Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Boogschieten - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• ItMeAedri
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:15
Boogschieten, ook wel stokjes afschieten door middel van een grotere stok met een touwtje :P Het wordt vaak beoefend op de camping en kent verschillende wedstrijdvormen. Zelf beoefen ik de sport al voor minstens anderhalf jaar, maar ik vroeg mij af in hoeverre op tweakers over boogschieten wordt gedacht.

Persoonlijk vind ik het een heerlijke sport. Je focust je op je doel (vrij letterlijk :+ ) en zorgt ervoor dat je voor je gevoel in een goed ritme zit. Je werkt constant aan je techniek om beter te worden. Plus het feit dat je buiten je concentratiemoment tijdens het schieten ook gezellig kan doen met je mede-schutters.

Mocht je niet helemaal bekend zijn met de sport, ik kan zeker een poging wagen om vragen te beantwoorden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb het een paar jaar gedaan, maar ben al een tijd geleden gestopt. Ik wilde graag onder begeleiding van een trainer schieten, maar de vereniging waar ik na een verhuizing lid werd maakte dat wel heel lastig (het hielp ook niet mee dat de trainer en diens hulptrainer het oneens waren met de keuzes die door het bestuur werden gemaakt). Helaas vond ik de eerdere vereniging met een reistijd van bijna een uur na die verhuizing toch wat te ver, vooral omdat de trainingen ofwel 's avonds ofwel zaterdagochtend waren :P

Ik vind het zeker een leuke sport, hoewel ik zelf niet aan wedstrijden meedeed, maar puur voor het schieten (in de trainingsgroep) kwam.
Mijn boog en pijlen zijn overigens niet van het type stok; de pijlen zijn van aluminium en van carbon-aluminium mix en mijn recurve-boog bevat volgens mij ook helemaal geen hout :P

ACM wijzigde deze reactie 29-11-2017 17:11 (16%)

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:06
En de indoor en 25 meter competitie zijn alweer even begonnen. Doe je daar ook aan mee @ItMeAedri? Of misschien anderen hier? :)

• ItMeAedri
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:15
TheBrut3 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:39:
En de indoor en 25 meter competitie zijn alweer even begonnen. Doe je daar ook aan mee @ItMeAedri? Of misschien anderen hier? :)
Ik ben zelf bezig met de regio competitie 18m3p. Ondertussen zitten we al op wedstrijd 5 die eraan komt :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'

• TheBrut3
ItMeAedri schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:15:
Ik ben zelf bezig met de regio competitie 18m3p. Ondertussen zitten we al op wedstrijd 5 die eraan komt :D
5e? Dan lopen jullie wel ver voor. Deze week is het bij ons niet (herfstvakantie), vorige week was de 3e van de indoor (dat is 18m) en komende week is de 3e van de 25m.

Helaas loopt de indoor hier niet zo lekker. 2e klasse ingedeeld met een 8.9 en bij de 25m gaat het beter, dat wordt wss gewoon 1e klasse want dat is nu een 9.2.

• Dinmi
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17-10 10:45
Heb nog niet heel veel ervaring, zit nog midden in mijn beginnerscursus maar vind het wel erg leuk. Het is echt een concentratie-bezigheid. Nu eerst de techniek goed onder de knie krijgen, wat ik raak vind ik nu nog niet heel belangrijk.

Zal er zeker mee doorgaan en zal dan ook met een Recurve-boog blijven schieten. Zaterdag mag ik weer :-).

From DEC to Dragon.

• TheBrut3
Dinmi schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:44:
Nu eerst de techniek goed onder de knie krijgen, wat ik raak vind ik nu nog niet heel belangrijk.
Dat is ook het meest belangrijk. Eerst techniek, dan goed materiaal en dan komt het allemaal vanzelf wel.

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Vraagje. Bij al die clubs word er met recurve geschoten denk ik?
Kan je ook mee doen met compound bogen?

• TheBrut3
Bij ons, en ik denk bij de meeste clubs, begin je met een recurve boog van de vereniging. Daar leer je de standaard dingen en de club leert jou kennen (bij ons +/- 12 lessen) en eerlijk gezegd is dat in mijn ogen ook het best. Daarna wordt bij ons ook verwacht dat je zelf een boog koopt. Of dat nou recurve of compound is maakt niet uit, zelf heb ik beide.

Edit: Bovenstaande geldt voor onze vereniging, maar ik ken ook andere verhalen. Er zijn ook verenigingen waar een hoop barebow schutters zitten en waar ze nieuwe leden dus naar dat soort bogen pushen. Verder zit er ook veel verschil in kosten, begeleiding, accommodatie, funwedstrijden enz... Afhankelijk van de regio kan het zomaar zijn dat er binnen 20 min rijden een aantal verenigingen zitten en een beetje vergelijken kan dan echt geen kwaad.

