Tens schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:09:
[...]
Achteraf blijkbaar, en je hebt op je zakelijk account gekocht?
je hebt betaald voor een Ryzen die tot 2666 werkt, en dat heb je gekregen....
maar nog één poging om constructief te zijn:
Wat heb je precies geprobeerd, en bij welke instellingen.
FYI Het webadres dat in je profiel staat werkt niet.
Bedankt, heb de link uit mn profiel gehaald.
Ja, was een domme fout die ik nooit zal maken, ook al is de machine voor de zaak.
Ik heb echt veel geprobeerd. Ik zal kijken of ik het nog uit mn hoofd kan uitwerken:
Eerste stap: XMP profiel 1 en 2.
Beiden leveren boot loop op en dan terug naar 2133 mhz.
Stap 2:
Memory Try It:
van 3200 mhz tot 2800 mhz alle combinaties geprobeerd: Boot loop en dan 2133 was het resultaat.
Stap 3:
Handmatig CL waardes ingevuld wat de fabrikant opgegeven heeft. Snelheid op 2400 mhz. XMP uit.
Werkt
Stap 4: Verhoogd naar 2666. Werkt meestal, heel soms als de pc een dag uit heeft gestaan komt de boot loop en 2133 weer.
Stap 4:
Zelfde als hierboven, alleen handmatige voltage naar 1.35.
Dit werkte wel.
Stap 5: 2800 met hogere CL waardes (17-nog iets, beetje hoger dan wat de fabrikant opgeeft:16-18-18-36).
Werkt.
Stap 6: 2933 met diezelfde waardes. Boot loop + 2133.
Stap 7: terug naar 2800 CL 17, op 1.37 volt. Werkt
Stap 8: 2933 op CL 17, werkt niet
Stap 9: Zelfde als stap 8, alleen op 1.4 volt.
Boot wel, maar systeem blijft hangen in Windows na een paar minuten.
Vervolgens kon ik de stabiele 2800 die ik eerst haalde met te hoge CL waardes ook niet meer halen.
Ik heb de stabiele profielen zelfs in de bios opgeslagen, maar als ik ze laad na een faal, werken die ook niet meer. Dan moet ik weer beginnen bij 2400 en zo stap voor stap omhoog.
Conclusie, hoger dan 2666 is niet gelukt stabiel.
Meerdere mensen gevraagd of die bekend zijn met dit probleem, ze zeggen nope, want Intel. Ik heb dit ook nooit meegemaakt met DDR3. DDR3 1800 en hoger is toch ook OC. Nu opeens exploderen fora en Reddit over deze problemen, bij Ryzen.
Machine zal gebruikt worden voor Blender, video rendering in Premiere en Unreal engine. Als het een gaming machine was, dan had ik sowieso niet voor zo'n RAM gekozen.
Edit: Alles geprobeerd eerst in combinatie met command rate 1T en nog eens met 2T. Lijkt geen verschil te maken.
[
Voor 4% gewijzigd door
Ulas op 20-11-2017 21:31
]