Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vloerverwarming wordt niet warmer dan 28-29 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Mijn aanvoer wordt niet hoger dan 28-29 graden.

Ik voer 45 graden aan (kan ik voelen).
De thermostaatkraan staat open (stand 6 tot 8, max is 8 ).

Ik heb een Itho BaseCube Duo ketel (2017). Daar zit een Hoog temperatuur circuit in en een Laag temperatuur (LTV). Het LTV circuit gaat ook door een paar radiatoren (badkamer en zo). De temperatuur voor het LTV circuit staat op 45 graden ingesteld.

Dit is het plaatje van de verdeler en pomp:
https://myalbum.com/album/pMWb7sWASpk9

Ik heb gezocht hoe ik de pompsnelheid van de CV kan verhogen, maar dat lijkt niet mogelijk te zijn (in het menu van de ketel staat niets hierover).

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om de instroomtemperatuur omhoog te brengen?

Alvast bedankt , Ulrik

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2017 16:05 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Post afgesplitst vanuit Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden :)
Een topic van 1,5j oud kicken is niet zo handig, dan sneeuwt je post een beetje onder.

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 16:57

uibeltje

Idiotheque

Weet je zeker dat aanvoertemp vanaf ketel 45 graden is? Moduleert deze niet terug op basis van bv buitentemperatuur? Ik zou controleren wat de ketel aangeeft.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Als je ketel van 2017 is, waarom vraag je dat niet aan je installateur?

Op je foto zie ik onderaan toch 40 graden. Is dat niet je aanvoer, en dan retour op 20?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Ik heb hier ook zoiets geconstateerd.

Hier zit het hem in de afgifte vermoed ik. Zodra ik een aantal radiatoren boven opendraai geeft de nefit wel de gewenste temperatuur aan de vloerverwarming. Ik denk dat hij dan beter zijn vermogen kwijt kan. Draai ik de radioteren boven dicht blijf ik steeds steken op ~28 in en 26 uit Met heel af ent toe een piekje in de juiste richting. Net te weinig om met deze vrieskou het huis op 20,5 te houden. Zodra ik boven wat meer flow creëer gaat er 35 in en 30 uit. Zoals ik het nu ongeveer hebben wil. HIermee blijft de woning prima op temperatuur...
Ook heb ik de grundfos alpha handmatig op standje 2 gezet. Op auto blijft deze ongeacht de omgeving standaard op 8watt staan.

Weet niet of je er wat aan hebt maar in mijn situatie werk dit prima.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties.

@uibeltje, ja, de aanvoer is 45 graden, dat geeft ook de ketel aan, bovendien 'voelt het als 45 graden' net boven de verdeler

@thefox154, ik heb wel een paar radiatoren open staan (1 werkkamer boven, 1 slaapkamer boven, badkamer en een kleintje in de schuur), dus er is dan toch wel genoeg andere afgifte?

@Tommie12, de onderste meter is inderdaad aanvoer, de foto is niet helmaal scherp, maar die aanvoer is maar net onder de 30 graden (ca. 28-29)

@Tommie12, ik heb inderdaad ook inmiddels reactie van de installateur. Die zegt dat ik de aanvoer op 60 graden moet zetten omdat de verdeler bijmengt. Dat lijkt te werken. Maar dat lijkt mij niet efficient. Als ik de ketel op 45graden kan zetten wordt het een veel efficiëntere verbrandingsproces. En dat zou juist moeten kunnen met de ketel die ik heb, met een Laag Temperatuur Verwarming (LTV) circuit en een Hoog Temperatuur Verwarming (HTV) circuit. Zou ik dan toch een andere verdeler moeten plaatsen???

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 16:57

uibeltje

Idiotheque

Als ketel inderdaad een LT circuit heeft met pomp die krachtig genoeg is dan is een verdeler zonder pomp idd beter.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11 07:22
Als je nu de circulatiepomp van de vloerverwarming eens op een lagere stand zet, maar de ketelpomp wel op dezelfde stand laat staan, dan wordt er minder gerecirculeerd en verandert de mengverhouding meer in de richting van de keteluitlaattemperatuur.

