sluiten

Uitnodiging gebruikerstest in Amsterdam

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke gebruikerstest in het centrum van Amsterdam. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op dinsdag 11 oktober tijd om mee te doen (tussen 9:30 en 17:00)? Meld je dan aan voor de selectie en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Energiezuinig wonen

Pagina: 1
Acties:

• Mindelements
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12-2017
Goedendag Tweakers.

Ik lees tal van topics hier over zonnepanelen en warmtepompen e.d. en vind het fijn dat mensen de tijd nemen om al die informatie te delen. Heb het nodige aantal uurtjes gelezen erover maar merk hoe meer ik lees hoe meer ik ga twijfelen. Ik begon heel enthousiast met zonnepanelen offertes aan te vragen en per toeval kwam ik op warmtepompen. Ik wil mijn huis zo energie zuinig mogelijk maken.
En wil graag ervaringen van mensen met systemen en advies!!! Zal de situatie nu even beschrijven.
Woon in een tussenwoning van 150m2.
Bouwjaar 2009 (ketel ook) goed geïsoleerd huis.
Verbruik stroom 3200kwh per jaar verbruik gas 1650m3 per jaar. 4 personen.
Dak is groot genoeg voor 24 zonnepanelen.
Heb ruimte voor hybride warmtepomp of volledige warmtepomp.
Heb geen vloerverwarming maar wil het eventuel wel aanschaffen om het doel te bereiken of eventueel ltv radiatorer aanschaffen. Totaal budget 13000 euro.
(Grondwarmte geen optie om boren)
Belangrijke voorwaarde is dat me vrouw tijdens het douche altijd warm water heeft.
Ik wil zoiezo zonnepanelen! Offerte met 23 panelen zou me per jaar 6100kwh opleveren.
Het is lang verhaal maar ben al bijna een maand aan het inlezen en heb gewoon geen idee meer wat te doen en wat aan te schaffen. Verbruik van warmtepomp in kWh is meestal niet te vinden.
Bedankt alvast en vriendelijk groet,

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 07:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zonnepanelen zijn sowieso altijd een goed idee tenzij je huis dusdanig beroerd ligt dat ze niets opbrengen. Maar de investering van zonnepanelen verdient zichzelf hoe dan ook terug. (Het financieel rendement is fors hoger dan dat van je spaarrekening. Als je er niet voor hoeft te lenen is het een goed idee, anders is de rekensom wegens rente op je lening wat spannender.)

Hier liggen sinds gisteren 15 stuks op het dak (12 op het hoofddak en 3 op de uitbouw), vandaag mogen ze hun eerste W's gaan leveren. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 10:57
unezra schreef op woensdag 29 november 2017 @ 06:46:
Zonnepanelen zijn sowieso altijd een goed idee tenzij je huis dusdanig beroerd ligt dat ze niets opbrengen. Maar de investering van zonnepanelen verdient zichzelf hoe dan ook terug. (Het financieel rendement is fors hoger dan dat van je spaarrekening. Als je er niet voor hoeft te lenen is het een goed idee, anders is de rekensom wegens rente op je lening wat spannender.)

Hier liggen sinds gisteren 15 stuks op het dak (12 op het hoofddak en 3 op de uitbouw), vandaag mogen ze hun eerste W's gaan leveren. :)
Ik vraag me serieus af of zonnepanelen wel zo'n goed idee zijn. Wij hebben een tussenwoning (2016) van 152m2 met plat dak. Ideaal voor zonnepanelen. Echter zijn de kosten voor elektra maandelijks maar 35 euro. Daar zit het vastrecht bij in. En wij letten er totaal niet op om zuinig om te gaan met energie. Als ik zonnepanelen zou leggen zou dat een behoorlijke investering zijn. Daarnaast zou ik het vastrecht altijd moeten betalen. Ongeacht wat ik opwek.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:42:
[...]

Ik vraag me serieus af of zonnepanelen wel zo'n goed idee zijn. Wij hebben een tussenwoning (2016) van 152m2 met plat dak. Ideaal voor zonnepanelen. Echter zijn de kosten voor elektra maandelijks maar 35 euro. Daar zit het vastrecht bij in. En wij letten er totaal niet op om zuinig om te gaan met energie. Als ik zonnepanelen zou leggen zou dat een behoorlijke investering zijn. Daarnaast zou ik het vastrecht altijd moeten betalen. Ongeacht wat ik opwek.
Zelf elektra opwekken en huis en/of water verwarmen met de opgewekte elektra: zal aanzienlijk schelen op je gasrekening!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:25
[...]

Als je maar 35 euro betaalt heb je dus genoeg aan een kleine set panelen. Linksom of rechtsom: na zo'n 10 jaar ben je dan bevrijd van je energieleverancier. En het geeft (in ieder geval mij) een goed gevoel.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
35 euro per maand aan elektra alleen? knap hoor. dat red ik met zonnepanelen erbij zelfs niet eens.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05

Notna

Where are you?®

geldersscheepje schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:05:
[...]

Als je maar 35 euro betaalt heb je dus genoeg aan een kleine set panelen. Linksom of rechtsom: na zo'n 10 jaar ben je dan bevrijd van je energieleverancier. En het geeft (in ieder geval mij) een goed gevoel.
Ben je dan wel bevrijd? Zoals ik het begrepen hb: Op dit moment hebben we nog de salderingsregeling, wat stroom dat je (teveel) opwekt op momenten dat je het niet gebruikt terug levert en je geld 'oplevert'. Maar er zijn al plannen om aan die salderingsregeling te gaan sleutelen.

Als die bijv. komt te vervallen, en je wekt stroom op wat teveel is c.q je hebt stroom nodig op de donkere dagen in de herfst/winter, dan lijkt het mij dat je toch weer aan de grillen van de energiemaatschappij bent overgeleverd? Tenzij dingen als powerwalls van Tesla meer gemeengoed gaan worden tegen die tijd waarbij je ~30 kWh kan opslaan.

Wel ben ik van mening dat full electric the way forward is. Ik ben vorig jaar overgestapt op verwarmen met een L/L warmtepomp, waardoor mijn gasverbruik van 600m³ naar 160 gezakt is (enkel voor WW en koken nu nog) Mijn Elektra verbruik is van 3500 kWh naar 4500 kWh gegaan voor een gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen =<8 jaar oud. Ik zou, met een dag volledig op het zuiden met 0 schaduw, hier prima zonnepanelen kunnen plaatsen, maar bovenstaande houd mij tegen. En ik had niet eerder de financiële mogelijkheden om eerder in de markt te stappen om al voorbij de TVT te gaan. Nog afgeien van het feit dat ik ~14 panelen kwijt kan, wat dus op 3200 wp uitkomt; dat is nog steeds zo een 1100 te kort op dit moment om volledig 'selfsufficient' te zijn.

Mij zou dan enkel een ideologische motivatie overblijven. En die is er wel, maar het moet ook wel finaniceel aantrekkelijk zijn.

OT: Ik zou, wat je ook kiest, kijken naar een optie waar geen gas bij te pas komt. Hybride pompen zijn leuk en aardig, maar eigenlijk nog steeds gasverslinders en dat is met het oog op energie zuinig wonen iets wat je niet wilt lijkt mij.

[Voor 10% gewijzigd door Notna op 29-11-2017 08:21]

Xbox Live ID:Notna8310

• Sunri5e
SniperGuy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:00:
[...]

Zelf elektra opwekken en huis en/of water verwarmen met de opgewekte elektra: zal aanzienlijk schelen op je gasrekening!
Dat laatste geloof ik. Echter hebben wij hier stadsverwarming. Die aansluiting moeten we behouden (staat in het koopcontract). Stadsverwarming is echter verschrikkelijk duur.

• Sunri5e
geldersscheepje schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:05:
[...]

Bevrijd? Je bent verplicht om een aansluiting te behouden dus je hebt altijd te maken met je vastrecht. Daarnaast zijn er nog geen betaalbare accu's waar je energie in op kunt slaan.

