Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Florida
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 07-10 15:07
Geachte Mede-Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed werkend en goed dekkend wifi-systeem in mijn woning.
De woning bestaat uit drie verdiepingen, op iedere verdieping wil graag een ontvanger plaatsen. Op twee van de drie verdiepingen kan ik een bekabeld AP aaansluiten, op de derde verdieping alleen draadloos.

Ik heb mij ingelezen in het Linksys-Velop systeem, Netgear-orbi en Ubuiquiti-Amplifi HD systeem.

De Velop had ik onlangs met drie nodes thuis geïnstalleerd, dit werkte allemaal prima totdat ik er erachter kwam dat Velop een eigen draadloos netwerk opzette, waardoor ik vanaf mijn IPad of telefoon of Chromecast niet meer bij de bestanden op mijn bekabelde NAS kon komen. Ik kon dit volgens Linksys oplossen door de of de Velop in bridge-mode te zetten waardoor er veel functionaliteiten verloren gaan, of dmv een switch alle bekabelde apparaten aan te sluiten op de main-node van de Velop, maar daar was het systeem eigenlijk niet voor bedoeld. Dus weer teruggestuurd.

Van de Netgear-Orbi weet ik dat het geen echt Mesh-systeem is, maar daar kan ik wel middels de vier LAN-poorten mijn bekabelde apparaten op aansluiten welke nu in het Ziggo-modem zitten. Ik vraag mij alleen af of de roaming/Handovers van de Orbi goed werken? Ik lees er wel erg goede recensies over.

Ik heb begrepen dat ik op de twee bekabelde verdiepingen, ook een Unifi AP-PRO kan aansluiten. Echter deze werken alleen via POE en moet ik hiervoor weer twee (dure) switches kopen.
Daarnaast weet ik van Unifi dat hun handleidingen en software niet Nederlandstalig zijn en de instellingen en het beheer ingewikkeld kunnen zijn.

Ik lees echter veel goede dingen over de Unifi-Amplifi, zodat ik nijg deze aan te schaffen. Ik vraag mij alleen af of ik ook dan rechtstreeks of via een switch mijn LAN-apparaten op de main-node kan aansluiten. Of loop ik hier tegen hetzelfde probleem aan als bij de Velop? Daarnaast vraag ik mij ook hier af hoe de roaming zal zijn. Ook hier ben ik wat huiverig voor omdat de software en handleiding niet in het Nederlands zijn.

Kortom, ik zoek een goed werkend wifi-systeem, waarvan het bereik en de snelheid groot is, waarvan de aansluiting en het beheer niet al te ingewikkeld is en waarbij de roaming naar de onderlinge AP’s prima gaat.

Wie heeft een goed advies of heeft goede ervaringen met wellicht nog een ander systeem?

Ik hoor graag van jullie!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
Beste advies: toch die laatste kabel trekken en bedrade APs kopen zoals Unify A-C lite. Voeden via eenvoudige POE+ switch
Zoals al vaker op het forum beschreven.

Mesh systemen, met een draadloos backbone werken niet, of hebben op z'n minst een aantal grotere nadelen. Een van die nadelen is dat de snelheid van het systeem afneemt. Dit doordat een "mesh point" om en om moet communiceren met de cliënten (telefoon etc) en het vorige mesh point. Daarnaast heb je altijd meer mesh points nodig, wat het effectief dus een duurder systeem maakt. Dit komt omdat de mesh points altijd binnen het bereik van elkaar moeten staan. Als je dus twee mesh points hebt met een bereik van 10 meter, en twee gelijkwaardige APs met hetzelfde bereik van 10 meter, kun je met het mesh systeem 30 meter dekken. Het eerste mesh point heeft een bereik van 20 meter, maar het tweede mesh point moet je binnen het bereik van de eerste plaatsen, en dus breid je het totale bereik maar met 10m uit. Waar je APs zo kunt plaatsen dat het bereik van beide APs nog net overlapt en je dus een totaal bereik van 40 meter behaald. Daarnaast geldt hierbij ook dat het wireless backbone net zo goed of slecht werkt als je normale WiFi. Als je een AP op de benedenverdieping plaatst, en op de eerste verdieping heb je een slecht bereik, betekend dat dat het mesh point ook een slecht bereik zal hebben en dus gaat je totale snelheid omlaag.

Persoonlijk zou ik in dit geval dus gaan voor een oplossing op zijn minst het overgrote deel is aangesloten via kabels. Van de AmpliFi lijn weet ik dat dat in ieder geval niet mogelijk is dus daar zou ik dan al niet voor gaan. Hoe dat zit met de Linksys Velop en Netgear Orbi durf ik niet te zeggen. Van de TP-Link Deco M5 meen ik hier eens gelezen te hebben dat deze wel volledig bedraad aangesloten kan worden (echter zal deze standaard volgensmij ook als router fungeren, en dus mogelijk dezelfde problemen als de Linksys opleveren).

M.b.t. seamless/fast roamen zijn er een aantal standaarden die daarvoor zorgen. Namelijk 802.11r, 802.11k en 802.11v. De meeste mesh systemen hebben ondersteuning voor deze standaarden, juist omdat deze leunen op het maken van vele kleine "cellen" en het dus van belang is dat je ook makkelijk wisselt daartussen. Kijkende naar Ubiquiti met hun UniFi AP lijn wordt daaraan nu ook ondersteuning voor deze standaarden toegevoegd (802.11r is er, 802.11k is er in een beta, en 802.11v zou ook aan gewerkt worden).

Persoonlijk zou ik, in jouw geval, met mijn voorkeur voor Ubiquiti gaan voor 2 of 3 UniFi APs, bv de door jouw genoemde UniFi AP AC Pro of de eerder genoemde UniFi AP AC Lite. Deze moeten dan wel gevoed worden via PoE, maar een PoE switch daarbij is niet verplicht. Alle modellen (behalve de 5 packs) worden namelijk geleverd met een PoE injector (dus een "blokje" met een stroomaansluiting, en twee netwerkaansluiting, 1 om aan te sluiten op de switch en de ander voor naar het AP en voorzien van stroom). Daarnaast ondersteunen alle UniFi APs iets wat Ubiquiti "wireless uplink" heeft gedoopt. Dit komt er op neer dat je de APs ook draadloos kunt "aansluiten", dit zoals een mesh systeem. Dus de twee APs die je via een kabel kunt aansluiten sluit je zodanig aan, en het derde AP doe je dan draadloos koppelen (uiteraard moet deze wel (via een netwerkkabel) van stroom worden voorzien). Deze "Wireless uplink" werkt bij de normale UniFi APs wel maar tot 1 "hop". Dus je kunt wel UAP A draadloos koppelen aan UAP B, maar je kunt niet ook nog UAP C draadloos koppelen aan UAP A (die dus ook al draadloos gekoppeld was). Dit kan echter wel met de UAP Mesh modellen. Maar dit "nadeel" maakt in jouw geval niks uit.

