Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:06

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Sinds oktober woon ik eindelijk in mijn eerste koophuis. Direct na verhuizing begonnen met het opvragen van offertes voor alles waar we (realistisch) op kunnen besparen zoals spouwmuurisolatie en natuurlijk zonnepanelen.

Ons verbruik was in ons vorige huis (energielabel C jaren 70):
- 1777 elektra
- 395 gas

In ons nieuwe jaren 30 huis (energielabel C na spouwmuurisolatie) verwachten we nagenoeg hetzelfde gasverbruik, maar hoger elektra verbruik wegens elektrisch koken, wat we in ons vorige huis niet deden. En we hebben nu een kokendwaterkraan.

Nu dus een aantal offertes ontvangen op basis van bezoek, op basis van luchtfoto's of wat ik zelf op de websites vind aan standaardprijzen. Naar ons idee is een realistisch legplan het volgende:

De erfgrens ligt tussen de twee ramen links en in het midden van het dakkapel rechts.

Verder zijn de meningen van aanbieders verdeeld van 15 panelen tot geen plek. Sommige aanbieders zeggen ook dat er bovenaan maar 4 panelen kunnen, maar er eventueel wel nog een paneel tussen het dakraam en dakkapel past, en/of ook een op het dakkapel. In de offertes zijn optimizers opgenomen voor eventueel het aanvullende paneel tussen het dakraam en dakkapel.

De offertes zijn allemaal incl. installatie.

Uiteindelijke is het de lokale aanbieder geworden.

Dan is nog de vraag wat ik allemaal moet vinden van de SEI, Zonnekeur en SGZE. De adviseurs van bedrijven die ze bezitten zeggen dat ik ze belangrijk moet vinden, maar volgens mij heeft de lokale zonnepanelenboer ze niet. En zijn er eventueel nog andere relevante keurmerken?

Zijn dit verder de prijzen die ik een beetje mag verwachten of zijn er nog aanbieders die ik kan benaderen voor binnen de randstad?

Aanvullende info:
- Meterkast 1-fase
- Dakpan: 20cm x 26cm

CurlyMo wijzigde deze reactie 22-02-2018 12:22 (28%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:42

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Knap beroerde foto, heb je geen vooraanzicht foto van Funda ofzo :P ?

Verder zou ik zoveel mogelijk leggen voor zo weinig mogelijk geld. Beetje extra is ook niet erg, altijd handig als je besluit een keukenboilertje ofzo te plaatsen. Daar stook je zo 500 kWh in weg.

Ben wel benieuwd wat je qua logging gaat doen trouwens, jou kennende :9

ThinkPad wijzigde deze reactie 20-11-2017 09:33 (71%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:30

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En exacte maten van je dak, dakkapel etc etc. En heb je 1 of 3fase aansluiting? En kun of wil je zelf ook het één en ander doen?

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Je kunt ook nog kijken naar Solar Frontier panelen, zodat je op de andere kant ook nog panelen kunt leggen.
Daar kan @AUijtdehaag vast wel wat over vertellen, maar dan zul je wel eerst wat betere info moeten aanleveren :P

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Dank voor de input.
quote:
ThinkPad schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:29:
Knap beroerde foto, heb je geen vooraanzicht foto van Funda ofzo :P ?

Verder zou ik zoveel mogelijk leggen voor zo weinig mogelijk geld. Beetje extra is ook niet erg, altijd handig als je besluit een keukenboilertje ofzo te plaatsen. Daar stook je zo 500 kWh in weg.

Ben wel benieuwd wat je qua logging gaat doen trouwens, jou kennende :9
Aanvullende informatie:
- Vooraanzicht dak
- Logging is al jaren hetzelfde met mijn eigen scripts:
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:36:
En exacte maten van je dak, dakkapel etc etc. En heb je 1 of 3fase aansluiting? En kun of wil je zelf ook het één en ander doen?
Zelf plaatsen is lastig aangezien het huis erg hoog is. Dus er zal sowieso een stijger moeten komen. Qua elektra weet ik het niet. Als het zo simpel is als de omvormer aansluiten aan de wasmachine groep daar waar nu de opbouw wdc zit, dan kan ik dat wel zelf. Veel bedrijven rekenen voor die constructie niet veel dus of ik daar wel tijd aan wil besteden weet ik niet.

Wat nog volgt:
- Exacte maten dak (tips om dat te meten?)
- Hoe check ik het aantal fases?
quote:
ThinkPad schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:38:
Je kunt ook nog kijken naar Solar Frontier panelen, zodat je op de andere kant ook nog panelen kunt leggen.
Daar kan @AUijtdehaag vast wel wat over vertellen, maar dan zul je wel eerst wat betere info moeten aanleveren :P
Kan je hier meer over zeggen. Wat is er specifiek aan die panelen?

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

De kleinere afmeting, de kortere/kleinere strings en de (iets) hogere opbrengst per Wp. Solar Frontiers zijn 1257x977mm Dus vaak beter toe te passen rond dakkapellen, op smalle dakstroken etc.

ter info :
http://www.sun-solar.nl/i...5-euro-incl-btw-sunsolar/

Atomic2005 wijzigde deze reactie 20-11-2017 10:05 (22%)

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Solar Frontier zijn dunnefilm panelen, is wat anders dan monokristallijne panelen. Ze kunnen veel beter met schaduw om gaan en ze hebben ook meer rendement. Op een bewolkte dag doen ze het daarom wat beter dan monokristallijne panelen.

• HaskoF
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 09:12
Wat mij aan de offertes zijn toch de prijsverschillen. Zal ook wat te maken hebben met de kwaliteit van de panelen en de omvormers.
als je kijkt naar de goedkoopste aanbieder betaal je Prijs: ¤ 3371,13 (¤ 1,34 p/Wp) en voor de duurste Prijs: ¤ 4976,25 (¤ 2,14 p/Wp)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
HaskoF schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:07:
Wat mij aan de offertes zijn toch de prijsverschillen. Zal ook wat te maken hebben met de kwaliteit van de panelen en de omvormers.
als je kijkt naar de goedkoopste aanbieder betaal je Prijs: ¤ 3371,13 (¤ 1,34 p/Wp) en voor de duurste Prijs: ¤ 4976,25 (¤ 2,14 p/Wp)
Dan blijft de vraag aan de experts hier welk belang ik daaraan moet hechten. @ThinkPad zegt namelijk zoveel mogelijk panelen voor een zo laag mogelijke prijs. Is mindere kwaliteit slecht en weegt betere kwaliteit op tegen de prijs?

@ThinkPad Ik zie dat de huidige aanbieders niet werken met Solar Frontier panelen. Heb jij tips voor installateurs die ze wel hanteren?

CurlyMo wijzigde deze reactie 20-11-2017 10:25 (10%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Nee, geen idee. Welke regio gaat het om eigenlijk?

@migjes Heeft misschien ook nog wel tips voor jouw situatie.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
ThinkPad schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:28:
Nee, geen idee. Welke regio gaat het om eigenlijk?
Zuid-Holland

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:38
Solar frontier trekt zich langzaam terug van de eu markt wat ik begreep. Maar als jij je installateur vraagt kan ie ze vast wel leveren.

Merk panelen kun je beste bekijken als op sites als jenmzonnepanelen of winkelman die leveren de meest gebruikte panelen.

