Gesloten haard - mis een beetje de geuren en het geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Sinds dit weekend brandt de haard met liftdeur heerlijk. Het is de Spartherm Mini Sh-3S.

Nu heb ik de haard gekozen voor de geur, geluid en het gemak van een heerlijk vuurtje.

Qua geluid en geur valt het nog een beetje tegen. Ik moet wel gelijk zeggen dat ik de haard nog niet te vol heb gezet ivm gestuct plafond en renovlies op de wanden. De haardenexpert gaf aan dat je het eerste jaar beter niet te hard kan stoken ivm scheur vorming.

Hoe zijn jullie ervaringen met een gesloten haard icm geuren en geluid? Is dit aanwezig, zo ja, moet de gehele haard vol met hout liggen? Heb nu 1 kuub beuken houtblokken liggen. Als dit op is, kan ik gaan experimenteren met ander hout soort.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/wl9nhv.jpg

Natuurlijk kan de liftdeur omhoog maar dat lijkt mij niet goed voor de witte schouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
Ik heb ook een gesloten haard, dan is inderdaad het geluid niet aanwezig. De geur heb je ook niet constant, maar komt bij mij de kamer in als ik er een nieuw blokje op gooi.
Dan neem ik even de tijd en verspreid de geur door de kamer, als het deurtje dan weer dicht gaat blijft de geur nog even hangen.

Je zou eens kunnen kijken naar een warme lucht ventilator voor in je haard. Daarmee zou je in ieder geval de geur wat meer kunnen verspreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mooie vloer ;) :P.

Waarom houd je niet het liftdeurtje open tijdens het branden? Dat leek mij juist een voordeel van zo'n type. Als je naar bed wilt doe je deurtje dicht en ga je slapen. Of is dat niet gebruikelijk?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Wackmack schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:24:
Nu heb ik de haard gekozen voor de geur, geluid en het gemak van een heerlijk vuurtje.
Dan had je dus geen gesloten haard moeten nemen, maar een open haard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dit is niet de plek voor een maatschappelijke discussie.

[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 28-11-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:04
Waarom niet je gesloten haard open stoken? Wij hebben hem in 90% van de tijd open.

(Ik weet dat de efficiëntie / rendement dan een stuk minder is, maar de beleving is een stuk beter)

[ Voor 3% gewijzigd door wouter.N op 28-11-2017 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
wouter.N schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 02:46:
Waarom niet je gesloten haard open stoken? Wij hebben hem in 90% van de tijd open.

(Ik weet dat de efficiëntie / rendement dan een stuk minder is, maar de beleving is een stuk beter)
Dat kan natuurlijk zit alleen nog even met de muren. Wordt die snel zwart of valt dat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
Wackmack schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 06:20:
[...]

Dat kan natuurlijk zit alleen nog even met de muren. Wordt die snel zwart of valt dat mee?
Wackmack schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 06:20:
[...]

Al jaren stoken wij bijna altijd open en zie geen verkleuring. Al moet ik wel zeggen dat onze schoorsteen een onvoorstelbaar goede trek heeft, er komt dus geen rook naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Klinkt goed zeg, foto??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter.N
Ik bedenkt mij wel, dat wij mogelijk geen verkleuring hebben wegens de schouw die wij om de haard hebben. Zie foto.

De haard is een Kal fire heat pure en bevalt echt super, het glas hoeft eigenlijk nooit te worden schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ca51f6/Unknown_20.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
wouter.N schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 02:46:

Je luchttoevoer is als het goed is uit de kruipruimte, niet uit de kamer. Bij open stoken in een nieuwbouwwoning heb je vaak problemen met de luchttoevoer door de verbeterde kierdichting en WTW-systemen tegenwoordig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-06 09:04

NDF82

Doomed Space Marine

Ben ook bezig met een nieuwbouw woning en iedereen raad open stoken af. Het ventilatie systeem kan ervoor zorgen dat de rook vanuit de haard naar binnen slaat. Wij laten twee lucht toevoer buizen van buiten door de vloer naar binnen aanleggen.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thur
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 15:32
Hoeveelheid hout in de haard is beetje afhankelijk van de afmetingen. Heb zelf een 6 kW kachel en daar ligt gemiddeld 1 tot 1,5 kilo hout in. Belangrijk is om een goed vuurbed te hebben. Leren omgaan/stoken met je haard heeft ook tijd nodig.