• Florida
Sethro en RobertMe. Dank voor jullie snelle en uitgebreide reacties. Via TP-link heb ik idd vernomen dat deze hetzelfde werkt als de Linksys Velop, dat wordt hem dus niet voor mij. Ik ga inderdaad eens serieus kijken naar de Unifi Pro en Lite. Blijft een nadeel dat de software en handleiding niet in het Nederlands beschikbaar is, maar ik zal proberen daar een oplossing voor te vinden! Nogmaals dank.

• rg-mohwa
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12:05

rg-mohwa

Phoe Hé

quote:
RobertMe schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:35:
Persoonlijk zou ik, in jouw geval, met mijn voorkeur voor Ubiquiti gaan voor 2 of 3 UniFi APs, bv de door jouw genoemde UniFi AP AC Pro of de eerder genoemde UniFi AP AC Lite. Deze moeten dan wel gevoed worden via PoE, maar een PoE switch daarbij is niet verplicht. Alle modellen (behalve de 5 packs) worden namelijk geleverd met een PoE injector (dus een "blokje" met een stroomaansluiting, en twee netwerkaansluiting, 1 om aan te sluiten op de switch en de ander voor naar het AP en voorzien van stroom). Daarnaast ondersteunen alle UniFi APs iets wat Ubiquiti "wireless uplink" heeft gedoopt. Dit komt er op neer dat je de APs ook draadloos kunt "aansluiten", dit zoals een mesh systeem. Dus de twee APs die je via een kabel kunt aansluiten sluit je zodanig aan, en het derde AP doe je dan draadloos koppelen (uiteraard moet deze wel (via een netwerkkabel) van stroom worden voorzien). Deze "Wireless uplink" werkt bij de normale UniFi APs wel maar tot 1 "hop". Dus je kunt wel UAP A draadloos koppelen aan UAP B, maar je kunt niet ook nog UAP C draadloos koppelen aan UAP A (die dus ook al draadloos gekoppeld was). Dit kan echter wel met de UAP Mesh modellen. Maar dit "nadeel" maakt in jouw geval niks uit.
is het niet zo dat je voor deze functionaliteit een cloudkey of een server met daarop de ubi software moet hebben staan
quote:
rg-mohwa schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:18:
[...]

is het niet zo dat je voor deze functionaliteit een cloudkey of een server met daarop de ubi software moet hebben staan
Correct. Je hebt de controller software nodig om alles in te regelen. Deze kun je echter op een gewone PC draaien en dan alleen gebruiken als je de boel wilt beheren. Deze controller hoeft alleen maar 24/7 te draaien als je:
1. de logging wilt gebruiken (deze info wordt wel periodiek van de hardware naar de controller gestuurd, maar deze moet dan natuurlijk ook voldoende beschikbaar zijn, anders loopt het gewoon vol/over)
2. je de gastenportaal wilt gebruiken

In een thuissituatie is het dus zeker niet vereist om de controller 24/7 te draaien, en daarnaast kun je de UniFi controller wel op zo ongeveer alles draaien, Windows, macOS, Linux, van een dikke server tot een Raspberry Pi tot verschillende NASen (Synology in elk geval via Docker). Daarnaast kun je hem zelfs in de cloud draaien (dus echt op een externe server waarbij het beheer via internet plaatsvindt).
En vervolgens is er ook nog een derde optie. Er is namelijk ook een UniFi smartphone app. Deze kun je zowel gebruiken om verbinding te maken met je controller, maar bevat ook een "mini controller", waarmee je de UAPs kunt beheren (dit geldt echter alleen voor de UAPs, UniFi Switches en de UniFi Security Gateway kun je hierin niet opnemen). Zo heb je dus toch via je telefoon enige vorm van controle zonder dat je meteen de Controller op een PC/NAS/RPi moet installeren. Echter valt het uiteraard wel aan te bevelen om de volledige controller te gebruiken, omdat die toch meer features heeft.
Echter kun je maar 1 controller (tegelijk) gebruiken, als je zowel de volledige controller wilt draaien voor beheer vanaf een PC, als soms vanaf de telefoon, zul je de controller op de PC moeten draaien en deze dan toevoegen in de UniFi app, waarna de PC + Controller uiteraard dienen te draaien wil je de smartphone app kunnen gebruiken.

• Florida
Dag RobertMe en anderen,

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie op mijn vraag over de aanschaf van de juiste WiFi-producten.

Na veel lezen ga ik inderdaad voor de Unifi producten. Ik denk er over drie Unifi. AP’s in mijn woning te plaatsen en eventueel 1 buiten onder een terrasoverkapping.
Ik kies mede voor deze AP’s n.a.v. jouw advies EN vanwege het grote aantal apparaten zoals diverse domotica de je in combinatie hiermee kunt gebruiken.

Mijn planning is:
1 AP in de centrale hal aan het plafond die daarmee tevens 1 vd bovenverdiepingen dekt
1 AP in de woonkamer
1 AP in de keuken
1 AP achter in de tuin (draadloos)
Indien nodig; nog een 5e AP op de bovenste verdieping

Ik zie begrijp alleen de verschillen nog niet tussen de UAP-PRO, de UAP-Lite en de UAP-LR.
Of in ieder geval, wat kan een juiste combinatie zijn van de vier AP’s die ik wil plaatsen.

Daarnaast zie ik nog geen gebruikerservaringen over de roaming tussen de onderlinge AP’s.

Kun je wellicht iets vertellen over de roaming en over de verschillende soorten UAP’s?

Ook zie ik dat deze UAP’s sinds 2015 op de markt zijn. Ik vraag mij af of Unify op korte termijn met een vernieuwde versie van dit product komt.

Bij voorbaat dank!
quote:
Florida schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:56:
[...]

