goud mine. Maar goed ontopic.

Ik ben nog druk aan het zoeken naar een vervangend alternatief maar loop behoorlijk vast 8)7 |:( . Maar goed ik zou me aan de volgende voorwaarde houden

- DFS support
- Gigabit Ethernet

Daarbij kwam ik de volgende tegen, pricewatch: AVM FRITZ!Box 4040 Edition International. DFS support als ik de review mag geloven, 4x Gigabit Ethernet, Helaas geen 2x2 MiMo (Lijkt onmogelijk op dit budget), Geen alternatief firmware.

Dit lijkt mij dan een betere alternatief dan de pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 ivm met DFS en verder geen verschil in snelheid (Lijkt me), daarnaast sowieso een upgrade tegenover mijn dinosaurus'je die maar 27M/bits per seconde haalt // 3mb/s als je er 5 meter vanaf zit.

Wat vind jij der van?

Bedankt voor de support tho waardeer het echt! _/-\o_

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-02 11:55
Ben je zeker dat je geen tweede router in je net hebt met DHCP aan?

Ik had hetzelfde tot ik doorkreeg dat mijn router eigenlijk een access point moest zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:59
Overdreven al die opties enz.
Hadden we vroeger ook niet, geen idee waarom dit er allemaal bij moet bij je keuze van router, lijkt mij alleen maar weer meer wat stoort op de werking.
Ik snap dat het opties kunnen zijn, maar is het van jou ook van belang, als jij 4jaar ongestoord wifi hebt op jou locatie. dan lijkt mij een gangbaar simpel ding voldoende. en laat de nieuwe opties even aan de testers over of het nodig is. hou het simpel.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• solozakdoekje
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-02-2024
boyette schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:39:
Ik ziggo heeft nu een actie De Power Promise dan krijg je als je het nu aanvraagt een tp link archer c7 kado, werkt prima, de review komt nog van mijn over dit model!

• boyette
Je krijgt eerst een nieuwe modem voor ze dat doen

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puddi Puddin schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:00:
[...]

Nouja, Adapter heeft niet geholpen. Was net dit berichtje aan het lezen toen het spul der uit klapte.

Ben wel erg gevorderd qua roms flashen en dergelijke, Oneplus 3 aka community goud mine. Maar goed ontopic.

Ik ben nog druk aan het zoeken naar een vervangend alternatief maar loop behoorlijk vast 8)7 |:( . Maar goed ik zou me aan de volgende voorwaarde houden

- DFS support
- Gigabit Ethernet

Daarbij kwam ik de volgende tegen, pricewatch: AVM FRITZ!Box 4040 Edition International. DFS support als ik de review mag geloven, 4x Gigabit Ethernet, Helaas geen 2x2 MiMo (Lijkt onmogelijk op dit budget), Geen alternatief firmware.
Hoezo geen 2x2 MiMo? Dit ding heeft het netjes in beide banden. Kijk maar naar de WiFi config - max 300Mbps 2.4GHz, max 866Mbps 5GHz. Dat is 2x2.

Zie ook de harde specs:
https://wikidevi.com/wiki/AVM_FRITZ!Box_4040
WI1 chip1: Qualcomm IPQ4018
WI1 802dot11 protocols: bgn
WI1 MIMO config: 2x2:2
WI1 antenna connector: none
WI2 chip1: Qualcomm IPQ4018
WI2 802dot11 protocols: an+ac
WI2 MIMO config: 2x2:2
WI2 antenna connector: none
Dit lijkt mij dan een betere alternatief dan de pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 ivm met DFS en verder geen verschil in snelheid (Lijkt me), daarnaast sowieso een upgrade tegenover mijn dinosaurus'je die maar 27M/bits per seconde haalt // 3mb/s als je er 5 meter vanaf zit.

Wat vind jij der van?
Die C1200 heeft in eerste instantie zelfde specs als de 4040, beide zijn mid-range routers met 2x2 MiMo in beide banden. Verschil is dat de C1200 iets meer gare bling-bling heeft (die antennes...) en onder de motorkap werkt op basis van een Broadcom-platform, dat gesloten is (itt het open Qualcomm platform van de 4040) en m.i. net iets betere compatibility biedt. Tenslotte is de QCA IPQ4018 van de 4040 een generatie nieuwer dan de BCM47189 in de C1200, waardoor het MU-MIMO biedt. Als je met veel mobieltjes tegelijk wilt downloaden biedt dat een matige voordeel. Niet bepaald essentieel, maar nice to have.
Tja, en AVM heeft de EUR 25k uitgegeven om DFS-certificering te krijgen en TP-Link niet.

