Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Ik gebruik de Canon 80D en gaan een Sigma 100-400mm kopen. Deze wil ik gaan gebruiken voor het fotograferen van vossen en herten in A'dam. Deze kan ik met polarising filter krijgen, maar ook zonder en dan een klein beetje korting. Nu is mijn vraag: Is het verstandig om een polarising filter te gebruiken op een telelens? Ik kan al het licht gebruiken, maar zie aan de andere kant ook voordelen aan een filter. (Bijvoorbeeld om krassen op het glas te voorkomen.) Wat raden jullie aan?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:07

Superkiwi

Hoi doei

De 80D kan redelijk goed met hogere iso waarden (tot 800 sowieso) overweg, dus het verlies aan stops is wel enigszins op te vangen. Ik heb zelf de 80D met Canon 100-400L en heb er ook wel eens een pola filter opzitten, maar alleen als ik met statief (en voldoende zonlicht) fotografeer.
Dus ja, het kan zeker.
Kun je in de winkel de combi niet even proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door Superkiwi op 21-11-2017 23:51 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-06 22:55

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Als je echt in de schemering wil fotograferen zou ik een polar filter vermijden. Je kan dan meestal al het mogelijke licht gebruiken.
Voor de bescherming kan je goed een UV filter gebruiken, hiermee heb je minimaal lichtverlies. En over het algemeen een stuk goedkoper dan een polar filter.

[ Voor 11% gewijzigd door L_Jinx op 21-11-2017 23:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Kijk voordat je voor de filter kiest ook naar de kwaliteit van de filter, er is een hoop meuk verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Zorg inderdaad voor een goed polafilter en vooral eem circulair polafilter.

Voor bescherming pak je een UV of ND filter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 19:42

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor bescherming ND filter? Mijn gevoel zegt dat je hier wat anders mee bedoeld?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Bij deze winkel krijg je er een Hoya Filter bij. Is dit eentje die niet bagger is en ook al het licht door laat? (Het is een Hoya 67mm HDX Protector)
:
https://www.kamera-expres...nnable=e27102.MTIyMjU1Nzg

Bij de andere winkel kan ik er een Green L Circular Polarising Filter bij krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door MDBos op 22-11-2017 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 00:40
Dat is gewoon een glas filter, puur bedoeld om het eerste element van de lens te beschermen. Heeft dus geen enkel effect op de beeldkwaliteit of lichtdoorlaat. hooguit kans op flares bij bepaalde omstandigheden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
GWBoes schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:20:
Dat is gewoon een glas filter, puur bedoeld om het eerste element van de lens te beschermen. Heeft dus geen enkel effect op de beeldkwaliteit of lichtdoorlaat. hooguit kans op flares bij bepaalde omstandigheden.
Ok dan ga ik denk ik voor de lens/filter combi met de Hoya. Heb toch liever zoveel mogelijk licht en toch de lens beschermt.

Bedankt iedereen voor de reacties!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Gebruik bij voorkeur geen filter ter bescherming, maar wel altijd de meegeleverde zonnekap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:38
Vanoverdegrens schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:37:
Gebruik bij voorkeur geen filter ter bescherming, maar wel altijd de meegeleverde zonnekap.
Agreed! Een UV-filter is alleen nuttig als het een (weather)seal compleet maakt, voor de rest doet het meer kwaad dan goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MDBos Gewoon de lenshood gebruiken en de korting nemen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MDBos nog wat info m.b.t. impact-limiting-devices versus stukkies glas voor het frontelement van je objectief:
ehtweak in "Het grote filter topic"

Een circulair polarisatie filter gebruik je hooguit om effecten te bereiken die je niet tijdens pp kunt doen met software. Bijvoorbeeld het ontspiegelen van waterpartijen, polarisatie van extreme luchten, o.i.d.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06 17:53

CasGas

.

Ik heb een tijdje geleden hier ergens een youtube filmpje voorbij zien komen dat iemand dat ook daadwerkelijk test en dat een filter dus waarschijnlijk zelfs meer kwaad doet dan goed bij een val of stoot..

Kan het alleen nergens meer terugvinden.. :X

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-06 10:22
CasGas schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:58:
Ik heb een tijdje geleden hier ergens een youtube filmpje voorbij zien komen dat iemand dat ook daadwerkelijk test en dat een filter dus waarschijnlijk zelfs meer kwaad doet dan goed bij een val of stoot..

Kan het alleen nergens meer terugvinden.. :X
Mijn lenzen hebben heel wat te voorduren gehad, maar het frontelement is altijd zonder krassen gebleven (door gebruik te maken van een zonnekap).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06 17:53

CasGas

.

Die was het niet, deze was het:

YouTube: UV Filters - Do You Need Them Or Not?

Ik zelf gebruik ook nooit filters als bescherming, alleen altijd de zonnekap erop. Alleen voor dat moment dat het nodig is met goede Lee filters.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik vind een UV filter handiger als het regent. Wrijf ik met een beter gevoel droog en zodra je naar binnen gaat hoef je alleen de filter eraf te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Goed punt @Anoniem: 159816 . Ik voeg het meteen toe aan het hoofdtopic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 02:06
Die filter discussie beleef ik ook al bijna 30 jaar, gaat hier dus ook niet opgelost worden.

Mijn ervaring, ik heb een lens gered met een filter (zonnekap brak af en steen tegen het filter, lens wonderbaarlijk nog heel (1700 euro telelens) tevens vaker filters beschadigd met schoonmaken wat ander het eerste element beschadigd. De laatste tijd zijn de filter coatings overigens zo goed dat ik in de afgelopen 10 jaar geen filters meer heb beschadigd.
Voor kritieke foto’s haal ik het filter er af, en verder laat ik het er op zitten... als het een waardevolle lens is. Op goedkope lensen doe ik geen filter (een goedkoop filter verpest wel je foto’s, ook uit ervaring).
Maar ik ken ook mensen die nooit filters gebruiken em geen schade hebben.

Ik zou eigenlijk nooit gaan voor een goedkoop gratis b-merk filter wat bij een lens word geleverd, maar Hoya staat met de betere series wel erg goed aangeschreven (ik gebruik hun HD serie, for polarisatie Zeiss en B+W mrc, al zijn ze alletwee veel te duur... hoewel een 67mm nog wel meevalt).

Voor wildlife heb ik nog nooit een polarisatie gebruikt, ik heb liever een snellere sluitertijd voor betere scherpte, zeker mer 400mm, al doet een goed statief ook wonderen.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Pagina: 1