Typisch gevalletje voor PHP's list() - uiteindelijk 1/3e van de regels kwijt aan een switch statement. Kan nog compacter met een eval, maar ja...eval, he?
Dat klopt! Ik had verwacht dat part 2 zou bestaan uit meerdere operaties voor het eerste register, dus meer dan alleen inc/dec (bijv multiply/divsion).. en dan kwam de 2e swtich wel goed uitThaStealth schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:01:
[...]
spoiler:Je kan een grote if maken waar je alle situaties checket (op2 == "<" && registers[reg2] < num2) || ....
De 2e switch kun je met 1 if oplossen
Not just an innocent bystander
En daarom houden we er altijd rekening mee dat code gaat veranderen maar doen we geen voorspellingen over hoe die veranderingen eruit zullen zienCamulos schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:06:
[...]
Dat klopt! Ik had verwacht dat part 2 zou bestaan uit meerdere operaties voor het eerste register, dus meer dan alleen inc/dec (bijv multiply/divsion).. en dan kwam de 2e swtich wel goed uit
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ja, deel 2 viel inderdaad wat tegen, was uiteindelijk 3 regels code toevoegenCamulos schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:06:
[...]
Dat klopt! Ik had verwacht dat part 2 zou bestaan uit meerdere operaties voor het eerste register, dus meer dan alleen inc/dec (bijv multiply/divsion).. en dan kwam de 2e swtich wel goed uit
Mijn C# oplossing
Mess with the best, die like the rest
Day 8 c#
makkelijk, part 2 was door de opzet van de aparte class voor bijhouden van de registers erg makkelijk.
https://pastebin.com/aM5AmixV
makkelijk, part 2 was door de opzet van de aparte class voor bijhouden van de registers erg makkelijk.
https://pastebin.com/aM5AmixV
[ Voor 61% gewijzigd door DRaakje op 08-12-2017 11:20 ]
Ben in 2016 bij dag 2 part 2 opgehouden omdat dat een drukke periode was en ik er ff geen zin meer in had. Maar ben nu maar begonnen met 2016; leuke besteding van je vrije dag. Met je dochter en een vriendin naar Ballorig en zelf lekker aan 't puzzelen in Kotlin
https://niels.nu
Nou, van mutable naar immutable. Een leuke en leerzame oefening maar:
• Volgens mij is Map trager dan Dictionary<TKey, TValue>. Dat is nu gelukkig niet te merken. Gemiddeld 5ms voor beide delen.
• De state (registers) wordt nu aan bijna alle functies meegegeven. De functies zelf zijn nu wel mooi pure maar de aanroepen worden daardoor m.i. wel wat rommeliger.
Commentaar is natuurlijk welkom
• Volgens mij is Map trager dan Dictionary<TKey, TValue>. Dat is nu gelukkig niet te merken. Gemiddeld 5ms voor beide delen.
• De state (registers) wordt nu aan bijna alle functies meegegeven. De functies zelf zijn nu wel mooi pure maar de aanroepen worden daardoor m.i. wel wat rommeliger.
Commentaar is natuurlijk welkom
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Anoniem: 1004565
Mijn implementatie in Rust:
https://github.com/DutchG...tree/master/Rust/day8/src
Vond het vrij overzichtelijk om er structs van te parsen,
1 voor het groter dan, kleiner dan, gelijk aan (Operator)...en een struct voor de hele statement (Statement)
https://github.com/DutchG...tree/master/Rust/day8/src
Vond het vrij overzichtelijk om er structs van te parsen,
1 voor het groter dan, kleiner dan, gelijk aan (Operator)...en een struct voor de hele statement (Statement)
Dan moet er ook nog wel een struct (of een newtype) voor de registers af kunnen of niet? Is het helemaal mooi abstract.
En dit
Is gewoon
Maar dan lastiger
En dit
Rust:
1
| let part1 = map.iter().max_by_key(|&(_, n)| n).map(|(_, n)| n).unwrap(); |
Is gewoon
Rust:
1
| let part1 = map.values().max().unwrap(); |
Maar dan lastiger
Yupp, kwam ik ook net achter...al aangepast!!veldsla schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:40:
Dan moet er ook nog wel een struct (of een newtype) voor de registers af kunnen of niet? Is het helemaal mooi abstract.
En dit
Rust:
1 let part1 = map.iter().max_by_key(|&(_, n)| n).map(|(_, n)| n).unwrap();
Is gewoon
Rust:
1 let part1 = map.values().max().unwrap();
Maar dan lastiger
Same story here. Dag 7 part 1 opgelost in een paar regels, maar bij part 2 heb ik al 5 x al mijn code herschreven om het netjes te maken. Ik heb nog steeds geen boom kunnen maken (had ik gelukkig niet nodig voor deel 1). Uiteindelijk ga ik er dit weekeind maar eens goed voor zittenCamulos schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:56:
Dag 8 is erg leuk.. heb hem straightforward geimplementeerd met twee good ol' switch statements![]()
Gelukkig zijn er ook niet zoveel operators![]()
C# dag 8
Dag 7 daarentegen heb ik uiteindelijk in part2 op basis van de output in de console opgelost.. en vanmiddag eens de logica schrijven zodat het programma de juiste output geeft in plaats van een blurp aan console-writelines van partial trees![]()
dus....Is dit een beetje mooi? https://github.com/DutchG...ust/day8/src/statement.rsveldsla schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:40:
En dit
Rust:
1 let part1 = map.iter().max_by_key(|&(_, n)| n).map(|(_, n)| n).unwrap();
Is gewoon
Rust:
1 let part1 = map.values().max().unwrap();
Maar dan lastiger
Haha, zo blijf je bezig
Misschien nog een paar FromStr implementaties om de boel nog wat verder uit elkaar te halen? Ik krijg alweer visioenen van 2016 dag 23 en 25
Daar hoopte ik ook op, helaas mocht het niet zo zijn... Ik vond vandaag wel erg simpel, het is letterlijk instructies parsen waarbij je 0,0 aan slimme trucjes hoeft te doen. Zoals dag 12, 23 en 25 van 2016 waar, als je niet een beetje optimaliseert je gewoon minuten lang naar je scherm aan het kijken bent..