Ik zie begrijp alleen de verschillen nog niet tussen de UAP-PRO, de UAP-Lite en de UAP-LR.
Of in ieder geval, wat kan een juiste combinatie zijn van de vier AP’s die ik wil plaatsen.
Ze zijn erg vergelijkbaar, met vrijwel dezelfde featureset, enige verschillen:

- UAP AC Lite doet 2x2 MiMo in beide banden, LR doet 3x3 in de 2.4GHz, Pro doet 3x3 in beide. Die extra antenne+radio betekent hogere snelheden bij goed signaal op apparaten die het ondersteunen (weinig), maar vooral iets betere stabiliteit en dekking voor alle apparaten bij slechter signaal.
- UAP AC Pro heeft zeker 802.3af PoE, de andere twee is dat soms wat onduidelijk, al zou alles wat in de laatste anderhalf jaar gemaakt is het moeten hebben...
- De LR heeft iets hogere gain antennes. Dat betekent een 'platter' signaal dat in de breedte verder reikt, ten koste van de hoogte.
- AC Pro kost dubbele van AC Lite

Voor binnenhuis in een normale woning is de LR onzin, z'n sterke kanten werken je juist tegen. Prijs-prestatie van de AC Lite is verreweg het beste, want performance en dekking met 50% meer AC Lites is altijd hoger dan met 50% minder AC Pro's. Enige reden voor de Pro is als je sowieso overal hogere performance wilt, of als je minder AP's kunt/wilt plaatsen.
quote:
Daarnaast zie ik nog geen gebruikerservaringen over de roaming tussen de onderlinge AP’s.

Kun je wellicht iets vertellen over de roaming en over de verschillende soorten UAP’s?
Zelfde chipsetvendor, zelfde software. Gaat even goed als tussen zelfde type UAP.
quote:
Ook zie ik dat deze UAP’s sinds 2015 op de markt zijn. Ik vraag mij af of Unify op korte termijn met een vernieuwde versie van dit product komt.
Asus verkoopt nog altijd de RT-AC68U uit 2013...

Onder de motorkap zijn iig de UAP AC Lite en LR onder handen genomen door 802.3af PoE toe te voegen, er is tot de komst van 802.11ax (wat nog zeker twee of drie jaar gaat duren) geen enkele reden om een nieuw model uit te brengen.

Soittakaa Paranoid!

quote:
Florida schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:56:
1 AP in de centrale hal aan het plafond die daarmee tevens 1 vd bovenverdiepingen dekt
Is dit dan een grote open hal waarbij je het AP aan het plafond hangt? Anders zou ik alsnog een dedicated AP op elke verdieping hangen.
quote:
1 AP in de woonkamer
1 AP in de keuken
Ik neem aan dat je dan of een heel groot huis hebt, of dit aparte verdiepingen zijn? In een normaal huis verwacht ik dat beiden naast elkaar zijn en 1 AP dus afdoende zou zijn
quote:
1 AP achter in de tuin (draadloos)
Van de genoemde APs kun je dan alleen de AC Pro gebruiken, maar daar zou ik dan persoonlijk niet eens voor gaan. De AC Lite en AC LR zijn namelijk helemaal niet geschikt voor buiten. De AC Pro is geschikt voor buiten mits deze beschut hangt (dus mag niet nat worden, maar warm/koud etc zou minder een probleem moeten vormen). Maar ik zou voor de zekerheid voor een AC Mesh gaan. Deze zijn echt geschikt voor buiten en kun je ook onbeschut hangen. Prijstechnisch is dit ook handiger, omdat deze ook nog eens goedkoper is als de AC Pro, en daarnaast dan extra zekerheid dat hij tegen de omstandigheden kan.
quote:
Ondersteuning voor de fast roaming standaarden is nog allemaal vrij nieuw. 802.11r wordt pas sinds kort ondersteund, maar voor een goede werking zijn ook 802.11k en 802.11v nodig, en die ontbreken nog. Daarnaast is roaming ook voornamelijk iets voor de clients. Deze wisselen sowieso automatisch op basis van de signaalsterkte. En persoonlijk heb ik daar met mijn Android telefoon en Windows tablet en laptop nog nooit problemen mee gehad onder normaal gebruik. Loop je elke dag door het huis terwijl je aan het bellen bent via VOIP is fast roaming etc een handige toevoeging, maar anders zul je het sowieso niet snel merken.
quote:
Ter aanvulling op de reactie van @dion_b, er komen wel steeds nieuwe UniFI APs bij, zoals de HD en SHD, maar deze bevinden zich allemaal aan de bovenkant van de markt. Deze zijn dus stukken duurder en complete overkill voor thuis. (Alleen interessant als je honderden clients moet bedienen op een klein oppervlakte bv, omdat deze ondersteuning hebben voor MU-MIMO).

quote:
dion_b schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:08:
- UAP AC Pro heeft zeker 802.3af PoE, de andere twee is dat soms wat onduidelijk, al zou alles wat in de laatste anderhalf jaar gemaakt is het moeten hebben...
De nieuwe zijn wel voorzien van een sticker met Now supports 802.3af, dus bij aanschaf altijd even op letten.
quote:
- AC Pro kost dubbele van AC Lite
Niet helemaal waar, de AC Lite kost uit mijn hoofd ongeveer 75 en de AC Pro 125. Maar het verschil is natuurlijk wel significant.
quote:
Onder de motorkap zijn iig de UAP AC Lite en LR onder handen genomen door 802.3af PoE toe te voegen
Volgensmij is dat wel ook meteen de enige aanpassing. Voor de rest is deze nog steeds 100% identiek aan de oude.

• Florida
Nogmaals dank voor jullie uitgebreide antwoorden!
Ik weet nu al veel meer om een goede keus te maken.

De hal ligt centraal in de woning en is hoog. Dus bovenin de hal een AP zou voldoende moeten zijn voor de bovenverdiepingen.

De 2 AP’s in woonkamer en keuken kan ik vanwege de kabels niet aan het plafond bevestigen. Ik kan ze wel plat bovenop 2 hoge kasten leggen. Ik zal beginnen met 3 AP’s PRO en indien de dekking voldoende is, dan laat ik het daarbij. Uitbreiden kan altijd nog. De Mesh-antenne voor buiten is een goede tip! Daar kijk ik in het voorjaar naar. Nogmaals dank voor al jullie uitleg!

• Aniki
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 05-10 14:01
Ik wil hier graag even op inhaken omdat ik in een vergelijkbare situatie zit.

