Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"onderhoudsvrije" PC

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 21:06

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Mijn ouders (75 jaar) gebruiken al jaren windows PC en zijn daar op zich best handig in, maar het is geen hobby van ze, en vooral mijn moeder interesseert het allemaal geen ruk als het maar doet zoals ze gewend was, of veranderingen met kleine stappen gaan.

Dus andere software gebruiken gaat wel als ze uitleg krijgen, het instinctief en automatisch begrijpen van software interfaces zit er niet in de genen bij deze generatie.

Normaal ben ik hun "helpdesk" als er iets is, van simpele dingen tot wat groters zoals nieuwe installatie.

Afgelopen week heeft mijn vader de PC per ongeluk naar fabrieksinstellingen gezet omdat Windows de driver voor de videokaart niet meer ondersteund. (zijn topics hierover op tweakers en wereldwijd, maar dat terzijde) Hierdoor ben ik weer enkele uren in de weer en ouders in paniek want outlook deed het niet meer enz.

Het geval is dat ik ga verhuizen.
Eigenlijk ben ik opzoek naar een onderhoudsvrij systeem, en misschien wel webbased.
Bestaat zoiets voor Windows, waar je dus niets meer hoeft in te stellen/configureren enz.

Zelf gebruik ik een Chromebook, en dat is eigenlijk ideaal, maar heeft toch wat beperkingen zoals geen desktop uitvoering met dikke harde schijf.

Ik weet dat ChromeOS ook op een windows PC kan draaien, en ook dat je een harde schijf kan koppelen, maar dit is dus niet de bedoeling.

Kan je dus bijv. een PC incl. software en onderhoud leasen.

www.casarodriguillo.com

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Je zou een NUC voor ze kunnen aanschaffen, redelijk compact, weinig ruimte en niet heel prijzig. Maak een beheer account er op aan en stel voor je ouders een apart account in met beperkte rechten.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Slavy schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:13:
Je zou een NUC voor ze kunnen aanschaffen, redelijk compact, weinig ruimte en niet heel prijzig. Maak een beheer account er op aan en stel voor je ouders een apart account in met beperkte rechten.
Prijs maakt -tot op zekere hoogte- niet uit, maar wat lost dit op? en bovendien wil ik niet dat ze van MIJ afhankelijk zijn.
Het probleem is niet zozeer dat ze dingen doen die niet mogen, maar gewoon niet weten wat ze moeten doen. Het laatste geval was dus dat windows 10 de driver voor de videokaart actief disabled door een update van windows 10 afgelopen maand. Een ander voorbeeld is dat Picasa niet meer beschikbaar is, en wel was. enz. enz.

Voor mij is dat allemaal te begrijpen, en met google kom je een eind. Maar je kan je voorstellen dat het configureren van bijv. outlook 2007 niet heel makkelijk is en weer anders op outlook 2013 (pop, imap, smtp enz...)

[ Voor 3% gewijzigd door Pinin op 28-11-2017 10:23 ]

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Iemand bekend met https://computercarecenter.nl/producten/servicepakketten/

of iemand anders goede ervaringen met iets soortgelijk.

www.casarodriguillo.com

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 11:55
Is https://www.studentaanhuis.nl/ geen optie? Of iets wat daarop lijkt.

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 05:21
iPad? Ik weet niet wat ze met hun PC allemaal doen, maar voor de meeste ouderen voldoet zo'n ding prima.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-11 21:46

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, of toch een Chromebook. Nadeel is dat ze dan aan iets nieuws moeten wennen, maar een Windows systeem helemaal dichtspijkeren gaat je denk ik niet lukken. Er is altijd een kans dat een update iets vernaggelt. Dus als je het in de techniek zoekt zou ik neigen naar Chromebook. Ik doe zelf het 'onderhoud' aan de iPad van een kennis en het verbaast me toch nog wat je daar aan kan verneuken; ik heb hem al drie keer moeten unlocken omdat hij onverwacht om een pincode vroeg.

Als je het procedureel wil oplossen dan je ouders op cursus sturen ;) of iemand regelen die het voor ze kan fiksen, bv een buurman, familie of student aan huis zoals @zoenvisje suggereert. Op afstand inbellen/overnemen is leuk, maar hoe ga je dat doen als ze problemen met hun internetverbinding hebben?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 18:21

Zerora

Ik Henk 'm!