Maar goed, op zich wel blij met mijn oplossing, helemaal immutable wat natuurlijk wel een win is.
Morgen weer weekend! Dus dan zal de moeilijkheidsgraad wel weer wat stijgen.
[quote]kenneth schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:24:
Natuurlijk
de functies verplaatsen binnen de scope van processLine, dan hoeft de state niet heen en weer geschoven te worden. Kleine optimalisatie erbij en nu ben ik er wel tevreden mee! De commit.
Vanavond misschien eindelijk dag 3 doen. En hopelijk morgen een ingewikkelde uitdaging!
Natuurlijk

Vanavond misschien eindelijk dag 3 doen. En hopelijk morgen een ingewikkelde uitdaging!
Dag 8 in python, met eval() en andere evil trics.
Ik vind het uitvoeren van de instructions op deze manier wel grappig.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Dat kan eenvoudiger maar minder evilvliegnerd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:24:
Dag 8 in python, met eval() en andere evil trics.
[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 08-12-2017 16:30 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Nou, ik ben nu weer bij
Dag 8 is in Haskell wel leuk omdat je ook functies gewoon kunt bewaren.
https://github.com/marcde...7/blob/master/src/Day8.hs
https://github.com/marcde...7/blob/master/src/Day8.hs
mmhhh FromStr voor 't uitprinten van Statements ofzo? XD lol, met debugger option waarbij de statements worden uitgeprint.... hehehe.veldsla schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:24:
Haha, zo blijf je bezigMisschien nog een paar FromStr implementaties om de boel nog wat verder uit elkaar te halen? Ik krijg alweer visioenen van 2016 dag 23 en 25
Wat was er vorig jaar dag 23 en 25 gebeurd? ;o Ik deed vorig jaar een beetje mee, maar toen kende ik nog geen Rust, en was mijn niveau 'n stukje lager
Vorig jaar was er een uitgebreidere instructieset die mateloos inefficient is, zo waren er bijvoorbeeld geen add- en mul-instructies, maar zat de input vol met constructies die het emuleerden met increment-instructies. Als je dat zo'n 250000 (uit mijn hoofd) deed werd het aardig traag enzo. Je moest dus wel optimalisaties doen anders werd het echt gewoon verschrikkelijk traag.Anoniem: 1004565 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:19:
[...]
mmhhh FromStr voor 't uitprinten van Statements ofzo? XD lol, met debugger option waarbij de statements worden uitgeprint.... hehehe.
Wat was er vorig jaar dag 23 en 25 gebeurd? ;o Ik deed vorig jaar een beetje mee, maar toen kende ik nog geen Rust, en was mijn niveau 'n stukje lager
Ik bedoelde de FromStr trait. Als je die implementeert voor een struct kan je de .parse() methode op een string gebruiken om een instance van die struct te maken.Anoniem: 1004565 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:19:
mmhhh FromStr voor 't uitprinten van Statements ofzo?
Voor het printen heb je dan weer de Display trait
Na lang pasief meekijken op dit forum ook maar eens aangemeld.
Naast het PLC programmeren en zo nu en dan een basis vb-scriptje in Excel, leek me dit wel een mooie gelegenheid om wat te leren over python. Met de opdrachten heb je toch iets meer een doel...
Dag 1 is opgelost, wel anders als de meeste oplossingen die ik gezien heb. Maar hij werkt.
Ik heb nul komma nul ervaring met python, dus alle opbouwende kritiek is welkom ;-)
Naast het PLC programmeren en zo nu en dan een basis vb-scriptje in Excel, leek me dit wel een mooie gelegenheid om wat te leren over python. Met de opdrachten heb je toch iets meer een doel...
Dag 1 is opgelost, wel anders als de meeste oplossingen die ik gezien heb. Maar hij werkt.
