Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Topicstarter
Sinds deze week heb ik mijn Vaillant HR 24-28C aangesloten op een Plugwise Anna.
Daarbij heb ik de ketel omgezet van aan/uit naar Opentherm.

Anna herkent dit en je ziet ook netjes de informatie over de ketel temperaturen e.d. terug in de interface.

Nu is het alleen zo dat ik de thermostaat instel op 21C, maar het blijft onaangenaam fris in huis. Radiator staat vol open. Maar warmer dan 17C wordt het niet.

Al geprobeerd met de diverse modi te spelen, van zeer zuinig tot comfort. Maakt helaas niets uit.

Ook viel mij op dat bij de 2 zuinigste modi er geen heet water uit de kraan komt. Pas als ik Anna op Comfort instel heb ik weer warm water.

Vreemd...

Wat zie ik over het hoofd?
Of is Anna niet geschikt voor mijn ketel? Of kan ik beter weer voor aan/uit modus gaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 06:57
Heb je de parameter van de ketel zelf veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dit gedaan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:04
Anna is aangesloten op A-B?
Als de ketel brand wat geeft de temperatuur aan op het display vd ketel? Hoe warm wordt de radiator?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:01:
Anna is aangesloten op A-B?
Als de ketel brand wat geeft de temperatuur aan op het display vd ketel? Hoe warm wordt de radiator?
A-B is aangesloten.
Temperatuur op het display is variabel. Max 60C.
Radiator heeft geen temperatuur meter. Voelt de warm, soms lauw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:45
Toevallig gisteren met exact deze ketel hetzelfde gedaan. Heb je ook de weerstand tussen 4 en 5 verwijderd?

EDIT: Geeft de ketel ook aan dat hij aan het verwarmen is? (mode 4)

[ Voor 24% gewijzigd door iAdema op 26-01-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:04
Het lijkt erop dat de Anna de ketel al terugmoduleert als de doeltemperatuur nog bij lange na niet in zicht is.
OpenTherm is bij deze ketels nogal een gevoelig dingetje, veel thermostaten zijn niet goed compatible. Wat geeft Anna zelf weer qua watertemperatuur bij informatie? Of is dat niet uitleesbaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iAdema schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:18:
Toevallig gisteren met exact deze ketel hetzelfde gedaan. Heb je ook de weerstand tussen 4 en 5 verwijderd?

EDIT: Geeft de ketel ook aan dat hij aan het verwarmen is? (mode 4)
Ketel geeft mode 4 aan. Maar stopt met mode 4 voordat de temperatuur bereikt is.

Weerstand bij 4 en 5 ( voor aan/uit ) was niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:45
Anoniem: 111246 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:58:
[...]

Ketel geeft mode 4 aan. Maar stopt met mode 4 voordat de temperatuur bereikt is.

Weerstand bij 4 en 5 ( voor aan/uit ) was niet aanwezig.
Dan heb je aan de ketel kant alles goed staan. Ik zelf heb een andere thermostaat aangesloten, dus ik vermoed dat je daar verder moet zoeken. Je hebt het over verschillende standen van je thermostaat, is er ook een onzuinige/minst zuinige variant? Ik vind het sowieso bijzonder dat je door een instelling op je thermostaat geen heet water krijgt, mij bij overruled heet water de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:19
Als de ketel brandt zie je op het display de actuele aanvoertemperatuur. Deze stijgt evenredig met de retourtemperatuur. De ketel stopt wanneer de ingestelde max aanvoertemperatuur is bereikt (d01).

Kijk even of dat de reden is, zoja dan staat ergens dichtbij een radiator te ver open. Zo nee, dan kan er in de ketel iets defect zijn gegaan (toeval) of is Anna niet geschikt voor deze ketel. Ik heb zelf een Chronoterm Touch Modulation wat zover ik kan beoordelen probleemloos werkt.

Het water zou idd onafhankelijk van de cv instellingen moeten zijn. Ik heb het echter ook een keer gehad dat ik door een instelling maximaal lauw water uit de kraan kreeg. Dat was na verlagen van de uitstroomtemperatuur (d03).

Wat misschien ook nog kan werken is de deellast (d11) verlagen. Ik heb die op 45 staan dacht ik. Deellast is met hoeveel vermogen de ketel opwarmt.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 27-01-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks, goede vragen!
De temperatuur zie je ook terug in de interface van Anna. Zie screenshots.
De oranje strepen zijn de momenten waarop de ketel brand, dat is dus niet continue.
De ketel temp staat ingesteld op 60C.

Modi zijn:
Comfort (minst zuinige)
Eco
Green Crusaider (meest zuinige)

Kamer temperatuur stijgt ook niet echt rap zoals je ziet.
Er staat 1 radiator open in huis op het moment (alleen die in de woonkamer, CV hangt op zolder).
Deur van de woonkamer is dicht en de ramen staan ook niet open.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HrCPrS6/CV.png
DHW is tapwater instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2NvgHp8/teamp.png
Rood is uitvoer temp
Blauw is retour temp

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8Kx6RkF/room.png

Ik zou natuurlijk ook terug kunnen switchen naar aan/uit, maar dan zie je deze stats niet meer (wat ik wel leuk vind). Met aan uit (vorige thermostaat) werkte dat namelijk prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 27-01-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 06:57
1 radiator open is wel erg weinig, hierdoor kan er te weinig doorstroming plaats vinden waardoor de delta-T tussen aanvoer en retour te klein wordt. Als de delta-T te klein wordt gaat de ketel steeds in een anti pendel programma ( ketel brand heel kort stopt tot het verschil weer groter is en start dan weer).

Ik zeg altijd tegen mijn klanten dat ze altijd 3 radiatoren open moeten hebben, zodat er voldoende circulatie is in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de woonkamer is er maar 1 radiator.
Ik zou er in de hal nog 1 open kunnen draaien.
In andere vertrekken heb ik eigenlijk geen verwarming nodig.
Slaap & Badkamer staat ie nooit aan eigenlijk.

De studeerkamer zou nog kunnen, maar is wat verspilling van energie vind ik als ik daar niet ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels contact gehad met Plugwise:
Sommige modellen Atag / Vaillant ketels interpreteren de tapwater comfortmodus-vlag als tapwater aan/uit vlag.
Officieel is dit niet conform Opentherm, maar het wordt getolereerd.
Anna kan dat verschil in implementatie niet detecteren.
Comfortmodus aanzetten zal hier de oplossing zijn.

Een andere Opentherm thermostaat zal hier geen verandering in brengen.
Vaak hebben deze ketels een eigen methode om de comfortstand uit te schakelen buiten de thermostaat om. Bijvoorbeeld tijdens nachtelijke uren.
Kortom, zit em in de ketel. Comfort mode it is. :)
Heb inmiddels ook de CV temp aangepast van 60C naar 70C dan wordt het wat vlotter behagelijk in huis. :)
Pagina: 1