Situatie:
Sinds juni 2014 heb ik 3 sets van 3 zonnepanelen (603 Wp - 3 ZN-Shine panelen a 201 Wp - monocrystalline cellen, afmeting 80 x 158 cm) met een Steca 500 omvormer.
Sinds een tijdje werkt een set van 3 zonnepanelen niet meer.
Wat we gedaan hebben:
* een andere set in plaats van de niet-werkende set op de omvormer aangesloten, die set doet het. Het lijkt dus niet aan de omvormer te liggen.
* de spanning gemeten. Uitkomst: de set die geen opbrengst heeft 107 volt
de set die wel opbrengst heeft 121 volt.
Het bedrijf waar ik ze gekocht heb geeft aan: "107 volt is een prima spanning van 3 panelen. Elk paneel
zou een voltage moeten hebben van 37 volt. Dit betekent dat als u een string van 3 panelen heeft een
voltage moeten meten van ongeveer 111Volt. Het opstartvoltage van een steca omvormer zit meen ik op
80 volt. Dit zou dus voldoende moeten wezen."
* Nieuwe connectors besteld en aangebracht.
Helaas werken de panelen nog steeds niet.
Vragen:
* zijn er nog andere dingen die we kunnen doen?
* is het aannemelijk dat het, ondanks gemeten voltage, toch ligt aan de panelen?
Sinds juni 2014 heb ik 3 sets van 3 zonnepanelen (603 Wp - 3 ZN-Shine panelen a 201 Wp - monocrystalline cellen, afmeting 80 x 158 cm) met een Steca 500 omvormer.
Sinds een tijdje werkt een set van 3 zonnepanelen niet meer.
Wat we gedaan hebben:
* een andere set in plaats van de niet-werkende set op de omvormer aangesloten, die set doet het. Het lijkt dus niet aan de omvormer te liggen.
* de spanning gemeten. Uitkomst: de set die geen opbrengst heeft 107 volt
de set die wel opbrengst heeft 121 volt.
Het bedrijf waar ik ze gekocht heb geeft aan: "107 volt is een prima spanning van 3 panelen. Elk paneel
zou een voltage moeten hebben van 37 volt. Dit betekent dat als u een string van 3 panelen heeft een
voltage moeten meten van ongeveer 111Volt. Het opstartvoltage van een steca omvormer zit meen ik op
80 volt. Dit zou dus voldoende moeten wezen."
* Nieuwe connectors besteld en aangebracht.
Helaas werken de panelen nog steeds niet.
Vragen:
* zijn er nog andere dingen die we kunnen doen?
* is het aannemelijk dat het, ondanks gemeten voltage, toch ligt aan de panelen?