Hoi,
Ik woon inmiddels 10 jaar in mijn huidige woning en heb geen behoefte aan verhuizen.
Laatste jaren al veel verbeteringen doorgevoerd aan mijn huis zoals
- nieuwe badkamer
- nieuwe kozijnen
- nieuwe wc beneden
- tuinaanleg
Per project waren we duizenden euro's kwijt en hebben we tot op heden altijd cash afgetikt.
Echter komen nu andere zaken sneller dan verwacht zoals
- nieuwe keuken
- 4e slaapkamer realiseren op zolder (incl dakkappel).
- woonkamer opknappen (incl vloer).
Geschatte kosten 25.000 euro.
Daarnaast hebben we komende jaren ook nog enkele andere uitgaven zoals vervanging auto, kleine klusjes..
Als ik kijk naar de planning om de grote klussen af te ronden dan zijn we 6-8 jaar verder voordat het klaar is.
De woonkamer en keuken gaan niet zolang meer mee..
Daarom zat ik te denken om een 2e hypotheek te nemen om de verbouwingen door te voeren.
Dan zijn we in 1x klaar en netto kost het me 80-85 euro per maand.
Financieel kunnen we het makkelijk dragen..
Echter waar ik mee zit is de waarde van het huis t.o.v. de hypotheek.
Het huis is ongeveer 190k waard in huidige staat.
Ik heb nu een hypotheek van 199k waarvan 20k afgelost in een spaarhypotheek.
Als ik nu mijn hypotheek met 25k verhoog (is al hoger vastgelegd bij de notaris), dan heb ik straks een hypotheek van 225k (waarvan 20k in een spaarhypotheek afgelost).
Maarja in hoeverre is mijn verbouwing een meerwaarde voor het huis, en in hoeverre gaat de bank hier in mee qua hypotheekhoogte afgezet tegen de woningwaarde?
Ik woon inmiddels 10 jaar in mijn huidige woning en heb geen behoefte aan verhuizen.
Laatste jaren al veel verbeteringen doorgevoerd aan mijn huis zoals
- nieuwe badkamer
- nieuwe kozijnen
- nieuwe wc beneden
- tuinaanleg
Per project waren we duizenden euro's kwijt en hebben we tot op heden altijd cash afgetikt.
Echter komen nu andere zaken sneller dan verwacht zoals
- nieuwe keuken
- 4e slaapkamer realiseren op zolder (incl dakkappel).
- woonkamer opknappen (incl vloer).
Geschatte kosten 25.000 euro.
Daarnaast hebben we komende jaren ook nog enkele andere uitgaven zoals vervanging auto, kleine klusjes..
Als ik kijk naar de planning om de grote klussen af te ronden dan zijn we 6-8 jaar verder voordat het klaar is.
De woonkamer en keuken gaan niet zolang meer mee..
Daarom zat ik te denken om een 2e hypotheek te nemen om de verbouwingen door te voeren.
Dan zijn we in 1x klaar en netto kost het me 80-85 euro per maand.
Financieel kunnen we het makkelijk dragen..
Echter waar ik mee zit is de waarde van het huis t.o.v. de hypotheek.
Het huis is ongeveer 190k waard in huidige staat.
Ik heb nu een hypotheek van 199k waarvan 20k afgelost in een spaarhypotheek.
Als ik nu mijn hypotheek met 25k verhoog (is al hoger vastgelegd bij de notaris), dan heb ik straks een hypotheek van 225k (waarvan 20k in een spaarhypotheek afgelost).
Maarja in hoeverre is mijn verbouwing een meerwaarde voor het huis, en in hoeverre gaat de bank hier in mee qua hypotheekhoogte afgezet tegen de woningwaarde?