Evohome alleen op de 1e en 2e verdieping mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Recentelijk zijn we verhuisd naar een andere woning. We hebben nu een Nefit Trendline ketel (2015) met een Nefit Easy thermostaat die onze vloerverwarming in de woonkamer en keuken regelt.

Als de gewenste temperatuur bereikt is, slaat de ketel af. Als we vervolgens de radiatoren op de 1e en 2e verdieping zouden willen bijstoken, kan dat natuurlijk niet meer, omdat de ketel niet meer brandt.

Ik heb al heel veel info geprobeerd te zoeken. Als ik op dit probleem google, dan kom ik al snel bij een Weersafhankelijke regeling of een zoneregeling. Nu voel ik het meeste voor een zoneregeling van Evohome, maar wilde heel graag weten of ik Evohome ook alleen voor de 1e en 2e verdieping kan realiseren. En dat ik dan de vloerverwarming zoals nu gewoon via de Nefit Easy regel.

Kortom, is de volgende constructie mogelijk en ook werkzaam:

- Begane grond: blijft zoals nu --> vloerverwarming wordt geregeld door de Nefit Easy thermostaat
- 1e en 2e verdieping: alle thermostaatradiatoren (totaal 5) voorzien van HR92 radiatorknoppen, Evohome bedienunit bijvoorbeeld in slaapkamer hangen, en de ketelmodule naast de ketel hangen en verbinden met de ketel.

Kun je op die manier alsnog alle ruimtes (woonkamer/keuken, en de badkamer en alle slaapkamers) afzonderlijk bedienen?

Ik hoop dat jullie ons kunnen adviseren :) .. Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

Groetjes
Kees

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:08
Je EvoHome ketelmodule wordt Opentherm neem ik aan? ik weet niet of je op je ketel 2 kabels parallel aan kunt sluiten, dit zou je moeten proberen. Als dit niet werkt kun je een motorbediende afsluiter plaatsen in je retourleiding bij de vloerverwarmingsverdeler:

Afbeeldingslocatie: https://www.cvkoopjes.nl/26899-large_default/honeywell-y-vc8615aj1100-34binnendraad-zoneklep.jpg

zo'n soort, maar dan een waar je een EvoHome knop op kunt zetten, dus alleen het messing deel.
EvoTouch hang je in je woonkamer in plaats van de Nefit easy, instellen op EvoTouch dat je de interne temperatuur sensor gebruikt om de radiatorknop te laten schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik denk niet dat die kan. Er is immers maar 1 ketelmodule de baas. Je kan niet zowel de Netit als de Evohome gelijktijdig de ketel laten aansturen. Iets van "2 kapiteins op 1 schip". Denk dat je er beter aan doet om Evohome dan in het hele huis te monteren, dan kan je elke zone afzonderlijk aansturen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Jammer dat het waarschijnlijk niet kan..

Je hebt het over een motorbediende afsluiter.. In dit topic (Zoneverwarming / vloerverwarming Evohome) zag ik dat iemand een normale radiatorafsluiter had voorzien van een HR92 radiatorknop. Is dat een beetje wat je bedoelt?
Op zich een interessante oplossing, maar geen idee of dit echt ideaal werkt voor de vloerverwarming?!

Waarom ik eigenlijk de begane grond wilde houden zoals het is, is het omdat ik een beetje twijfel over het bereik van de Evohome.

Wij hebben de volgende woonlagen:
- Begane grond
- 1e verdieping (2 slaapkamers + badkamer)
- 2e verdieping (2 slaapkamers)
- Zolder (waar de ketel hangt)

Als de radiatorknop op de 2e verdieping een signaal moet versturen, dan verstuurt ie deze naar de Evohome bedienunit in de woonkamer (begane grond) en die stuurt het signaal naar de ketelmodule naast de ketel. Dat zijn best aardige afstanden volgens mij.

En ik twijfel (en met mij ook éé installateur) of dat signaal sterk genoeg zal zijn....

