Toon posts:

Raspberry pi in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raspberry pi 3 in de auto. De stroomvoorziening komt van een sigarenaansteker.
Probleem is dat als het contact uitgaat, de raspberry pi dan ook niet correct afsluit, wat niet goed is voor de sd card. Iemand een truukje waarbij de raspberry zelf een shutdown commando geeft, wanneer de autosleutel uit het contact is?
Sowieso zal ik een powerbank nodig hebben om de pi nog aan te sturen nadat het contact uit is. Verder dacht ik bv om bv een drukknop aangesloten op gpio een shutdownscript te laten uitvoeren, maar dan mag ik niet vergeten erop te duwen. Ik zoek meer iets automatisch...

edit nav terechte reactie B152: raspbian draait op pi

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Misschien handig om te weten wat je op de Pi draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er is een soort van UPS voor de RPi die je in combinatie met de vastse boordspanning kan laten werken. Die kan de RPi netjes uitschakelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aansluiten op de accu en niet sigarettenstekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een wagen heeft 2 12V circuits, het ene is permanent (zolang de batterij spanning geeft en geen zekering is gesprongen) en de andere is als je het contact opzet. Best eens gaan kijken aan je radio deze heeft die 2 circuits nodig (meestal geel en rode draad).

Ow en de 12V van de wagen is niet echt stabiel, er zit veel "ruis" op.

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 29-11-2017 21:05 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pico ups zou een goede optie zijn, maar vind het wat aan de dure kant, is de prijs van een powerbank. Die powerbank kan je dan ook nog voor andere zaken gebruiken.
De raspberry hoeft niet meer aan te liggen wanneer het contact uit is. Aansluiten op de accu zou ik dus pas als laatste middel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:18

P_Tingen

omdat het KAN

Uit pure nieuwsgierigheid: wat doe je ermee in de auto?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P_Tingen schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:16:
Uit pure nieuwsgierigheid: wat doe je ermee in de auto?
:)
Geen spannende dingen, airplay.
Gewoon omdat het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:32
Je kunt wat trucjes uithalen zodat de SD kaart read-only is. Dan raakt hij nooit corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Is dit een optie in combinatie met een UPS voor de RPi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de handrem altijd geactiveerd wordt bij het verlaten van de wagen, zal ik ofwel een drukknop onder de trekhendel van de handrem zetten. De drukknop wordt dan geactiveerd doordat de trekhendel van de handrem er op rust. Of ik plaats een u-sensor rond de hendel. Is de u-sensor geblokkeerd door de stang van de trekhendel, sluit de pi af. Deze zal ik verbinden met een van de gpio pinnen in combinatie met een shutdown script.
Zal enkel een uitdaging zijn om de opstelling niet te activeren als ik uit stilstand moet vertrekken op een steile helling.
Dit, plus een powerbank.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:08:
Aangezien de handrem altijd geactiveerd wordt bij het verlaten van de wagen
Dat is een aanname.

Je hebt zoals anderen al aangeven twee 12 volt spanningen in je auto. Als ze er beiden zijn is het contact ingeschakeld. Als een van de twee wegvalt moet je Pi een shutdown doen. En met een supercap kun je je Pi lang genoeg laten doordraaien voor een shutdown. Welke spanning aanwezig is kun je vaststellen met een I/O-pin en een goedgekozen weerstand.

Heb je daar genoeg aan? :P

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Soms wel 3

12v vast, 12volt entertainment+aansteker, en dan pas contact motor(management)

mja gewoon voeden uit de vaste 12 volt lijn en een via shutdown pin monitoren op een ander lijn

Iperf

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:34
"vroeger" installeerde ik openelec op een sd + USB stick. Dan raakt de sd kaart niet corrupt als die weer eens vastliep. Misschien is dit een optie?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien nog wel eens interessanter om te weten: Over wat voor een auto praten we? Bij sommige merken is 't een kwestie van om-prikken van een steekzekering in de zekeringenkast zodat er een permanente "+" op het sigaren/sigaretten aansteker contact komt te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 30-11-2017 00:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• memphis

memphis

Een tijdje terug had ik deze tweaker geholpen:
RaspBerry Pi ipv DVD speler in auto

Zoals ik eerder aangaf heeft hij een soort van UPS die hem netjes afsluit.

En op de Pi forums is er ook een topic over een auto shutdown:
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=50470

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:03
Waarom zet je dat ding niet gewoon uit voordat je de sleutel omdraait?
Is dat zo moeilijk?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:50:
Waarom zet je dat ding niet gewoon uit voordat je de sleutel omdraait?
Is dat zo moeilijk?
Wel eens een Raspberry Pi gezien? ;)
Afsluiten duurt wel even, daar ga je niet op zitten wachten... Verder zit er geen uit knop op, die moet je zelf maken, dan kan je het net zo goed gelijk goed doen toch.

Een powerbank kan, maar heeft vaak wel dat de output even onderbroken wordt wanneer de powerbank weer stroom krijgt/geen stroom krijgt, dan zet je de auto uit en valt de Raspberri alsnog uit om dan gelijk weer op te starten :+

Fixing things to the breaking point...

• boyette
Als je de voeding van de auto naar de powerbank doet
en dan de voeding van de powerbank naar de rpi
dan valt er niks uit

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:57:
dan valt er niks uit
Dat zeg ik dus, veel powerbanks gaan dan dus uit zodra je de auto aanzet (stroom naar de powerbank) en wanneer je de auto uitzet (geen stroom naar powerbank) om dan na een seconde weer stroom te leveren aan de Raspberry...