Meeste verschil zit hem in de aantal Wp zo zijn de 270 tot 295 wp panelen al redelijk doorontwikkeld en dus productie kosten lager. En liggen tussen de 140 en 175 eyro+-

Wil je echter meer Wp per m2 dan ga je bijv naar lg of panasonic kijken met 320wp per paneel. Nadeel is echter die techniek is er nog niet super lang dus duurder om te maken en die panelen gaan al snel naar de 225+ per stuk.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
HaskoF schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:07:
Zou nog wel wat lager kunnen. En zoveel kwaliteitsverschil zit er niet tussen. Ik zou sowieso iets onder de 1,20 zoeken..

Als wat beter zoekt moet het nog veel goedkoper kunnen. Afgelopen zomer een set samengesteld voor 69cent ex btw. Inclusief omvormer, montagemateriaal, bekabeling etc. En nu bezig een set samen te stellen voor een familielid. Dat moet op ongeveer 68cent inc btw uitkomen. dus onder de 60cent ex.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:33:
[...]

Zou nog wel wat lager kunnen. En zoveel kwaliteitsverschil zit er niet tussen. Ik zou sowieso iets onder de 1,20 zoeken..

Als wat beter zoekt moet het nog veel goedkoper kunnen. Afgelopen zomer een set samengesteld voor 69cent ex btw. Inclusief omvormer, montagemateriaal, bekabeling etc. En nu bezig een set samen te stellen voor een familielid. Dat moet op ongeveer 68cent inc btw uitkomen. dus onder de 60cent ex.
Om hoeveel panelen ging het toen?

Edit:
Van de lokale aanbieder zojuist een nieuwe offerte gehad op basis van het legplan dat ik hier heb geplaatst (maar dan met iets minder panelen):

Aantal: 7
Paneel: Talesun TP660P
Omvormer: Trannergy PVI1800TL
Totaal wattpiek: 1890
Prijs: ¤ 2568,19 (¤ 1,35 p/Wp)

CurlyMo wijzigde deze reactie 20-11-2017 10:38 (19%)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
CurlyMo schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:36:
[...]

Om hoeveel panelen ging het toen?

Edit:
Van de lokale aanbieder zojuist een nieuwe offerte gehad op basis van het legplan dat ik hier heb geplaatst (maar dan met iets minder panelen):

Eerste set 24x mono 260Wp. Gebruikte panelen met aluminium schansen. Op een jonge gebruikte 3fase SMA STP5000
Tweede set om 39x Solar Frontier. Met een SMA STP7000

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:42:
[...]

Eerste set 24x mono 260Wp. Gebruikte panelen met aluminium schansen. Op een jonge gebruikte 3fase SMA STP5000
Tweede set om 39x Solar Frontier. Met een SMA STP7000
Op die aantallen scheelt het inderdaad in de kosten.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
CurlyMo schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:44:
[...]

Op die aantallen scheelt het inderdaad in de kosten.
Bij kleinere aantallen ook hoor. En als je het toch goedkoopgoedkoop gaat doen kun je bijv aan de ahcterkant ook nog een paar panelen doen. Op de oost/noordoost kant.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:50:
[...]

Bij kleinere aantallen ook hoor. En als je het toch goedkoopgoedkoop gaat doen kun je bijv aan de ahcterkant ook nog een paar panelen doen. Op de oost/noordoost kant.
Ik vraag om advies en hier wordt gezegd, pak gewoon de goedkoopste offerte.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
CurlyMo schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:52:
[...]

Ik vraag om advies en hier wordt gezegd, pak gewoon de goedkoopste offerte.
Idd. Klopt.
Ik bedoelde met mijn aanvulling: Als je open staat voor andere/goedkopere opties zou je ook kunnen besluiten de achterkant mee te pakken om meer kWh per jaar binnen te krijgen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:58:
[...]

Idd. Klopt.
Ik bedoelde met mijn aanvulling: Als je open staat voor andere/goedkopere opties zou je ook kunnen besluiten de achterkant mee te pakken om meer kWh per jaar binnen te krijgen.
Tuurlijk wil ik zoveel mogelijk panelen voor een zo laag mogelijke prijs. Dus als de achterkant meegepakt kan worden, dan doe ik dat. Daarbij moet ik wel zeggen dat het pas interessant wordt om véél panelen te hebben op het moment dat ik véél overschot kan creëren, want dan kan ik gaan denken aan elektrisch verwarmen. Bij een beetje overschot betaal ik voor aanvullende panelen, waar ik niet direct een eigen doel voor heb.

• Compagnon
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 21-02 13:16
quote:
CurlyMo schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:36:
[...]
Edit:

De Talesun panelen zijn prima, zeker voor die prijs.
quote:
CurlyMo schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:01:
[...]

Tuurlijk wil ik zoveel mogelijk panelen voor een zo laag mogelijke prijs. Dus als de achterkant meegepakt kan worden, dan doe ik dat. Daarbij moet ik wel zeggen dat het pas interessant wordt om véél panelen te hebben op het moment dat ik véél overschot kan creëren, want dan kan ik gaan denken aan elektrisch verwarmen. Bij een beetje overschot betaal ik voor aanvullende panelen, waar ik niet direct een eigen doel voor heb.
zoveel mogenlijk panelen voor een zo laag mogelijke prijs :?
dat zou ik zo niet zeggen. ;)
straks zit je met veel panelen die bij elkaar nog steeds minder opbrengen als een paar goede panelen. >:)

je kunt beter rekenen in een zo laag mogelijke prijs per Wp.
dan snap ik het wel. ;)

ach, maak je niet te druk over overschot (zolang het niet te extreem is, 2x de hoeveelheid kWh produceren doet echt maar amper iets aan de TVT ;)
maar het geeft je wel veel luxe voor de toekomst, pv leg je niet voor komend jaar, maar voor vele jaren en dan kan er veel veranderen.)

ook is 2x grotere set op dak leggen niet 2x zo duur. ;)
(grotere omvormer is niet 2x zo duur per W, en voorrijkosten en start kosten van leggen is ook maar 1x etc etc etc...)

maar ook duurdere panelen gebruiken is vaak niet eens zo een heel groot probleem.
een paneel van 250Wp word door de zelfde klemmen vast gehouden als een 330Wp paneel.
maar ook het laten leggen door een monteur kost voor een 250Wp of een 320Wp even veel tijd dus zou ook niet meer moeten kosten om te laten doen.
quote:
CurlyMo schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:22:
Ons verbruik was in ons vorige huis (energielabel C jaren 70):
- 1777 elektra
- 395 gas

In ons nieuwe jaren 30 huis (energielabel C na spouwmuurisolatie) verwachten we nagenoeg hetzelfde gasverbruik, maar hoger elektra verbruik wegens elektrisch koken, wat we in ons vorige huis niet deden. En we hebben nu een kokendwaterkraan.
netjes hoor dat gebruik van je in het vorige huis. (pfhoeeiiii ik heb 4000kWh en 650m3 in een jaren 80 huis)
maar een jaren 70 huis is wel wat beter geïsoleerd als een jaren 30 huis, ook met de spouwmuurisolatie.
nu heb ik erg weinig gegevens dus ik moet gokken, maar 395m3 gas daar krijg je waarschijnlijk dat huis niet mee warm.
ik zou eerder rekenen op een 1200m3 gas (en dat is zelfs met de spouwmuurisolatie)

gas vervangen voor elektra, dan komen de meeste mensen er achter dat ze stiekem best weinig gas gebruikte voor koken. ;)
een 20 tot 35m3 is vaak al genoeg voor koken.
daar heb je een 160kWh tot 300kWh voor nodig.