spoiler:
#Read file
f = open('D:\AdventOfCode2017\Day 1\PuzzleInput.txt','r')
Values = f.read()
print("Input is: ",Values)
#Determine length
Length = len(Values)
print("Lenght is: ",Length)
#Offset for first part = 1
#Offset for second part = Half Lengt of the string
#Offset = 1
Offset = Length/2
#init total counter
TotalCount = 0
#init j
j = int(Offset-1)
#loop Input
for i in range(Length):
j +=1
if j >= Length:
j = 0
#if this number is equal to previous value
if Values[i] == Values[j]:
TotalCount+=int(Values[i])
print("Totalcount = ", TotalCount)
f = open('D:\AdventOfCode2017\Day 1\PuzzleInput.txt','r')
Values = f.read()
print("Input is: ",Values)
#Determine length
Length = len(Values)
print("Lenght is: ",Length)
#Offset for first part = 1
#Offset for second part = Half Lengt of the string
#Offset = 1
Offset = Length/2
#init total counter
TotalCount = 0
#init j
j = int(Offset-1)
#loop Input
for i in range(Length):
j +=1
if j >= Length:
j = 0
#if this number is equal to previous value
if Values[i] == Values[j]:
TotalCount+=int(Values[i])
print("Totalcount = ", TotalCount)
Ik heb nul komma nul ervaring met python, dus alle opbouwende kritiek is welkom ;-)
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Gefeliciteerd met het oplossen van dag 1!ydderf schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:55:
Wat betreft opbouwende kritiek: Probeer
code:
te vermijden. Python heeft daar veel makkelijker gereedschap voor. Lees "for" als "foreach": "voor elk item uit de lijst".1
| for index in range(len(lijst)): |
Als je een lijst met namen hebt krijg je zoiets:
code:
1
| for name in names: |
in plaats van
code:
1
2
| for index in range(len(names)): name = names[i] |
In dit soort puzzels maak je veel gebruik van `zip(), set()` enz. Tip Peter Norvig's oplossingen van de 2016 editie.
Owhhh jaaa hahaha, handig :3veldsla schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:53:
[...]
Ik bedoelde de FromStr trait. Als je die implementeert voor een struct kan je de .parse() methode op een string gebruiken om een instance van die struct te maken.
Voor het printen heb je dan weer de Display trait
Dag 9 in Haskell, ideale opdracht voor pattern matching

Dat is een stuk eleganter dan al mijn for en while loopsQuadro! schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 07:06:
Dag 9 in Haskell, ideale opdracht voor pattern matching

Dag 9 in Kotlin
Leuke opdracht!
Leuke opdracht!
spoiler:
Had het geluk dat ik al het cleanen en het scoren afgesplitst had. Het cleanen is hoe dan ook een state-machine. Dus voor deel twee hoefde ik alleen maar een counter toe te voegen. Voor het scoren van deel 1 heb ik gewoon een recursieve score functie gemaakt die op basis van een queue van karakters de depth van de onderliggende tree optelt tot 1 score.
Dag 9 in C#
spoiler:
Had wat moeite met alle regels goed te lezen en ze toe te passen (het ! teken had ik verkeerd geimplementeerd, waardoor de unit tests wel slaagde maar de echte input niet).
Bij deel 2 was ik vergeten de , weg te filteren....
Bij deel 2 was ik vergeten de , weg te filteren....
spoiler:
Het is eerste dat ik vanochtend dacht, dat wordt oplossen met regex... Hoewel het prima werkt vraag ik me nu wel af of het de snelste weg was gezien de oplossingen hierboven... Gelukkig had ik net al @Hydra het cleanen al afgesplitst dus dat was zo geregeld.
wat zie ik over het hoofd bij dag 8? Ik heb hem wel opgelost hoor, maar:
Waarom is c decreased TO 10 (regel 9)? moet dat niet to -10 zijn?
Doordat ik er vanuit ging dat c daar -10 moest zijn (ik had de aanwijzing niet zo aandachtig gelezen) dacht ik dat opdracht twee een absoluut maximum zocht. Wat ik ook logischer zou vinden, want waarom zou +10 meer geheugenruimte innemen dan -10?
Wat zie ik over het hoofd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| b inc 5 if a > 1 a inc 1 if b < 5 c dec -10 if a >= 1 c inc -20 if c == 10 These instructions would be processed as follows: Because a starts at 0, it is not greater than 1, and so b is not modified. a is increased by 1 (to 1) because b is less than 5 (it is 0). c is decreased by -10 (to 10) because a is now greater than or equal to 1 (it is 1). c is increased by -20 (to -10) because c is equal to 10. |
Doordat ik er vanuit ging dat c daar -10 moest zijn (ik had de aanwijzing niet zo aandachtig gelezen) dacht ik dat opdracht twee een absoluut maximum zocht. Wat ik ook logischer zou vinden, want waarom zou +10 meer geheugenruimte innemen dan -10?
c wordt gedecreased met -10, dus 0 - -10 = +10P.O. Box schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:34:
wat zie ik over het hoofd bij dag 8? Ik heb hem wel opgelost hoor, maar:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 b inc 5 if a > 1 a inc 1 if b < 5 c dec -10 if a >= 1 c inc -20 if c == 10 These instructions would be processed as follows: Because a starts at 0, it is not greater than 1, and so b is not modified. a is increased by 1 (to 1) because b is less than 5 (it is 0). c is decreased by -10 (to 10) because a is now greater than or equal to 1 (it is 1). c is increased by -20 (to -10) because c is equal to 10.
...
aaaah... jezus hoe heb ik dat over het hoofd kunnen zien haha... thanks !ZieglerNichols schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:41:
[...]
c wordt gedecreased met -10, dus 0 - -10 = +10
Ondanks dat dag 9 er lastig uit lijkt te zien, was de oplossing eigenlijk simpel.
spoiler:
Net zoals hierboven genoemd heb ik gebruik gemaakt van regexes. Het voelt bijna als valsspelen. Gelukkig heeft php een preg_replace_callback die wel handig bleek te zijn voor deel 2. De score uitrekenen is een kwestie van door de stream lopen en bij iederen open-tag het huidige nesting level bij je score op te tellen.
Grappig dat in veel van jullie oplossingen ook characters na een ! buiten de garbage worden genegeerd. Blijkbaar komt het niet voor, maar als ik het goed lees geldt de regel alleen binnen een garbage gedeelte.
