Netwerk haat printers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-09 17:32
Edit: Opgelost met een nieuw modem van Ziggo! (Geheel gratis)

Mijn vraag

Ik heb tot 2 keer toe een printer moeten retourneren omdat deze niet kon verbinden met het wifi-netwerk thuis. Nu een duurdere gehaald, en die doet het ook niet; lijkt me sterk dat het alweer aan de printer ligt. Verbinden met mijn mobiele hotspot bleek later probleemloos te gaan. Het lijkt er dus op dat mijn wifi-netwerk thuis het niet zo fijn vindt als er een nieuwe printer wordt toegevoegd.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ziggo standaard modem+router combi, HP Envy 5640.
Misschien nog noemenswaardig: binnenkort krijgen we een nieuwe router omdat de huidige regelmatig stopt met werken, tot deze een handmatige herstart krijgt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Router herstarten levert niks op, binnenkort wel even opnieuw proberen met nieuw modem/router. Ik heb ook het MAC-adres van de oude printer proberen te blokkeren van het netwerk, ook al is de printer al lang weg gegooid, maar ook dit leverde niets op.

Wellicht een vaag verhaal, maar ik hoor graag de hersenkronkels van Tweakers die meer verstand hebben van netwerken dan ik :+

[ Voor 3% gewijzigd door nieksvd op 05-10-2017 19:14 . Reden: Oplossing toegevoegd ]

Beste antwoord (via nieksvd op 05-10-2017 15:51)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe krijgen ze het voor elkaar 8)7

Moraal van verhaal mbt troubleshooting: sluit niets uit en doe geen aannames tot je zeker weet hoe de vork in de steel zit. Wat ik begrijp van die issue is het trouwens net zo goed een printerprobleem als een modemfout - muv printers van Brother en HP (die geheid zelfde WiFi-module ingekocht hebben) heeft geen ander apparaat problemen met de WiFi van de EVW3226. Fout zou dus evengoed aan beide kanten door firmware opgelost moeten kunnen worden. Of door vervanging van een van de apparaten.

Kan geen kwaad de EVW3226 te vervangen, als modem is het prima, maar de WiFi ervan is slechts selective dualband en dat is anno 2017 beetje teleurstellend. Hopelijk krijg je (zodra je meer krijgt dan die adapter) iets wat weer prima tijdje mee kan. En waar die brakke printers niet van over hun nek gaan :)

[ Voor 92% gewijzigd door dion_b op 04-10-2017 20:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 10:53

TommieW

Numa numa.

Wat is precies het probleem? Ik zie alleen maar "doet het niet" en "vindt het niet zo fijn", dat is niet echt heel erg specifiek. Wat doe je precies en wat werkt anders dan je verwacht?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45
Mijn printer had dit ook ooit, kwam omdat mijn 5 GHz netwerk dezelfde naam had als 2,4 GHz, de Netgear router zou dan zelf kiezen wat voor netwerk het device nodig had. Hierdoor zag de printer het netwerk wel maar kon niet verbinden. Overigens was dat een Samsung printer. De oplossing was om niet hetzelfde SSID te gebruiken voor de frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
TommieW schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:30:
Wat is precies het probleem? Ik zie alleen maar "doet het niet" en "vindt het niet zo fijn", dat is niet echt heel erg specifiek. Wat doe je precies en wat werkt anders dan je verwacht?
Bij het instellen van het netwerk op de printer doet zich een error voor, waardoor de printer onbruikbaar is tot deze herstart wordt. Dit was zo bij de 2 voorgaande (beide geretourneerd) en nu ook bij de 3e nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Archie_T schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:41:
Mijn printer had dit ook ooit, kwam omdat mijn 5 GHz netwerk dezelfde naam had als 2,4 GHz, de Netgear router zou dan zelf kiezen wat voor netwerk het device nodig had. Hierdoor zag de printer het netwerk wel maar kon niet verbinden. Overigens was dat een Samsung printer. De oplossing was om niet hetzelfde SSID te gebruiken voor de frequenties.
Mijn netwerk zendt 2.4 en 5 GHz niet tegelijk uit, daar is 'ie te primitief voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Die standaard Ziggo modems zijn ook niet de meest geavanceerde en betrouwbaarste. Hang er een fatsoenlijke Asus wifi-router achter en je probleem zal opgelost zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
Ik lees nog dat je geen DHCP moet gebruiken, wellicht helpt dat nog?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

nieksvd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:45:
[...]

Bij het instellen van het netwerk op de printer doet zich een error voor, waardoor de printer onbruikbaar is tot deze herstart wordt. Dit was zo bij de 2 voorgaande (beide geretourneerd) en nu ook bij de 3e nieuwe.
Je bent weer niet specifiek. 'een error'. Tja. Wat verwacht je nu dat we in onze glazen bollen zien?

Hoi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:47:
Die standaard Ziggo modems zijn ook niet de meest geavanceerde en betrouwbaarste. Hang er een fatsoenlijke Asus wifi-router achter en je probleem zal opgelost zijn.
Laten we eerst eens uitzoeken wat het probleem is voordat we een oplossing aandragen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
EWK schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:53:
[...]