• Sunri5e
RodeStabilo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:10:
35 euro per maand aan elektra alleen? knap hoor. dat red ik met zonnepanelen erbij zelfs niet eens.
Ja, in een tweepersoons huishouden. Voordeel is natuurlijk wel dat ook al onze apparatuur in huis vrij jong is. Afgezien van de wasmachine is alles max 2 jaar oud.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:37:
[...]

Ja, in een tweepersoons huishouden. Voordeel is natuurlijk wel dat ook al onze apparatuur in huis vrij jong is. Afgezien van de wasmachine is alles max 2 jaar oud.
is dat inclusief gas?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mindelements schreef op woensdag 29 november 2017 @ 03:16:
Goedendag Tweakers.

Ik lees tal van topics hier over zonnepanelen en warmtepompen e.d. en vind het fijn dat mensen de tijd nemen om al die informatie te delen. Heb het nodige aantal uurtjes gelezen erover maar merk hoe meer ik lees hoe meer ik ga twijfelen. Ik begon heel enthousiast met zonnepanelen offertes aan te vragen en per toeval kwam ik op warmtepompen. Ik wil mijn huis zo energie zuinig mogelijk maken.
En wil graag ervaringen van mensen met systemen en advies!!! Zal de situatie nu even beschrijven.
Woon in een tussenwoning van 150m2.
Bouwjaar 2009 (ketel ook) goed geïsoleerd huis.
Verbruik stroom 3200kwh per jaar verbruik gas 1650m3 per jaar. 4 personen.
Dak is groot genoeg voor 24 zonnepanelen.
Heb ruimte voor hybride warmtepomp of volledige warmtepomp.
Heb geen vloerverwarming maar wil het eventuel wel aanschaffen om het doel te bereiken of eventueel ltv radiatorer aanschaffen. Totaal budget 13000 euro.
(Grondwarmte geen optie om boren)
Belangrijke voorwaarde is dat me vrouw tijdens het douche altijd warm water heeft.
Ik wil zoiezo zonnepanelen! Offerte met 23 panelen zou me per jaar 6100kwh opleveren.
Het is lang verhaal maar ben al bijna een maand aan het inlezen en heb gewoon geen idee meer wat te doen en wat aan te schaffen. Verbruik van warmtepomp in kWh is meestal niet te vinden.
Bedankt alvast en vriendelijk groet,
Even resumerend; je woont in een goed geïsoleerde tussenwoning van 150m2 uit 2009 en verbruikt 1650m3 gas en 3200kwh per jaar met 4 personen. Heb je inzichtelijk wat je per jaar verbruikt aan warm water / koken? Hier zou je achter kunnen komen door in de zomermaanden te kijken naar je gas verbruik - als de kachel niet aan staat - en dit te extrapoleren naar een volledig jaar. Tel er dan nog eens 5% bij op omdat je 's winters langer onder de douche staat en je weet wat je aan warm water verbruikt.
Voor een "goed geïsoleerde" tussenwoning vind ik 1650m3 namelijk nog best fors. Ons "twee-onder-een-kap-vergiet" van 175m2 uit 1973 krijgen we warm met zo'n 1800m3 op jaarbasis (2 pers).

De eerste stap naar energiezuinig wonen is isoleren (idem voor stap 2 t/m 5). Daarna is de kortste klap om te kijken naar stookgewoonten. Moet het in het hele huis de hele dag 21 graden zijn? Of is 20 graden en een trui ook voldoende?

Als ik jou was had ik sowieso voor zonnepanelen gekozen, maar niet gelijk het hele dak vol. Later zonnepanelen erbij leggen is vrij eenvoudig. Zeker als je hier met de verdeler vooraf rekening mee houd, en laat je het de tweede keer door hetzelfde bedrijf doen dan zullen de 'extra' kosten ook wel mee vallen (en zelf doen schijnt ook niet moeilijk te zijn). Ik zou beginnen met een stuk of 10-12 panelen, goed voor zo'n 80% van je huidige jaarverbruik.
Het restant van het budget zou ik gebruiken voor isolatie & comfortverbetering. Ik weet niet of je al HR++ glas hebt beneden; het vervangen van 'oud' dubbel glas voor HR++ (of triple glas) verdiend zich misschien niet snel terug maar heeft als bonus dat het comfort wel verbeterd, daardoor hoeft de thermostaat op koude/winderige dagen niet op 21,5 maar is 20,5 ook genoeg. Als je de mogelijkheid hebt om zo'n thermische foto te maken van je huis dan kan je kijken of je nog ergens een 'lek' hebt zitten.

Radiatoren vervangen door vloerverwarming is absoluut een comfortverbetering, maar daar wordt je huis niet direct energiezuinig van. Daarbij moet je dan ook flink geld reserveren voor een nieuwe vloer, eventueel extra vloerisolatie, een nieuwe ketel (ltv!?) etc etc etc. Dat zou ik dus eerder als 'verbouwing' zien dan als het energiezuinig maken van je woning. Als je hier voor kiest; neem dan onder ramen ook een stukje 'muurverwarming mee'; zelfs met HR++ / triple glass heb je bij ramen altijd nog een beetje kouval, dit hef je op door in de muur onder je raam ook verwarming in te frezen.

TLDR; 80% van je huidige verbruik aan zonnepanelen, verdeler/installatie met het oog op de toekomst kiezen. De rest gebruiken voor isolatie, isolatie, comfortverbetering en isolatie.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:27

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

35 euro per maand?
Knap!
Vaste kosten zijn al gauw 20 euro per maand.. (Capaciteitstarief + meterhuur...)

Niet veel thuis?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
goed geïsoleerde tussenwoning uit 2009 met verplichte stadsverwarming? Zonnepanelen als je dat graag wil en de rest fijn zo laten.

[Voor 20% gewijzigd door Kaasplank op 29-11-2017 10:08]

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 15:22
Hier ongeveer hetzelfde, 45 euro per maand voor elektra EN gas. Nieuwbouw tussenwoning 2016. Nog nooit de vloerverwarming/verwarming aangehad (1x per zoveel winterweken even een uurtje of 2 hoog, hoef volgens mij niet, eerder uit voorzorg). We zijn met zijn 2en - hebben zuinig witgoed en keukenapparatuur, vaak douchen op werk. Tjah, de investering is mij althans nog niet waard.

Zal dit jaar iets duurder uitvallen met een beamer en een versterker, maar ik verwacht niet schrikbarend veel.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
iamzero456 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:36:
Hier ongeveer hetzelfde, 45 euro per maand voor elektra EN gas. Nieuwbouw tussenwoning 2016. Nog nooit de vloerverwarming/verwarming aangehad (1x per zoveel winterweken even een uurtje of 2 hoog, hoef volgens mij niet, eerder uit voorzorg). We zijn met zijn 2en - hebben zuinig witgoed en keukenapparatuur, vaak douchen op werk. Tjah, de investering is mij althans nog niet waard.

Zal dit jaar iets duurder uitvallen met een beamer en een versterker, maar ik verwacht niet schrikbarend veel.
Dan ben ik wel benieuwd wat de temperatuur in de verblijfsruimten is. Als die ruim onder de 20 graden zit ga je op een gegeven moment wel vochtproblemen krijgen (zeker gezien je een nieuwbouwhuis moet droogstoken)

Wat betreft energiezuinig wonen (ik ga zelf komend jaar in een "energieneutrale" woning wonen) dien je wel op wat zaken te letten:
  • Overproductie van je panelen is nu leuk, maar als de salderingsregeling ten einde komt is het maar de vraag wat het oplevert. Kijk dus wel of je de kosten ervoor kan terugverdienen voor de regeling afloopt
  • Verwarmen op zonne-energie (heb ik straks ook) is leuk, maar juist op de momenten dat je echt wil verwarmen (de winter) is je opbrengst mogelijk <10% van de piek (en uiteraard in de nacht 0)
  • Vloerverwarming nu nog aanleggen is best een klus. Reken ook mee dat je dan een geschikte vloer moet leggen. Voor 150m2 PVC ben je al snel een derde van je budget kwijt inclusief leggen. Dan heb ik het nog nieteens over het breekwerk, leggen van alle leidingen, gietwerk, de pomp e.d.
  • Voor warm water zul je een reservoir/boiler (afhankelijk van je technische keuzes) moeten aanschaffen
Veel meer punten die van belang zijn, maar dit is een eerste aanzet.