Kun je de PC niet laten starten vanuit een image ofzo? Zodat als er gekloot wordt de PC bij opstarten iig weer in de staat is waarin jij hem hebt achtergelaten. Wordt misschien wat lastiger met updates enzo, maar de PC blijft in principe wel gewoon werken. Zorg dat je dan eventueel een remote desktop erop hebt staan, zodat je eventueel de instellingen kunt wijzigen.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wjvds schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:35:
iPad? Ik weet niet wat ze met hun PC allemaal doen, maar voor de meeste ouderen voldoet zo'n ding prima.
Idd, dat is ook mijn gedachte. ff wennen in veel gevallen, maar oa FaceTime zijn ouderen gek op.
oa de Rabobank geeft ook wel eens iPad les voor ouderen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jm2th2
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-11 10:52
Zerora schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:19:
Kun je de PC niet laten starten vanuit een image ofzo? Zodat als er gekloot wordt de PC bij opstarten iig weer in de staat is waarin jij hem hebt achtergelaten. Wordt misschien wat lastiger met updates enzo, maar de PC blijft in principe wel gewoon werken. Zorg dat je dan eventueel een remote desktop erop hebt staan, zodat je eventueel de instellingen kunt wijzigen.
en dat je dan de bestanden weg laat schrijven naar een nas/ netwerkhardeschijf, of iets in die trend

• Pinin

Pinin

Topicstarter
wjvds schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:35:
Hebben ze, en vooral mijn moeder verslind dat ding.Maar voor mijn vader lost dat niet alles op, hij is nog steeds behoorlijk actief op bepaalde vlakken en moet dus redelijk vaak excel gebruiken, iets printen, scannen enz.

Bovendien lijkt er soms een "bitje" in hun brein te missen die wij wel hebben en dat is bijv. dat alles gekoppeld is aan een account, een ID een netwerk enz. Dus als ze bijv. een nieuwe iPad kopen dan werkt dat niet out of the box.... :X Als ik ze dat uitleg is het een oh ja natuurlijk. Blijkbaar vergeet je dat als je het niet vaak gebruikt of niet helemaal snapt hoe die eco systemen werken.

Komt bij dat je tegenwoordig 60-duizend wachtwoorden moet hebben, en die staat dus in het rode boekje.
P_Tingen schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:11:
Ja, of toch een Chromebook. Nadeel is dat ze dan aan iets nieuws moeten wennen, maar een Windows systeem helemaal dichtspijkeren gaat je denk ik niet lukken. Er is altijd een kans dat een update iets vernaggelt. Dus als je het in de techniek zoekt zou ik neigen naar Chromebook. Ik doe zelf het 'onderhoud' aan de iPad van een kennis en het verbaast me toch nog wat je daar aan kan verneuken; ik heb hem al drie keer moeten unlocken omdat hij onverwacht om een pincode vroeg.

Als je het procedureel wil oplossen dan je ouders op cursus sturen ;) of iemand regelen die het voor ze kan fiksen, bv een buurman, familie of student aan huis zoals @zoenvisje suggereert. Op afstand inbellen/overnemen is leuk, maar hoe ga je dat doen als ze problemen met hun internetverbinding hebben?
Ja, Chromebook is er niet als desktop met ingebouwde HDD zover ik weet, bovendien gebruiken ze geen gmail, maar daar ben ik ze al voor aan het voorbereiden. (maar goed, dat moet ik dus ook regelen, en ook de oude outlook importeren in gmail voor 2 accounts, en 2x het Ziggo email account doorsturen naar gmail, dit is dus ook iets wat voor ons logisch is.

Een cursus heeft geen zin, mijn vader weet echt wel wat van PC's maar sommige en voor mij meest logische links kan hij niet leggen omdat hij "offline" is opgevoed.
Zerora schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:19:
Tja, klinkt leuk en makkelijk, maar eigenlijk uitstel van executie. Lastig ook dat wachtwoorden en evt. gewijzigde settings weer teruggezet worden.
jm2th2 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:22:
[...]

en dat je dan de bestanden weg laat schrijven naar een nas/ netwerkhardeschijf, of iets in die trend
uhhh, pap koop ff een NAS met moeders en configureer die zodanig dat hij alles synct en vergeet niet de security up-to-date te houden en verander je wachtwoord regelmatig, bovendien zal jede HDD's af en toe moeten vervangen na een aantal jaar...right.