Is het beheer en instellen van deze producten gecompliceerder dan bv werken met dd-wrt? Klinkt allemaal een beetje als voor de pro netwerkbeheerders?

En wat betreft de router, welke zouden jullie aanbevelen voor een simpele thuissetup met deze ap's? De USG of Edge X? En waarom zijn de switches van dit merk even duur als een router?

In mijn geval zou ik dan een router in de meterkast zetten voor bekabelde aansluitingen beneden, een switch op de tweede verdieping voor nog een aantal bekabelde aansluitingen en dan ook bedraad naar een AP. Welke combinatie zou dan het beste werken?

Sorry voor topic-kaap :D
quote:
Aniki schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:31:
Ik wil hier graag even op inhaken omdat ik in een vergelijkbare situatie zit.

Is het beheer en instellen van deze producten gecompliceerder dan bv werken met dd-wrt? Klinkt allemaal een beetje als voor de pro netwerkbeheerders?
Juist niet. UniFi bovenal een 'ontzorg'-platform, gericht op de bovenkant van de residentiele markt en de onderkant van de zakelijke, waar degene die de boel installeert en beheert geen specifieke kennis heeft. Installatie is zo simpel als de AP's ophangen en een draad erin steken, dan op een PC de controller installeren. Die controller hoeft ook niet 24/7 te draaien tenzij je geavanceerde dingen wilt, gewoon opstarten als je iets in wilt stellen.De wizard leidt je dan langs het detecteren en adopteren van de AP's, en de meeste settings op 'auto' werkt prima. Enige wat je zelf hoeft te verzinnen is je SSID (draadloze netwerknaam) en PSK (wachtwoord). De rest just works.

Natuurlijk helpt enige kennis van draadloze netwerken wel. Vooral de keuze voor het aantal en de plaatsing van de AP's is iets wat de software niet voor je kan doen, en er zijn bijzonder veel instellingen onder de 'advanced' knopjes waar wij graag mee spelen. Maar voor een werkend netwerk dat een stuk beter functioneert dan als je een stapel random AP's neergooit is dat allemaal niet nodig,
quote:
En wat betreft de router, welke zouden jullie aanbevelen voor een simpele thuissetup met deze ap's? De USG of Edge X?
Hangt wederom af van wat je wilt. Als je echt niets anders wilt dat dekkende WiFi heb je meer dan genoeg aan de router in de modem van je provider. De meerwaarde van een router als de USG en EdgeRouters is dat je leuke dingen met VLANs en VPN's kunt doen. Wil je dat? Dan is zo'n ding aan te raden, want je providerrouter doet daar geheid niets mee. Wil je dat niet? maak het dan vooral niet ingewikkelder dan het al is, fix de WiFi en laat de huidige router lekker routeren.

Als je voor een router a la USG/EdgeRouter gaat, is het verschil beheer. De USG is gemaakt om beheerd te worden vanuit dezelfde omgeving als de UniFi AP's. Dat maakt het instellen van VLANs en QoS bijzonder eenvoudig. De EdgeRouter bevat exact dezelfde hardware, maar is via een eigen WebUI en CLI benaderbaar. Je kunt daar meer mee doen, maar dat is echt voor gevorderden en je mist de integratie met UniFi. Ik zou bij een UniFi systeem niet snel een EdgeRouter aanraden.
quote:
En waarom zijn de switches van dit merk even duur als een router?
Omdat:
- ze ook naadloos vanuit UniFi beheerd kunnen worden (wederom nuttig voor VLANs en QoS)
- ze sowieso managed zijn, dus een stuk meer kunnen dan een random EUR 25 switch.
- ze 802.11af/at PoE ondersteunen met een zeer forse PoE budget. Je gaat voor dat geld niet meer Watt PoE op een vergelijkbare switch vinden.

Nu, hier is weer de vraag wat je nodig hebt. Als je met VLANs wilt spelen en zeker als je daarbij ook apparaten via PoE wilt voeden zijn dit goede keuzes. Ga je dat allemaal niet doen, neem dan een TP-Link switch voor een zesde van de prijs ervan.
quote:
In mijn geval zou ik dan een router in de meterkast zetten voor bekabelde aansluitingen beneden, een switch op de tweede verdieping voor nog een aantal bekabelde aansluitingen en dan ook bedraad naar een AP. Welke combinatie zou dan het beste werken?
Is wederom een kwestie van wat je ermee gaat doen.

- welke (modem)router heb je nu exact? En waarom voldoet dat niet?
- ga je de AP's (en mogelijk andere apparaten) via PoE voeden?
- ga je VLANs, QoS of andere zaken waar je een managed switch voor nodig hebt gebruiken?

Ik gok dat jij dat alles niet nodig hebt. Oftewel, gewoon huidige (modem)router blijven gebruiken, alleen WiFI erop uitzetten. Dan beneden en boven een UAP AC Lite neerzetten, met boven een simpele unmanaged switch. De TP-Link SG105 is compact, betrouwbaar en goedkoop.

Soittakaa Paranoid!

• Aniki
quote:
dion_b schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:25:
[...]

Juist niet. UniFi bovenal een 'ontzorg'-platform, gericht op de bovenkant van de residentiele markt en de onderkant van de zakelijke, waar degene die de boel installeert en beheert geen specifieke kennis heeft. Installatie is zo simpel als de AP's ophangen en een draad erin steken, dan op een PC de controller installeren. Die controller hoeft ook niet 24/7 te draaien tenzij je geavanceerde dingen wilt, gewoon opstarten als je iets in wilt stellen.De wizard leidt je dan langs het detecteren en adopteren van de AP's, en de meeste settings op 'auto' werkt prima. Enige wat je zelf hoeft te verzinnen is je SSID (draadloze netwerknaam) en PSK (wachtwoord). De rest just works.

Natuurlijk helpt enige kennis van draadloze netwerken wel. Vooral de keuze voor het aantal en de plaatsing van de AP's is iets wat de software niet voor je kan doen, en er zijn bijzonder veel instellingen onder de 'advanced' knopjes waar wij graag mee spelen. Maar voor een werkend netwerk dat een stuk beter functioneert dan als je een stapel random AP's neergooit is dat allemaal niet nodig,

[...]

Hangt wederom af van wat je wilt. Als je echt niets anders wilt dat dekkende WiFi heb je meer dan genoeg aan de router in de modem van je provider. De meerwaarde van een router als de USG en EdgeRouters is dat je leuke dingen met VLANs en VPN's kunt doen. Wil je dat? Dan is zo'n ding aan te raden, want je providerrouter doet daar geheid niets mee. Wil je dat niet? maak het dan vooral niet ingewikkelder dan het al is, fix de WiFi en laat de huidige router lekker routeren.