[Voor 38% gewijzigd door pagani op 29-11-2017 10:49]

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 15:22
pagani schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:42:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd wat de temperatuur in de verblijfsruimten is. Als die ruim onder de 20 graden zit ga je op een gegeven moment wel vochtproblemen krijgen (zeker gezien je een nieuwbouwhuis moet droogstoken)
Alleen in de winter is het onder de 20 graden. Kachel geeft 18 graden, china temperatuurmeter in de woonkamer 19 graden, rest van het huis geen idee, gevoelsmatig hetzelfde. Vriendin zit wel het liefst met een dekentje op de bank, verder is het prima te doen. Als er ook maar een klein beetje zon in onze keuken schijnt, warmt het al snel op.

Welke vochtproblemen zou je verwachten dan? Buurman heeft nooit lager dan 21 graden staan de kachel, altijd bloedheet daar :+

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:34:
[...]

Dat laatste geloof ik. Echter hebben wij hier stadsverwarming. Die aansluiting moeten we behouden (staat in het koopcontract). Stadsverwarming is echter verschrikkelijk duur.
ik zal maar wel een beetje ontopic posten, en niet met mijn eigen maandbedrag voor energie strooien.

zonnepanelen kunnen gemakkelijk uit, maar hebben een terugverdientijd van nu een jaar of 6.
zou wel altijd Solar frontier of vergelijkbare panelen nemen, die zijn namelijk ook nog interessant wanneer het salderen helemaal ophoudt. Ze doen namelijk altijd wel wat, ook al is het een grijze mistige bende zoals nu.

Jij geeft dat je stadsverwarming hebt, dan is het zaak om daar op te focussen. terugverdientijd is supersnel.
Zou denk ik zelf wel willen stoken met mijn eigen water en dat het niet via de hele buurt gaat. Denk dat de warmtepomp dat wel wat fijner vind. Dat is wel meer een gevoel, weet niet hoe vies/schoon het water is wat er door een stadsverwarming gaat en hoe het je warmtepomp beïnvloed.

Nukezone FTW

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:35
Tehh schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:43:
Even resumerend; je woont in een goed geïsoleerde tussenwoning van 150m2 uit 2009 en verbruikt 1650m3 gas en 3200kwh per jaar met 4 personen. Heb je inzichtelijk wat je per jaar verbruikt aan warm water / koken? Hier zou je achter kunnen komen door in de zomermaanden te kijken naar je gas verbruik - als de kachel niet aan staat - en dit te extrapoleren naar een volledig jaar. Tel er dan nog eens 5% bij op omdat je 's winters langer onder de douche staat en je weet wat je aan warm water verbruikt.
Voor een "goed geïsoleerde" tussenwoning vind ik 1650m3 namelijk nog best fors. Ons "twee-onder-een-kap-vergiet" van 175m2 uit 1973 krijgen we warm met zo'n 1800m3 op jaarbasis (2 pers).
Ik onderschrijf dit. Met mijn energie-vergiet-in-een-rijtje uit begin jaren '70 gebruiken we ook zoiets aan gas op jaarbasis (4 pers).
De eerste stap naar energiezuinig wonen is isoleren
Dit. Het gasverbruik moet omlaag kunnen.

Parallel daaraan kun je zonnepanelen etc. plaatsen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Als ik jou was had ik sowieso voor zonnepanelen gekozen, maar niet gelijk het hele dak vol. Later zonnepanelen erbij leggen is vrij eenvoudig.
Als je nog btw terug wilt vragen, dan beter in 1x vol zetten. Bij aanvraag btw-teruggave kan je aangeven of je vrijstelling aangifte wilt doen. En als je ja hebt gekozen kan je voor toekomstige aankopen geen btw meer terugkrijgen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:06

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Gasverbruik is enorm. Hier 4 personen in 2/1 kap uit 1992 halen hetzelfde verbruik qua gas. Een tussenwoning uit 2009 moet veel beter kunnen.

@Mindelements
Er zijn hier al veel topics over geschreven in Duurzame Energie & Domotica waaronder Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 en Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 of Gas besparen door middel van CV tuning deel II. We zien hier wel graag wat meer eigen onderzoek en een gestructureerde topicstart, dit is een beetje een rommeltje naar wat je echt wilt. Met 13.000 euro kom je ook weer niet zo heel ver dat je alles kan doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je hebt een giga gasgebruik. Ik heb een tussenwoning uit 1959. Wel dubbelglas en de kruipkelder is geïsoleerd. Niet eens een dakisolatie. Wel een vorm van spouwmuurisolatie die ergens in de jaren 80 er tussen is gespoten. Ik ben meestal thuis, dus ik verwarm 7 dagen per week mijn hele huis. In de huiskamer 20C overdag en in de avond 21C. De rest is wat lager ingesteld. Maar alle kamers behalve de zolder zijn verwarmd. Mijn totale gasgebruik schommelt rond de 1000 m^3 En dat al jaren lang. En dan heb ik nog niet eens een HR ketel maar een VR ketel van 11 jaar oud.

Bij jou zit ergens een enorm warmte lek. Of je ketel heeft een probleem. Of wat mogelijk is, is dat je systeem waterzijdig slecht is ingesteld

[Voor 15% gewijzigd door Ortep op 29-11-2017 11:41]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• mrkleze
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 13:59
Je kan ook dak volleggen met zonnepanelen het het restant aan kWh opstoken door elektrische vloerverwarming. Hiermee druk je dan het gasverbruik.

Met 24 panelen haal je idealiter zo'n 24*270wp*0,9(als je schaduw of minder goede stand hebt pak je factor 0,8)=5832 kWh per jaar. Je kan dan nog 2600 kWh opstoken.
Elektrische vloerverwarming kun je direct op de isolatie leggen, en kost een paar honderd euro.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:08

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Omzetcijfers van gas naar warmtepomp:
Een kuub gas heeft ongeveer 8kwh energie inhoud.
Een warmtepomp verwarmt met een COP van 3-4, dit betekent dat je 2-2,5 kwh kwijt bent om een kuub gas minder te verstoken.

Je afgifte systeem moet wel geschikt zijn om je huis op te warmen met een aanvoertemperatuur van liefst zo'n 35 graden of minder, dus vvw of lt radiatoren.

Zonnepanelen altijd doen, gewoon hele dak vol. Als het salderen verdwijnt wordt het weliswaar ongunstige, maar je krijgt nog steeds een bedrag voor je kwhs.

PVoutput

Anoniem: 162126

Zorg dat je boiler groot genoeg is zodat je vrouw altijd een warme douche kan nemen :)

Ik zit zelf ook in het traject van de offertes voor de zonnepanelen, warmtepomp, nieuwe vloerverwarming etc. Wij hebben een grote vrijstaande woning die niet geweldig is geisoleerd. Dat is iets dat we eerst op moeten lossen voordat we aan de warmtepomp oplossing kunnen beginnen.

Ik kan in principe de isolatie fixen en dan de rest aanschaffen en laten installeren, alleen wil ik wel graag een goede ventilatie in de woning. Daar heb ik bij mijn gesprekken met de installateur van de warmtepomp nog niks over gehoord. En zelf begon ik daar pas over te denken nadat ik dat gesprek heb gehad.

Eigenlijk wil ik hier zelf niet alles van weten maar ik wil wel een goede oplossing dus ik ben nu noodgedwongen toch maar mijn research aan het doen hierin. Ik wil het nu in 1 keer goed doen, en niet over een paar maanden erachter komen dat ik het verkeerde heb gekocht.

Ik zie hierboven ook een reactie over isoleren, isoleren en isoleren. Maar sluit je huis helaas niet hermetisch af, want ventilatie is minstens zo belangrijk.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:24:
[...]

