Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
In ons nieuwe huis bevindt zich een vloerverwarming, geïnstalleerd door de vorige bewoner. Nu probeer ik mij een beetje te verdiepen in de pompinstallatie en of ik die misschien wat beter kan afstellen. Kan iemand mij vertellen wat de ronde thermometer weergeeft? Ik vermoed dat dit de temperatuur is van het water dat wordt rondgepompt.

Als de vloerverwarming aan het verwarmt, loopt de temperatuur op tot 50 en soms wel 60 graden. Is dit okay? Ik lees hier en daar dat het begrenst zou moeten worden tot 45 graden.

Dank voor enige uitleg aan deze vloerverwarmingnoob :)

De installatie:
https://i.imgur.com/eZ1BEic.jpg

De thermometer:
https://i.imgur.com/hSa5WsLr.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat je beter hier : Gas besparen door middel van CV tuning deel II kan posten. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
yinx84 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:01:
In ons nieuwe huis bevindt zich een vloerverwarming, geïnstalleerd door de vorige bewoner. Nu probeer ik mij een beetje te verdiepen in de pompinstallatie en of ik die misschien wat beter kan afstellen. Kan iemand mij vertellen wat de ronde thermometer weergeeft? Ik vermoed dat dit de temperatuur is van het water dat wordt rondgepompt.

Als de vloerverwarming aan het verwarmt, loopt de temperatuur op tot 50 en soms wel 60 graden. Is dit okay? Ik lees hier en daar dat het begrenst zou moeten worden tot 45 graden.

Dank voor enige uitleg aan deze vloerverwarmingnoob :)

De installatie:
https://i.imgur.com/eZ1BEic.jpg

De thermometer:
https://i.imgur.com/hSa5WsLr.jpg
De temperatuur die de vloer ingaat zou inderdaad onder de 45 graden moeten blijven. Weet je zeker dat de thermometer wel goed aangeeft?
Ik zie volgens mij ook een thermostaat kraan. Waar staat die op? Dat soort kranen moet de temperatuur in de verdeler beperken (maximaalthermostaat).

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
jaari schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:16:
[...]

De temperatuur die de vloer ingaat zou inderdaad onder de 45 graden moeten blijven. Weet je zeker dat de thermometer wel goed aangeeft?
Ik zie volgens mij ook een thermostaat kraan. Waar staat die op? Dat soort kranen moet de temperatuur in de verdeler beperken (maximaalthermostaat).
Die staat vol open, op 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:45
Volgens mij moet je veel lager zitten dan 45 graden. Die van ons gaat maximaal op 30 graden. De vloer moet niet warm aanvoelen, maar “niet koud”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
upje schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:50:
Volgens mij moet je veel lager zitten dan 45 graden. Die van ons gaat maximaal op 30 graden. De vloer moet niet warm aanvoelen, maar “niet koud”.
Dank voor de antwoorden. Mijn vervolgvraag is dan: wat is de beste manier om de temperatuur omlaag te krijgen? De thermostaatknop op de installatie lager draaien of de radiatortemperatuur op de CV-ketel zelf verlagen? Die laatste staat nu op 60 graden.

Ik ga sowieso maar even kijken of ik iemand met verstand langs kan laten komen die de installatie even nakijkt. Wellicht is de begrenzer ook kapot als deze temperaturen bereikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compagnon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-12-2023
28 - 33 graden is de standaard, verschilt van persoon tot persoon

in ieder geval niet warmer dan je eigen lichaamstemperatuur (37-38)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
yinx84 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:45:
[...]

Dank voor de antwoorden. Mijn vervolgvraag is dan: wat is de beste manier om de temperatuur omlaag te krijgen? De thermostaatknop op de installatie lager draaien of de radiatortemperatuur op de CV-ketel zelf verlagen? Die laatste staat nu op 60 graden.

Ik ga sowieso maar even kijken of ik iemand met verstand langs kan laten komen die de installatie even nakijkt. Wellicht is de begrenzer ook kapot als deze temperaturen bereikt worden.
dat ligt aan de setup van je vloerverwarming. als deze een termostaatknop heeft die de ingaande temperatuur regelt dan kun je die omlaag zetten.

de temperatuur van de CV ketel (fors) omlaag zetten moet je alleen doen als je goed weet waar je mee bezig bent, als je het verkeerd doet schiet de ketel in storing of zit je in de kou...

mijn eigen vloerverwarming (klein circuit alleen onder de keuken, 15m2) gaat water van zo'n 40 graden in. eenmaal opgewarmd is het vloeroppervlak zo'n 30-32 graden en voelt lekker aangenaam warm onder de voetjes.

[ Voor 10% gewijzigd door jorisjan op 18-11-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
yinx84 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:45:
[...]

Ik zou de thermostaatknop van de verdeler inderdaad lager draaien.

