Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Tijdens het gebruik van mijn (ietwat oude) PC ging plots de monitor resolutie terug van native 2048x1152 naar een vrij onwerkbare 1024x768. Hierbij kreeg ik geen pop-up venster of anderszins een melding in beeld. Ook heb niet zelf aan mijn beeldscherm/video instellingen gezeten zover ik het me kan herinneren. (Zeker de afgelopen maanden niet.)
Ik kan nu de resolutie wel verhogen naar 1280x1024, maar niet meer naar de native resolutie. Hoe krijg ik mijn native resolutie weer terug?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10
- ATI Radeon HD 4850
- Samsung Syncmaster 2343bw monitor, aangesloten via DVI

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Resolutie zelf weer terugzetten in Windows, lukt niet omdat de native resolutie er niet tussen staat

- Driver opnieuw installeren. Een echte Windows 10 driver is er niet, handmatig Windows 8 driver aanwijzen werkt niet, omdat Windows vindt dat de huidige driver beter is.

- In safe mode opstarten, geen verandering

Beste antwoord (via GrowMyHair op 25-11-2017 16:55)

• Scavy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2023
Krijg het niet voor elkaar met die drivers, alles blijft hetzelfde.
Heb ook de drivers voor windows 7 geprobeerd.

Er is overigens ook nog elders een topic waar misschien iemand iets aan heeft: LINK

EDIT:

Na heel veel proberen is het mij gelukt met deze oplossing:

You need to uninstall your previous AMD Control centre (Remove everything) and restart your computer, and then install the windows 7/8 AMD legacy driver (AMD Catalyst 13.4 Legacy Driver) under compatibility mode windows 8 with administrative rights (Right click on setup and select TROUBLESHOOT compatibility THEN SELECT TROUBLESHOOT PROGRAM, THEN SELECT THE PROGRAM WORKED IN EARLIER VERSIONS, THEN SELECT Windows 8, COMPLETE THE COMPATIBILITY MODE), this will then give you partial Catalyst control center. You then need to go to Device manager and manually force install the legacy display driver which did not install using setup. Double click on Ati display driver choose driver tab, select update driver, select 'browse my computer' for driver, then select 'Let me pick from list' click on have disk, and browse to your driver directory C:\AMD\AMD_Catalyst_13.4_Legacy_Beta_Vista_Win7_Win8\Packages\Drivers\Display. And select the FOLDER W8_inf, this will then install the legacy driver correctly, and give you full functionality of the Legacy driver. This driver works fine with no issues detected so far, even the app market works fine.

LINK

Het heeft mij overigens wel een paar pogingen gekost :X

[ Voor 139% gewijzigd door Scavy op 24-11-2017 19:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je het dan over de driver van de videokaart of de monitor? Hoe staan beide nu in apparaatbeheer?

edit: ref: https://community.amd.com/docs/DOC-1311

[ Voor 21% gewijzigd door wagenveld op 24-11-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchu
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 01:13
GrowMyHair schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:44:
Mijn vraag
Tijdens het gebruik van mijn (ietwat oude) PC ging plots de monitor resolutie terug van native 2048x1152 naar een vrij onwerkbare 1024x768. Hierbij kreeg ik geen pop-up venster of anderszins een melding in beeld. Ook heb niet zelf aan mijn beeldscherm/video instellingen gezeten zover ik het me kan herinneren. (Zeker de afgelopen maanden niet.)
Ik kan nu de resolutie wel verhogen naar 1280x1024, maar niet meer naar de native resolutie. Hoe krijg ik mijn native resolutie weer terug?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10
- ATI Radeon HD 4850
- Samsung Syncmaster 2343bw monitor, aangesloten via DVI

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Resolutie zelf weer terugzetten in Windows, lukt niet omdat de native resolutie er niet tussen staat

- Driver opnieuw installeren. Een echte Windows 10 driver is er niet, handmatig Windows 8 driver aanwijzen werkt niet, omdat Windows vindt dat de huidige driver beter is.

- In safe mode opstarten, geen verandering
Bizar, ik heb gisteren net hetzelfde gehad!
Ook HD 4850, windows 10 en Syncmaster monitor (PC is een Dell Studio XPS uit december 2008)
De ATI driver wordt niet meer door Win10 ondersteund. Wel heb ik in het update logboek gezien dat er vlak voor de wijziging van resolutie een (ongevraagde) update van file van AMD werd uitgevoerd. Ik zit nu niet achter m'n thuis-pc dus kan de details nu niet direct opzoeken.
Mijn probleem is nog niet opgelost.

Ergens ben ik blij dat ik niet de enige ben, ik was al een wenslijstje voor een nieuwe pc aan het opstellen (het beestje is ondertussen al 9 jaar oud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Volgens de device manager werkten zowel de monitor als de display adapter correct.

