Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHMHNTNAMN
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral wil ik een PC voor muziek productie, maar ik vind het ook wel leuk om af en toe te gamen met redelijke graphics (medium is prima voor mij).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst tussen de 600-700, maar mijn huidige build is meer dan 700, dus het maakt niet heel veel uit als het er iets over is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De computer die ik nu heb is 5 of 6 jaar oud, maar ik heb in die tijd wel een paar onderdelen vervangen, die wil ik graag meenemen zover als dat dat kan
  • Crucial - BX200 240GB 2.5" Solid State Drive
  • Western Digital - BLACK SERIES 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
  • Huntkey APFC 500
  • (die niet meer te koop is blijkbaar)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb deze gids gevolgd, die is gemaakt door een bedrijf dat muziekproductie software maakt. Hier staat in dat een CPU met een goede single core performance het belangrijkst is, verder zeggen ze ook dat 8 tot 16 gb RAM goed is. Ze hebben het ook over dat geluidskaarten belangrijk zijn, maar ik ga waarschijnlijk over een jaar of twee betere speakers/monitors kopen dus ik dacht dan koop ik dan ook een geluidskaart erbij. Maar als iemand die hier meer van weet anders zegt dan wil ik daar ook best naar kijken. Verder wil ik ook games op een redelijke kwaliteit kunnen spelen, maar ik weet niet heel zeker wat ik daarvoor moet kiezen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het kan natuurlijk niet heel veel lawaai maken omdat ik de muziek goed moet kunnen horen.

Ga je overklokken?
Weet ik niet? Ik weet niks van overklokken behalve dat het mogelijk gevaarlijk kan zijn en ik breng liever niet mijn computer in gevaar, haha.

Wat verwacht je van ons?
Of iemand mij kan vertellen of de build die ik nu heb gemaakt een beetje redelijk is of niet. Ik moet namelijk zeggen dat ik niet heel veel verstand heb van welke onderdelen ik het beste kan gebruiken, en ik raak nogal snel in de war als er veel opties zijn.

Dit is wat ik op dit moment van plan ben te kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 269,-€ 269,-
1Gigabyte Z370 Aorus Gaming 3€ 125,95€ 125,95
1MSI GeForce GTX 1050 2G OC€ 119,96€ 119,96
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,90€ 50,90
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 78,99€ 78,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,75

uitleg per onderdeel:

Intel Core i5-8600K Boxed
In de gids van Image-Line staat deze website, en hier komt uit de benchmark dat de i5-8600k een van de beste qua prijs en prestatie is.

Gigabyte Z370 Aorus Gaming 3
Deze heb ik gekozen omdat het de goedkoopste moederboard is die ook compatibel is met de processor en ook een ALC1220 Realtek geluidskaart heeft die zover als ik heb kunnen vinden op internet een van de betere on-board geluidskaarten is.

MSI GeForce GTX 1050 2G OC
Dit is volgens mij de goedkoopste GTX1050. Ik moet wel zeggen dat de verschillende opties hier mij een beetje verwarren dus ik heb er uiteindelijk maar eentje gekozen.

Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Deze koeler is een van de stillere volgens mij, daarom heb ik m gekozen.

Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8
In de gids van Image-Line staat dat 8gb tot 16gb genoeg moet zijn. Dus ik dacht, ik begin nu met 8gb en misschien evt later koop er nog 8 bij.

NZXT S340 Zwart
Een van de goedkopere volgens mij, en op de pcpartpicker website stond dat deze compatibel is met de andere onderdelen.

Ik weet niet 100% zeker of mijn beredenering hier klopt, dus vandaar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compagnon
  • Laatst online: 06-12-2023
Ga je voor ultra low latency MIDI via PCI of gemiddelde latency via USB ?

Denk ook aan het juist monitoren bij muziekproductie, digitale uitgang / XLR / line naar monitors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHMHNTNAMN
Compagnon schreef op woensdag 22 november 2017 @ 02:06:
Ga je voor ultra low latency MIDI via PCI of gemiddelde latency via USB ?

Denk ook aan het juist monitoren bij muziekproductie, digitale uitgang / XLR / line naar monitors.
USB is goed genoeg voor nu. Ik heb een keyboard dat ik gebruik om muziek te maken maar ik speel er verder niet live mij dus in principe maakt de latency niet zo veel uit denk ik.

Ik heb op dit moment logitech speakers die via 3.5mm gaan, dus hoef daar nu nog niet over na te denken. Heb besloten dat ik eerst mijn computer ga upgraden en daarna als ik het geld heb opgespaard monitors ga kopen. Dan kan ik ook een geluidskaart erbij kopen. Verder lukt het over het algemeen nu om goed te mixen/masteren dus is een betere pc is op dit moment belangrijker voor mij.

Ik gebruik nu dit moederboard voor audio, dus het kan lijkt mij bijna alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compagnon
  • Laatst online: 06-12-2023
MHMHNTNAMN schreef op woensdag 22 november 2017 @ 03:49:
[...]

