Tweedehands MacBook Pro waar het beste aanschaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.168 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarWars17
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-12-2022
Goedemorgen allemaal,

Al jaren en jaren werk ik met Apple voor bijna alles en ben ik altijd heel erg blij geweest met mijn MacBook Pro. Helaas is het einde nader en moet ik toch echt op zoek naar een nieuwere MacBook. De mijne is inmiddels al 10 jaar en heb ik destijds tweedehands gekocht. Je kan dus wel zeggen dat ik er behoorlijk uit ben en wel wat tips kan gebruiken.

Ik weet dat ik een MacBook Pro zoek. Helaas kan ik mijn oude schermgrote van 15” niet meer betalen dus ik moet gaan voor een 13”. Ik gebruik hem voornamelijk voor het opslaan en bewerken van foto’s. Grote bestanden die mijn oude Mac nu ook niet meer aan kan. Ook zou ik het fijn vinden als deze weer behoorlijk wat jaartje mee kan gaan. Budget is rond de 1100/1200 euro.

Is dit realistisch? En welke specificaties zijn belangrijk hiervoor? Ik ben echt een leek wat dat betreft.

Ik heb gekeken op allerlei website voor tweedehands MacBooks maar kom er niet helemaal uit. Vind sommige echt ontzettend duur en bij particulier tweedehands ben ik bang een kat in de zak te kopen.

Hebben jullie misschien tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://tweakers.net/aanbod/ ?
De "bekende" tweedehands Apple-resellers?
Apple Refurb Program?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Nibbz

Postmaster General

Weet niet hoe makkelijk het bent met OS'en installeren, maar anders Hackintosh?

http://protechlists.com/hackintosh-laptops/

13:37

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:09
Waarom niet je budget iets oprekken naar 1500 euro en een nieuwe kopen? Grote voordeel is dat je dan 2 jaar garantie hebt. Als je een 2e hands laptop koopt en hij houd er een paar weken later mee op, dan heb je niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWars17
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-12-2022
Dank jullie wel voor jullie snelle antwoorden. Budget oprekken kan zeker. Maar ik was aan het kijken naar een geheugen van 256GB en dan red ik het niet met 1500 euro. En mijn MacBook durf ik eigenlijk niet meer op te starten omdat ik bang ben dat hij er mee stopt. Dus er moet wel snel een nieuwe komen.

Ik ben helaas niet heel bekend met OS installeren. Vandaar dat ik keek naar tweedehands maar dan via een bedrijfje.

Black Friday komt er natuurlijk ook aan eind van de week, maar ik heb geen idee of Apple nog met een leuke aanbieding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 14:19
Wat zijn de specs van je huidige machine?
En waarom voldoet de oude niet meer? Puur omdat je denkt dat hij elk moment kapot kan gaan? Of is hij echt te traag? Waar merk je dat aan? CPU gebruik/verbruik of disk latency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Op TV wordt nu veel reclame gemaakt voor swoop (dacht ik). Ik heb er geen ervaring mee. Je kunt ook bij Leapp kijken, die hebben ook gewone winkels: https://leapp.nl/macbook/...&Memory=4+GB&Usage=Star+5 of https://leapp.nl/macbook/...&Memory=4+GB&Usage=Star+5 of https://leapp.nl/macbook/...&Memory=4+GB&Usage=Star+4

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 20-11-2017 11:06 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 14:48
macvoorminder.nl verkoopt ook op tweakers vraag & aanbod. Veel goede reviews en je krijgt garantie.

Mijn vriendin heeft hier een 2e hands refurbished macbook gekocht en deze is als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ik denk dat je vooral moet letten op geheugen en schijfruimte. Verder hoef je voor jouw wensen niet voor goede extra goede specs te gaan.

Zelf zou ik in jouw geval een 15" retina uit 2014/2015 nemen voor ca. €1.000,-. Het basismodel hiervan heeft prima specs en normale USB-poorten (itt USB-C op de nieuwere modellen). Wel even goed opletten op de kwaliteit van het scherm, deze hebben nl. (net als de andere Retina MacBooks) last van loslatende coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:09
StarWars17 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:51:
Dank jullie wel voor jullie snelle antwoorden. Budget oprekken kan zeker. Maar ik was aan het kijken naar een geheugen van 256GB en dan red ik het niet met 1500 euro. En mijn MacBook durf ik eigenlijk niet meer op te starten omdat ik bang ben dat hij er mee stopt. Dus er moet wel snel een nieuwe komen.

Ik ben helaas niet heel bekend met OS installeren. Vandaar dat ik keek naar tweedehands maar dan via een bedrijfje.

Black Friday komt er natuurlijk ook aan eind van de week, maar ik heb geen idee of Apple nog met een leuke aanbieding komt.
256gb is helaas nu belachelijk duur idd in verhouding met de 128gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

zonoskar schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:04:
Op TV wordt nu veel reclame gemaakt voor swoop (dacht ik). Ik heb er geen ervaring mee. Je kunt ook bij Leapp kijken, die hebben ook gewone winkels: https://leapp.nl/macbook/...&Memory=4+GB&Usage=Star+5 of https://leapp.nl/macbook/...&Memory=4+GB&Usage=Star+5 of https://leapp.nl/macbook/...&Memory=4+GB&Usage=Star+4
Die bovenste twee zijn 2011 15" modellen met AMD GPU. Die wil je niet. Je wil minimaal een 2012.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

nelizmastr schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:06:
[...]

Die bovenste twee zijn 2011 15" modellen met AMD GPU. Die wil je niet. Je wil minimaal een 2012.
Haha, ik had die links nog helemaal niet bekeken, maar wat een belachelijke prijzen zeg! Los van dat je het 2011 model écht niet wilt (USB2, GPU problemen), zijn ze dit geld echt niet waard.