Daarom dacht ik de bedienunit op de 1e verdieping te hangen en daardoor de afstanden wat kleiner te houden. Maar dan moet de vloerverwarming dus waarschijnlijk alsnog wel voorzien worden van iets van Evohome...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 11:27
Kijk ook eens naar https://www.tado.com/nl/ die maakt gebruik van: Wikipedia: 6LoWPAN daar zijn dus alle knoppen ook repeaters. De batterijen gaan ong 2 jaar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt wel heel goed! Ik kende tot dusver eigenlijk alleen Evohome, Watts Vision en Danfoss, maar Tado ziet er ook wel interessant uit..

Hebben jullie Evohome zelf geïnstalleerd of laten doen?

Hoe lang zou een installateur erover doen om ons gehele huis te voorzien van Evohome denken jullie?
Dus 1 zone vloerverwarming beneden, 3 radiatoren op de 1e verdieping en 2 op de 2e verdieping.. En dan de ketelmodule bij de ketel aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MBgek schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:21:
Je EvoHome ketelmodule wordt Opentherm neem ik aan? ik weet niet of je op je ketel 2 kabels parallel aan kunt sluiten, dit zou je moeten proberen. Als dit niet werkt kun je een motorbediende afsluiter plaatsen in je retourleiding bij de vloerverwarmingsverdeler:

[afbeelding]
Is er geen mogelijkheid om de pompschakelaar aan/uit te zetten die in je vloerverwarmingsverdeler zit? De Evohome zou dan een relais moeten aansturen: Kamerthermostaat vraagt warmte -> pomp vloerverdeler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij zit er tot dusver nog geen pompschakelaar op ... We wonen er nog niet zo lang, dus dit staat nog op de to-do list..

Maar het liefst zou ik de begane grond houden zoals nu en alleen boven Evohome gebruiken.. Maar de installateurs in onze buurt zijn weinig happig op offertes leveren helaas .. Heb er meerdere gevraagd en slechts 1 heeft tot dusver een offerte geleverd voor een Evohome systeem.. En die was erg prijzig vond ik ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
air2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:28:
Kijk ook eens naar https://www.tado.com/nl/ die maakt gebruik van: Wikipedia: 6LoWPAN daar zijn dus alle knoppen ook repeaters. De batterijen gaan ong 2 jaar mee
In de praktijk is dit eerder 6 maanden, maar OK ;-)

Overigens zou ik een zeer goede afweging maken tussen Tado en Evohome. Wil je innovatie en continue nieuwe features en gimmicks (Alexa/Google home etc) dan is Tado de betere, qua algehele ondersteuning door CV installateurs en robuustheid van het platform heb ik Evohome net wat hoger staan. Ik heb voor Tado gekozen en ben in de basis tevreden.

Overigens is de setup die ik nu heb:
- Beneden de Tado thermostaat (kan ook Evohome thermostaat zijn)
- Boven radiatorknoppen op kantoor, kinderkamer en badkamer.

Wanneer beneden de juiste temperatuur bereikt is slaat beneden af, als 1 van de kamers boven dan warmtevraag heeft dan gaat die knop open en stookt de ketel relatief kort (want kleinere kamers dus snel warm) en verwarmt beneden wel een beetje mee. Reden hiervoor is dat ik geen zin had om beneden ook te investeren in 6 radiatorknoppen (kostbaar), met name omdat je die in de praktijk niet terugverdient. Bijv op zowel mijn kantoor als kinderkamer slaat de verwarming misschien een paar keer per dag een 10 minuten aan om temperatuur te behouden en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 11:27
Tado kun je heel makkelijk zelf installeren, hun helpdesk is erg kundig en hebben mij geholpen om mijn oude thermostaat van de ketel te halen, de tado op de juiste pinnen te connecten (andere dan mijn oude aan/uit thermostaat) en de juiste pinnen op de ketel door te verbinden met een draadbrugje. Als je er niet voor terugschrikt zelf wat draadje aan te sluiten kun je het heel goed zelf doen.

