iMac 21.5" late 2015 start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 15:29
help, mijn iMac start niet meer op..
Het gaat om een 21,5 inch 4k, begin dit jaar gekocht (https://everymac.com/syst...a-4k-late-2015-specs.html)
het begon al dat er af en toe wat glitches/strepen in het beeld kwamen, vorige week een keer die update naar high sierra gedaan omdat hij hier om zat te zeuren.

vanavond hing de iMac ineens, waarna het beeld na ongeveer 10 seconden op zwart ging.
Hij doet dus helemaal niets meer.
als ik hem aanzet hoor ik hem wel aanspringen en gaan de fans draaien, meer ook niet.

iemand suggesties? ik heb al verschillende toetscombinaties (op magic keyboard, handig dat draadloze) geprobeerd, evenals met een ander bekabelde toetsenbord. ik heb ook al met een zaklamp gekeken of het misschien de backlight van het scherm is.

ik kom op internet ook vrij weinig tegen, dat zal wel zijn omdat een iMac blijkbaar nooit stuk kan gaan.

kan ik teminste op 1 of andere manier bij de hard-disk zonder dat hij uit elkaar moet?

Dit bericht is afgesplitst van [macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie. Problemen horen in een apart topic

[ Voor 12% gewijzigd door Daedalus op 20-11-2017 23:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:01

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

1. "Begin dit jaar gekocht?"
2. "iMac 21,5' late 2015"

Wat dacht van een garantie?

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 20-11-2017 23:11 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Welke toetscombinaties heb je allemaal geprobeerd?

Je zou eventueel nog bij de harde schijf kunnen via target disk mode (doelschijfmodus). Zie Doelschijfmodus gebruiken voor het delen van bestanden tussen twee Mac-computers voor meer informatie. Er van uitgaande dat het een softwareprobleem is, en niet een hardware probleem.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
MedionAkoya schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:11:
1. "Begin dit jaar gekocht?"
2. "iMac 21,5' late 2015"

Wat dacht van een garantie?
ja rond de jaarwisseling gekocht bij de mediamarkt.
ja garantie heb ik er waarschijnlijk nog wel op, ik probeer alleen uit te zoeken of ik hem nog op 1 of andere manier kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
Daedalus schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:13:
Welke toetscombinaties heb je allemaal geprobeerd?

Je zou eventueel nog bij de harde schijf kunnen via target disk mode (doelschijfmodus). Zie Doelschijfmodus gebruiken voor het delen van bestanden tussen twee Mac-computers voor meer informatie. Er van uitgaande dat het een softwareprobleem is, en niet een hardware probleem.
verschillende combi's tijdens opstarten en na een tijdje "aan".

cmd + option + p + r (had iets met display backlight te maken dacht ik)
shift + ctrl + option (2e optie voor display)
cmd + d en cmd + r dacht ik.

heb de iMac ook een tijdje van de spanning gehad, blijft hetzelfde. fan gaan zachtjes aan en ik hoor hem weer uitschakelen op moment dat ik de power knop ingedrukt houd..

ik zal je link even bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

In Toetscombinaties bij het opstarten voor Macs staat een lijst met mogelijk combinaties. Je zou kunnen proberen op te starten met option (⌥). Als het probleem zit in in macOS of de harde schijf, dan zal dat in ieder geval een respons geven. Anders opstarten met option-command-R, dan wordt macOS recovery vanaf internet gestart in plaats van je (mogelijk defecte) harde schijf.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
Daedalus schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:39:
In Toetscombinaties bij het opstarten voor Macs staat een lijst met mogelijk combinaties. Je zou kunnen proberen op te starten met option (⌥). Als het probleem zit in in macOS of de harde schijf, dan zal dat in ieder geval een respons geven. Anders opstarten met option-command-R, dan wordt macOS recovery vanaf internet gestart in plaats van je (mogelijk defecte) harde schijf.
werkt dat trouwens gewoon met de magic keyboard (bluetooth)? of moet ik er 1 via USB aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
ik krijg dus ook geen boot logo en/of sound..

