Hier in oost Groningen (Westerwolde) loopt een project van MABIN om glasvezel aan te leggen in de buitengebieden om een beetje normaal internet te krijgen. Dit gaat door wanneer er op 1 december 2017 minimaal 50% van de woningen zijn aangemeld. Mijn schoonouder wonen in het buitengebied die in aanmerking komt voor een glasvezel aansluiting. Dat is erg fijn want met de 1.5 tot 2 mbit die ze nu hebben kun je niet erg veel. (Youtube en Uitzending gemist is echt een drama)
Nu Leggen ze het glasvezel natuurlijk niet gratis aan en dat snap ik ook wel want het aanleggen in deze gebieden met weinig woningen en veel ruimte tussen woningen kost het natuurlijk veel geld. Er is een regeling waar je aan mee kunt werken. Je betaald in 1 keer € 1815,- en dan ben je van de kosten van de aanleg af of je betaald € 100,- eenmalig en dan € 15,- per maand (je leven lang?)
Omdat ik meestal de IT dingen regel vroegen ze mij wat ze moeten doen wel of geen glasvezel en dan wilde ze € 15,- euro per maand betalen. Ik dacht dus dat die € 15,- een per maand een afbetaling was van een lening van € 1815,- en dat je er dan naar 10 jaar van af bent maar zoals ik het lees in de voorwaarden is dat niet zo. Wel kun je het naar een tijd het afkopen door de volgende som te betalen € 1815,- - € 100,- (van de eenmalige aansluit kosten) = € 1715,- . Stel na 5 jaar zeg je ik wil graag de lijn afbetalen. Dan heb je dus 60 maanden 15 euro betaald dat is € 900,- maar dan moet je nog steeds €1715,- betalen ook al heb je al € 900,- betaald. Dit vind ik zelf een beetje gek en klopt dit wel / mag dit wel?
Voorwaarden.
In deze voorwaarden staat ook dat er elk jaar na 1 januari een herberekening wordt gedaan van die € 15,- en kan dus hoger worden. Mag dit zo maar zonder er eigenlijk een contract wijziging is. Want normaliter als het bedrag van je provider omhoog gaat kun je het contract ontbinden.
Mijn vraag aan jullie is hoe kijken jullie tegen deze voorwaarden aan.
Nu Leggen ze het glasvezel natuurlijk niet gratis aan en dat snap ik ook wel want het aanleggen in deze gebieden met weinig woningen en veel ruimte tussen woningen kost het natuurlijk veel geld. Er is een regeling waar je aan mee kunt werken. Je betaald in 1 keer € 1815,- en dan ben je van de kosten van de aanleg af of je betaald € 100,- eenmalig en dan € 15,- per maand (je leven lang?)
Omdat ik meestal de IT dingen regel vroegen ze mij wat ze moeten doen wel of geen glasvezel en dan wilde ze € 15,- euro per maand betalen. Ik dacht dus dat die € 15,- een per maand een afbetaling was van een lening van € 1815,- en dat je er dan naar 10 jaar van af bent maar zoals ik het lees in de voorwaarden is dat niet zo. Wel kun je het naar een tijd het afkopen door de volgende som te betalen € 1815,- - € 100,- (van de eenmalige aansluit kosten) = € 1715,- . Stel na 5 jaar zeg je ik wil graag de lijn afbetalen. Dan heb je dus 60 maanden 15 euro betaald dat is € 900,- maar dan moet je nog steeds €1715,- betalen ook al heb je al € 900,- betaald. Dit vind ik zelf een beetje gek en klopt dit wel / mag dit wel?
Voorwaarden.
Link naar volledige voorwaardenHoe zit het met de kosten?
Het aanbod bestaat uit twee betalingsvarianten:
• Betalingsvariant A) U kunt kiezen om het bedrag in één keer af te kopen. U betaalt eenmalig 1.815,00 Euro inclusief btw. U betaalt daarna geen maandelijkse vastrechtvergoeding.
• Betalingsvariant B ) U kunt kiezen om eenmalig een bedrag te betalen van 100,00 Euro. Daarna betaalt u maandelijks 15,00 Euro. Beide bedragen zijn inclusief btw.
Het maandbedrag (inclusief btw ) van variant B hebben we per 1 januari 2018 vastgesteld. Dit bedrag passen we, jaarlijks, op 1 januari, aan conform de geldende inflatie-index voor consumentenprijzen die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent. We kondigen deze aanpassing minimaal 1 kalendermaand van tevoren aan. U hoeft daar verder niets voor te doen. Het bedrag dat maandelijks wordt afgeschreven, verandert automatisch.
Hoe kan ik de maandelijkse betaling van de vastrechtvergoeding beëindigen of aanpassen?
Wanneer u een maandelijkse vastrechtvergoeding (Betalingsvariantaan ons betaalt, heeft u altijd de mogelijkheid om de maandelijkse vastrechtvergoeding alsnog af te kopen. U betaalt dan 1.815 euro minus 100 euro die u eenmalig al heeft betaald. Dit bedrag is dus 1.715 euro inclusief btw. Wanneer u alsnog hiervoor kiest, betaalt u vanaf dat moment geen maandelijkse vastrechtvergoeding meer. De maandelijkse vastrechtvergoeding die tot dat moment door u is betaald, wordt niet in mindering gebracht op dit bedrag.
Wat zijn de mogelijkheden als ik verhuis?
Er zijn drie scenario’s mogelijk:
1. Wanneer u heeft gekozen voor de eenmalige vastrechtvergoeding van 1.815 euro (Betalingsvariant A), blijft de woning bij verhuizing aangesloten op het glasvezelnetwerk. De nieuwe eigenaar van de woning kan dan zonder vastrechtvergoeding gebruikmaken van de glasvezelaansluiting.
1. Wanneer u heeft gekozen voor de maandelijkse vastrechtvergoeding (Betalingsvariant, betaalt u 1.815 euro minus 100 euro die u eenmalig al heeft betaald. Dit bedrag is dus 1.715 euro inclusief btw. U betaalt daarna geen maandelijkse vastrechtvergoeding meer.
2. Wanneer u heeft gekozen voor de maandelijkse vastrechtvergoeding (Betalingsvariant, kunt u de maandelijkse vastrechtvergoeding ook overdragen naar de nieuwe bewoners. Hiervoor moeten de nieuwe bewoners toestemming geven via een wijzigingsformulier. Dit formulier kunt u aanvragen via Mabin@mijnrekeningbekijken.nl.
In deze voorwaarden staat ook dat er elk jaar na 1 januari een herberekening wordt gedaan van die € 15,- en kan dus hoger worden. Mag dit zo maar zonder er eigenlijk een contract wijziging is. Want normaliter als het bedrag van je provider omhoog gaat kun je het contract ontbinden.
Mijn vraag aan jullie is hoe kijken jullie tegen deze voorwaarden aan.