Zwerius Kriegsman

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga inderdaad proberen de pomp (bijna) uit te zetten. En als vervolgstap misschien toch maar de verdeler laten vervangen door een LTV verdeler (zie dit topic: Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden )

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11 07:22
Je hoeft niet de hele verdeler te vervangen, je kunt ook pomp en thermostaatkraan verwijderen en dan de aanvoerleiding vanaf de cv ketel, direct aan de aanvoerverdeler koppelen. De vrijkomende openingen gewoon afdichten met een plug/dop oid.

Zwerius Kriegsman

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:44

Grin

Ride si sapis.

Hierop heb ik ook en vraag want hier speelt ongeveer hetzelfde, is dit ook een geval van: 'de circulatiepomp van de vloerverwarming eens op een lagere stand zetten'? Zoals @Zwerius hierboven meldt?

Onderstaand de situatie van de CV i.cm. de vloerverwarming:
  • Merk CV ketel Remeha Avanta 28c (modulerende pomp). De CV ketel is ingesteld op 50 graden watertemperatuur.
  • Instelling kamerthermostaat 19 graden (7x24).
  • De kamer wordt verwarmd door uitsluitend vloerverwarming.
  • Merk pomp vloerverwarming Grundfos ALPHA 2L 15-60. Pompbeveiliging ingesteld op max. 45 graden.
De aanvoertemperatuur van de CV naar de verdeler van de vloerverwarming is 48-50 graden (t1 op de display van de cv). De aanvoertemperatuur van de vloerverwarmingspomp is maar max. 31 graden. Verschil pomptemperatuur aanvoer/retourwater ca. 4-5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-xc7D4bd/0/6c998f32/L/i-xc7D4bd-L.jpg

Twee vragen:
  1. Waar blijft het verschil van 50 graden CV en 31 graden pomp temperatuur, wellicht menging met het retourwater? Je zou verwachten dat de aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming hoger wordt dan 31 graden.
  2. De vloer (keramische tegels) bereikt een temperatuur van 21-22 graden, gemeten op de tegel en op verschillende plaatsen in de kamer. Is dit een temperatuur die verwacht mag worden obv. van bovenstaande gegevens?
Ik ben benieuwd naar de reacties.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Waarschijnlijk wordt er niet enorm veel 50gr water bijgemengd in de verdeler. Die CV kan bijv wel 75gr water leveren, als er maar een litertje per uur wordt bijgemengd warmt die vloer totaal niet op natuurlijk. Dit wordt geregeld door thermostaatkraan bij de verdeler of een ventiel. Bij een retourtemp van 24gr (Tr) is een tegeltemperatuur van 21-22gr niet gek lijkt mij dan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:44

Grin

Ride si sapis.

Makes sense idd, het hangt er uiteraard ook nog vanaf hoeveel water hij daadwerkelijk bijmengt op 50 graden! Hij slaat doorgaans maar heel even aan, 1-2 minuten. Thanks voor het meedenken!

NewsBlur || My Fujifilm gear

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@Verwijderd
Heb dit probleem ook gehad alleen een andere vloer, hout, kan hierdoor sowieso temp niet te hoog opvoeren.
Pompschakelaar was voor mij de oplossing. Pomp gaat alleen lopen bij een bepaalde temperatuur van de slangen van de vloerverwarming boven een bepaalde temperatuur. De pompt werkt niet met een te koude aanvoer.

De schakelaar zorgt ervoor dat het water alleen gaat pompen bij een bepaalde temperatuur. Dit gebeurd alleen als de thermostaat het te koud vindt in de kamer.
De pompschakelaar zorgt er ook voor dat wanneer het zomer is en je op vakantie ben er elke dag een keer gepompt wordt zodat de pomp niet vastloopt met troep.

Scheelt tevens stroom doordat je pomp maar bepaalde tijd draait.