Ik zie hierboven ook een reactie over isoleren, isoleren en isoleren. Maar sluit je huis helaas niet hermetisch af, want ventilatie is minstens zo belangrijk.
Niet je huis hermetisch afsluiten, wel thermisch. En dan zorgen voor ventilatiemogelijkheden. Warme lucht verliezen via muren / ramen die dicht zitten kost wel warmte maar levert geen frisse lucht op (terwijl het dus wel frist voelt binnen). Als je muren & ramen geen warmte verliezen kan je gaan ventileren met roosters. Je warmteverlies is dan minimaal terwijl je wel frisse lucht krijgt.

• Sunri5e
Punkrocker schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:55:
[...]

35 euro per maand?
Knap!
Vaste kosten zijn al gauw 20 euro per maand.. (Capaciteitstarief + meterhuur...)

Niet veel thuis?
Met 2 personen. Werken allebei maar 's avonds is er altijd wel iemand thuis.

• unezra

unezra

Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:48:
[...]

Wauw. Dat is echt serieus weinig.
Wij betalen €140,- per maand (maar gebruiken dat wel een beetje als spaarpotje).

Fin, da's deels vanwege hobby (ik heb 3 kleine servertjes thuis staan en uit de kluiten gewassen PC), deels vanwege dingen als een nogal oude koelkast en vaatwasser. Maar ook met 2 personen.

Niet van plan in de toekomst electrisch (inductie) te gaan koken? Dat schijnt wel fors aan te kunnen tikken.

Tehh schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:36:
[...]

Niet je huis hermetisch afsluiten, wel thermisch. En dan zorgen voor ventilatiemogelijkheden. Warme lucht verliezen via muren / ramen die dicht zitten kost wel warmte maar levert geen frisse lucht op (terwijl het dus wel frist voelt binnen). Als je muren & ramen geen warmte verliezen kan je gaan ventileren met roosters. Je warmteverlies is dan minimaal terwijl je wel frisse lucht krijgt.
Verlies via muren en ramen is idd verlies. Alleen moet de warme vieze lucht toch ververst worden. Zonder WTW lijkt me dat je dan altijd stevig verlies hebt.
En terwijl ik die zin typ heb ik volgens mij m'n eigen vraag beantwoord :) (de vraag: "Hoe ga ik goed ventileren zonder teveel verlies").

• Sunri5e
unezra schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:50:
[...]

Wauw. Dat is echt serieus weinig.
Wij betalen €140,- per maand (maar gebruiken dat wel een beetje als spaarpotje).

Fin, da's deels vanwege hobby (ik heb 3 kleine servertjes thuis staan en uit de kluiten gewassen PC), deels vanwege dingen als een nogal oude koelkast en vaatwasser. Maar ook met 2 personen.

Niet van plan in de toekomst electrisch (inductie) te gaan koken? Dat schijnt wel fors aan te kunnen tikken.
Wij koken al met inductie. Zoals ik al zei hebben wij stadsverwarming waardoor wij geen gasaansluiting in huis hebben.

Deze stadsverwarming vinden wij wel enorm duur (125 euro voor verwarming en warm water). Daar zouden wij op willen besparen. Wij hebben vloerverwarming en de thermostaat altijd op 21,5 staan. Wij hebben wel eens nagedacht over zo'n slimme thermostaat maar er werd ons verteld dat je met vloerverwarming beter een constante temperatuur kan houden. Klopt dat?

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 20:41
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:34:
[...]

Oh? Eneco? http://www.stadsverarming.nl/ al gezien?

Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:04:
[...]

Wij koken al met inductie. Zoals ik al zei hebben wij stadsverwarming waardoor wij geen gasaansluiting in huis hebben.

Deze stadsverwarming vinden wij wel enorm duur (125 euro voor verwarming en warm water). Daar zouden wij op willen besparen. Wij hebben vloerverwarming en de thermostaat altijd op 21,5 staan. Wij hebben wel eens nagedacht over zo'n slimme thermostaat maar er werd ons verteld dat je met vloerverwarming beter een constante temperatuur kan houden. Klopt dat?
Met vloerverwarming kan je idd beter een constante temperatuur aanhouden. Het is namelijk redelijk langzaam met opwarmen/afkoelen en de temperatuurverschillen ook vaak minder goed voor de vloer.
Zeker in combinatie met een warmtepomp, omdat een warmtepomp eigenlijk 1 keer ingeregeld wordt op een bepaalde temperatuur.

Ik zit zelf nog in dubio over de warmtepomp. Juist om de reden dat je soms toch juist wel de verwarming iets hoger wilt kunnen zetten als je aan het luieren bent, of juist zachter omdat je druk bezig bent. Mijn buurman heeft nu een warmtepomp en dat is precies wat hij als minder comfortabel ziet.

• Sunri5e
Wij kunnen niet kiezen uit een leverancier. We zitten vast aan de NUON.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:35
Daar zouden wij op willen besparen. Wij hebben vloerverwarming en de thermostaat altijd op 21,5 staan.
Ter vergelijk:
• de thermostaat staat bij ons op 15.5 ('s nachts en als we niet thuis zijn), 19.5 (overdag als we thuis zijn) danwel 20.5 ('s avonds als we thuis zijn).
• de woonkamer wordt verwarmd
• badkamer wordt verwarmd (vloerverwarming maximaal, radiator ca 20gr)
• slaapkamers staat de thermostaat op ca 16-17gr wat in de praktijk betekent dat er vrijwel niet verwarmd wordt.
• zolder wordt incidenteel verwarmd
(in alle leefvertrekken staat een thermometer / luchtvochtigheidsmeter en overal behalve de woonkamer thermostaatkranen)

Long story short: je warmtevraag is hoog door je hoge comfortvraag. Zeker met vloerverwarming kan er wel een tandje af. En ook met vloerverwarming kun je wel (beperkt) aan nachterverlaging doen.

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 29-11-2017 14:29]

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 20:41
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:19:
[...]

Wij kunnen niet kiezen uit een leverancier. We zitten vast aan de NUON.
Begrijp ik. Eneco is Rotterdam regio. Dus eigenlijk was mijn vraag of je huis in Rotterdam staat ;-)
Maar verplichte afname? Staat dat echt in je koopcontract?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:06

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Stadsverwarming gaat met vaste leveranciers per aanleggebied.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:59

CurlyMo

www.pilight.org

Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:48:
[...]

Wij zaten met 2 personen in een jaren '70 huis ook op dat bedrag. Voorschot van 50 euro.
Electra: 1650Kwh
Gas: 400m3

Ik zou TS willen adviseren eerst eens wat inzicht te laten krijgen in het verbruik, want ik vind het ook hoog voor iemand die energiezuinig wil wonen. Ik zou beginnen met energiezuinig(er) te leven.

Heb je bijvoorbeeld alles al op LED, zuinige koelkast, wasmachine, vriezer, thermostaat tandje lager, verwarming (op CV) 's nachts uit enz.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:04
[...]
Precies, dat viel mij ook op. Voor een tussenwoning en dan al helemaal uit 2009 zou dat toch de helft moeten kunnen zijn. Het ligt er misschien aan wat je verwarmt, hoe lang/vaak en wat je stookgedrag is... bijv. geen nachtverlaging oid of stoken terwijl de ramen boven openstaan.