Je bent weer niet specifiek. 'een error'. Tja. Wat verwacht je nu dat we in onze glazen bollen zien?
Geloof me als ik je vertel dat je daar niks aan hebt. De oplossing voor de error is volgens de HP klantenservice het hard-resetten van de hele boel, en dat heb ik uiteraard ook al geprobeerd.

Mocht je het écht willen weten:
ERROR CODE 0XB80AFA20
Knipperende lampjes alom, en een zacht piepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 07:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HP kijkt niet verder dan hun printer. En daar zit het probleem waarschijnlijk niet.
Ook is jouw Ziggo modem niet per definitie gelijk aan dat van heel Nederland. Wat we wel weten over Ziggo modems en routers is dat ze lang niet altijd even stabiel zijn. Dus je mag best eigenwijs willen zijn, maar ik denk dat het meer helpt als je open staat voor andere dingen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Bedraad gaat wel goed? Wat heb je allemaal al ingesteld voor wifi? Zie je in het ziggomodem iets terug van de printer? Heb je het apparaat in dezelfde ruimte als het ziggomodem staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Even googlen levert een hoop meldingen op over deze foutmelding, ook in relatie tot wifi. Kan je een andere wifi-router proberen? Of bedraad?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
GlowMouse schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:14:
Bedraad gaat wel goed? Wat heb je allemaal al ingesteld voor wifi? Zie je in het ziggomodem iets terug van de printer? Heb je het apparaat in dezelfde ruimte als het ziggomodem staan?
De printer heeft helaas geen aansluiting voor bedraad internet. Als je de printerkabel bedoelt: nog niet geprobeerd, maar printen vanaf 1 pc is ook niet echt ideaal :s natuurlijk wel een noodoplossing mocht het allemaal echt niet lukken.
In het modem niets te vinden. Het apparaat staat 1 kamer verder, waar andere apparaten qua bereik geen problemen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Microkid schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

Even googlen levert een hoop meldingen op over deze foutmelding, ook in relatie tot wifi. Kan je een andere wifi-router proberen? Of bedraad?
Binnenkort (deze week, hopelijk) komt een monteur van Ziggo met een nieuw modem / router, omdat de huidige sowieso niet zo stabiel is (iedere paar dagen een herstart nodig). Bedraad is helaas niet mogelijk met deze printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
Heb je nog andere noemenswaardige netwerkcomponenten in je netwerk? Powerline, routers, switches, access points?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
vanaalten schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:34:
Heb je nog andere noemenswaardige netwerkcomponenten in je netwerk? Powerline, routers, switches, access points?
2 repeaters met elk een afzonderlijk SSID, die beide aangesloten zitten op de modem/router combi, standaard van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je geeft zelf al aan dat je modem niet 100% is , de printer werkt wel vanaf je mobiele hotspot, 3 printers later heb je vast de printer ook wel getest bij een vriend(in)/buurman/vrouw/werk/familie en het resultaat was?

En dat je de printer nog niet bedraad hebt getest is wel raar. Ja, het is niet ideaal om vanaf 1 pc te printen maar het om de werking van de printer te testen. Want wanneer je zoekt op je gegeven foutmelding ("waar we toch niks aan hebben") geeft HP ook aan dat de error kan komen door de cartridges.

Maargoed al met al kun je dus wel met zekerheid zeggen dat het je modem is en je krijgt binnenkort een nieuwe, had dat even afgewacht?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Fietsbel schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:43:
Je geeft zelf al aan dat je modem niet 100% is , de printer werkt wel vanaf je mobiele hotspot, 3 printers later heb je vast de printer ook wel getest bij een vriend(in)/buurman/vrouw/werk/familie en het resultaat was?

En dat je de printer nog niet bedraad hebt getest is wel raar. Ja, het is niet ideaal om vanaf 1 pc te printen maar het om de werking van de printer te testen. Want wanneer je zoekt op je gegeven foutmelding ("waar we toch niks aan hebben") geeft HP ook aan dat de error kan komen door de cartridges.

Maargoed al met al kun je dus wel met zekerheid zeggen dat het je modem is en je krijgt binnenkort een nieuwe, had dat even afgewacht?
De gedachte er achter was dat het wellicht helemaal niet opgelost kan worden met een nieuw modem (ik heb geen idee) en dat er vast wel iemand zou zijn die hier wél verstand van had, en zo blijkt. Helaas is bij een aantal hier het geduld al snel op, hen wil ik aanraden hier niet meer op te reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

nieksvd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:51:
[...]