Als je voor een router a la USG/EdgeRouter gaat, is het verschil beheer. De USG is gemaakt om beheerd te worden vanuit dezelfde omgeving als de UniFi AP's. Dat maakt het instellen van VLANs en QoS bijzonder eenvoudig. De EdgeRouter bevat exact dezelfde hardware, maar is via een eigen WebUI en CLI benaderbaar. Je kunt daar meer mee doen, maar dat is echt voor gevorderden en je mist de integratie met UniFi. Ik zou bij een UniFi systeem niet snel een EdgeRouter aanraden.

[...]

Omdat:
- ze ook naadloos vanuit UniFi beheerd kunnen worden (wederom nuttig voor VLANs en QoS)
- ze sowieso managed zijn, dus een stuk meer kunnen dan een random EUR 25 switch.
- ze 802.11af/at PoE ondersteunen met een zeer forse PoE budget. Je gaat voor dat geld niet meer Watt PoE op een vergelijkbare switch vinden.

Nu, hier is weer de vraag wat je nodig hebt. Als je met VLANs wilt spelen en zeker als je daarbij ook apparaten via PoE wilt voeden zijn dit goede keuzes. Ga je dat allemaal niet doen, neem dan een TP-Link switch voor een zesde van de prijs ervan.

[...]

Is wederom een kwestie van wat je ermee gaat doen.

- welke (modem)router heb je nu exact? En waarom voldoet dat niet?
- ga je de AP's (en mogelijk andere apparaten) via PoE voeden?
- ga je VLANs, QoS of andere zaken waar je een managed switch voor nodig hebt gebruiken?

Ik gok dat jij dat alles niet nodig hebt. Oftewel, gewoon huidige (modem)router blijven gebruiken, alleen WiFI erop uitzetten. Dan beneden en boven een UAP AC Lite neerzetten, met boven een simpele unmanaged switch. De TP-Link SG105 is compact, betrouwbaar en goedkoop.
Dank voor de uitleg. Ik heb iets meer mogelijkheden nodig dan het modem (een Technicolor modem van Tele2) geeft voor gastnetwerk, VPN en omdat ik thuis werk wil ik ook een beetje kunnen regelen wie de meeste bandbreedte krijgt. Parental controls voor de kinderen. Dat kan het modem allemaal niet, dat kan nagenoeg niks eigenlijk.

Ik zou graan een Unifi AP installeren gezien de positieve ervaringen van zo ongeveer iedereen die ze gebruikt. Het was voor mij een logische gedachte om dan meteen alles van Ubiquity te nemen.

Maar misschien kan ik net zo goed een goede wifi router beneden in de meterkast zetten voor de benedenverdieping en tuin (op bg zijn de slaapkamers) en dan een switch op de tweede verdieping (kantoor) met daarachter de bekabelde aansluitingen en het AP.

Een goedkopere switch zal dan waarschijnlijk volstaan als ik dit zo lees.
quote:
Aniki schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:18:
[...]

Dank voor de uitleg. Ik heb iets meer mogelijkheden nodig dan het modem (een Technicolor modem van Tele2) geeft voor gastnetwerk,
Dit is een significante. Gastnetwerk op een enkele modemrouter is doodeenvoudig, zodra je het over meerdere AP's wilt doen heb je VLANs nodig.
quote:
VPN
Check
quote:
en omdat ik thuis werk wil ik ook een beetje kunnen regelen wie de meeste bandbreedte krijgt.
QoS. Dat gezegd, is dit echt zo noodzakelijk? Weet niet wat voor werk je doet, maar nagenoeg niets wat de meeste mensen werkgerelateerd doen is ook maar op enige manier bandbreedte-afhankelijk. Enige uitzondering is als jij (of je werkgever) fan is van Skype for Business en zonodig alle telefoonverkeer over de internetverbinding laat gaan of erger nog te pas en onpas video conf calls. Dan wil je wel voldoende bandbreedte en lage latencies...
quote:
Parental controls voor de kinderen.
Klinkt mooi, maar al zwijgen we nog over de opvoedkundige aspecten (zie elders voor die discussies, komt erop neer dat ten zeerste de vraag is of technisch opgelegde beperkingen niet controproductief werken), de technische implementatie is ook lastig. Zonder al te diep erop in te gaan, komt het erop neer dat jonge kinderen die niet op zoek zijn naar rare dingen zelfs met de strengste controles ermee geconfronteerd zijn, en zodra ze oud genoeg zijn om zelf dingen te willen die jij niet zou willen wordt het helemaal feest. Enige wat makkelijk kan (los van hoe effectief het is), is een lijst met sites die wel/niet toegestaan worden. Vaak bieden routers wel 'keyword' rules aan, maar die gaan allemaal mank op feit dat tegenwoordig vrijwel alles op internet versleuteld is (https) waardoor je die keywords niet kunt zien. Enfin, ga er vooral mee spelen en kijk of je iets kunt vinden wat voor jouw behoeftes voldoet, maar verwacht ook van uitgebreide implementaties niet teveel.
quote:
Dat kan het modem allemaal niet, dat kan nagenoeg niks eigenlijk.
Als ik bovenstaande opsom heb je zeker een andere router nodig, eentje die minimaal VLANs, VPN, QoS en uitgebreide parental controls ondersteunt.
quote:
Ik zou graan een Unifi AP installeren gezien de positieve ervaringen van zo ongeveer iedereen die ze gebruikt. Het was voor mij een logische gedachte om dan meteen alles van Ubiquity te nemen.
Dat is ook geen slechte insteek, zeker niet gezien je eisen.
quote:
Maar misschien kan ik net zo goed een goede wifi router beneden in de meterkast zetten voor de benedenverdieping en tuin (op bg zijn de slaapkamers) en dan een switch op de tweede verdieping (kantoor) met daarachter de bekabelde aansluitingen en het AP.

Een goedkopere switch zal dan waarschijnlijk volstaan als ik dit zo lees.
Het is mogelijk om dezelfde functionaliteit voor minder te krijgen, maar dan moet je flink de mouwen opstropen en zelf een stuk meer kennis vergaren en toepassen. Het is die guest netwerk die de boel vooral compliceert. Daarvoor moet je VPN support hebben op alle apparaten tussen router en AP, dus ook op de switch. Eisen voor de router op basis van wat je noemt heb ik hierboven al gegeven.