"inside garbage, any character that comes after ! should be ignored, including <, >, and even another !"
"inside garbage, any character that comes after ! should be ignored, including <, >, and even another !"
Anoniem: 159174
Wat wel opvalt: het tweede deel is veel simpeler dan het eerste deel (vooral als je een half uur lang *c ipv **c over het hoofd ziet).

Anoniem: 420461
Ik wilde het eerst leuk recursief oplossen, maar liep direct tegen de limiet van 256 calls aan - dan maar alternatief. 
"Within a group, there are zero or more other things, separated by commas: either another group or garbage." - een ! kan dus alleen binnen garbage voorkomen.Hopscotch schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:47:
Blijkbaar komt het niet voor, maar als ik het goed lees geldt de regel alleen binnen een garbage gedeelte.
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 420461 op 09-12-2017 13:18 ]
State machines en tail recursion, yay
Vandaag was weer leuk, niet moeilijk maar wel eventjes goed recursief nadenken.
Vandaag was weer leuk, niet moeilijk maar wel eventjes goed recursief nadenken.
[ Voor 32% gewijzigd door Lye op 09-12-2017 14:02 ]
https://github.com/DutchG...er/Rust/day11/src/main.rs
Vraag me af HOE 't werkt, maar voor mijn input gaf het de goede antwoorden... :3
Vraag me af HOE 't werkt, maar voor mijn input gaf het de goede antwoorden... :3
[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1004565 op 11-12-2017 17:16 ]
Deel 2 is pittiger dan verwacht vandaag, de examples geven de juiste output, alleen met de puzzle input komt er niet het juiste antwoord uit. Argh!
Het lijkt ook dat niet iedereen dezelfde input krijgt. Op Reddit wordt er met andere inputs gewerkt. Mijn input is:
Edit Ik weet niet wat het was, maar ineens wordt mijn antwoord wel geaccepteerd. Vreemd, maar goed. Op naar morgen!
Het lijkt ook dat niet iedereen dezelfde input krijgt. Op Reddit wordt er met andere inputs gewerkt. Mijn input is:
code:
1
| 225,171,131,2,35,5,0,13,1,246,54,97,255,98,254,110 |
Edit Ik weet niet wat het was, maar ineens wordt mijn antwoord wel geaccepteerd. Vreemd, maar goed. Op naar morgen!
[ Voor 53% gewijzigd door rnark op 10-12-2017 09:48 ]
Als het goed is krijgt iedereen onderling elke dag een random input, alleen die input komt uit een lijst met een x aantal verschillende inputs (bijvoorbeeld 20 verschillende). Elke input heeft een vaste uitkomst zodat de website niet elke dag eerst 1000'en antwoorden moet calculeren. Maar het zou dus heel goed kunnen dat er nog iemand is met jou input...
Vandaag was vooral een kwestie van goed lezen, en uitvoeren
.
Vandaag was vooral een kwestie van goed lezen, en uitvoeren
Zo'n vermoeden had ik al inderdaad. Het eerste antwoord uit mijn code was ook direct het antwoord dat uiteindelijk geaccepteerd werd, ik zal wel ergens verkeerd gekopieerd en geplakt hebben. Toen ik uiteindelijk een andere oplossing probeerde met mijn input kwam daar hetzelfde uit, toen nog maar een keer (of toch de eerste keer?) geprobeerd: bingoDaanoz schreef op zondag 10 december 2017 @ 09:55:
Als het goed is krijgt iedereen onderling elke dag een random input, alleen die input komt uit een lijst met een x aantal verschillende inputs (bijvoorbeeld 20 verschillende). Elke input heeft een vaste uitkomst zodat de website niet elke dag eerst 1000'en antwoorden moet calculeren. Maar het zou dus heel goed kunnen dat er nog iemand is met jou input...
Vandaag was vooral een kwestie van goed lezen, en uitvoeren.
Vandaag was inderdaad goed lezen, vooral deel 2 waar een flinke uitbreiding gevraagt word voor de verandering.
Hij zit bij mij ook er weer in Dag 10
Hij zit bij mij ook er weer in Dag 10
Dag 10 in MATLAB.
Het was me niet helemaal duidelijk of de input-file al ASCII codes waren of dat ze nog omgezet moesten worden. Uiteindelijk wel gelukt.
Het was me niet helemaal duidelijk of de input-file al ASCII codes waren of dat ze nog omgezet moesten worden. Uiteindelijk wel gelukt.
Goed lezen....Deed ik niet.
Mooie hash functie hoor zo'n knot hash
. Vorig jaar zaten we flink in de md5, dus we hebben kans deze nog eens nodig te hebben!
spoiler:
add the following lengths to the end of the sequence:...
Mooie hash functie hoor zo'n knot hash
[ Voor 23% gewijzigd door veldsla op 10-12-2017 11:41 ]
Ik had eerst niet door dat
spoiler:
de komma's in deel 2 ook als ASCII in rekening gebracht moesten worden
Mja, dag 10 is niet mijn favoriete soort opgave. Het gewenste algoritme wordt in detail beschreven, en vervolgens moet je het implementeren precies zoals beschreven. Het enige detail dat je zelf mag uitwerken is hoe je een deellijst omkeert. Niet echt creatief.
Ik zie liever dat de opgave alleen het probleem omschrijft, en je de oplossing zelf mag uitdenken. (Daar leent dit soort probleem zich natuurlijk niet voor.)