De gedachte er achter was dat het wellicht helemaal niet opgelost kan worden met een nieuw modem (ik heb geen idee) en dat er vast wel iemand zou zijn die hier wél verstand van had, en zo blijkt. Helaas is bij een aantal hier het geduld al snel op, hen wil ik aanraden hier niet meer op te reageren ;)
Tja dat krijg je met een forum, ook reacties die niet in je straatje passen wanneer je een half topic aanmaakt en niet concrete informatie geeft.
Maargoed, voor de goede orde neem ik aan dat je de printer dus niet elders hebt getest ;)
Succes in ieder geval.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Fietsbel schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Tja dat krijg je met een forum, ook reacties die niet in je straatje passen wanneer je een half topic aanmaakt en niet concrete informatie geeft.
Maargoed, voor de goede orde neem ik aan dat je de printer dus niet elders hebt getest ;)
Klopt. We hebben wel al een pagina geprint, via mijn mobiele hotspot. Probleemloos gegaan allemaal, dus aan de functionaliteit van de printer twijfel ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
We weten feitelijk nog helemaal niets, zelfs niet op welk moment de foutmelding wordt getoond. Ook op andere vragen komt niet altijd een duidelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
GlowMouse schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:17:
We weten feitelijk nog helemaal niets, zelfs niet op welk moment de foutmelding wordt getoond. Ook op andere vragen komt niet altijd een duidelijk antwoord.
Zeker wel: op het moment van het instellen van het netwerk. Dat staat er wel degelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 07:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En dus wachten we met z'n allen nu lekker tot jij een fatsoenlijk netwerk hebt, voordat we verder gaan troubleshooten. Aan what-if situaties is het nutteloos tijd besteden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
nieksvd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

2 repeaters met elk een afzonderlijk SSID, die beide aangesloten zitten op de modem/router combi, standaard van Ziggo.
Als je de printer laat verbinden met een SSID van zo'n repeater, gaat het dan ook fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
vanaalten schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:54:
[...]

Als je de printer laat verbinden met een SSID van zo'n repeater, gaat het dan ook fout?
Jep. Bij allebei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hmmm. Dan lijkt het geen wifi-probleem te zijn. Ben ik nog wel benieuwd naar het precieze merk & typenummer van de repeaters, maar verdere ideeën heb ik niet. Hopelijk dat een nieuwe modem/router verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
vanaalten schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:57:
Hmmm. Dan lijkt het geen wifi-probleem te zijn. Ben ik nog wel benieuwd naar het precieze merk & typenummer van de repeaters, maar verdere ideeën heb ik niet. Hopelijk dat een nieuwe modem/router verschil gaat maken.
https://www.routercenter....2/tp-link-tl-wa850re.html
TP-Link TL-WA850RE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiel
  • Laatst online: 09-09 20:23
Misschien dat je dit al geprobeerd had, maar als je al je repeaters en access-points uit zet, en dan probeert rechtstreeks met je modem te connecten, eerst met alleen 2,4ghz aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Chiel schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:00:
Misschien dat je dit al geprobeerd had, maar als je al je repeaters en access-points uit zet, en dan probeert rechtstreeks met je modem te connecten, eerst met alleen 2,4ghz aan?
Had ik nog niet aan gedacht. Het resultaat hoor je waarschijnlijk morgen daar ik vanavond niet thuis ben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Chiel schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:00:
Dat is best wel een goede tip, want het zijn volgens mij niet eenvoudigweg repeaters maar gewoon complete routers.

Uit de handleiding, bladzijde 15:
By default, the DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) Server is enabled and the
extender acts as a DHCP server; it dynamically assigns TCP/IP parameters to client
devices from the IP Address Pool.
Ofwel, je hebt nu meerdere DHCP servers in je netwerk, een effectieve manier om netwerkproblemen te veroorzaken. Lijkt mij heel zinnig om deze dingen er even uit te gooien. Mocht dat het probleem oplossen, kunnen we daarna kijken hoe ze WEL goed bruikbaar zijn (ik gok simpelweg DHCP server uitzetten op die repeaters).

(kan iemand een goede reden bedenken waarom TPLINK die DHCP server default aan zet?!? vrijwel iedereen zal toch al standaard een DHCP server in z'n router enabled hebben en ik zie niet direct het nut van meerdere DHCP servers in een standaard consumentenopstelling?)

[ Voor 11% gewijzigd door vanaalten op 01-10-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
2 repeaters
;(
Daar is je probleem, wifi netwerk eruit gooien en een degelijke setup gebruiken ipv een Ziggo standaard router met repeaters...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:04
Mijn HP printer raakt van slag als hij meerdere netwerken ontvangt met dezelfde SSID, moet er altijd eentje uitzetten als de printer moet verbinden

Overigens hoop ik dat dit ondertussen opgelost is:
https://www.google.nl/amp...hp-printers-oplossen/amp/

En repeaters... Pfffff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
nooberke schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:55:
Mijn HP printer raakt van slag als hij meerdere netwerken ontvangt met dezelfde SSID, moet er altijd eentje uitzetten als de printer moet verbinden
Hier hetzelfde. Ook een avond mee aan het stoeien geweest. HP printer die alleen wil connecten als er 1 apparaat de ssid broadcast. Dus wifi op alle accespoints uit behalve de ssid van modemrouter; connecten en daarna wifi op alles weer aan. Leuke is dat ie na een paar dagen z`n connectie wel een keer is verloren oftewel, hele riedeltje weer opnieuw op het moment dat je snel even iets wil printen 8)7

Had er helemaal schoon genoeg van en heb maar een oude accesspoint naast de printer gezet en een bekabelde verbinding gemaakt: opgelost.
Inderdaad, rommel. Mensen die zeuren dat hun wifi slecht is en dat ze er alles aan hebben gedaan om het te verbeteren (lees: een repeater van de Action in elk vrij stopcontact hebben gedouwd).