Maar goed, anderzijds woon ik zelf in een label B enkelvloers hoekhuis uit 2000 en men zei tegen mij dat het heel zuinig was. Dat was o.a. mijn voorwaarde, maar alles is relatief/subjectief zo blijkt. Ondanks dat ik er weinig ben en ook altijd als ik lang weg ben de verwarming op 15 graden zet + nachtverlaging, dan nog verbruikt dat huis m.i. enorm. Zo heb ik bijv. vorig jaar 800m3 verbruikt terwijl ik zeker 50% vd tijd weg was. Verder stook ik alleen als ik er ben: enkel op koude dagen 's avonds een paar uurtjes de woonkamer naar 19,5 grC (dat is ong. 40m2). Rest van de vertrekken heb ik thermostaatknoppen die op de anti-bevriezingstand staan. Toevallig vorige week nieuwe ketel gekregen van woningbouw zonder boiler, dus ik hoop dat e.e.a. (zuiniger pomp, boilerloos, modulerend) nog wat gaan opleveren. Voor de rest blijft het onverklaarbaar, want ik woon alleen, douche weinig (wanneer wel max. 10min) en kook niet op gas. Ik heb wel grote ramen, maar daarvoor heb ik dikke (verduisterende) gordijnen, die ik noodgedwongen ook al achter de verwarmingen prop om nog wat warmte in de kamer te laten komen. Of kan zo'n verbruik ook komen doordat ik te weinig vermogen in mijn woonkamer heb hangen en hij daarom maar blijft pendelen en stoken? want de vorige CV hoorde ik wel heel regelmatig aanslaan... :X :X
Als ik jou was had ik sowieso voor zonnepanelen gekozen, maar niet gelijk het hele dak vol. Later zonnepanelen erbij leggen is vrij eenvoudig.
Punt is dat je maar eenmalig gebruik kunt maken van de BTW teruggave? Of je moet ondernemer blijven, alleen moet je dan niet elk jaar dat forfait blijven afdragen?
De rest gebruiken voor isolatie, isolatie, comfortverbetering en isolatie.
haha dat is 'm _/-\o_

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Ik vraag me serieus af of zonnepanelen wel zo'n goed idee zijn. Wij hebben een tussenwoning (2016) van 152m2 met plat dak. Ideaal voor zonnepanelen. Echter zijn de kosten voor elektra maandelijks maar 35 euro. Daar zit het vastrecht bij in. En wij letten er totaal niet op om zuinig om te gaan met energie. Als ik zonnepanelen zou leggen zou dat een behoorlijke investering zijn. Daarnaast zou ik het vastrecht altijd moeten betalen. Ongeacht wat ik opwek.
Kijk eens waar je energie rekening uit is opgebouwd. Vooral naar de post belasting teruggave. ~€373 per jaar.
Kom je al op €55 per maand... Bij netto -null- verbruik krijg je geld uitgekeerd, ga nog eens rekenen...

Heb nu bij drie vriendinnen panelen gelegd, electra verbruik over het jaar ~nul, zelfs wat over om gas mee te besparen. Bij 1 is het gas begin dit jaar afgesloten na 2 jaar !-nul-! gas verbruik...
RodeStabilo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:10:
Heb je zo weinig panelen of verbruk je zoveel?
Notna schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:19:
[...] Maar er zijn al plannen om aan die salderingsregeling te gaan sleutelen.
[...] Wel ben ik van mening dat full electric the way forward is. Ik ben vorig jaar overgestapt op verwarmen met een L/L warmtepomp, waardoor mijn gasverbruik van 600m³ naar 160 gezakt is (enkel voor WW en koken nu nog) Mijn Elektra verbruik is van 3500 kWh naar 4500 kWh gegaan voor een gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen =<8 jaar oud. Ik zou, met een dag volledig op het zuiden met 0 schaduw, hier prima zonnepanelen kunnen plaatsen, maar bovenstaande houd mij tegen. En ik had niet eerder de financiële mogelijkheden om eerder in de markt te stappen om al voorbij de TVT te gaan. Nog afgeien van het feit dat ik ~14 panelen kwijt kan, wat dus op 3200 wp uitkomt; dat is nog steeds zo een 1100 te kort op dit moment om volledig 'selfsufficient' te zijn.

Mij zou dan enkel een ideologische motivatie overblijven. En die is er wel, maar het moet ook wel finaniceel aantrekkelijk zijn.

OT: Ik zou, wat je ook kiest, kijken naar een optie waar geen gas bij te pas komt. Hybride pompen zijn leuk en aardig, maar eigenlijk nog steeds gasverslinders en dat is met het oog op energie zuinig wonen iets wat je niet wilt lijkt mij.
Gewoon je dak volleggen; is relatief het goedkoopste. Als je dan niet je volledige verbruik kunt afdekken houdt dat in dat je relatief een groter deel van je opwek -direct- zelf zult gebruiken, waardoor je dus -relatief- minder last zult hebben van gesleutel aan de salderings regeling. En ook makkelijker je momentaan overschot kunt aanwenden om toekomstig verbruik naar voren te halen; de koelkast kouder, de boiler warmer, de warmtepomp een stapje hoger...
Tweakers regelen dit goedkoop zelf 8) :+ O-)
Voor gas ben je al over naar het lage vastrecht. Panelen verdien je altijd terug in jouw situatie.

@Tehh Zelfs als je het zelf doet is het het beste om je dak meteen vol te leggen. Verder eens.
@Punkrocker Teruggave energie belasting, meer dan €21 per maand...
@iamzero456 En die rekening kan naar 0 met panelen.
@Anoniem: 162126 Sluit je huis WEL volledig af. En dan GOEDE balansventilatie met WarmteTerugWinning.
@unezra ??? Ik zit op €25 per maand, en verwacht veel terug. Ik wacht op de jaar(eind) afrekening.
@Sunri5e Vloerverwarming is traag. Met een eigen ketel is verlaging een minder goed idee in verband met rendementsverlies van een hard werkende ketel voor het opwarmen, die heeft een hoger rendement als hij minder hard hoeft te werken. Met stadsverwarming heb je een GigaJoule meter? Dan gewoon een periode proberen en dan de meterstanden van een vergelijkbare periode vergelijken. Daar zitten wel mogelijkheden in, als je eerst je opwarmtijd hebt bepaald.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Mindelements
Zo wat een hoop reacties echt helemaal super ben er super blij mee en wat geweldig dat jullie de tijd ook allemaal nemen!! Ik ben wel wat wijzer geworden
Mijn dak gaat vol zoiezo 23 of 24 panelen. Moet daar wel weer een krachtstroom aansluiting voor hebben. Schijnt maar 200 euro te kosten. Stedin doet dat allemaal voor mij. Mijn gasverbruik is 1600 a 1650 m3 omdat. Mijn trapgaten van BG naar 1e en naar zolder open is. Stook altijd naar 22 graden. (We hebben het altijd koud) in de nacht gaat hij naar 19 of 19.5 nou komt er een deur in de woonkamer naar boven dus hoop dat dat scheelt. Er komen hoog rendements ltv radiator in me woonkamer. Vloerverwarming is nog even geen optie misschien in de zomer pas. En dan denk ik toch dat ik een hybride wp er bij ga nemen om wat gas te drukken. Betaal nu zo 1700 euro per jaar aan gas licht. Hoop hiermee op 800 pj uit komen met bovenstaande. Uiteraard wel elk jaar een andere leverancier uitkiezen met welkomst bonus;)

Nee. Vandaag telefonisch contact gehad met vloerverwarming bedrijf. Zeggen dat de combinatie vvw en warmtepompen niet goed werkt duurt lang voor het warm is en je hebt veel grotere leidingen nodig meer dan 21 of 22 mm.

Zoveel reacties ga morgen weer kijken!!! Super!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tsja als het snel warm moet zijn verkopen ze sowieso niets!
VVW is per definitie langszaam.
Aanvoertemp van meer dan 40gr is niet normaal bij VVW, en daar heeft een WP geen moeite mee, maar lager is beter.
22mm lijkt me al heel wat, daar kun je makkelijk >1m3 per uur overheen duwen, dat moeten hun vervolgens ook nog in de vloer zien te krijgen. hoge flow is wel nodig voor wp, maar ook makkelijk te behalen door de circuits hydraulisch te scheiden (buffervat bvb).

Ik zou dus even met een kundige toko contact opnemen... vvw word juist altijd gezien als ideale combi met wp.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:51
[...]

Dat is het domme advies van installatiebedrijven en energieleveranciers die niet jouw energie betalen.

Als jij onder je dekbedje ligt en het is buiten 0 graden verlies je meer energie dan wanneer het buiten 5 graden is en het zonnetje schijnt. Bij stadsverarming is er geen extra rendement van stoken op lage temperaturen, dus waarom altijd aan?