Oftewel qua hardware hooguit nuanceverschil, maar licht in voordeel van 4040, en qua software een enorm verschil namelijk DFS. Tussen deze twee kiezen zou ik een no-brainer noemen, de 4040 geeft je out-of-the-box alles wat je nodig hebt (en misschien in de toekomst nodig zou hebben), voor een meerprijs die prima te rechtvaardigen valt :)

Oslik blyat! Oslik!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:12:
Ben je zeker dat je geen tweede router in je net hebt met DHCP aan?

Ik had hetzelfde tot ik doorkreeg dat mijn router eigenlijk een access point moest zijn.
Wat hij zegt. "Eruit klapt" is geen diagnose. Vergelijk om te beginnen eens je ip-adres, gateway en arp-tabel op het moment dat het wel werkt met het moment waarop het niet meer werkt.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GlowMouse schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:00:
[...]

Wat hij zegt. "Eruit klapt" is geen diagnose. Vergelijk om te beginnen eens je ip-adres, gateway en arp-tabel op het moment dat het wel werkt met het moment waarop het niet meer werkt.
Lees wat verder dan alleen topicstart. Er is meer diagnose geweest:

- probleem treedt draadloos als bedraad op
- power cycle verhelpt het iedere keer
- probleem gebeurt steeds vaker
Dit is geen DHCP-issue. Die zou niet opeens vaker gaan optreden of zo 1-op-1 samenhangen met wat de router zelf doet. Komt bij dat TS Caiway klant is en die geen rare (Ziggo Horizon) TV boxen hebben die gekkigheid uithalen op dit vlak.

Komt bij:
- factory reset verhelpt het niet
-andere voedingsadapter helpt niet
Dan wijst het sterk op een router die zelf overlijdende is, een of ander onderdeel dat met tijd degradeert. Mijn obsessie met condensatoren zegt: lekke condensator op de VRM die 12VDC omvormt naar de lagere voltages die intern gebruikt wordt. Maar wat dan ook het is, hardware, en intern in de router. Wat na ~7 jaar niet onredelijk is.

Oslik blyat! Oslik!

• Tommie12
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:10:
[...]

Dit is geen DHCP-issue. Die zou niet opeens vaker gaan optreden of zo 1-op-1 samenhangen met wat de router zelf doet. Komt bij dat TS Caiway klant is en die geen rare (Ziggo Horizon) TV boxen hebben die gekkigheid uithalen op dit vlak.
Toen ik met 2DHCP routers zat, ging het soms weken goed, soms elke dag miserie. Als ik echt alle wifi spul uit zetten en herstartte, dan ging het meestal wel een week goed.
Dat uitvogelen heeft me als noob destijds een pak tijd en frustratie gekost.

Een router van 7 jaar oud vervangen is niet abnormaal natuurlijk. Ik blijf wel weg van de goedkope routertjes sinds ik een veel beter ontvangst kreeg met een Linksys EA6900. Zendsterkte is echt goed, waarschijnlijk door de 4 antennes.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:10:
[...]

Komt bij:
- factory reset verhelpt het niet
-andere voedingsadapter helpt niet
Dan wijst het sterk op een router die zelf overlijdende is, een of ander onderdeel dat met tijd degradeert. Mijn obsessie met condensatoren zegt: lekke condensator op de VRM die 12VDC omvormt naar de lagere voltages die intern gebruikt wordt. Maar wat dan ook het is, hardware, en intern in de router. Wat na ~7 jaar niet onredelijk is.
Op basis van deze informatie kan ik een DHCP-issue niet uitsluiten. Als je via wireshark ziet dat er in het geheel geen netwerkverkeer meer is, zou ik eens naar de elco's kijken, maar momenteel weten we niet eens of het LAN wel blijft werken.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien inmiddels is vastgesteld dat er echt een nieuwe router komt, betreft dit dus aankoopadvies en dan hoort in de CAA. Schopje die kant op.

• Puddi Puddin
Heel erg bedankt jongens, het wordt de Fritz Box 4040 ik haal hem vanmiddag op.

Nog een vraag, hij heeft geen externe antennes heeft dit invloed op het bereik of iets dergelijke of zijn die vooral voor het verkoop.

• Tommie12
Puddi Puddin schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:52:
Heel erg bedankt jongens, het wordt de Fritz Box 4040 ik haal hem vanmiddag op.

Nog een vraag, hij heeft geen externe antennes heeft dit invloed op het bereik of iets dergelijke of zijn die vooral voor het verkoop.
Externe antennes gaan altijd een beter bereik geven.
De vraag is natuurlijk of je dat nodig hebt.
Als de ontvangst goed is, dan zal het wel werken zeker.

Zorg er vooral voor dat je die kan terugbrengen als het niet goed is, alleen al daarvoor zou ik soms online kopen.

Pagina: 1