Eigenlijk interessant dat er geen oplossing hiervoor is, want deze doelgroep is heeeeel groot en heeft over het algemeen een stuk meer geld dan wij. Bij oudere wordt vaak gedacht aan seniele bejaarde achter de geraniums, maar dat is dus onzin, ze zijn volledig zelfstandig en hebben de opgang van de PC en internet meegemaakt. Eigenlijk zijn windows based PC gewoon draken, het moet met iedereen en z'n moeder compatible zijn (en we verwachten dat ook van MS).
PC hulp bedrijfjes zijn er nauwelijks meer omdat je altijd de eeuwige discussie heb over schuld (ja vorige week deed hij het nog, toen bent u langsgekomen en opeens doet word iets anders, en het lettertype is nu iets kleiner.... bovendien ziet de ABN website er anders uit-ben ik gehacked?)

Voor bedrijven heb je thin clients en citrix achtige dingen die centraal geupdate en beveiligd worden met een systeem beheerder, zoiets zou eigenlijk ook voor particulieren moeten bestaan en dat je extra betaald voor elk extra softwarepakket (of service)

[ Voor 73% gewijzigd door Pinin op 28-11-2017 11:50 ]

www.casarodriguillo.com

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Er is software op de markt (weet ff de naam niet), dat je een pc in 'kioskmodus' kan laten draaien.

Wellicht een optie?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-11 21:46

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou het lekker laten zoals het is, Excel, scannen etc met een Chromebook is alleen maar lastig als je al 100 jaar met een Windowsbak werkt. Bovendien is het maar de vraag of ze wel wíllen switchen. Ik zou een inbelverbinding voor jezelf regelen én een student-aan-huis / buurman / familie voor die momenten dat jij niet beschikbaar bent of dat het vanaf afstand niet kan fiksen. Keep it simple, zeker als de frequentie van de fuckups max enkele keren per jaar is, is dit de makkelijkste oplossing.

Edit: als je een externe oplossing wil is "hosted desktop" de zoekterm die je wil gebruiken. Denk aan kosten vanaf €30 per maand

[ Voor 17% gewijzigd door P_Tingen op 28-11-2017 11:57 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Er zijn ook gewoon Chromeboxes. Soort NUC maar met chrome. Harddisk erin kan je gewoon vervangen voor een grotere.

https://www.androidcentral.com/best-chromebox

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 12:01 ]

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 23:15

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Mijn ouders zijn wat jonger, rond de 70, maar van de zomer werd het duidelijk dat mijn oude MacBook Pro die ze gebruikten niet meer afdoende is vanwege stukjes software die allemaal beetje bij beetje achterhaald werden. OS X 10.7 moest ik geen beveligingsupdates meer voor verwachten. Safari was al een tijdje oud. FireFox en Chrome kapten ook met het leveren van recente versies voor 10.7... in elk geval, het werd potentieel onveilige boel waarmee bankzaken gebeurden. Eigenlijk is de relatief vage 'ondersteuningsgrens' van desktopsystemen serieus onhandig.

Daarom heb ik hen laten upgraden naar een 12,9" iPad Pro. Je zou denken: overkill voor die mensen! En in feit is dat ook zo. Maar:
  • Ze hadden al ervaring met een iPad 2 die ze al 5 jaar gebruikten dus dat was een goede basis.
  • Het systeem is mooi afgelijnd/walled
  • Duidelijke ondersteuningsgrens; Ik weet dat Apple de iPad Pro zeker 4 jaar zal ondersteunen, voor apps loopt dat quasi gelijk.
  • De iPad Pro is behoorlijks snel en heeft een lekker groot scherm. Dat hebben mijn ouders graag.
  • Sinds iOS 11 is de iPad Pro ook meer zoals een 'echte computer'.
  • Wireless all-in-one printer/scanner/copy station van HP had ik nog in de kelder en die gaat perfect met de iPad. Papa en Mama kunnen gebruiksvriendelijk blijven printen, scannen enz.! (Ze begrijpen hoe het werkt! Werkelijk! En ze zijn nu ook niet zo sterk in al dat computer gedoe.)
Ondertussen is dat systeem al een maand of 4 in gebruik en het gaat lekker vlot. Ik krijg effectief minder computervragen als vroeger. Hetgeen wat nu nog soms misloopt zijn echt kleine dingen die bijvb. niet 100% duidelijk zijn in de iPad interface of bugs in websites of apps waarvan je weet dat ze worden opgelost.

Dus dat is mijn input :) .