[ Voor 14% gewijzigd door w0utje89 op 21-11-2017 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:17
w0utje89 schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:44:
werkt dat trouwens gewoon met de magic keyboard (bluetooth)? of moet ik er 1 via USB aansluiten?
Ja (natuurlijk).
w0utje89 schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:59:
ik krijg dus ook een boot logo en/of sound..
Dat is normaal bij het opstarten. Of bedoel je geen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:08:
[...]

Ja (natuurlijk).

[...]

Dat is normaal bij het opstarten. Of bedoel je geen?
sorry.. ja Geen.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:02
Dan ben ik bang dat het over en uit is voor je iMac, als ie niks toont/laat horen. Ik hoop dat je een timemachine backup hebt? Iig zo spoedig mogelijk garantie claimen. Mocht dit binnen het 1e jaar na aankoop zijn, zou je eventueel ook naar Apple zelf kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
livranca schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:25:
Mocht dit binnen het 1e jaar na aankoop zijn, zou je eventueel ook naar Apple zelf kunnen gaan.
Niet doen, ga altijd naar de winkel waar je 'm gekocht hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:45:
[...]

Niet doen, ga altijd naar de winkel waar je 'm gekocht hebt!
Omdat? Het eerste jaar kan je garantie prima claimen bij Apple en wordt hij door competente mensen gerepareerd. Tweede jaar altijd via de winkel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Wat denk je dat de winkel het eerste jaar doet? Juist, 'm bij Apple aanbieden! Hij wordt door Apple gerepareerd, zonder dat je last hebt van de Apple service afdeling.

Service bij Apple is namelijk altijd gezeik. Zonder afspraak heb je geen service. Maar wie ben ik? Doe wat je zelf het beste lijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
livranca schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:25:
[...]

Dan ben ik bang dat het over en uit is voor je iMac, als ie niks toont/laat horen. Ik hoop dat je een timemachine backup hebt? Iig zo spoedig mogelijk garantie claimen. Mocht dit binnen het 1e jaar na aankoop zijn, zou je eventueel ook naar Apple zelf kunnen gaan.
nope heb geen backup via timemachine, dit was mijn eerste mac, en daar zal het denk ik ook bij blijven. Ik was toevallig de laatste weken aan het twijfelen tussen een nieuwe laptop met linux of een macbook.
Er staan wel wat dingen op de harddisk die liever niet kwijt ben, ik vermoed namelijk ook dat het dan in elk geval niet de harddisk is.

Iemand al ervaring met eventuele support? zullen ze de iMac gewoon omruilen (alle data kwijt) of gaan ze nog wel proberen om hem te repareren?

In elk geval bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 12:14
ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:21:

Service bij Apple is namelijk altijd gezeik. Zonder afspraak heb je geen service. Maar wie ben ik? Doe wat je zelf het beste lijkt!
Ik neem aan dat je hier een goed onderbouwd argument voor hebt?
Apple wordt juist geroemd om haar klantenservice.

@w0utje89

Ontopic: Mocht het 1e jaar voorbij zijn qua garantie, wat het voor zover ik kan lezen wel is, zal je naar de Mediamarkt moeten voor garantie op het apparaat. Voordat je gaat slepen met het apparaat is het verstandig eerst te bellen/contact op te nemen en het probleem uit te leggen. De Mediamarkt zal ongetwijfeld procedures hiervoor hebben, en dit voor je gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
evjatar schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:40:
[...]

Ontopic: Mocht het 1e jaar voorbij zijn qua garantie, wat het voor zover ik kan lezen wel is, zal je naar de Mediamarkt moeten voor garantie op het apparaat. Voordat je gaat slepen met het apparaat is het verstandig eerst te bellen/contact op te nemen en het probleem uit te leggen. De Mediamarkt zal ongetwijfeld procedures hiervoor hebben, en dit voor je gaan oplossen.
Het is nog binnen het 1e jaar na aankoop. Dus garantie zal ik waarschijnlijk wel hebben. Vandaag maar wat belletjes plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:21:
Wat denk je dat de winkel het eerste jaar doet? Juist, 'm bij Apple aanbieden! Hij wordt door Apple gerepareerd, zonder dat je last hebt van de Apple service afdeling.