Ik zie liever dat de opgave alleen het probleem omschrijft, en je de oplossing zelf mag uitdenken. (Daar leent dit soort probleem zich natuurlijk niet voor.)
Was vandaag een groot feest van: "nee, stomme l*l, let dan ook op!". Maar fijn als het dan toch gelukt is! 
spoiler:
- lopen kutten met de indexen in deel 1 om ze over het einde van de array te wrappen
- vergeten om de hex-output per block te padden met een 0 als de waarde < 16 is
- alle testcases als string litteral doen het prima, maar de echte input niet... trailing \n in de input file vergeten te trimmen
- vergeten om de hex-output per block te padden met een 0 als de waarde < 16 is

- alle testcases als string litteral doen het prima, maar de echte input niet... trailing \n in de input file vergeten te trimmen

Zo scherp als een voetbal!
Mijn Kotlin oplossing
Vond deze een beetje 'meh'. Niet zo'n fan van volledig uitgespelde instructies en te veel leeswerk.
Vond deze een beetje 'meh'. Niet zo'n fan van volledig uitgespelde instructies en te veel leeswerk.
100% mee eens.Soultaker schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:21:
Mja, dag 10 is niet mijn favoriete soort opgave. Het gewenste algoritme wordt in detail beschreven, en vervolgens moet je het implementeren precies zoals beschreven. Het enige detail dat je zelf mag uitwerken is hoe je een deellijst omkeert. Niet echt creatief.
[ Voor 52% gewijzigd door Hydra op 10-12-2017 12:57 ]
In mijn rijtje: -1 % LENGTH is -1, niet LENGTH - 1Reptile209 schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:23:
Was vandaag een groot feest van: "nee, stomme l*l, let dan ook op!". Maar fijn als het dan toch gelukt is!
spoiler:- lopen kutten met de indexen in deel 1 om ze over het einde van de array te wrappen
- vergeten om de hex-output per block te padden met een 0 als de waarde < 16 is![]()
Dat is afhankelijk van de manier van modulus bepalen die je taal gebruikt (divisor of dividend). Python, bijvoorbeeld, gebruikt de divisor, waarbij -1 % 10 dus gelijk is aan 9. Veel andere talen (C#, Java) gebruiken echter dividend. Vaak zijn er echter ook wel manieren om de divisor te berekenen, zo heeft Java bijvoorbeeld Math.floorMod, die de divisor berekend.Anoniem: 159174 schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:57:
[...]
In mijn rijtje: -1 % LENGTH is -1, niet LENGTH - 1
Daar ben ik nu ook weer achter... En eigenlijk wist ik het ook wel, maar C was al zo'n tijd geleden. Daarom gebruik ik het nu in deze AoC (met arduinotjes aan de gang gegaan, en mijn bot bij riddles.io in C geschreven). Het is natuurlijk niet de beste taal voor de meeste problemen, je moet hashmaps etc met de hand programmeren (alhoewel deze 'opgave' dan wel weer past).Lye schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:30:
[...]
Dat is afhankelijk van de manier van modulus bepalen die je taal gebruikt (divisor of dividend). Python, bijvoorbeeld, gebruikt de divisor, waarbij -1 % 10 dus gelijk is aan 9. Veel andere talen (C#, Java) gebruiken echter dividend. Vaak zijn er echter ook wel manieren om de divisor te berekenen, zo heeft Java bijvoorbeeld Math.floorMod, die de divisor berekend.
In C is het helemaal een ander verhaal omdat modulo daar implementatie afhankelijk isAnoniem: 159174 schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:38:
[...]
Daar ben ik nu ook weer achter... En eigenlijk wist ik het ook wel, maar C was al zo'n tijd geleden. Daarom gebruik ik het nu in deze AoC (met arduinotjes aan de gang gegaan, en mijn bot bij riddles.io in C geschreven). Het is natuurlijk niet de beste taal voor de meeste problemen, je moet hashmaps etc met de hand programmeren (alhoewel deze 'opgave' dan wel weer past).
Maar goed, Ik sta ook weer online, vond vandaag wel tegenvallen. Al ben ik wel een tijd bezig geweest om het werkend te krijgen.
spoiler:
Ik had een functie geschreven die een list met een getal kon vermenigvuldigen (list * 2 == list + list), omdat dit vrij triviale code was heb ik het ook niet getest. Iets met assumpties, moeders en fuckups.
Deel 1 was eigenlijk veel makkelijker dan ik de hele tijd dacht....UGH, maar..hier deel 1:
https://github.com/DutchG...er/Rust/day10/src/main.rs
Deel 2 is even lezen..pfew
Deel 2 is even lezen..pfew
Python is de enige taal die dat wel goed doetAnoniem: 159174 schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:57:
In mijn rijtje: -1 % LENGTH is -1, niet LENGTH - 1
ik vond dag 10 deel 2 ellendig.. maar vooral omdat de beschrijving voor interpretatie vatbaar is.
Gelukkig had de code van @ThaStealth me geholpen om dat in te zien
met @Soultaker eens dat het vooral zeer goed lezen en EXACT implementeren is
spoiler:
Heb letterlijk een uur gekeken waarom hij het niet deed, bleek het te zijn dat 64 ROUNDS de outerloop moest zijn met de Sequence als innerloop 

Gelukkig had de code van @ThaStealth me geholpen om dat in te zien
met @Soultaker eens dat het vooral zeer goed lezen en EXACT implementeren is

[ Voor 21% gewijzigd door Camulos op 10-12-2017 17:21 ]
En die taal gebruik ik normaal gesproken voor dit soort puzzles..Soultaker schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:29:
[...]