een kokendwaterkraan, geen idee hoeveel dat gebruikt. :?

narekenen wat je gaat doen is altijd belangrijk ;)
ik zie in je offertes nog prijzen van boven de 2¤/Wp 8)7
dat is absurd duur, kunnen we wel stellen.
ex BTW kan het zeker nog wel naar de helft toe.
(we rekenen hier normaal in ex BTW, omdat je het grootste deel van de BTW terug kunt vragen, doe jij dat ook?)

reken eens uit hoeveel de losse spullen kosten als je ze bij b.v. http://shop.winkelman-zonnepanelen.nl/ besteld.

voorbeeld: lokale aanbieder 2:
http://shop.winkelman-zon...---sma-sunny-boy-2-5.html
+
http://shop.winkelman-zon...met-zwarte-klemmen--.html
+
http://shop.winkelman-zon...k-met-zwarte-klemmen.html
(de gegeven omvormer is +/-200¤ duurder als die van het voorbeeld.
maar die 200¤ heb je ongeveer nodig voor meterkast aanpassing en kabel werk. ;) )

verder een losse tip.
het is herfst, dus de winter staat voor de deur.
winter opbrengst is gewoon weg ruk te noemen.
pas in maart gaat de opbrengst weer omhoog.
dus je hebt lekker veel tijd om eens rustig rond te kijken

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
migjes schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:05:
[...]
je kunt beter rekenen in een zo laag mogelijke prijs per Wp.
dan snap ik het wel. ;)
Je hebt gelijk, zie ook de bedragen tussen de haakjes.
quote:
ach, maak je niet te druk over overschot (zolang het niet te extreem is, 2x de hoeveelheid kWh produceren doet echt maar amper iets aan de TVT ;)
maar het geeft je wel veel luxe voor de toekomst, pv leg je niet voor komend jaar, maar voor vele jaren en dan kan er veel veranderen.)
De investering (zowel kosten en baten) wordt er ook wel (een stuk) hoger van.
quote:
ook is 2x grotere set op dak leggen niet 2x zo duur. ;)
(grotere omvormer is niet 2x zo duur per W, en voorrijkosten en start kosten van leggen is ook maar 1x etc etc etc...)
quote:
nu heb ik erg weinig gegevens dus ik moet gokken, maar 395m3 gas daar krijg je waarschijnlijk dat huis niet mee warm.
ik zou eerder rekenen op een 1200m3 gas (en dat is zelfs met de spouwmuurisolatie)
Voorschotbedrag van ¤ 50,- *O* Als het goed is moet ik vandaag de eerste statistieken weer binnen hebben voor de afgelopen week. Sinds kort pas weer de slimme meter draaiende. Het scheelt gewoon dat we alleen de woonkamer verwarmen tot 17,5 á 18 graden. Daarboven hebben we het al snel warm. Ik ga het dus zien.
quote:
gas vervangen voor elektra, dan komen de meeste mensen er achter dat ze stiekem best weinig gas gebruikte voor koken. ;)
Behalve als je dat kan compenseren via zonnepanelen.
quote:
een kokendwaterkraan, geen idee hoeveel dat gebruikt. :?
Uit de huidige metingen lijkt deze zo'n 1.25x zo onzuinig te zijn, maar het is lastig te bepalen hoeveel winst ik boek t.o.v. water koken in een pan, wat we voorheen met koken wel deden.
quote:
(we rekenen hier normaal in ex BTW, omdat je het grootste deel van de BTW terug kunt vragen, doe jij dat ook?)
Vermelde prijzen zijn als het goed is incl. BTW.
quote:
verder een losse tip.
het is herfst, dus de winter staat voor de deur.
winter opbrengst is gewoon weg ruk te noemen.
pas in maart gaat de opbrengst weer omhoog.
dus je hebt lekker veel tijd om eens rustig rond te kijken
Klopt, maar het is inderdaad fijn om tegen het voorjaar te weten wat ik wil en dan direct te kunnen leggen.

quote:
CurlyMo schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:54:
De investering (zowel kosten en baten) wordt er ook wel (een stuk) hoger van.
jep, maar ook de opbrengst. (baten)
en de kosten stijgen niet evenredig mee omhoog.

zo zou ik als ik een grote boeren schuur zou hebben, het hele dak gewoon vol gooien tot de max.
hoe groter je legt de lager de prijs per Wp word, tot zelfs prijzen waar bij het bedrag wat je krijgt voor je overschot nog steeds erg leuk is. ;)
(jouw situatie kan anders zijn, daar durf ik nog niks over te zeggen.)
quote:
Voorschotbedrag van ¤ 50,- *O* Als het goed is moet ik vandaag de eerste statistieken weer binnen hebben voor de afgelopen week. Sinds kort pas weer de slimme meter draaiende. Het scheelt gewoon dat we alleen de woonkamer verwarmen tot 17,5 á 18 graden. Daarboven hebben we het al snel warm. Ik ga het dus zien.
netjes dat voorschot bedrag, ik zelf betaal nu minder als 40¤ per maand.
ik gok dat ik een 1000-1500kWh en een 200-300m3 gas ga nodig hebben.
ik stook nu voor 50-60% met een warmtepomp (elektrische), en daar door moet ik weer iets aan kWh inkopen :-(
maar van af 1 maart tot nu heb ik maar <90m3 aan gas gebruikt (vooral koken en tap water).
het ziet er wel naar uit dat ik wel onder de 300m3 ga blijven. *O*

verder is mijn huis kamer nooit kouder als 20 graden, en probeer ik zelfs 21,5 graden aan te houden.
lol, luxe is dit wel. ;)
(ik heb vandaag een baal dagje, dus ik zit nog met alleen een kamer jas aan :D )
quote:
Behalve als je dat kan compenseren via zonnepanelen.
tja, toch een beetje oppassen met zo denken, zonnepanelen liggen niet voor niks op dak >:)
kost stiekem wel een paar centen, dus voor veel mensen is dit pas zo na een jaar of 5 tot 7.
dan pas is je elektra gratis (en in die tijd kan er veel veranderd zijn. ;) )
quote:
Uit de huidige metingen lijkt deze zo'n 1.25x zo onzuinig te zijn, maar het is lastig te bepalen hoeveel winst ik boek t.o.v. water koken in een pan, wat we voorheen met koken wel deden.
jij zegt het, en jouw mening is beter met deze als die van mij d:)b
(normaal als ik naar kosten kijk en de hoeveelheid gas omreken.
dan kom ik op ongeveer uit:
1m3 gas = 9,2 tot 9,6 kWh aan elektra.
maar gas CV ketels verliezen best nog veel warmte door de pijp naar buiten (zelfs hr ketels).
dat de stelling
1m3 gas = 8kWh een stuk beter is.
1m3 gas = +/- 0,60¤
1kWh = 0,18¤ x 8 = 1,44¤ )
quote:
Vermelde prijzen zijn als het goed is incl. BTW.
je kunt het beste ex BTW rekenen, het grootste gedeelte van de BTW kun je terug vragen.
(minus een klein forfait bedrag, maar dat gaat niet zo hard.)
zie:
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen
quote:
Klopt, maar het is inderdaad fijn om tegen het voorjaar te weten wat ik wil en dan direct te kunnen leggen.
jep, ergens in januari (mischien februari) de knoop door haken is lekker op tijd.
(bedenk je wel dat als er sneeuw op dak licht wil je geen installateur het dak opjagen als hij het al doet. >:)
en ook die hebben een planning, dus het ligt er nooit de volgende dag al op.)