[ Voor 9% gewijzigd door 6129(15) op 30-11-2017 11:54 ]

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik ben hier zelf ook weleens tegenaan gelopen, voor mijn vader en kennissen.
Het probleem is ook voor een groot deel afkomstig van de constante veranderingen die deze doelgroep totaal niet kan begrijpen. Als ze eenmaal weten hoe iets werkt dan lukt het wel, maar verplaats knop a van linksonder naar linksboven dan is deze doelgroep vaak het spoor al bijster.

Wellicht zou een online community opgericht moeten worden welke handleidingen(videos) maakt om alle dagelijkse pc taken uit te voeren, met hieraan een nieuwsbrief gekoppeld om veranderingen te verduidelijken.
Ik heb zelf wel eens een simpele uitprintbare handleiding gemaakt voor simpele taken als nieuwe mappen maken, bijlages toevoegen aan email etc. Maar als de parkeervergunning ineens digitaal wordt gemaakt, als gevolg van een nieuwe ontwikkeling bij de gemeente dan is dit natuurlijk niet hierin opgenomen.

Denk niet dat je een softwarepakket kan vinden voor dit probleem, of een speciale Microsoft service.
Het handigst lijkt mij een studenthelpdesk achtig bedrijfje, die met teamviewer ten alle tijden kunnen helpen en ook telefonisch kunnen helpen(evt langskomen) mocht de pc niks meer doen.
Zeker gezien online/cloud ontwikkelingen en steeds meer digitaliseren van belastingdiensten / parkeervergunningen etc etc. Dit zijn zaken die zijn vaak per persoon / gemeente e.d. verschillen en dus zal hier iemand naar moeten kijken met verstand van pc/internet, ik zie een losstaand programma of pakket hier geen oplossing voor bieden.

Dus als je ze zelf hier niet meer in kan ondersteunen zal je iemand of een bedrijf moeten zoeken wat jou kan vervangen.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
6129(15) schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:06:
Mijn ouders zijn wat jonger, rond de 70, maar van de zomer werd het duidelijk dat mijn oude MacBook Pro die ze gebruikten niet meer afdoende vanwege stukje software die allemaal beetje bij beetje achterhaald werden. OS X 10.7 moest ik geen beveligingsupdates meer voor verwachten. Safari was al een tijdje oud. FireFox en Chrome kapten ook met het leveren van recente versies voor 10.7... in elk geval, het werd potentieel onveilige boel waarmee bankzaken gebeurden. Eigenlijk is de relatief vage 'ondersteuningsgrens' van desktopsystemen serieus onhandig.

Daarom heb ik hen laten upgraden naar een 12,9" iPad Pro. Je zou denken: overkill voor die mensen! En in feit is dat ook zo. Maar:
  • Ze hadden al ervaring met een iPad 2 die ze al 5 jaar gebruikten dus dat was een goede basis.
  • Het systeem is mooi afgelijnd/walled
  • Duidelijke ondersteuningsgrens; Ik weet dat Apple de iPad Pro zeker 4 jaar zal ondersteunen, voor apps loopt dat quasi gelijk.
  • De iPad Pro is behoorlijks snel en heeft een lekker groot scherm. Dat hebben mijn ouders graag.
  • Sinds iOS 11 is de iPad Pro ook meer zoals een 'echte computer'.
  • Wireless all-in-one printer/scanner/copy station van HP had ik nog in de kelder en die gaat perfect met de iPad. Papa en Mama kunnen gebruiksvriendelijk blijven printen, scannen enz.! (Ze begrijpen hoe het werkt! Werkelijk! En ze zijn nu ook niet zo sterk in al dat computer gedoe.)
Dus dat is mijn input :) .
Alhoewel ik Apple als merk verafschuw heb ik hier ook aan gedacht (maar dan een apple desktop) het enige probleem is dat ik zelf niets weet van IOS, en dus zal moeten uitzoeken/googlen en verder is het voor hun ook nieuw want het is gewoon niet een ipad. Bovendien weet ik ook zeker dat Apple ook af en toe hun eigenaardigheden hebben, of zoiets driverissues en natuurlijk zal alles ook geconfigureerd worden, dat is niet anders.

www.casarodriguillo.com

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 23:15

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Pinin schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:14:
[...]

