Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 23:30
Ik zit met het bovenstaande probleem.
Het zou erg fijn zijn als er iemand kan helpen.
Mijn vraag staat onderaan de tekst.

Hierbij mijn verhaal:

De oude thermostaat is aan vervanging toe en zodoende ben ik mij gaan inlezen.

Om optimaal gebruik te maken van mijn energie wil ik graag gebruik gaan maken van een modulerende thermostaat.

Na inlezen en in de praktijk bezichtigen van de Nest Learning Thermostat V3, thuis bij een privépersoon.

Lijkt de Nest V3 de aangewezen thermostaat voor mijn eisen, wensen.
Voor het modulair gebruiken van mijn Vaillant hrSOLIDE VHR 24-28C ketel ben ik bij de Nest V3 aangewezen op OpenTherm.

De volgende stap is uiteraard bekijken of de Nest V3 compatibel is met mijn ketel.

Ik heb de hrSOLIDE VHR 24-28C ketel open geschroefd.

- OpenTherm is beschikbaar op klemstrook 'A en B'. Check

- De handleiding voor gebruik en installatie bevestigt het bovenstaande. Check

- Het lijstje van compatibel ketels van de leverancier van de Nest 3 geeft volmondig. Toepasbaar 'Ja' aan. *
Met als optie klemmen 'A en B'. A en B is de OpenTherm aansluiting bij mijn ketel. De aan/uit functie is klem 3 en 4 kortom ze schrijven gericht over OpenTherm. Kortom Check

Nu heb ik de Nest V3 besteld en het apparaat is inmiddels binnen.
Voorts ben ik op zoek gegaan naar een installatie handleiding ter inspiratie.

Tot mijn grote schrik kwam ik onderstaand bericht tegen **.
Helaas ben ik dit bericht niet eerder tegengekomen.

Dit zou betekenen dat de Nest V3 helemaal niet werkt met OpenTherm op de hrSOLIDE VHR 24-28C. Vanwege het 'oude OpenTherm' signaal.

Het modulaire kan ik in dat geval vergeten en enkel aan/uit zal werken.
Sluit ik hem toch aan als OpenTherm dan zal het warm water niet werken aldus de bron elders in hetzelfde topic. Vanzelfsprekend is dit niet de bedoeling.

Geluk bij een ongeluk komt het bericht uit 2015. In twee jaar kan er veel veranderen.

Nu lees ik dat er na 2015 meermaals een firmware update is uitgekomen met als noemenswaardige vermelding dat o.a. OpenTherm is verbetert.

"Verbeterde compatibiliteit voor OpenTherm-combiketels"

"Verbeterde modulatiefunctie voor de 3e generatie Nest Learning Thermostat aangesloten op een OpenTherm-verwarmingssysteem."

Kan iemand mij aangeven of de Nest V3 via OpenTherm op hrSOLIDE VHR 24-28C functioneert?

Wellicht dat het verouderde OpenTherm signaal nu wel ondersteuning geniet. Gebruikmakend van de laatste firmware. Eens te meer omdat de ketel als toepasbaar staat in de brochure gebruikmakend van OpenTherm op A en B.

Mocht de Nest V3 niet modulair werken met mijn ketel dan stuur ik het terug.
Het product voldoet dan niet aan mijn wensen en eisen. Voorts kan het product dan niet functioneren zoals omschreven door de leverancier.

Dank voor de hulp.

P.s. ik heb de hrSOLIDE VHR 24-28 C ketel. Niet te verwarren met de hrSOLIDE VHR 24-28 3C. Hier is enkel een installatie topic voor.

Daarnaast is de hrSOLIDE VHR 18-22C van de bron ipc. bijna dezelfde ketel, ziet er hetzelfde uit, hetzelfde boekje, worden in een woord genoemd, hetzelfde plaatje zelfs, maar dan met Gaskeur CW klasse 3 ipv 4. Ok een belangrijk verschil, maar de elektronica o.v.v. aansluitingen zijn hetzelfde.

Los daarvan. beide ketels zouden de Nest V3 ondersteunen via OpenTherm klem A en B. Aldus de brochure.
*
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1711/341717/Y2bXp6mP.png
**
De Nest kan niet open therm worden aangesloten op een ketel waar een MCBA in zit.

