Ik zit met het bovenstaande probleem.
Het zou erg fijn zijn als er iemand kan helpen.
Mijn vraag staat onderaan de tekst.
Hierbij mijn verhaal:
De oude thermostaat is aan vervanging toe en zodoende ben ik mij gaan inlezen.
Om optimaal gebruik te maken van mijn energie wil ik graag gebruik gaan maken van een modulerende thermostaat.
Na inlezen en in de praktijk bezichtigen van de Nest Learning Thermostat V3, thuis bij een privépersoon.
Lijkt de Nest V3 de aangewezen thermostaat voor mijn eisen, wensen.
Voor het modulair gebruiken van mijn Vaillant hrSOLIDE VHR 24-28C ketel ben ik bij de Nest V3 aangewezen op OpenTherm.
De volgende stap is uiteraard bekijken of de Nest V3 compatibel is met mijn ketel.
Ik heb de hrSOLIDE VHR 24-28C ketel open geschroefd.
- OpenTherm is beschikbaar op klemstrook 'A en B'. Check
- De handleiding voor gebruik en installatie bevestigt het bovenstaande. Check
- Het lijstje van compatibel ketels van de leverancier van de Nest 3 geeft volmondig. Toepasbaar 'Ja' aan. *
Met als optie klemmen 'A en B'. A en B is de OpenTherm aansluiting bij mijn ketel. De aan/uit functie is klem 3 en 4 kortom ze schrijven gericht over OpenTherm. Kortom Check
Nu heb ik de Nest V3 besteld en het apparaat is inmiddels binnen.
Voorts ben ik op zoek gegaan naar een installatie handleiding ter inspiratie.
Tot mijn grote schrik kwam ik onderstaand bericht tegen **.
Helaas ben ik dit bericht niet eerder tegengekomen.
Dit zou betekenen dat de Nest V3 helemaal niet werkt met OpenTherm op de hrSOLIDE VHR 24-28C. Vanwege het 'oude OpenTherm' signaal.
Het modulaire kan ik in dat geval vergeten en enkel aan/uit zal werken.
Sluit ik hem toch aan als OpenTherm dan zal het warm water niet werken aldus de bron elders in hetzelfde topic. Vanzelfsprekend is dit niet de bedoeling.
Geluk bij een ongeluk komt het bericht uit 2015. In twee jaar kan er veel veranderen.
Nu lees ik dat er na 2015 meermaals een firmware update is uitgekomen met als noemenswaardige vermelding dat o.a. OpenTherm is verbetert.
"Verbeterde compatibiliteit voor OpenTherm-combiketels"
"Verbeterde modulatiefunctie voor de 3e generatie Nest Learning Thermostat aangesloten op een OpenTherm-verwarmingssysteem."
Kan iemand mij aangeven of de Nest V3 via OpenTherm op hrSOLIDE VHR 24-28C functioneert?
Wellicht dat het verouderde OpenTherm signaal nu wel ondersteuning geniet. Gebruikmakend van de laatste firmware. Eens te meer omdat de ketel als toepasbaar staat in de brochure gebruikmakend van OpenTherm op A en B.
Mocht de Nest V3 niet modulair werken met mijn ketel dan stuur ik het terug.
Het product voldoet dan niet aan mijn wensen en eisen. Voorts kan het product dan niet functioneren zoals omschreven door de leverancier.
Dank voor de hulp.
P.s. ik heb de hrSOLIDE VHR 24-28 C ketel. Niet te verwarren met de hrSOLIDE VHR 24-28 3C. Hier is enkel een installatie topic voor.
Daarnaast is de hrSOLIDE VHR 18-22C van de bron ipc. bijna dezelfde ketel, ziet er hetzelfde uit, hetzelfde boekje, worden in een woord genoemd, hetzelfde plaatje zelfs, maar dan met Gaskeur CW klasse 3 ipv 4. Ok een belangrijk verschil, maar de elektronica o.v.v. aansluitingen zijn hetzelfde.
Los daarvan. beide ketels zouden de Nest V3 ondersteunen via OpenTherm klem A en B. Aldus de brochure.
*

**
Het zou erg fijn zijn als er iemand kan helpen.
Mijn vraag staat onderaan de tekst.
Hierbij mijn verhaal:
De oude thermostaat is aan vervanging toe en zodoende ben ik mij gaan inlezen.
Om optimaal gebruik te maken van mijn energie wil ik graag gebruik gaan maken van een modulerende thermostaat.
Na inlezen en in de praktijk bezichtigen van de Nest Learning Thermostat V3, thuis bij een privépersoon.