[ Voor 17% gewijzigd door Chiel op 01-10-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:04
Chiel schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:06:
[...]

Hier hetzelfde. Ook een avond mee aan het stoeien geweest. HP printer die alleen wil connecten als er 1 apparaat de ssid broadcast. Dus wifi op alle accespoints uit behalve de ssid van modemrouter; connecten en daarna wifi op alles weer aan. Leuke is dat ie na een paar dagen z`n connectie wel een keer is verloren oftewel, hele riedeltje weer opnieuw op het moment dat je snel even iets wil printen 8)7

Had er helemaal schoon genoeg van en heb maar een oude accesspoint naast de printer gezet en een bekabelde verbinding gemaakt: opgelost.

[...]

Inderdaad, rommel. Mensen die zeuren dat hun wifi slecht is en dat ze er alles aan hebben gedaan om het te verbeteren (lees: een repeater van de Action in elk vrij stopcontact hebben gedouwd).
Met een vast ip adres blijft hij bij mijn ouders gewoon maandenlang stabiel draaien ;)

Kan geen kabeltje in helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Dus als ik het goed begrijp, wifi repeaters eruit halen (dan mis ik wel wifi boven , maar wellicht is dat met de nieuwe router opgelost) óf DHCP (wat is dat?) uitschakelen op beide repeaters zou een optie kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Ik zou je repeaters er uithalen en vervangen door accesspoints of door routers die je als accespoint instelt. 1 Apparaat als dhcpserver, dat kan je modemrouter zijn of een router achter je modem. Als het kan een utpkabel vanaf je router of modem vanaf beneden doortrekken naar boven en dan daar weer een accesspoint op aansluiten.

Als je printer alleen wifi en geen utp( :X ) heeft dan zul je hem gewoon moeten laten verbinden met de gezamelijke ssid. Ik neem aan dat je de router en het accesspoint dezelfde laat uitzenden en beide op een ander kanaal zet. Je hebt dan het risico dat je nog steeds het probleem hebt, dat je printer alleen kan connecten op het moment dat je de wifi op 1 van de 2 uitzet, waarna je dan de wifi op beide weer kunt inschakelen. Zoals ik eerder schreef, ik had al vrij snel genoeg van deze oplossing, ik zou bij je volgende printeraanschaf dubbelchecken of er wel een netwerkaansluiting op zit.

Misschien dat een goedkope tweedehands router die je als accespoint een aparte ssid laat uitzenden voor je printer ook gaat werken, geen idee.
nooberke schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:31:
[...]

Met een vast ip adres blijft hij bij mijn ouders gewoon maandenlang stabiel draaien ;)

Kan geen kabeltje in helaas...
Mijn HP gaat op een gegeven moment in standby en ik heb in het menu nergens iets kunnen vinden om dat aan te passen. Als ik dan na een paar dagen een printopdracht verzond kwam die niet aan. Voor mijzelf wel makkelijk op te lossen door even op beide accespoints in te loggen en de wifi eerst even uit te zetten maar als ik niet thuis was kon er dan niet geprint worden :-(

[ Voor 22% gewijzigd door Chiel op 01-10-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FYI, heb dit probleem met zowel HP printers als met Brothers gehad (meerdere) en het probleem bleek keer op keer hetzelfde te zijn dat hier reeds vermeld werd: verschillende APs die hetzelfde SSID uitzenden. Zelfs met mesh-apparatuur zoals Ubiquiti. De WiFi-config van die printers lijkt mij gewoon te zuigen. Het lijkt alsof die error veroorzaakt wordt wanneer de printer meerdere MAC-adressen detecteert voor hetzelfde SSID. Heel vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 00:35:
FYI, heb dit probleem met zowel HP printers als met Brothers gehad (meerdere) en het probleem bleek keer op keer hetzelfde te zijn dat hier reeds vermeld werd: verschillende APs die hetzelfde SSID uitzenden. Zelfs met mesh-apparatuur zoals Ubiquiti. De WiFi-config van die printers lijkt mij gewoon te zuigen. Het lijkt alsof die error veroorzaakt wordt wanneer de printer meerdere MAC-adressen detecteert voor hetzelfde SSID. Heel vreemd...
Met een repeater zou dat hetzelfde effect kunnen geven, maar in dit geval zenden die elk een apart SSID uit ([main ssid]-ext1 of -ext2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Had je al geprobeerd om via WPS methode verbinding te maken?
Het probleem met HP printer en stand by icm met een Ziggo modem zag ik laatst ook gebeuren bij een klant. Dan gaat het blauwe lichtje van het draadloos van stabiel naar knipperen en dan is het einde van de verbinding. Ik heb er toen een vaste kabel tussen geprikt en opgelost.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
nieksvd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:34:
Dus als ik het goed begrijp, wifi repeaters eruit halen (dan mis ik wel wifi boven , maar wellicht is dat met de nieuwe router opgelost) óf DHCP (wat is dat?) uitschakelen op beide repeaters zou een optie kunnen zijn?
Niet te ver vooruit denken, we weten nog niets over de oorzaak, enkel is er een idee dat het aan die repeaters kan liggen).

