Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:07
Mijn HP Photosmart 7520 functioneerde altijd prima in mijn netwerk.
Mijn netwerk bestond uit een router en een access point, beide met een andere SSID.
De printer was verbonden met de SSID van de router.

Sinds kort heb ik een tweede acces point geïntegreerd in het draadloze netwerk.
Ik heb de router en de beide acces points dezelfde SSID en WPA2-sleutel gegeven en ze alle drie op een ander kanaal ingesteld zodat altijd het sterkste kanaal wordt gekozen door de devices die met het wifi-netwerk verbinding maken. Werkt als een zonnetje op alle apparaten die er gebruik van maken. Behalve de printer.

Sindsdien kan mijn printer geen verbinding meer maken met het netwerk.
Bij het foutrapport wordt gerept over dat de MAC-filter aan zou staan. (alle andere testonderdelen lukken wel!)
Echter, zoals te zien in de onderstaande settings van de router en acces points, staat deze uit.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/fwnov7fx5/MAC.jpg

Hoe kan het zijn dat de printer hier tegenaan loopt?
Wie heeft de oplossing?

Beste antwoord (via Mip op 11-12-2017 11:40)

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-06 08:07
Waaruit blijkt dat AP1 de boosdoener is? Met welk AP verbind de printer wanneer het wel werkt? Ook getest met wifi van je router uit?

Evt de settings van je router en AP2 er ook bij posten.

Verder in de handleiding van je printer gedoken. Deze ondersteund alleen WEP en WPA. GEEN WPA2. Nu zijn WPA en WPA2 wel compatible met elkaar maar alleen met de juiste ondersteuning (patches/driver updates). Ik zou het in die hoek gaan zoeken als ik jou was.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Draai het eens om qua troubleshooting?

- MAC filtering AAN, met de optie ALLOW en zet het MAC-address van de printer erin?
- Zet je nieuwe AP eens uit en kijk of het dan wel werkt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
MAC filter aan ga ik proberen (is echter onwenselijk)

AP uitzetten bood geen soelaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Laatst online: 21:40
leuk voor je buren ook: alle kanalen in gebruik nemen. Tenzij je vrijstaand woont. Als iedereen in je omgeving ook alle kanalen gaat gebruiken zullen er veel storingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

aljooge schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:31:
leuk voor je buren ook: alle kanalen in gebruik nemen. Tenzij je vrijstaand woont. Als iedereen in je omgeving ook alle kanalen gaat gebruiken zullen er veel storingen zijn.
Hûh? Waar lees jij dat TS alle kanalen gebruikt? Besides: op 5GHz is dat geen enkel probleem

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
Kan je ook een volledig lijstje van netwerk-apparatuur geven?
- Modem
- router
- access points
- ...?
Merk & type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:49

MsG

Forumzwerver

Is het zeker weten een access point en niet domweg een tweede router? Ik vermoed dat DHCP aan staat op het 'accesspoint' waardoor je twee gescheiden netwerken hebt. Welke IP reeks krijg je als je rechtstreeks op de router zit en welke IP reeks als je via het access point verbinding maakt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
vanaalten schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:11:
Kan je ook een volledig lijstje van netwerk-apparatuur geven?
- Modem
- router
- access points
- ...?
Merk & type?
2x TP-Link Wireless N Access Point WA801ND
Router is de Arcadyan Experia Box V8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29
Verander (tijdelijk) het SSiD van het tweede AP en probeer of de printer dan wèl verbinding kan maken.
Een tweede optie is het instellen van een vast IP adres buiten de DHCP range in de printer. Ik werk hier met twee Netgear R7000 ingesteld als AP. Ik heb mijn Canon MP620 in eerste instantie bekabeld aan één van de AP's gehangen en via zijn web-interface een vast IP ingesteld. Vervolgens via Wifi verbinding laten maken. Dat werkt nu al een paar jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
Mip schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:58:
2x TP-Link Wireless N Access Point WA801ND
Daar ging bij mij een belletje rinkelen.
Zie de handleiding, bladzijde 34: "By default, the DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) Server is enabled and the access point acts as a DHCP server; it dynamically assigns TCP/IP parameters to client devices from the IP Address Pool."

Het ding mag dan wel een access point zijn, hij is by default wel een tweede DHCP server in je netwerk en ik kan mij voorstellen dat dat voor conflicten zorgt als 'ie besluit een al gebruikt adres nogmaals uit te geven. Of het nou de oorzaak is of niet - ik zou DHCP server op die access points sowieso uit zetten.

Edit: het topic waar ik dat eerder in gezien heb: Netwerk haat printers?. Vind het wat lastig nu te zeggen of het hetzelfde probleem is. Of zelfde oorzaak.

[ Voor 9% gewijzigd door vanaalten op 28-11-2017 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mip
vanaalten schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:19:
[...]

