Toevallig kwam ik dit topic tegen na een discussie in een ander topic hierover.
(vanaf hier en verder:
Piet91 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2")
Wij wonen in hetzelfde gebied als TS en de benodigde 50% is ruim gehaald; 61,7% heeft zich aangemeld.
Aanleg zal tegen einde van 2019 klaar moeten zijn.
Nou wonen 2/3 gezinnen uit mijn familie op plekken die ook in aanmerking komen voor dit project.
Hun enige mogelijk tot internet/telefonie/tv is ADSL en de snelheid is bedroevend laag (lees; minder dan 10mbps down en minder dan 1mbps up).
Tegelijk en combinatie van meerdere PC's internetten en/of TV kijken (laat staan meer dan 1 TV tegelijk) is dus niet of nauwelijks te doen.
KPN lijkt ook geen plannen te hebben op te gaan upgraden hier.
Gelukkig is voor hen wel KPN's 4G buitengebied beschikbaar en een van de 3 heeft deze al in gebruik en bevalt (vooralsnog) prima; snelheden zijn nu ongeveer 60/4mbps.
Maar dit is natuurlijk ook niet echt een lekkere oplossing.
Glasvezel kwam dus als geroepen. Maar ik heb er wel mijn twijfels/gedachten over.
Om te beginnen de hoge kosten.
Heb je je voor afgelopen maandag aangemeld dan betaal je dus zoals hierboven aangegeven €15 p/maand bovenop je providerskosten of eenmaal €1900.
2 van de 3 genoemde huishoudens hebben zich aangemeld en gaan straks €15 p/maand betalen.
Na 1 jaar kunnen ze inderdaad opzeggen en (theoretisch) nooit meer van glasvezel gebruik maken.
Ze hoeven dus niets af te betalen en hebben dan dus voor (12x €15) €180 een glasvezel aansluiting in huis.
Na dat jaar besluiten ze of ze bij glasvezel blijven of teruggaan naar KPN.
Dit was voor hen dé drijfveer om niet eenmalig €1900 af te tikken.
Ik heb ook gehoord dat heel wat mensen dezelfde keuze hebben gemaakt; allemaal de gedachte dat ze er eventueel na een jaar weer vanaf zijn maar i.i.g. de glasvezel in de meterkast hebben liggen.
(Ben dus ook benieuwd huishoudens er na een jaar opzeggen

)
Een van die huishoudens gaan in de toekomst (hopelijk) een nieuwbouwwoning neerzetten in hetzelfde gebied. Voor hen (en iedereen die zich na afgelopen maandag aanmeld) komen naast de eerder genoemde kosten ook minimaal €995 aansluitkosten.
Dit is een minimaal bedrag; woon je bijvoorbeeld verder af dan ga je meer betalen; maar hoeveel is onbekend. Dat kon niemand ons vertellen. In hun geval moeten ze meer aan zo'n €1200 denken, mogelijk meer.
Als zij dan alles in 1 keer willen betalen, betalen ze dus €1200 (aanlegkosten) + €1900 (eenmalig vastrechtvergoeding) = minimaal €3100 en dan hebben ze alleen nog maar die glasvezelkabel in de meterkast zitten.
Wat mij vooral ontzettend tegenvalt is de keuze uit providers.
Dat zijn Caiway, Solcon en Kliksafe (particulier) en CBizz, Weserve BV (bedrijven).
Aangezien Kliksafe geen TV aanbiedt blijven dus Caiway en Solcon over.
En die zijn niet bepaald goedkoop, vooral Solcon is echt de weg kwijt IMHO.
Caiway betaal je minimaal €48 p/maand en dan krijg je 75/75mbps.
Dit loopt op tot €70 p/maand voor 500/500.
Wil je alleen internet, dan betaal je €45 p/maand voor 300/300mpbs.
Daarnaast moet je nog eens €50 betalen voor een Wifi modem/router.
Een extra TV-decoder kost je €5 p/maand.
Solcon betaal je minimaal €57 p/maand voor 150/150.
Dit loopt op tot €79 voor 250/250.
Alleen internet is respectievelijk €43 en €63 met dezelfde snelheden.
Daarnaast vraagt Solcon €10 activatiekosten, €30 opleveringsservice, €45 borg voor je modem/router en €5 p/maand voor een extra TV-decoder, plus €25 borg voor die decoder.
Die eenmalige €1900 vastrechtvergoeding staat inderdaad vast; maar die €15 p/maand niet.
Die wordt elke januari opnieuw geïndexeerd.
Persoonlijk lees ik dat als dat elk jaar dit bedrag omhoog kan gaan; wie weet betaal je over een paar jaar wel €20 p/maand vastrechtvergoeding.
En als je met je maandelijkse vastrechtvergoeding tot de €1900 bent aangekomen (wat dus zo'n 10 jaar duurt) blijft je dan nog steeds door betalen.
Dus als men hier langer dan 10 jaar verwacht te wonen én langer dan 10 jaar glasvezel wil afnemen; dán is in een keer afkopen inderdaad financieel aantrekkelijker; zeker omdat je niet weet of die €15 p/maand kan gaan oplopen in de toekomst.
Maar het is een grote vraag over wat er überhaupt gaat gebeuren. Er is momenteel geen enkel teken dat er meer providers gaan komen. KPN is min of meer concurrent van dit project, dus KPN en hun dochterbedrijven hoeven we niet te verwachten op de glasvezel (Hoewel Solcon dus sinds kort door KPN is overgenomen).
Dus voor een paar duizend euro stap je op de glasvezel waar je maar keuze hebt uit twee (relatief) dure providers. Ik lees op Tweakers en elders veel lagere bedragen voor providers met veel betere voorwaarden (bijv. 900/900mbps voor €45 p/maand)
Maar stel dat zodra hier glasvezel is uitgerold een partij als KPN de hele boel opkoopt. Aan de ene kant mooi want mogelijk meer keuze uit providers wat IMHO echt nodig is; twee is veel te weinig.
Maar wat gaat dat betekenen voor de vastrechtvergoeding. Gaat KPN dit ook vragen/doorzetten?
Of wordt het dan alleen providerkosten? En hoe gaat het dan met het verschil tussen huishoudens die maandelijks betalen en de huishoudens die eenmalig €1900 hebben betaald?