Begin gewoon met die repeaters er even helemaal uit te halen, puur en enkel om vast te stellen of dat de printerproblemen veroorzaakt. Zodra dat duidelijk is kunnen we nadenken over volgende stappen. En hoewel repeaters zeker niet ideaal zijn als wifi-verbetering hoef je ze nog niet meteen op te geven.

En ALS het komt door die DHCP-server in de repeaters, dan heb je nog geluk dat het enkel een printer-probleem veroorzaakt, dit is typisch iets dat veel meer vage klachten kan opleveren.

Maar nogmaals, eerst even als experiment die repeaters er uit halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@nieksvd De TL-WA850RE V2 (en hoger) kan op 2 methodes worden geïnstalleerd.

- Als repeater functie (draadloos)
- Als AP (bekabeld aan de router)

Als je repeater functie gebruikt wordt het een één op één doorgeefluik van de router.

In de handleiding staan 2 installatie methodes.
- installeren via WPS
- Handmatig inloggen in de GUI van de extender waarbij je handmatig de Wi-Fi naam van je router aanklikt.

Wij raden je aan de 2de methode te gebruiken (handmatig)

Zoals @Verwijderd al aangaf merken wij ook vaker in de praktijk dat sommige printers (HP) in combinatie met een extender moeite hebben met meerdere Mac adressen onder dezelfde SSID.

Werkt de printer wel rechtstreeks bekabeld/draadloos met de router?

Ik hoor het graag van je!

Mvg Carmen van TP-Link :)

[ Voor 3% gewijzigd door TP-Link op 02-10-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
TP-Link schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:47:
@nieksvd De TL-WA850RE V2 (en hoger) kan op 2 methodes worden geïnstalleerd.

- Als repeater functie (draadloos)
- Als AP (bekabeld aan de router)

Als je repeater functie gebruikt wordt het een één op één doorgeefluik van de router.

In de handleiding staan 2 installatie methodes.
- installeren via WPS
- Handmatig inloggen in de GUI van de extender waarbij je handmatig de Wi-Fi naam van je router aanklikt.

Wij raden je aan de 2de methode te gebruiken (handmatig)

Zoals @Verwijderd al aangaf merken wij ook vaker in de praktijk dat sommige printers (HP) in combinatie met een extender moeite hebben met meerdere Mac adressen onder dezelfde SSID.

Werkt de printer wel rechtstreeks bekabeld/draadloos met de router?

Ik hoor het graag van je!

Hoi Carmen, de printer heeft geen aansluiting voor een bedraad netwerk, en de repeaters zitten op verschillende SSID's. Daarnaast heb ik de 2 methode gebruikt om het spul te I (werkte vrij vlot, overigens).

Hoe is 'ie in te stellen als AP dan? Kabel erin en gaan, of..? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
FYI: Repeaters eruit, router uit en aan; geen effect. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
nieksvd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:24:
Probeer nog even een vast IP adres voor je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Archie_T schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:26:
[...]

Probeer nog even een vast IP adres voor je printer.
Er wordt gevraagd naar:
IP-adres
Subnetmasker
Standaardgateway
DNS adres

Bij het instellen van een statisch IP.

Zonet waren die automatisch ingevuld, maar nu (na opnieuw opstarten) zijn de vakjes leeg. Wat vul ik daar allemaal in? (Wetende dat je dat waarschijnlijk niet zo 123 uit je mouw schudt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nieksvd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:03:
[...]

Er wordt gevraagd naar:
IP-adres
Subnetmasker
Standaardgateway
DNS adres

Zonet waren die automatisch ingevuld, maar nu (na opnieuw opstarten) zijn de vakjes leeg. Wat vul ik daar allemaal in? (Wetende dat je dat waarschijnlijk niet zo 123 uit je mouw schudt)
IP-adres: de eerste 3 getallen moeten gelijk zijn aan die van je netwerk (bijv. 192.168.1.*), de laatste moet uniek zijn.
Subnetmasker: In thuisnetwerken meestal 255.255.255.0
Standaardgateway: IP-adres router (bijv, 192.168.1.1 / 10.0.0.1 etc)
DNS adres: IP-adres router of bijv. 8.8.4.4

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
nieksvd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:03:
[...]