geeft je nog minimaal heel december om te kijken.

losse tip:
begin toch niet aan zonnepanelen, voor je het weet wil je er meer en meer en betaal je helemaal geen energie rekening meer.
zeer verslavend die dingen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Wat eerste statistiek. Week 47:

2017
- Elektra Hoog: 29,41kWh
- Elektra Laag: 22,34kWh
- Gas: 19,31m3

2016
- Elektra Hoog: 14,76kWh
- Elektra Laag: 13,28kWh
- Gas: 8,52m3

Met als kanttekening dat er veel is gewassen zo na een verhuizing :) Het gasverbruik moet wel echt omlaag :(

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Warmtepomp? Toch maar wat extra panelen leggen ;) ?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Niet al te harde conclusies trekken uit 1 week meten :p

Warmtepomp is een te grote investering in dit huis.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Dat is toch vreemd, dat er zo tegen een WP gekeken wordt, terwijl er riante subsidies op zitten
Lurge in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
Doorwaaiwoning AUijtdehaag is al 2 jaar gasloos met panelen op zuid, en noord. (en toen was het dak vol)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-11-2017 19:23 (20%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Ik ben niet tegen een WP, maar dan moeten we ook alle radiatoren vervangen voor LTV. Kan wel, maar dan moet ik eerst wat elektra gaan opwekken :)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Niet de bedoeling om een hele discussie op te starten maar een WP is nu al rendabeler dan gas, zelfs zonder PV panelen.
Gasprijs stijgt (flink) en stroomprijs daalt (een heel klein beetje)
Uiteraard wil je niet op 60 graden stoken met een WP, maar op max 35 graden.
Dus vloerverwarming leggen beneden en boven radiatoren kan, mits ze oversized zijn.

Ik heb er alles uitgesloopt aan ijzer en heb op 3 verdiepingen vloerverwarming gelegd.
Bovenverdiepingen op de cementdekvloer (uponor minitec)
Beneden moet ik nog doen, maar de ventilatie en een fancoil, houdt de beneden verdieping al goed op temperatuur.

Heb ff vluchtig gekeken naar je dak, maar ik zou beide kanten volleggen.
Zodoende heb je spreiding van opwek, wat straks weer gunstiger is, als salderen ophoudt te bestaan.
Door middel van meer direkt verbruik.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-11-2017 19:36 (13%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:34:
Niet de bedoeling om een hele discussie op te starten maar een WP is nu al rendabeler dan gas, zelfs zonder PV panelen.
Ik had het topic ook verduurzamen eigen woning kunnen noemen, dus als de modjes het goed vinden, dan vind ik het ook.
quote:
Dus vloerverwarming leggen beneden en boven radiatoren kan, mits ze oversized zijn.
We hebben er dus bewust voor gekozen om dat niet te doen wegens enerzijds de kosten, anderzijds de aard van het huis. We hebben bewust gekozen voor een jaren 30 huis, en vloerverwarming zou betekenen dat bijv. de granito vloer eruit moet. Dat wilde we niet.
quote:
Heb ff vluchtig gekeken naar je dak, maar ik zou beide kanten volleggen.
Zodoende heb je spreiding van opwek, wat straks weer gunstiger is, als salderen ophoudt te bestaan.
Door middel van meer direkt verbruik.
Heb je verder nog advies wat betreft de inhoud en prijs van de offertes? Of sluit je je aan bij de anderen?

Aanvullend wat betreft WP.
1. Waar laat je zo'n ding? Zover ik weet hoort een WP buiten te staan toch? Of kan je hem ook op het dak plaatsen?
2. Kan je dat makkelijk zelf installeren?
3. Werkt het goed op bestaande radiatoren of moet je echt over naar LTV? Zo ja, kan dat ook voor alleen de ruimtes die je verwarmt?
4. Is het niet beter om eerst zonnepanelen te plaatsen?

CurlyMo wijzigde deze reactie 20-11-2017 20:01 (15%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Je moet eerst met afmetingen komen van de beschikbare ruimtes.
Meet afstanden van pan naar pan, en ga pannen tellen.
Meet met je rolmaatje even door het dakraam en noteer alle afmetingen.

Er is alleen een standaard maat paneel aangeboden.
Er is veel meer verkrijgbaar dan dat.
Ook heb je redelijk schaduw, dus of Solar Frontier, of mono met SE/ of micro-omvormers.
Sma zou ik niet snel doen icm mono op die kant, teveel schaduw. (maar kan eventueel wel met SF icm andere kant)
Eerst maten...(en meten)

En heb je 1-fase of 3-fase in de meterkast, wat binnenkomt?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-11-2017 20:03 (13%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:01:
Je moet eerst met afmetingen komen van de beschikbare ruimtes.
Meet afstanden van pan naar pan, en ga pannen tellen.
Ga ik snel doen!
quote:
Sma zou ik niet snel doen icm mono op die kant, teveel schaduw. (maar kan wel met SF icm andere kant)
Eerst maten...(en meten)
Wat is SMA :?

Verder had ik mijn post aangevuld voor vragen omtrent de WP?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

SMA is een (duits) omvormer merk, met schaduwmanagement.
Maar werkt pas "lekker" met enkele panelen in de schaduw, niet alle panelen (of veel panelen)
quote:
Aanvullend wat betreft WP.
1. Waar laat je zo'n ding? Zover ik weet hoort een WP buiten te staan toch? Of kan je hem ook op het dak plaatsen? Buiten / in een schuurtje met uitblaas naar buiten/ op een plat dak
2. Kan je dat makkelijk zelf installeren? Hoe handig ben je? Monobloc WP (panasonic bijv) vereist geen f-gassen monteur voor een split unit
3. Werkt het goed op bestaande radiatoren of moet je echt over naar LTV? Zo ja, kan dat ook voor alleen de ruimtes die je verwarmt? LTV is het beste... Of je moet met fan's werken op de radiatoren of met Jaga's
4. Is het niet beter om eerst zonnepanelen te plaatsen? Zoals al gezegd, het is winter. zonnepanelen kan ook in het voorjaar, ze leveren nu toch bijna niks.
Dus heb je ook nog tijd om hier te gaan lezen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-11-2017 20:24 (3%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:23:
SMA is een (duits) omvormer merk, met schaduwmanagement.
Maar werkt pas "lekker" met enkele panelen in de schaduw, niet alle panelen (of veel panelen)
[...]
Even lezen met 217 (technische) pagina's. Ik kom net kijken dus dit is allemaal nogal abacadabera.

Ons huis heeft een mooie oude balustrade bij onze slaapkamer en badkamer, dat zou dus best een goede optie zijn voor plaatsing.

Als het zo simpel is als ¤ 700,- voor een WP (incl. subsidie) en rond de ¤ 500,- voor LTV radiatoren dan is dat een redelijke no-brainer. Dan hangt die er waarschijnlijker eerder dan de zonnepanelen :p

Edit:
Even uitgezocht en we hebben een 1-fase meterkast
Ook heb ik de maten toegevoegd van het dak voor. Het dak achter is hetzelfde excl. dakraam.