Alhoewel ik Apple als merk verafschuw heb ik hier ook aan gedacht (maar dan een apple desktop) het enige probleem is dat ik zelf niets weet van IOS, en dus zal moeten uitzoeken/googlen en verder is het voor hun ook nieuw want het is gewoon niet een ipad. Bovendien weet ik ook zeker dat Apple ook af en toe hun eigenaardigheden hebben, of zoiets driverissues en natuurlijk zal alles ook geconfigureerd worden, dat is niet anders.
Dat is zeker helemaal waar. Maar da's ergens de crux om iets te zoeken waaraan ouders/ouderen enerzijds gewoon zijn én wat in de lijn ligt de huidige technologie. Ik prijs me gelukkig dat het bij mij zo 'eenvoudig' was en de oplossing zich quasi aandiende :o .

• zoenvisje
Misschien ook nog een idee; mijn opa en oma zijn een poos terug overgestapt van een desktop naar een laptop en als er nu problemen zijn gaat oma ermee naar de winkel waar ze hem gekocht heeft (kan ze op de fiets naartoe) en die helpen haar graag. Uiteraard moet je hem dan niet bij MediaMarkt halen ofzo want die weten zelf amper waar de aan/uit knop zit.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
zoenvisje schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:23:
Misschien ook nog een idee; mijn opa en oma zijn een poos terug overgestapt van een desktop naar een laptop en als er nu problemen zijn gaat oma ermee naar de winkel waar ze hem gekocht heeft (kan ze op de fiets naartoe) en die helpen haar graag. Uiteraard moet je hem dan niet bij MediaMarkt halen ofzo want die weten zelf amper waar de aan/uit knop zit.
Tja, klinkt leuk maar op het dorp hier is niets, en de Mediamarkt is het meest in de buurt.

www.casarodriguillo.com

• zoenvisje
Pinin schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:00:
[...]

Tja, klinkt leuk maar op het dorp hier is niets, en de Mediamarkt is het meest in de buurt.
Dan met de auto naar het volgende dorp. Het idee is meer dat je niet naar hun toe hoeft maar zij naar iemand anders kunnen gaan. In dit geval de winkel.

• desmond
  • Niet online
Linux Ubuntu met LTS 16.04 zou een optie kunnen zijn. De LTS-versies bieden stabiliteit, ook in features. Maar @6129(15) 's idee is denk ik nog beter. Ik heb ook veel minder helpdeskvragen door Apple-spulleboel. Een iMac is misschien ook wel oké.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:00:
Er zijn ook gewoon Chromeboxes. Soort NUC maar met chrome. Harddisk erin kan je gewoon vervangen voor een grotere.

https://www.androidcentral.com/best-chromebox
Ik ga ze dit voorstellen, zelf ben ik een groot Chromebook fan en bij ChromeIT hebben ze een leuke met i3 processor.
Harddisk past er niet in, paar wel extern (of een grote sd card) Enige is dat mijn vaders denkwijze iets anders zal moeten worden.
Niet meer de oldscool offline word, excel enz. maar alles online (maar dat is dus ook het grote voordeel)
Ook kan hij niet meer pinnacle video bewerken, maar dat doet hij toch al niet meer.

Mijn moeder zal even moeten wennen aan gmail, maar ik denk dat ze het uiteindelijk fantastisch gaan vinden icm google foto's, drive etc.

ChromeIt gaf ook dat ze het 2 weken mogen uitproberen, ook wel relaxed.

www.casarodriguillo.com

• MieRoels
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 19:48
Mijn schoonmoeder heeft een tijd een simpc gehad. Dit is een linux systeem met weinig mogelijkheden om dingen in de war te schoppen, en geen enkel eigen onderhoud.
De toenmalige PC was wat underpowered, maar voor de doelgroep wel snel genoeg.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
MieRoels schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:37:
Mijn schoonmoeder heeft een tijd een simpc gehad. Dit is een linux systeem met weinig mogelijkheden om dingen in de war te schoppen, en geen enkel eigen onderhoud.
De toenmalige PC was wat underpowered, maar voor de doelgroep wel snel genoeg.
Ja, dat is op zich wel een mooi systeem voor oudere, enkel denk ik dat ze door hun jarenlange gebruik van PC, tablet en smartphone toch te veel "eisen" hebben. Het zijn beginners die een keer een mailtje willen sturen naar hun dochter in Australië. Zoiets zou eigenlijk moeten bestaan voor Windows en iets meer ervaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 28-11-2017 14:05 ]

www.casarodriguillo.com

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 07:17
Waarom zou aan een Windows pc veel onderhoud zitten?