TheBrut3 wijzigde deze reactie 01-11-2018 09:29 (38%)

• cyber1
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-11 15:37
Leuk om dat op tweakers te lezen, ik ben ook begonnen met boogschieten. Toetreden tot een club begint voor mij begin 2019 (ivm de cursussen die de club aanbied).

Zelf ben ik erg fan van de compound boog, ben van plan een Hoyt Powermax aan te schaffen als ik wat verder ben met oefenen op een club met een clubboog (Recurve).

Wat zijn jullie ervaringen met een boog aanschaffen in nederland? Ik lees meer over boogschieten uit de verenigde staten, daar zijn meer winkels, meer fanaten etc.

• TheBrut3
cyber1 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:22:
Zelf ben ik erg fan van de compound boog, ben van plan een Hoyt Powermax aan te schaffen als ik wat verder ben met oefenen op een club met een clubboog (Recurve).
Waar ga je op schieten dan? Hoyt Powermax is een jachtboog. Dus als je target archery gaat doen, dan zou ik geen Hoyt Powermax kopen.

Welke omgeving woon je? Brabant? Dan is van Dorst in Baarschot een goede optie. Als je voor een compound gaat, vraag naar Rene. http://www.handboog-vandorst.nl/

• cyber1
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-11 15:37
@TheBrut3 Bedankt voor de nuttige tips!

Ik ga beginnen bij ARC Rotterdam, in.... Rotterdam en ben van plan beter te worden in target archery.

Je feedback op de powermax werd ik mij toevallig vanmorgen van bewust door een filmpje op youtube.
Het is me nog niet erg duidelijk hoe je dat zelf kan zien/bepalen.

In Rotterdam zelf heb ik nog geen grote zaak tegengekomen waar ik verschillende compound bogen kan uitproberen, dus ik ben inmiddels bereid te reizen naar het noorden en zuiden van het land. Dus ik ga binnenkort langs bij vandorst!

• TheBrut3
cyber1 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:15:
Ik ga beginnen bij ARC Rotterdam, in.... Rotterdam en ben van plan beter te worden in target archery.
Volgens mij is dat best een grote vereniging. Daar hebben ze vast ook tips over aankoop van materiaal en middelen.
cyber1 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:15:
Je feedback op de powermax werd ik mij toevallig vanmorgen van bewust door een filmpje op youtube.
Het is me nog niet erg duidelijk hoe je dat zelf kan zien/bepalen.
De Powermax is 31" axle-to-axle (staat op de site van Hoyt), Target bogen zijn groter. Zoal de Prevail, wat de top boog is van Hoyt momenteel, deze is vanaf 35" t/m 40".

• mdwdp2
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15-01 16:58
?

• TheBrut3
Inmiddels is het WK para handbooschieten begonnen in Den Bosch. Deze wordt volgende week opgevolgd door het WK handboogschieten.
https://www.wkhandboogschieten.nl/

• dreameater
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14-11 22:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik ben vanuit de survivalrun wereld al jaren gewend om tijdens een wedstrijd na een flink stuk rennen... zo snel mogelijk één pijl te schieten. Hier wordt je natuurlijk niet beter van en onder streep is m'n hands-on ervaring dus ook eigenlijk best wel weinig. Op de camping in Frankrijk konden we een clinic doen van 2 uur waar de techniek goed werd uitgelegd en we daarna ook serieus 1,5 uur veel pijlen mochten schieten.

Nu heb ik dus de smaak te pakken en zou ik zelf wel een boog willen aanschaffen.
M'n survivaltrainer geeft aan om naar een Samick Sage Recurve boog te kijken, deze zijn volgens hem perfect voor beginners en later nog te upgraden naar een 'intermediate' niveau.
Echter zie ik dat deze bogen maar tot 62' gaan.. volgens alle guides die ik op het net vind moet ik met m'n lengte minimaal een boog van 68' tot 70' hebben ( ik ben 1.87).

Is dit nu werkelijk zo'n punt als beginner of kan ik (zeker in het begin) prima uit de voeten met zo'n Samick Sage 62'? Ik was van plan om hem niet direct te zwaar aan te schaffen en te beginnen op 28 lbs.
Ik heb zelf best wel wat power, maar wellicht kan dan m'n vriendin er ook nog wat pijlen mee schieten.

Indien lengte écht zo belangrijk is kom ik uit bij de Southwest Archery Spyder XL Takedown Recurve Bow.. daar heb ik dan de vraag over of jullie hier ervaringen mee hebben en of jullie nog goede adressen kennen waar ik dergelijke merken kan kopen. (Kom nu alleen maar bij Ebay en Amazon uit)

Thanks alvast

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True