Hout/vuur geur zal minimaal zijn bij een goed trekkende schoorsteen. E.a. is ook afhankelijk van de soort hout die je gebruikt. Den/Douglas geeft als een geur als het in de kamer ligt. Eik/beuk ruikt veel minder sterk. Overigens is beuk wel ideaal hout om te stoken. Goed droog hout doet wonderen. Droogtijden zijn nogal afhankelijk van de soort hout. Gemiddeld 2 jaar mag je wel tellen.

Het rendement met deurtje open is stukken minder zeker bij haarden. Door de hoeveelheid zuurstof is de verbrandingstemperatuur te laag. Dit geeft een slechte verbranding met stank en rook overlast tot gevolg. En dat geeft weer klagende buren :) Stook daarom ook geen hout wat niet goed droog is, te dikke stukken of ronde blokken (altijd kloven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij hebben een echte open haard; ik zou graag een gesloten haard willen. Maarja... €€€
Als je goed stookt ruik je de open haard eigenlijk niet i.v.m. de trek. Het geluid, tja, er knapt af en toe wat maar dat betekend ook gelijk dat er as / kooltjes je huiskamer in geslingerd worden. Nu zijn wij niet super zuinig op onze pvc vloer maar het blijft wel opletten. We zetten er wel eens zo'n gaas voor, maar dat zorgt dan gelijk voor veel minder warmtestraling.
Sowieso hebben wij geen luchttoevoer van buiten, met een open haard (of bij open stoken) wordt er dus meer warmte uit je huis onttrokken dan er wordt toegevoegd - tot een bepaald niveau natuurlijk.
Als je van geur wil zou ik zeker geen dennenhout stoken. Dit zit bomvol hars, zeker bij een 'open' verbranding is de temperatuur dan te laag en krijg je veel sneller roet/slak vorming in je schoorsteen met schoorsteenbrand als verhoogd risico. Beter kies je voor hout van fruitbomen. Een stuk duurder, maar ook harder hout (en dus langer brandplezier / meer warmte), en bijna geen hars.

Wat betreft verkleuring; ik denk dat als wij het plafond opnieuw gaan witten dat wel te zien is dat er wat roet op zit, maar we hebben ook wel eens kaarsen aan - die geven ook genoeg roet. De schouw zelf is na 3 jaar stoken nog niet / nauwelijks verkleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Señor Sjon schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:22:
[...]

Je luchttoevoer is als het goed is uit de kruipruimte, niet uit de kamer. Bij open stoken in een nieuwbouwwoning heb je vaak problemen met de luchttoevoer door de verbeterde kierdichting en WTW-systemen tegenwoordig.
Dan heb je vloerkoeling erbij ;)
Indien mogelijk lijkt me een extra ventilatiekanaal handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die pijp vanuit de kruipruimte gaat de haard in, als je gewoon het systeem dicht hebt, heb je er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 13:35
Wij hebben ook een gesloten kachel, en reuk en geur is (wat iedereen eigenlijk zegt) nauwelijks aanwezig. Zodra je de deur open doet om bij te vullen dan kan de rook wel de kamer in slaan, maar eerlijk gezegd probeer ik dat zoveel mogelijk te voorkomen door de kachel goed heet te laten worden zodat rookvorming minimaal is.

Zoals ook al is gezegd, maakt het daarbij wel veel uit of het hout goed droog is of niet.

Beetje offtopic, maar tipje voor het schoonmaken van de kachelruit. Pak een oude krant, maak hier een prop van en maak vochtig met wat water. Doop dit vervolgens in het as van de kachel en veeg daarmee de ruit schoon. Zodra all het roet er af is, kun je het met een vochtige doek / keukenpapier zo schoon vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Laatst online: 05-02 13:35
We hebben een gesloten haard met liftdeur en een systeem waarbij de warmte weer in de woning wordt geblazen (dus ook de geur). Ik heb overigens niet echt het idee dat ik daar heel veel van merk, maar ik mis het ook niet echt. Het knapperende geluidje kan ik nog wel snappen. Echter, ook met gesloten deur hoor je het wel knapperen, afhankelijk van de houtsoort die je gebruikt. Gooi er maar eens een hele zachte houtsoort op zoals vuren en dan hoor je het ook wel met deur dicht knapperen. Je wil dan niet eens de deur open, aangezien je die knapperende stukjes as niet in je kamer wil krijgen (lijkt me).

