Laat me even de situatie schetsen.
We wonen in een halfopen huis (2 onder één kap) in België.
Bewoonbare oppervlakte is ca 200m2 verdeeld over 3 verdiepen. Op de bovenste verdieping zitten er kamers onder het dak. In totaal zijn er 5 slaapkamers en 2 badkamers (2de badk is wel eerder een douchekamer).
Het huis is gebouwd in 1996 en also volgt geïsoleerd:
Vloer: een laag PS onder de betonnen vloer.
Muren: de spouw is 8cm breed, maar er zit 6cm rotswol in.
Dubbel glas (uit de tijd van toen)
Dakisolatie is 12cm rotswol.
Op het dak liggen zonnepanelen die vrijwel het hele stroomverbruik compenseren.
We verwarmen met een gasketel met HR label. Dat is een gietijzeren ketel, maar natuurlijk geen condensatieketel. Overstappen op condensatieketel zou volgens onze loodgieter hoogstens 10% besparen.
Ik beschouw on huis als matig geïsoleerd, we verstoken ca 2800m3 gas per jaar, wat dus ca 1500€ per jaar is.
Ik lig niet direct wakker van die stookkosten, maar toch zou ik het graag nog wat beter in orde krijgen.
Wat heb ik al overwogen:
1. Niewe ketel
Kostprijs ca 5000€ omdat dan ook de schouw en warm water moet vervangen worden.
Als dat slechts 150€ per jaar oplevert aan besparing op gas.... Terugbetaaltermijn: >30 jaar.
Zelfs als de besparing 300€ per jaar wordt, dan nog duurt het te lang om de ketel terug te verdienen.
2. Zonneboiler
Kostprijs ca 5000€, gasbesparing ca 100€ per jaar. Afgevoerd.
3. Nieuwe ramen
De huidig ramen zijn nog in perfecte staat, en de kostprijs zal eerder naar 20k gaan dan naar 10k.
Betaalt zich ook niet vlot terug....
4. Muurisolatie
De spouw laten vullen kan niet vermits er al rotswol in zit. Als ik daar iets aan wil doen, dan moet de hele gevel afgebroken worden, en een nieuwe er rond, of werken met isolatie en crepi.
Dat zal ook wel naar de 20k gaan.
5. Dakisolatie
Vermits de binnenkant nu vrij goed afgewerkt is gaat daar ook een stevig prijskaartje aan hangen.
Ik betwijfel of je dat ooit terug kan verdienen.
Nog iemand die suggesties heeft?
Ik wil wel investeren in mijn huis, maar het moet redelijk blijven. De terugbetaaltermijn hoeft niet 3 jaar te zijn, maar als het 15 of 20 jaar duurt, dan is dat toch geen goede investering.
Hoe zien jullie dit?
We wonen in een halfopen huis (2 onder één kap) in België.
Bewoonbare oppervlakte is ca 200m2 verdeeld over 3 verdiepen. Op de bovenste verdieping zitten er kamers onder het dak. In totaal zijn er 5 slaapkamers en 2 badkamers (2de badk is wel eerder een douchekamer).
Het huis is gebouwd in 1996 en also volgt geïsoleerd:
Vloer: een laag PS onder de betonnen vloer.
Muren: de spouw is 8cm breed, maar er zit 6cm rotswol in.
Dubbel glas (uit de tijd van toen)
Dakisolatie is 12cm rotswol.
Op het dak liggen zonnepanelen die vrijwel het hele stroomverbruik compenseren.
We verwarmen met een gasketel met HR label. Dat is een gietijzeren ketel, maar natuurlijk geen condensatieketel. Overstappen op condensatieketel zou volgens onze loodgieter hoogstens 10% besparen.
Ik beschouw on huis als matig geïsoleerd, we verstoken ca 2800m3 gas per jaar, wat dus ca 1500€ per jaar is.
Ik lig niet direct wakker van die stookkosten, maar toch zou ik het graag nog wat beter in orde krijgen.
Wat heb ik al overwogen:
1. Niewe ketel
Kostprijs ca 5000€ omdat dan ook de schouw en warm water moet vervangen worden.
Als dat slechts 150€ per jaar oplevert aan besparing op gas.... Terugbetaaltermijn: >30 jaar.
Zelfs als de besparing 300€ per jaar wordt, dan nog duurt het te lang om de ketel terug te verdienen.
2. Zonneboiler
Kostprijs ca 5000€, gasbesparing ca 100€ per jaar. Afgevoerd.
3. Nieuwe ramen
De huidig ramen zijn nog in perfecte staat, en de kostprijs zal eerder naar 20k gaan dan naar 10k.
Betaalt zich ook niet vlot terug....
4. Muurisolatie
De spouw laten vullen kan niet vermits er al rotswol in zit. Als ik daar iets aan wil doen, dan moet de hele gevel afgebroken worden, en een nieuwe er rond, of werken met isolatie en crepi.
Dat zal ook wel naar de 20k gaan.
5. Dakisolatie
Vermits de binnenkant nu vrij goed afgewerkt is gaat daar ook een stevig prijskaartje aan hangen.
Ik betwijfel of je dat ooit terug kan verdienen.
Nog iemand die suggesties heeft?
Ik wil wel investeren in mijn huis, maar het moet redelijk blijven. De terugbetaaltermijn hoeft niet 3 jaar te zijn, maar als het 15 of 20 jaar duurt, dan is dat toch geen goede investering.
Hoe zien jullie dit?
Sony A7 iv en wat recycled glas