Onervaren met PC; Wat te zoeken in een moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSchilstra
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-02 11:49
Hi,

Ik wil graag overstappen op een game PC. Nu heb ik zo wat info verzameld en lopen graven en kom ik met de meeste dingen langzaamaan op start en krijg ik door wat wel en niet goed is. Alleen met moederborden begrijp ik er tot dusver niks van.
Welke socket, welke chipset, het zegt me totaal niks. Daarom mijn vraag, wat doet het en waar moet ik naar zoeken?

Hoop dat iemand mij een beetje op gang kan helpen, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Hoi :W

Misschien handig om eerst even de informatie te delen welke je reeds vergaderd heb, dan weten wij ook hoe wij je verder kunnen helpen.

In de socket gaat je CPU. CPU's zijn er in meerdere varianten en merken, lees dit stukje anders door: Wikipedia: Socket (processor)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSchilstra
Ah, Wikipedia natuurlijk.

Ik heb zelf enige info verzameld over welke processor (binnen mijn budget) past en met behulp van mijn huisgenoot een lijstje samengesteld. Van de losse producten zegt het een en ander me wel iets, maar verder blijf ik eigenlijk super onervaren wat betreft kennis. Wikipedia etc geeft me een mooie basis, maar wellicht dat er hier experts zijn die me het haarfijn uit weten te leggen!

gallery: BSchilstra

Dit is het lijstje wat ik tot nu toe heb. Wat ik ook graag wil weten is hoe (en waarom) alles op elkaar aansluit/het beste past. Ik probeer te besparen waar ik kan zodat ik met een zo scherp mogelijke prijs een goeie PC neerzet. Ik heb me wijs laten maken dat de huidige lijst best een aardige start is :)

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen, ondanks mijn vaagheid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 15:13
Wat betreft het socket zit je goed, Waar je op moet letten is de de cpu in het socket past.
De cpu die je gekozen hebt is voor socket 1151, hetzelfde socket heb je ook voor je moederbord gekozen.

Ik heb helaas verder nu niet veel tijd om na de configuratie te kijken

[ Voor 15% gewijzigd door rickie19 op 27-11-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-08 18:23
Intel coffee lake heeft een z370 moederbord nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSchilstra
Coffee lake?

Z370 zegt iets over?

Ik blijf maar gewoon even doorvragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
En ook bijv kijken of je usb 3.0 of 3.1 nodig hebt.
3.0 zou ik zeker nemen, bij grote backups is de snelheid prettig.
Je moederbord heeft 3.1, dus is goed.

Voor cpu, als dit een van de laatste versie is, dan werken deze niet op oude moederborden(oudere chipset), zoek of via deze forum, of google een paar reviews van de cpu , welke moederbord er voor geschikt is.

[ Voor 54% gewijzigd door jan99999 op 27-11-2017 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:33
het moederbord (of mainboard) is het onderdeel dat alles eigenlijk met elkaar verbind (of waar alles op verbonden wordt). Er zijn een aantal dingen die van belang zijn bij het kopen van een PC/mainboard:
formaat:
-dit bepaald of het in de kast past. Meest toegankelijke maten zijn ATX specificaties (EATX, ATX, mATX etc) en derivaten ITX. Er zijn ook andere maten (geweest) zoals BTX maar dat zijn uitzonderingen
- hoe is dit belangrijk?: bij kleinere kasten moet je opletten wat het maximum formaat is, dit staat doorgaans goed aangegeven

socket:
-Het voetje waarmee de CPU aan het mainboard gekoppeld wordt. Deze moet overeenkomen met de pin layout van de CPU

chipset:
- de chipset fungeert als brug tussen je apparaten (zoals USB, geluidskaart, disk controllers etc.) en je CPU. De chipsets komen in generaties en deze moet de keuze CPU ondersteunen. Vaak kan een nieuwere chipset wel overweg met een oudere CPU maar met nieuwere CPU kan dit issues geven en moet dus goed gecontroleerd worden. Als de Chipset de CPU ondersteund is het met de socket meestal ook in orde.

waar op te letten (of filteren):
Welke cpu wil ik, en met welke chipset(s) kan deze werken?
hoe groot mag het bord maximaal zijn dat deze nog in de kast past?

Hierna kun je in de lijst van kandidaten gaan kijken of je nog extra dingen wilt die vaak op het mainboard zitten zoals USB, audio, s-ata/pci-e poorten, verlichting, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSchilstra
Aha, dat wijst me al een flink stuk in de goede richting!

Thanks! Extra info is altijd gewaardeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

BSchilstra schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:18:
Coffee lake?

Z370 zegt iets over?

Ik blijf maar gewoon even doorvragen :)
Coffee Lake is de 8e generatie Intel Core processoren, aangeduid met de 8xxx typenummers. Z370 is de bijbehorende chipset, onderdeel van de Intel 300 serie (niet te verwarren met de AMD 300 serie). De Z duidt op overklokbaarheid, 70 op de hoogte van het segment (uit het verleden x10 basis, x50 midrange, x70 high end). Andere varianten zijn H, B en Q, waarvan de eerste een standaard consumenten chipset is en de B en Q op bedrijven gericht zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 27-11-2017 15:35 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSchilstra
@nelizmastr Thanks! Enig idee of de i5 8400 CPU op een B250 moederbord werkt? Ik zat net wat rond te graven en de Z370 borden zijn wel gelijk een tandje duurder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Nee niet compatible , alleen z370 chipset kan met een 8400. Dus als je een 8400 wilt is een z370 moederbord de enigste optie.

[ Voor 36% gewijzigd door freaky35 op 27-11-2017 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

BSchilstra schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:48:
@nelizmastr Thanks! Enig idee of de i5 8400 CPU op een B250 moederbord werkt? Ik zat net wat rond te graven en de Z370 borden zijn wel gelijk een tandje duurder..
Intel heeft daar een vies truukje uitgehaald. De 8000 chips werken, ondanks dezelfde socket, alleen in Z370 moederborden op dit moment. De H en B chipsets die erbij horen moeten nog uit komen (Q1 2018).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSchilstra
nelizmastr schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:53:
[...]

Intel heeft daar een vies truukje uitgehaald. De 8000 chips werken, ondanks dezelfde socket, alleen in Z370 moederborden op dit moment. De H en B chipsets die erbij horen moeten nog uit komen (Q1 2018).
Jeez... Lekker dan.. Welke CPU zou je me aanraden voor een B250 moederbord? Ik heb mijn wenslijst iets verder hierboven gepost. Als je de moeite wilt nemen natuurlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door. Daar staat zo'n beetje alles wat je moet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Geen vraag is voor GoT te simpel, maar we verwachten we dat je jezelf een beetje gaat inlezen, minimaal met de informatie die wij hier op GoT over een onderwerp hebben, voordat je een topic opent. We helpen je graag, maar niet met het wiel onnodig opnieuw uitvinden. Als je het wel gelezen hebt en nog vragen hebt, mag je uiteraard wel een topic openen.

Doe dat wel op de juiste plek, bovenaan Processors, Moederborden & Geheugen - waar jij dit topic opende - staat niet voor niets deze melding:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen dus in de aankoopadviesfora. Een moederbord is een component, dus hoort deze vraag in Componenten Aankoopadvies

Aangezien je nog wat leeswerk hebt te doen voor je klaar bent voor een topic sluit ik deze nu. Ik verplaats hem wel gelijk naar het juiste subforum.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.