FPS cap gebruiken in games als overwatch en CS GO waarom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 946119

Topicstarter
Hi Tweakers,

vraagje wat is het nut van een cap op je FPS zetten ? bij CS GO kan je oneindig gaan.
bij overwatch 300.

ik heb op internet gezocht maar kon geen duidelijk antwoorden vinden, behalve dat je fps gemiddeld iets hoger is dan bij unlimited. en nadeel van unlimited fps bij cs go is dat je je proccessor heel heet kan worden en heel hard moet werken.

klopt dit ? tips ? adviezen ?

MvG,

Michael

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:26
Ik denk dat dit eerder over je GPU gaat.
Wat voor systeem heb je begin daar eens over?

Heb je problemen?
Waarom stel je deze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen problemen maar probeer te achterhalen wat beste instellingen zijn.

CS GO gebruikt meer je processor dan je videokaart, bij overwatch wordt je video kaart nogal belast.

ik wil puur informatie over fps cap zetten in games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 12:59
FPS CAP heeft een aantal voordelen.

1- Je pc hoeft minder hard te werken (als je bijvoorbeeld normaal 300fps haalt en deze capt op 144) hierdoor verbruik je minder stroom en genereer je minder hitte.
2- Je framerate fluctueerd minder waardoor de framerate stabieler is.
3- als je de framerate capt naar de refreshrate van je monitor dan hoef je geen vsync te gebruiken om screentairing te voorkomen. (mits je geen gsync of freesync monitor hebt)

Verder weet ik niet of er direct nadelen aan zitten, ik cap al jaren mijn fps naar mijn monitor refreshrate. Maar ik ben dan ook niet zo gevoellig voor lage FPS of schommelingen er in.

[ Voor 6% gewijzigd door Axewi op 04-12-2017 16:21 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Axewi schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:18:

1- Je pc hoeft minder hard te werken (als je bijvoorbeeld normaal 300fps haalt en deze capt op 144) hierdoor verbruik je minder stroom en genereer je minder hitte.
3- als je de framerate capt naar de refreshrate van je monitor dan hoef je geen vsync te gebruiken om screentairing te voorkomen. (mits je geen gsync of freesync monitor hebt)

Verder weet ik niet of er direct nadelen aan zitten, ik cap al jaren mijn fps naar mijn monitor refreshrate. Maar ik ben dan ook niet zo gevoellig voor lage FPS of schommelingen er in.
Thanks voor je reactie, maar Gsync en alles werkt niet boven mijn scherm refresh rate van 165mhz.

Daarom dat ik het vraag want mensen die fanatiek cs go spelen doen juist nooit een cap op hun scherm refresh rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Anoniem: 946119 schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:36:
[...]

Thanks voor je reactie, maar Gsync en alles werkt niet boven mijn scherm refresh rate van 165mhz.

Daarom dat ik het vraag want mensen die fanatiek cs go spelen doen juist nooit een cap op hun scherm refresh rate.
Of ik moet ergens een afslag gemist hebben, wat natuurlijk kan aangezien ik niet meer zo fanatiek game.
Maar wat heb je aan 300FPS als je monitor een maximale refreshrate heeft van 144Hz? Om maar een voorbeeld te noemen.

Hmm edit, het ziet er dus niet vloeiender uit maar het voelt wel vloeiender. video
Well, it technically wouldn't look smoother, you'll only see 144 frames per second no matter what, but it will feel smoother.

3kliksphilip did a good video on this. here

tldw; The more frames you have, the more recent frame your computer can use.
Gsync voorkomt screentairing en 165Hz is meer dan zat lijkt me! De enige reden dat ze voor meer fps gaan is dus zodat er altijd een "meest recent" frame beschikbaar is. Je hoeft hiervoor dus geen 300Hz monitor te hebben.
Persoonlijk zou ik lekker voor een 144Hz scherm gaan met gsync of freesync, je hebt al een behoorlijke pc nodig om 144+ fps te halen met nieuwe spellen op een deftige resolutie.

[ Voor 16% gewijzigd door Axewi op 04-12-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Axewi schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:42:
[...]

Of ik moet ergens een afslag gemist hebben, wat natuurlijk kan aangezien ik niet meer zo fanatiek game.
Maar wat heb je aan 300FPS als je monitor een maximale refreshrate heeft van 144Hz? Om maar een voorbeeld te noemen.

Hmm edit, het ziet er dus niet vloeiender uit maar het voelt wel vloeiender. video

[...]