Zojuist heb ik de optie "roll back driver" gebruikt voor de videokaart. En nu werk ik weer op native resolutie :). Blijkbaar is er dus in de achtergrond een driver update gebeurd en werkte de nieuwe driver niet zo goed.

@wagenveld Bedankt voor het meedenken!
@muchu Hopelijk werkt dit ook voor jou. (Ik ben ook een beetje aan het rondkijken om een nieuwe PC te bouwen, maar hoop dat deze het nog volhoudt totdat cases met USB-C aansluitingen wat meer beschikbaar komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is een niet standaard native resolutie op een half supported videokaart, knock-on-wood dat het blijft werken dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchu
GrowMyHair schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:30:
Volgens de device manager werkten zowel de monitor als de display adapter correct.

Zojuist heb ik de optie "roll back driver" gebruikt voor de videokaart. En nu werk ik weer op native resolutie :). Blijkbaar is er dus in de achtergrond een driver update gebeurd en werkte de nieuwe driver niet zo goed.

@wagenveld Bedankt voor het meedenken!
@muchu Hopelijk werkt dit ook voor jou. (Ik ben ook een beetje aan het rondkijken om een nieuwe PC te bouwen, maar hoop dat deze het nog volhoudt totdat cases met USB-C aansluitingen wat meer beschikbaar komen.)
Bedankt om jouw oplossing te delen! Vanavond ga ik ook eens proberen als ik de driver kan terugzetten, heb er de afgelopen nacht wel wat mee zitten klooien, dus hopelijk rollt hij back naar de juiste driver.
Indien dit lukt wacht ik nog even tot de H370 moederborden beschikbaar zijn voor een nieuwe PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scavy
Ik heb dus hetzelfde op de pc van mijn dochter (oude pc die is doorgeschoven ;))
Maar rollback gaat al niet meer want die optie is greyed out, iemand daar een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:01

kraats

Ik rol

Bij de laptop van een vriend van me ook hetzelfde gezien. Ik had 'm al aangeraden om Roll Back Driver te doen, maar helaas ook greyed out. Nu hem maar ff laten zoeken naar de juiste driver

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je zou de Win8 x64 driver kunnen installeren: http://support.amd.com/en...2&os=Windows%208%20-%2064

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Scavy

Er is overigens ook nog elders een topic waar misschien iemand iets aan heeft: LINK

EDIT:

You need to uninstall your previous AMD Control centre (Remove everything) and restart your computer, and then install the windows 7/8 AMD legacy driver (AMD Catalyst 13.4 Legacy Driver) under compatibility mode windows 8 with administrative rights (Right click on setup and select TROUBLESHOOT compatibility THEN SELECT TROUBLESHOOT PROGRAM, THEN SELECT THE PROGRAM WORKED IN EARLIER VERSIONS, THEN SELECT Windows 8, COMPLETE THE COMPATIBILITY MODE), this will then give you partial Catalyst control center. You then need to go to Device manager and manually force install the legacy display driver which did not install using setup. Double click on Ati display driver choose driver tab, select update driver, select 'browse my computer' for driver, then select 'Let me pick from list' click on have disk, and browse to your driver directory C:\AMD\AMD_Catalyst_13.4_Legacy_Beta_Vista_Win7_Win8\Packages\Drivers\Display. And select the FOLDER W8_inf, this will then install the legacy driver correctly, and give you full functionality of the Legacy driver. This driver works fine with no issues detected so far, even the app market works fine.

LINK

[ Voor 139% gewijzigd door Scavy op 24-11-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Nou, hier nog eentje:
Mijn "ietwat oudere" laptop HP Elitebook 8530p (met een Radeon HD 3650) had gisteravond precies hetzelfde. Geen popup of iets dergelijks gehad.
Een driver-rollback heb ik eerlijk gezegd niet aan gedacht en dus ook niet geprobeerd.

Ik kon het oplossen door de Windows-7 driver bij HP te downloaden en deze te installeren.
De installatie hiervan liep overigens niet in één keer goed door, systeem bleef hangen op een zwart scherm en reageerde op geen enkele toetscombinatie meer.

Een power-off en -on loste dit op, daarna bleek de driver toch wel geïnstalleerd te zijn.
De videokaart werd weer herkend als een HD 3650 en ik kon weer de native resolutie van 1680x1050 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchu
Scavy schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:58:

EDIT:

LINK

bedankt voor de tip, dit heeft ook bij mij gewerkt!
Roll back driver was ook bij mij in het grijs, dus dat was geen optie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Scavy schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:58:

EDIT:

LINK

Hier idem voor een vergelijkbaar probleem bij een Radeon HD 4850. Ik was mijn sleep-optie kwijt in het shutdown-menu. Powercfg -a liet zien dat de grafische kaart de boel verhinderde, terwijl alles voorheen netjes werkte. De Windows 8 legacy drivers installeren verhielp het probleem. Overigens moest ik onder Win10 Pro 64-bit niet FOLDER W8_inf kiezen, maar W86A_INF.