Ik heb op dit moment logitech speakers die via 3.5mm gaan, dus hoef daar nu nog niet over na te denken. Heb besloten dat ik eerst mijn computer ga upgraden en daarna als ik het geld heb opgespaard monitors ga kopen. Dan kan ik ook een geluidskaart erbij kopen.
Mooi.

En vergeet niet, een goede hoofdtelefoon voor mastering hoeft geen vermogen te kosten ;)

Denk aan een Beyerdynamic DT 990 rond 139 euro of een Presonus HD7 voor rond de 30 euro.

Beiden hun geld dubbeldik waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:16
Ik zou je huidige psu niet meenemen. Elk psu heeft levensduur van pak en beet 5 jaar, en dat is al voor wat betere merken. Je ssd en hdd kan je wel meenemen.

Op bijna elke thread raad ik echt 16gb ram minimaal voor de dag van vandaag.
Je zit echt snel vol met 8gb.

Verder denk ik dat je minimaal 1050ti moet nemen ipv de gewone 1050.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je met 1050 de huidige games nog fatsoenlijk kan draaien.
Das jammer omdat je een hele goede CPU heeft, de 8600k is inderdaad een goede keuze.

Maar goed, allemaal afhankelijk van wat in je budget past.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 21:40
Je kan ook in eerste instantie de integrated graphics proberen en over een jaartje een keer een videokaart erbij pluggen. Dat geeft je nu de ruimte om een degelijke basis neer te zetten. Ik zou eerder voor een kast zoals de pricewatch: Fractal Design Define S kiezen, vziw is die stiller, en dat is voor muziek productie wel lekker.

In dit budget zou een i5-8400 of zelfs i3-8100 ook een logische keuze kunnen zijn. De i5-8600k neemt wel een heel grote hap van je budget, wat ervoor zorgt dat je op andere fronten m.i. onevenredig moet beknibbelen.
Ook deze cpu cooler is vrij duur. Er zijn prima opties voor 20 euro minder.

[ Voor 33% gewijzigd door Jesse op 22-11-2017 10:24 ]

• MHMHNTNAMN
gergs schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:36:
Ik zou je huidige psu niet meenemen. Elk psu heeft levensduur van pak en beet 5 jaar, en dat is al voor wat betere merken. Je ssd en hdd kan je wel meenemen.

Op bijna elke thread raad ik echt 16gb ram minimaal voor de dag van vandaag.
Je zit echt snel vol met 8gb.

Verder denk ik dat je minimaal 1050ti moet nemen ipv de gewone 1050.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je met 1050 de huidige games nog fatsoenlijk kan draaien.
Das jammer omdat je een hele goede CPU heeft, de 8600k is inderdaad een goede keuze.

Maar goed, allemaal afhankelijk van wat in je budget past.
Hmm, de PSU die ik nu heb heb ik vorig jaar mei ofzo gekocht, denk je dat die niet lang meer meegaat?

Ik heb nu 4gb en het lukt op zich wel redelijk, dus 8gb zou al een groot verschil moeten zijn voor mij. Mijn plan was om nu 8gb te kopen en dan volgend jaar nog 8 er bij. Ik had ook ergens gelezen dat eind 2018 RAM weer goedkoper zou zijn, vandaar.
Jesse schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:15:
Je kan ook in eerste instantie de integrated graphics proberen en over een jaartje een keer een videokaart erbij pluggen. Dat geeft je nu de ruimte om een degelijke basis neer te zetten. Ik zou eerder voor een kast zoals de pricewatch: Fractal Design Define S kiezen, vziw is die stiller, en dat is voor muziek productie wel lekker.

In dit budget zou een i5-8400 of zelfs i3-8100 ook een logische keuze kunnen zijn. De i5-8600k neemt wel een heel grote hap van je budget, wat ervoor zorgt dat je op andere fronten m.i. onevenredig moet beknibbelen.
Ook deze cpu cooler is vrij duur. Er zijn prima opties voor 20 euro minder.
Dat kan ik inderdaad proberen, maar ik heb net zitten kijken en de integrated graphics slechter dan wat ik nu heb, en dan zou ik dus een jaar niet echt kunnen gamen

De i5-8400 is een goed idee, dat zou wel beter voor mijn budget zijn. Daar zit ook een koeler bijgeleverd, raad je dan wel aan dat ik een andere koop of is die ook goed genoeg?

EDIT:

Las op internet dat je bij de I5 8400 beter een koeler kan kopen, dus dit heb ik nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 185,51€ 185,51
1Gigabyte Z370 Aorus Gaming 3€ 144,99€ 144,99
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 169,-€ 169,-
1Fractal Design Define S€ 75,95€ 75,95
1Arctic Freezer 33€ 27,85€ 27,85
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 91,50€ 91,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,80

[ Voor 34% gewijzigd door MHMHNTNAMN op 23-11-2017 15:31 ]

Pagina: 1