[ Voor 47% gewijzigd door NLKornolio op 17-12-2017 23:42 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00
Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, maar ik denk niet dat de pomp zachter zetten, uitzetten of weghalen nut heeft. Redenatie:
De ketel levert een bepaalde stroom water. Die verandert niet als je iets met de vv pomp doet. Als je de pomp zachter zet, zal de temperatuur van de aanvoerbalk stijgen. Echter, de delta T van je cv inlaat/uitlaat zal daardoor dus dalen, omdat de retour naar de ketel ook stijgt. Het afgegeven vermogen daalt dus?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Klopt de VV pomp tweaken heeft weinig nut bij ouderwetse verdelers vrees ik. Om de temperatuur hoger te krijgen moet of: de CV pomp hoger debiet gaan leveren, de ketel moet langer gaan draaien (door kamerthermostaat naar 22gr te gooien) of de aanvoertemp moet naar 60gr. Daar zijn die verdelers ook op ontwikkeld volgens mij. Enige andere optie is een LTV denk ik, deze gaat je CV pomp een handje helpen als die het niet warm genoeg vind, doorgaans handmatig in te regelen. Rechtstreeks aansluiten lijkt me niet handig, je gaat dan 50gr je vloer in sturen met een heel laag debiet vanwege de modulerende cv-pomp. Begin van je groep(leiding) zal heel lekker heet worden maar aan het eind blijft er geen warmte meer over, ook omdat je cv-pomp continu afslaat als de kamertemp is bereikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:20
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:53:
Dank voor jullie reacties.

@uibeltje, ja, de aanvoer is 45 graden, dat geeft ook de ketel aan, bovendien 'voelt het als 45 graden' net boven de verdeler

@thefox154, ik heb wel een paar radiatoren open staan (1 werkkamer boven, 1 slaapkamer boven, badkamer en een kleintje in de schuur), dus er is dan toch wel genoeg andere afgifte?

@Tommie12, de onderste meter is inderdaad aanvoer, de foto is niet helmaal scherp, maar die aanvoer is maar net onder de 30 graden (ca. 28-29)

@Tommie12, ik heb inderdaad ook inmiddels reactie van de installateur. Die zegt dat ik de aanvoer op 60 graden moet zetten omdat de verdeler bijmengt. Dat lijkt te werken. Maar dat lijkt mij niet efficient. Als ik de ketel op 45graden kan zetten wordt het een veel efficiëntere verbrandingsproces. En dat zou juist moeten kunnen met de ketel die ik heb, met een Laag Temperatuur Verwarming (LTV) circuit en een Hoog Temperatuur Verwarming (HTV) circuit. Zou ik dan toch een andere verdeler moeten plaatsen???
De kraan op je verdeler mag verder worden opengedraaid zolang je 45 graden stookt. Stand 6/8 werkt blijkbaar alleen goed als je het installateurs advies opvolgt en op 60 graden stookt. Die kraan zit er om te beschermen tegen 40+ graden water in de verdeler, dat haal je niet snel met 45 graden stoken en mengen met retour, dus hij kan waarschijnlijk vrij ver open.

Stel de thermostaat in je woonkamer even een paar graden hoger in. Je moet zorgen dat de ketel continue stookt tot die maximum temperatuur van 45 graden.

Draai hierna de kraan op de vloerverwarmingsverdeler eens rustig verder open tot je een aanvoertemperatuur van 35 graden haalt. Dit zou genoeg moeten zijn voor een aangename temperatuur, zo niet kun je hem later nog verder verhogen. Let op: zet de ketel niet meer terug naar 60 graden!

Het zal een tijd duren voor de temperatuur aan het oppervlak verandert uiteraard, controleer later nog een paar keer de temperatuur zodra het retourwater opwarmt.

Dit verhoogt de flow / warmte afgifte aan de vloer en zou ervoor moeten zorgen dat de CV langer blijft stoken bij warmtevraag omdat je retourwater koeler is.

Controleer ook of je CV een tijd lang door blijft stoken. Waarom?
Mijn oude en vrij domme HR ketel (met niet-modulerende pomp) stookt op de laagste stand nog altijd te hoog voor alleen afgifte aan de vloerverwarming. In eerste instantie sloeg hij af na een minuut of 4, liet hij de temperatuur ver terugzakken en joeg dat koelere water ook naar de vv. De vloer kwam nooit op temperatuur omdat hij in plaats van continue 40 graden water steeds schommelde tussen 38 en 25 graden aanvoer. O.a. door de vv pompsnelheid te verhogen laat ik nu meer warm water opslokken zodat de ketel langer kan stoken.
Pagina: 1