Lijkt de Nest V3 de aangewezen thermostaat voor mijn eisen, wensen.
Voor het modulair gebruiken van mijn Vaillant hrSOLIDE VHR 24-28C ketel ben ik bij de Nest V3 aangewezen op OpenTherm.
De volgende stap is uiteraard bekijken of de Nest V3 compatibel is met mijn ketel.
Ik heb de hrSOLIDE VHR 24-28C ketel open geschroefd.
- OpenTherm is beschikbaar op klemstrook 'A en B'. Check
- De handleiding voor gebruik en installatie bevestigt het bovenstaande. Check
- Het lijstje van compatibel ketels van de leverancier van de Nest 3 geeft volmondig. Toepasbaar 'Ja' aan. *
Met als optie klemmen 'A en B'. A en B is de OpenTherm aansluiting bij mijn ketel. De aan/uit functie is klem 3 en 4 kortom ze schrijven gericht over OpenTherm. Kortom Check
Nu heb ik de Nest V3 besteld en het apparaat is inmiddels binnen.
Voorts ben ik op zoek gegaan naar een installatie handleiding ter inspiratie.
Tot mijn grote schrik kwam ik onderstaand bericht tegen **.
Helaas ben ik dit bericht niet eerder tegengekomen.
Dit zou betekenen dat de Nest V3 helemaal niet werkt met OpenTherm op de hrSOLIDE VHR 24-28C. Vanwege het 'oude OpenTherm' signaal.
Het modulaire kan ik in dat geval vergeten en enkel aan/uit zal werken.
Sluit ik hem toch aan als OpenTherm dan zal het warm water niet werken aldus de bron elders in hetzelfde topic. Vanzelfsprekend is dit niet de bedoeling.
Geluk bij een ongeluk komt het bericht uit 2015. In twee jaar kan er veel veranderen.
Nu lees ik dat er na 2015 meermaals een firmware update is uitgekomen met als noemenswaardige vermelding dat o.a. OpenTherm is verbetert.
"Verbeterde compatibiliteit voor OpenTherm-combiketels"
"Verbeterde modulatiefunctie voor de 3e generatie Nest Learning Thermostat aangesloten op een OpenTherm-verwarmingssysteem."
Kan iemand mij aangeven of de Nest V3 via OpenTherm op hrSOLIDE VHR 24-28C functioneert?
Wellicht dat het verouderde OpenTherm signaal nu wel ondersteuning geniet. Gebruikmakend van de laatste firmware. Eens te meer omdat de ketel als toepasbaar staat in de brochure gebruikmakend van OpenTherm op A en B.
Mocht de Nest V3 niet modulair werken met mijn ketel dan stuur ik het terug.
Het product voldoet dan niet aan mijn wensen en eisen. Voorts kan het product dan niet functioneren zoals omschreven door de leverancier.
Dank voor de hulp.
P.s. ik heb de hrSOLIDE VHR 24-28 C ketel. Niet te verwarren met de hrSOLIDE VHR 24-28 3C. Hier is enkel een installatie topic voor.
Daarnaast is de hrSOLIDE VHR 18-22C van de bron ipc. bijna dezelfde ketel, ziet er hetzelfde uit, hetzelfde boekje, worden in een woord genoemd, hetzelfde plaatje zelfs, maar dan met Gaskeur CW klasse 3 ipv 4. Ok een belangrijk verschil, maar de elektronica o.v.v. aansluitingen zijn hetzelfde.
Los daarvan. beide ketels zouden de Nest V3 ondersteunen via OpenTherm klem A en B. Aldus de brochure.
*

**
De Nest kan niet open therm worden aangesloten op een ketel waar een MCBA in zit.
De vhr solide met mcba heeft wel degelijk een "open therm" aansluiting. Dit is idd de aansluiting A en B op de kroonsteen. Hier kan gewoon een modulerende kamerthermostaat op. En moet actief gemaakt worden dmv D20.
ECHTER, de Nest ondersteund dit "verouderde" open therm signaal niet. Dus kan de Nest NIET op deze ketel alszijnde open therm. WEL als aan/uit thermostaat op klem 3-4.
Het VR33 printje is voor de nieuwere Vhr solide ketels. Deze ketels hebben achter de 18-22 of 24-28 ook 3C staan. Deze ketel heeft de print in de neerwaats klapbare voorbak zitten. En is meestal te herkennen aan de 2 draai knoppen.
https://www.klusidee.nl/F...-opentherm-t99016-15.html
[ Voor 7% gewijzigd door kelly.hipolito op 25-11-2017 06:24 ]