Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Game PC of Upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Beste Tweakers,

Ongeveer 3-4 jaar geleden heb ik een Desktop PC aangeschaft, na jaren op Laptops te hebben gegamed (in verband met het feit dat ik gedurende de week op drie verschillende plekken verbleef). De PC die ik destijds heb aangeschaft doet het nog altijd prima, al merk ik dat ik nu zo langzamerhand aan de grenzen begin te komen, zeker op het gebied van RAM. Aangezien dit voor mij de eerste keer wordt dat ik voor een dergelijke keuze sta, is mijn vraag als volgt: upgraden, of nieuw?

Mijn huidige systeem bestaat uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 244,50€ 244,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 146,-€ 146,-
1Seasonic G-series 650 watt€ 0,-€ 0,-
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,50

De Seagate is 2 TB en niet 1.5, maar ik kon de 2 TB versie niet meer vinden op de site dus vandaar even deze placeholder neergezet. Tevens heb ik tussendoor de videokaart geupgrade. Oorspronkelijk zat hier een 770 GTX in. Inmiddels dus een 970 GTX.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hetzelfde als de huidige build: gamen. Van strategy tot MMO tot FPS. Ik geef niet per definitie heel veel om de aller hoogste ultra 4k graphics, maar ik wil zeker wel mooi beeld. HD gaming lijkt me daarom best tof, dat doe ik nu nog niet. Toen ik de PC aanschafte 3-4 jaar geleden heb ik bewust gekeken naar het ongeveer 3-4 jaar zonder gedoe volhouden met goede graphics. Eigenlijk wil ik nu weer hetzelfde.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor een upgrade €500-750. Stel we gaan echt voor nieuw? Dan €1500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem alle randappartuur die ik nu heb mee. Het enige wat ik nodig heb is de inhoud van de Desktop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik sowieso het RAM geheugen moet upgraden, want alle best buy guides hebben geen 8 GB meer. Dit wil ik dus ofwel naar 16 GB ofwel naar 32GB halen (als we toch bezig zijn....). Daarnaast overweeg ik een nieuwe videokaart gezien dat de nieuwste generatie een behoorlijk performance boost schijnt te geven. Al heb ik hier meteen dan de adviesvraag: moet ik dan ook mijn moederboard en voeding gaan upgraden?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar MSI. Alles in de PC is momenteel MSI, en daarom is het lekker als dat allemaal goed op elkaar aansluit. Tevens altijd goede ervaring mee gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee. Voornamelijk wil ik er weer gewoon 3-4 jaartjes tegen kunnen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het is eigenlijk een generieke adviesvraag. De vraag of ik voor 16 of 32GB Ram zou gaan. Stel ik pas de Videokaart aan, ga ik dan alles moeten upgraden? Moederboard, Voeding, enzovoorts? Kan ik dan niet beter gewoon een nieuwe PC aanschaffen? Krijg ik problemen met componenten die niet met elkaar samen kunnen werken als ik iets gloed-nieuw in een 3-4 jaar oud systeem stop?

Alvast dank voor jullie reacties!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28
r3st0r schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 17:10:
al merk ik dat ik nu zo langzamerhand aan de grenzen begin te komen, zeker op het gebied van RAM.
Hoe weet je dat het aan de hoeveelheid ram ligt? Waar heb je last van/wat zou je beter willen?

• r3st0r
Bennnie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 17:17:
[...]