Je kan gewoon bellen en dan krijg je prima service van de support afdeling. Het volgens afspraak service verkrijgen bij een Apple store is volgens mij alleen maar goed. Dan ben je gegarandeerd zeker van hulp en heb je niet de kans dat je voor niks komt met je apparaat onder de armen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
w0utje89 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:43:
[...]

Het is nog binnen het 1e jaar na aankoop. Dus garantie zal ik waarschijnlijk wel hebben. Vandaag maar wat belletjes plegen.
Excuses, ik zie het nu inderdaad staan. De tekst "late 2015" zette me op het verkeerde been.

Succes met het aanvragen van de service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
evjatar schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:40:
Mijn eigen ervaringen. Je kunt niet met een kapot product naar de Apple Store gaan, je moet een afspraak plannen via internet. De service in de winkel is slecht; je kunt wel zonder afspraak spullen kopen, maar zonder afspraak beroep doen op garantie gaat niet.

De telefonische helpdesk van Apple is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
Ik ga denk ik gewoon beide bellen, mediamarkt en apple.
Heeft er nog iemand ervaringen met reparatie?
Word een iMac meestal vervangen of gaan ze hem altijd proberen te repareren?
Kan ik dan bijvoorbeeld vragen of ze de disk in elk geval terugsturen (kleine kans denk ik zelf)

Want anders zit ik misschien wel te overwegen om de reparatie door een reparatieboer te doen, om in elk geval die disk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@w0utje89
Waarom heb je die disk nodig, je hebt toch vast wel een TimeMachine backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:09:
[...]

Mijn eigen ervaringen. Je kunt niet met een kapot product naar de Apple Store gaan, je moet een afspraak plannen via internet. De service in de winkel is slecht; je kunt wel zonder afspraak spullen kopen, maar zonder afspraak beroep doen op garantie gaat niet.

Dat is niet waar. Je kunt om openingstijd gaan en dan word je op een wachtlijst gezet. Vaak kunnen ze je dan binnen een uur wel helpen. Je krijgt een sms wanneer je geholpen kan worden en hebt dan ook nog een optie om je afspraak met een half uur of uur te verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 10:18
Bij garantie moet je eigenlijk gewoon naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt. Het is dan ook hun probleem wat ze er mee gaan doen. Als klant hoef je daar echt geen tijd in te steken.

Tenzij je dat natuurlijk gewoon wil, dat is dan prima. Maar in principe moet media markt het voor je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:38:
@w0utje89
Waarom heb je die disk nodig, je hebt toch vast wel een TimeMachine backup?
Ik ben een MAC-noob, het enige wat ik van Apple heb is die iMac.
Ik heb dus verder geen (dure) randapparatuur, ja het was nu wel handig geweest.

Ben gewoon te makkelijk geweest, het idee dat een mac zo stabiel is. |:(
Van de meeste dingen is er wel een backup, durf het alleen niet met 100% zekerheid te zeggen, en dat wil ik ook even voor zijn.

Het maakt mij ook gelijk duidelijk dat ik voortaan een systeem moet hebben waar ik altijd bij de disk kan. Normaal zou ik even een linuxje booten om even bij de disk te komen om eventueel nog wat te kopieren, of op z'n minst een dd draaien mocht er wat corrupt zijn. (waarna ik dan alsnog heb voor reparatie op zou sturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57

SuBBaSS

-has Ryzen

ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:09:
[...]

Dus jij was er niet van op de hoogte dat het via afspraak moest (had je kunnen weten) en gaat dan die service helemaal afbranden. Sterk hoor!
Zo'n store heeft een verkoop- en serviceafdeling. Het is niet zo dat diegene die jou je iphone verkoopt vervolgens een reparatie uit gaat voeren. Dat jij het op een hoop gooit en daar conclusies uit trekt is voor jouw rekening.