Als je geen radiatoren hebt, kun je ook de keteltemperatuur verlagen. Verlaging van de CV-ketel temperatuur heeft namelijk ook invloed op het afgiftevermogen van radiatoren. Maar weet je zeker dat er water van 60 graden de vloer ingaat? Lijkt me niet erg comfortabel voor je voetjes en ook niet zo goed voor je vloer. Meten!

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
jorisjan schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:02:
[...]

dat ligt aan de setup van je vloerverwarming. als deze een termostaatknop heeft die de ingaande temperatuur regelt dan kun je die omlaag zetten.

de temperatuur van de CV ketel (fors) omlaag zetten moet je alleen doen als je goed weet waar je mee bezig bent, als je het verkeerd doet schiet de ketel in storing of zit je in de kou...

mijn eigen vloerverwarming (klein circuit alleen onder de keuken, 15m2) gaat water van zo'n 40 graden in. eenmaal opgewarmd is het vloeroppervlak zo'n 30-32 graden en voelt lekker aangenaam warm onder de voetjes.
Ik heb nu de thermostaatknop van 9 teruggedraaid naar 4, maar nog steeds geeft de therometer de maximale temp van 60 graden aan. Begin nu te twijfelen of die toch niet de aanvoertemp aangeeft. Ipv de temp van het water dat de vloer instroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:08
is het niet de pompschakelaar.... ?
die meet de toevoer temperatuur en zet op basis daarvan de pomp aan, dus als de CV warm water geeft van hoger dan X (in jouw geval 60) dan gaat de vloerverwarming open..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
jaari schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:08:
[...]

Ik zou de thermostaatknop van de verdeler inderdaad lager draaien.

Als je geen radiatoren hebt, kun je ook de keteltemperatuur verlagen. Verlaging van de CV-ketel temperatuur heeft namelijk ook invloed op het afgiftevermogen van radiatoren. Maar weet je zeker dat er water van 60 graden de vloer ingaat? Lijkt me niet erg comfortabel voor je voetjes en ook niet zo goed voor je vloer. Meten!
Qua vloertemperatuur heb ik niets klagen. Zeker geen 60 graden!

Overigens zie ik dat als de vloerverwarming niet in gebruik (thermostaat laag gezet) de thermometer op 46 blijft hangen. Snap er niets van wat dit nu aangeeft, want de installatie zelf is koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:48
yinx84 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:14:
[...]

Qua vloertemperatuur heb ik niets klagen. Zeker geen 60 graden!

Overigens zie ik dat als de vloerverwarming niet in gebruik (thermostaat laag gezet) de thermometer op 46 blijft hangen. Snap er niets van wat dit nu aangeeft, want de installatie zelf is koud.
De thermometer is dus kapot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

Wel een tip: als je alles op vloerverwarming hebt, wellicht wel een radiator op de badkamer: stel dan je CV verwarmingstemperatuur in op 45 max.

Ik heb op de beganegrond als de verdieping vw. En hierom staat de CV dus ook op 45! Top en goedkoop :)

Dan hoeft je ketel niet onnodig hoog te stoken.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Koop een infraroodthermometer, die kost 20€, en dan weet je meer.
Laat eventueel eens een loodgieter komen om de instelling na te kijken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:25
@yinx84 ondertussen al een nieuwe thermometer geplaatst?

Die thermometer geeft de water temperatuur aan die de vloer in gaat.
En zou inderdaad minder dan 45 graden moeten zijn.
Als de pomp draait, dan wordt het CV water van bijv. 60 graden vermengd met het afgekoelde retourwater uit de vloer (bovenste balk).
Als je de pomp harder zou laten draaien, bijv. op stand III, dan zal je zien dat de water temperatuur die de vloer in gaat omlaag gaat, er wordt dan meer afgekoeld retourwater bijgemengd met het CV water.

Waar gaat die witte stekker van de pomp heen? Pompschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Heb de mijne actief gemaakt, wat een verademing. Wel kijken of je moderne leidingen hebt, geen luchtdoorlatende zwarte leidingen. Goed alle circuits afregelen op elkaar dat er geleidelijke stroming is en controleren of je CV dat aan kan ivm 2 pompen (eentje kan ook maar dan duurt t net wat langer). Bij een Nefit even Nefit bellen, heb je meteen antwoord. Of service/installatie manual downloaden.

Nu gaat hier de verwarming snachts op 18, smorgens aan om 6 uur en uurtje later lekker 19,5. Wel de pomp mee op de vloerverwarming mee laten schakelen met de pomp in de CV. En als je toch bezig bent, energiezuinige pomp plaatsen op de vloerverwarming. Ik heb zelfs die in mn CV vervangen door een energiezuinige, maar alle nieuwe die verkocht worden mogen niet eens meer zonder.

En je cv uiteraard op 55/60 afregelen, zul je denken dat is toch te weinig. nee hoor is prima en de kinderhandjes verbranden zich niet meer. En voelt veel prettiger dan bam die hitte van 80 graden uit de radiatoren.

[ Voor 16% gewijzigd door sugarlee89 op 14-02-2018 19:55 ]

Pagina: 1