Python is de enige taal die dat wel goed doet
Ik ga dit jaar ook een gokje wagen.
December is bij ons op de zaak altijd een rustige maand en ik heb nog wat "eigen" uren openstaan die ik hier graag aan spendeer.
Mijn gebruikersnaam op AoC is Mathijs en mijn GitHub pagina staat hier: https://github.com/toaomatis/advent-of-code-2017
Ik ontwikkel in Kotlin, voor de fun.
December is bij ons op de zaak altijd een rustige maand en ik heb nog wat "eigen" uren openstaan die ik hier graag aan spendeer.
Mijn gebruikersnaam op AoC is Mathijs en mijn GitHub pagina staat hier: https://github.com/toaomatis/advent-of-code-2017
Ik ontwikkel in Kotlin, voor de fun.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
https://github.com/DutchG...ust/day10/src/p2solver.rs
Het voorbeeld met de emptry String wordt goed gehashed, het voorbeeld met de teskst "AoC 2017" wordt goed gehashed, allen het voorbeeld met de nummers niet....
Het voorbeeld met de emptry String wordt goed gehashed, het voorbeeld met de teskst "AoC 2017" wordt goed gehashed, allen het voorbeeld met de nummers niet....
Ik spreek nauwelijks/geen Rust, maar het lijkt mij dat je fout gaat op regels 13 en 14. Ten eerste, je moet een lijst van 256 tekens aanpassen, niet 251. En de priemgetallen (17, 31, 73, 47, 23) moeten bij de lengtes aan, niet bij de om te draaien lijst.Anoniem: 1004565 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:09:
kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
En mijn nums in part2 was verkeer... 256u8 bestaat niet...Lye schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:29:
[...]
Ik spreek nauwelijks/geen Rust, maar het lijkt mij dat je fout gaat op regels 13 en 14. Ten eerste, je moet een lijst van 256 tekens aanpassen, niet 251. En de priemgetallen (17, 31, 73, 47, 23) moeten bij de lengtes aan, niet bij de om te draaien lijst.
Als ik goed begrijp dat u8 8 bits is dan klopt dat inderdaad. Van 0 tot en met 255 zijn ook 256 waardenAnoniem: 1004565 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:37:
[...]
En mijn nums in part2 was verkeer... 256u8 bestaat niet...
yup, maar Rust is exclusive range...dus 0..4 is [0, 1, 2, 3].Lye schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:44:
[...]
Als ik goed begrijp dat u8 8 bits is dan klopt dat inderdaad. Van 0 tot en met 255 zijn ook 256 waarden
Nu opgelost tho!
Anoniem: 420461
Als het in dit tempo zo doorgaat zijn we op 25 december nog met zijn 3tjes of zo: http://adventofcode.com/2017/stats
Weekend -> veel tijd -> moeilijke puzzels.
Alleen zijn onze weekenden in december allemaal heksenketels
Snel aan de slag met dag 9, kijken hoeveel zin ik er nog in heb ...
Alleen zijn onze weekenden in december allemaal heksenketels

Zo ging het vorig jaar en het jaar daarvoor ook... Ik gok dat het gross met veel enthousiasme begint, maar het daarna te moeilijk of niet leuk genoeg vindt... Na de eerste helft stabiliseert het zich wel.Anoniem: 420461 schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:40:
Als het in dit tempo zo doorgaat zijn we op 25 december nog met zijn 3tjes of zo: http://adventofcode.com/2017/stats
Dat leek mij ook al, echter vergeleken met afgelopen jaar/jaren vind ik het tot nu toe nog wel vrij simpel allemaal. Op dag 3 en 7, die heel iets lastiger waren, waren ze toch vrijwel allemaal zo op te lossen. Ik mis de puzzels en de opdrachten die zonder optimalisatie/slimme dingetjes minuten lang duren!Daanoz schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:53:
[...]
Zo ging het vorig jaar en het jaar daarvoor ook... Ik gok dat het gross met veel enthousiasme begint, maar het daarna te moeilijk of niet leuk genoeg vindt... Na de eerste 2 weken stabiliseert het zich wel.
Ja, dat is waar... Ik weet nog wel een puzzel met het traveling salesmen probleem in 2015... Stond m'n pc'tje toch wel 36 mins op te ratelen
Precies mijn punt:Daanoz schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:16:
Ja, dat is waar... Ik weet nog wel een puzzel met het traveling salesmen probleem in 2015... Stond m'n pc'tje toch wel 36 mins op te ratelen
Advent Of Code 2015 Started on 2017-12-10 22:27:51 Running assignments: Day09 Day09 First: Output: 141 Time taken: 77.30226ms Second: Output: 736 Time taken: 72.41706ms Total time taken: 00:00:00.086s
Beide opdrachten draaien op hun eigen thread, voor de makkelijk enzo
Pff Day 8 nu, elke dag in een andere taal : Javascript, Python, Java, Kotlin, C, C++, Rust en nu Go.
Ik ben bang dat ik dat niet ga volhouden
Ik ben bang dat ik dat niet ga volhouden
Die gaan later nog wel komenIk mis de puzzels en de opdrachten die zonder optimalisatie/slimme dingetjes minuten lang duren!