CurlyMo wijzigde deze reactie 20-11-2017 21:25 (18%)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

ter info : Je kunt het (platte)dak van de dakkapel ook gebruiken.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:47:
ter info : Je kunt het (platte)dak van de dakkapel ook gebruiken.
Klopt, dat had ik ook bedacht. Volgens de adviseurs zou er 1 passen. Maar misschien is dat ook een goede plek voor een zonneboiler.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Uh zonneboiler (collector eigenlijk) moet zo schuin mogelijk...
Liefst een 60 graden.
Dus dat wordt hem niet...

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-11-2017 23:44 (27%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:44:
Uh zonneboiler (collector eigenlijk) moet zo schuin mogelijk...
Liefst een 60 graden.
Dus dat wordt hem niet...
Weer wat geleerd :)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ff een tekeningetje.
SF-170S, 1257 x 977

Die 2 rechts naast je dakraam, wordt vrij krap.
Je hebt 190 (180+10)
2 panelen is 195,4

Ik twijfel over de omvormer.
Op een SMA kan je:
3x 4 + 1x 3 op zuid-west
2x 4 op noord-oost

of 5x 3 op zuid-west
2x 4 op noord-oost

Of alles op een Solaredge met 2 panelen per optimizer. (of doe duur en 1 paneel per optimizer of mix daarvan)
P405 optimizers. (MAX een SF-170 paneel, GEEN SF-175 !)

Maar ben geen SolarEdge expert. :>

http://www.jenm-zonnepane...nne-film-zonnepaneel.html

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-11-2017 00:14 (4%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Wat een mooi verhaal, ik ga het later vandaag even goed voor zitten. Eerste vraag is wel waarom noord-oost minder panelen zou kunnen hebben? Daar heb ik geen dakraam, dus zou je er toch meer verwachten? En als het er niet meer zijn, dan tenminste grotere modellen die ook samen meer Wp genereren?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Het kan uiteraard, maar ik verwacht meer impact van de schaduw daar door de dakkapel.
Dus in hoeverre is dat nog interessant.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Dus die 8 aan de noordkant betreft de rij bovenaan het dak?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Yep.
De rest volleggen aan die kant kan, maar zal het altijd wat minder doen vanwege draaing van de zon.
Ik heb noord volliggen met sf. Doet hier nog 55% op jaarbasis.
Maar die 8 boven je dakkapel aan de noordoostkant doen wel lekker mee uiteraard.

En je verbruik ligt vaak in de avond hoger, dus meer panelen (vol) is op de zuidwestkant interessant.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Zojuist contact gehad met J&M over o.a. Solar Frontier panelen a.d.v. de tekening van @AUijtdehaag. Ze ontraadde mij die oplossing en kwamen met de volgende suggesties. Allemaal offertes van J&M. Ook werd Noord mij stellig ontraadde.

Optie 1
Aantal: 11
Paneel: Ja Solar JAM6K-60-280-BK-SE
Omvormer: SolarEdge HD Wave 3000
Totaal wattpiek: 3080
Prijs: ¤ 4900 (¤ 1,59 p/Wp)

Optie 2
Aantal: 11
Paneel: Ja Solar JAM6K-60-300-SE-BK
Omvormer: SolarEdge HD Wave 3000
Totaal wattpiek: 3300
Prijs: ¤ 5427 (¤ 1,64 p/Wp)

Optie 3
Aantal: 14
Paneel: Solar Frontier SF170-S 170wp
Omvormer: SolarEdge HD Wave 2200
Totaal wattpiek: 2380
Prijs: ¤ 4705 (¤ 1,98 p/Wp)

Het legplan van de Ja Solar panelen volgens J&M:
- Bovenaan 2x 3 landscape
- Onderaan: 1x 3 landscape
- Tussen dakraam L+R: 2 portrait

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Het is nu eerst de keuze voor je : Ga je luisteren naar een installateur die een financieel gewin heeft en voor een makkelijke en financieel interessante oplossing zal gaan. >:)

Of naar de hobbyisten die het beter weten en samen met jou een mooi PV systeem samen kunnen stellen tegen een scherpe(re) prijs. O-)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Rode lijn is zo goed als noord
Gele lijn is zo goed als zuid
Dakhelling 35 graden
Verhouding Wp zuid (mono) / noord (SF) 4:3

Installateurs....of hobbyisten... ;)

Met solaredge maakt het geen r...t uit. Waar geen paneel ligt, komt ook geen kWh uit je dakpannen.
Misschien kan @DJKroon je beter adviseren O-)

Zijn die prijzen in of excl btw.?
Ik schrik ervan...

Optie 4
SF-175S
Aantal: 15 + 8 = 23 x 135 = 3105 euro
Bevestiging: 23x 28 = 644 euro
Omvormer: SMA 3.6 =994 euro
DCkabel+stekkers+automaat: 100 euro
Totaal wattpiek: 4025
Prijs: ¤ 4843 (¤ 1,20 p/Wp)
+ montage: 800 euro? ¤ 5643 (¤ 1,34 p/Wp)

INCL btw

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-11-2017 21:40 (115%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
Atomic2005 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:12:
Het is nu eerst de keuze voor je : Ga je luisteren naar een installateur die een financieel gewin heeft en voor een makkelijke en financieel interessante oplossing zal gaan. >:)

Of naar de hobbyisten die het beter weten en samen met jou een mooi PV systeem samen kunnen stellen tegen een scherpe(re) prijs. O-)
Het is simpelweg spiegelen van wat ik hoor om uiteindelijk tot de kern uit te komen. Prijs is een factor, opbrengst is een factor. Als ik louter naar de Wp opbrengst kijk dan zie ik dat wat J&M stelt: Ja Solar meer opbrengst heeft voor de ruimte op het dak. Is dat zelfs dan niet waar?
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:16:
Rode lijn is zo goed als noord
Gele lijn is zo goed als zuid
Dakhelling 35 graden
Verhouding Wp zuid (mono) / noord (SF) 4:3

Installateurs....of hobbyisten... ;)
Ik heb volgende week vrijdag een installateur op bezoek die ook zelf samengestelde PV systemen installeert. Zodra ik daar de prijzen van weet is het ook makkelijker om met die systemen tot een prijs te komen.
quote:
Zijn die prijzen in of excl btw.?
Ik schrik ervan...
Ik plaats tot nu toe alles incl. BTW.
quote:
Optie 4
[...]
Ik kom erop terug zodra ik weet wat de installatiekosten zijn door de lokale boer. Solar-outlet rekent voor 17+ panelen een vast bedrag van ¤ 1259,- incl.
https://www.solar-outlet.nl/installatie-van-17-panelen.html

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:59:
[...]

Ik kom erop terug zodra ik weet wat de installatiekosten zijn door de lokale boer. Solar-outlet rekent voor 17+ panelen een vast bedrag van ¤ 1259,- incl.
https://www.solar-outlet.nl/installatie-van-17-panelen.html
1259 / 0.19 = 6600 kWh... (dat is toch wel ruim 1,5 jaar lang energie opwekken om dat terug te verdienen)
Voor dat bedrag kan je ook best lang een steigertje huren ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-11-2017 22:03 (8%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:02:
[...]