Gsync voorkomt screentairing en 165Hz is meer dan zat lijkt me! De enige reden dat ze voor meer fps gaan is dus zodat er altijd een "meest recent" frame beschikbaar is. Je hoeft hiervoor dus geen 300Hz monitor te hebben.
Persoonlijk zou ik lekker voor een 144Hz scherm gaan met gsync of freesync, je hebt al een behoorlijke pc nodig om 144+ fps te halen met nieuwe spellen op een deftige resolutie.
heb Dell S2417DG 165mhz 1080 msi gaming x gtx I5-8600K :) en mooie spulletjes erbij :D.

kan overwatch bijna op ultra spelen met 165fps stabiel. dat is dus 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Axewi schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:42:
[...]

[...]

is het tegenwoordig ook zo dat je net onder je cap van je beeldscherm moet om Gsync te hebben ? dus 165mhz is 163/164cap bijv ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-04 22:10
als je een cap op je FPS zet zal je pc minder hoeven te doen en je hebt minder kans op tearing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 15:47

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Axewi schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:18:

3 is niet correct, framecap voorkomt geen tearing.
Anoniem: 946119 schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:12:
[...]

is het tegenwoordig ook zo dat je net onder je cap van je beeldscherm moet om Gsync te hebben ? dus 165mhz is 163/164cap bijv ?
Ja, daarboven heb je ofwel vsync (dus effectief alsnog een framecap, maar dan wel met lag), ofwel geen sync (met dus kans op tearing).

[ Voor 19% gewijzigd door Bart ® op 04-12-2017 17:29 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
tt2000 schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:17:
als je een cap op je FPS zet zal je pc minder hoeven te doen en je hebt minder kans op tearing
Helaas klopt dit niet. Tearing komt ook voor met een FPS cap. Waar het om gaat is dat je refreshrate in sync moet lopen met je frames. Zodra deze niet in sync lopen krijg je tearing. Een fps cap gaat daarbij niet helpen.

Sterker nog, een cap kan in sommige gevallen juist voor meer tearing zorgen.

[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 04-12-2017 17:33 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:56
Het is eigenlijk vrij simpel. In csgo wil je geen framedrops hebben omdat dit je aim beinvloed. Een drop van 240fps naar 140fps merk je, dan kan je beter cappen op 140fps. Mensen die de drop van 240 naar 140 fps niet voelen, zijn gewoon niet de beste csgo spelers ;)

Csgo speelt overigens imho het fijnst rond de 300fps.

Gebruik met csgo ook geen vsync of gsync/freesync. Die game moet gewoon met een zo hoog mogelijke fps gespeeld worden (zonder drops) en met zo min mogelijk input lag.

[ Voor 20% gewijzigd door gotfurrr op 04-12-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Bart ® schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:25:
[...]

3 is niet correct, framecap voorkomt geen tearing.

[...]

Ja, daarboven heb je ofwel vsync (dus effectief alsnog een framecap, maar dan wel met lag), ofwel geen sync (met dus kans op tearing).
Met andere woorden, een framecap kan dus wel tearing voorkomen mits je normaal meer fps hebt dan je refreshrate, kom je daaronder dan zal het inderdaad niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 15:47

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Axewi schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:05:
[...]

Met andere woorden, een framecap kan dus wel tearing voorkomen mits je normaal meer fps hebt dan je refreshrate, kom je daaronder dan zal het inderdaad niet helpen.
Nee, enkel een framecap zal niet tegen tearing helpen. In theorie zou het kunnen, als toevalligerwijs je framecap exact gelijk is met je refreshrate, en ook nog eens toevallig exact in sync is met je monitor. In de praktijk onmogelijk dus.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
gotfurrr schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:57:
Het is eigenlijk vrij simpel. In csgo wil je geen framedrops hebben omdat dit je aim beinvloed. Een drop van 240fps naar 140fps merk je, dan kan je beter cappen op 140fps. Mensen die de drop van 240 naar 140 fps niet voelen, zijn gewoon niet de beste csgo spelers ;)

Gebruik met csgo ook geen vsync of gsync/freesync. Die game moet gewoon met een zo hoog mogelijke fps gespeeld worden (zonder drops) en met zo min mogelijk input lag.
Klopt, maar dat geeft ook meteen aan dat het eigenlijk best wel een bagger engine is... :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 946119 schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:12:
[...]

is het tegenwoordig ook zo dat je net onder je cap van je beeldscherm moet om Gsync te hebben ? dus 165mMhz is 163/164 165.000.000 cap bijv ?
Als je je letters/cijfers en apparatuur niet goed kent, zou het wel helpen om in ieder geval e.e.a. te verduidelijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-03 18:25
gotfurrr schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:57:

Dit is inderdaad het enige juiste antwoord. Je locked de fps op de laagste waarde die je ten alle tijden haalt in de game. Minimale input lag en maximale consistentie voor aim/muscle memory.

Vsync moet ALTIJD uit, dat beinvloed vrijwel elke game negatief. Gewoon je settings naar beneden, net zolang dat je tenminste 5 fps meer haalt in alle omstandigheden dan de refreshrate van je monitor.
Pagina: 1