Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[MABIN] Glasvezel buitengebied onduidelijkheid kosten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SkullboyNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:45
Hier in oost Groningen (Westerwolde) loopt een project van MABIN om glasvezel aan te leggen in de buitengebieden om een beetje normaal internet te krijgen. Dit gaat door wanneer er op 1 december 2017 minimaal 50% van de woningen zijn aangemeld. Mijn schoonouder wonen in het buitengebied die in aanmerking komt voor een glasvezel aansluiting. Dat is erg fijn want met de 1.5 tot 2 mbit die ze nu hebben kun je niet erg veel. (Youtube en Uitzending gemist is echt een drama)

Nu Leggen ze het glasvezel natuurlijk niet gratis aan en dat snap ik ook wel want het aanleggen in deze gebieden met weinig woningen en veel ruimte tussen woningen kost het natuurlijk veel geld. Er is een regeling waar je aan mee kunt werken. Je betaald in 1 keer § 1815,- en dan ben je van de kosten van de aanleg af of je betaald § 100,- eenmalig en dan § 15,- per maand (je leven lang?)

Omdat ik meestal de IT dingen regel vroegen ze mij wat ze moeten doen wel of geen glasvezel en dan wilde ze § 15,- euro per maand betalen. Ik dacht dus dat die § 15,- een per maand een afbetaling was van een lening van § 1815,- en dat je er dan naar 10 jaar van af bent maar zoals ik het lees in de voorwaarden is dat niet zo. Wel kun je het naar een tijd het afkopen door de volgende som te betalen § 1815,- - § 100,- (van de eenmalige aansluit kosten) = § 1715,- . Stel na 5 jaar zeg je ik wil graag de lijn afbetalen. Dan heb je dus 60 maanden 15 euro betaald dat is § 900,- maar dan moet je nog steeds §1715,- betalen ook al heb je al § 900,- betaald. Dit vind ik zelf een beetje gek en klopt dit wel / mag dit wel?

Voorwaarden.
quote:
Hoe zit het met de kosten?
Het aanbod bestaat uit twee betalingsvarianten:

• Betalingsvariant A) U kunt kiezen om het bedrag in ťťn keer af te kopen. U betaalt eenmalig 1.815,00 Euro inclusief btw. U betaalt daarna geen maandelijkse vastrechtvergoeding.

• Betalingsvariant B ) U kunt kiezen om eenmalig een bedrag te betalen van 100,00 Euro. Daarna betaalt u maandelijks 15,00 Euro. Beide bedragen zijn inclusief btw.

Het maandbedrag (inclusief btw ) van variant B hebben we per 1 januari 2018 vastgesteld. Dit bedrag passen we, jaarlijks, op 1 januari, aan conform de geldende inflatie-index voor consumentenprijzen die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent. We kondigen deze aanpassing minimaal 1 kalendermaand van tevoren aan. U hoeft daar verder niets voor te doen. Het bedrag dat maandelijks wordt afgeschreven, verandert automatisch.

Hoe kan ik de maandelijkse betaling van de vastrechtvergoeding beŽindigen of aanpassen?

Wanneer u een maandelijkse vastrechtvergoeding (Betalingsvariant B) aan ons betaalt, heeft u altijd de mogelijkheid om de maandelijkse vastrechtvergoeding alsnog af te kopen. U betaalt dan 1.815 euro minus 100 euro die u eenmalig al heeft betaald. Dit bedrag is dus 1.715 euro inclusief btw. Wanneer u alsnog hiervoor kiest, betaalt u vanaf dat moment geen maandelijkse vastrechtvergoeding meer. De maandelijkse vastrechtvergoeding die tot dat moment door u is betaald, wordt niet in mindering gebracht op dit bedrag.

Wat zijn de mogelijkheden als ik verhuis?

