Na driverupdate resolutie kwijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 11:53
Een heel vreemd probleem. Ik kom vandaag uit mijn werk en zet de computer aan. Alles ziet er groot en uitgerekt uit. Blijkt de resolutie op 1280x1024 te staan, terwijl mijn monitor 1680x1050 aan kan. Dat draait hij dan ook al jaaaren (oud beestje). Volgens dochterlief doet hij sinds gisteren of eergisteren raar.

Waar het mij aan lijkt te liggen is de driver van mijn videokaart (integrated ATI Radeon HD4250). Als ik daar in de gebeurtenissen kijk zie ik een driverupdate van 22/9/2016 en eentje van 23/11/2017, gisteren dus. Dat kan haast geen toeval zijn, lijkt me zo. Maar nu de grote vraag, hoe draai ik dit terug? Het is een driver die ingebakken zit in windows. Ik heb hem kunnen traceren naar :\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\ waar ik beide versies (22/9/2016 en die van gisteren) zie staan. Ik kan daar echter geen bestanden verwijderen (iets met system autorisaties die ik schijnbaar niet kan aanpassen (ondanks admin rechten)), en vraag me ook af of dat de way-to-go is.

Terugzetten naar een vorige driver-versie is wat ik wil, maar hoe doe je zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomehobo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 09:18
Indien je een back up aan heb staan, teruggaan naar een vorige versie.

Roll back van driver : https://www.lifewire.com/...driver-in-windows-2619217

Anders is het altijd mogelijk de desbetreffende driver op te zoeken op de site van de fabrikant en daar een specifieke versie te downloaden en te installeren

(Overigens als het een Windows 10 PC is zal je menig driver via de Windows update binnenhalen, en dit dus vaker mee maken)

[ Voor 16% gewijzigd door Awesomehobo op 24-11-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:32
Zet gewoon de resolutie terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:13

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je bent niet de enigste die dit probleem heeft. In dit recente topic staan wel bruikbare tips.

Spuit 11 breezers was me net voor :)

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 24-11-2017 19:25 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 11:53
Inderdaad, dat is hetzelfde probleem. Helaas ook bij mij geen optie tot terugzetten van oude versie (rollback), en als ik op details klik, dan krijg ik een "Er zijn geen stuurprogrammabestanden voor dit apparaat nodig of in het geheugen geladen" melding te zien.

Als ik naar de beeldscherminstellingen ga (rechts op bureaublad klikken) en dan naar "geavanceerde instellingen" en "eigenschappen van beeldschermadapter" kies, dan staat daar tot mijn verbazing geen "Ati Radeon HD 4250", maar een "Microsoft Basic Display Adapter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 09:18
Probeer eens je drivers handmatig te updaten > Zoeken op deze computer
Hier krijg je een lijstje van beschikbare drivers voor je videokaart, die van de HD 4250 zou er ook tussen moeten staan.

Is dit niet zo? Download de drivers dan even handmatig: http://support.amd.com/en-us/download

Het probleem blijft echter dat, met Windows 10, je drivers vanaf heden automatisch zullen worden bijgewerkt door Windows.
Allicht is het dus tijd voor een upgrade naar nieuwere hardware (Indien het voor blijft komen na de eerste keer, we gaan er voor nu van uit dat we het gewoon fixen :) )

Edit: Helaas, AMD geeft zelf ook aan geen ondersteuning te bieden voor de HD 4000 series wegens end of life
:/
http://support.amd.com/en...000-and-older-Series.aspx

[ Voor 17% gewijzigd door Awesomehobo op 24-11-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:13

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Monitor resolutie plots naar 1024x768 en wil niet meer terug

Heb je de oplossing van Scavy al geprobeerd?

Tweakers Discord

Pagina: 1