Fixing things to the breaking point...

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

boyette schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:57:
dan valt er niks uit
Dat ligt geheel aan de powerbank. Een hoop ervan gaan wel degelijk voor korte tijd uit (helaas).

• boyette
ik heb er maar 2 beiden van asus en nog nooit zoiets meegemaakt.
zijn wel 100 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

boyette schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:08:
ik heb er maar 2 beiden van asus en nog nooit zoiets meegemaakt.
zijn wel 100 euro
Hier kun je wat ervaringen vinden. Sommigen doen prima pass-through, anderen zijn een regelrechte hel als je het ding voor dat doel zou willen inzetten.

Ook spannend:
some powerbanks do not support charging and using at the same time
:+

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mc_maarten schreef op donderdag 30 november 2017 @ 00:33:
"vroeger" installeerde ik openelec op een sd + USB stick. Dan raakt de sd kaart niet corrupt als die weer eens vastliep. Misschien is dit een optie?
Vroeger, ja....

Nu installeer je alles rechstreeks op de usb, en zit er geen SDkaart meer in de PI

https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Geen van mijn Pi3's heeft nog een sdcard in zich, wisselen van Kodi naar raspbian is uit -> usb wissel -. power on

edit : of het de corruptie van de USB t.o de SDcard verminderd, heb ik geen idee van

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 30-11-2017 11:30 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FreshMaker schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:28:
[...]
of het de corruptie van de USB t.o de SDcard verminderd, heb ik geen idee van
Nope. Het probleem is niet dat de spanning wegvalt. Het probleem is dat het sd card slot kwalitatief uitermate teleurstelend is (bij de rpi1 en 2). De processor zit vlak boven het sd kaartje waardoor de bovenkant uitzet en de onderkant niet. Daardoor trekt-ie krom en maken de aansluitingen geen kontakt meer.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
http://www.raspberrystore...ct=105&controller=product of https://www.elektor.nl/strompi-2 Je bent niet de eerste die dit zoekt. Je kan een speciale UPS koppelen aan je Pi die hem netjes afsluit als de stroom wegvalt en weer opstart als de stroom terug is. De eerste is zelfs zeer betaalbaar.

• aliencowfarm
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59

aliencowfarm

ˑ•●☻

Ik lees net dat er twee circuits in de auto zitten. Een permanent en een geschakelde. Zou je dan niet je Pi aan het permanente circuit kunnen hangen. En deze aan/uit schakelen door een signaal relais dat op het ander circuit zit?

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:43
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:08:
Aangezien de handrem altijd geactiveerd wordt bij het verlaten van de wagen, zal ik ofwel een drukknop onder de trekhendel van de handrem zetten. De drukknop wordt dan geactiveerd doordat de trekhendel van de handrem er op rust. Of ik plaats een u-sensor rond de hendel. Is de u-sensor geblokkeerd door de stang van de trekhendel, sluit de pi af. Deze zal ik verbinden met een van de gpio pinnen in combinatie met een shutdown script.
Zal enkel een uitdaging zijn om de opstelling niet te activeren als ik uit stilstand moet vertrekken op een steile helling.
Dit, plus een powerbank.
bij de handrem zit meestal een massa geschakelde schakelaar die het lampje laat branden in je dashboard kun je die niet gebruiken met een relais ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Is het antwoord met vaste en geschakelde spanning ondertussen niet 10x gegeven? Als de geschakelde spanning wegvalt, moet de pi afsluiten. Niet heel lastig te realiseren lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allemaal moeilijke oplossingen. Als de config eenmaal klopt, klopt ie. Koop een extra SD kaartje, image copy van de huidige sd, en bewaren. Geeft de sd de geest, nieuwe kopen. Krengen kosten 3x niks en als je alleen airplay gebruikt prima te doen. Heck, zelfs al moet je een mp3 library opnieuw kopieren, dan nog. 16G kost 7 euro nieuw: pricewatch: Kingston microSDHC Class 10 UHS-I Card 16GB
Daar ga je zelf niet voorlopen klooien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
IK heb een probleem met mijn geluid en dat is dat ik heel veel last heb van ruis ik hoor me dynamo lekker fluiten hoe aard ik een rasperry om dit op te lossen ik had een massa kabel aangesloten op pin 34 maar nu is die kapot volgens mij want er barnd enkel nog heel zwak een rood ledje en verder doet die niet veel... zou graag een oplossing zoeken hiervoor voordat ik de rp4 inbouw.

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:36
wou5er schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:11:
IK heb een probleem met mijn geluid en dat is dat ik heel veel last heb van ruis ik hoor me dynamo lekker fluiten hoe aard ik een rasperry om dit op te lossen ik had een massa kabel aangesloten op pin 34 maar nu is die kapot volgens mij want er barnd enkel nog heel zwak een rood ledje en verder doet die niet veel... zou graag een oplossing zoeken hiervoor voordat ik de rp4 inbouw.
Massa op pin 34? Ook hoop dat je ground bedoelt. :o
Anders heb je zojuist 12v op een pi gezet en dat vinden ze inderdaad niet zo leuk.
Ground gewoon van je sigaretten aansteker of chassis pakken.

• memphis

memphis

Àls je een crappy 12v-> USB converter gebruikt voor je spanning kan daar ook een hoop rotzooi uit komen, sluit de RPi eens aan op een losse spanningsbron (bv een powerbank)

Als dat werkt heb je zoiets als voeding nodig:
https://nl.farnell.com/xp...r-dc-dc-10w-5v/dp/1637871

Pagina: 1