Er zijn drie scenario’s mogelijk:

1. Wanneer u heeft gekozen voor de eenmalige vastrechtvergoeding van 1.815 euro (Betalingsvariant A), blijft de woning bij verhuizing aangesloten op het glasvezelnetwerk. De nieuwe eigenaar van de woning kan dan zonder vastrechtvergoeding gebruikmaken van de glasvezelaansluiting.

1. Wanneer u heeft gekozen voor de maandelijkse vastrechtvergoeding (Betalingsvariant B) , betaalt u 1.815 euro minus 100 euro die u eenmalig al heeft betaald. Dit bedrag is dus 1.715 euro inclusief btw. U betaalt daarna geen maandelijkse vastrechtvergoeding meer.

2. Wanneer u heeft gekozen voor de maandelijkse vastrechtvergoeding (Betalingsvariant B), kunt u de maandelijkse vastrechtvergoeding ook overdragen naar de nieuwe bewoners. Hiervoor moeten de nieuwe bewoners toestemming geven via een wijzigingsformulier. Dit formulier kunt u aanvragen via Mabin@mijnrekeningbekijken.nl.
Link naar volledige voorwaarden

In deze voorwaarden staat ook dat er elk jaar na 1 januari een herberekening wordt gedaan van die § 15,- en kan dus hoger worden. Mag dit zo maar zonder er eigenlijk een contract wijziging is. Want normaliter als het bedrag van je provider omhoog gaat kun je het contract ontbinden.

Mijn vraag aan jullie is hoe kijken jullie tegen deze voorwaarden aan.

iRacing Profiel

Beste antwoord (via SkullboyNL op 23-11-2017 16:58)

• pilon
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:21
Mabin kan een afbetaling in termijnen niet aanbieden omdat het dan zou opereren als financieel instituut o.i.d. met alle bijbehorende wettelijke regels. Dus er kan alleen gekozen worden uit een vastrecht optie en een eenmalige aankoop van de verbinding.
Het loont zeker om de verbinding in 1 keer te kopen. Ik heb gehoord dat zo een bedrag zonder tussenkomst van notaris bij de hypotheek opgeteld kan worden, dan ben je een fractie van die 15 euro per maand kwijt aan verhoogde maandlasten van de hypotheek.

Ik heb in ieder geval al glasvezel geregeld voor mijn oma (kan ze eindelijk stoppen met het gedoe van het zoeken van signaal met de digitenne antenne :p ). Daarnaast zal het hebben van een glasvezel-aansluiting zeker een verkoopargument voor de woning zijn.

Alle reacties

• DarkKnight
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16-06 08:27
Dit lijkt mij toch wel een simpele rekensom. Als je §1815 kan betalen, gelijk doen. Want anders blijf je ůf je leven lang het vastrecht betalen ůf alsnog die § 1715 betalen, die je ook gelijk had kunnen betalen.
Eigenlijk lijkt het mij op een slechte lease deal versus koop. En wat betreft de inflatie indexering: Dat is, voor zover ik weet, gewoon toegestaan. Het betreft hier geen contract maar vastrechtvergoeding, waarbij dit meer gelijk is met de nutsvoorziening, niet met bijv. een telefoonabonnement.

Nu ik nog eens de 3 scenario's lees, eigenlijk moet je Šltijd §1815 betalen, zelfs als je verhuist. Dus: gewoon gelijk afkopen.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• slaay
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:18

slaay

Mennoslaats.nl

Het is duidelijk dat Mabin wil dat je gelijk dat bedrag betaalt. Zij hoeven dan niets/maar beperkte tijd het bedrag van 1815 euro voor te schieten. Daarnaast hebben ze geen omkijken meer naar dat bedrag. Als jij een aansluiting laat aanleggen, internet krijgt en dan na een paar maanden stopt met betalen, kunnen ze wel internet opschorten, maar de verbinding hebben ze al gelegd en dat geld zijn ze kwijt.