1259 / 0.19 = 6600 kWh...
Voor dat bedrag kan je ook best lang een steigertje huren ;)
Als er een tweaker is die het wil doen ook best. Ik begin er niet aan :)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@CurlyMo
Ik heb @Jan-man ook zo gek gekregen... (met vanggordel ;) )
Maar als je het niet aandurft- niet doen... Een leven is meer waard...dan dat.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-11-2017 22:18 (51%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Even wachten dan totdat de mensen die getagged zijn reageren :)

@AUijtdehaag Dan toch een vraag. De Ja Solar offerte van J&M komt op meer Wp uit met dezelfde ruimte. Hoe kijk jij hier tegenaan. Is dat dan echt verkooppraat?

CurlyMo wijzigde deze reactie 21-11-2017 22:23 (56%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Vanaf een 280 Wp monopaneel evenaart een monopaneel, een SF paneel (SF-175S)
Maar mono Wp is niet gelijk aan SF Wp.
SF piekt meer, en levert 5-8% meer kWh per Wp. Ook zakt het iets minder in elkaar bij warm weer.
En de schaduweigenschappen zijn beter (mits in de juiste stand geplaatst met de schaduw, landscape of portrait).

Maar omdat SF al met 3 panelen in een string kan werken op een stringomvormer, zonder optimizers, dus zonder SolarEdge, is het goedkoper. Je bespaart dus op die SE optimizers. (met mogelijk iets minder opwek: 3 panelen in een string ipv 2 op een optimizier)
Parallele strings SF zijn onafhankelijke fabriekjes op een stringomvormer.

Jouw situatie is lastig. Langdurig schaduw van de dakkapel op zuid-west.
Kijkend naar de kosten: alles volgooien met SF zonder SE.
Of mono met SE, maar dan ben je duurder uit.... Microomvormers kan ook nog, enphase of APS

"Maar" vooral het eerste zinnetje is de belangrijkste.

En SF "pakt" ook veel diffuus licht, vandaar mijn noord dak vol met SF.
Winter heb je daar niks aan, maar vanaf maart t/m september doet het leuk mee.
Toekomst (zonder salderen) is toch spreiding en direkt verbruik.
Jij begint pas om +/-10.00 uur 'smorgens iets op te wekken. (gokje, kan ook later zijn)
Die Senseo in de ochtend, moet je uit het net trekken en wel afrekenen met de energieleverancier.
(ik wou dat ik een oost/west dak had, ipv zuid/noord)

Het is "wat vroeg nog" maar ik zou zeker de mogelijkheden eens bekijken op https://smartstoragemagazine.nl/nieuws

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-11-2017 23:05 (40%)

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:38
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:04:
@CurlyMo
Ik heb @Jan-man ook zo gek gekregen... (met vanggordel ;) )
Maar als je het niet aandurft- niet doen... Een leven is meer waard...dan dat.
Gek was ik al 😁. Ben nu knetter lijp gestoord haha.

Maar panelen leggen stelt niks voor. Haakjes achter de dakpannen. Balken erop schroeven en panelen erop leggen. Meer is het niet iedereen kan het :). Wel handig om het met 2/3 man te doen. Panelen zijn niet zwaar maar wel onhandig tillen in je eentje.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Tot nu toe zijn de aanbieders niet echt happig op het eigen legplan op basis van SF.
Dan nog een probleem. Solar Frontier raakt op, aangezien ze dus inderdaad niet meer in Europa leveren. Wat is dan wijsheid. Wachten of alvast een zooitje inslaan?

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:23:
Tot nu toe zijn de aanbieders niet echt happig op het eigen legplan op basis van SF.
Dan nog een probleem. Solar Frontier raakt op, aangezien ze dus inderdaad niet meer in Europa leveren. Wat is dan wijsheid. Wachten of alvast een zooitje inslaan?
Ik ben zelf ook bezig met aanschaf van zonnepanelen. De verschillende aanbieders die ik heb gesproken konden vrijwel allemaal SF's leveren. Wel gaven sommigen aan dat de levertijd wat langer was omdat ze de SF's niet standaard op voorraad hebben, hier waren ze wat terughoudender in vanwege het terugtrekken van de fabrikant uit europa. Ik kom zelf uit Groningen en heb aanbieders uit de provincies Groningen en Drenthe benaderd. Als dit voor jou interessant kan zijn, DM me.

hmmz

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
DJ^ schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:08:
[...]
Ik kom zelf uit Groningen en heb aanbieders uit de provincies Groningen en Drenthe benaderd. Als dit voor jou interessant kan zijn, DM me.
Volgens mij kunnen we gewoon aanbieders vrij bespreken toch? Het komt er denk ik toch op neer dat ik zelf panelen koop en ze door iemand laat installeren. De meeste van de benaderende bedrijven doen nog altijd moeilijk als je met een eigen plan komt.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

@CurlyMo Daar heb ik geen idee van hoe men daarover denkt. Namen doe ik alleen via DM.

hmmz

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Kom maar op dan :)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Je kunt bij sun-solar of bij winkelman gewoon SFjes 175Wp bestellen.

winkelman 129euro. (60euro verzendkosten volgens mij

http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html

sun-solar 135euro.
http://www.sun-solar.nl/i...5-euro-incl-btw-sunsolar/

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Atomic2005
Bij winkelman nog 2.
Bij sun-solar op = op.
>:)

Op bva-auctions zie ik ook niks meer... ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-11-2017 13:13 (65%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Alle bedrijven blijven negatief over SF panelen. Het verhaal was dat het inderdaad goede panelen waren, maar nu ingehaald zijn door de techniek. Men zegt dat de beste panelen van nu de SunPower panelen zijn (met dito prijs).

CurlyMo wijzigde deze reactie 24-11-2017 13:38 (14%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Haha, tweakers PVoutput lijst komen de sun-power panelen niet in de top-10 voor.
Tweakers PVOutput lijst
(maar worden ook weinig verkocht denk ik vanwege prijs)

....het blijven leveranciers, en geen tweakers

Maar je hebt gelijk, vanaf een 280 Wp paneel is SF achterhaald wat betreft Wp/m2, maar tegen welke prijs?
En SF heeft meer goede eigenschappen, bijv. hoge spanning, dus kleinere strings. Kleinere panelen, dus beter inpasbaar.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-11-2017 14:22 (51%)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:11:
@Atomic2005
Bij winkelman nog 2.
Bij sun-solar op = op.
>:)

Op bva-auctions zie ik ook niks meer... ;)
Dan was ik met mn pallet SF'jes 165Wp van Winkelman net op tijd dus :P

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:12:
Maar je hebt gelijk, vanaf een 280 Wp paneel is SF achterhaald wat betreft Wp/m2, maar tegen welke prijs?
Dat is precies waar ik met jullie naar op zoek ben. Vanaf welke prijs zijn 280Wp+ panelen interessanter dan SF. Dat is namelijk dat de aanbieders tot nu toe stellen.

Ik toch even zelf aan het rekenen geslagen, en met de huidige aanbieding (¤ 117,-) is het moeilijk inderdaad. Maar voor de oorspronkelijke ¤ 150,- zijn er genoeg panelen die de Wp naar vierkante meter verhouding van SF weten te evenaren. Los van alle andere voordelen.

