Backup keuze

Pagina: 1
Acties:

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 23:40
Ik heb een Synology NAS met 24TB bruikbare ruimte waarvan ik momenteel 10TB gebruik.
Het inrichten van een fatsoenlijke backup staat al veel te lang op mijn to-do lijst (ik roep notabene tegen anderen 'raid is geen backup!').

Ik zag dat de WD Gold 12TB schijven redelijk betaalbaar zijn.
Als ik nu een 2 bay network attached unit neem en er eerst 1 zo'n 12 TB WD Gold schijf in zet, zou dat niet een prima optie zijn? Als het echt puur bedoeld is als backup heeft het dan nog meerwaarde om ook hiervoor een Synology 2 bay unit (DS216j) te kopen of kan ik net zo goed/beter een lege WD My Cloud EX2 Ultra kopen? Of toch nog zo'n HP Gen 8 op de kop tikken omdat ik het ook leuk vind om met virtualisatie te spelen?

Bekijk ik het helemaal verkeerd of is dit weer zo'n typische 'hangt er vanaf wat je wil'-situatie ?
Oh ja, mijn data is versleuteld op mijn nas, het zou wel fijn zijn als ik het kan ontsleutelen op mijn backup indien nodig.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eens hier [Synology] Backup strategieën en tools

Een tweede NAS is alleen aan te raden als je 'm op een andere locatie plaatst.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 14:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Het is de goedkoopste methode om echt veel data te backuppen, de cloud diensten zijn leuk als je 1-2TB aan data hebt, bij dit soort hoeveelheden verdien je een 2e NAS (zoals DazN aangeeft op een andere locatie!!) vrij vlot terug, daarnaast is het uploaden van 10TB aan data een tijd rovende bezigheid zolang je geen dikke glasvezel hebt.

Zou gaan voor een betaalbare Synology zoals een J model; deze is snel zat voor jou doeleind. O.a. de 215j of 216j's komen 2e hands geregeld voorbij in V&A.

Maken van de initiële back up zal tijd kosten, de 215J van mijn ouders heb ik recent aan mijn eigen netwerk gekoppeld om de initiële ~1TB aan data over te sturen, met Hyper Backup ging dit maximaal zo'n 30-35MB/s (cpu load >80%) op mijn Gbit LAN vanaf een DS1815+. Als die data er eenmaal opstaat is dat geen issue natuurlijk, vul nu automatisch aan over internet, vaak gaat dat over max een paar GB per week.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 23:40
Ik heb Ziggo upload dus mijn mogelijkheden zijn beperkt tot lokaal.
Mijn huidige nas staat helemaal rechts achter in huis en de backup zou links voor in de meterkast naast de voordeur terechtkomen. Er zit dan een flinke afstand en meerdere muren tussen source en backup. Mijn huis moet dan wel echt helemaal inclusief uitbouw afbranden wil ik alles kwijt raken.

Is de WD Gold 12 TB een goede schijf voor backup doeleinden en om er later een 2e als jbod aan vast te plakken of moet ik ook hier de wd red of seagate ironwolf kiezen? 35mb/s klink wel erg langzaam, van pc naar nas gaat nu iets boven de 100mb/s en dan wordt het on the fly versleuteld. Is de cpu van de backup unit dan de bottleneck?

Moet het synology zijn ivm met de versleuteling en aansluiting van backupsoftware of is wd my cloud ex2 net zo goed en misschien sneller?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Philip J. Dijkstra schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:02:
Ik heb Ziggo upload dus mijn mogelijkheden zijn beperkt tot lokaal.[...]
Bedoel je dat je het traagste pakket hebt van 40Mbps? Want bij de opvolgende, van 200Mbps is de upload met 20Mbps prima voor dagelijkse incremental backups. Enkel de initiële backup zou ik even lokaal doen, maar dat is sowieso handig bij het instellen van het geheel.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 14:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zelfs met maar 4Mbit upload kun je de incrementele backups prima uitvoeren (mits je geen 100GB per dag aan content maak....). Backup altijd snachts zodat ik er geen hinder van ondervind; vanaf 00:00 - 08:00, buiten deze tijdstippen kun je de "backup NAS" ook gewoon uitschakelen om energie te besparen.

Kunt met maar 4Mbit upload zo'n 14GB uploaden in 8 uur, zou afdoende moeten zijn verwacht ik.
Pagina: 1