[ Voor 34% gewijzigd door farlane op 10-12-2017 23:32 ]
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Hmm, inderdaad. Day 9 is vrijwel instant, mogelijk dat het dan day 22 was, die komt er op mijn telefoon in ieder geval niet binnen een minuut uit..
N cleanup van day 10 in Rust
waarom usize? zo hoef ik bijna niet te wisselen tussen integertypes...alleen voor t omzetten van u8 naar usize nu...en een index is in usize, de functie .take() wil n usize...
waarom usize? zo hoef ik bijna niet te wisselen tussen integertypes...alleen voor t omzetten van u8 naar usize nu...en een index is in usize, de functie .take() wil n usize...
Dag 11 in Haskell.
Weer wat geleerd vandaag! Had nog nooit iets met hexagonale grids gedaan, dus moest even wat research doen om hier een nette oplossing voor te vinden. Met die kennis eenmaal in het achterhoofd was de oplossing echter super simpel.
Weer wat geleerd vandaag! Had nog nooit iets met hexagonale grids gedaan, dus moest even wat research doen om hier een nette oplossing voor te vinden. Met die kennis eenmaal in het achterhoofd was de oplossing echter super simpel.
Dat ziet er een stuk netter uit dan mijn oplossing

Wel origineel!EagleTitan schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:55:
Dat ziet er een stuk netter uit dan mijn oplossing
spoiler:
Mijn oplossing is gebaseerd op een 3D-coordinaten stelsel. Voordeel is dat daardoor alle standaard functies die we kennen om bijv. afstand te bereken gewoon werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Quadro! op 11-12-2017 10:03 ]
Ik was van het weekend een beetje druk, dus moet dag 10 nog afmaken; ik snap alleen de omschrijving van deel 2 niet helemaal:
Die 17, 31, 73, 47, 23 zijn duidelijk de priemgetallen die je moet toevoegen, maar uit welk "previous example" komen die 3, 4, 1, 5 die ervoor staan?Second, instead of merely running one round like you did above, run a total of 64 rounds, using the same length sequence in each round. The current position and skip size should be preserved between rounds. For example, if the previous example was your first round, you would start your second round with the same length sequence (3, 4, 1, 5, 17, 31, 73, 47, 23, now assuming they came from ASCII codes and include the suffix), but start with the previous round's current position (4) and skip size (4).
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Dat zijn de lengths uit de eerste exampleMerijnB schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:21:
Ik was van het weekend een beetje druk, dus moet dag 10 nog afmaken; ik snap alleen de omschrijving van deel 2 niet helemaal:
[...]
Die 17, 31, 73, 47, 23 zijn duidelijk de priemgetallen die je moet toevoegen, maar uit welk "previous example" komen die 3, 4, 1, 5 die ervoor staan?
oh.. duh... txEagleTitan schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:25:
[...]
Dat zijn de lengths uit de eerste example
Toch nog een vraag hierover:
positie 4 en skipsize 4 is inderdaad het geval als je uitgaat van input 3, 4, 1, 5, maar niet als je uitgaat van deze input plus de verplichte priemgetallen, wat mis ik hier?but start with the previous round's current position (4) and skip size (4).
[ Voor 46% gewijzigd door MerijnB op 11-12-2017 09:49 ]
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Dag 11, ook Kotlin
spoiler:
Ik was begonnen met een "odd-q" vertical layout, echter bleek dit niet zo handig te zijn, deze manier is niet bepaald triviaal als het gaat om afstanden. Vervolgens heb ik de x-as in een hoek van 60 graden op de y-as gezet (axial coordinates), het is dan een heel stuk makkelijker om de afstand te berekenen. Zodra ik dit systeem op gang had was deel twee natuurlijk weer een eitje.
[ Voor 8% gewijzigd door Lye op 11-12-2017 10:36 ]
Dag 11 in C# in slechts 30 27 25 regels 
Was niet zo heel lastig, maar het niveau is wel een tandje hoger dan vorige week merk ik.
Was niet zo heel lastig, maar het niveau is wel een tandje hoger dan vorige week merk ik.
spoiler:
naar boven en naar beneden gaan is -1 resp 1 bij het Y coördinaat, links en rechts is ook -1 resp 1 bij X coördinaat, en -0.5 of +0.5 bij het Y coördinaat. Daarna is het simpelweg tellen hoeveel X (en halve Y) stappen nodig zijn om terug te komen boven of onder het startpunt + het restant van Y stappen erbij te tellen.
[ Voor 52% gewijzigd door ThaStealth op 11-12-2017 12:45 ]
Typische opdracht om eerst na te denken en dan pas code te kloppen. Ik had gedacht dat de tweede opdracht een stuk lastiger zou zijn dan de eerste, maar dat is weer niet zo.
Netjes!
spoiler:
Slim om gewoon de input te uppercasen. Die map van mij is helemaal niet nodig.
Tijdens het schrijven deed ik dit ook. Voor het publiceren toch maar een u8 genomen. Probeer, als je de code sneller wilt maken, het aantal allocaties tot een minimum te beperken. In de inner loop die 64*16 keer wordt gecalled maakt je meerdere nieuwe vectoren die je vervolgens weer consumeert.Anoniem: 1004565 schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:17:
N cleanup van day 10 in Rust
Ter vergelijking een knot_hash (mijn input) met 64 iteraties duurt bij jou 1.44s. Bij mij 2.5ms (580x sneller).