Voor TO: garantie dat de data gered kan worden heb je nooit (apple raadt ook altijd aan eerst een backup te maken, sowieso blijkt het belang hiervan wel weer...) tenzij je dure data-recovery overweegt.

Die glitches en strepen die je omschrijft lijken problemen met de grafische chip te zijn.
Ik zou sowieso allereerst telefonisch contact opnemen met applecare zodat ze met je kunnen kijken of er nog leven in te krijgen is. Mocht dat niets opleveren dan kunnen ze je prima de vervolgstappen uitleggen.
Een afspraak bij een van de apple stores zou dan mijn voorkeur hebben, maar kan minder ideaal zijn als je niet in de randstad woont qua reistijd.

En tja backups: die eerste keer komt altijd te laat. Harde les in dat geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
MelvinW schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:45:
Dat is niet waar. Je kunt om openingstijd gaan en dan word je op een wachtlijst gezet. Vaak kunnen ze je dan binnen een uur wel helpen. Je krijgt een sms wanneer je geholpen kan worden en hebt dan ook nog een optie om je afspraak met een half uur of uur te verzetten.
Dan was ik er misschien op het verkeerde moment, de winkel was al een paar uur open. Maar ik mocht gewoon oprotten zonder hulp te hebben ontvangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:01:
[...]

Dan was ik er misschien op het verkeerde moment, de winkel was al een paar uur open. Maar ik mocht gewoon oprotten zonder hulp te hebben ontvangen!
Klopt, dan zijn ze volgeboekt en is er gewoon geen tijd om je te helpen. Afspraken hebben gewoon voorrang. Het is niet dat ze je niet willen helpen, er is gewoon niemand beschikbaar om je te helpen. Zo moeilijk is het ook niet om een afspraak te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
[...]

Je doet je nickname wel eer aan, al de 3e post om de service van Apple te bashen. Dat je een slechte ervaring hebt is vervelend, maar dit betekent niet dat de hele service slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
bedankt voor jullie hulp in elk geval, geen ruzie maken ;-)
ik heb apple gebeld, en na wat standaard tests (stekker, shortkeys etc). waarschijnlijk toch echt gewoon kapot. waarschijnlijk voeding of moederbord, en het valt uiteraard onder garantie.
ik ga het proberen bij een service center in de buurt, ook om daar persoonlijk af te kunnen spreken dat mijn harde schijf voor zover mogelijk intact blijft, ze bieden daar zelfs eigen backup mogelijkheden aan.

ik heb er in elk geval iets meer vertrouwen in dan gisteravond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

w0utje89 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:34:
bedankt voor jullie hulp in elk geval, geen ruzie maken ;-)
ik heb apple gebeld, en na wat standaard tests (stekker, shortkeys etc). waarschijnlijk toch echt gewoon kapot. waarschijnlijk voeding of moederbord, en het valt uiteraard onder garantie.
ik ga het proberen bij een service center in de buurt, ook om daar persoonlijk af te kunnen spreken dat mijn harde schijf voor zover mogelijk intact blijft, ze bieden daar zelfs eigen backup mogelijkheden aan.

ik heb er in elk geval iets meer vertrouwen in dan gisteravond.
En wat ga je als eerste doen zodra je iMac weer werkend terug in je bezit hebt?

Hint: iets met tijd en een machine ;)

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Vorige week nog bij Apple Store A'dam geweest. Zonder afspraak heb je wachttijd (logisch) en die was die dag een uurtje. Daarna keurig door een genius te woord gestaan. Niets mis mee dus.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
Update: Ik heb de imac inmiddels naar CARD services in Zwolle gebracht, Fijn om hier even persoonlijk contact te hebben met diegene die naar de imac gaat kijken, hier ook al een voorzichtige conclusie dat het waarschijnlijk de logic board is.

Ook heel fijn dat men hier zo lang mogelijk van de harde schijf af blijft (als dit wel nodig is bellen altijd eerst even), m.a.w. mijn data lijkt vooralsnog veilig.

Alles valt binnen de garantie, CARD is gecertificeerd voor Apple reparaties en mogen onder garantie onderdelen bestellen.
Pagina: 1