Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekelvini
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06-2023
Hallo,

Ik heb sinds afgelopen weekend mijn nieuwe pc in elkaar gezet. Ik heb van tevoren goed gekeken naar de compatibiliteit tussen alle componenten. Deze zouden allemaal met elkaar moeten werken (geheugen stond op de QVL van het mobo als compatibel).

Wat ik nu in mijn pc heb is het volgende:

- Ryzen 7 1700 (overclock 3.7ghz @ 1.275v stabiel)
- Asus prime B350-Plus mobo (met de laatste bios update)
- Corsair 2x8gb 3000mhz ram geheugen (Type: CMK16GX4M2B3000C15)
- Hdd 2tb
- Asus ROG STRIX 1080ti 11 gb
- Corsair CS750M voeding

Ik heb nu dus problemen om dit geheugen op die 3000/2933mhz te laten lopen, geheugen loopt momenteel op 2666mhz @ 1.2v. De DOCP in de bios werkt niet. Zelf handmatig invullen ook niet. Als ik deze opties gebruik, dan boot de pc 4 keer en zegt dan dat het niet gelukt is.

Weet er iemand toevallig of ik iets fout doe? Of kan er iemand mij in de juiste richting wijzen.

Met vriendelijke groet,

Kevin

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:53
In het kort:
De processor ondersteund uit zichzelf niet meer dan 2666mhz alles daarboven is een overclock en dat is een hekelpunt met de Ryzens.

zie ook Winkel accepteert RAM niet als defect

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Zoals hierboven inderdaad ook al vermeld is werkt het niet altijd soepel boven de 2666Mhz.

Alles boven de 2666Mhz is een overclock.

Ik zou zelf eens gaan kijken wanneer je alle timings en alles handmatig in gaat vullen wat er dan gaat gebeuren. Ook zou ik hierbij het voltage eerst eens op 1.35v gaan testen in plaats van de 1.2v. Dit wil namelijk nog wel eens uitkomst bieden.

Tevens heb je ook een aardig "goedkoop" moederbord. Als je wil overclocken had je beter voor een X370 chipset bord kunnen kiezen!

Kortom: Probeer andere timings en zet je voltage omhoog! Geheugen boven de 3000Mhz krijgen is altijd trial & error

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super