Die filter discussie beleef ik ook al bijna 30 jaar, gaat hier dus ook niet opgelost worden.
Mijn ervaring, ik heb een lens gered met een filter (zonnekap brak af en steen tegen het filter, lens wonderbaarlijk nog heel (1700 euro telelens) tevens vaker filters beschadigd met schoonmaken wat ander het eerste element beschadigd. De laatste tijd zijn de filter coatings overigens zo goed dat ik in de afgelopen 10 jaar geen filters meer heb beschadigd.
Voor kritieke foto’s haal ik het filter er af, en verder laat ik het er op zitten... als het een waardevolle lens is. Op goedkope lensen doe ik geen filter (een goedkoop filter verpest wel je foto’s, ook uit ervaring).
Maar ik ken ook mensen die nooit filters gebruiken em geen schade hebben.
Ik zou eigenlijk nooit gaan voor een goedkoop gratis b-merk filter wat bij een lens word geleverd, maar Hoya staat met de betere series wel erg goed aangeschreven (ik gebruik hun HD serie, for polarisatie Zeiss en B+W mrc, al zijn ze alletwee veel te duur... hoewel een 67mm nog wel meevalt).
Voor wildlife heb ik nog nooit een polarisatie gebruikt, ik heb liever een snellere sluitertijd voor betere scherpte, zeker mer 400mm, al doet een goed statief ook wonderen.
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west