Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• unXist
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 04-04 09:07
Beste mede-tweakers,

2 weken geleden ben ik verhuisd naar een woning waar al speakerkabels onder de vloer lagen. Ik wil deze kabels graag aansluiten op mijn eigen surround set + receiver. Het aansluiten op de satelliet speakers is geen probleem (klemkoppeling) echter accepteren mijn subwoofer + receiver (subwoofer connectie) alleen tulp-stekkers. Hier ligt dan ook mijn probleem.

Na enig mailcontact met de vorige eigenaar ben ik er achtergekomen dat de huidige bekabeling Sytronic 4mm2 kabels zijn. Het is mij tot op heden niet gelukt om en passende tulp stekker te vinden die ik hier aan kan monteren. Ik heb het nu aangesloten door de speakerkabel aan te sluiten op een kroonsteen waar de 4mm2 kabel in past. Vervolgens gaat vanuit de kroonsteen een solide 4mm2 fasedraad naar een tulp-connector met schroefaansluitingen van 2.5mm (de 4mm2 kabel krijg ik hier niet in geprust). Dit werkt slechts gedeeltelijk: de subwoofer 'zoemt' nu.

Dit zoemen gebeurd niet als ik de oude kabel pak. Ook als er geen kabels (op stroomtoevoer na) zijn aangesloten zoemt de sub niet.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing voor dit probleem en komt er zelf niet uit. Zelf denk ik dat het wordt verholpen met een passende tulp connector. Ik heb al menig webshop doorgespit op een passende tulp stekker. Ik vind alleen maar connectors die niet geschikt zijn voor de 4mm2 kabeldikte.

Zijn er tweakers die weten waar de juiste connectors beschikbaar zijn, of dit probleem eerder aan de hand hebben gehad en met mij de oplossing willen delen?

Alvast bedankt.

De hardware:
  • Receiver: ONKYO TX-SR607
  • Speakerset: Harman Kardo HKTS11 (5.1)
  • Bekabeling: Sytronic speakerwire (4mm2)

Beste antwoord (via unXist op 24-11-2017 23:38)

• ShittyOldMan
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10-04 23:49
Dit heeft niet met de plug te maken maar met de kabel. Wat je nodig hebt is een coaxiale kabel (waar een tulp stekker normaal gesproken op hoort). Dit is een ronde kabel met een kern en een mantel. Deze mantel beschermt de kern tegen storende invloeden van buitenaf. Hoe dikker de mantel (het koper/metaal, niet zozeer het plastic) hoe beter de afscherming.

Nu heb je een speaker kabel waarbij de ene ader dus de kern moet zijn en de andere ader de afscherming. De kern ligt open en pakt allerhande storing op waardoor het eigenlijk een grote antenne is geworden.

Je kunt de sub wel op de speaker uitgang aansluiten, maar je kunt het beter meteen goed doen en een fatsoenlijke kabel neerleggen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10-04 23:49
Dit heeft niet met de plug te maken maar met de kabel. Wat je nodig hebt is een coaxiale kabel (waar een tulp stekker normaal gesproken op hoort). Dit is een ronde kabel met een kern en een mantel. Deze mantel beschermt de kern tegen storende invloeden van buitenaf. Hoe dikker de mantel (het koper/metaal, niet zozeer het plastic) hoe beter de afscherming.

Nu heb je een speaker kabel waarbij de ene ader dus de kern moet zijn en de andere ader de afscherming. De kern ligt open en pakt allerhande storing op waardoor het eigenlijk een grote antenne is geworden.

Je kunt de sub wel op de speaker uitgang aansluiten, maar je kunt het beter meteen goed doen en een fatsoenlijke kabel neerleggen.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd :)

Oveerigens trigger je me er wel mee, moet bij schoonvader nog een kabel trekken voor een sub :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• unXist
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 04-04 09:07
@ShittyOldMan Daar was ik al een beetje bang voor. Had gehoopt de bestaande kabels te kunnen gebruiken en de subwoofer een mooie plek te geven zonder extra kabels te moeten trekken.

Dank voor je heldere uitleg inz. de coaxiale kabels.

@The Eagle at your service :P

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
unXist schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:57:
@ShittyOldMan Daar was ik al een beetje bang voor. Had gehoopt de bestaande kabels te kunnen gebruiken en de subwoofer een mooie plek te geven zonder extra kabels te moeten trekken.
Als er aan beide kanten van de 2x4mm2 kabel vrij getrokken kan worden en er dus 'beweging' in de kabel zit, dan trek je een nieuwe coaxiale kabel eenvoudig door de bestaande 4mm2 er uit te trekken.
Kwestie van elegant en tijdelijk aan elkaar knopen.

Ik heb alleen geen idee of je huidige speakerkabel strak ligt opgesloten, of in de kruipruimte(??) is verankerd??
Aan de andere kant is een enkele coaxiale kabel "over het algemeen" gemakkelijk langs de bestaande plinten weg te werken. :P

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Gebruik dan wel goede kabel. Neem het liefst van die kabel die je ook gebruikt bij een tv, dus Ziggo gecertificeerd, bijvoorbeeld K799. Het gaat hier over best wel een lange afstand en dat betekent meer storingen. Dus heeft een degelijke kabel wel zin. Voor de korte stukjes maakt het allemaal wat minder uit. En verder helemaal wat @ShittyOldMan zegt.

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• JayT
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08-02 10:59
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Op mn nieuwe surround versterker wil ik de oude magnat speakers in een Zone2 aansluiten. Alleen is dit een RCA / tulp connector. Nu heb ik tulp connectortjes gehaald. Alleen een gewone spreakerdraad krijg ik er niet in gesoldeerd. :? Blijkbaar dus ook een coaxiaal draad nodig. Kunnen jullie een fatsoenlijke, niet al te prijzige aanraden? de te overbruggen lengte is ong. 12,5 m, netjes gelegd door de kruipruimte. Is 2,5mm2 dan voldoende bij 95W? Alvst bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:23
O mijn GoT, anders kijk je eerst even in de handleiding voordat je kabels gaat solderen. Het is een onversterkte uitgang die zone 2. Daar moet dus een versterker tussen. Als je ongebruikte surround back kanalen hebt kan je die vaak gebruiken voor zone 2. Dit is wederom in de handleiding te vinden.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 03:42

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Naast wat hierboven is gezegd is het ook niet de bedoeling om oude topics te kicken en te kapen.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True