Schroef die thermostaat in de late avond een paar graden terug en zet hem weer op normale temperatuur 2 uurtjes voordat jij het warm in huis wilt hebben. Een simpele tweedehands aan/uit klokthermostaat moet dat al voor je kunnen doen.

• unezra

unezra

onetime schreef op donderdag 30 november 2017 @ 03:14:
[...]
@unezra ??? Ik zit op €25 per maand, en verwacht veel terug. Ik wacht op de jaar(eind) afrekening.
Ons realistisch verbruik gas èn electra zou zo'n €75,- per maand moeten zijn, opbrengst zonnepanelen meegerekend.
Uitgaande van de toestand na begin volgend jaar, als we een nieuwe keuken hebben en over zijn gegaan op inductie plus badkamer met bad. (Dus minder gas om te koken, meer gas wegens bad.)

Fin, het kan dus zijn dat onze koelkast en vaatwasser extreem veel energie verbruiken, dat wilde ik nog meten maar omdat we heel dicht tegen de verbouwing aan zaten (die is nu even vrij ver weg wegens f*ckup van de partij die het zou gaan uitvoeren) heb ik dat gelaten voor wat het is.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Mindelements schreef op donderdag 30 november 2017 @ 04:15:
Mijn trapgaten van BG naar 1e en naar zolder open is. Stook altijd naar 22 graden. (We hebben het altijd koud) in de nacht gaat hij naar 19 of 19.5
Waarom niet terug naar 16? 'S nachts heb je die warmte toch niet nodig. Aan een lagere leeftemperatuur kan je wennen. Dus probeer het eens op 21c.
nou komt er een deur in de woonkamer naar boven dus hoop dat dat scheelt.
Dit kan je al simpelweg oplossen door een dik stuk stof voor je kozijn te hangen, dat heb ik ook altijd gedaan in die situaties (in huizen in mijn studententijd :p ).

Kan je verder eens iets vertellen over de rest van je verbruik? Elektra kan volgens mij ook nog wel wat omlaag. Koop eens zo'n energiemeter bij de kijkshop (€ 10,-) en kijk bijvoorbeeld eens hoeveel je koelkast verbruikt, heb je alle lampen al op LED. De dingen die ik eerder aangaf.

Je gaat namelijk vrijwel niet in op de opmerking van mij en anderen of niet eerst je huidige verbruik omlaag kan voordat je allerlei duurzaamheidsinvestering gaat doen?

• onetime
  • Niet online
Zo wat een hoop reacties echt helemaal super ben er super blij mee en wat geweldig dat jullie de tijd ook allemaal nemen!! Ik ben wel wat wijzer geworden
Mijn dak gaat vol zoiezo 23 of 24 panelen. Moet daar wel weer een krachtstroom aansluiting voor hebben. Schijnt maar 200 euro te kosten. Stedin doet dat allemaal voor mij.

Mijn gasverbruik is 1600 a 1650 m3 omdat. Mijn trapgaten van BG naar 1e en naar zolder open is. Stook altijd naar 22 graden. (We hebben het altijd koud) in de nacht gaat hij naar 19 of 19.5 nou komt er een deur in de woonkamer naar boven dus hoop dat dat scheelt. Er komen hoog rendements ltv radiator in me woonkamer. Vloerverwarming is nog even geen optie misschien in de zomer pas. En dan denk ik toch dat ik een hybride wp er bij ga nemen om wat gas te drukken. Betaal nu zo 1700 euro per jaar aan gas licht. Hoop hiermee op 800 pj uit komen met bovenstaande. Uiteraard wel elk jaar een andere leverancier uitkiezen met welkomst bonus;)

Nee. Vandaag telefonisch contact gehad met vloerverwarming bedrijf. Zeggen dat de combinatie vvw en warmtepompen niet goed werkt duurt lang voor het warm is en je hebt veel grotere leidingen nodig meer dan 21 of 22 mm.

Zoveel reacties ga morgen weer kijken!!! Super!
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 november 2017 @ 05:35:
[...] VVW is per definitie langszaam. [...] Ik zou dus even met een kundige toko contact opnemen... vvw word juist altijd gezien als ideale combi met wp.
Dit dus. Of andere LTV.

Mijn vader "heeft het altijd koud", mijn moeder "heeft het altijd warm". Guess what; mijn moeder is altijd bezig, mijn vader leest in huis de krant of een boek, kijkt tv of -zit- een spelletje te doen.
Als ik stil zit vind ik 20C ook veel fijner dan 15C, maar als ik bezig ben, fysiek, is dat ruim voldoende.
En bijkomend voordeel: zonder verwarming daald de temperatuur in mijn huis naar ~15 graden, en als ik er ben, stijgt de temperatuur vanzelf naar 16C door mijn aanwezigheid en apperatuurgebruik.
Ik weet wat een trui is. In de sauna draag ik die dan weer niet.
(sorry, verbazing over jouw temperaturen en verbruik...)

@unezra Ik heb jaren terug een koelkast die 600kWh/j gebruikte vervangen door een 160kWh/j exemplaar...
En een monitor die 200W bleek te gebruiken door één die op 1/3 daarvan zat. Tikte toch aan met al die uren.

[Voor 4% gewijzigd door onetime op 30-11-2017 12:47]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• kmf
  • Niet online
Dit klopt wel, maar ook niet.

VVW en warmtepomp is de gouden combinatie op dit moment. Superzuinig.

Maar... als ze op elkaar gemaakt zijn. Op bestaand leidingwerk kan het inderdaad problematisch zijn. Als jouw HOOFDleidingen te klein zijn, dan is er niet genoeg flow (stroming) om het VVW warm te krijgen. Aangeraden wordt om die minimaal op 22mm te hebben, maar liefst groter.
Leidingen van de VVW zelf ook een maatje groter. Minimaal 16mm. EN minimaal 10cm afstand tussen de leidingen zelf.

Bij mij heb ik de de hoofdleidingen helemaal laten vervangen met 32mm-leidingen. De aftakkingen naar de leidingen zelf zijn duim 25mm. De vvw-leidingen in de grond zijn 16mm met 10cm HOH afstand.
De flow van de warmtepomp moet ook genoeg zijn. (maar wat is genoeg kunnen ze geen antwoord op geven)

Oh. En qua verdeler moet je ook nog de composiet versie nemen als je deze ook wilt laten koelen.

Het ging niet allemaal even makkelijk... :
https://bertha15.wordpres...rming-op-de-begane-grond/
https://bertha15.wordpres...zen-op-de-bovenste-etage/

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

onetime schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:31:
[...]
@unezra Ik heb jaren terug een koelkast die 600kWh/j gebruikte vervangen door een 160kWh/j exemplaar...
En een monitor die 200W bleek te gebruiken door één die op 1/3 daarvan zat. Tikte toch aan met al die uren.
Hier net zo, toen ik net op mezelf ging wonen een gratis koelkast en vriezer gekregen die 700kWh/j deed. Koste me dus € 154,- per jaar. Snel vervangen voor een die 200kWh/j doet. Dat kost me € 44,- per jaar. Die koelkast was in 2012 € 400,-. We zijn nu 5 jaar verder. De besparing:

5 * 154 = € 770,- (geen aanschaf)
5 * 44 + 400 = € 620,-

Een simpele middelbare school vergelijking kon me al vertellen dat de terugverdientijd 3.6 jaar was. Dat vond ik het wel waard.

Nu in ons nieuwe huis bleek alles vol te hangen met halogeen en gloeilamp. Direct alle E27 en E14 vervangen door de lampen die ik al had. Ook de afzuigkap. Daarna alle 12v Halogeen spotjes vervangen door 220v LED spotjes (beide dimbaar). Halogeen was 45w per stuk voor 7 lampjes. Nieuwe LED zijn 4,9w per stuk maar ik had wel een nieuwe dimmer nodig. Berekening bij één uur branden per dag (niet gedimd).

Halogeen: 7 x 45 x 365 / 1000 = 115kWh/j * € 0,22 = € 25,3 p/j
LED: 7 x 4,9 x 365 / 1000 = 12,5kWh/j * € 0,22 = € 2,75 p/j

Aanschafprijs LED was € 125,- (kabels, lampjes en dimmer).