Ik heb laatst een 2012 model (i7, 16gb) voor €650 aangeboden hier en daar heb ik al moeite mee omdat het een laptop van 5 jaar oud is... Als kopers een beetje relaxed doen krijgen ze daar zelfs garantie bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

rvanpruissen schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:15:
[...]

Haha, ik had die links nog helemaal niet bekeken, maar wat een belachelijke prijzen zeg! Los van dat je het 2011 model écht niet wilt (USB2, GPU problemen), zijn ze dit geld echt niet waard.

Ik heb laatst een 2012 model (i7, 16gb) voor €650 aangeboden hier en daar heb ik al moeite mee omdat het een laptop van 5 jaar oud is... Als kopers een beetje relaxed doen krijgen ze daar zelfs garantie bij :)
Ja die refurb boeren zijn enorme afzetters. Gisteren een reclame op TV van swoop, een 2009 MacBook Pro voor €500, in geen 500 jaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:23
Kijk eens bij mac voor minder goede deals!

https://macvoorminder.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 13:45

page404

Website says no

ik zit net op macvoorminder te kijken. Wel raar dat ze items aanbieden die niet in stock zijn. Dat zie je pas op de detailpagina.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tsja, die refurb websites moeten natuurlijk ook geld verdienen. Anders ga je gewoon naar www.tweedehandsmac.nl en koop je eentje van een particulier. Dat is makkelijker zoeken dan via marktplaats en of tweakers V&A.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

zonoskar schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:31:
Tsja, die refurb websites moeten natuurlijk ook geld verdienen. Anders ga je gewoon naar www.tweedehandsmac.nl en koop je eentje van een particulier. Dat is makkelijker zoeken dan via marktplaats en of tweakers V&A.
Wat is het voordeel van die website t.o.v. onze eigen V&A? De eerste twee aangeboden laptops (12 inch 2015 voor 400eu bijvoorbeeld) daar lijken mij oplichters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 23:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Voor 1000-1100 heb je toch wel een 15" occassion?

Bij MacBizz bijvoorbeeld staat op dit moment een mid-2012 15" 2.3GHz i7 met 8GB RAM en 512GB SSD voor EUR 995 inbtw.

Of voor een paar tientjes boven je budget een late-2013 Retina 15" i7 met 16GB en 256GB SSD.

Mijn huidige Mac komt ook van MacBizz; in mijn ervaring een prima tent met goede service.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:42
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:35:
Voor 1000-1100 heb je toch wel een 15" occassion?

Bij MacBizz bijvoorbeeld staat op dit moment een mid-2012 15" 2.3GHz i7 met 8GB RAM en 512GB SSD voor EUR 995 inbtw.

Of voor een paar tientjes boven je budget een late-2013 Retina 15" i7 met 16GB en 256GB SSD.

Mijn huidige Mac komt ook van MacBizz; in mijn ervaring een prima tent met goede service.
Persoonlijk vind ik dat veel geld voor 4 jaar oude modellen.
Stel dat ze die voor 2000 euro (ik weet niet exact maar zal volgens mij niet veel schelen) gekocht hebben en nu proberen te slijten voor 1000 euro.

Wie is dan het beste af:
- De originele koper die 1000 euro moet afschrijven op 4 jaar, die zelf dus 4 jaar heeft rond gelopen met het nieuwe model en 2 jaar garantie.
- Of de tweede hands koper die 1000 euro moet afschrijven, hopelijk kan hij er nog 4 jaar mee verder want hij heeft geen garantie en het blijft een tweedehands model van 4 jaar (tot 8 jaar oud tegen dat hij volledig afgeschreven is). Kapt hij er na een jaar mee, moet je 1000 euro afschrijven op 1 jaar.

Dan koop ik liever de nieuwe en verkoop ik hem na 4 jaar voor de helft van de prijs.
Het enige is dat de dollar koers ongunstiger is tegenover enkele jaren geleden, waardoor je nu het model niet meer 2000 betaald maar 2249 voor het instapmodel 15".

Is 2011-2012 ook niet zowat de hoogjaren van slechte soldeer middelen waardoor je videokaart er af en toe mee kapt? Persoonlijk zou ik in ieder geval niet ouder gaan dan 2014.

En nu ik erop nadenk: ik zal mijn Macbook Pro Rentina 13" mid 2014 eens op de V&A zwieren, benieuwd of ze er nog 800 euro voor geven O-)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 23:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mee eens; maar als je budget max 1100 is en je wil perse een mac en minimaal een MacBook Pro, dan blijft er weinig keuze over dan tweedehands.

Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken: ik heb destijds bewust een tweedehands MBP15" aangeschaft en geen nieuwe. De nieuwe was meer dan twee keer zo duur, was qua specs niet veel geavanceerder dn het model dat ik kocht en ik kreeg gewoon garantie.

Het riciso dat de afschrijving sneller zou gaan omdat het apparaat als een aantal jaar oud was toen ik het kocht, nam ik voor lief.

De tweedehandsmarkt voor Apple-spullen is vreemd; je zal niet snel een tweedehands Windows-PC van vergelijkbare specs voor die prijzen zien weggaan. Er is blijkbaar vraag naar. Mac's houden hun waarde behoorlijk vast en dat zie je hier terug.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roesepoes
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2021
Heb je de mod van realmacmods.com wel ingevoerte met behulp van n bootable ubuntu image???? En daarna het weerstandje weggesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@roesepoes een 3 jaar oud topic omhoog schoppen met een dergelijke opmerking is niet echt handig. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.