Let wel op dat je met de deur open een enorm slecht rendement hebt (sterker nog, vaak onttrekt een open haard warmte uit je huis, ipv dat het je huis opwarmt, omdat het de verwarmde lucht uit je huis aanzuigt voor de verbranding en stralingswarmte (en geen convectiewarmte) terug geeft). Als je dus je haard vaak gebruikt is dat niet zo handig. Verder, als je echt goed (hard & droog) hout gebruikt dan knappert dat ook niet en hoor je het nauwelijks (ook met deur open).

De schouw wordt als het goed is echt niet zwart, ook niet met open deur. Als dat wel zo is zou ik terug gaan naar de leverancier van de haard/schoorsteen, want dan lijkt het alsof je niet voldoende trek hebt.

Nog een tipje m.b.t. hout: kijk ook eens naar Pini Kay houtbriketten. Dat brand (vind ik) net zo mooi als gewone houtblokken, maar is veel droger (en heeft dus een efficientere verbranding en minder rookvorming) en is beter voor het milieu aangezien het restafval is. Mijn vriendin vind het zelfs mooier dan houtblokken aangezien de blokken heel lang rood blijven nagloeien en dat een heel bijzonder effect geeft vanwege het gat in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51
Als je wat meer geluid wil moet je eens een pallet klein maken en daarmee gaan stoken. Dat hout knalt vaak lekker. Ik gebruik het trouwens alleen in het begin om warmte in de haard te krijgen / als aanmaak hout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik las "Gestolen haard - [ik] mis een beetje de geuren en het geluid" en verbaasde me een halve minuut hoe iemand een haard kan stelen

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 28-11-2017 14:22 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-06 13:47
Gamebuster schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:20:
Ik las "Gestolen haard - [ik] mis een beetje de geuren en het geluid" en verbaasde me een halve minuut hoe iemand een haard kan stelen
offtopic : er zijn ook losstaande haarden. Die kun je best meenemen met een heel klein beetje wrikken en slopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.woonstijladvies.nl/media/27487/ronde_haard_houtenhaard.nl_375x250.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ach geniet gewoon van het hoger rendement, het gebrek aan stank en roet. Geen risico op kinderen die met de handen in het vuur zitten. Daarnaast berust in de keuze die je hebt gemaakt, het ziet er prima uit en je hebt alle recht om daar gewoon tevreden mee te zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
Als je een haard ruikt in de kamer, dan is er een probleem van trek.

Open stoken is 19e eeuws, je rendement is misschien nog 1/3 van wat er gesloten gehaald wordt.
Daarenboven, als je een haard ruikt, dan kan je er van uit dat er giftige gassen je kamer in komen, zelfs al stook je proper en droog hout.

En wat geluid betreft, ook knetteren komt eigenlijk alleen voor als je nat hout of hout met te veel hars stookt.
Waarom zou je dat geluid eigenlijk willen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
Tommie12 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:24:
Nja dat snap ik wel, het klinkt gewoon lekker op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30
Zet een muziekje op voor achtergrond geluid ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Tommie12 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:24:
Als je een haard ruikt in de kamer, dan is er een probleem van trek.

Open stoken is 19e eeuws, je rendement is misschien nog 1/3 van wat er gesloten gehaald wordt.
Daarenboven, als je een haard ruikt, dan kan je er van uit dat er giftige gassen je kamer in komen, zelfs al stook je proper en droog hout.

En wat geluid betreft, ook knetteren komt eigenlijk alleen voor als je nat hout of hout met te veel hars stookt.
^ Jij hebt zeker geen open haard? Een (open) haard heb je niet in je woning om te genieten van efficiente verbranding zonder geur of geluid. Het subtiel geknetter van vuur met zacht gezoem en een subtiel vuur-luchtje is juist 1 van de redenen om mijn haard aan te steken. Als ik gewoon warmte of IR-warmte wilde hebben, zet ik de CV of infrarood-lamp wel aan.

Dat is net als zeggen bij een barbeque dat koken op gasstel efficienter en schoner is. Het is waar, maar dat is niet de rede dat je BBQ't

[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 28-11-2017 17:35 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:22:
[...]