De AP moet dus ook VLANs kunnen praten en om dezelfde roaming ervaring als bij UniFi te krijgen moet je de laagste link rates uit kunnen schakelen. Practisch gezien ken ik niets onder de prijs van een UAP AC Lite die beide doet. Als dat te duur is, is enige alternatief een router/AP te kopen waar je zelf firmware a la OpenWRT op kunt zetten. OpenWRT ondersteunt VLANs en je kunt vrij eenvoudig de link rates manipuleren. Maar "vrij eenvoudig" betekent dus wel in config files rommelen, dat gaat niet via een mooie UI...

Dat laatste geldt ook voor een evt WiFi router, out-of-the-box zal iets in deze prijscategorie geen uitschakeling lagere link rates ondersteunen (en waarschijnlijk ook geen VLANs) dus moet je gaan hobbyen.

Qua switch moet je dus ook VLAN support hebben. Dat betekent dat je een managed switch moet nemen. Dat kan een stuk goedkoper dan een UniFi switch, zeker aangezien je de PoE zo te lezen niet gaat gebruiken.

Gezien wat je hierboven schreef over "Is het beheer en instellen van deze producten gecompliceerder dan bv werken met dd-wrt? Klinkt allemaal een beetje als voor de pro netwerkbeheerders?" ga ik er even vanuit dat zowel router als AP voorzien van alternatief OS en dan via CLI features gaan toevoegen niet wenselijk is. Dat betekent sowieso UniFi AP's boven en beneden. In dat geval twee scenario's:

1) Makkelijke optie:
- USG router in meterkast, ~ EUR 110
- 2x UAC AP Lite ~ EUR 160
- 1x UniFi switch ~ EUR 100
Totaal ~ EUR 370

Alles gaat via UniFi. Eerste install is echt zo simpel als alles aan elkaar knopen en de controller draaien op een PC. Guest network configuratie kan zonder zelf VPNs in te stellen. Dat laatste zou evt voor QoS en parental control wel handig kunnen zijn (kinderen in VLAN B, thuiskantoor in VLAN A, alle verkeer in B van laagste QoS voorzien bijv...), maar het hoeft niet om je minimale eisen te halen. Als je toch al de UniFi Switch hebt, heb je PoE en kun je dat boven net zo makkelijk gebruiken - scheelt een draadje. Hoef je ook niets voor in te stellen.

2) voordelige keus:
- router met VPN, VLAN en QoS support in meterkast. Om dat goedkoper te krijgen dan de USG kom je snel bij DD-WRT of OpenWRT uit. Je lijkt DD-WRT te kennen, dus zou dat eerste keus zijn. Een TP-Link WR1043ND v2-v4 met DD-WRT waar je de WiFi van uitschakelt zou een prima optie zijn. EUR 35.
- 2x UAC AP Lite ~ EUR 160
- 1x managed switch met VLAN en QoS support. Iets als de TP-Link SG105E doet dat voor een bescheiden EUR 25.
Totaal ~ EUR 220

Hier zul je eerst DD-WRT op de router moeten installeren en de WAN en LAN werkend moeten krijgen. Dan de UniFi AP's zoals hierboven aanpakken. Je kunt niet de standaard guestfunctionaliteit ervan gebruiken, dus je moet handmatig met VLANs werken. Je hebt er minimaal twee nodig, eentje voor LAN, eentje voor guest. Die moet je in router, switch en AP instellen, met in de AP de guest SSID op de guest VLAN en de (W)LAN SSID op de LAN. Idem voor evt aparte VLANs/QoS voor kantoor/kinderen: je zult alles op drie plekken moeten instellen waar het met UniFi op een enkele kan. Hier heb je ook geen PoE, maar de UAP AC Lite komt met een passieve voedingsinjector, dus het werkt wel prima.

Prijs van gemak is dus iets meer dan 50% extra in dit geval.

Soittakaa Paranoid!

• Aniki
Thanks! Ik had niet gedacht dat Unifi gemakkelijker op te zetten zou zijn. Zoek natuurlijk ook gewoon bevestiging om voor het dure spul te gaan ;)

Hier kan ik mee verder! Nogmaals dank.

• Florida
Nog een vraagje voordat ik e.a ga aaanschaffen. Om de AP’s aan te sluiten heb ik Ik 2 nieuwe POE-switches nodig van 5 of 8 poorten. Moet ik vanwege de POE-eigenschappen van de AC-PRO nog rekening houden met bepaalde eigenschappen van de POE-switches. Nog tips voor bepaalde type of merken switches?

@RobertMe @dion_b Graag jullie reactie!

Bij voorbaat dank,
quote:
Florida schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:38:
Nog een vraagje voordat ik e.a ga aaanschaffen. Om de AP’s aan te sluiten heb ik Ik 2 nieuwe POE-switches nodig van 5 of 8 poorten. Moet ik vanwege de POE-eigenschappen van de AC-PRO nog rekening houden met bepaalde eigenschappen van de POE-switches. Nog tips voor bepaalde type of merken switches?

@RobertMe @dion_b Graag jullie reactie!

Bij voorbaat dank,
Het leukste zijn natuurlijk de UniFi switches, met als goedkoopste optie de UniFi Switch 8 60W. Het leukste dan omdat dit een "volledige" managed switch is, die integreert binnen de UniFi Controller van waaruit je ook al het AP zult beheren.

Maar, de UAP AC Pro heeft geen echte "eisen" qua PoE. Deze gebruikt de 802.3af standaard voor PoE en dit zal sowieso het meest voorkomen bij PoE switches, als niet (vrijwel) alle PoE switches het ondersteunen. (Voor de volledigheid toch maar een linkje naar de pricewatch met de juiste filter).