Er wordt gevraagd naar:
IP-adres
Subnetmasker
Standaardgateway
DNS adres

Ik schat 192.168.178.250
255.255.255.0
192.168.178.1
8.8.8.8 of 192.168.178.1

Uitgaande van de standaard Ziggo modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
nieksvd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:24:
...ook printer daarna nog uit/aan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Stel nou dat ie het niet doet rechtstreeks op de ziggomodem en je hebt nog een een router liggen... Alles uit, ook de modem. Router aan en je printer laten connecten. Als die het dan niet doet dan zou ik zeggen dat je printer een probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
vanaalten schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:12:
[...]

...ook printer daarna nog uit/aan gedaan?
Jazeker
Chiel schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:37:
Stel nou dat ie het niet doet rechtstreeks op de ziggomodem en je hebt nog een een router liggen... Alles uit, ook de modem. Router aan en je printer laten connecten. Als die het dan niet doet dan zou ik zeggen dat je printer een probleem heeft.
Op mijn mobiele hotspot werkt 'ie perfect, verbonden binnen een aantal seconden. Zelfs de eerste pagina geprint op de hotspot uit noodzaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

nieksvd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:18:
[...]

Hoi Carmen, de printer heeft geen aansluiting voor een bedraad netwerk, en de repeaters zitten op verschillende SSID's. Daarnaast heb ik de 2 methode gebruikt om het spul te I (werkte vrij vlot, overigens).

Hoe is 'ie in te stellen als AP dan? Kabel erin en gaan, of..? :)
Je past weer methode 2 toe (vooraf resetten)

Eenmaal ingelogd in GUI van de extender, dan zie je rechtsboven in een knopje met mode
Hierbij kun je wisselen tussen extender/AP modus. (zie link voor de afbeelding)
http://imageshack.com/a/img922/4104/pkBS5Z.png

Na het wisselen van modus geeft het apparaat aan dat hij een herstart nodig heeft.
Na het herstarten plug je de internet kabel erin en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vaak printers van Epson en HP van vrienden en familie geprobeerd te installeren op het netwerk maar ging vaak fout en of werkte nooit. Het irritante is ook dat je vaak alleen een algemene foutmelding krijgt en niet wat er precies fout gaat. En soms deden ze het ff maar na een paar dagen ging het weer fout.

Zelf heb ik altijd een printer van Brother. Maar daar heb ik zelf nooit problemen mee werkt altijd en is simpel met de hand in te stellen kwa ip en wlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nieksvd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Ziggo standaard modem+router combi
Ziggo (en rechtsvoorgangers) heeft letterlijk tientallen modems als "standaard" geleverd. Elk heeft z'n eigen (on)mogelijkheden, (on)hebbelijkheden, features en bugs. Exact welke heb jij?

Overigens, dit is geen (Overige) hardwareprobleem maar een netwerkissue. Daar hebben we het subforum Netwerken voor.

Move OH -> NT

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 03-10-2017 10:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
dion_b schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:54:
[...]

Ziggo (en rechtsvoorgangers) heeft letterlijk tientallen modems als "standaard" geleverd. Elk heeft z'n eigen (on)mogelijkheden, (on)hebbelijkheden, features en bugs. Exact welke heb jij?

Overigens, dit is geen (Overige) hardwareprobleem maar een netwerkissue. Daar hebben we het subforum Netwerken voor.

Move OH -> NT
Ubee EVW3200 is de gene die er het meest op lijkt, op de site van Ziggo. iig een Ubee, type weet ik niet precies. Het is de Ubee EVW3200 qua looks, maar dan met een UPC logo erop i.p.v. Ubee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nieksvd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:06:
[...]

Ubee EVW3200 is de gene die er het meest op lijkt, op de site van Ziggo. iig een Ubee, type weet ik niet precies. Het is de Ubee EVW3200 qua looks, maar dan met een UPC logo erop i.p.v. Ubee.
Ubee EVW3226 als er een UPC logo op zit.

Als je dan googlet op "EVW3226 HP Printer" zie je gelijk een rits pagina's met informatie over exact jouw issue, en (bij mij iig, volgorde van Google resultaten kan verschillen) bovenaan staat eentje van HP met exact beschreven workaround. Blijkbaar gaat iets met DHCP mis:
https://support.hp.com/us-en/document/c04760896

Oftewel, zoals al door meerdere mensen opgemerkt, het is geen overbodige luxe om exacte gegevens uit te zoeken en dan daarop te zoeken. Dan vind je een stuk meer dan "standaard modem" en "doet het niet" :o

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 03-10-2017 13:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom, neem geen WiFi printers. Vandaag heb je Ziggo, en morgen XS4ALL.... en opeens.... "de printer doet het niet"..... (want andere router, printer "snapt" het niet etc...)

Bekabeld heb je geen last, of het nou Ziggo, KPN of Tele 2 is.