De vhr solide met mcba heeft wel degelijk een "open therm" aansluiting. Dit is idd de aansluiting A en B op de kroonsteen. Hier kan gewoon een modulerende kamerthermostaat op. En moet actief gemaakt worden dmv D20.

ECHTER, de Nest ondersteund dit "verouderde" open therm signaal niet. Dus kan de Nest NIET op deze ketel alszijnde open therm. WEL als aan/uit thermostaat op klem 3-4.

Het VR33 printje is voor de nieuwere Vhr solide ketels. Deze ketels hebben achter de 18-22 of 24-28 ook 3C staan. Deze ketel heeft de print in de neerwaats klapbare voorbak zitten. En is meestal te herkennen aan de 2 draai knoppen.

https://www.klusidee.nl/F...-opentherm-t99016-15.html

[ Voor 7% gewijzigd door kelly.hipolito op 25-11-2017 06:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Sluit em aan en je weet het >:)
Check eerst even of je een geopende verpakking mag retourneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
@balk Dank voor de snelle reactie.
Ik heb het gecontroleerd en ik kan een geopende verpakking terugsturen.
Dat is ook conform koop op afstand.

"Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. "

Echter ga ik niet bij de installatie een stap verder?

Uiteraard een erkend installateur benaderd en die geeft aan dat als de ketel op de lijst voorkomt als toepasbaar met Nest V3 op OpenTherm, je er vanuit mag gaan dat het werkt.

Alleen het bericht uit 2015 over het oude niet werkende OpenTherm signaal en dus niet modulair werken zint mij niet.
Vandaar in eerste instantie mijn vraag of de betreffende ketel compatibel is met Nest en OpenTherm.

Wellicht zijn er op dit forum ervaringsdeskundige.
Ik vraag me af wat wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostmans
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 20:33
Ik ben ook op zoek naar een oplossing hiervoor. Een mogelijke oplossing die ik vandaag ben tegengekomen is: https://www.gebruikershan...28-C/540131/antwoord.html

tl;dr: ide verwarming kan modulerend werken met Nest via OpenTherm, de warmwater functie van de ketel niet.

Disclaimer: ik ben er zelf nog niet aan toegekomen om dit te testen, dus ik ben nog geen ervaringsdeskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zie ook het algemene Nest topic, bij deze de berichten gefilterd op de ketel waar je het over hebt:
Het algemene Nest Topic

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Joostmans schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 00:24:
Ik ben ook op zoek naar een oplossing hiervoor. Een mogelijke oplossing die ik vandaag ben tegengekomen is: https://www.gebruikershan...28-C/540131/antwoord.html

tl;dr: ide verwarming kan modulerend werken met Nest via OpenTherm, de warmwater functie van de ketel niet.
De Nest V3 is inmiddels aangesloten op de VHR-24-28-C ketel via OpenTherm.
Ik heb het geheel een aantal weken getest.

De ketel werkt naar behoren met de Nest V3.
Ook de warmwater functie werkt perfect.

Bijvoorbeeld:
Wanneer ik de Nest opdracht geef het water tot maximaal 45c te verwarmen.
Komt dat ook netjes uit de kraan. (Gemeten met thermometer)

Doordat de ketel nu moduleert heb ik sneller warm water uit de kraan.
Althans dat viel mij in eerste instantie het meeste op.

Tot slot is er blijkbaar veel veranderd sinds 2015.
Waar destijds de berichten verschenen over het feit dat de VHR-24-28-C ketel niet moduleert met Nest V3.

Kan ik bij dezen bevestigen dat anno 2017 met de "Verbeterde compatibiliteit voor OpenTherm-combiketels" update. De VHR-24-28-C ketel moduleert met de Nest V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17

copykat

Good copy isn't bad

knip eigen thread gemaakt

[ Voor 170% gewijzigd door copykat op 13-12-2019 18:43 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 18:49
Vandaag hier ook aangesloten, blij met dit draadje: Vaillant HR 24-28C & Opentherm

De instelling is combiketel
CV via opentherm, voorlooptemperatuur op 55 graden, water temperatuur op 60 graden.

Het werkt, maar de nest geeft een te hoge temperatuur aan en de temperatuur in de woon/eet kamer en keuken varieert nogal. van -0,5 tot +0,5 graden rond de ingestelde temperatuur.

[ Voor 58% gewijzigd door satya op 30-12-2019 14:52 ]

Pagina: 1