Dich bis echt unne foŽzen haas

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• pilon
Mabin kan een afbetaling in termijnen niet aanbieden omdat het dan zou opereren als financieel instituut o.i.d. met alle bijbehorende wettelijke regels. Dus er kan alleen gekozen worden uit een vastrecht optie en een eenmalige aankoop van de verbinding.
Het loont zeker om de verbinding in 1 keer te kopen. Ik heb gehoord dat zo een bedrag zonder tussenkomst van notaris bij de hypotheek opgeteld kan worden, dan ben je een fractie van die 15 euro per maand kwijt aan verhoogde maandlasten van de hypotheek.

Ik heb in ieder geval al glasvezel geregeld voor mijn oma (kan ze eindelijk stoppen met het gedoe van het zoeken van signaal met de digitenne antenne :p ). Daarnaast zal het hebben van een glasvezel-aansluiting zeker een verkoopargument voor de woning zijn.

• SkullboyNL
Bedankt voor de reactie's het is mij een stuk duidelijker nu. Die 1815 euro is niet echt heel duur. Want de oprit van mijn schoonouders is ongeveer 100m lang en bestaat uit een dikke laag met gebroken puin. Niet heel fijn om in te graven.

Nu alleen nog een provider uitkiezen en dan maar hopen dat de 50% gehaald word. Kan eindelijk die kpn lijn de deur uit en de schotel van het dak.

iRacing Profiel

• donaldk
  • Laatst online: 12-06 13:27
Het blijft een' onrechtvaardige constructie, je betaald 9 jaar maandelijks, je overlijdt en je weduwe mag alsnog even hetzelfde bedrag dat je al vergoed hebt betalen. Dubbel betalen. Is dit project er gekomen of heeft dit voldoende mensen afgeschrikt om onder de 50% procent te komen?

Mabin is zover ik weet de enige de enige die deze constructie hanteert, bij Mabib doen ze dat niet?, want dat is vraagbundeling/project management voor CIF?

Maar ja nu CIF stil ligt zijn deze oud CIF jongens, netwerk architectuur consultant Stratix, baas en een marketeer, de enige die nog aanleggen/financiele contructie leveren.

Op die jongens die containers in dorpen zetten na, dan (naam even kwijt, edit: E-Fiber). Van Gelder is eigenlijk alleen nog in Duitsland actief en heeft Schuuring nog een eigen vraagbundling/project afdeling?

• KermieCow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:52

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Ook bij Mabib is dit zo, maar vind het wel een duidelijk verhaal.. standaard betaal je een maandelijkse vergoeding voor de lijn, bovenop je dienst-abonnement. Echter ze bieden je de kans om het in 1 keer af te kopen, eigen keus. Om nou ook voor alle tussen opties een oplossing te verzinnen, lijkt me ook wel zonde. Bij ons is 1 dienstverlener samen gaan werken met een bank om dit op te lossen, hierbij leen je dan de afkoopsom en betaal je die aan de bank terug. ( regionale bank, erg enthousiast over aanleg glasvezel, ook erg lage kosten ).

• SkullboyNL
quote:
donaldk schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:25:
Het blijft een' onrechtvaardige constructie, je betaald 9 jaar maandelijks, je overlijdt en je weduwe mag alsnog even hetzelfde bedrag dat je al vergoed hebt betalen. Dubbel betalen. Is dit project er gekomen of heeft dit voldoende mensen afgeschrikt om onder de 50% procent te komen?
De vraagbundeling loopt nog. Ze zitten nu op 31% ze hebben nog tot 3 december om dit op 50 procent te krijgen. Maar het gaat nu wel heel hard afgelopen week hadden ze nog maar 17%.