Hoe weet je dat het aan de hoeveelheid ram ligt? Waar heb je last van/wat zou je beter willen?
Met grote regelmaat de melding dat er onvoldoende RAM beschikbaar is bij het open hebben van meerdere applicaties. Bijvoorbeeld een game, netflix, wat background dingen, allemaal tegelijk. Bij het openen van taakbeheer zie ik vervolgens dat Windows een hoop gebruikt van het beschikbare geheugen (Win 10), en alles bij elkaar me op de 90-95% gebruik zet. Ik dacht eerst aan een bleed maar heb met een aantal testjes dat uit kunnen sluiten.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Je kan hier inspiratie opdoen over wat je kan krijgen voor 1500 euro: Game pc +/- 1500 euro
Het resultaat waar hij op komt is lang niet zo gek, ik zou alleen voor het mobo even dit lezen: DaniëlWW2 in "Tweakers Awards 2017/2018 | Beste Moederbord"
En als voeding niet voor de Seasonic gaan, maar voor de pricewatch: Corsair RM550x Zwart
En als cooler deze kiezen: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
En als kast: pricewatch: Fractal Design Define C TG

[ Voor 23% gewijzigd door Jesse op 28-11-2017 17:37 ]

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28
HD gaming lijkt me daarom best tof, dat doe ik nu nog niet.
Wat voor monitor heb je op dit moment dan? Ga je die upgraden, zo ja wanneer?
Stel ik pas de Videokaart aan, ga ik dan alles moeten upgraden?
Je huidige processor kan opzich nog wel redelijk meekomen. Zoals je zelf al zei zijn er in de videokaart wereld weer grote stappen gemaakt. In de cpu wereld is dat verschil op het gebied van gaming niet echt aanwezig

• r3st0r
Thanks voor de tips so far.

Wat betreft de Monitor heb ik een HD monitor van Dell (ooit eentje uit de Best Buy guide gehaald een jaartje terug). Die kan ik nog prima meenemen.

Wat betreft de Videokaart. Stel ik zou alleen mijn Memory upgraden naar 32 GB, en dan één nieuwe GTX 1080 kaart er in zetten. Kan ik er dan nog even mee vooruit? Of loop ik dan tegen de grenzen van mijn Moederbord aan?

• Jesse
32GB lijkt me overkill en zonde van je geld, zeker omdat het DDR3 is wat je niet mee kan nemen naar een volgende machine.

Persoonlijk denk ik dat je met een lekkere videokaart en het bijplaatsen van 8GB ram alweer even vooruit kan.

• r3st0r
DDR3 being en beperking van mijn huidige moederboard of zoiets? Ik ben niet helemaal bij met de meest recente ontwikkelingen namelijk.

Heb even zitten kijken en ik zat dan aan zoiets te denken. Mits DDR4 dan mogelijk is natuurlijk in mijn moederbord....

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 583,-€ 583,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 192,-€ 192,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 775,-

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 17:18

Sweatleek

404: Member Not Found

r3st0r schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:57:
DDR3 being en beperking van mijn huidige moederboard of zoiets? Ik ben niet helemaal bij met de meest recente ontwikkelingen namelijk.

Heb even zitten kijken en ik zat dan aan zoiets te denken. Mits DDR4 dan mogelijk is natuurlijk in mijn moederbord....

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 775,-
Kijk anders even op de V&A daar zul je vast wel 8GB ram voor goed koop vinden.

Ik weet dat je niet gaat OC maar kijk even in bios daar is soms een automatische OC. dan krijg je tog weer wat gratis performance :P

[ Voor 3% gewijzigd door Sweatleek op 29-11-2017 14:20 ]

confused reality

• Jesse
r3st0r schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:57:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 775,-
DDR4 geheugen past idd niet in een mobo waar DDR3 reepjes in moeten.

• r3st0r
Ah dat vermoeden had ik al ja. Dus als ik daar iets aan zou willen doen, dan moet ik dat ook aanpassen. Tsja, dan kan ik inderdaad net zo goed het gehele ding upgraden :-).

Samenvattend dus: er zit nog voldoende power in de huidige PC om bij een upgrade nog even mee te gaan? Dan denk ik inderdaad dat 8 GB er bij en een lekkere GTX 1080 voldoende geeft voor nog een jaartje of 3-4?