Ik zag vandaag al meedere topics van mensen met problemen met een Radeon HD 4xxx-kaart. Ik denk dat de legacy-drivers veel van deze problemen zullen verhelpen, zij het niet op een gebruiksvriendelijke wijze.

Oh ja, met de legacy-drivers is de performance van de HD4850 een heel stuk groter dan met de laatste Microsoft-drivers. :/ :')

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde probleem. Voor ik zomaar wat drivers ga proberen, welke versie driver hebben jullie gebruikt om het op te lossen? Op de AMD site vind ik:

- Windows 7 64 bit: Catalyst Software Suite versie 13.9 10/15/2013
- Windows 8 64 bit: Catalyst Software Suite versie 13.1 1/21/2013
- WIndows 8 64 bit: Latest Beta Driver 13.4 4/29/2013

In de link Scavy wordt versie 13.4 genoemd. Maar zou het ook werken met een non-beta versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchu
Homer.J schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:07:
Ik heb exact hetzelfde probleem. Voor ik zomaar wat drivers ga proberen, welke versie driver hebben jullie gebruikt om het op te lossen? Op de AMD site vind ik:

- Windows 7 64 bit: Catalyst Software Suite versie 13.9 10/15/2013
- Windows 8 64 bit: Catalyst Software Suite versie 13.1 1/21/2013
- WIndows 8 64 bit: Latest Beta Driver 13.4 4/29/2013

In de link Scavy wordt versie 13.4 genoemd. Maar zou het ook werken met een non-beta versie?
Bij mij werkte de 13.4 beta driver. Daarvoor heb ik de 13.1 getest zonder succes.
Eerst alle amd drivers verwijderen met de AMD Clean Uninstall Utility (link). Hierna de 13.4 driver installeren in compatibiliteitsmodus
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:17
Hier ook hetzelfde probleem! Met een HD4770 en W10. Ga vanavond ook maar die oplossing proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 09:22
Had hier exact hetzelfde probleem met een HD 4650 i.c.m. WIndows 10.
Rollback driver klaarde voor mij de klus.

Lijtk erop dat MS een update heeft gepusht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409653

Hier hetzelfde probleem. (Windows 10 en AMD Radeon 3650.) Aanvankelijk heeft een roll back het probleem opgelost, maar vandaag heeft MS een update gepusht en ben ik weer terug bij af. Roll back is inmiddels grijs, dus geen optie meer. De oplossing die hierboven genoemd wordt, gaat mij als leek een beetje boven mijn hoofd. Ik durf niet zo goed de grafische kaart te verwijderen en iets anders te installeren, zeker omdat diverse mensen aangaven dat het niet in een keer goed ging.

Heeft iemand nog een andere oplossing kunnen vinden? Ik ben nu geneigd weer een systeemherstel te proberen en het telkens op die manier op te lossen, voor zolang dat goed gaat.

EDIT: Systeemherstel gaat niet meer verder terug dan vandaag, dus dat is ook geen oplossing meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 409653 op 29-11-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Gelukt! Ik heb het stappenplan gevolgd zoals in de link van Scavy. Ik heb de Windows 8 beta driver 13.4 gebruikt. Videokaart werkt weer naar behoren!
Om te voorkomen dat windows update weer (tegen mijn zin) een driver gaan updaten heb ik automatische updates van drivers uitgeschakeld met deze methode: http://www.itprotoday.com...driver-updates-windows-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06-2019
Hier nog een slachtoffer van de softwarefabrikant waardoor slechts resolutie 1024x768 beschikbaar was in het beeldscherm instellingenmenu.:

- Windows 10
- ATI Radeon HD 4650
- LaCie 324 monitor, aangesloten via HDMI

Ik begon met plaatsen van een nieuwe batterij op het moederbord (tip van familie), gevolgd door vervangen van de driver van de videokaart.....dat hielp mij niet.

Na het lezen van de reacties hierboven heb ik alle AMD drivers verwijderd met de AMD Clean Uninstall Utility.
Toen heb ik de pc opnieuw opgestart en Windows 8 64 bit: Latest Beta Driver 13.4 4/29/2013 geplaatst.
Dat was de winnende combinatie om resolutie 1920x1080 terug te krijgen.

Enfin, de ingreep maakt dat de binnenzijde van de pc ook weer redelijk stofvrij is, inclusief de randen van de rotorbladen op chipkoeling en pc-voeding....dat wel.... ;o)

Dank voor jullie uitgebreide uitleg, erg handig voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 10:32

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Op de oude Compaq van mijn ouders uiteindelijk gelukt met de 13,4 drivers.
Er was geen beweging in te krijgen. Hier was de AMD Clean Uninstall Utility noodzakelijk.

Daarna de legacy drivers erop en nu werkt het weer.
Dus als het niet lukt, dan de clean methode gebruiken.
Pagina: 1