Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen opbrengst zonnepanelen ondanks "voldoende" voltage.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elle53
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05-2023
Situatie:
Sinds juni 2014 heb ik 3 sets van 3 zonnepanelen (603 Wp - 3 ZN-Shine panelen a 201 Wp - monocrystalline cellen, afmeting 80 x 158 cm) met een Steca 500 omvormer.
Sinds een tijdje werkt een set van 3 zonnepanelen niet meer.

Wat we gedaan hebben:
* een andere set in plaats van de niet-werkende set op de omvormer aangesloten, die set doet het. Het lijkt dus niet aan de omvormer te liggen.
* de spanning gemeten. Uitkomst: de set die geen opbrengst heeft 107 volt
de set die wel opbrengst heeft 121 volt.
Het bedrijf waar ik ze gekocht heb geeft aan: "107 volt is een prima spanning van 3 panelen. Elk paneel
zou een voltage moeten hebben van 37 volt. Dit betekent dat als u een string van 3 panelen heeft een
voltage moeten meten van ongeveer 111Volt. Het opstartvoltage van een steca omvormer zit meen ik op
80 volt. Dit zou dus voldoende moeten wezen."
* Nieuwe connectors besteld en aangebracht.
Helaas werken de panelen nog steeds niet.

Vragen:
* zijn er nog andere dingen die we kunnen doen?
* is het aannemelijk dat het, ondanks gemeten voltage, toch ligt aan de panelen?

Alle reacties

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:36

Exigence

dnkroz

Meet jij de open klemspanning (onbelaste spanning)?
Praat de leverancier over hetzelfde of spreekt hij over de belaste spanning?

Een of meerder panelen defect of een rot contact... Per paneel meten op de verdachte set.

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 16-11-2017 23:47 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
37V is open klem spanning wat is de
Vmp spanning ?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Toch maar het dak op en alle drie panelen los koppelen en dan de spanningen
meten/vergelijken, waarschijnlijk zal 1 paneel afwijken, zo niet alles weer
aansluiten ( connectors eerst inspuiten met contactspray ) en zien of
dat het euvel was.
Zo niet, wordt vervolgd.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01
Elle53 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:45:
Situatie:
Sinds juni 2014 heb ik 3 sets van 3 zonnepanelen (603 Wp - 3 ZN-Shine panelen a 201 Wp - monocrystalline cellen, afmeting 80 x 158 cm) met een Steca 500 omvormer.
Sinds een tijdje werkt een set van 3 zonnepanelen niet meer.

Wat we gedaan hebben:
* een andere set in plaats van de niet-werkende set op de omvormer aangesloten, die set doet het. Het lijkt dus niet aan de omvormer te liggen.
* de spanning gemeten. Uitkomst: de set die geen opbrengst heeft 107 volt
de set die wel opbrengst heeft 121 volt.
Het bedrijf waar ik ze gekocht heb geeft aan: "107 volt is een prima spanning van 3 panelen. Elk paneel
zou een voltage moeten hebben van 37 volt. Dit betekent dat als u een string van 3 panelen heeft een
voltage moeten meten van ongeveer 111Volt. Het opstartvoltage van een steca omvormer zit meen ik op
80 volt. Dit zou dus voldoende moeten wezen."
* Nieuwe connectors besteld en aangebracht.
Helaas werken de panelen nog steeds niet.

Vragen:
* zijn er nog andere dingen die we kunnen doen?
* is het aannemelijk dat het, ondanks gemeten voltage, toch ligt aan de panelen?
Deze panelen met steca had mijn vader ook. De panelen deden het op een gegeven moment niet meer, zijn toen gratis vervangen.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4
Dit was overigens niet het eerste setje panelen wat terug is gekomen. Die van mn vader waren afkomstig van een redelijk bekende leverancier uit De Rijp

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 16-11-2017 23:57 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Elle53
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05-2023
Bedankt voor jullie reacties!
Het zal er inderdaad op neerkomen dat we het dak op moeten! We hebben ze zelf geplaatst, dus zullen dit ook zelf moeten doen. Nu eerst wachten tot het weer opknapt, zodat het verantwoord is.
De garantietermijn is helaas al verstreken....natuurlijk nemen we nog wel contact op met het bedrijf, mochten de panelen niet meer werken, zou wel snel zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Elle53 op 22-11-2017 10:09 ]

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11 16:21
Elle53 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:05:
De garantietermijn is helaas al verstreken....natuurlijk nemen we nog wel contact op met het bedrijf, mochten de panelen niet meer werken, zou wel snel zijn.
Weet je zeker dat de garantietermijn verstreken is?
Ik weet niet welke panelen je precies hebt maar deze hebben 25 jaar opbrengs garantie.

Eventjes goed nagaan dus.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad, het beste kan je op een bewolkte dag het dak op en van alle drie de panelen individueel de onbelaste spanning (Voc) meten met een multimeter op de 200V stand en de kortsluitstroom op de 10A stand.
Het paneel dat afwijkt haal je van het dak voor garantie, de andere twee knoop je aan de andere string van 3 (tenminste, als die dezelfde kant op kijkt).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1