1080ti als upgrade of toch en 1080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:20
Allereerst, voordat ik mijn vraag stel, wilde ik even laten weten dat ik braaf de CA 'welke videokaart moet ik kopen' (*Algemeen Advies* Welke videokaart moet ik kopen?)
heb doorgenomen. Maar uhm, die mag op zich wel een update krijgen haha. Deze gouden quote wilde ik jullie niet onthouden:
Het ziet er anno 2012 niet naar uit dat DisplayPort een denderend succes gaat worden die DVI en HDMI gaat verdringen.
:9

Anyway,
Mijn vraag
Trekt mijn huidige systeem (zie kopje 'relevante hardware die ik gebruik) een MSI 1080ti gaming x?
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G

Voorheen had ik een Asus Strix GTX970 en die werkte prima maar die was niet zo happig op mijn 3440x1440 monitor. Daarnaast staat naast mijn bureau nog een race cockpit met 4k scherm, dat trekt een 970 al helemaal niet zeg maar. :P

Anyway, luxe problemen allom natuurlijk. De vragen waar ik, na het kijken van tientallen YouTube videos, lezen van tallen forum topics en bekijken van diverse specificaties, mee blijf zitten zijn de volgende:
1: Trekt mijn CPU deze kaart überhaupt wel?
2: Gaat de voeding geen limiet zijn?

Relevante hardware die ik gebruik
#Product
1Intel Core i5-4460 Boxed
1Asus H97-Pro Gamer
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
1Fractal Design Define R5 Zwart
1Samsung S34E790C Zwart
1Logitech Z906
1be quiet! Dark Rock 3
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16
1Samsung UE40JU6500W Zwart
1be quiet! Dark Power Pro 10 550W
1Crucial MX100 512GB

*sowieso

Beste antwoord (via DonJunior op 29-11-2017 13:13)

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Je CPU, moederbord en geheugen trekken ook sowieso nog iets van 100-150W aan stroom. Dan zit je al rond de 400W. In theorie is het mogelijk om dat alles te voeden met een 450W voeding, maar ik denk niet dat iemand hier zo gek gaat zijn om dat aan te raden. Voor een GTX 1080 Ti wordt doorgaans een voeding van minimaal 600W aangeraden. Toegegeven, dat is ook rekening houdend met alle belabberde C-merk voedingen die in omloop zijn, maar dan nog is het geen slecht advies om een beetje een comfortabele marge te nemen met je voeding.

Met 550W ga je het wel redden hoor, en aangezien het een goede kwaliteit voeding is zul je waarschijnlijk geen problemen ondervinden met een GTX 1080 Ti, maar het is wel op het randje van wat aangeraden wordt.

Alle reacties

• Devil N
Wat betreft je CPU zou ik me niet teveel zorgen maken. Als je op 1080p zou gamen dan zou je CPU wellicht een bottleneck kunnen worden voor zowel de GTX 1080 als de GTX 1080 Ti, maar aangezien je van plan bent om te gaan gamen op 3440x1440 (met als doel neem ik aan minstens 60 fps) zal de load toch voornamelijk op de GPU komen te liggen.

De GTX 1080 zou op zich al genoeg moeten zijn om comfortabel te kunnen gamen op 3440x1440. Ik heb zelf een GTX 1080 om te gamen op standaard 1440p, en ik merk dat die kaart al enigszins overkill is om 60fps te halen op die resolutie. Maak er ultrawide van, en de GTX 1080 valt denk ik precies in de sweet spot qua performance.

De GTX 1080 Ti is natuurlijk nog een flinke klap sneller en daardoor ook wat meer future proof. Ook minder goed geoptimaliseerde games zullen daarmee zonder moeite op 3440x1440 60fps moeten draaien. Voor een 1080 Ti zou ik echter wel serieus gaan kijken naar een krachtigere voeding, 550W is kantje boord en zeker als de voeding al 4-5 jaar oud is. Voor een GTX 1080 is een 550W voeding in principe wel genoeg.

• DonJunior
@Devil N Dank voor je volledige antwoord. De voeding is 550W, de GPU zou max 250W moeten trekken (volgens de specificaties) Dan houd ik toch nog 300W over. Qua componenten heb ik niet echt iets er in zitten wat dermate veel vermogen nodig heeft toch? Ik heb een enkele SSD en verder niets.. of mis ik dan iets?

*sowieso

Acties:
  • Beste antwoord

• Devil N
Je CPU, moederbord en geheugen trekken ook sowieso nog iets van 100-150W aan stroom. Dan zit je al rond de 400W. In theorie is het mogelijk om dat alles te voeden met een 450W voeding, maar ik denk niet dat iemand hier zo gek gaat zijn om dat aan te raden. Voor een GTX 1080 Ti wordt doorgaans een voeding van minimaal 600W aangeraden. Toegegeven, dat is ook rekening houdend met alle belabberde C-merk voedingen die in omloop zijn, maar dan nog is het geen slecht advies om een beetje een comfortabele marge te nemen met je voeding.

Met 550W ga je het wel redden hoor, en aangezien het een goede kwaliteit voeding is zul je waarschijnlijk geen problemen ondervinden met een GTX 1080 Ti, maar het is wel op het randje van wat aangeraden wordt.

• DonJunior
Ik denk namelijk dat de gehele pc max 200 game uren heeft gemaakt omdat de pc, samengesteld half 2015, in 2016 bijna het gehele jaar uit heeft gestaan (af en toe opgestart om een documentje te printen en windows updates door te voeren)
De pc (en dus ook de voeding) heeft daarom maar erg weinig draaiuren gemaakt. Om nu al componenten te vervangen vind ik zonde dus vandaar mijn vraag of ik dan beter de 1080 kan nemen.

*sowieso

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Een recente i7 + 1080 Ti trekt zo'n 400W uit de muur, dus daar zit al wat verlies in. Een 550W voeding van kwaliteit gaat daar echt nul issues mee hebben.

Dan ga ik echter wel uit van een factory-OC kaart, want ga je een 1080 Ti tot de limiet duwen en dito voor een i5/i7, dan -kan- je de limieten wel op gaan zoeken.

Wat de CPU betreft. Soms gaat die de bottleneck zijn, soms niet, en hoe dan ook ga je er in de meeste situaties op vooruit. Je verlegt de bottleneck natuurlijk wel zo, maar het enige 'betere' alternatief is dan een heel nieuw systeem.
Pagina: 1