Alvast dank.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:20

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Zou er inderdaad gewoon nog 8GB bij doen, en een GTX1080 als je op 1440p gamet of een GTX1070(ti) als je op 1080p gamet. Dan kun je echt wel weer even vooruit. Eventueel je CPU nog overclocken naar 4GHz, heb ik zelf ook gedaan (zelfde CPU).

Cunning linguist.

• r3st0r
Top, dan ga ik daar eens naar kijken. Hoe staat de stand er voor momenteel in Videokaart land? Vorige keer maakte ik de fout om mijn eerste kaart (770 GTX) te kopen een maand voordat de nieuwe generatie uit kwam dus dat was nogal pijnlijk....

Of kom ik dan weer in de problemen met mijn Moederbord?

• Sweatleek

Sweatleek

r3st0r schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:58:
Top, dan ga ik daar eens naar kijken. Hoe staat de stand er voor momenteel in Videokaart land? Vorige keer maakte ik de fout om mijn eerste kaart (770 GTX) te kopen een maand voordat de nieuwe generatie uit kwam dus dat was nogal pijnlijk....

Of kom ik dan weer in de problemen met mijn Moederbord?
Als in ? die gpu moet er zonder problemen in kunnen. Kijk wel even of je psu het aan kan qwa connectors

confused reality

• r3st0r
Nee het gaat mij er om, ik kocht de 770 GTX, en vervolgens komt een maand later een hele nieuwe familiy van GPU's uit. Als ik nu een GTX 1080 koop zou ik het wat zuur vinden om vervolgens over drie-vier weken er weer achter te komen dat er een nieuwe generatie uit komt. Dat was meer de vraag :-).

• Sweatleek

Sweatleek

r3st0r schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:07:
Nee het gaat mij er om, ik kocht de 770 GTX, en vervolgens komt een maand later een hele nieuwe familiy van GPU's uit. Als ik nu een GTX 1080 koop zou ik het wat zuur vinden om vervolgens over drie-vier weken er weer achter te komen dat er een nieuwe generatie uit komt. Dat was meer de vraag :-).
Duurt zeker nog een half jaar voor dat de nieuwe uit komen (volgens mij vaak rond april)

confused reality

• r3st0r
Top, dank je!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Lang verhaal kort;

Je CPU e.d. zijn nog prima voor de komende twee jaar. Nu reeds vervangen zou geld weggooien zijn. Indien niet snel genoeg meer: overclock de huidige CPU een beetje.

Als je te weinig RAM hebt: 2de hands een stickje 8GB DDR3 bijkopen, en je kan weer verder. Je hebt geluk, want DDR4 (wat gebruikt wordt door Skylake 6th gen Intel processors en nieuwer) is momenteel veel duurder dan DDR3.

Je grafische kaart kan ook nog wel goed mee hoor. Als je op 4K of 1440p bij 60 FPS wil gamen, kan je eventueel upgraden naar een GTX 1080 of 1070Ti. Dat is momenteel de beste upgrade die je kan doen voor jou systeem. GTX 1070 is ook een mooie kaart, maar niet de upgrade waard vanaf je GTX 970 lijkt me.

Let wel, dat zijn prijzige kaarten (580 EUR en meer), dus als je nog geen grafische kracht tekort komt momenteel (enkel 1080p gaming bijvoorbeeld), kan je beter nog een jaartje wachten tot de GTX 11xx serie van Nvidia uit is. Tegen dan is een midrange grafische kaart (een GTX 1160 of 1170 bijvoorbeeld) van 250-300 EUR ook een waardevolle upgrade voor je GTX 970.

Het goede aan enkel de GPU upgraden is dat je, als je een nieuw systeem zou bouwen binnen een jaar of twee, kan je de nieuwere GPU gewoon overplaatsen naar het nieuwe systeem. GPU's zijn compatibel met elk moederbord / elke CPU. (enkel je voeding moet over genoeg stekkertjes beschikken om de nieuwe GPU van stroom te voorzien).

[ Voor 24% gewijzigd door lazershark op 30-11-2017 15:21 ]

Pagina: 1