Hydra schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:13:
[...]
Netjes!
spoiler:Slim om gewoon de input te uppercasen. Die map van mij is helemaal niet nodig.
spoiler:
Ik heb zitten denken over een soortgelijke oplossing als de jouwe, echter zit hier de bottleneck totaal niet dus vond deze oplossing net iets netter. Als het een groter verschil had gemaakt had ik dit alsnog anders opgelost denk ik.
Ik ben nu ook bezig met Dag 3 in Kotlin. Het eerste deel hebben we wel hetzelfde gedaan. Het tweede deel had ik wel een idee van, maar dat leek me zo complex. Ik was benieuwd naar jouw oplossing. Die is helaas hetzelfde als mijn complexe oplossing voor het tweede deelHydra schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:12:
Dag 3 in Kotlin
Helaas geen tijd om te refactoren (vanwege sinterklaas); heb voor deel 2 een totaal andere richting gebruikt dan in deel 1.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Lye schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:30:
Dag 11, ook Kotlin
spoiler:Ik was begonnen met een "odd-q" vertical layout, echter bleek dit niet zo handig te zijn, deze manier is niet bepaald triviaal als het gaat om afstanden. Vervolgens heb ik de x-as in een hoek van 60 graden op de y-as gezet (axial coordinates), het is dan een heel stuk makkelijker om de afstand te berekenen. Zodra ik dit systeem op gang had was deel twee natuurlijk weer een eitje.
spoiler:
Het verleggen van de x-as is inderdaad een goede truc, ik heb allemaal lelijke checks in mijn code om te zien of we op een even of oneven rij zijn.
Ik vond de tussen spoiler tags gelinkte site (klik = spoiler) ook al via Google.
Ik heb toch een eigen oplossing (jupyter notebook, met schets van coordinaten stelsel) bedacht denk ik, want ik zie mijn uiteindelijke oplossing er niet tussen.
Mijn afstand bereken gaat dan heel simpel. Het lijkt algemeen geldig. Of heb ik geluk?
Ik heb toch een eigen oplossing (jupyter notebook, met schets van coordinaten stelsel) bedacht denk ik, want ik zie mijn uiteindelijke oplossing er niet tussen.
spoiler:
Maar het idee voor een extra as (z-coordinaat) heb ik dan toch echt gejat van bovenstaande site
Mijn afstand bereken gaat dan heel simpel. Het lijkt algemeen geldig. Of heb ik geluk?
https://github.com/DutchG...er/Rust/day11/src/main.rs
Anoniem: 49090
Thanks eerst vast en op jouw manier opgelost, maar nu toch iets anders aangepakt.ThaStealth schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:59:
spoiler:naar boven en naar beneden gaan is -1 resp 1 bij het Y coördinaat, links en rechts is ook -1 resp 1 bij X coördinaat, en -0.5 of +0.5 bij het Y coördinaat. Daarna is het simpelweg tellen hoeveel X (en halve Y) stappen nodig zijn om terug te komen boven of onder het startpunt + het restant van Y stappen erbij te tellen.
spoiler:
Je kunt de lijnen diagonaal ook zien als een 2d grid, waarbij je alleen met de waarde 1 hoeft te werken. bv Omhoog diagonaal is dan 1 bij de x
https://codeshare.io/5z76Jr
https://codeshare.io/5z76Jr
@vliegnerd THNX! de tip van die blog was een lifesaver! maar vooral erg leerzaam.
Zat erg te hannessen met om via de 3-assen te werken, dit maakte het in 1 keer duidelijk.
Oplossing Dag11 in C#
Zat erg te hannessen met om via de 3-assen te werken, dit maakte het in 1 keer duidelijk.
Oplossing Dag11 in C#
Grappig, zo had ik het ook ongeveer gedaan. Echter heb ikThaStealth schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:59:
spoiler:naar boven en naar beneden gaan is -1 resp 1 bij het Y coördinaat, links en rechts is ook -1 resp 1 bij X coördinaat, en -0.5 of +0.5 bij het Y coördinaat. Daarna is het simpelweg tellen hoeveel X (en halve Y) stappen nodig zijn om terug te komen boven of onder het startpunt + het restant van Y stappen erbij te tellen.
spoiler:
ook met halve stappen gewerkt op de x-as. Dus NE is y+=0.5 en x+=0.5. Dan hoef ik slechts abs(y) + abs(x) te doen en klaar.
https://github.com/DutchG...er/Rust/day10/src/main.rsveldsla schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:59:
[...]
Tijdens het schrijven deed ik dit ook. Voor het publiceren toch maar een u8 genomen. Probeer, als je de code sneller wilt maken, het aantal allocaties tot een minimum te beperken. In de inner loop die 64*16 keer wordt gecalled maakt je meerdere nieuwe vectoren die je vervolgens weer consumeert.
Ter vergelijking een knot_hash (mijn input) met 64 iteraties duurt bij jou 1.44s. Bij mij 2.5ms (580x sneller).
Nu heeft de functie solve() volgens maar maar 1 vector nodig waar de 'geselecteerde' nummers, en die vector wordt continu hergebruikt!
Helpt zeker! zit nu op zo'n 3.5ms.Anoniem: 1004565 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:55:
Nu heeft de functie solve() volgens maar maar 1 vector nodig waar de 'geselecteerde' nummers, en die vector wordt continu hergebruikt!
Day 12 vond ik weer tijd voor een eenvoudig perl scriptje!