Onze lucht toevoer komt ook uit de kruipruimte. Was er bij doen de diamantboor erin ging. Net de haard een stukje open gelaten en dat was al veel beter 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je stookt wel je eigen zuurstof op dan... Bij een nieuwbouwwoning wordt dat lang niet zo snel aangevuld als bij oude, tochtige woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 10:55
Wackmack, strakke haard hoor ...

Ben zelf van een haard met schouw, die in een gemiddeld kasteel niet zou misstaan, naar een gesloten houtkachel gegaan.

Voorheen met de haard en en een flinke afzuigkap in de keuken hadden we soms met een bepaalde wind de kamer blauw staan en voor die lucht bedank ik echt.... en daarna alle ramen open om rook/ lucht weer uit de kamer te krijgen was dat geen garantie voor een warme woonkamer.

Voor het knetteren zo af en toe en stukje pallet hout werkt goed maar verder zou ik gewoon lekker schoon stoken. Beter voor jezelf en de buren.

Persoonlijk wil ik niets anders meer. De verbrandingslucht word via een pijpje in de buitenmuur aangezogen en we stoken kilo's minder hout en de woonkamer blijft op een aangename 22 graden.
Je merkt dat de temperatuur in de kachel veel hoger is dan met de haard want een blokje erbij leggen kost gegarandeerd een paar verschroeide haren op je hand :) terwijl met de haard er veel warmte door de pijp verdween.

Vraagje: Heb jij roosters in de zijkant van de schouw zitten met ventilatoren die de warmte je kamer inblazen? Verlies je met zo'n ingebouwde haard anders niet veel warmte?

Offtopic: Waarom is hout in de randstad zoveel duurder dan in het oosten/ zuiden van ons land? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Señor Sjon schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:22:
Die pijp vanuit de kruipruimte gaat de haard in, als je gewoon het systeem dicht hebt, heb je er geen last van.
Maar dat betekend dat je een luchtstroom door je kruipruimte hebt lopen. Waardoor de lucht in je gehele kruipruimte kouder wordt en de vloer kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Goed droog hout is zo weg merk ik al met beuken. Qua sfeer is het top en het geluid is nu ook meer aanwezig. Het weekend maar eens opzoek naar grote lompe stukken hout :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
Dit is niet de plek voor een maatschappelijke discussie.

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 28-11-2017 23:46 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kleine reminder. Er is in AZ al een topic over haardhout: Ervaringen openhaardhout Verder is de maatschappelijke discussie over hout verbranden leuk, maar niet hier in WVB. Die discussie mag je in AWM voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:24
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:24:
Je stookt wel je eigen zuurstof op dan... Bij een nieuwbouwwoning wordt dat lang niet zo snel aangevuld als bij oude, tochtige woningen.
Ben benieuwd hoe dat straks bij mij gaat
Heb geen kruipruimte onder het huis, en huis is nu een stuk minder tochtend gemaakt, het was namelijk letterlijk een gatenkaas

Aanvoer van lucht zou bij mij dus via de luchtroosters boven de ramen moeten gebeuren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
FabianGTI schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:28:
[...]

Ben benieuwd hoe dat straks bij mij gaat
Heb geen kruipruimte onder het huis, en huis is nu een stuk minder tochtend gemaakt, het was namelijk letterlijk een gatenkaas

Aanvoer van lucht zou bij mij dus via de luchtroosters boven de ramen moeten gebeuren :X
Wij hebben een losstaande kachel geplaatst voor sfeer, maar vooral ook omdat we in een oud huis wonen. Onze lucht wordt dus ook niet uit de kruipruimte gezogen. Het enige wat ik hier zelf van merk is dat de kachel misschien wat minder hard trekt dan hij zou kunnen.

Qua zuurstof hebben we zeker geen probleem. Door hetzelfde probleem van het oude huis hebben we genoeg tocht waardoor we toch weer zuurstof aangevoerd krijgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:24
Laurensius88 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:57:
[...]

Het enige wat ik hier zelf van merk is dat de kachel misschien wat minder hard trekt dan hij zou kunnen.
Dat zou bij mij alleen maar beter zijn, leek af en toe wel een allesbrander, blokken hout waren in een paar minuten opgefikt
Nogal trek vanuit de schoorsteen en riante luchtaanvoer O-)

Scheelt dat tot nu toe het brandhout altijd gratis is geweest :)
Laurensius88 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:57:
[...]
Qua zuurstof hebben we zeker geen probleem. Door hetzelfde probleem van het oude huis hebben we genoeg tocht waardoor we toch weer zuurstof aangevoerd krijgen :+
Dat was het bij mij ook, maar ik heb nu alle muren geïsoleerd, nieuwe kozijnen met HR++ glas geplaatst etc etc, dus het tochten is nu redelijk gestopt
Enkel bij de voordeur tocht het nog, maar ook dat wordt nog aangepakt, even een nieuwe dorpel erin zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Iemand nog goede schoonmaak tops? Het doekje wat erbij zit icm de spray helpt helemaal niks.

Gisteren een envelop gevonden, dat hielp het beste. Echter die is nu op/kapot. Ben helaas niet lid van een krant of folders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 14:50
Wackmack schreef op maandag 4 december 2017 @ 20:12:
Iemand nog goede schoonmaak tops? Het doekje wat erbij zit icm de spray helpt helemaal niks.

Gisteren een envelop gevonden, dat hielp het beste. Echter die is nu op/kapot. Ben helaas niet lid van een krant of folders.
Keukenpapier pakken, en daarmee as uit je kachel over het ruitje wrijven. Klinkt gek, werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Bakkenist schreef op maandag 4 december 2017 @ 20:35:
[...]

Keukenpapier pakken, en daarmee as uit je kachel over het ruitje wrijven. Klinkt gek, werkt goed.
Thnx! Dat had ik niet zelf bedacht. Morgen zelf even testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Update. De haard is nu al 4 maanden dagelijks aan. Beste toevoeging voor het huis.

Maak de haard om de dag schoon met het as en dit werkt prima. Nu zit ik eraan te denken om een asstofzuiger. Kan je de haard dagelijks schoonmaken of moet er altijd een restje as in d'r haard blijven?

Het liefste stook ik in een mooie schone haard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:53:
Update. De haard is nu al 4 maanden dagelijks aan. Beste toevoeging voor het huis.

Maak de haard om de dag schoon met het as en dit werkt prima. Nu zit ik eraan te denken om een asstofzuiger. Kan je de haard dagelijks schoonmaken of moet er altijd een restje as in d'r haard blijven?

Het liefste stook ik in een mooie schone haard.
Beste toevoeging van het huis? Ik dacht dat dat de visgraat vloer was :P ;) ;).

Leuk te lezen dat je zo enthousiast bent, ik kan ook niet wachten op onze gesloten ;) haard icm visgraat :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:30:
[...]

Beste toevoeging van het huis? Ik dacht dat dat de visgraat vloer was :P ;) ;).

Leuk te lezen dat je zo enthousiast bent, ik kan ook niet wachten op onze gesloten ;) haard icm visgraat :).
Hehehe, d'r vloer is de mooiste en d'r haard het beste. De aszuiger gisteren besteld bij coolblue en kwam vanmorgen netjes binnen. Haard was binnen enkele minuten perfect schoon. Dit ga ik zeker dagelijks gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoef jij niet met een bevochtiger in de weer? Las dat parket niet zo goed tegen droge ruimte kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wackmack schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:30:
[...]

Hehehe, d'r vloer is de mooiste en d'r haard het beste. De aszuiger gisteren besteld bij coolblue en kwam vanmorgen netjes binnen. Haard was binnen enkele minuten perfect schoon. Dit ga ik zeker dagelijks gebruiken.
Bij mijn houtkachel is het juist de bedoeling dat je op een aslaag stookt. Dat is beter voor het rendement. Mogelijk dat dat per kachel verschillend is, ik ben geen expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
WouterG schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:43:
[...]

Bij mijn houtkachel is het juist de bedoeling dat je op een aslaag stookt. Dat is beter voor het rendement. Mogelijk dat dat per kachel verschillend is, ik ben geen expert
Heb je waarschijnlijk gelijk in. De kachel maak ik leeg echter zit er een klepje met een bakje asje, die laat ik staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wackmack schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:49:
[...]

Heb je waarschijnlijk gelijk in. De kachel maak ik leeg echter zit er een klepje met een bakje asje, die laat ik staan.
Ik zie wel dat jij een heel andere bodem hebt. Ik heb geen aslade dus dat zal wel anders werken. Ik hoor overigs het houtvuur wel als het stil is in de woonkamer, meestal heeft de vrouw de tv aanstaan, dan komt het geluid er niet bovenuit.
Pagina: 1