X * € 25,3 = X * € 2,75 + 150
X = 6,65 jaar

Oftewel, naar 6,65 jaar zijn de spotjes terugverdiend. Maar dit loopt omgekeerd evenredig snel op met het aantal uren dat ze aanstaan per dag.

Moraal van het verhaal. Het heeft zin om het verbruik van je dagelijkse apparatuur in zicht te hebben, omdat vervangen zichzelf sneller terugverdiend dan je misschien denkt, en ook veel sneller dan zonnepanelen, warmtepomp of andere maatregelen.

• onetime
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:17:
[...] VVW en warmtepomp is de gouden combinatie op dit moment. Superzuinig.
Maar... als ze op elkaar gemaakt zijn. Op bestaand leidingwerk kan het inderdaad problematisch zijn.
[...]
De flow van de warmtepomp moet ook genoeg zijn. (maar wat is genoeg kunnen ze geen antwoord op geven)

Oh. En qua verdeler moet je ook nog de composiet versie nemen als je deze ook wilt laten koelen.
[...]
Je kan gelijk hebben als er geen pomp wordt toegepast bij de verdeler. Dat wordt meestal toch wel gedaan?
Ik heb het gevoel dat je er een te groot probleem van maakt. Als nodig is een pomp simpel bij te plaatsen.

• Sunri5e
_JGC_ schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:15:
[...]

Dat is het domme advies van installatiebedrijven en energieleveranciers die niet jouw energie betalen.

Als jij onder je dekbedje ligt en het is buiten 0 graden verlies je meer energie dan wanneer het buiten 5 graden is en het zonnetje schijnt. Bij stadsverarming is er geen extra rendement van stoken op lage temperaturen, dus waarom altijd aan?

Schroef die thermostaat in de late avond een paar graden terug en zet hem weer op normale temperatuur 2 uurtjes voordat jij het warm in huis wilt hebben. Een simpele tweedehands aan/uit klokthermostaat moet dat al voor je kunnen doen.
Over hoeveel graden hebben wij het dan als we het over 's nachts terugschroeven hebben?

• Mindelements
Hallo qua verlichting heb ik alles led behalve een hallogeen spotje in de afzuigkap en de nachtlampjes die eigenlijk nooit aanstaan. Merk altijd als ik naar boven loop dat het steeds warmer wordt dus denk of weet bijna wel zeker dat dat het grootste lek is. Verlichting kan het niet aan liggen. Overige apparatuur is niet ouder dan 10 jaar. Dat is wel redelijk up to date.
Als er mensen zijn met warmtepompen of zonnepanelen kunnen jullie dan iets vertellen over de situatie voor en wat er daarna bezuinigd is en vooral ook wat de verbruiken zijn voor en na.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Mindelements schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:20:
Hallo qua verlichting heb ik alles led behalve een hallogeen spotje in de afzuigkap en de nachtlampjes die eigenlijk nooit aanstaan. Merk altijd als ik naar boven loop dat het steeds warmer wordt dus denk of weet bijna wel zeker dat dat het grootste lek is. Verlichting kan het niet aan liggen. Overige apparatuur is niet ouder dan 10 jaar. Dat is wel redelijk up to date.
Als er mensen zijn met warmtepompen of zonnepanelen kunnen jullie dan iets vertellen over de situatie voor en wat er daarna bezuinigd is en vooral ook wat de verbruiken zijn voor en na.
Je topic heet energiezuinig wonen, maar ik krijg sterk de indruk dat je alleen geïnteresseerd bent in advies over zonnepanelen en warmtepompen? Klopt dat? Prima verder, maar dat scheelt mij weer de moeite voor inhoudelijke reacties waar je eigenlijk maar heel spartaans op in gaat. Over zonnepanelen en warmtepompen kan ik zelf namelijk weinig vertellen.

• onetime
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:17:
[...] Over hoeveel graden hebben wij het dan als we het over 's nachts terugschroeven hebben?
Bij ouderwetse verwarming meestal 5C. Probeer eens wat er gebeurt (bij een redelijk verschil tussen binnen en buiten, zeg 10 á 15C) als je hem op 10C zet. Zover koelt het niet af in een enigszins normaal huis, dus weet je je nacht verlies. Kijk dan hoe snel het opwarmt. Bepaal welke temperatuur je wanneer nodig hebt en stel je klokthermostaat overeenkomstig in. Grootste voordeel is binnen. Later eventueel finetunen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:51
Sunri5e schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:17:
[...]

Over hoeveel graden hebben wij het dan als we het over 's nachts terugschroeven hebben?
Desnoods helemaal terug naar "hele nacht uit".

Als je een beetje fatsoenlijk geïsoleerd huis hebt maakt het niet uit of je hem op 15 of 18 zet, je huis zakt af naarmate het energie verliest, niet omdat jij de verwarming op een bepaalde temperatuur zet. Die isolatie kan met stadsverwarming nogal tegenvallen: omdat je aangesloten bent op een "duurzaam" warmtenet heeft jouw huis bij het berekenen van de EPC gratis punten gekregen waar een gaswoning die punten moet winnen met extra isolatie.

Ik zou gewoon na 21:30-22:00 de verwarming dichtdraaien, dan een uur voor je opstaat de boel weer laten opwarmen naar een graad of 19, zet je een uur voor je thuiskomt de thermostaat op 20.5-21. Als je met een reguliere klokthermostaat werkt zal daar ook nog een optimalisatie in zitten, houd er rekening mee dat die ook automatisch eerder gaat "stoken".

Je zult gewoon moeten experimenteren. Ik had vroeger de hele dag de verwarming op 15 graden staan omdat ik aan het werk was. Als je dan 's avonds thuiskwam was het volgens de thermostaat lekker 20 graden, maar bleef de ketel stoken en was het koud in huis omdat de muren en meubels in huis nog steeds alle warmte opzuigen. Dat probleem heb ik opgelost door 's morgens om 7:00 de thermostaat op 18 graden te zetten en deze gewoon de hele dag te laten staan.

Overigens voor de mensen in dit topic die iets aan te merken hebben op temperaturen van anderen: elke thermostaat geeft een andere temperatuur weer en elk huis heeft een andere beleving van die temperatuur. Voordat ik kunststof kozijnen plaatste in de woonkamer had ik genoeg aan 20 graden, stookte de verwarming de hele avond om de 10 minuten even bij met 40 graden. Dat geeft een beperkte stralingswarmte en dat was prettig. Na plaatsen van de kozijnen kon de thermostaat een graad hoger want de stralingswarmte was weg: ketel gaat nog maar 2x per uur aan en ook vrij snel weer uit 's avonds.

• onetime
  • Niet online
Mindelements schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:20:
[...] Merk altijd als ik naar boven loop dat het steeds warmer wordt dus denk of weet bijna wel zeker dat dat het grootste lek is. [...]
Heb je wel thermostatische regeling op je verwarming boven? Als dat zo is zou het boven niet warmer moeten zijn dan beneden. Nu lijkt het of er boven nog extra bovenop de woonkamer temperatuur word verwarmt.
Knijp de radiatoren boven, of zet ze dicht.
Als je geen thermostatische radiatorknoppen hebt zou je nog kunnen kijken in het topic over waterzijdige inregeling van je cv.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

onetime schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:54:
[...]

Heb je wel thermostatische regeling op je verwarming boven? Als dat zo is zou het boven niet warmer moeten zijn dan beneden. Nu lijkt het of er boven nog extra bovenop de woonkamer temperatuur word verwarmt.
Knijp de radiatoren boven, of zet ze dicht.
Als je geen thermostatische radiatorknoppen hebt zou je nog kunnen kijken in het topic over waterzijdige inregeling van je cv.
Warme lucht stijgt op ;) en TS heeft geen deur tussen woonkamer en bovenverdieping. Daarom mijn suggesties voor een gordijn in de opening hangen.