Ik hoop wel dat dit door gaat omdat het laatste jaar de KPN verbinding achteruit gaat. Er is al contact geweest met KPN hoe dat kan en die geven aan geen geld meer te steken in het buiten gebieden en alleen nog maar de telefonie gaan supporten dat er dan ook een beetje internet over de lijn gaat is meer een bijzaak.

iRacing Profiel

• donaldk
Mijn Telfort ADSL 2+ is stabiel, de laatste tijd op hoogste snelheid ooit, linerate van rond de 5500 000 bits per seconde. Telfort knijpt wel de upstream op 772, ook toen ik volgens het modem altijd een attainable rate van rond de 1100 Kbit/s had. Na een langdurige storing waarbij de een van de andere koperparen tussen huis en bundel op de bundel werd gesoldeerd werd dit 900, onder het 1 Mbit/s profiel, maar ja dat boden ze toch nooit, ook al had je genoeg SN/lage BER.

Initiele vraagbundeling is al geweest, toen is men gaan zoeken naar bouwer. Buurgemeente staat op CIF lijstje, maar voor de andere projecten lukte dat niet. Ze willen de partij niet noemen, maar er is slechts een optie gezien de constructie en de dienstenaanbieders;-).

Bankregeling is wel interessant. Met nog steeds 'gratis geld'.

Nog 10 dagen, ik hoop voor je dat het gaat lukken.

Heb je prijzen van de aanbieders, of zijn die hetzelfde als op de websites, maar dan plus de netwerkvergoeding? Want bij Reggefiber betalen ze ook een vergoeding en die zit al in de geadverteerde prijs. Dus je zou iets lagere abbonemenstprijzen verwachten.

• pilon
Het is gelukt! Tussen juni 2018 en januari 2019 worden de buitengebieden van de gemeente Stadskanaal en Westerwolde aangesloten op glasvezel. :*)

• SkullboyNL
Klopt. We staan op papier voor juni / juli. Wel jammer dat ze dit niet gelijk doen met de schoon water leiding die wordt namelijk binnen enkele weken vervangen. Nu moet de oprijlaan 2x open. Maar ik zal Mabin is mailen of ik een buis mee kan leggen die hun dan kunnen gebruiken.

iRacing Profiel

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:53
quote:
SkullboyNL schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:20:
Klopt. We staan op papier voor juni / juli. Wel jammer dat ze dit niet gelijk doen met de schoon water leiding die wordt namelijk binnen enkele weken vervangen. Nu moet de oprijlaan 2x open. Maar ik zal Mabin is mailen of ik een buis mee kan leggen die hun dan kunnen gebruiken.
Mabin zal eenzelfde aannemer inhuren als Reggefiber deed, of andere partijen. Die aannemers graven nooit een hele oprit open. Is veel te duur. normaliter schieten ze de kabel onder de oprit naar het huis. Maximaal 10 meter in 1 keer, dus bij een langere oprit heb je een extra gat nodig om de raket op te vangen en weer verder te leiden.
Het loont sowieso om een buisje mee te leggen bij de waterleiding want dan hoeft er door niemand gegraven of geschoten te worden. Scheelt altijd mogelijke schade.
50mm PVC zou ruim moeten voldoen (heel ruim...).

• donaldk
Gefeliciteerd @SkullboyNL . Om hoeveel adressen en uiteindelijke aansluitingen gaat het eigenlijk? Hier stond het met nog vier weken te gaan, afgelopen weekend op 681 aanmeldingen, dat is dan 20,37% van 3367 adressen.

@Barre73 Barre dat maakt landelijke projecten duurder, er moet relatief vaak echt gegraven worden. Zo'n puinweg zal misschien niet zo diep gaan, dan kun je er nog gewoon onderdoor. Maar als je een dam hebt waar ze door moeten... KPN heeft hier onlangs ook een nieuwe kabel getrokken of geduwd (ik was weg), enkel door de dijk, niet het verharde deel, maar de bundel ligt daar wel onder (gat was vorige keer al bijna anderhalve meter diep, dus ik neem dat hij er netjes onderdoor gaat. Dijk is door de decennia ook opgehoogd, dus ze moesten flink zoeken en graven. Glasboeren willen meestal niet zo diep 'graven' dat kost ze te veel.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*