Je mag het systeem volgens mij zelfs binnen een jaar terugsturen als het niet bevalt. Ik weet niet hou jouw setup er uit zou moeten zien, maar je zou tado eens kunnen bellen of zei nog suggesties hebben...
evohome is overigens wel uitgebreider voor zover ik weet zolang je maar alles van evohome zelf koopt. Tado werkt samen met IFTT en (Alexa/google/apple etc.) dus die kun je makkelijker aan andere sensoren koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Wolly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:27:
[...]

Is er geen mogelijkheid om de pompschakelaar aan/uit te zetten die in je vloerverwarmingsverdeler zit? De Evohome zou dan een relais moeten aansturen: Kamerthermostaat vraagt warmte -> pomp vloerverdeler aan.
Dan zet je alleen de pomp aan, ketel blijft dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MBgek schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:10:
[...]

Dan zet je alleen de pomp aan, ketel blijft dan uit.
Ik bedoel dat de ketel wordt aangeschakeld en de pomp van stroom wordt voorzien.

Scheelt dan weer installatiewerk met een zoneklep (waar je maar net weer de ruimte voor moet hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
Wolly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:45:
[...]

Ik bedoel dat de ketel wordt aangeschakeld en de pomp van stroom wordt voorzien.

Scheelt dan weer installatiewerk met een zoneklep (waar je maar net weer de ruimte voor moet hebben).
Ik denk niet dat die ketel aangestuurd kan worden door de Nefit easy, en een extern aan/uit contact. Waarschijnlijk is het of/of.

Beste oplossing is helemaal over naar bijv. EvoHome, met 1 extra knop voor de gehele vloerverwarming. Lijkt me sterk dat er geen ruimte is om een klep tussen het leidingwerk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties. Ik denk dat we inderdaad voor een Evohome gaan, en dan maar meteen in het hele huis...

Alleen over die vloerverwarming twijfelde ik even wat verstandig is... Omdat er door alle installateurs zo'n zoneregelaar werd geadviseerd...
Maar ik vind dat een beetje onzinnig als je met de vloerverwarming maar 1 zone aanstuurt.. Is dat wat je bedoelt MBgek?
Een radiatorafsluiter bij de toevoer van de vloerverwarming en daarop een HR92 Evohome radiatorknop installeren?

Zou dat echt een betrouwbare Aan/uit schakelaar zijn denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 07:50

JWJ

Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:25:

En ik twijfel (en met mij ook éé installateur) of dat signaal sterk genoeg zal zijn....

Daarom dacht ik de bedienunit op de 1e verdieping te hangen en daardoor de afstanden wat kleiner te houden. Maar dan moet de vloerverwarming dus waarschijnlijk alsnog wel voorzien worden van iets van Evohome...
Het haalt de zolder vanuit de woonkamer bij een nieuwbouw huis. Bij mij is dat meer dan 9m van Touch to radiator door 2x beton en muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 17:01
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:25:

Waarom ik eigenlijk de begane grond wilde houden zoals het is, is het omdat ik een beetje twijfel over het bereik van de Evohome.

Wij hebben de volgende woonlagen:
- Begane grond
- 1e verdieping (2 slaapkamers + badkamer)
- 2e verdieping (2 slaapkamers)
- Zolder (waar de ketel hangt)

Als de radiatorknop op de 2e verdieping een signaal moet versturen, dan verstuurt ie deze naar de Evohome bedienunit in de woonkamer (begane grond) en die stuurt het signaal naar de ketelmodule naast de ketel. Dat zijn best aardige afstanden volgens mij.

Hier geen enkel probleem met bereik. De evohome staat in een hoek van de woonkamer en communiceert makkelijk met de radiatorknop op zolder. Deze zit in de andere hoek van het huis. Je kunt anders nog altijd ervoor kiezen om de thermostaat op de eerste verdieping te plaatsen. Bedienen via de app is mogelijk en zelfs mijn vriendin kan daarmee overweg (twee rechter handen terwijl ze linkshandig is).

Je vraag over vloerverwarming kan ik helaas niet mee helpen.

Succes met het maken van je keuze!

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Pagina: 1