Harddisk per ongeluk geinitialiseerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb even hulp nodig. Ik heb een 3 TB harddisk met daarop een GPT partitie met data, NTFS file systeem. Deze disk zat in een Windows 7 PC. Werkte prima. Ik wilde deze echter gebruiken vanuit een USB3 harddisk behuizing. Ik heb de harddisk ingebouwd in de behuizing en aangesloten op een Windows 7 laptop. De disk werd herkend (USB gedeelte werkt). De disk werd echter niet herkend. Geen drive letter en in diskmanager kreeg ik voor die disk de opmerking dat ie geinitialiseerd moest worden om gebruikt te worden. Ik kreeg de keuze MBR/GPT en koos voor MBR. Niet handig blijkt nu want ik kreeg daarna 2 partities (2TB + 1 TB) die nog geformateerd moeten worden. Oeps momentje dus.

Wat zijn nu de mogelijkheden om terug te gaan naar een situatie waarbij ik bij de data kan? Ik heb geen backup van de data (niet nodig voor deze data, niet belangrijk genoeg) dus als dit fucked up is dan is dat zo.

Beste antwoord (via masaman op 09-12-2017 23:54)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Compizfox schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:39:
Je hebt je partitietabel overschreven. De data zelf staat er gewoon nog.

TestDisk kan waarschijnlijk de oude partitietabel weer reconstrueren.
Dit.

Het is belangrijk om na te gaan wat er precies is gebeurd. In dit geval:

TS heeft de schijf in een USB-behuizing gestopt en 'hij werd niet meer herkend'. Lijkt me een klassiek gevalletje van een sector size mismatch (512/4k) waardoor de partitietabel niet meer klopt en Windows aanbiedt om hem opnieuw te schrijven. Dat heeft TS gedaan.

Dus alleen de partitietabel is overschreven, en dat los je op met TestDisk. Niet met GetDataBack, dat is een disk carving programma voor als je filesystem aan puin ligt. Lijkt hier niet het geval.

1:1 kopie is ook niet echt nodig, mits je Windows maar niet instrueert om een nieuw filesystem aan te maken. Met TestDisk kan er weinig misgaan, daarmee schrijf je enkel een nieuwe GPT/MBR weg en die was je toch al kwijt.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
Je kunt data recovery doen met tools als GetDataBack of TestDisk.
Zie ook: Thematopic: Datarecovery
*Recovery moet naar een andere schijf.

In schijfbeheer heb je een optie: "convert to gpt", dat kun je gebruiken zodat je daarna wel >2TB partities kan maken.

Lukt dat niet, dan kun je KillDisk even 10 seconden laten wissen, dan is de partitietabel gewist en is de schijf weer "als nieuw".

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 08-12-2017 11:38 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:53

MsG

Forumzwerver

jeroen3 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:38:
Je kunt data recovery doen met tools als GetDataBack of TestDisk.
Zie ook: Thematopic: Datarecovery
*Recovery moet naar een andere schijf.

In schijfbeheer heb je een optie: "convert to gpt", dat kun je gebruiken zodat je daarna wel >2TB partities kan maken.

Lukt dat niet, dan kun je KillDisk even 10 seconden laten wissen, dan is de partitietabel gewist en is de schijf weer "als nieuw".
Dat converteren moet de TS echt alleen doen als hij de data kwijt wil zijn en gewoon opnieuw wil beginnen, maar zeker niet als hij nog iets van data terug wil. Dan moet je de schijf zoveel mogelijk laten als hij is. Maak eens een 1 op 1 kopie met bijv. HDD Raw Copy. Dan kan je daar je truukjes op toepassen en de schijf zelf met rust laten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil de data inderdaad liever niet kwijt. De data is minder belangrijk (anders had ik wel backups zoals van de andere data) maar ik wil wel proberen de data terug te krijgen. Dank voor de tips zover. Ik ga met HDD Raw Copy en TestDisk aan de slag. Andere tips zijn uiteraard nog steeds welkom!

Acties:
  • Beste antwoord

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Compizfox schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:39:

Dit.

Het is belangrijk om na te gaan wat er precies is gebeurd. In dit geval:

TS heeft de schijf in een USB-behuizing gestopt en 'hij werd niet meer herkend'. Lijkt me een klassiek gevalletje van een sector size mismatch (512/4k) waardoor de partitietabel niet meer klopt en Windows aanbiedt om hem opnieuw te schrijven. Dat heeft TS gedaan.

Dus alleen de partitietabel is overschreven, en dat los je op met TestDisk. Niet met GetDataBack, dat is een disk carving programma voor als je filesystem aan puin ligt. Lijkt hier niet het geval.

1:1 kopie is ook niet echt nodig, mits je Windows maar niet instrueert om een nieuw filesystem aan te maken. Met TestDisk kan er weinig misgaan, daarmee schrijf je enkel een nieuwe GPT/MBR weg en die was je toch al kwijt.
Pagina: 1