- Koop een knappe pc voor ze.
- Installeer Firefox/Chrome met een adblocker.
- Zorg dat Windows Defender aanstaat.
- Zorg dat alle software up tot date blijft.
- Installeer Teamviewer unattended.
- Laat ze webbased e-mailen.

Desnoods nog een account met beperkte rechten en je bent klaar. Vooral Teamviewer is perfect voor als ze even snel hulp nodig hebben. Ik zou niet weten wat je de komende jaren dan aan onderhoud zal hebben aan de pc behalve hardware die stuk gaat.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Lennyz schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:18:
Waarom zou aan een Windows pc veel onderhoud zitten?

- Koop een knappe pc voor ze.
- Installeer Firefox/Chrome met een adblocker.
- Zorg dat Windows Defender aanstaat.
- Zorg dat alle software up tot date blijft.
- Installeer Teamviewer unattended.
- Laat ze webbased e-mailen.

Desnoods nog een account met beperkte rechten en je bent klaar. Vooral Teamviewer is perfect voor als ze even snel hulp nodig hebben. Ik zou niet weten wat je de komende jaren dan aan onderhoud zal hebben aan de pc behalve hardware die stuk gaat.
- Koop een knappe pc voor ze. > Check
- Installeer Firefox/Chrome met een adblocker. > Check
- Zorg dat Windows Defender aanstaat. > Check
- Zorg dat alle software up tot date blijft. > Check, maar leuk genoeg is juist Windows update de oorzaak van veel problemen
- Installeer Teamviewer unattended. > Check, hoe werkt dat zonder internet (verbinding)
- Laat ze webbased e-mailen. > Ben ik mee bezig, en dan vooral gmail

Als MS nou niet zo nodig als een achterlijke iedereen op windows 10 had zitten pushen had het mij en hun een hoop ellende kunnen besparen, als eerste ging de upgrade niet zo vlekkeloos als de blije reclames met dansende meisjes in Instagram kleuren deden voorkomen.
Ten tweede is door de windows update van afgelopen week, de videokaart niet meer ondersteund. Er zit niets anders op dan een nieuwe videokaart te kopen met win10 driver, 3x raden wie die moet installeren. :)

Monitor resolutie plots naar 1024x768 en wil niet meer terug
Schermresolutie in de war door update
https://www.reddit.com/r/...n_is_no_longer_available/
https://community.amd.com/thread/186846

De oplossing werkt niet bij iedereen, en soms voor een paar uur of dagen, maar goed daar gaat deze discussie niet over.

Ten tweede, teamviewer... dat is heel mooi als je een verbinding hebt, veel problemen die ze ervaring komen door geen internet. Pas nog, windows bleef maar vragen om de verbindingssleutel uiteindelijk bleek het te gaan om het wachtwoord van het netwerk. Sinds wanneer noemt Microsoft dat een verbindingssleutel -amai zeg- noem het password of wachtwoord. Achteraf is het makkelijk en is de link logisch te leggen, maar door de telefoon als je ouders niet kunnen uitleggen waar of wanneer hij daarom vraagt 8)7

www.casarodriguillo.com

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

waarom geen linuxdistrubutie zoals linux mint? dat is gebruiksvriendelijk en als je mail en office naar online schuift(gmail, office online) is dat geen probleem.
trouwens, welke hardware zit in de pc. download speccy eens.

[ Voor 16% gewijzigd door Ludwig005 op 28-11-2017 20:07 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ludwig005 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:06:
waarom geen linuxdistrubutie zoals linux mint? dat is gebruiksvriendelijk en als je mail en office naar online schuift(gmail, office online) is dat geen probleem.
trouwens, welke hardware zit in de pc. download speccy eens.
Nou, ik geen voordeel tov een CromeOS setup, met z'n fijne integratie van mail, opslag, foto's (en een goed gratis office pakket)
Specs zijn niet belangrijk. En een ChromeOS is ongelofelijk snel, een update uitvoeren duurt letterlijk 5 seconden en komt wekelijks.
Bovendien, wie zet die linuxdistri op? hun of ik, ik heb er geen kaas van gegeten en ik heb geen zin (lees: tijd) om me erin te verdiepen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pinin op 28-11-2017 20:20 ]

www.casarodriguillo.com

• Ludwig005

Ludwig005

Dan ben je wellicht bij het juiste adres bij neverware chromium OS. https://www.neverware.com/#introtext-3 ongeveer hetzelfde als chrome os maar wel opensource
Als windows de videokaart niet meer herkent is het belangrijk om het model videokaart hier te melden. Laat me raden sinds wanneer hebben jouw ouders die pc in huis?