De grote verschillen tussen deze switches zal vervolgens zitten in:
  • Aantal poorten
  • PoE standaarden en maximaal vermogen (als voorbeeld: de UniFi Switch 8-60W doet alleen 802.3af (= maximaal 15W per poort) op 4 poorten, waar de andere PoE UniFi switches ook 802.3at (= maximaal 30W per poort) ondersteunen, op alle poorten, zolang het totaal niet boven de max komt)
  • Managed vs unmanaged (ondersteuning voor VLANs etc)
  • Consumenten spul vs enterprise

• Florida
@RobertMe Dank voor je erg snelle en duidelijke reactie. Heb nu voldoende info om morgen e.a te bestellen.
Top!!
Met hierboven ^^

Weet je trouwen zeker dat je PoE switches nodig hebt? Om nu enkel voor twee AP's twee PoE switches te kopen klinkt mij redelijk overdreven. Bedenk dat de AP's geleverd worden met PoE injectoren. Ik zou het omdraaien: als je toch kiest voor UniFi switches kun je prima de PoE daarvan gebruiken, maar bedenk dat je dan in totaal EUR 150 duurder uit zal zijn met 2x een UniFi switch vs 2x TP-Link SG105E.

Ja, het configureren van VLANs is via UniFi makkelijker dan los, maar EUR 150 makkelijker...?

Soittakaa Paranoid!

• Florida
@dion_b Dank voor het meedenken!

Ik wil 2 AP’s hoog op 2 kasten in verschillende ruimtes bevestigen. Ik kan daar wel met een UTP-kabel komen, maar met stroom wordt dat lastiger. Vandaar dat ik dacht aan 2 POE- switches. VLAN heb ik in mijn (eenvoudige) thuis netwerk denk ik niet nodig, dus ik denk nog even na over de Ubiquiti switches of toch eenvoudige goedkopere uitvoeringen.

Nogmaals dank!
quote:
dion_b schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:14:
Met hierboven ^^

Weet je trouwen zeker dat je PoE switches nodig hebt? Om nu enkel voor twee AP's twee PoE switches te kopen klinkt mij redelijk overdreven. Bedenk dat de AP's geleverd worden met PoE injectoren. Ik zou het omdraaien: als je toch kiest voor UniFi switches kun je prima de PoE daarvan gebruiken, maar bedenk dat je dan in totaal EUR 150 duurder uit zal zijn met 2x een UniFi switch vs 2x TP-Link SG105E.

Ja, het configureren van VLANs is via UniFi makkelijker dan los, maar EUR 150 makkelijker...?
Even voor de duidelijkheid, PoE laat je in die vergelijking dan ook varen (want dat doet die TP-Link dus niet).

Daarnaast zou je in dat geval ook afkunnen met de UniFi Switch 8. Maar dat zal het grote prijsverschil ook niet maken.

Overigens denk ik dat ik die TP-Link hier ook heb (gehad). Maar het inregelen van een USW is toch wel veel makkelijker. Die TP-Link had ik veel meer problemen mee om die goed aan de praat te krijgen. Maar ja, of dat, zoals je zegt, de €150 waard is?
quote:
Florida schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:22:
@dion_b Dank voor het meedenken!

Ik wil 2 AP’s hoog op 2 kasten in verschillende ruimtes bevestigen. Ik kan daar wel met een UTP-kabel komen, maar met stroom wordt dat lastiger. Vandaar dat ik dacht aan 2 POE- switches. VLAN heb ik in mijn (eenvoudige) thuis netwerk denk ik niet nodig, dus ik denk nog even na over de Ubiquiti switches of toch eenvoudige goedkopere uitvoeringen.

Nogmaals dank!
Hele idee van PoE injectoren is dat je ze niet pal naast de AP hoeft te hangen. Je kunt de injector prima naast de switch, tientallen meter van de AP zelf, plaatsen. Die AP krijgt in beide gevallen z'n prik gewoon via UTP. Natuurlijk wordt dat bij grote aantallen een enorme warboel, maar bij twee AP's op nota bene verschillende switches is het veel doelmatiger dan dure PoE switches.

Dat gezegd, mogelijk kun je meer apparaten over PoE voeden (evt de tweede switch zelf :o - kijk bijv naar de Netgear GS105PE, die zelf een 802.3af PoE device is, en als je het met 802.3at voedt ook 802.3af door kan geven aan aangesloten devices), dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
quote:
RobertMe schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:26:
[...]

Even voor de duidelijkheid, PoE laat je in die vergelijking dan ook varen (want dat doet die TP-Link dus niet).
Uh nee, de UniFi AP's voed je links- of rechtsom altijd via PoE. Enige vraag is of die PoE komt van een switch of van de (meegeleverde) injector.
quote:
Daarnaast zou je in dat geval ook afkunnen met de [url=https://tweakers.net/pricewatch/703913/ubiquiti-unifi-us-8.html]UniFi Switch 8]/url]. Maar dat zal het grote prijsverschil ook niet maken.
Nog altijd vier keer de prijs van de TP-Link.
quote:
Overigens denk ik dat ik die TP-Link hier ook heb (gehad). Maar het inregelen van een USW is toch wel veel makkelijker. Die TP-Link had ik veel meer problemen mee om die goed aan de praat te krijgen. Maar ja, of dat, zoals je zegt, de €150 waard is?
Exact. Het staat buiten kijf dat een UniFi switch veel makkelijker te configureren is. Zo moeiijk is de TP-Link trouwens ook niet het is geen Microtik ofzo, maar het verdubbelt gelijk wel de complexiteit van enige VLAN config aangezien je zowel moet uitzoeken hoe het op UniFI te doen als hoe het op TP-Link te doen - en die twee ook nog eens overeen te laten komen. Maar goed, EUR 150 is een fors bedrag voor beetje gemak.

dion_b wijzigde deze reactie 07-12-2017 22:32 (35%)

Soittakaa Paranoid!

quote:
dion_b schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:26:
Dat gezegd, mogelijk kun je meer apparaten over PoE voeden (evt de tweede switch zelf :o - kijk bijv naar de Netgear GS105PE, die zelf een 802.3af PoE device is, en als je het met 802.2at voedt ook 802.3af door kan geven aan aangesloten devices), dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Wat dat betreft jammer dat de goedkope Ubiquitis dat niet kunnen. De iets goedkopere USW 8 kun je dan wel voeden via PoE met een enkele passthrough poort, maar dan moet hij wel gevoed worden door een 802.3at switch wat de USW 8-60W dan weer niet is. En een USW 8-150W is dan weer bijna net zo duur als 2x de USW 8-60W.
quote:
dion_b schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:26:
[...]