Voorbeelden:
Canadian Solar 275 Wp Full voor ¤ 175,-
https://www.solar-outlet....ar-275-wp-full-black.html

Ja Solar JAM6K-60-280-BK 280Wp voor ¤ 180,-
http://www.jenm-zonnepane...mono-jam6k-60-280-bk.html

Trina Solar TSM-275DD05A.05 275Wp voor ¤ 174,-
http://www.jenm-zonnepane...ar-275wp-zonnepaneel.html

En zo zijn er nog meer voorbeelden.

CurlyMo wijzigde deze reactie 24-11-2017 23:14 (46%)

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:25

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Als het niet zwart hoeft te zijn 270Wp voor ¤146 bij JenM :)
Volgens mij had ik mazzel met mijn 10x Ja Solar 270Wp poly voor ¤144 bij Winkelman :P
Overigens zelf gelegd op een plat dak met hulp van een zelf gebouwde takel en een Tweaker uit de buurt.
SF betekent meer montage materiaal, dat kost extra tijd en geld.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

175 / 275 = 63.6cent per Wp
180 / 280 = 64.2cent per Wp
174 / 275 = 63.2cent per Wp

Maar wat @AUijtdehaag zegt klopt. SF heeft meer voordelen ook door de kortere strings, hogere opbrengst Wp etc.
Dat was voor mij de reden nog een pallet jong SF165's aan te schaffen bij Winkelman voor een veranda project bij een familielid. Daar komt ik inclusief omvormer, montagemateriaal, bekabeling etc _onder_ de 70cent inc btw per Wp uit......

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Op basis van de dak maten kom ik met de standaard maat op 10 panelen uit tegenover de 14 SF (naar beneden bijgesteld gezien de krapte).

14 x 170Wp = 2380Wp
10 x 295Wp = 2950Wp

5 bovenaan, 1 links en rechts van het raam, en 3 onderaan (landscape). Op basis van de volgende panelen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn:

http://www.jenm-zonnepanelen.nl/trina-295wp-zonnepaneel.html

Met deze is het tot 3000Wp te brengen voor een goede prijs:
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/boviet-bvm6610m-300.html

Als we de Noord kant meenemen dan kunnen er 22 SF en 15 standaard. Dat maakt dan 4425Wp vs 3740Wp.

CurlyMo wijzigde deze reactie 24-11-2017 23:50 (9%)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Met noord erbij is een omvormer met 2 mppt's aan te bevelen zodat de strings onafhankelijk werken.
Zo'n omvormer kan met ongelijke strings werken en dat is met 15 mono panelen wel prettig.
Schaduw is wel een spelbreker, eventueel met een aantal optimizers de pijn verzachten :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• SumatroX
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23-09 18:14
www.energieinhuis.nl kun je nog een gratis vacature aanvragen.

Ook combi's met bijv. warmtepomp rekenen ze voor je door. Mocht je daar nog behoefte aan hebben ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Aankomende vrijdag komt de lokale installateur langs die tevens de goedkoopste is. Net zo kritisch als ik ben naar installateurs ben ik dat ook naar de tweakers hier. In de prijs/opbrengst verhouding overtuigen die SF panelen niet en ik vind het ook geen prettig idee dat ze niet meer in Europa geleverd worden.

Het lokale bedrijf kon de panelen voor +/- ¤ 1.20 p/Wp installeren en goedkoper heb ik ze in mijn orde van grootte (15 panelen; jammer genoeg) niet kunnen vinden. Ik zal hem ook eens goed bevragen naar de installatiekosten en dan eventueel nog overwegen zelf panelen aan te schaffen en door hem te laten installeren.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@CurlyMo
In die prijs/opbrengst verhouding heb je ook de SE optimizers meegerekend met de monopanelen?
Die je "in principe" met SF niet nodig hebt maar met mono wel?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:22:
@CurlyMo
In die prijs/opbrengst verhouding heb je ook de SE optimizers meegerekend met de monopanelen?
Die je "in principe" met SF niet nodig hebt maar met mono wel?
Dat neem ik zeker mee. Nog niet gedaan in die laatste voorbeelden. Het verhaal blijft (wat jullie ook zeggen) dat er tegenwoordig ook 'standaard' panelen zijn die aardig concurreren met SF.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@CurlyMo
Dat klopt, maar zijn duurder omdat er nog een SE optimizer aangehangen moet worden.

Dan is SF met stringen van 3 en 4, stukken goedkoper lijkt me, en lijkt de extra opbrengst te verdampen door de hogere prijs.
Best lastig om dat uit te rekenen, wat het verlies zou zijn met SF zonder optimizers tegenover mono >280WP met optimizers als je schaduw hebt.

Op een schaduwloos dak wint >280 Wp het van SF, maar je krijgt extra kosten met optimizers op jouw dak.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 25-11-2017 10:29 (15%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:29:
@CurlyMo
Dat klopt, maar zijn duurder omdat er nog een SE optimizer aangehangen moet worden.

Dan is SF met stringen van 3 en 4, stukken goedkoper lijkt me, en lijkt de extra opbrengst te verdampen door de hogere prijs.
Best lastig om dat uit te rekenen, wat het verlies zou zijn met SF zonder optimizers tegenover mono >280WP met optimizers.
Klopt, maar in mijn eigen suggestie van 15 standaard panelen (280 a 300Wp) komt de totale potentiële opbrengt gewoon 700Wp hoger uit. Dat compenseert ook de prijs / opbrengst verhouding, zelfs inclusief optimizers.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
CurlyMo schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:30:
[...]

Klopt, maar in mijn eigen suggestie van 15 standaard panelen (280 a 300Wp) komt de totale potentiële opbrengt gewoon 700Wp hoger uit. Dat compenseert ook de prijs / opbrengst verhouding, zelfs inclusief optimizers.
Heb je dan bij de SF opbrengt minimaal 8% opgeteld?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
Atomic2005 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:19:
[...]

Heb je dan bij de SF opbrengt minimaal 8% opgeteld?
Bij deze:

Zuid:
14 x 183,6Wp = 2570,4Wp
10 x 295Wp = 2950Wp

Noord en Zuid:
22 x 183,6Wp = 4039,2Wp
15 x 295Wp = 4425Wp

Dat maakt nog steeds een verschil van 400Wp oftewel 1,5 paneel van 300Wp wat ook weer +/- ¤ 300,- is. 15 optizimers van ¤ 44.- = ¤ 660,- Dat maakt dus een verschil van ¤ 300,- ten voordele van SF. Oftewel, niet significant :p

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

SF-175S, 22x 175 (+8%)= 4158 Wp : 22x 129 euro = 2838 euro
Jasolar 295:15x 295=4425 Wp: 15x 205 euro = 3075 euro

Nu heb je bij SF meer bevestigingsmateriaal nodig, dus houd ik de prijs gelijk.

Dus met andere woorden met die 15 optimizers, 660 euro, win je 267 Wp mee.
267 kWh is 50 euro per jaar. 660/50 = 13,2 jaar tvt op de optimizers (zolang we mogen salderen met 0,19 ct)
Nog steeds interessant?

Haha, moet geen wel/nietes spelletje worden. ;)
Doe waar je, je goed bij voelt... Het is allemaal geneuzel

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 25-11-2017 11:58 (26%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Waar ik mezelf in bevestigd zie (nog los van of jullie die mening delen :p) is dat het tegenwoordig een spel in de marge is SF en 'standaard'.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:40

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
CurlyMo schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:04:
Waar ik mezelf in bevestigd zie (nog los van of jullie die mening delen :p) is dat het tegenwoordig een spel in de marge is SF en 'standaard'.
Klopt
Enige nuance is dat de tweakers hier "ervaring" hebben en ik durf wel te roepen dat er veel spijt hebben van de installateur gekozen keuze. Als ze toen wisten wat ze nu weten was de keuze anders geweest en dat probeerd @AUijtdehaag een beetje richting te geven.