[ Voor 8% gewijzigd door Ludwig005 op 29-11-2017 09:21 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ludwig005 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:19:
Dan ben je wellicht bij het juiste adres bij neverware chromium OS. https://www.neverware.com/#introtext-3 ongeveer hetzelfde als chrome os maar wel opensource
Als windows de videokaart niet meer herkent is het belangrijk om het model videokaart hier te melden. Laat me raden sinds wanneer hebben jouw ouders die pc in huis?
Ik ken dat niet, maar uit ervaring ben ik wel altijd een beetje huiverig voor zulk soort projectjes. Klinkt op het eerste gezicht goed, maar de ouders van de TS zijn wel gebaat bij een oplossing die jarenlang blijft werken. Bij zo'n projectje is dat natuurlijk altijd een beetje de vraag (qua updates/ondersteuning).

Zou zelf toch gewoon Windows adviseren. Dat windows update je videokaartdrivers vernaggelt vind ik een heel vreemd verhaal. Dergelijke problemen heb ik in mijn computercarriere van > 20 jaar nog nooit meegemaakt. Ik zou dan haast al zeggen dat het een hardwareprobleem is of dat de pc gebruik maakt van een erg ongebruikelijke videochip.

Mijn ouders van rond de 65 die ook niet al te handig zijn met computers gebruiken al jaren een Windows 7 PC met Thunderbird voor de mail en IE voor internet. Dat werkt prima.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ludwig005 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:19:
Ik gok sinds het jaar kruik... Op z'n best Core2Duo tijdperk (einde daarvan was 2007), maar zeker geen Core2 systeem, want de onboard graphics daar van worden nogsteeds ondersteund in Windows 10.
Dus ik gok AMD gebaseerd met onboard graphics (niet integrated, dat is nog supported) of een inprikkaart die ouder is dan de Radeon HD3000 serie of de nVidia GeForce 8000 serie (beide nog ondersteund).

Anyway, er is niet zoiets als onderhoudsvrij aan wat dan ook in het land van digitale techniek.
Er zijn altijd een hoop schakels tussen je burostoel en de dienst waar je mee communiceert. Je PC, de software op je PC, je lokale netwerk of WiFi (wat verstoord kan worden), je modem/router, het lijntje naar buiten toe en alles wat daar achter nog gebeurt.

Wat nog het dichtste bij onderhoudsvrij komt, is een tablet.
En ja, er is inmiddels Microsoft Excel, Word, Powerpoint en OneNote als app voor Android. Dus als je dergelijke dingen nodig hebt, is een tablet met een USB-OTG adapter en een toetsenbord/muis nog niet eens een verkeerd idee.
https://play.google.com/store/search?q=microsoft&c=apps

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Palomar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:37:
[...]

Zou zelf toch gewoon Windows adviseren. Dat windows update je videokaartdrivers vernaggelt vind ik een heel vreemd verhaal. Dergelijke problemen heb ik in mijn computercarriere van > 20 jaar nog nooit meegemaakt. Ik zou dan haast al zeggen dat het een hardwareprobleem is of dat de pc gebruik maakt van een erg ongebruikelijke videochip.
Ja, ik vind het ook een belachelijk verhaal. (een jaar ofzo geleden is hetzelfde gebeurd met wifi kaartjes/sticks) op het ene ander moment is de ondersteuning door MS gestopt, terwijl het probleemloos heeft gewerkt, en het verotte is dat het gewoon keihard disabled wordt.

Mijn ouders hebben een Ati Radeon 3000 en ik heb een Ati Radeon 4560 (ofzo), PC van mijn ouders is 3 jaar oud.

Zowel mijn ouders als ikzelf hebben het probleem na de update 22 november gekregen.

www.casarodriguillo.com

• Ludwig005

Ludwig005

Een tip. Verwijder de 22 november update.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ludwig005 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:39:
Een tip. Verwijder de 22 november update.
Ja, en dan nooit meer updaten ofzo.

www.casarodriguillo.com

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Pinin schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:06:
[...]

Ja, en dan nooit meer updaten ofzo.
in ieder geval de automatische updates uitzetten.
Ik ga er vanuit dat je af en toe wel op bezoek komt bij je ouders? Kijk dan even naar de updates en zorg dat alles weer werkt als je naar huis gaat.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hanvandijk schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:55:
[...]

in ieder geval de automatische updates uitzetten.
Ik ga er vanuit dat je af en toe wel op bezoek komt bij je ouders? Kijk dan even naar de updates en zorg dat alles weer werkt als je naar huis gaat.
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Zaken die niet automatisch gaan vergeet je. Vervolgens klikt vader of moeder een verkeerde link aan en zit je met een of andere ransomware, omdat windows een half jaar niet geüpdatet is.