Alles wat op één plek staat (lees: printers, desktop PC, NUC, media speler, TV etc....) moet via een kabel aangesloten worden. 20 jaar later heb je nog steeds plezier, en geen gezeik met drivers, 5Ghz of ander soortige WiFi "perikelen"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:08:
Daarom, neem geen WiFi printers. Vandaag heb je Ziggo, en morgen XS4ALL.... en opeens.... "de printer doet het niet"..... (want andere router, printer "snapt" het niet etc...)
Hmmm, als ik de posts hiervoor lees lijkt het een DHCP issue, geen WiFi issue. Dus lijkt mij onterecht om op basis hiervan te zeggen dat je geen WiFi-printer moet nemen.
Bekabeld heb je geen last, of het nou Ziggo, KPN of Tele 2 is.
... daar twijfel ik dus aan. Als de oorzaak DHCP-gerelateerd is maakt een kabel geen verschil.
Alles wat op één plek staat (lees: printers, desktop PC, NUC, media speler, TV etc....) moet via een kabel aangesloten worden. 20 jaar later heb je nog steeds plezier, en geen gezeik met drivers, 5Ghz of ander soortige WiFi "perikelen"....
Mee eens! Alles wat op 1 plek blijft staan, bij voorkeur bekabeld aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik het té snel gelezen. Zag niet wat het met DHCP te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
dion_b schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:14:
[...]

Ubee EVW3226 als er een UPC logo op zit.

Als je dan googlet op "EVW3226 HP Printer" zie je gelijk een rits pagina's met informatie over exact jouw issue, en (bij mij iig, volgorde van Google resultaten kan verschillen) bovenaan staat eentje van HP met exact beschreven workaround. Blijkbaar gaat iets met DHCP mis:
https://support.hp.com/us-en/document/c04760896

Oftewel, zoals al door meerdere mensen opgemerkt, het is geen overbodige luxe om exacte gegevens uit te zoeken en dan daarop te zoeken. Dan vind je een stuk meer dan "standaard modem" en "doet het niet" :o
Ik had de link naar een direct probleem met het modem nog niet gelegd, daar heeft dit topic zeker verandering in gebracht.

By the way: vanochtend verblijd met een pakketje van Ziggo, bleek het alleen de voedingsadapter voor de nieuwe router te zijn. Klantenservice had geen idee hoe dat nou weer kon gebeuren, dus dat wordt weer langer wachten..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe krijgen ze het voor elkaar 8)7

Moraal van verhaal mbt troubleshooting: sluit niets uit en doe geen aannames tot je zeker weet hoe de vork in de steel zit. Wat ik begrijp van die issue is het trouwens net zo goed een printerprobleem als een modemfout - muv printers van Brother en HP (die geheid zelfde WiFi-module ingekocht hebben) heeft geen ander apparaat problemen met de WiFi van de EVW3226. Fout zou dus evengoed aan beide kanten door firmware opgelost moeten kunnen worden. Of door vervanging van een van de apparaten.

Kan geen kwaad de EVW3226 te vervangen, als modem is het prima, maar de WiFi ervan is slechts selective dualband en dat is anno 2017 beetje teleurstellend. Hopelijk krijg je (zodra je meer krijgt dan die adapter) iets wat weer prima tijdje mee kan. En waar die brakke printers niet van over hun nek gaan :)

[ Voor 92% gewijzigd door dion_b op 04-10-2017 20:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 16:05
Zelf al een aantal malen gezien dat WMM QoS problemen gaf met het verbinden van o.a. audiostreamers. Ook hierbij alleen de melding dat er geen verbinding mogelijk was. WMM QoS uitzetten leidde er toen toe dat er daarna wel WiFi verbinding mogelijk was.

Je zou verwachten dat zulke dingen geen problemen mogen opleveren, maar blijkbaar soms toch.
Misschien eens de moeite waard om te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
J-Rey schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:06:
Zelf al een aantal malen gezien dat WMM QoS problemen gaf met het verbinden van o.a. audiostreamers. Ook hierbij alleen de melding dat er geen verbinding mogelijk was. WMM QoS uitzetten leidde er toen toe dat er daarna wel WiFi verbinding mogelijk was.

Je zou verwachten dat zulke dingen geen problemen mogen opleveren, maar blijkbaar soms toch.
Misschien eens de moeite waard om te proberen?
WMM staat ingeschakeld (niet WMM QoS), is dat hetzelfde of maak ik een hele domme fout door dat uit te schakelen?
dion_b schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:04:

Moraal van verhaal mbt troubleshooting: sluit niets uit en doe geen aannames tot je zeker weet hoe de vork in de steel zit.
Will do, dank voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 16:05
nieksvd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:21:
[...]

WMM staat ingeschakeld (niet WMM QoS), is dat hetzelfde of maak ik een hele domme fout door dat uit te schakelen?

[...]

Will do, dank voor de tip! :)
WMM is hetzelfde als WMM QoS.
Uitschakelen kan niet heel veel kwaad. Als het niet de oplossing is, zou ik het wel weer aan zetten omdat het door veel apparaten wel gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

J-Rey schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:23:
[...]