• onetime
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:55:
[...] Warme lucht stijgt op ;) en TS heeft geen deur tussen woonkamer en bovenverdieping. Daarom mijn suggesties voor een gordijn in de opening hangen.
Klopt, maar met een normale deuropening krijg je niet je boven etage warmer dan je woonkamer tenzij er iets scheef zit in de verwarming. Vandaar mijn vorige reactie.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

onetime schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:57:
[...]

Klopt, maar met een normale deuropening krijg je niet je boven etage warmer dan je woonkamer tenzij er iets scheef zit in de verwarming. Vandaar mijn vorige reactie.
Dat vraag ik me dus af. Als isolatie boven goed is kan het best boven warmer zijn dan beneden ondanks de thermostaat.

• onetime
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:59:
[...] Dat vraag ik me dus af. Als isolatie boven goed is kan het best boven warmer zijn dan beneden ondanks de thermostaat.
Ik kan het me niet voorstellen dat je, zonder je boven etage extra te verwarmen, met alleen verwarming aan beneden, de boven etage toch -warmer- krijgt dan de BG. Tenzij grote open trap of gedeeltelijk 2 etages hoge woonkamer...

[Voor 34% gewijzigd door onetime op 30-11-2017 15:38]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:17:
[...]

. EN minimaal 10cm afstand tussen de leidingen zelf.
Maximaal toch?

• kmf
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:15:
[...]

Je kan gelijk hebben als er geen pomp wordt toegepast bij de verdeler. Dat wordt meestal toch wel gedaan?
Ik heb het gevoel dat je er een te groot probleem van maakt. Als nodig is een pomp simpel bij te plaatsen.
Als je een warmtepomp gebruikt heb je een gesloten verdeler dus zonder pomp

• Mindelements
Hallo. Heb de topic gestart hier om meer te weten te komen over besparen op energie. Ikzelf heb aangegeven hier dat ik een hybride wp wil en zonnepanelen. Uiteraard gaat dat wat opleveren voor mij. Maar dankzij deze topic ben ik nu aan het kijken voor een opzetdeur en ga morgen al naar een van de bouwmarkten. Mijn trapgat is net als een schoorsteen. Ik heb twee kleine kinderen daar staat de kachel wel aan. Onze slaapkamer staat uit. In de douche staat die vol open. Ik lees veel dat mensen op bepaalde tijden de kachel aan zetten en weer uit zetten. Ik heb nog steeds een draaiknop thermostaat zonder enige functie. Dus kan hier haal niet mee rommelen. Uiteraard komt een uitgebreide als er panelen liggen of warmtepomp. Heb de desbetreffende ideeën hier al opgeschreven. Alleen zijn de tijden anders natuurlijk. Misschien is het inderdaad een goed idee om de kachel in de nacht extra laag te zetten . Zal ook eens kijken wat mijn huis dan afkoelt. Radiator in de huiskamer staan vol open trouwens. deze zijn ook vaak warm. Ik ga er wel steeds meer op letten door wat ik hier lees. Leg nu ongeveer 20 keer per dag me hand op de verwarming:)

• onetime
  • Niet online
Als ik het goed begrijp zit je eigenlijk in het begin van het bewustwordings proces, gefeliciteert!
Je gaat er mee aan de gang en je gaat besparen. Neem waar, meet en denk. Pas je aan als het kan, het levert zo veel op... En vraag eventueel weer om uitleg of hulp.
(kan de badkamerverwarming alleen aan als hij gebruikt word voor douchen?)

Is het Finland waar ze de baby buiten in de kou laten staan omdat ze daar sterk van worden?
(in de wandelwagen, buiten de winkel) M.a.w. hou ook de temperatuur bij de kinderen normaal...

(Dit alles zijn goed bedoelde suggesties)

• Mindelements
Ja het is eigenlijk begonnen vorige maand. Heb wat centjes verdient met bitcoins en wilde wat doen met het geld. Dacht eerst een nieuwe auto maar toen dacht ik aan het huis. Wil me huis upgraden en zo op lange termijn meer besparen. Vanavond ga ik om exact 12 uur de kachel terug draaien naar 15 kijken wat er gebeurt. Ja ben zoals u zegt net pas bewust geworden. En denk dat zonnepanelen voor mij de eerste logische stap is voor het stroom. Die is eigenlijk vrij simpel. Toen kwam het gas en dat is een stuk lastiger. Kachel staat nu op 21.5 IPV 22. Dat is al iets. Ik hoor me vrouw nog niet klagen dus gaat goed;). Las hier iets over elektrische vloerverwarming. Heb ik even nagekeken. Maar zou tussen de 12000 en 16000 kWh per jaar kosten. Klopt dat? Vind het bizar veel. Zit me momenteel te verdiepen in ltv radiatoren.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Mindelements schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:27:
Las hier iets over elektrische vloerverwarming. Heb ik even nagekeken. Maar zou tussen de 12000 en 16000 kWh per jaar kosten. Klopt dat? Vind het bizar veel. Zit me momenteel te verdiepen in ltv radiatoren.
Denk daar nog maar even niet aan :p Elektrisch verwarmen zolang je geen enorm zonnepanelen overschot hebt, niet in IJsland woont, of geen warmtepomp gebruikt is echt niet interessant. Goed dat je bent begonnen met de energiezuinige leefstijl om vervolgens gerichter je huis aan te pakken.

In mijn geval was de eerste overweging zonnepanelen, dakisolatie of spouwmuur. Gasverbruik is nu 2x zo hoog als vorige huis (ik lees mijn energiemeter geautomatiseerd uit). Ik verwarm alleen de woonkamer. Dus dakisolatie is als eerste alweer minder interessant dan spouwmuur. Elektra is redelijk conform mijn verwachtingen, dus is spouwmuur de logisch eerste keus. Daar heb ik in mijn woonkamer het meest aan.

• Mindelements
Heb om 11 uur de kachel op 15 gezet. Het was toen 22 in huis. Nu drie uur later is het 21.5 in huis. Had ikzelf niet verwacht. ;)

• Mindelements
Vandaag een offerte laten maken voor lage temperatuur radiator met boosters.lucht fannetjes Erin net als een computer heeft.. Jaga Strada. Verkoper zei dat die 300% meer warmte afgeeft dan conventionele verwarming met dezelfde temperatuur. Wil er 1 gaan plaatsen in de woonkamer van 1.80m en 50 cm hoog. Mensen ervaring mee?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Mindelements schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:23:
Vandaag een offerte laten maken voor lage temperatuur radiator met boosters.lucht fannetjes Erin net als een computer heeft.. Jaga Strada. Verkoper zei dat die 300% meer warmte afgeeft dan conventionele verwarming met dezelfde temperatuur. Wil er 1 gaan plaatsen in de woonkamer van 1.80m en 50 cm hoog. Mensen ervaring mee?
Je gaat wat mij betreft te snel. Ik doorloop wat betreft stoken nu het zelfde pad als jij. Ik wil ook graag over naar een warmtepomp, maar mezelf tevens niet overleveren aan "adviseurs" die ook een sterk eigenbelang hebben.

Het advies wat ik uit het warmtepomp topic kreeg was eerst eens kijken hoe laag je je CV temperatuur kan zetten om je huis op warmte te houden. Dan moet je wel de temperatuur constant houden. Dus warm je huis weer op naar 21c, laat hem daar op staan 24/7 en zet langzaam je CV verwarming temperatuur lager tot max. 35 á 40 graden. Dat is namelijk de temperatuur waarop een warmtepomp werkt. Als je dat voor elkaar krijgt met je huidige radiatoren, dan hoef je geen nieuwe op te hangen.

Qua ventilatoren kan je ook eens kijken naar speedcomforts. Dat is een Nederlands bedrijf. Die dingen plak je onder je radiatoren (met magneten) om zo de warmteafgifte van je huidige radiatoren te vergroten. Met de kortingscode Qurrent2017 krijgt je tevens 30% korting.

Als dat allemaal niet werkt, dan wordt het inderdaad tijd voor LTV radiatoren, maar dan weet je wel zeker dat de noodzaak er is.

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee