Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27
Eerst de situatie zoals hij bij mij thuis is. Het gaat om 18 panelen (rond 5k Wp) die samen op een groot dak komen te liggen van onze rijtjeswoning. Het huis is reeds voorzien van een warmtepomp en 3 fases á 25A. Het dak heeft een helling van +-35% en ligt op ZW. En tegen het avonduur is er sprake van lichte schaduw van bomen aan de overkant van de weg.

Gezien ik niet veel kennis heb van alles wil ik graag jullie mening over de offertes. Maar ook wil ik graag helderheid krijgen over de verschillen in de offertes, met name over de omvormers. Zo heb ik eigenlijk direct al vragen over het één en ander.Offerte 1:
18 x Canadian Solar Full Black 275 Wp
18 x Optimizer Solar Edge P300
Solar Edge SE4000 incl. WiFi (1-fase omvormer)
Solarstell onderconstructie (waarop alles gebout zal worden?)
Vogelborstels

€7800,- incl. montage en 10 jaar garantie

Offerte 2:
18 x Trina Solar All Black 275 Wp
18 x Optimizer Solar Edge P300
Solar Edge SE4K (3-fase omvormer)
Solar Construct Haken + Rails

€6578,- incl. montage en 10 jaar garantie

Waarbij natuurlijk opvalt dat de ene partij meent met een 1-fase omvormer weg te komen en de andere met een 3-fase. Ook is de 1-fase omvormer een "oude" versie en zou ik op zijn minst de HD versie willen ivm efficiency.

Bij offerte 1 wordt gehamerd op service en kwaliteit. Een kleine partij uit de buurt. Ook geven zij aan de eerste 10 jaar zorgeloos een product aan te willen bieden. Al is er een kabel of stekkertje kapot, alles wordt kosteloos gerepareerd. Ook geven zij aan dat alles vastgebout wordt met M6 bouten en de rails afgedopt etc..Dit zouden andere partijen niet standaard doen. De offerte is persoonlijk aangeboden aan huis en onder het genot van een kop koffie (mijn eigen koffie weliswaar :P)

Offerte 2 is van een grote partij, en minder duidelijk in wat ze bieden. De offerte is na een telefoongesprek online aangeboden. Zo werd het merk paneel niet genoemd, dit heb ik na moeten vragen. Ze zijn wel meer dan 1200 goedkoper en liggen veel dichter bij de prijzen die ik vind op bijv. winkelman.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als antwoord op je vragen: ja, ja en ja :)
Qua montagemateriaal zit er veel verschil in arbeid. Schuindakmontage luistert minder nauw dan platdak, zeker als je een pan onder de nok blijft. Foto's van afgewaaide zonnepanelen zijn bijna zonder uitzondering van platdaksystemen.

Ik hoor in je verhaal dat je het de kleine partij eigenlijk wel gunt. Misschien kan hij een mooie set samenstellen met 290-300Wp panelen op een 5 kW SMA/Hosola/Fronius, dat komt goedkoper uit en levert meer kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Goeiemorgen!

18x http://www.jenm-zonnepane...ar-275wp-zonnepaneel.html 3131 euro
1x http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html 1059 euro
18x 28 euro voor bevestigings materiaal: 504 euro
Totaal: 3132 + 1059 + 504 = 4695
montage: 1000
= 5695 INCL btw / 4500 excl BTW

Op naar de volgende offerte/aanbieder?

mijn keuze: (maar daar mag vanaf geweken worden in paneelkeuze)
http://www.jenm-zonnepane...tp5000tl-20-omvormer.html 1499
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg320n1k-a5.html 4986
Totaal 6989
Montage: 1000
7989 incl btw / 6311 excl btw.
Dan heb je ook schaduwmanagement en 810 Wp meer.
(en nog 1 mppt ingang over voor de uitbreiding op de andere kant, maar kies de omvormer dan iets groter)

Hou die 1000 euro in je zak, en leg ze zelf, scheelt al 1,5 jaar TVT

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2017 21:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Tarabass
Proton_ schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:04:
Als antwoord op je vragen: ja, ja en ja :)
Qua montagemateriaal zit er veel verschil in arbeid. Schuindakmontage luistert minder nauw dan platdak, zeker als je een pan onder de nok blijft. Foto's van afgewaaide zonnepanelen zijn bijna zonder uitzondering van platdaksystemen.

Ik hoor in je verhaal dat je het de kleine partij eigenlijk wel gunt. Misschien kan hij een mooie set samenstellen met 290-300Wp panelen op een 5 kW SMA/Hosola/Fronius, dat komt goedkoper uit en levert meer kWh.
Het is inderdaad zo dat ik het de kleine partij meer gun. Echter vind ik het wel vreemd/onhandig van hem dat hij niet naar de huidige situatie van ons huis gekeken heeft. Terwijl ik dit expliciet aangegeven heb. Wij hebben 3 fasen en sowieso is het krap met een 1 fase omvormer (het kan wel). Ik heb hem aangegeven liever voor een 3 fase omvormer te willen gaan, met oog op eventueel uitbreiden en gebruik over meerdere fasen. Dit ook omdat we niet weten hoe het in de (nabije) toekomst met het salderen zal verlopen. Voor een beter gevoel had ik liever beide opties van hem gehoord.

Als onderbouwing voor het prijsverschil, die toch fors is, zou de montage dus veel beter zijn. Net zoals de service en garantie. Het een gunfactor uiteraard. Maar daarom ook de vraag of er zoveel verschil in montage kan zijn.
AUijtdehaag schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:36:
Goeiemorgen!

18x http://www.jenm-zonnepane...ar-275wp-zonnepaneel.html 3131 euro
1x http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html 1059 euro
Totaal: 3132 + 1059 + 504 = 4695
montage: 1000
= 5695 INCL btw / 4500 excl BTW

Op naar de volgende offerte/aanbieder?

mijn keuze: (maar daar mag vanaf geweken worden in paneelkeuze)
http://www.jenm-zonnepane...tp5000tl-20-omvormer.html 1499
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg320n1k-a5.html 4986
Totaal 6989
Montage: 1000
7989 incl btw / 6311 excl btw.
Dan heb je ook schaduwmanagement en 810 Wp meer.
(en nog 1 mppt ingang over voor de uitbreiding op de andere kant, maar kies de omvormer dan iets groter)

Hou die 1000 euro in je zak, en leg ze zelf, scheelt al 1,5 jaar TVT
Goedemorgen! :P
Al begrijp ik best dat je op de prijzen doelt

Interessant leesvoer! Ik ga dit eens goed doornemen. Zelf leggen/monteren is geen optie en heb ik ook geen zin in. Ieder zijn vak.

Wat ik wel merk is dat veel partijen zeggen te werken met bepaalde producten. Die wijken vaak af van wat voor sets ik hier voorbij zie komen. Ik denk dan ook niet dat er veel ruimte is om compleet af te wijken van de lijstjes zoals die er nu liggen. Maar het versterkt uiteraard wel de onderhandelingspositie.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Tarabass schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:38:
[...]
Ik denk dan ook niet dat er veel ruimte is om compleet af te wijken van de lijstjes zoals die er nu liggen. Maar het versterkt uiteraard wel de onderhandelingspositie.
Je hebt toch nog niets getekend? Dan ben je toch 100% vrij om zelf een mooie set samen met de fanatieke hobbyisten hier samen te stellen? Als je dat 1000 of 2000euro scheelt, en je een systeem kunt bedenken waarmee je klaar bent voor de toekomst..
Deze maanden is de opbrengst toch bar slecht, dus als je rond maart je set kunt (laten)leggen is het vroeg genoeg.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Tarabass
Atomic2005 schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:51:
[...]

Je hebt toch nog niets getekend? Dan ben je toch 100% vrij om zelf een mooie set samen met de fanatieke hobbyisten hier samen te stellen? Als je dat 1000 of 2000euro scheelt, en je een systeem kunt bedenken waarmee je klaar bent voor de toekomst..
Deze maanden is de opbrengst toch bar slecht, dus als je rond maart je set kunt (laten)leggen is het vroeg genoeg.
Helemaal waar. En dat gevoel bekruipt mij nu ook heel erg. Ik wilde het eigenlijk gewoon uit handen geven, maar deze partijen vinden 2 tot 4 duizend euro winst blijkbaar billijk. Ik heb zeker nog niets getekend en zoals het er uitziet ga ik ook niet tekenen onder deze offertes.

Met partij 1 in conclaaf geweest over de omvormer. Hij ging al snel over op een 5000 omvormer, omdat de 4000 te krap zou zijn (toen ik hem daar naar vroeg). Toen ik vroeg of het niet verstandiger was om voor een 5k 3 fasen omvormer te gaan moest dit onderzocht worden. De volgende dag kreeg ik een uitdraai van één of andere tool van SolarEdge waarin de 1 fase omvormer 50kwh meer per jaar zou opleveren dan de 3 fase omvormer. De man bleek maar heel weinig kennis te hebben over fasen (hij beweerde zelfs ineens dat alle huizen 3 fasen hebben) en ging zichzelf tegenspreken. Ik zou nu een 3 fasen omvormer kunnen krijgen, bij gratie. De merken kan niet van worden afgeweken. Ze willen namelijk alleen maar kwaliteit leveren. Oh, en heb hem nog even uit mogen leggen dat een se4000 niet hetzelfde is als een se4k. Daar gaat het goede gevoel (gelukkig).

Partij 2 heb ik voorgelegd wat AUijtdehaag opperde. Dus de se4k eruit en een SMA STP5000TL-20 omvormer en het geld van de optimizers steken in meer WP. Zij leverde eigenlijk nooit meer SMA omdat die veel te duur zouden zijn (staat wel op hun website) en een 5000 omvormer was een slecht idee. De 4000 zou op goede dagen wellicht geknepen kunnen worden, maar over een heel jaar gezien levert een 4000 meer op omdat deze eerder opgestart wordt (?). Hun grootste paneel levert 295 tov 275wp en kost €1000,- extra bij 18 stuks. Zij raadde dit zeer af. En eigenlijk moest de offerte maar gewoon zo blijven zoals hij nu is.

Krijg het gevoel dat ik elke keer op het verkeerde been gezet wordt. Ik weet dat ik een kritische klant ben, maar de bedragen lopen zo uiteen en de onderbouwing waarom welke omvormer etc. zijn zo verschillend dat ik er niets meer van begrijp. Wat een cowboymarkt 8)7

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tarabass
Vraag gewoon een offerte aan van 18x 300 Wp Csun en een SMA STP 5000 TL-20 en kijk wat het verschil is.
Die 2 partijen zijn gewoonweg niet flexibel genoeg en 1 partij houd vast aan SolarEdge. (krijgt korting wss of iets dergelijks om het te pushen)

Ik heb afgelopen maandag, een SMA STP 6000 TL-20 gekocht voor 700 euro onder de nieuwprijs, met 0 kWh op de teller via MP...Niet dat jij daar wat aan hebt, maar geeft weer wat er mogelijk is, als je een beetje orienteerd en kansen grijpt. Al wordt dat lastig door een installateur te laten installeren uiteraard.

Met 18 is je dak exact vol, of is er niet goed gemeten en bied men een standaard maat paneel aan ? (want ze kennen niks anders)
1257 x 977
1650 x 990
1580 x 1050
1686 x 1016
1957 x 992
enz
enz

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2017 21:40 ]

• Tarabass
Nee, ik kan er zo wel 24 kwijt. Ik heb het met beide partijen ook nog over uitbreiding gehad, en vooral partij 2 (die zo vasthoudt aan de se4k) gaf aan dat dat vaak niet gebeurt omdat dat zoveel meer kost. Zeker relatief gezien. Ik maakte lachend de opmerking omdat dat vast komt omdat je dan een andere omvormer moet hebben, waarop ze antwoordde met inderdaad }:O

Hebben jullie nog advies bij welke partijen ik een offerte zou kunnen aanvragen die wel flexibel zijn? En zijn er dan nog zaken waarop ik moet letten, zoals aardekabel en dat soort onverwachte zaken?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou dan neem je bijvoorbeeld meteen 24x een wat minder WP (lees goedkoper), zoals een 275 Wp van jasolar/trinasolar/canadiansolar

Kan ook nog steeds op een 3-fase omvormer. Een STP 6000 bijvoorbeeld.
Vraag gewoon ff offerte aan bij die uit mijn laatste linkje... en kijk waar hij mee komt.
Het kan nog veel goedkoper, dan kun je bestellen waar je wilt, maar dan zelf ff de handjes uit de mouwen en het dak op. (met steiger)

Dak niet vol = spijt.
En naderhand volleggen kost nog meer geld, dan het meteen goed doen.
(maar ik kan niet in de portomonee kijken uiteraard)

Maar het is toch wel belangrijk de maten van het dak te weten... voor een nog passender advies.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2017 22:02 ]

• Tarabass
Had ik toevallig al gedaan. Alleen vergeten aan te geven dat ik 3 fasen heb (stom). Zij kwamen met het volgende lijstje:

18,00 stuk LG 320N1K-A5 € 4.986,00
1,00 stuk SMA SB 5.0 € 1.148,00
50,00 meter Solarkabel 6mm2 zwart € 47,50
2,00 stuk MC4 connector female € 2,50
2,00 stuk MC4 connector male € 2,50
3,00 stuk Van der Valk kolom 6 panelen landscape pannendak smartline zwart € 680,79
1,00 stuk Transportkosten € 50,00
Totaal bedrag excl. BTW € 5.716,77
Totaal bedrag incl. BTW € 6.917,29

• AUijtdehaag
  • Niet online
Transportkosten 50 euro, dus ook nog eens redelijk in de buurt. Ik zie alleen geen montagekosten?

Ff de offerte aanpassen dan met een goedkoper (zwart) paneel (24x) en 3-fase?
Maar net wat je zelf wilt uiteraard (18x 320 is ook leuk, maar niet zwart? of maakt dat niet uit?)

Met een 1-fase SMA 5000 TL-21 zeker je af op 1x 25 amp, wat niet echt selectief is tov 3x 25A hoofdzekering (tenzij je 3x 35A hebt)

Edit: ik doelde eigenlijk op sun-solar contacteren ipv J&m

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2017 22:23 ]

Pagina: 1