WMM is hetzelfde als WMM QoS.
Uitschakelen kan niet heel veel kwaad. Als het niet de oplossing is, zou ik het wel weer aan zetten omdat het door veel apparaten wel gebruikt kan worden.
Uitschakelen kan wel kwaad: Apple iOS devices weigeren om te verbinden met een WiFi netwerk waar WMM niet aanwezig is.

WMM Power Save kun je evt uitschakelen bij compatibility issues (lees: apparaten die bij langere tijd niet actief bezig verbinding verliezen), maar WMM zelf zou je altijd aan moeten kunnen laten. Als een apparaat wel vereist dat het uitstaat ligt dat echt aan apparaat zelf.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
dion_b schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:40:
[...]

Uitschakelen kan wel kwaad: Apple iOS devices weigeren om te verbinden met een WiFi netwerk waar WMM niet aanwezig is.

WMM Power Save kun je evt uitschakelen bij compatibility issues (lees: apparaten die bij langere tijd niet actief bezig verbinding verliezen), maar WMM zelf zou je altijd aan moeten kunnen laten. Als een apparaat wel vereist dat het uitstaat ligt dat echt aan apparaat zelf.
Laten er nou net een iPhone en een iPad hier in huis zijn met twee eigenaren die boos zijn als ik hen het internet afneem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
Die Ubee icm printers gaat hem gewoon niet worden. Vziw is er ook geen goed werkende workaround voor. Even afwachten op het nieuwe witte kastje in de post dus :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Wat een verademing: internetsnelheid is de helft omhoog gegaan, daarnaast zendt deze nieuwe 5 én 2.4 GHz uit.
Het belangrijkste van alles: de printer is in 1x verbonden!

Thanks voor het meedenken, is voor mij ook weer een leerervaring geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jim423 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:26:
Die Ubee icm printers gaat hem gewoon niet worden. Vziw is er ook geen goed werkende workaround voor. Even afwachten op het nieuwe witte kastje in de post dus :+
Ik heb hierboven de officiele workaround van HP gepost. Het is omslachtig, maar het werkt. Maar goed, TS heeft een modern modemrouter waar dat niet nodig is, mooi :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Niet bedoeld als topickaping, maar alleen maar als ervaringen delen.
En door die ervaring ben ik bang ik dat het met die combinatie modem en printer niet gaat lukken. Een gedachte die wordt ondersteund door de diverse reacties die ik hier zie.

Ik heb namelijk exact dezelfde combinatie (wifi) modem en printer en ik heb na heel veel pogingen om via het netwerk iets te printen het tenslotte maar opgegeven. Weliswaar hebben we een bedraad netwerk, maar de modem heeft net als de printer wel wifi. Dus zou door de kabelverbinding via een switch naar de modem gewoon het signaal moeten worden doorgeven aan de wifi verbinding naar de printer. Dat is althans mijn gedachte erover.

De printer zit nu met een USB-kabel achter één computer en kan ondanks uiteenlopende pogingen niet door een andere computer op het thuisnetwerk worden benaderd. Onze oplossing is vrij simpel, als mijn vrouw iets te printen heeft, loopt ze even met een paar stappen naar mijn PC en daar zoekt via het netwerk het te printen bestand. Het is niet anders en we hebben ons er allang mee verzoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Lees even mijn laatste reactie hierboven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@nieksvd
De woorden "deze nieuwe" vertellen dat je een ander modem hebt gekregen. Ik schreef ook "met die combinatie" doelend op dat vorige modem. Wellicht is omruilen een goed idee, maar gezien de vrij geringe gebruiksfrequentie van onze printer laat ik het voorlopig hierbij, want andere zaken werken perfect.. Niettemin bedankt voor de tip, Ik had dit laatste bericht van je niet opgemerkt. De bottleneck zal dus inderdaad de modem zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Techneut schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:41:
@nieksvd
De woorden "deze nieuwe" vertellen dat je een ander modem hebt gekregen. Ik schreef ook "met die combinatie" doelend op dat vorige modem. Wellicht is omruilen een goed idee, maar gezien de vrij geringe gebruiksfrequentie van onze printer laat ik het voorlopig hierbij, want andere zaken werken perfect.. Niettemin bedankt voor de tip, Ik had dit laatste bericht van je niet opgemerkt. De bottleneck zal dus inderdaad de modem zijn geweest.
Zolang al het andere feilloos werkt, is er inderdaad weinig reden om te upgraden, daar het best wel een vervelend klusje is om alles weer opnieuw in te stellen. Daar maak ik nu ook kennis mee; de komende dagen gaat het wachtwoord nog vaak herhaald worden hier in huis.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou "dat vervelend klusje" valt in mijn geval wel mee. Stekkertjes uit de oude en opnieuw in de nieuwe duwen zou alles zijn. Hooguit twee minuten, misschien niet eens. Ik hoef namelijk niets opnieuw in te stellen, Nou ja alleen het modem en wifi wachtwoord. Niettemin laat ik het voorlopig zo.
Pagina: 1