Daar ging bij mij een belletje rinkelen.
Zie de handleiding, bladzijde 34: "By default, the DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) Server is enabled and the access point acts as a DHCP server; it dynamically assigns TCP/IP parameters to client devices from the IP Address Pool."

Het ding mag dan wel een access point zijn, hij is by default wel een tweede DHCP server in je netwerk en ik kan mij voorstellen dat dat voor conflicten zorgt als 'ie besluit een al gebruikt adres nogmaals uit te geven. Of het nou de oorzaak is of niet - ik zou DHCP server op die access points sowieso uit zetten.

Edit: het topic waar ik dat eerder in gezien heb: Netwerk haat printers?. Vind het wat lastig nu te zeggen of het hetzelfde probleem is. Of zelfde oorzaak.
DHCP stond op 1 van de 2 access points aan. Deze uit gezet, zonder resultaat :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan lijkt het me zinvol om eens constructief een lange post te gaan maken, @Mip

- netwerktekening maken incl IP-adressen/subnets
en/of
- de AP's een omwisselen en kijken of er ineens meer/minder uitvalt
en/of
- de printer eens aansluiten op je router en niet via een AP
en/of
- zijn er geen bekende bugs/firmwares en/of zijn ze allemaal gelijk op je apparatuur

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
inmiddels een stapje verder, even zitten spelen met de SSID's van de AP's.

Het blijkt dat de AP op mijn 1e verdieping de boosdoener is
MAX3400 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:06:
- zijn er geen bekende bugs/firmwares en/of zijn ze allemaal gelijk op je apparatuur
verschil in firmware met de AP op de 2e verdieping. die op de 1e heeft de nieuwste firmware!

Zou downgraden van de firmware een idee zijn...? of toch nog eens goed in de settings van de AP op de 1e verdieping kijken..?

setting AP 1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/uypefsgsp/Knipsel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/gs9nkkdnd/Knipsel1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/yv2qbswnd/Knipsel2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/6i78lc37d/Knipsel3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/z7u4hyzhl/Knipsel4.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Mip op 01-12-2017 10:04 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Laatst online: 11-06 08:07
Waaruit blijkt dat AP1 de boosdoener is? Met welk AP verbind de printer wanneer het wel werkt? Ook getest met wifi van je router uit?

Verder in de handleiding van je printer gedoken. Deze ondersteund alleen WEP en WPA. GEEN WPA2. Nu zijn WPA en WPA2 wel compatible met elkaar maar alleen met de juiste ondersteuning (patches/driver updates). Ik zou het in die hoek gaan zoeken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
DorisJerks schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:19:

Bij het veranderen van de SSID van AP1 verbond de printer wél met het netwerk (bestaande dus nog uit de router en AP2).

Wat jouw theorie tegenspreekt is dat in mijn oude situatie ik een netwerk had met alleen AP2 en de wifi van de router (welliswaar beide andere SSID) en er geen problemen waren (printer was verbonden met SSID van de router met WPA2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Euh, je geeft de AP 192.168.2.12 als ip-adres en je zet in dhcp 192.168.2.12 als default gateway?
Da's niet handig. Zet in dhcp 192.168.2.1 als default gateway

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:09:
Euh, je geeft de AP 192.168.2.12 als ip-adres en je zet in dhcp 192.168.2.12 als default gateway?
Da's niet handig. Zet in dhcp 192.168.2.1 als default gateway
Done, veranderd niks aan het probleem helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
Niemand een idee verder...? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:49

MsG

Forumzwerver

De info blijft redelijk summier ondanks dat veelvuldig wordt gevraagd door de Tweakers hier in dit topic.

Wat als je de wifi-mode eens op B/G zet ipv B/G/N?

En op welke manier maakt hij geen verbinding? Hij koppelt zich al helemaal niet aan het netwerk? Of wat voor fout komt er vanuit de printer zelf?

En doe eens zoals @MAX3400 al aangeeft even uitgebreidere info omtrent de hele opstelling. Gezien je nu zelfs tot de enelaatste stap domweg je gateway verkeerd bleek hebben te staan en eerder al de DHCP tóch wel aan had staan. Waardoor ik de indruk krijg dat je toch niet echt goed lijkt te weten wat je nou precies allemaal aan het doen bent. Dan wordt zonder extra info nuttig advies geven ook wel moeilijk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Mip buiten de gegevens die @MsG en andere hier vragen, kun je ook eens aangeven hoe breed je kanalen staan? Is dit 20 of 40Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
SOLVED :D

Firmware update + WPA2-PSK -> WPA-PSK did the trick

toch gek dat toen ik nog twee SSID's had (beide met WPA2-PSK) er geen problemen waren..
apparatuur 8)7

Veel dank voor het meedenken allen :>
Pagina: 1