Python rekenprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 700 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo Python luitjes. ik heb een vraagje over een stuk code dat ik heb gemaakt. Ik probeer een simpel programma te maken waarbij je 2 variabelen invoert en je te zien krijgt of ze groter dan kleiner dan gelijk aan of niet gelijk aan elkaar zijn. Dit werkt, maar ik wil nog twee zaken toevoegen die ik niet voor elkaar krijg:
1. Ik wil dit programma laten draaien tot ik het zelf afsluit.
2. De code werkt ook met formules, ik wil alleen zoals je in de afbeelding kan zien ook de getallen uitprinten. Het programma print de ingevulde formules. Hoe zorg ik dat daar de getallen komen te staan? alvast bedankt!

Dit is de code waar het om gaat:

print ('Geef de waarde of formule van A.')
getalA = input ()
print ('Geef de waarde of formule van B.')
getalB = input ()
print ('A = ' + (getalA))
print ('B = ' + (getalB))

if getalA != getalB:
print ('A ' + 'is niet gelijk aan' + ' B.')

if getalA > getalB:
print ('A ' + '>' + ' B.')

if getalA < getalB:
print ('A ' + '<' + ' B.')

if getalA == getalB:
print ('A ' + '=' + ' B.')

Relevante software en hardware die ik gebruik
Python 3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke afbeelding??

1. Dan programmeer je een if/else loop? Je geeft jezelf de keuze "nog een keer" of "afsluiten"

2. Of ik snap je niet of je wil iets wat al gebeurt (maar anders verwoord)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Vragen over scripts en programmeertalen mogen naar 'programming'. Ik verplaats je topic daarheen, maar het is aan de moderators op dat forumdeel of het topic open blijft. Je topic is wel heel erg basic en je legt nergens uit hoe je het probleem tot nu toe hebt aangepakt of je overwegingen bij de stukjes die je hier neerzet.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 10:31
Je hebt niet echt een rekenprobleem volgens mij. In principe gaan al je berekeningen goed.

Voor het antwoord op je eerste vraag zou ik je verwijzen naar de documentatie over while-loops uit de python tutorial.

Voor je tweede vraag: Kijk eens goed wat je print. Python kan niet ruiken wat jij graag op je scherm wil zien dus je moet expliciet vertellen wat je op je scherm wil zien verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 14:04
Los van je twee vragen (die beiden hierboven al wel beantwoord zijn) wil ik je nog wel iets meegeven over je 4 condities die je nu checkt met 4 if statements.

Je gebruikt nu 4 losse if statements. Dat betekent dat wanneer A = 6 en B = 10, de
if getalA > getalB:
uitgevoerd wordt. Daarna wordt echter ook nog:
if getalA < getalB:
gecontroleerd, terwijl je al weet dat dit niet waar is.

Beter is het om een elif te gebruiken in dit geval, zie voorbeeld hieronder:
if expression1:
statement(s)
elif expression2:
statement(s)
else:
statement(s)

Daarnaast check je
getalA != getalB

en je checkt
getalA < getalB
getalA > getalB

Als één van de bovenstaande 2 waar is, dan is automatisch getalA != getalB waar, die hoef je dus niet los te checken.

Korter zou dus onderstaande zijn, wat exact print wat je zelf ook opgeschreven hebt:

if getalA == getalB:
print ('A ' + '=' + ' B.')
elif getalA > getalB:
else:
print ('A ' + '<' + ' B.')

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dit topic voldoet inderdaad, zoals door Lustucru geconstateerd, aan de Quickstart; het is nogal een Kan iemand even...? topic. Los daarvan is het door het gebrek aan gebruik van code tags amper leesbaar (dat geldt ook voor @kemphaas ). Hierbij dan ook 't vriendelijke verzoek een nieuw topic te openen, mocht dat nog nodig zijn, met daarbij voorgenoemde Quickstart in 't achterhoofd.

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 06-12-2017 16:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.