De kans dat er door windows update iets serieus omvalt is imo erg klein. TS had gewoon pech denk ik.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:37
Pinin schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:59:
[...]

Ja, ik vind het ook een belachelijk verhaal. (een jaar ofzo geleden is hetzelfde gebeurd met wifi kaartjes/sticks) op het ene ander moment is de ondersteuning door MS gestopt, terwijl het probleemloos heeft gewerkt, en het verotte is dat het gewoon keihard disabled wordt.

Mijn ouders hebben een Ati Radeon 3000 en ik heb een Ati Radeon 4560 (ofzo), PC van mijn ouders is 3 jaar oud.

Zowel mijn ouders als ikzelf hebben het probleem na de update 22 november gekregen.
Ati Radeon 3000 komt uit 2007*

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:55
Eigenlijk zit het probleem dus bij Windows Update. Daarom heb ik dat ook altijd uit staan bij iedereen die zelf geen computerproblemen kan oplossen. Mijn pa heeft een laptop op Windows 8, daar kun je updates nog gewoon uitschakelen. Een paar keer per jaar doe ik zelf even alle updates, dan weet ik zeker dat daarna alles nog goed werkt. Anders word ik op de meest ongelegen momenten gebeld dat er een icoontje verdwenen is oid.

Microsoft heeft er met Windows 10 een grote puinhoop van gemaakt. Die verplichte, niet-uitschakelbare updates en bijbehorende ongevraagde herstart zijn bij mijzelf de reden om voorlopig gewoon op Windows 8 te blijven. Voor mijn pa zou dat een grote ramp zijn, zeker die creator updates die in feite gewoon een upgrade zijn. Die gaan vaker fout dan goed.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
dylan111111 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:03:
[...]

Ati Radeon 3000 komt uit 2007*
Kan best zijn, maar PC is 3 jaar geleden nieuw en geassembleerd aangeschaft en dit is een onboard kaart.
Maar wat mij vooral steekt is dat de update naar win10 door MS door je strot is geduwd, nooit een waarschuwing over verouderde hardware ofzo, en het heeft dus ook een jaar of 2 prima gedraaid op win10.
En dan opeens zonder waarschuwing verneukte video instellingen, (niet hoger dan 1080x768) en ook niet meer ongedaan maken.

En zoals al gezegd hadden we dat ook met een wifi adapter, opeens niet meer werken. (en het is lastig zoeken naar oplossingen op het internet zonder internet verbinding)

Dit is dus de tweede keer dat een windows update het systeem zodanig aantast dat hardware zonder aankondiging waardeloos is geworden.

Jarenlang heb ik met plezier met XP en win7 gewerkt, maar 8 en nu vooral 10 is schandalig lomp OS geworden
PhilipsFan schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:17:
Eigenlijk zit het probleem dus bij Windows Update. Daarom heb ik dat ook altijd uit staan bij iedereen die zelf geen computerproblemen kan oplossen. Mijn pa heeft een laptop op Windows 8, daar kun je updates nog gewoon uitschakelen. Een paar keer per jaar doe ik zelf even alle updates, dan weet ik zeker dat daarna alles nog goed werkt. Anders word ik op de meest ongelegen momenten gebeld dat er een icoontje verdwenen is oid.

Microsoft heeft er met Windows 10 een grote puinhoop van gemaakt. Die verplichte, niet-uitschakelbare updates en bijbehorende ongevraagde herstart zijn bij mijzelf de reden om voorlopig gewoon op Windows 8 te blijven. Voor mijn pa zou dat een grote ramp zijn, zeker die creator updates die in feite gewoon een upgrade zijn. Die gaan vaker fout dan goed.
dat dus

[ Voor 31% gewijzigd door Pinin op 29-11-2017 15:09 ]

www.casarodriguillo.com

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 18:05
Zoals al gezegd, een Apple apparaat is makkelijk, snel en veilig. Een mailaccount kan je koppelen aan de Mail app, Teamviewer bestaat ook voor de Mac en de apparaten gaan lang mee en krijgen goede updates. Een MacBook Air of iPad moet voldoen.
Pagina: 1