Uh nee, de UniFi AP's voed je links- of rechtsom altijd via PoE. Enige vraag is of die PoE komt van een switch of van de (meegeleverde) injector.
Ik bedoelde uiteraard de eis van PoE op de switch ;)

RobertMe wijzigde deze reactie 07-12-2017 22:33 (16%)

• Florida
@RobertMe Ik heb gekozen voor de USW-8 60w.
In de reviews van een aanbieder van de USW-8 60w las ik onderstaande review:
Poe werkte hier helaas niet met de UniFi Lite accesspoints. Omdat mijn accesspoints niet gingen werken weer terug gegaan naar mijn vorige UniFi switch met poe. Deze 60 watt versie kreeg ze niet aan, blijkt bekend te zijn en je hebt hier dan weer extra adapter voor nodig.

Heeft deze gebruiker iets niet goed gedaan? Ik lees in dezelfde reviews onder deze switch-aanbieder (Coolblue) ook positieve reacties icm de Unifi AP’s.
quote:
Florida schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:29:
@RobertMe Ik heb gekozen voor de USW-8 60w.
In de reviews van een aanbieder van de USW-8 60w las ik onderstaande review:
Poe werkte hier helaas niet met de UniFi Lite accesspoints. Omdat mijn accesspoints niet gingen werken weer terug gegaan naar mijn vorige UniFi switch met poe. Deze 60 watt versie kreeg ze niet aan, blijkt bekend te zijn en je hebt hier dan weer extra adapter voor nodig.

Heeft deze gebruiker iets niet goed gedaan? Ik lees in dezelfde reviews onder deze switch-aanbieder (Coolblue) ook positieve reacties icm de Unifi AP’s.
De UAP AC Lite en LR zijn origineel uitgebracht met passive 24V als PoE, en dus niet de standaard PoE zoals vastgelegd in 802.3af. Doordat de USW 8-60W alleen 802.3af ondersteund werkt die combinatie dus niet. De overige USWs ondersteunen wel dat passive PoE (en 802.3at). Eind 2016 heeft Ubiquiti echter een nieuwe revisie van de UAP AC Lite en LR uitgebracht die zowel passive 24V (oud) als 802.3af (nieuw) ondersteund. Als je nu dus een UAP AC Lite of LR koopt zal deze met 99% zekerheid werken met de USW 8-60W (heeel soms zie je nog dat een shop toch nog de oude revisie uitlevert).
Maar in dit geval lijkt het dus te gaan om iemand die 1. een oud AP heeft (met alleen passive PoE), 2. een oude switch heeft (met passive PoE, 802.3af, en 802.3at), en die combinatie werkt, en daarna dus de oude USW heeft vervangen door de USW 8-60W, die dus alleen ondersteuning heeft voor 802.3af, dus geen passive PoE (zoals zijn oude switch wel deed). En die "extra adapter" is dus de PoE injector die je bij de single pack altijd krijgt meegeleverd (i.t.t. de 5 pack die altijd zonder injectors is)

In jouw geval geldt dit echter niet. Want je hebt de UAP AC Pro gekocht, en deze werkte al altijd (alleen) met 802.3af.

Dat Ubiquiti ook nog maar alleen inzet op 802.3af/at is ook goed. Want passive 24V is geen echte standaard, en daarnaast is een eigenschap van "passive" dat er altijd stroom op staat. Gevolg is dus dat je die kabel alleen kunt aansluiten op hardware die daarmee overweg kan (wat dus alleen apparaten zijn met passive 24V ondersteuning). Sluit je zo'n kabel aan op een normale PC of whatever is de kans heel groot dat die netwerkkaart (of het totaal) sneuvelt. Puur omdat "de ontvanger" niet met die stroom overweg kan. De standaarden 802.3af/at werken in die zin ook veel beter. Want deze onderhandelen eerst over of de ontvanger met PoE overweg kan, en welke variant (15W of 30W) en zijn daardoor wel veilig.

In mijn geval, met nog twee oudere UAPs (met passive 24V) moet ik dus altijd eraan denken dat op de poorten waarop de UAPs zijn aangesloten stroom staat en ik die kabel nergens anders voor kan gebruiken. Dit is ook iets wat ikzelf heb moeten aanzetten in de switch. Op de andere poorten staat wel de standaard PoE aan, en dit is ook gewoon veilig en ik zou zo'n kabel zo uit een PC kunnen trekken en in een apparaat doen wat op 802.3af of at werkt en die wordt gewoon meteen van stroom voorzien zonder dat ik daarvoor iets hoef aan te passen.

• Florida
@RobertMe Wederom dank voor je uitgebreide toelichting. Zodra ik alles ontvangen en geïnstalleerd heb, zal ik laten weten wat mijn ervaringen zijn. Prettig weekend!

• Karennn
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12-12-2018
Hallo,

Ik zou graag advies krijgen over een goede wifi oplossing voor ons ‘nieuwbouwhuis’ waarin het wifi signaal flink gestoord wordt. We hebben 3 verdiepingen. Op de begane grond staat nu in de meterkast een router aan een glasvezelmodem.
Ik heb een netwerkkabel naar de tweede verdieping doorgetrokken en de computer van mijn man is bedraad aangesloten op het netwerk. Daarnaast heb ik nog een extender op de eerste verdieping staat zodat we ook op de eerste verdieping wifi hebben en bovendien hangt de smart tv op de slaapkamer bedraad aan deze extender. Tv kan niet op de wifi.
Zoals in de meeste van dergelijke oplossingen blijft de iPad wanneer je van boven naar beneden loopt, hangen op wifi van vorige verdieping, waardoor internet vertraagt en je handmatig de juiste router moet selecteren.

Idee van Mesh netwerk spreekt mij aan. Pakket van Uniquiti Amplifi lijkt me wel wat, maar aan een meshpoint kan ik volgens mij de smart tv op de eerste verdieping niet aansluiten. Kan natuurlijk ook huidige extender blijven gebruiken voor die tv ...
Las ook over een Amplifi oplossing waarbij je 2 ‘basisstations’ bedraad plaatst en evt nog een mesh point plaatst.

Maar er zijn vast nog betere oplossingen. Kan iemand mij advies geven? Ik ben benieuwd!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:07
quote:
Hallo!

Maak even een nieuw topic aan in plaats van een oud topic omhoog te schoppen. Dan kunnen we daar verder gaan. Vermeld dan ook even precies wat je hebt en wat je wilt, dan wordt het ook eenvoudiger om een antwoord te geven.

Edit:
En reeds gedaan: Advies aanschaf nieuw (mesh) netwerk

_/-\o_

lier wijzigde deze reactie 03-08-2018 22:52 (11%)

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Karennn
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12-12-2018
😉👍
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True