Sf heeft gewoon leuke voor en nadelen, belangrijk voordeel vind ik dat ze allemaal het zelfde zijn dus na jaren bij leggen is geen probleem.
De grootte van de panelen is mooier op een dak, het ziet er minder grof uit als grote platen.
De invloed van warmte in de zomer is minder, geestelijk moet je daar bij mono erg aan wennen dat je nog geen 2/3 vermogen over houd in de zomer met vol zon er op. Sf piekt dan meer zoals je het verwacht, de hoek is ook minder belangrijk, dat mag een heel stukje minder "correct" zijn en een voordeel voor 45 graden dak.
Leuker om te monitoren omdat ze met een hoge efficientie opwekken, dus vaak beter dan de systemen bij je in de buurt.

Nadeel
Iets meer dak nodig.
Meer bevestiging nodig, al is dat in portrait maar een paar tientjes.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Afhankelijk van het soort omvormer kan je alleen optimizers inzetten waar het nodig is, scheelt ook weer :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Afgelopen vrijdag nog 2 zonnepanelen bedrijven op bezoek gehad.

De lokale boer
Het advies van hem was vergelijkbaar als dat van de tweakers hier. Leg vooral zoveel mogelijk panelen. Noord is zeker rendabel en het maakte hem niet uit of het Solar Frontier of reguliere panelen zouden worden. Beide wilde hij met liefde installeren en ondersteunen. Advies was Zuid 2x3 landscape boven en 1x3 landscape beneden. Noord 2x3 landscape boven. Links en rechts van het dakraam zou lelijk worden gaf hij aan. Ook moeten we aan de optimizers voor die twee panelen erbij. Gebaseerd op Talesun TP660M i.c.m. een Trannergy SGN 4000TL. Noord en zuid worden zonder optimizers, maar in twee aparte strings aangesloten op de omvormer.

15 panelen, omvormer en installatie +/- ¤5000,- incl. BTW.

Adviseur X
Hij noemde zichzelf een vakidioot. Werkt alleen met LG hoge rendementspanelen en met micro-omvormers. Reden was dat LG de beste fabrieksgarantie levert. Ik vroeg hem waarom dat me zou moeten boeien en het antwoord was dat hij als installateur alleen maar fabrieksgarantie geeft. Mijn antwoord was dat ik dat niet interessant vond, want als je zonnepanelen verkoopt aan consumenten dan moet je ook de garantie voor je rekening nemen en niet doorverwijzen naar een fabrikant. Dat werd dus een wel-eens / niet-eens spelletje waarbij de voordeur snel gevonden was. Ook het gezeik met zo duur mogelijke spullen proberen te verkopen was ik vrij snel klaar.

Over mijn stellige houding tegenover die adviseur X. Het is toch niet zo dat voor een installateur opeens andere regels gelden qua garantielevering aan consumenten dan bij bijvoorbeeld een televisie gekocht bij de mediamarkt. Volgens mij is alle verkoop aan consumenten gehouden aan dezelfde wetgeving?

Conclusie
We gaan voor de lokale boer met standaard panelen. Vooral omdat de totaalprijs voor een redelijk kleine installatie bij hem het best is en hij ook gewoon geen praatjes had.

• ReSpawN
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 11:31

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topic kaping! Sorry!

ReSpawN wijzigde deze reactie 08-03-2018 13:01 (96%)
Reden: Yahhhhrrr!

Age of the Geek, baby!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

@CurlyMo Goed dat je kritisch bent hoor, het spul moet wel 10+ jaar meegaan, dan mag je best kritisch zijn :Y

@ReSpawN Wat je nu doet is topic kapen, is niet zo leuk :P Zou je een eigen topic willen aanmaken in het 'Duurzame Energie & Domotica' subforum? Daar kun je naar hartelust jouw situatie & wensen bespreken.

• ReSpawN
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 11:31

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Ah soz! Ik dacht dat dit een "globale topic" was. ;) My bad!

Age of the Geek, baby!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Sinds februari draaien de zonnepanelen perfect. Verwachte opbrengst wordt waarschijnlijk wel gehaald. Maar zoals het hier vaker gaat, denk ik na over meer.

Situatie nu.
Zuid: 9 panelen
Noord: 3 panelen
Oost: 0 panelen

Oftewel,
het dak op zuid ligt vol,
het dak op noord liggen 3 panelen bovenin de nok,
op een schuurtje in de tuin die vrij lang in de zon staat op oost ligt nog niks.

Graag zou ik op de noord kant nog 3 panelen bij laten leggen. Op het dak van het schuurtje kunnen er misschien ook nog 4.

Vraag is alleen, kan je twee windrichtingen combineren op één string (Noord en Oost)? Of kan ik beter in de schuur een kleine omvormer erbij hangen? De andere hangt op zolder.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@CurlyMo
Om welke panelen en welke omvormer gaat het? (glazen bol is kapot gevallen)

Als je strings parallel gaat schakelen zit je met het maximum vermogen van een ingang wat deze kan leveren (bij een chinese omvormer)
Ook werkt schaduwmanagement niet fatsoenlijk bij parallele strings (mocht er dat op zitten)
Maar dat is wel weer op te lossen met enkele losse optimizers.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:03:
@CurlyMo
Om welke panelen en welke omvormer gaat het? (glazen bol is kapot gevallen)
Ik dacht dat ik die conclusie hier nog had staan, maar inderdaad, dat was niet zo:

Trannergy PVI 4000T
Talesun 275 Wp

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Wat haal je nu max met die situatie?
Al heb je 9x 275 op zuid en 6x 275 op noord dan haal je nog niet de max volgens mij. (maar zal al wel beter werken)

Maar voor het praktische: Parallele strings moeten evenveel panelen hebben in een string.
Dus kan het niet, met oost erbij.

Dus oost apart...(is misschien ook behoorlijk ver uit elkaar)
Aps micro omvormer?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 22-04-2018 11:18 (6%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:16:
Al heb je 9x 275 op zuid en 6x 275 op noord dan haal je nog niet de max volgens mij.
Klopt, dit was echter de kleinste omvormer die twee aparte string aan kon.
quote:
Dus oost apart...(is misschien ook behoorlijk ver uit elkaar)
Aps micro omvormer?
Misschien wel een idee, maar die dingen zijn per stuk ook weer ¤ 200,-. Dat maakt het wel wat minder aantrekkelijk dan gewoon wat panelen bij plaatsen.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Hobbys mogen geld kosten...
(verslavingen ook)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Goedkoopste omvormer is de Growatt 1000S (op solar-outlet.nl) met ¤ 279,- Dat zou dan nog een optie zijn.
quote:
Maar voor het praktische: Parallele strings moeten evenveel panelen hebben in een string.
Dus kan het niet, met oost erbij.
Ik zou voor nu ook gewoon drie panelen op oost kunnen leggen om ze bewust te matchen met de drie panelen op noord zodat het wel parallel kan.

Ik neem aan dat dit dan wel dezelfde panelen moeten zijn.

CurlyMo wijzigde deze reactie 22-04-2018 11:46 (62%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True